Nykyään moni autovalmistaja työntää autonsa markkinoille keskeneräisellä ohjelmistolla. Bugit korjataan ja puuttuvat toiminnallisuudet lisätään myöhemmin ohjelmistopäivityksillä.
Mistähän se johtuu, että näin toimitaan? Eikö autovalmistajan kannattaisi luoda yksi ohjelmistojärjestelmä, jota voi käyttää jokaisessa mallissa eikä aina kehittää uutta? Vai toimitaanko jo näin.
Autoihin tarvitaan jonkilainen "Android", joka olisi toimiva pohja.
Nykyautojen vaikein pala autovalmistajille on ohjelmisto. Miksi ohjelmistoja ei saada valmiiksi?
31
254
Vastaukset
- Anonyymi
Osa bugeista tulee esiin vasta käyttäjien kautta, koska uudet mallit pitää saada nopeasti markkinoille ja kovin pitkät testit ja uutuuden seisottaminen tulee kalliiksi.
- Anonyymi
Kyllä autoissa käytetään aina "jotain tuttua pohjaa", mutta autoissa on paljon eroja ja toimintoja joita halutaan muokata jne.... ja onhan noissa luurissakin uutuuden bugeja.
- Anonyymi
Patteriuskovaisille kelpaa kehnompikin laatu.
Tosin nyt uskovaiset ovat suristimensa ostaneet ja muille ei kelpaa. Nyt uskovaiset avutuu lehdissä, kun suristimen hinnasta lähtee pois kymppitonni vuodessa = ei olekaan autoilu ilmaista eikä saa kaikkia kuluja maksatettua muilla, kuten patteriprofeetat lupasi pari vuotta sitten.- Anonyymi
Voi sinua kateellista poikaa, sinä se jaksat yksittäistä kampanjaa vetää päivästä toiseen ja kokoajan. Menisit töihin ja hanki auto.
- Anonyymi
Ostakaa AUTO.
Ilman tietokoneita, avustimia, viihdekeskuksia, saati ohjelmistoja ja bugeja.
Näpytteleminen muuttuu AJAMISEKSI ja ns ajonautinto moninkertaistuu.- Anonyymi
Mikä olisi hyvä uusi auto ilman ko. himmeleitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä olisi hyvä uusi auto ilman ko. himmeleitä?
Vw konsernin halvimmissa malleissa (taigo t-roc skoda fabia seat arona ym.) ei ole mitään ylimääräsiä himmeleitä.
Toki niissäkin keskinäyttö jossa radio ym. autoon liittyvät asetukset muttei mitään turhia hilavitkuttimia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä olisi hyvä uusi auto ilman ko. himmeleitä?
Tuossa vaihtoehtoja:
https://www.topspeed.com/best-new-cars-for-people-that-dont-care-about-technology/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vw konsernin halvimmissa malleissa (taigo t-roc skoda fabia seat arona ym.) ei ole mitään ylimääräsiä himmeleitä.
Toki niissäkin keskinäyttö jossa radio ym. autoon liittyvät asetukset muttei mitään turhia hilavitkuttimia.Kyllä niistä pienistäkin löytyy hätäpuhelimet ja törmäyksen estotutkat tai -kamerat, sekä tietenkin kuljettajan vireyden valvonta. Mukana voi olla muutakin pakollista sälää.
- Anonyymi
Sama juttuhan se ohjelmistoissa on netissä, PC:ssä kännyköissä jne. Softab tekotavat on edelleen aika vanhanaikaisia vain kielet on muuttuneet mutta ei täysin parempan suuntaan.
Softissa vaan on toiminnallisuutta järjetön määrä. Kaiken testaaminen ei ole kannattavaa eikä ole kannattavaa edes toteuttaa kaikkia luvattuja asioita heti. Niitä voi sitten tuoda pikuhiljaa jos on varaa ja aikaan. Samahan se on ollut aina kännyköiden PC softien ja erityisesti Linuxin softien kanssa.
Jos ajatellaan softan kehitysympäristöjä niin vasta nyt alkaa Linux maailmassa olla IDE ympräsitöt samalla tasolla kuin Borlandilla PC-ympäristössä 90-luvulla.
Web-sivujen softakehitys on vielä aataminaikaista. Näennäisiä "hienoja" asiotia tulee jatkuvasti mutta silti selaimen pään ja serveripäänsoftat pitää kehittää erikseen.
Vastaavaa typeryyttä on autojen softissa. - Anonyymi
"Autoihin tarvitaan jonkilainen "Android", joka olisi toimiva pohja."
