Superjahti Perini Navi Bayesian (ex. Salute) uppoaminen Palermon edustalla.

Anonyymi-ap

Superjahti Perini Navi Bayesian upposi minuuteissa 19.8.2024 su-ma välisenä yönä. Jahdilla oli uppoamishetkellä 22 henkilöä, josta 6 on edelleen kateissa, mukaan lukien aluksen omistaja . Yksi henkilökunnan jäsenistä on löydetty hukkuneena.

Jahti oli ankkuroituna Palermon sataman edustalle, kun siihen iski paikallinen hirmumyrsky ja se katosi hetkessä pohjaan. Meren syvyys uppoamispaikalla on noin 50m.

Keskustelua aiheesta löytyy mm YBW forumilta, linkki:

https://forums.ybw.com/threads/bayesian-s-y-sinks-in-palermo.611709/

Youtubesta löytyvän videon perusteella Bayesianin paaran puolella on valtava runko-ovi uimatasoineen. Liittyisiköhän onnettomuuteen? Olisiko valtava oviaukko voinut olla auki, kun vene sai kallistuman nopeasti syntyneestä ja yllättäneestä hirmumyrskystä?

Muilla forumeilla on ollut puhetta myös poikkeuksellisen korkeasta alumiinimastosta ja mahdollisesti yläasennossa olleesta nostokölistä, jotka ei varmaan ole helpottanut tilannetta, jos vene on ottanut runko-oven kautta vettä sisään.

Vene makaa pohjassa toisella kyljellään, mutta kummalla, sitä ei ole kerrottu. Näkyvän kyljen on kerrottu olevan ehjä.

Onko muut seurannut tragediaa?

52

697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kaikki purjeveneen kansilinjan alapuoliset ja kannen keskilinjalta sivussa olevat aukot ovat tunnetusti riskirakenteita. Kuten runkoikkunat, Nauticat-tyyliset sivuovet, lähellä vesilinjaa olevasta runko-ovesta puhumattakaan. Enemmän tai vähemmän harkittuja tai perusteltuja riskejä.


      • Anonyymi

        Näin vastaavan valtavan runko aukon yhdessä purjeveneessä kesällä, siihen oli yhdistetty pieni laituri. Aukko oli yli 2m korkea ja ehkä 5m leveä, komea purjealus, pakko myöntää...


    • Anonyymi

      Tässä linkki CBC uutissivuston valvontakamera videoon, jossa näkyy Bayesianin katoaminen myrskyyn.

      Kallistuminen näkyy videolla selvästi, mutta kummalle puolelle, sitä ei pysty varmasti sanomaan. Näyttäisi enemmän että styyraan, mutta video ja valot voi hämätä?

      https://www.cbc.ca/player/play/video/9.6486059

    • Anonyymi

      Joku väitti että rajuilma olisi kaatanut ensin maston ja kallistanut venettä - joka sitten hörppäsi ja upposi.

      Sen verran kallis nostettava että suomalaisten busterien ja h-veneiden vakuutukset vähän nousee....

      • Anonyymi

        Pelastussukeltajat ovat vahvistaneet maston ja rungon näkyvän osan olevan ehjät.


      • Anonyymi

        Merihavereissa aluksen arvo riippuu paljolti siitä mikä on menetetyn lastin arvo. Nyt lastin arvo ei ollut kummoinen.


      • Anonyymi

        Menetys on pieni verrattuna isoihin laivahaaksirikkoihin joissa pelkkä lastin arvo voi olla satoja miljoonia dollareita.


    • Anonyymi

      Aloitukseen linkkaamassani YBW forumin ketjussa epäillään Bayesianissa olevan ns. Deck-stepped kannella seisova masto ja sen mahdollista osuutta spekuloituun mastovaurioon.

      Tästä youtube videosta käy kuitenkin ilmi maston seisovan kölin päälle, ei kannella.

      https://youtu.be/V7l3nqV4sO8?feature=shared&t=133

      Ja seisoi masto kannella tai ei, niin eiköhän se ole suunniteltu sellainen kestämään, joten onnettomuuden syyt löytyy varmaan muualta, kun mastojalasta?