Onpa taas täysi idiootti näppiksellä.
Onko sinulla mitään tajua siitä miten monta päivitystä Androidiin on tehty ja tehdään jatkossakin? - Anonyymi
Oletko kasvanut tynnyrissä? Kaikissa nykyaiutoissa voi käyttää Androidia.
- Anonyymi
Mutta se ei ohjaa auton toimintoja, höpö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta se ei ohjaa auton toimintoja, höpö.
Toki näin. Sanopa mikä on se suuri ongelma autojen toiminnoissa jonka tämä kuvaaamasi "autojen android" ratkaisisi?
Mun auto on vienyt minut paikasta A paikkaan B ilman tätä ihmehärpäkettä. Aivan niillä nykyisillä softilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta se ei ohjaa auton toimintoja, höpö.
Monessa autossa on jo android pohjalla ohjaamassa auton toimintoja.
- Anonyymi
Kannattaa lukea klassinen softakehityksen artikkeli There Is No Silver Bullet, niin selviää mikä siinä ohjelmistossa on niin haastavaa. Ympäripyöreästi autoja vain on tehty paljon pidempään kuin softaa eikä autotekniikka ole lähellekään yhtä monimutkaista.
- Anonyymi
muistiongelmat vanhana...samanlailla kuin tietokoneet...kovalevy pirstaloituu ja auton tietokoneeseen tulee vikoja...kadottaa tietoja.jne...
- Anonyymi
"Nykyautojen vaikein pala autovalmistajille on ohjelmisto. Miksi ohjelmistoja ei saada valmiiksi?"
Ohjelmistoja tarvitaan, koska autoihin sisällytetään tietokoneita ja ohjelmoitavia komponentteja. Yhdysvallat on vienyt aggressiivisesti demokratiaa Irakiin, Afganistaniin, Libyaan, Syyriaan ja Ukrainaan. Toisaalta Yhdysvallat ja Euroopan maat ovat ulkoistaneet elektroniikkakomponenttien valmistuksen kaukoitään. Noh, kaukoidän maat vieroksuvat länsimaiden loputonta sodankäyntiä. Ja Lähi-idässä esimerkiksi Suezin kanavalla huthit ovat sulkeneet rahtiliikenteen Israelin ja Yhdysvaltojen liittolaisilta
eikä amerikkalaiset sotavoimat voi sille mitään, ei niin mitään,
että Teslan Kiinan/Taiwanin-komponenttien toimituksessa esiintyy häiriöitä. Juurisyynä on Yhdysvaltojen ja Israelin harjoittama sodankäynti. Raaka-aineiden ja elektroniikkakomponenttien toimitusongelmat johtavat siihen, että autonvalmistajat joutuvat etsimään alkuperäisiä korvaavia komponentteja.
Pari vuotta sitten suurin syy oli kuitenkin korona(vale)pandemiapolitiikka (YK:n byrokratian vahvistamiseksi). Niinpä puhutaan ns. COVID-autoista, joissa on puutteellisia tai hätäratkaisuna käytettyjä komponentteja - joiden kanssa hätäratkaisuna kyhätyt ohjelmistot eivät toimi yhtä hyvin kuin alkuperäinen ohjelmisto alkuperäisten komponenttien kanssa.
https://cardealermagazine.co.uk/publish/covid-cars-are-causing-headaches-for-used-car-dealerships-because-of-semiconductor-crisis/306095 - Anonyymi
Osa ongelmaa on se että ne jotka tekee ohjelmia auton tietokoneisiin, ovat jo neljäkymppisiä papparaisia. Nuorempaa porukkaa kehiin, niin ei tule virheitä. 25-37 vuotias on sopiva tähän.
- Anonyymi
Paremminkin ohjelmistoja pitäisi olla vääntämässä vielä vanhempia, joilla on jo muutaman mokan kokemus takana. Se parantaa tarkkuuta ja vähentää uskoa omaan erehtymättömyyteen.
- Anonyymi
Sutta ja paskaa...joka paikkaan on tungettu solenoidit ohjmaan sähköllä ja tietokoneella autoa...ei vaan toimi vanhana..
- Anonyymi
Vai että ihan solenoideilla nykyautoja ohjaillaan, no ihan varmasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että ihan solenoideilla nykyautoja ohjaillaan, no ihan varmasti.
kyllä on vaihdelaatikoissa..oven lukoissa,starttimoottorissa jne,,,opiskele...