    • Anonyymi

      Purjeveneilijät taas asialla.

      • Anonyymi

        Noh noh, katsopa kuvia Ibizalta parin viikon takaisesta myrskytyhosta. On siellä motopotoja yhtä lailla rantakivikossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh noh, katsopa kuvia Ibizalta parin viikon takaisesta myrskytyhosta. On siellä motopotoja yhtä lailla rantakivikossa.

        Käytin ilmaisuvapauttani noudattaen palstan perinteitä.


    • Anonyymi

      Onhan tuon pituisessa mastossa sekä kansirakenteissa pinta-alaa. Jos käyntiovet on ollut auki ja myrskytuuli kaatoi paatin niin uppoaahan se erittäin nopeaa. Tollanen neliön tai useamman aukko hotaisee vedet sisään aika hätäiseen. Poikkeuksellinen paikallinen voima tornadossa. Ikävä juttu, ei tossa nyt syyllisiä taida olla. Vaikea olla ennakoida jos ei nähnyt tornadon tulevan.

      • Anonyymi

        Ei kovin ammattimaista toimintaa "ammatti" miehistöltä!
        Vai tarjoilijoistaki se miehistö koostuu?


      • Anonyymi

        Kallistuessa pinta-ala pienenee, mutta oikaiseva momentti suurenee. Ihan normaali settiä.

        Jos tuo upposi ilman purjeita pelkästään myrskytuulen aiheuttaman kallistuman takia, niin sen pinnalla pysyminen on ollut pelkkää tuuria. Noilla supereillakin mm broutsaillaan ja ainakin sellaisen mahdollisuus on huomioitu suunnittelussa.

        Jostain alempaa se on ottanut vettä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kovin ammattimaista toimintaa "ammatti" miehistöltä!
        Vai tarjoilijoistaki se miehistö koostuu?

        Päällystö sai tiedon tornadosta joitain minuutteja ennen uppoamista.

        Yhtä lukuunottamatta koko miehistö pelastui, joten aika todennäköisesti miehistö on hälytetty töihin, ehkä jopa kannelle, juuri ennen onnettomuutta. Matkustajien kannalta tilanne eteni aivan liian nopeasti. Kukaan tuskin osasi edes epäillä kuinka nopeasti ja mihin pisteeseen homma eskaloituu.


      • Anonyymi

        Luulis sen tutkassa näkyvän jos vähän olis tilannetta ympärillä seurattu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päällystö sai tiedon tornadosta joitain minuutteja ennen uppoamista.

        Yhtä lukuunottamatta koko miehistö pelastui, joten aika todennäköisesti miehistö on hälytetty töihin, ehkä jopa kannelle, juuri ennen onnettomuutta. Matkustajien kannalta tilanne eteni aivan liian nopeasti. Kukaan tuskin osasi edes epäillä kuinka nopeasti ja mihin pisteeseen homma eskaloituu.

        Huonosta ilmasta oli varoitettu hyvissä ajoin. Nykyaikana sääpalvelut toimii hyvin, aktiivinen päällikkö seuraa niitä kyllä. Alus oli "merellä" joten merivahti oli varmaan päällä? Meriklaari myös? Eli tarvittavat luukut suljettu jne.
        Ei tainnut ihan olla kaikki nyt kunnossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonosta ilmasta oli varoitettu hyvissä ajoin. Nykyaikana sääpalvelut toimii hyvin, aktiivinen päällikkö seuraa niitä kyllä. Alus oli "merellä" joten merivahti oli varmaan päällä? Meriklaari myös? Eli tarvittavat luukut suljettu jne.
        Ei tainnut ihan olla kaikki nyt kunnossa?

        Huviveneen merivahti ja meriklaari...nyt jo naurattaa..!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonosta ilmasta oli varoitettu hyvissä ajoin. Nykyaikana sääpalvelut toimii hyvin, aktiivinen päällikkö seuraa niitä kyllä. Alus oli "merellä" joten merivahti oli varmaan päällä? Meriklaari myös? Eli tarvittavat luukut suljettu jne.
        Ei tainnut ihan olla kaikki nyt kunnossa?