- Anonyymi
Miksi vaivautua, kun patteriautoilijoille kelpaa keskeneräinen paska eikä laatuvaatimukset muiltakaan osin (ajettavuus, ergonomia, ajovalot yms.) ole korkealla.
- Anonyymi
Suurin osa Suomessakin myytävistä autoista on ainakin toistaiseksi varustettu polttomoottorilla, ja ihan samalla tavalla bugit vaivaavat niitäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa Suomessakin myytävistä autoista on ainakin toistaiseksi varustettu polttomoottorilla, ja ihan samalla tavalla bugit vaivaavat niitäkin.
Ei vaivaa. Esim. TM talvitestien yms. koeajojen perusteella polttomoottoriautoissa on ihan OK toimivat luistonestot ja ajonvakautukset. Patteriautoissa ei, minkä vuoksi niiden etenemiskyky on liukkaalla usein paljon heikompi. Päinvastoin kuin petterit aina valehtelevat "koska sähkömoottoria helpompi säätää". Tuntuu, että patteriautoissa melkolailla pakko valita 4-veto ao. puutteen korjaamiseksi. Eihän siitä tule sitten kuin vaivainen 10 tonnia lisää hintaa.... Eli jo alle 60 tonnilla saa käyttöauton.
Polttomoottoriautoissa on myös vuosikymmenet ollut itsestäänselvyytenä, että on luistonesto ja järjestelmään kuuluu myös liian voimakkaan moottorijarrutuksen esto. 2 vetoisissa patterisuristimissa ei puolestaan lainkaan harvinaista, että regenerointi (joka ei kaikissa ole edes säädettävissä) saattaa jarruttaa renkaat luiston ja korjaus taas se perinteinen, laita 10 000 € enemmän tiskiin..
Ihan järkyttävät määrät juosten kustua ja jopa vaarallista ominaisuutta patterisuristimissa, etenkin "edullisisssa" eli alle 50 000 hintaluokassa. Pitäisi laittaa 70-100 k€ tiskiin. Tai ostaa 2 ihan kelvollista polttomoottoriautoa samalla rahalla. Tai auto ja bensat koko loppuelämän ajaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaivaa. Esim. TM talvitestien yms. koeajojen perusteella polttomoottoriautoissa on ihan OK toimivat luistonestot ja ajonvakautukset. Patteriautoissa ei, minkä vuoksi niiden etenemiskyky on liukkaalla usein paljon heikompi. Päinvastoin kuin petterit aina valehtelevat "koska sähkömoottoria helpompi säätää". Tuntuu, että patteriautoissa melkolailla pakko valita 4-veto ao. puutteen korjaamiseksi. Eihän siitä tule sitten kuin vaivainen 10 tonnia lisää hintaa.... Eli jo alle 60 tonnilla saa käyttöauton.
Polttomoottoriautoissa on myös vuosikymmenet ollut itsestäänselvyytenä, että on luistonesto ja järjestelmään kuuluu myös liian voimakkaan moottorijarrutuksen esto. 2 vetoisissa patterisuristimissa ei puolestaan lainkaan harvinaista, että regenerointi (joka ei kaikissa ole edes säädettävissä) saattaa jarruttaa renkaat luiston ja korjaus taas se perinteinen, laita 10 000 € enemmän tiskiin..
Ihan järkyttävät määrät juosten kustua ja jopa vaarallista ominaisuutta patterisuristimissa, etenkin "edullisisssa" eli alle 50 000 hintaluokassa. Pitäisi laittaa 70-100 k€ tiskiin. Tai ostaa 2 ihan kelvollista polttomoottoriautoa samalla rahalla. Tai auto ja bensat koko loppuelämän ajaksi.Ja huom, siis TM testeissä ollut 30 000 € polttomoottoriautoja, joissa kaikki toimii paremmin kuin 70 000 € patterivispilässä.
- Anonyymi
Myös hyviä ja toimivia sähköautoja on saatavana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös hyviä ja toimivia sähköautoja on saatavana.
ai käytettynä....johan vitsin murjasit...
- Anonyymi
Tulevaisuudessa ohjelmistot ovat tekijänoikeudellisesti tekijän omaisuutta , eivät siis auton omistajan .
- Anonyymi
Sillähän ei ole autoilijan kannalta mitään merkitystä. Siellä autossa se ohjelma on ja autoilijan käytössä, ei sitä sieltä pois oteta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1112862Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222344Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631081966- 1141640
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701355Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2871181- 711034
- 801034
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2461003