        Meriklaari on jo purjelaiva- ajoilta seuraava sanonta joka tarkoittaa satamassa ennen merelle lähtöä tehtävää selvitys- ja varmistusvaihetta, se ei ole "päällä" merellä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meriklaari on jo purjelaiva- ajoilta seuraava sanonta joka tarkoittaa satamassa ennen merelle lähtöä tehtävää selvitys- ja varmistusvaihetta, se ei ole "päällä" merellä...

        Ai jaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huviveneen merivahti ja meriklaari...nyt jo naurattaa..!

        Veneen? 10 hengen miehistö. Mitä varten ne siellä oikein ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneen? 10 hengen miehistö. Mitä varten ne siellä oikein ovat?

        Onko mitenkään mahdollista että ne olisivat olleet siellä palvelemassa herroja työnantajiaan? Tekemässä ruokaa ja drinkkejä, tarjoilemassa, siivoamassa, osa työvuoroistaan vapaalla vain oleilemassa jne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päällystö sai tiedon tornadosta joitain minuutteja ennen uppoamista.

        Yhtä lukuunottamatta koko miehistö pelastui, joten aika todennäköisesti miehistö on hälytetty töihin, ehkä jopa kannelle, juuri ennen onnettomuutta. Matkustajien kannalta tilanne eteni aivan liian nopeasti. Kukaan tuskin osasi edes epäillä kuinka nopeasti ja mihin pisteeseen homma eskaloituu.

        Aika monta on kadoksissa, mitenkä arvioisit heille käyneen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonosta ilmasta oli varoitettu hyvissä ajoin. Nykyaikana sääpalvelut toimii hyvin, aktiivinen päällikkö seuraa niitä kyllä. Alus oli "merellä" joten merivahti oli varmaan päällä? Meriklaari myös? Eli tarvittavat luukut suljettu jne.
        Ei tainnut ihan olla kaikki nyt kunnossa?

        Koska oli varoitettu huonosta ilmasta, pidettiin ovet avoimina tuuletuksen takia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko mitenkään mahdollista että ne olisivat olleet siellä palvelemassa herroja työnantajiaan? Tekemässä ruokaa ja drinkkejä, tarjoilemassa, siivoamassa, osa työvuoroistaan vapaalla vain oleilemassa jne?

        Kyllä siellä ajoporukka on! Palvelee herroja toki nekin. Ne ketkä ei ole vapaalla vastaavat turvallisuudesta. Johan päällikkö itkua tuhertaen on pahoitellut että pääsikin näin käymään!
        Hän on viime kädessä vastuussa tapahtuneesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meriklaari on jo purjelaiva- ajoilta seuraava sanonta joka tarkoittaa satamassa ennen merelle lähtöä tehtävää selvitys- ja varmistusvaihetta, se ei ole "päällä" merellä...

        "Puretaanko" meriklaari merellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallistuessa pinta-ala pienenee, mutta oikaiseva momentti suurenee. Ihan normaali settiä.

        Jos tuo upposi ilman purjeita pelkästään myrskytuulen aiheuttaman kallistuman takia, niin sen pinnalla pysyminen on ollut pelkkää tuuria. Noilla supereillakin mm broutsaillaan ja ainakin sellaisen mahdollisuus on huomioitu suunnittelussa.

        Jostain alempaa se on ottanut vettä!

        Kyllä nuo voi vaikka ympäri pyörähtää, on täytynyt olla luukkuja auki, kun noin nopeasti upposi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo voi vaikka ympäri pyörähtää, on täytynyt olla luukkuja auki, kun noin nopeasti upposi.

        Itselle ympäri pyörähtäminen ei tullut edes mieleen. Hyvä kun valistit! Kiitos!

        Haluatko kertoa tarkemmin miten se on voinut tapahtua? Sukeltajien mukaan aluksen 75 metriä pitkä masto ehjä ja edelleen kiinni, mutta vettä on vain 50 metriä.


    • Anonyymi

      MÄRKÄNÄ OVAT NYT VENEESSÄ KAIKKI PAIKAT.
      TUOHAN NE NOSTURIN, LAUTAN PAIKALLE, KUN MERI TYYNTYY. NOSTAVAT JA KUIVAAVAT TAVARAT JA PAIKAT.

      • Anonyymi

        Joo, tärkeintä on nyt just se , että tavarat ja paikat kuivataan...


    • Anonyymi

      Menikö siinä rikki nuo kansirakenteiden suuret ikkunapinnat ja paljon vettä pääsi sisään sillä tavalla? Joka tapauksessa paljon on vettä joutunut sisään lyhyessä ajassa. Jos purjealus pysyy ehjänä eikä isoja luukkuja tms. ole avoinna eikä avaudu, eihän se alus uppoa vaikka nurinniskoin hetkeksi kääntyisi eikä sitä aalto helposti saakaan nurin koska se on purjealus eli ilman purjeita suorastaan ylivakaa, suuri kölipaino jo tuollaisessa aluksessa.
      Mutta kai siinä ensin on syytä kuulla hengissä selvinneitä, jotain tuntumaa ja käsitystä lienee heillä tapahtuneesta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen katsonut useampaan kertaan sen yhden ainakin ip-lehdissä olleen rannalta kamerasta tehdyn videotallenteen jonka kerrotaan näyttävän aluksen tuhon mutta ei se näytä oikein mitään. Videon keskivaiheilla näkyy lievä kallistuma oikealle mutta kun kaikkien maston koristevalojen sijaan keskittyy seuraamaan kirkkainta valoa eli mastonhuipun ankkurivaloa niin samalla kun näkyvyyden heiketessä muut mastovalot lakkaavat kokonaankin näkymästä se kirkkain valo näkyy yhä. Ko. valo pysyy korkeusasemassaan likimain paikoillaan himmeten näkyvyyden yhä heikentyessä siihen eli lähes videon loppuun asti kun näkyvyys on jo niin huono ettei sekään valo saata myrskyn kuljettaman kosteuden ja usvan takia näkyä. Korkeusaseman säilyminen tarkoittaa ettei alus ole edes merkittävästi tuossa vaiheessa kallistunut.
      Mitään tämän enempää tältä videolta ei juuri voi päätellä, alus on hyvinkin pystyssä ja pinnalla niin kauan kuin se ylipäätään on mahdollista heikentyvien olosuhteiden takia nähdä.

    • Anonyymi

      Hyttiin jäänyt omistaja ja vanhempi tytär ovat voineet hyvinkin olla ensimmäiset sekunnit vielä siinä uskossa, että alus nousee takaisin pystyyn, kuten olisi pitänyt tapahtuakin. Hetkessä kaikki olikin jo liian myöhäistä, vene upposi viimeisimmän tiedon mukaan sekunneissa siitä, kun oli kaatunut.

      • Anonyymi

        Mistä on peräisin "muutaman sekunnin tieto"?


    • Anonyymi

      Viimeinenkin uhri, omistajan tytär, on löydetty hylystä.

      Italian poliisi tutkii onnettomuutta tappona.

      • Anonyymi

        Tarkennus: Italian poliisi tutkii onnettomuutta!


    • Anonyymi

      Omistajahan oli mukana jossain petosoikeudenkäynnissä jonka voitti. Samaan aikaan sen kaveri joka oli mukana siinä samassa kuoli yllättäen auto-onnettomuudessa, olikohan edellisenä päivänä.

      Tulee mieleen se tapaus italialaisella järvellä jossa yhtäkkiä nousee tyhjästä myrsky ja upottaa veneen joka on täynnä Israelin ja Italian salaisen palvelun agentteja. 4 hukkuu.

      Jollakin on teknologiaa jolla pystyy luomaan esim. voimakkaan vesipatsaan? 🥳

      • Anonyymi

        Jos salaliitto linjalle lähdetään, niin parempi teoria olisi sabotaasi.

        Esim. tietyssä kallistuskulmassa virittyvä räjähde, jonka oli tarkoitus aktivoitua vasta seuraavalla purjehduksella kaukana merellä. Tornado hoitikin kallistamisen suunniteltua aikaisemmin.

        No joo, salaliittotereoria vähillä villoilla! Kukaan pelastuneista ei ole kertonut räjähdyksestä, mutta sen sijaan epätavallisen nopeasta uppoamisesta.

        Mutta kieltämättä melkoista sattumaa, kummankin petoksesta epäillyn miljardörin lähes yhtäaikainen tapaturmainen kuolema. Onko karma sittenkin olemassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos salaliitto linjalle lähdetään, niin parempi teoria olisi sabotaasi.

        Esim. tietyssä kallistuskulmassa virittyvä räjähde, jonka oli tarkoitus aktivoitua vasta seuraavalla purjehduksella kaukana merellä. Tornado hoitikin kallistamisen suunniteltua aikaisemmin.

        No joo, salaliittotereoria vähillä villoilla! Kukaan pelastuneista ei ole kertonut räjähdyksestä, mutta sen sijaan epätavallisen nopeasta uppoamisesta.

        Mutta kieltämättä melkoista sattumaa, kummankin petoksesta epäillyn miljardörin lähes yhtäaikainen tapaturmainen kuolema. Onko karma sittenkin olemassa?

        Mutta vielä parempi olisi että menisit sinne salaliitto- sivustoille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos salaliitto linjalle lähdetään, niin parempi teoria olisi sabotaasi.

        Esim. tietyssä kallistuskulmassa virittyvä räjähde, jonka oli tarkoitus aktivoitua vasta seuraavalla purjehduksella kaukana merellä. Tornado hoitikin kallistamisen suunniteltua aikaisemmin.

        No joo, salaliittotereoria vähillä villoilla! Kukaan pelastuneista ei ole kertonut räjähdyksestä, mutta sen sijaan epätavallisen nopeasta uppoamisesta.

        Mutta kieltämättä melkoista sattumaa, kummankin petoksesta epäillyn miljardörin lähes yhtäaikainen tapaturmainen kuolema. Onko karma sittenkin olemassa?

        Nyt siis on kuollut molemmat petoksesta syytetyt sekä heidän asianajajansa.

        Jos kyseessä olisikin pommi-isku, niin voisiko räjähdysääni osittain peittyä tornadon aiheuttaman metelin sekaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt siis on kuollut molemmat petoksesta syytetyt sekä heidän asianajajansa.

        Jos kyseessä olisikin pommi-isku, niin voisiko räjähdysääni osittain peittyä tornadon aiheuttaman metelin sekaan?

        Kyseessä ei vain trombi, ei tornado!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos salaliitto linjalle lähdetään, niin parempi teoria olisi sabotaasi.

        Esim. tietyssä kallistuskulmassa virittyvä räjähde, jonka oli tarkoitus aktivoitua vasta seuraavalla purjehduksella kaukana merellä. Tornado hoitikin kallistamisen suunniteltua aikaisemmin.

        No joo, salaliittotereoria vähillä villoilla! Kukaan pelastuneista ei ole kertonut räjähdyksestä, mutta sen sijaan epätavallisen nopeasta uppoamisesta.

        Mutta kieltämättä melkoista sattumaa, kummankin petoksesta epäillyn miljardörin lähes yhtäaikainen tapaturmainen kuolema. Onko karma sittenkin olemassa?

        Mulla oli nyt pointtina tässä että kummassakin tapauksessa nousee vesipatsas tai muu hyvin paikallinen ilmiö ja upottaa veneen jossa on hyvin tärkeitä ihmisiä. Naapuriveneille ei tapahdu mitään. Lake Maggiore.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli nyt pointtina tässä että kummassakin tapauksessa nousee vesipatsas tai muu hyvin paikallinen ilmiö ja upottaa veneen jossa on hyvin tärkeitä ihmisiä. Naapuriveneille ei tapahdu mitään. Lake Maggiore.

        Ja nyt kun ko. "tärkeitä" ihmisiä ei enää ole, maailma jatkaa menoaan kuin ei heitä koskaan olisi ollutkaan. Se heidän "tärkeydestään"!


      • Anonyymi
        UUSI

        Mutta emmehän me voi tietää kun he olivat oikein salaisen palvelun palveluksessa. Ei salaisista jutuista voi tietää, ne ovat salaisia...


      • Anonyymi
        UUSI

        Noituus, musta magia? Yks suomalainen vapaamuurari kuoli mönkijäonnettomuudessa kun antoi ekana haastattelun jossa kertoi asioista. Oli siis tullut uskoon ja oli korkean asteen muurari ja irtaantunut sieltä. Taustaa oli korkealla S tai K ryhmän bisneksessä ja muussakin talouselämässä. Jumala ja Jeesus toki suurempi kuin kiroukset mutta joskus Jumala sallii asioiden tapahtua. Olisiko jotain kirousta liittynyt näihin liikekumppanusten kuolemiin? Riitelivöt kuitenkin aika syvällä ison glopaalin liike-elämön syövereissä ja niihin kuvioihin toisinaan liittyy sielun myymistä saatanalle jne.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli nyt pointtina tässä että kummassakin tapauksessa nousee vesipatsas tai muu hyvin paikallinen ilmiö ja upottaa veneen jossa on hyvin tärkeitä ihmisiä. Naapuriveneille ei tapahdu mitään. Lake Maggiore.

        Egyptissä on uponnut vene siksi, että siellä pidetiin vesirajan ikkunoita auki. Ensin se vain meinasi upota, mutta toisella yrittämällä myöhemmin se saatiin veden alle.


    • Anonyymi
      UUSI

      Uppoamisessa ei ole mitään mystiikkaa. Eli kyseinen härpäke oli varustettu nostokölillä. Köli alhaalla bulbi on 10 metrissä ja vääntää kyljelleen menneen veneen varmasti pystyyn. Tässä tapauksessa köli on ollut ylhäällä 4 metrissä, jolloin vääntomomentti ei riitä. Nopea uppoaminen on toki johtunut isoista läpivienneistä jota kautta vene on saanut nopeasti massiivisen vesilastin.

      Mutta siis köli alhaalla vene olisi noussut pystyyn eikä olisi ikinä ehtinyt ottaa kohtalokasta vesilastia.

      • Anonyymi
        UUSI

        Millä mekanismilla se nostoköli nostettiin ja laskettiin, missä se oli ylhäällä ollessaan?
        Missä sijaitsi aluksen uppouman painopiste kölin ollessa alhaalla ja kölin ollessa ylhäällä?
        Kun köliä oli ylhäällä, millä kallistumalla alus menetti oikaisevan momentin?
        Mitä ne isot läpiviennit ovat sillä ainakin rungon läpivientien on oltava vesitiiviit, muutenhan niistä kusisi vettä sisään kaiken aikaa?
        Sataako tänään?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä mekanismilla se nostoköli nostettiin ja laskettiin, missä se oli ylhäällä ollessaan?
        Missä sijaitsi aluksen uppouman painopiste kölin ollessa alhaalla ja kölin ollessa ylhäällä?
        Kun köliä oli ylhäällä, millä kallistumalla alus menetti oikaisevan momentin?
        Mitä ne isot läpiviennit ovat sillä ainakin rungon läpivientien on oltava vesitiiviit, muutenhan niistä kusisi vettä sisään kaiken aikaa?
        Sataako tänään?

        Näin sivusta tulleena ihmettelen tuota viimeistä kysymystä ” Sataako tänään?”

        Mitä halusit tuolla kysymykselläsi viestiä tuolle toiselle keskustelijalle?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin sivusta tulleena ihmettelen tuota viimeistä kysymystä ” Sataako tänään?”

        Mitä halusit tuolla kysymykselläsi viestiä tuolle toiselle keskustelijalle?

        Kun vastaat ensin muihin kysymyksiin niin sitten kerron mitä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9279
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3880
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2805
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2720
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2515
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2514
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1622
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1570
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe