Helvetillinen tie

Kyynel

Mä oon lestadiolaisperheen lapsi, mutta ite en oo lesta vaan ateisti. kun vanhempani kuuli, etten aio mennä rippikouluun, he alkoivat vihata minua... koko ajan he huutaa mulle, vaikken tekisi mitään pahaa. ja nyt mä oon huomannu, että mun vanhemmat oikeen haluamalla haluaa, että muuttaisin pois kotoa pian. siihen on kuitenki vielä 4 vuotta aikaa ennen ku voin muuttaa. elämä pelottaa mua ja nyt olen ruvennut ihannoimaan kuolemaa. mä viiltelen ittiä enkä nuku kunnolla. joka yö vaan nään painajaisia lestoista... viha koko ajan kasvaa ja kasvaa mun sydämessä ja tuntuu, että kohta mä en enää kestä. vanhempani ei anna mun edes meikata, ei laittaa lävistyksiä eikä ottaa tatuointeja. ja nyt kun liityin erääseen bändiin niin vanhempani suorastaan räjähti! ne huusi mulle, että "sinä et oo missään bändissä!!!" Vahingossa aloin puhumaan kotona bändistäni vähä tarkemmin ja kun puhuin kosketinsoittajastamme (joka on entinen lesta myös, mutta kerron siitä kohta vähä tarkemmin) niin äitini karjui täyttä kurkkua "Sitä Allua ei ole olemassakaan! Älä elä tuollaisessa haavemaailmassa!!!" kotona en saa sanoa edes omaa mielipidettäni mistään asiasta. ja kun vanhempani on kotona niin he karjuvat minulle minkä jaksavat, mutta heti ku tulee vieraita niin vanhempani esittävät mukavia ja ihania ihmisiä... niin, se Allu on myös lestadiolaisperheen lapsi...Mutta kun Allun isä "teki" Allun niin hän oli kännissä. (huom. lesta oli KÄNNISSÄ!) kun Allu syntyi, Allun isä sanoi, että "tuo ei ole meidän lapsi." sitten Allun äitikin alkoi puhumaan siitä, että Allu ei ole heidän lapsensa...kun Allu oli n. 5 vuotias, hänen isänsä pahoinpiteli Allua, mutta lopetti sitten. Allu joutui kasvamaan ilman rakkautta ja hyväksyntää. Hän ei koskaan saanut normaalia lapsuutta. Kun Allu oli 10-vuotias hänestä tuli Saatananpalvoja. Allun vanhemmat oli hylänny Allun muutama vuosi sitte. Muutaman vuoden kuluttua huumeet löysivät tiensä onnettoman Allun elämään. kun Allu oli ollut saatananpalvoja jo 7 vuotta, hän joutui vankilaan. Siellä hän oli 5 vuotta. Hänen elämänsä oli yhtä helvettiä ja hän yritti monta kertaa tehdä itsemurhan. Sitten Allu sai kuulla, että hänen isänsä oli vankilassa ja äiti mielisairaalassa. Allu ei välittänyt, eihän hekään välittäneet Allusta. Sitten Allusta tuli saatananpalvontajengin johtaja. Mutta lopulta hän serkkunsa kanssa lopetti saatananpalvonnan, kun heidät olisi muuten tapettu. Muutama vuosi kului ja Allu yritti löytää normaalin elämän. Ja lopultakin minun ja Allun tiet yhdistyivät. Allu perusti bändin. Minä liityin siihen ja Allun serkkukin (se sama joka oli saatananpalvoja myös) ja kuten jo kerroin, kun vanhempani kuulivat bändistämme alkoi minulla sama vaihe elämässäni kuin Allulla aikanaan... Nyt tuosta on perustamisesta on kulunu parisen vuotta ja vanhempani vihaavat minua edelleen. Olen suvun "mustalammas". Öisin itken itseni uneen. Näen kauheita painajaisia lestoista joka yö... viha täyttää koko elämäni. Joskus mietin, että miksi juuri minun piti syntyä tähän maanpäälliseen Helvettiin... mutta vastausta minä en koskaan ole siihen saanut. nyt olen sitä mieltä, että lestat on pettureita. Ehkä, jonain päivänä vanhempani tajuaisivat sen kuinka paljon minä heitä vihaan, toivottavasti.

160

10052

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti

... tunnen myös monia lestadiolaisperheiden jälkeläisiä, aikanaan kun olin nuori, minullakin oli kavereina heitä. Muutama kaverini silloin myös sanoi vanhemmilleen eroavansa siitä uskosta ja heidän onnekseen, ainakaan kaverini ei puhunut sellaista, vanhemmat eivät olleet armottoman tiukkoja. Jotain keskusteluja oli, mutta siitä perheestä muutama muukin lapsi sitten yläluokilla sanoutui irti uskosta. Minulla on sellainen tunne, että lestat yrittävät olla jotenkin parempia ihmisinä kuin "tavalliset" kuolevaiset. Päällepäin näytellään just tuollaisia pyhimyksiä kuin sinunkin äitisi, mutta mitä sitten kotona ja kaukana muista lestoista. Tiedän yhdenkin naapurin lesta-pariskunnan, jotka käyvät säännöllisesti Tallinnan risteilyillä ja isäntä ottaa laivan baaritiskillä viinaa siinä missä muutkin"ei lestat", että varkain voi tehdä syntiä kunhan ihmisten ilmoilla eli seuroissa ym. lestabileissä ollaan sitten kunnolla.
      Muista tämä neuvo ja elä vapaasti: Ihan jokainen meistä ihmisistä ollaan ihmisarvoltaan samanarvoisia, koeta löytää oma itsesi ja toteuta sitä, oma sisäinen itsesi. Älä mieti miten sinun kuuluu olla muiden mielestä, se teettää vaan turhaa stressiä. Tavoittele omaa unelmaasi, se on sinulle tärkein ja siitä nautit juuri sinä, sinä elät juuri omaa elämääsi. Tietysti lakien ja normien rajoissa, mutta näillä en tarkoita todellakaan lestojen kummallisia sääntöjä. Jos ne eivät ole sinua varten, niin ei, sen hyväksyt sen enempiä murehtimatta.
      Niin paljon ihmiset sairastuvat turhasta stressistä, kun yrittävät liikaa miellyttää muita, eivätkä mieti, mitä juuri itse haluavat ja haaveilevat. Meillä on vain tämä yksi elämä, nautitaan siitä niin paljon kuin voimme. Toteutetaan itseämme ja ollaan paljon onnellisempia:)
      Toivon sinulle hyvää kesää ja paljon voimia taistelussasi oman onnellisuutesi puolesta.
      PS: Luulen, että äitiäsi pohjimmiltaan käy kateeksi kun uskallat irrottautua, jospa hän ei aikanaan ei ole uskaltanut vaan on ollut "kiltti" tyttö.

• matkalla kotiin.

pääsee taivaaseen.

• Kuu

juttelet sitten itseksesi.

• vl-kulkuri
        matkalla kotiin. kirjoitti:

pääsee taivaaseen.

Kuulin tällasen:

"Kiltit tytöt pääsevät taivaaseen, tuhmat mihin vaan" ;)

• Jarush

Olisipa varmaan ollut ihanaa!

• äiti

Onko toinen ääripää sitten alkoholistit ja toinen kiihkouskovaiset, pahoja molemmat. Alkoholismista tiedän, että voi parantua, kiihkouskovaisuudesta en tiedä.

• Kyynel
        äiti kirjoitti:

Onko toinen ääripää sitten alkoholistit ja toinen kiihkouskovaiset, pahoja molemmat. Alkoholismista tiedän, että voi parantua, kiihkouskovaisuudesta en tiedä.

kiitos sinä "äiti". On ihana ku edes joku ymmärtää ateistejaki eikä vaan puolla kiihkouskovaisia hulluja.

• Muusikkosetä

Taidat ilmeisesti nähdä vain kaksi vaihtoehtoa: kiihkouskovainen perhe ja alkoholistiperhe. Unohditko, että siinä välillä on normaaleita, lapsiaan rakastavia perheitä, jotka kunnioittavat lastensa päätöksiä? Oletpa rajoittunut ihminen.

• Jarush
        Muusikkosetä kirjoitti:

Taidat ilmeisesti nähdä vain kaksi vaihtoehtoa: kiihkouskovainen perhe ja alkoholistiperhe. Unohditko, että siinä välillä on normaaleita, lapsiaan rakastavia perheitä, jotka kunnioittavat lastensa päätöksiä? Oletpa rajoittunut ihminen.

Silloin kun puhumme Kristukseen uskovasta.

Muusikko on hyvä eikä sekaannu sellaisiin asioihin joita hän ei ymmärrä.
        -----------------------------------------

Rock muusikot, (jos sellainen sattuisit olemaan), rääkkyvät kuin itse saatana hirveässä kiihkossa.

He laskevat savun ja liekitkin musiikkinsa keskelle, aivan kuin heidän tulevassa kodissaan helvetissäkin on. He tekevät jo täällä ajassa olonsa kotoiseksi.

Ja sitten he tulevat siivet selässään saarnaamaan tänne rauhallisille uskoville rauhan evankeliumia, hui kauhistus sentään!

Häpeä rontti!

• Lasse-setä
        Jarush kirjoitti:

Rock muusikot, (jos sellainen sattuisit olemaan), rääkkyvät kuin itse saatana hirveässä kiihkossa.

He laskevat savun ja liekitkin musiikkinsa keskelle, aivan kuin heidän tulevassa kodissaan helvetissäkin on. He tekevät jo täällä ajassa olonsa kotoiseksi.

Ja sitten he tulevat siivet selässään saarnaamaan tänne rauhallisille uskoville rauhan evankeliumia, hui kauhistus sentään!

Häpeä rontti!

On tietenkin valitettavaa, että kokemukset ovat mitä ovat. En kuitenkaan pidä vl-uskovia ainoina, joilla saattaa olla tämäntapaisia vaikeuksia.

Tasapuolisuuden vuoksi pitäisi tutustua uskontojen uhrit ry:n aineistoon. Minulla on sellainen käsitys, että siellä on lähes kaikista tunnetuista uskonnollisista ryhmittymistä porukkaa. Tämä ei siis ole mikään vl:lien yksityisominaisuus.

Uskon ei tietenkään pitäisi aiheuttaa ihmiselle ongelmia, vaan paremminkin ratkaista niitä.
        Me tiedämme kuitenkin, että yhteiskunnassamme on virtauksia, jotka eivät sovi raamatun sanan kanssa yksiin. Siinä uskon ja epäuskon välimaastossa seikkaileminen on kai kaikkein raskainta. Jos ihminen uskoo ja elää todeksi Sanan mukaista elämää, on suhteellisen onnellinen. Samoin omaan järkeensä luottava ihminen, joka kieltää kaiken itsensä yläpuolelta voi olla onnellinen, koska hän on itse itselleen onnellisuuden antaja tai sen poistaja. Tyhmäähän se olisi tahallaan pilata oman elämänsä.

Luonnollisesti vanhemmat koittavat ohjata lapsiaan kaikkeen hyvään oman ymmärryksensä mukaisesti. Joskus tietysti sekin saa sairaalloisia muotoja. Lasten pitäisi tuottaa vanhemmilleen kunniaa varsinkin siinä lähiympäristössä. Näissä piireissä se tarkoittaa seurakunnan normien täsmällistä täyttämistä.

Kapina on siis luonnollista ja julkisuudessa saa paljon sympatiaa. Totuuden esiinkaivaminen mahdotonta. Vaikeassa tilanteessa ei voi muuta kuin toivottaa siunausta, mitä se tulee olemaan, en tiedä.

• Lasse-setä
        Lasse-setä kirjoitti:

On tietenkin valitettavaa, että kokemukset ovat mitä ovat. En kuitenkaan pidä vl-uskovia ainoina, joilla saattaa olla tämäntapaisia vaikeuksia.

Tasapuolisuuden vuoksi pitäisi tutustua uskontojen uhrit ry:n aineistoon. Minulla on sellainen käsitys, että siellä on lähes kaikista tunnetuista uskonnollisista ryhmittymistä porukkaa. Tämä ei siis ole mikään vl:lien yksityisominaisuus.

Uskon ei tietenkään pitäisi aiheuttaa ihmiselle ongelmia, vaan paremminkin ratkaista niitä.
        Me tiedämme kuitenkin, että yhteiskunnassamme on virtauksia, jotka eivät sovi raamatun sanan kanssa yksiin. Siinä uskon ja epäuskon välimaastossa seikkaileminen on kai kaikkein raskainta. Jos ihminen uskoo ja elää todeksi Sanan mukaista elämää, on suhteellisen onnellinen. Samoin omaan järkeensä luottava ihminen, joka kieltää kaiken itsensä yläpuolelta voi olla onnellinen, koska hän on itse itselleen onnellisuuden antaja tai sen poistaja. Tyhmäähän se olisi tahallaan pilata oman elämänsä.

Luonnollisesti vanhemmat koittavat ohjata lapsiaan kaikkeen hyvään oman ymmärryksensä mukaisesti. Joskus tietysti sekin saa sairaalloisia muotoja. Lasten pitäisi tuottaa vanhemmilleen kunniaa varsinkin siinä lähiympäristössä. Näissä piireissä se tarkoittaa seurakunnan normien täsmällistä täyttämistä.

Kapina on siis luonnollista ja julkisuudessa saa paljon sympatiaa. Totuuden esiinkaivaminen mahdotonta. Vaikeassa tilanteessa ei voi muuta kuin toivottaa siunausta, mitä se tulee olemaan, en tiedä.

Tämä piti tulla suoraan avauksen alle, mutta kiivaus ylittim tarkkaavaisuuden ja se on nyt siinä, missä se on.

• Kyynel
        Jarush kirjoitti:

Häpeä rontti!

Olen kylläkin heavy/blackmetalmuusikko :)

• tutkailija
        Lasse-setä kirjoitti:

Keskustelun avaajan kertomuksen perusteella voisi mielestäni päätyä siihen johtopäätökseen, että avaaja on taitamattomien kasvattajiensa uhri, uskonnollisuus taitaa olla sivuroolissa.

Vallalla olevan käsityksen mukaan tietyt uskonnolliset ryhmittymät "tuottavat" enemmän uhreja kuin toiset. Puhutaan jopa vaarallisesta uskonnollisuudesta. Tämän nk lahkoteorian paikkansapitävyys on kovin epävarmaa juuri Lasse-sedänkin mainitsemasta syystä, eli siitä, että uskonnon uhreiksi itseään kokevia löytyy monista eri ryhmistä.

Uskonnollisuuden piirissä koettua pahaa oloa on alettu tutkia myös muista kuin uskonnollisesta ryhmästä käsin - olisihan aika vaikeaa muutoin selittää sekin tosiasia, että osa ihmisistä viihtyy vallan mainiosti lestadiolaisuuden piirissä kun taas jotkut ovat kokeneet painostusta ja henkistä väkivaltaa.

Vanhempien ja lasten välinen vuorovaikutus voi olla yksi niistä seikoista, jotka selittävät uskonnollisissa yhteyksissä koettuja asioita. Lasse-setä otti esiin toisenkin tärkeän seikan, sen, että vanhempien kokema ryhmäpainostus tai oman arvostuksen kokeminen vanhempana muiden ryhmän jäsen ten taholta voi olla riippuvainen siitä, kuinka paljon omat lapset seuraavat ryhmän ohjeita. Vanhempi voi siis toimia vastoin omia sisäisiä toiveitaankin ollakseen itse muiden silmissä hyvä vanhempi.

Uskontojen uhrit on mielenkiintoinen ja vakava ilmiö, mutta ei suinkaan niin yksiselitteinen kuin joskus annetaan ymmärtää.

• Hodorkovski
        tutkailija kirjoitti:

Keskustelun avaajan kertomuksen perusteella voisi mielestäni päätyä siihen johtopäätökseen, että avaaja on taitamattomien kasvattajiensa uhri, uskonnollisuus taitaa olla sivuroolissa.

Vallalla olevan käsityksen mukaan tietyt uskonnolliset ryhmittymät "tuottavat" enemmän uhreja kuin toiset. Puhutaan jopa vaarallisesta uskonnollisuudesta. Tämän nk lahkoteorian paikkansapitävyys on kovin epävarmaa juuri Lasse-sedänkin mainitsemasta syystä, eli siitä, että uskonnon uhreiksi itseään kokevia löytyy monista eri ryhmistä.

Uskonnollisuuden piirissä koettua pahaa oloa on alettu tutkia myös muista kuin uskonnollisesta ryhmästä käsin - olisihan aika vaikeaa muutoin selittää sekin tosiasia, että osa ihmisistä viihtyy vallan mainiosti lestadiolaisuuden piirissä kun taas jotkut ovat kokeneet painostusta ja henkistä väkivaltaa.

Vanhempien ja lasten välinen vuorovaikutus voi olla yksi niistä seikoista, jotka selittävät uskonnollisissa yhteyksissä koettuja asioita. Lasse-setä otti esiin toisenkin tärkeän seikan, sen, että vanhempien kokema ryhmäpainostus tai oman arvostuksen kokeminen vanhempana muiden ryhmän jäsen ten taholta voi olla riippuvainen siitä, kuinka paljon omat lapset seuraavat ryhmän ohjeita. Vanhempi voi siis toimia vastoin omia sisäisiä toiveitaankin ollakseen itse muiden silmissä hyvä vanhempi.

Uskontojen uhrit on mielenkiintoinen ja vakava ilmiö, mutta ei suinkaan niin yksiselitteinen kuin joskus annetaan ymmärtää.

Mielestäni oleellinen seikka on siinä, että onko ihminen tullut lammashuoneeseen oven kautta vai jostakin muualta. Voimme tietenkin aiheellisesti kysyä sitäkin, onko muualta tullut sisällä lammashuoneessa lainkaan.

Yhteisöjä on monenlaisia joissa Kristuksen lampaat asuvat täällä ajallisissa majoissa.
        Seurakunta johon kaikki Kristuksen lampaat kuuluvat on Hengellinen ja globaali. Sen pilarit ovat Jumalan sana ja Pyhät Sakramentit, uskolla vastaan otetut ja omistetut.

Oven kautta tullut on tullut alasti riisuttuna sisälle ja hänet on USKON KAUTTA puettu Kristuksen lahjavanhurskauteen. Hän siis tajuaa kaikin puolin sen, että hän on nauttimassa sellaisesta lahjasta jota hän ei ole vähäisessäkään määrin itse ansainnut, vaan saanut kaiken armosta ja lahjana. Sellaisia ovat Jeesuksen OMAT opetuslapset. Näiden ihmisten välillä ei ole ristiriitoja, vaan Kristus yhdistää heidät, ovatpa he minkä nimisessä ajallisessa yhteisössä ovatkin. Heitä yhdistää yksi usko yksi Kaste yksi Jumala joka on kaikkien isä. He ovat yksi pyhä HENGELLINEN seurakunta maan päällä.

Uskonnollisuutta ei ihmisiltä suinkaan puutu.
        Sitä on joka lähtöön on kristillistä ja epäkristillistä uskonnollisuutta, jota voisi luetella satoja erilaisia variaatioita.

Uskonnollisuus saa voimansa eksistentiaalisesta pelosta joutua Jumalansa hylkäämäksi.

Uskonnolliset ihmiset ilvehtivät ja teeskentelevät mitä hyvänsä ja kenelle hyvänsä, jotta heitä ei hylätä. Heille on yhteistä se, etteivät he lue Jumalan sanaa Raamattua, tai jos lukevat, eivät usko sanasta sanaan, vaan selittelevät ja tulkitsevat sitä kukin lihansa taipumusten mukaisesti. Sadat pakanauskonnot vielä siihen päälle.

Ja tämä uskonnollinen "karja" on juuri sitä johtaja- ainesten "karjaa".

Sellaiset narsistiset ihmiset jotka pyrkivät hallitsemaan toisia ihmisiä, ottavat käytännössä kaiken vallan itselleen tällaisissa yhteisöissä jotka ovat olevinaan uskovien yhteisöjä, mutta ovat uskonnollisten taipumusten kokoama yhteisö.

Siellä on Jumalan sanaa siteeksi sen verran, että narut pysyvät varmasti johtajan käsissä.

Jeesuksen valta ei käy siinä yhteisössä siksi, koska se edellyttää johtajan olevan kaikkien muiden alamainen ja palvelija.

"Paavi" ei koskaan ole seurakuntansa alamainen ja sen kontrollissa, sillä hän on erehtymätön ja Jumalan veroinen.

Näin sokeat taluttavat sokeita.

Rakkaus ei koskaan toimi pelon alla.

Tästä syystä Kristus YKSIN hallitsee rakastamalla. Rakkaus onkin ainut voima joka parantaa haavoitetut ja kokoaa hyljätyt yhteen.

• vl-kulkuri
        Jarush kirjoitti:

Häpeä rontti!

Että heavy-metal ja muu raskas ns. "saatanallinen" musiikki on myös yhden sortin ääri-ilmiö. Musiikkiakin on myös monenlaista, esimerkiksi tanssimusiikki joka on itse asiassa nykyään kulttuurina kaukana "pahasta menosta", siltikin kaikki musiikki mikä ei ole tasajakoista on meikäläisten keskuudessa kielletty.

• Kyynel
        vl-kulkuri kirjoitti:

Että heavy-metal ja muu raskas ns. "saatanallinen" musiikki on myös yhden sortin ääri-ilmiö. Musiikkiakin on myös monenlaista, esimerkiksi tanssimusiikki joka on itse asiassa nykyään kulttuurina kaukana "pahasta menosta", siltikin kaikki musiikki mikä ei ole tasajakoista on meikäläisten keskuudessa kielletty.

Mä rakastan heavy/metal musiikkia! Mä en tykkää tanssimisesta vaan tykkään raskaasta heavystä. Se on ainut musiikkilaji joka saa mut rauhottuun ihan tosissaan. Ei hevarit ole sen saatanallisempia ku muutkaan ihmiset. Jotku ihmiset vaan ajattelee niin pinnallisesti ja laittaa typeriä huhuja kiertämään hevareista. Hevarit on ihan normaaleja ihmisiä, ei meitä tarvi pelätä eikä me olla edes saatananpalvojiakaan... Oikeestaan tosi harva ihminen on todellisuudessa saatananpalvoja. No, omat käsityksensä kullakin hevareista, mutta sanon vaan, että loppujen lopuksi hevarit on mukavia ihmisiä!

• mukavaa
        Kyynel kirjoitti:

Mä rakastan heavy/metal musiikkia! Mä en tykkää tanssimisesta vaan tykkään raskaasta heavystä. Se on ainut musiikkilaji joka saa mut rauhottuun ihan tosissaan. Ei hevarit ole sen saatanallisempia ku muutkaan ihmiset. Jotku ihmiset vaan ajattelee niin pinnallisesti ja laittaa typeriä huhuja kiertämään hevareista. Hevarit on ihan normaaleja ihmisiä, ei meitä tarvi pelätä eikä me olla edes saatananpalvojiakaan... Oikeestaan tosi harva ihminen on todellisuudessa saatananpalvoja. No, omat käsityksensä kullakin hevareista, mutta sanon vaan, että loppujen lopuksi hevarit on mukavia ihmisiä!

Jumalan luomia. Et voi väittää vastaanklaan.
        Siis se mukavuus tulee Jumalasta, ja pahuus saatanasta.

• ei kukaan
        Lasse-setä kirjoitti:

puhunut vl:istä ennen sinua, mistähän syystä?

• Lasse-setä
        ei kukaan kirjoitti:

puhunut vl:istä ennen sinua, mistähän syystä?

Ei siinä mitään erityistä syytä ole. Eikö kuitenkin ole niin, että vl pitää itseään pääuomana. Melkein aina, kun lestadiolaisista puhutaan, on vl esillä.

Eikä se kauas totuudesta mennyt, hän sanoi sen itse. Tosin jäin vähän ihmettelemään, että oikean nimen kirjoittaminen tuotti vaikeuksia??? Sitä jää miettimään.

• Muusikkosetä
        Jarush kirjoitti:

Häpeä rontti!

Niin kato pitäähän sitä etukäteen tutustua tulevan asunnon ominaisuuksiin :D

En oikein tiedä pitäisikö teidän uskisten kanssa itkeä vai nauraa. Vastaukset ovat lähes aina luokkaa "elä sotkeennu asioihin, joita et ymmärrä". Alkaa tuntua, ettei uskikset itsekään aina tajua mitä selittävät. Älä sinäkään sotkeennu musiikin eri tyylilajeihin, joista et ymmärrä mitään.

• Juippi
        Muusikkosetä kirjoitti:

En oikein tiedä pitäisikö teidän uskisten kanssa itkeä vai nauraa. Vastaukset ovat lähes aina luokkaa "elä sotkeennu asioihin, joita et ymmärrä". Alkaa tuntua, ettei uskikset itsekään aina tajua mitä selittävät. Älä sinäkään sotkeennu musiikin eri tyylilajeihin, joista et ymmärrä mitään.

Hieno vastaus Muusikkosetä!
        Itse kysyin toisaalla yhden kysymyksen ja sain vastaukseksi syytöksen ynnä Jesajan sanoja, jotka kyllä ymmärsin, mutta en todellakaan noita ihme syytöksiä.
        Voi noita uskovia. (noitauskovia!:-)))

• Jusupov
        Juippi kirjoitti:

Hieno vastaus Muusikkosetä!
        Itse kysyin toisaalla yhden kysymyksen ja sain vastaukseksi syytöksen ynnä Jesajan sanoja, jotka kyllä ymmärsin, mutta en todellakaan noita ihme syytöksiä.
        Voi noita uskovia. (noitauskovia!:-)))

Kumpa Jumala kurittaisi teitä reppanoita täällä ja säästäisi teitä siellä.

On kamalaa mennä epäuskoisena iankaikkiseen helvetin vaivaan, sitä kohtaloa en soisi pahimmalle vihamiehellenikään.

• Sosiaalitäti
        Muusikkosetä kirjoitti:

Lestadiolaisuus on oma alakulttuurinsa, jossa on monin vivahtein ja eri ryhmien mukaan (vanhoilliset, esikoiset, pikkuesikoiset, uusheränneet, leeviläiset jne) omat sääntönsä, tapansa, norminsa ja käytäntönsä ilmaista ja ymmärtää asioita, osana omaa uskovan identiteettiä.
        Omasta puolestani en vähääkään häiriinny, jos sinä tai joku muu sotkeutuu asioihin, jotka ymmärtävät eri tavalla kuin joku, joka on jo syntynyt lestadiolaiseen kotiin ja ollut "lestalampaana" ikänsä kaiken.
        Kuten täällä on jo monta kertaa huomautettu, niin huomautan minäkin, että aito Pyhän Hengen kirkastama usko Kristukseen on eri asia kuin uskovaisuus tai uskovaisen identiteetti.

• Juippi
        Jusupov kirjoitti:

On kamalaa mennä epäuskoisena iankaikkiseen helvetin vaivaan, sitä kohtaloa en soisi pahimmalle vihamiehellenikään.

Mistä ihmeestä olet saanut selville, että uskon ufoihin?

• Kyynel
        Muusikkosetä kirjoitti:

Hyvin sanottu ja tuo on ihan tottaki!! Ei lessut tajua mitään musiikista ku ei ne sitä saa kuunnellakkaan! Ja ne ei taida itsekkään tajuta mitä sanoo, hehee! Hienoa Muusikkosetä!

• Iida
        Kyynel kirjoitti:

Hyvin sanottu ja tuo on ihan tottaki!! Ei lessut tajua mitään musiikista ku ei ne sitä saa kuunnellakkaan! Ja ne ei taida itsekkään tajuta mitä sanoo, hehee! Hienoa Muusikkosetä!

Näyttää siltä, että sulta on kyyneleet kuivunu ja oot taas vauhdissa?

• Kyynel
        Iida kirjoitti:

Kyyneleet on kuivunu kokonaan ku naurettiin lestoille Allun kans! Paitsi, että silmät vetistää koko ajan ku naurettiin niin paljo! Sitäpaitsi mä en jaksa enää ku nauraa jokaiselle lestalle!!! On ne niin tyhmiä ja säälittäviä pikku nilviäisiä!

• SaMa
        Iida kirjoitti:

Koko pitkä ketju pelkkää narutusta! Jos noin kova rokkimimmi kirjoittaisi tänne, olisko se kyynel? takuulla olis tears tai cry, ellei peräti scream. Ja Allun kanssa nauroitte lestoille? Kyynelet silmissä.

• SaMa
        Iida kirjoitti:

Pelkkää narutusta koko pitkä ketju. Jos tuollainen rokkimimmi kirjoittelis, olisiko se kyynel? Paremminkin Tears tai Cry, ellei peräti Scream? Ja että Allun kanssa nauroitte lestoille?
        Aivan kyynelet silmissä.

• Kyynel
        SaMa kirjoitti:

Pelkkää narutusta koko pitkä ketju. Jos tuollainen rokkimimmi kirjoittelis, olisiko se kyynel? Paremminkin Tears tai Cry, ellei peräti Scream? Ja että Allun kanssa nauroitte lestoille?
        Aivan kyynelet silmissä.

Ei oo narutusta! Enkä mä mikään rokkimimmi oo... Mä sanoin jo, että hevari!! Ne on kaks eri asiaa. Ja mun ja Allun tekemiset ei sulle kuulukkaan. Niin ja tuo nimimerkkijuttu, nii mä en oikeen oo sellanen teinix, että pitää keksiä joku siisti nimimerkki joka ois pelottava tai englanninkielinen. Mulle kelpaa ihan suomenkieliset ja kirjotukseen sopivat nimet.

• Meri
        SaMa kirjoitti:

Koko pitkä ketju pelkkää narutusta! Jos noin kova rokkimimmi kirjoittaisi tänne, olisko se kyynel? takuulla olis tears tai cry, ellei peräti scream. Ja Allun kanssa nauroitte lestoille? Kyynelet silmissä.

Se, mille ihminen nauraa, paljastaa paljon myös hänen ongelmistaan.
        Nuorempana kerroin työpaikallani hyvin viattomasti kaikenlaisia seksikohelluksia - ja tietysti jonkin verran värittäen ja liioitellen. Oli kiinnostavaa nähdä, miten naiset myötäelivät juttujani, olivat näennäisen myötätuntoisia, mutta näin heidän naamastaan, että he maukastelivat niillä.
        Ystäväni, joka oli samalla työpaikalla, tuli minulle huolestuneena kautta rantain selvittämään, ettei minun pitäisi kertoa tarinoitani ja että "naiset" nauroivat minulle. Hyvänen aika, eikö hän tajunnut, että juuri sen vuoksi juttujani kerroin! ihmettelin mielessäni? Minusta oli kiinnostavaa nähdä, mille he nauroivat: hassuille sänkyjutuille. Niin oli ollut tarkoituskin. Jututhan olivat kutkuttaneet myös minua.
        Enkä ollut ainoa, joka kertoi työpaikallani tarinoita. Minulla oli näet kollega, jolle tapahtui aina käsittämättömän paljon yllättäviä asioita - ja hänkin oli lestaperheestä.
        Muistan vaikkapa jutun, miten hän oli ollut miehensä kanssa Budapestissa raitiovaunussa tungoksessa.
        Yhtäkkiä hän oli huomannut vieressään oikein komean miehen, jonka läheisyys jo itsessään sähköisti ja aiheutti väristyksiä. Siinä hän vain seisoi kuten kunnon vaimon pitääkin. Yhtäkkiä tapahtui jotakin yllättävää: hän tunsi, miten vieressä seisoneen miehen käsi oli hänen pikkupöksyissään ja kopeloi häntä tiukassa tungoksessa. Mikä hämmentävä tilanne! Ja oma mies jossakin kauempana edessä. Ei siinä kuulema muu auttanut kuin jäädä nopeasti pois bussista, heti seuraavalla pysäkillä.
        Miten kollegani silmät loistivatkaan ja miten ilmiselvästi hän nauttikaan, kun hän kertoi tätä juttua ja kuvasi miehensä hämmennystä, kun hän oli sillä tavalla yhtäkkiä poistunut bussista eikä aviomies ollut tiennyt, mistä häntä etsiä, keskeltä tuntematonta kaupunkia. Me naiskollegat myötäelimme hänen kokemuksensa. Mutta eräs mieskollega, joka myös kuunteli juttua - nauroi sekä jutulle että kertojalle. Hän näytti pitävän tarinaa enemmän tai vähemmän keksittynä.

Millekä Kyynel nauraa, kun hän nauraa lestoille? Sillekö, että hän tuntee itsensä näiden joukossa ulkopuoliseksi tai vähintään erilaiseksi? Sillekö, että omat tunteet ovat suhteessa heihin ristiriitaiset? Että koko elämä on jotenkin ristiriitaista? Naurulla voi peittää monenlaisia tunteita: torjuntaa, ahdistusta, kiinnostusta...
        Olisikin kiinnostavaa tietää, mille seikoille tai piirteille Kyynel ja Allu lestoissa nauroivat. Kerro minulle, mille asioille naurat, niin minä kerron sinulle, millainen olet.

• Kyynel
        Meri kirjoitti:

Se, mille ihminen nauraa, paljastaa paljon myös hänen ongelmistaan.
        Nuorempana kerroin työpaikallani hyvin viattomasti kaikenlaisia seksikohelluksia - ja tietysti jonkin verran värittäen ja liioitellen. Oli kiinnostavaa nähdä, miten naiset myötäelivät juttujani, olivat näennäisen myötätuntoisia, mutta näin heidän naamastaan, että he maukastelivat niillä.
        Ystäväni, joka oli samalla työpaikalla, tuli minulle huolestuneena kautta rantain selvittämään, ettei minun pitäisi kertoa tarinoitani ja että "naiset" nauroivat minulle. Hyvänen aika, eikö hän tajunnut, että juuri sen vuoksi juttujani kerroin! ihmettelin mielessäni? Minusta oli kiinnostavaa nähdä, mille he nauroivat: hassuille sänkyjutuille. Niin oli ollut tarkoituskin. Jututhan olivat kutkuttaneet myös minua.
        Enkä ollut ainoa, joka kertoi työpaikallani tarinoita. Minulla oli näet kollega, jolle tapahtui aina käsittämättömän paljon yllättäviä asioita - ja hänkin oli lestaperheestä.
        Muistan vaikkapa jutun, miten hän oli ollut miehensä kanssa Budapestissa raitiovaunussa tungoksessa.
        Yhtäkkiä hän oli huomannut vieressään oikein komean miehen, jonka läheisyys jo itsessään sähköisti ja aiheutti väristyksiä. Siinä hän vain seisoi kuten kunnon vaimon pitääkin. Yhtäkkiä tapahtui jotakin yllättävää: hän tunsi, miten vieressä seisoneen miehen käsi oli hänen pikkupöksyissään ja kopeloi häntä tiukassa tungoksessa. Mikä hämmentävä tilanne! Ja oma mies jossakin kauempana edessä. Ei siinä kuulema muu auttanut kuin jäädä nopeasti pois bussista, heti seuraavalla pysäkillä.
        Miten kollegani silmät loistivatkaan ja miten ilmiselvästi hän nauttikaan, kun hän kertoi tätä juttua ja kuvasi miehensä hämmennystä, kun hän oli sillä tavalla yhtäkkiä poistunut bussista eikä aviomies ollut tiennyt, mistä häntä etsiä, keskeltä tuntematonta kaupunkia. Me naiskollegat myötäelimme hänen kokemuksensa. Mutta eräs mieskollega, joka myös kuunteli juttua - nauroi sekä jutulle että kertojalle. Hän näytti pitävän tarinaa enemmän tai vähemmän keksittynä.

Millekä Kyynel nauraa, kun hän nauraa lestoille? Sillekö, että hän tuntee itsensä näiden joukossa ulkopuoliseksi tai vähintään erilaiseksi? Sillekö, että omat tunteet ovat suhteessa heihin ristiriitaiset? Että koko elämä on jotenkin ristiriitaista? Naurulla voi peittää monenlaisia tunteita: torjuntaa, ahdistusta, kiinnostusta...
        Olisikin kiinnostavaa tietää, mille seikoille tai piirteille Kyynel ja Allu lestoissa nauroivat. Kerro minulle, mille asioille naurat, niin minä kerron sinulle, millainen olet.

Naurettiin niitten tyhmyydelle. Sille ku lestat ei tajua mistään mitään vaan esittää parempia ja pyhempiä ku muut!! Mä tiiän, että oon tyhmä ja ääliö, mutta voit sä ihan vapaasti sanoa, että mikä mielestäsi olen.

• Meri
        Kyynel kirjoitti:

Naurettiin niitten tyhmyydelle. Sille ku lestat ei tajua mistään mitään vaan esittää parempia ja pyhempiä ku muut!! Mä tiiän, että oon tyhmä ja ääliö, mutta voit sä ihan vapaasti sanoa, että mikä mielestäsi olen.

...itsensä näkemisestä muissa, siis projektiosta.

Halusta olla älykäs, lahjakas ja pärjääväinen elämässä ja huoli siitä, että itseltä vaaditaan enemmän kuin mihin oma kantti riittää. Että osoittautuukin tyhmäksi - ainakin omissa silmissä.
        Kysymys voi sinulla olla myös siitä, että lestalähimmäisesi eivät välttämättä ole mitään selvänäkijöitä - kuten ihmiset eivät yleensäkään, vaan sinut on usein ymmärretty väärin ja sinua on loukkaavasti arvosteltu. Minä vain oletan, en tiedä. Nauru voi toimia silloin myös itsesuojeluna - ja vihaisuuttakin voi sillä purkaa.

Jos lestat yrittävät "esittää parempia ja pyhempiä ku muut", niin kysymys on myös sekä yksityisten ihmisten että koko ryhmän ihanteista: yritetään olla hyviä kristittyjä, siis kelvata Jumalalle. Tässä tulee lähelle myös "omavanhurskauden" käsite, mutta ei siitä nyt sen enempää.

Tämä on erittäin kiintoisa teema, mutta minun on pakko lopettaa tältä yöltä tähän. Minulla on näet huomenna työpäivä ja yöpuulta on noustava viimeistään klo 8.00. Joten hyvää yötä. Palataan teemaan. (En muuten vaivautuisi sinulle vastaamaan, jos kokisin sinut "tyhmänä" tai "ääliönä" - siis enemmän sellaisina kuin itse toisinaan olen, tyhmä tai ääliö. Kyllä ihmisestä näitä puolia löytyy, jos löytyy aivan päinvastaisiakin piirteitä).

• Kyynel
        Meri kirjoitti:

...itsensä näkemisestä muissa, siis projektiosta.

Halusta olla älykäs, lahjakas ja pärjääväinen elämässä ja huoli siitä, että itseltä vaaditaan enemmän kuin mihin oma kantti riittää. Että osoittautuukin tyhmäksi - ainakin omissa silmissä.
        Kysymys voi sinulla olla myös siitä, että lestalähimmäisesi eivät välttämättä ole mitään selvänäkijöitä - kuten ihmiset eivät yleensäkään, vaan sinut on usein ymmärretty väärin ja sinua on loukkaavasti arvosteltu. Minä vain oletan, en tiedä. Nauru voi toimia silloin myös itsesuojeluna - ja vihaisuuttakin voi sillä purkaa.

Jos lestat yrittävät "esittää parempia ja pyhempiä ku muut", niin kysymys on myös sekä yksityisten ihmisten että koko ryhmän ihanteista: yritetään olla hyviä kristittyjä, siis kelvata Jumalalle. Tässä tulee lähelle myös "omavanhurskauden" käsite, mutta ei siitä nyt sen enempää.

Tämä on erittäin kiintoisa teema, mutta minun on pakko lopettaa tältä yöltä tähän. Minulla on näet huomenna työpäivä ja yöpuulta on noustava viimeistään klo 8.00. Joten hyvää yötä. Palataan teemaan. (En muuten vaivautuisi sinulle vastaamaan, jos kokisin sinut "tyhmänä" tai "ääliönä" - siis enemmän sellaisina kuin itse toisinaan olen, tyhmä tai ääliö. Kyllä ihmisestä näitä puolia löytyy, jos löytyy aivan päinvastaisiakin piirteitä).

Kun purimme vihaamme. Niin, mutta miksi lestat sitte haukkuu ja arvostelee kaikkia jotka ei oo lestoja?

• Meri
        Kyynel kirjoitti:

Kun purimme vihaamme. Niin, mutta miksi lestat sitte haukkuu ja arvostelee kaikkia jotka ei oo lestoja?

Sehän on pelkkää omahyväisyyttä, että korottaa itseään ja omaa ryhmäänsä haukkumalla muita.
        Koeta katsoa läpi sormiesi, jos semmoista näet tai kuulet. Aina näitä tämmöisiäkin ihmisiä on, jotka mollaavat muita - luullen parempia olevansa.
        Koska olen lapsuudenlesta minäkin, tiedän, että lestoissakin on kaikenlaisia ihmisiä.
        Usein ihmiset myös yrittävät eri mieltä olemalla selkeyttää asioita. Ateistiksi ryhtyminenkin voi olla uskovaisten provosointia, että nämä jotenkin selkeästi kertoisivat, mikä on se uskon helmi, jonka he ovat elämässään löytäneet. Ja kun on nimellisesti ateisti, saa rauhassa miettiä, mitä uskonasioista ajattelee ja millaista kantaa niihin ottaa. Kyllä se tärkeää on, minkälaisista elementeistä maailmankuvansa rakentaa.
        Todennäköisesti sinulla on - kaikista kärjistyksistäsi huolimatta - hyvä koti ja hyvät vanhemmat. Ja oma kokemukseni on, että vastoinkäymisistä ei kukaan ilahdu, mutta että niistä on syytä - näin jälkeenpäin ajatellen - olla jopa hyvillään. Jos kohta on asioita, joiden yli en minäkään ole koskaan päässyt ja joita en ole koskaan lakannut suremasta. Kuten veljeni kuolema 23-vuotiaana (hän kokeili huumeita ja ne sekoittivat hänen elämänsä täysin).
        Pitää paikkansa sanonta, että "se mikä ei tapa, se vahvistaa".
        Kummallisesti näen sinussa nuoren itseni (projisointia), mikä saa minut tuntemaan myötätuntoa sinua kohtaan.
        Minusta lestoisssa on upeaa se yhteisöllisyys: ollaan kuin suurta perhetta. Jos kohta naurettaviakin piirteitä löytyy. Mutta löytyyhän niitä muistakin.
        On inhimillistä olla toisinaan naurettava. Itse kukin.

• höh
        Jusupov kirjoitti:

"On kamalaa mennä epäuskoisena iankaikkiseen helvetin vaivaan, sitä kohtaloa en soisi pahimmalle vihamiehellenikään."

Silkkaa asiantuntemattomuuttani väitän, että myös uskoisena on kamalaa mennä helvetin vaivaan.

• Sepesusi
        Kyynel kirjoitti:

Jostain syystä tunnen kaksi lestistyttöä, jotka ymmärtävät musiikista jotain, toinen kohta jopa väitöskirjan verran.

Kumpikaan ei harrasta mitään kevytmetallia vaan keskiraskasta. Heidän instrumenttinsa on hopeaa, ja siitä tuleva ääni on puhdasta siniaaltoa (noin toleranssien puitteissa ainakin).

• nenäliina

Kirjoituksellasi et tee oikeutta todellista uskoa tunnustaville ihmisille (lestadiolaisille tai muille). Joko puhut täyttä potaskaa tai sitten kysymyksessä eivät ole elävät kristityt.

Kaiken lisäksi olet katkeruudessasi valinnut väärän tien, joka tuottaa jatkossakin kyyneleitä itsellesi.

Jumala rakastaa jokaista ihmistä, kaikkein syntisintä ja heikointakin. Ketään ei voida pakosta tehdä tai määrätä olemaan uskovainen. Usko Kristukseen ei ole oma tekomme, vaan Jumalan armotyö meissä ihmisissä. Omaksi kadotuksekseen me ihmiset voimme hylätä Jumalan tarjoaman armon ja lähteä vaikka saatanan palvojiksi. Vielä siltäkin tieltä Jeesus kutsuu tuhlaajapoikia ja -tyttöjä palaamaan takaisin Isän kotiin.

Toisaalta Jumala vihaa kaikkea syntiä, mikä on hänen tahtoansa vastaan. Hän ei koskaan voi hyväksyä ihmisten tekemiä vähennyksiä tai lisäyksiä Raamatun sanaan. Hän on ilmaissut tahtonsa 10 käskyssä. Jeesus selittää niitä vuorisaarnassa ja sanoo, että olemme rikkoneet esim. viidennen käskyn (älä tapa) jo silloin, kun vihastumme lähimmäisellemme. Näin me kaikki ihmiset olemme syntisiä emmekä voi pelastua ilman Vapahtajan sovitustyötä.

Toivon ja rukoilen, että ottaisit vastaan Jumalan tarjoaman armon, että saisit rauhan sieluusi ja tuntisit iloa Vapahtajassasi.Tätä siunausta haluan toivottaa sinulle ja ystävällesi.

• Kyynel

Ok, ei tarvi uskoo jos ei halua, mut totta toi oli! Et ehkä tiiä, että on monenlaisia lestaperheitä. Jotku on sellasia niinku ehkä sinäki, siis sellasia, että tosissaan uskoo ja rakastaa ja hyväksyy toiset sellasina ku ne on, mut sitte on näitä kiihkouskovaisia jotka ajattelee, että "vain minä ja minun ajatukseni. Vain minä ja minun jumalani." mun vanhemmat kuuluu varmasti tohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon... valitettavasti en voi enää hyväksyä minkäänlaisia uskontoja muita ku ateismin. vanhempani on pilannu mun elämän... mutta anteeksi mä kyllä annan, mut koskaan en unohda... Tämä rakkain ystäväni Allu on nyt 28 vuotias ja muistaa kaiken mitä lestat teki sille. Allu näkee painajaisia joka yö ja paniikissa soittaa tai lähettää mulle tekstiviestejä... niin, olen katkeruudessani valinnu tien joka tuntuu minusta vapaammalta. ihminenhän ite päättää tiensä, kuten myös minä tein ja tältä tieltä ei ole paluuta. Mutta kuitenki mä muistan joskus hyviäki asioita vanhemmistani, en mä sitä väitä, että ne ois vaan pahoja. Muistan kun äiti yritti opettaa mua uimaan ku olin pieni ja ku isi neuvo miten pidetään kynää oikeaoppisesti kädessä ku kirjotetaan... ja paljo muitaki asioita... mutta niitä en nyt kaivele esille ku haluan että mulla ois ees joitain hyviä muistoja. ehkä joskus Allu sekä minä löydetään ihan normaali elämä, mutta uskovaisia meistä ei tule.

• Jusupov
        Kyynel kirjoitti:

Ok, ei tarvi uskoo jos ei halua, mut totta toi oli! Et ehkä tiiä, että on monenlaisia lestaperheitä. Jotku on sellasia niinku ehkä sinäki, siis sellasia, että tosissaan uskoo ja rakastaa ja hyväksyy toiset sellasina ku ne on, mut sitte on näitä kiihkouskovaisia jotka ajattelee, että "vain minä ja minun ajatukseni. Vain minä ja minun jumalani." mun vanhemmat kuuluu varmasti tohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon... valitettavasti en voi enää hyväksyä minkäänlaisia uskontoja muita ku ateismin. vanhempani on pilannu mun elämän... mutta anteeksi mä kyllä annan, mut koskaan en unohda... Tämä rakkain ystäväni Allu on nyt 28 vuotias ja muistaa kaiken mitä lestat teki sille. Allu näkee painajaisia joka yö ja paniikissa soittaa tai lähettää mulle tekstiviestejä... niin, olen katkeruudessani valinnu tien joka tuntuu minusta vapaammalta. ihminenhän ite päättää tiensä, kuten myös minä tein ja tältä tieltä ei ole paluuta. Mutta kuitenki mä muistan joskus hyviäki asioita vanhemmistani, en mä sitä väitä, että ne ois vaan pahoja. Muistan kun äiti yritti opettaa mua uimaan ku olin pieni ja ku isi neuvo miten pidetään kynää oikeaoppisesti kädessä ku kirjotetaan... ja paljo muitaki asioita... mutta niitä en nyt kaivele esille ku haluan että mulla ois ees joitain hyviä muistoja. ehkä joskus Allu sekä minä löydetään ihan normaali elämä, mutta uskovaisia meistä ei tule.

Ja sanot juttujasi totuudeksi. Mitäs luulet pitäisikö uskoa?

Ongelma on nyt siellä päin, eikä ympäröivien ihmisten hulluudessa. Minusta olisi kohtuullista poistaa kaikki sellaiset jutut joissa ihmisiä nimitellään summamutikassa hulluiksi. Mutta Jumalan luoma joka kieltää sydämessään Luojansa olevan olemassa, on oikeasti hullu. Ilman Luojaa ei näet olisi häntä itseäänkään.

Ps. 14:1   Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi. ...

... ***Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa."*** ...

... Turmiollinen ja iljettävä on heidän menonsa; ei ole ketään, joka tekee, mikä hyvää on.

• Muusikkosetä
        Jusupov kirjoitti:

Ongelma on nyt siellä päin, eikä ympäröivien ihmisten hulluudessa. Minusta olisi kohtuullista poistaa kaikki sellaiset jutut joissa ihmisiä nimitellään summamutikassa hulluiksi. Mutta Jumalan luoma joka kieltää sydämessään Luojansa olevan olemassa, on oikeasti hullu. Ilman Luojaa ei näet olisi häntä itseäänkään.

... Turmiollinen ja iljettävä on heidän menonsa; ei ole ketään, joka tekee, mikä hyvää on.

Jos minä sanon hullu niin silloin sanon hullu, eikä sillä ole mitään tekemistä Jumalan kanssa. Jos minä taas sanon, että "ei ole Jumalaa" niin silloin sanon "ei ole Jumalaa", eikä sillä ole mitään tekemistä hullun kanssa. "Hullu" ja "ei ole Jumalaa" ovat kaksi eri asiaa. Sinä voit sydämessäsi sanoa ihan vapaasti mitä tahdot puhuessasi jotain, mutta minä tiedän oman sydämeni paremmin.

• Jusupov
        Muusikkosetä kirjoitti:

Jos minä sanon hullu niin silloin sanon hullu, eikä sillä ole mitään tekemistä Jumalan kanssa. Jos minä taas sanon, että "ei ole Jumalaa" niin silloin sanon "ei ole Jumalaa", eikä sillä ole mitään tekemistä hullun kanssa. "Hullu" ja "ei ole Jumalaa" ovat kaksi eri asiaa. Sinä voit sydämessäsi sanoa ihan vapaasti mitä tahdot puhuessasi jotain, mutta minä tiedän oman sydämeni paremmin.

Piste!

Sydämestäsi sinä et tiedä todellakaan paljon. Jumala tietää sen sijaan kaiken sinunkin sydämestäsi.

• markku
        Jusupov kirjoitti:

Tässä leimataan nuori ihminen hulluksi ja VALEHTELIJAKSI, kun hän kritisoi vl-perheensä elämää, ja kertoo miten kauhean vaikeaa hänen elämänsä kotonaan on! Ei voi olla totta!

Eli se mitä vl:stä puhutaan pitää täysin paikkansa... KAUHEA uskonto, ihan verrattavissa mihin tahansa salaseuraan. Vl ei ole skientologeja eikä satanismia parempi.

• Jusupov
        markku kirjoitti:

Tässä leimataan nuori ihminen hulluksi ja VALEHTELIJAKSI, kun hän kritisoi vl-perheensä elämää, ja kertoo miten kauhean vaikeaa hänen elämänsä kotonaan on! Ei voi olla totta!

Eli se mitä vl:stä puhutaan pitää täysin paikkansa... KAUHEA uskonto, ihan verrattavissa mihin tahansa salaseuraan. Vl ei ole skientologeja eikä satanismia parempi.

Siksi hän on hullu ja myös valehtelija! Jumalan sanan todistuksen mukaan.

On tykkänään eri asia miten hän kokee vanhoillislestadiolaisuuden ja omat vanhempansa. Sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

Älä sinä sekoile sellaisiin asioihin joita et ymmärrä.

• markku
        Jusupov kirjoitti:

Siksi hän on hullu ja myös valehtelija! Jumalan sanan todistuksen mukaan.

On tykkänään eri asia miten hän kokee vanhoillislestadiolaisuuden ja omat vanhempansa. Sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

Älä sinä sekoile sellaisiin asioihin joita et ymmärrä.

Oletko kuullut sanan-, ajattelun- ja uskonnonvapaudesta?

Suomessa sivistyneenä länsimaana jokainen voi ja saa itse päättää uskonnostaan. Oikeuksia on myös lapsilla: rippikouluun menosta lapsi saa päättää itse, samoin siitä kuuluuko johonkin uskonlahkoon vai ei. Ja myös sen, uskooko ylipäätään mihinkään jumalaan.

Sinä itse et ymmärrä muutamia suomen kielen peruskäsitteitä. Minä valehtelen, jos sanon ettei autoja ole olemassakaan. Sen sijaan jos joku sanoo, ettei Jumalaa ole olemassa, ei hän valehtele. Hän ei USKO Jumalan olemassaoloon, mutta sinä USKOT. Toisen näistä esimerkeistä voi kiistatta todistaa, toista ei. Ymmärrätkö? Ei uskolla ole mitään tekemistä absoluuttisen totuuden kanssa.

Lopuksi: älä sinä käännä keskustelua muualle alkuperäisestä asiasta. Tässä keskustelusssa on nimenomaan kyse siitä, miten aloittaja kokee vl:n ja vanhempansa.

Uskomatonta totuuden kieltämistä ja kiertämistä! Mutta vl:hän on.

• Muusikkosetä
        Jusupov kirjoitti:

Piste!

Sydämestäsi sinä et tiedä todellakaan paljon. Jumala tietää sen sijaan kaiken sinunkin sydämestäsi.

Minä en usko 100% että Jumalaa olisi, enkä kuitenkaan ole hullu. Hulluja sen sijaan ovat uskovaiset satuineen ja fiktiivisine näkemyksineen. Sydämestäni minä tiedän enemmän kuin kukaan muu. Tosin poikkeuksia ovat sydäntautilääkärit ja muut biologian asiantuntijat.

• Jusupov
        Muusikkosetä kirjoitti:

Minä en usko 100% että Jumalaa olisi, enkä kuitenkaan ole hullu. Hulluja sen sijaan ovat uskovaiset satuineen ja fiktiivisine näkemyksineen. Sydämestäni minä tiedän enemmän kuin kukaan muu. Tosin poikkeuksia ovat sydäntautilääkärit ja muut biologian asiantuntijat.

Nahkurin orsillä lämpiää kerran sinunkin nahkasi.

• Jusupov
        markku kirjoitti:

Oletko kuullut sanan-, ajattelun- ja uskonnonvapaudesta?

Suomessa sivistyneenä länsimaana jokainen voi ja saa itse päättää uskonnostaan. Oikeuksia on myös lapsilla: rippikouluun menosta lapsi saa päättää itse, samoin siitä kuuluuko johonkin uskonlahkoon vai ei. Ja myös sen, uskooko ylipäätään mihinkään jumalaan.

Sinä itse et ymmärrä muutamia suomen kielen peruskäsitteitä. Minä valehtelen, jos sanon ettei autoja ole olemassakaan. Sen sijaan jos joku sanoo, ettei Jumalaa ole olemassa, ei hän valehtele. Hän ei USKO Jumalan olemassaoloon, mutta sinä USKOT. Toisen näistä esimerkeistä voi kiistatta todistaa, toista ei. Ymmärrätkö? Ei uskolla ole mitään tekemistä absoluuttisen totuuden kanssa.

Lopuksi: älä sinä käännä keskustelua muualle alkuperäisestä asiasta. Tässä keskustelusssa on nimenomaan kyse siitä, miten aloittaja kokee vl:n ja vanhempansa.

Uskomatonta totuuden kieltämistä ja kiertämistä! Mutta vl:hän on.

Menkää omille sivuillenne propagandanne kanssa vapaa-ajattelijat.

• markku
        Jusupov kirjoitti:

Menkää omille sivuillenne propagandanne kanssa vapaa-ajattelijat.

Parilla viestillä tein vl:lle mahdottomaksi puolustaa lahkoaan. Helppoa. :)

Ja Jusupov-parka. Et pysty esittämään minkäänlaisia vasta-argumentteja valehtelijaksi tai hulluksi syyttelyn lisäksi. Sinä hävisit tämän keskustelun. Ja sinun mukanasi koko vl-lahko. Ette edes itse pysty puolustamaan omaa uskontoanne. Aika noloa, sanoisin.

• Jusupov
        markku kirjoitti:

Parilla viestillä tein vl:lle mahdottomaksi puolustaa lahkoaan. Helppoa. :)

Ja Jusupov-parka. Et pysty esittämään minkäänlaisia vasta-argumentteja valehtelijaksi tai hulluksi syyttelyn lisäksi. Sinä hävisit tämän keskustelun. Ja sinun mukanasi koko vl-lahko. Ette edes itse pysty puolustamaan omaa uskontoanne. Aika noloa, sanoisin.

Pallo on silloin hullulla itsellään, minä en voi muuttaa tilannetta miksikään. Ei ole olemassa mitään argumentteja, Jumalan sana on kaiken yläpuolella.

Joka ei usko hän on tuomittu, ja kun hänestä henki aikanaan poistuu hänelle avautuu helvetti, ja iankaikkinen vaiva ja tuska on edessä.

• Seppo
        Jusupov kirjoitti:

Pallo on silloin hullulla itsellään, minä en voi muuttaa tilannetta miksikään. Ei ole olemassa mitään argumentteja, Jumalan sana on kaiken yläpuolella.

Joka ei usko hän on tuomittu, ja kun hänestä henki aikanaan poistuu hänelle avautuu helvetti, ja iankaikkinen vaiva ja tuska on edessä.

Sinähän pääkkö olet nimittelet raamatun sanan vastaisesti hulluiksi ja valehtelijoiksi toisia. Jumalan sana ei osoita ketään hulluiksi, vaan kieltää hulluiksi ketään nimittämästä jopa rangaistuksen uhalla, mutta puolisokeat eivät lue raamatusta kuin sen jolla he itseään pönkittävät.

• Jusupov
        Seppo kirjoitti:

Sinähän pääkkö olet nimittelet raamatun sanan vastaisesti hulluiksi ja valehtelijoiksi toisia. Jumalan sana ei osoita ketään hulluiksi, vaan kieltää hulluiksi ketään nimittämästä jopa rangaistuksen uhalla, mutta puolisokeat eivät lue raamatusta kuin sen jolla he itseään pönkittävät.

Jos sinä et tunne Raamattua niin pidä niistä asioista leipäläpesi kiinni!!

Ps. 14:1   Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi.

Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa."

Turmiollinen ja iljettävä on heidän menonsa; ei ole ketään, joka tekee, mikä hyvää on.

Eikä sellainenkaan ihminen ihan viisas ole joka kirjoittaa kuin rahaton lehmänostaja Raamatusta, vaikka ei asioista mitään tiedä.

Joka sanoo, vaikkapa vain sydämessäänkin, että Jumala ei ole, niin hän on Jumalan sanan mukaan hullu!! Piste! Lue enemmän luule vähemmän!

Äläkä enää jankuta selvää Jumalan sanaa vastaan!

• Näin se vaan on
        Jusupov kirjoitti:

Jos sinä et tunne Raamattua niin pidä niistä asioista leipäläpesi kiinni!!

Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa."

Turmiollinen ja iljettävä on heidän menonsa; ei ole ketään, joka tekee, mikä hyvää on.

Eikä sellainenkaan ihminen ihan viisas ole joka kirjoittaa kuin rahaton lehmänostaja Raamatusta, vaikka ei asioista mitään tiedä.

Joka sanoo, vaikkapa vain sydämessäänkin, että Jumala ei ole, niin hän on Jumalan sanan mukaan hullu!! Piste! Lue enemmän luule vähemmän!

Äläkä enää jankuta selvää Jumalan sanaa vastaan!

Mitäs sanot tietämätön tähän, jota et ollut edes tietänyt olevankaan. Kenen läpi pitäisi sulkea, nuin siinä käy kun kuvittelee jotakin olevansa. Jos joku luulee jotakin itsessään olevansa katsokoon ettei kompastu. Aika heppoisilla tiedoilla täällä jotkut rintojaan röyhistelee.

Matt.5.22 Mutta minä sanon teille: jokainen joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen sinä tyhjänpäiväinen on ansainnut suuren neuvoston tuomion. Ja joka sanoo Sinä hullu on ansainnut helvetin tulen.

• Jusupov
        Näin se vaan on kirjoitti:

Mitäs sanot tietämätön tähän, jota et ollut edes tietänyt olevankaan. Kenen läpi pitäisi sulkea, nuin siinä käy kun kuvittelee jotakin olevansa. Jos joku luulee jotakin itsessään olevansa katsokoon ettei kompastu. Aika heppoisilla tiedoilla täällä jotkut rintojaan röyhistelee.

Matt.5.22 Mutta minä sanon teille: jokainen joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen sinä tyhjänpäiväinen on ansainnut suuren neuvoston tuomion. Ja joka sanoo Sinä hullu on ansainnut helvetin tulen.

Monenlaista sukankuluttajaa sitä on pyrkimässä saarnatuoliin.

Et tunne pätkääkään Raamattua, mutta mielelläsi kuitenkin opastat muita omaan pieyteesi. He he he he he.

Voi voi sinua mies parkaa, sääliksi käy.

• Muusikkosetä
        Jusupov kirjoitti:

Nahkurin orsillä lämpiää kerran sinunkin nahkasi.

Nahkuri saa siitä sitten hyvät nahat. Kyllä äijän sitten kelpaa nahkojaan ihailla. Sinä voisit mennä hoitoon.

• Pieni muistutus sinulle
        Jusupov kirjoitti:

"Älkää tuomitko, jottei teitä tuomittaisi" ja "Joka sanaa veljelleen -sinä hullu, on ansainnut helvetin tulen." En muista menikö se ihan noin, mutta tajuat varmasti mitä tarkoitan.

• Jusupov
        Muusikkosetä kirjoitti:

Nahkuri saa siitä sitten hyvät nahat. Kyllä äijän sitten kelpaa nahkojaan ihailla. Sinä voisit mennä hoitoon.

Sen parempaa hoitoa ei ole. Eikä tarvitse mennä nahkurin orsille, vaan sanomattoman suureen iloon taivaassa.

• Muusikkosetä
        Jusupov kirjoitti:

Sen parempaa hoitoa ei ole. Eikä tarvitse mennä nahkurin orsille, vaan sanomattoman suureen iloon taivaassa.

Yrittävät vain pitää ihmiset poissa helvetin riennoista ja iloisista rellestyksistä, kuten uskovaiset vanhemmat yrittävät pitää lapsensa poissa kaupungin rennosta yöelämästä. Sellanen paikka voi joillekin uskoville olla helvetti, mikä on toisille paratiisi.

My heaven is your hell.

Nostan sitten nahkurin kanssa maljan ja juttelemme yhdessä tästä kristittyjen propagandasta ja muusta syvällisestä.

• Kyynel
        Muusikkosetä kirjoitti:

Yrittävät vain pitää ihmiset poissa helvetin riennoista ja iloisista rellestyksistä, kuten uskovaiset vanhemmat yrittävät pitää lapsensa poissa kaupungin rennosta yöelämästä. Sellanen paikka voi joillekin uskoville olla helvetti, mikä on toisille paratiisi.

My heaven is your hell.

Nostan sitten nahkurin kanssa maljan ja juttelemme yhdessä tästä kristittyjen propagandasta ja muusta syvällisestä.

Sinäpä sen sanoitki! Our heaven, our eden is lestadian´s hell :) Ajatelkaapa ku lestat saa polttaa tupakkaa, mut ne ei saa kattoo tv:tä eikä juoda alkoholia... aika jännä!

• He he
        Jusupov kirjoitti:

Monenlaista sukankuluttajaa sitä on pyrkimässä saarnatuoliin.

Et tunne pätkääkään Raamattua, mutta mielelläsi kuitenkin opastat muita omaan pieyteesi. He he he he he.

Voi voi sinua mies parkaa, sääliksi käy.

Miltäs sepe kuulostaa he heh he. Kovin on älykästä he he he he he kerrottavaa.

• lavealla tiellä
        Kyynel kirjoitti:

Toivottavasti Jumala herättää vielä sinutkin ymmärtämään, mikä on tärkeää tässä elämässä. Elämän päämäärä on taivas ja sinne me kaikki varmaan haluamme. Tunteesi on minulle hyvin tuttu. Vanhemmat halusivat minunkin kohdalla että olisin pitänyt uskon. Mutta toisin kävi. Välit kotiini säilyivät hyvinä, huolimatta siitä että kielsin uskoni. Nyt vanhempana asia tuli uudelleen ajankohtaiseksi, kun kuolema kävi vieressä ja lähtö oli silloin lähellä. Onnekseni sain kuitenkin jatkoaikaa ja ajatukset tuonpuoleisesta alkoivat selkenemää. Myös kadotettu usko löytyi. Jos en uskoisi tuonpuoleiseen elämään, en olisi enää hengissä vaan sielunvihollinen olisi saanut uhrinsa. Nyt kuitenkin elän ja iloitsen tästä elämästä vapaana ja onnellisena. Voi kuinka toivoisinkaan sinunkin löytävän tämän vapauden. Olla vapaasti uskomassa armosta. Huomaa sana vapaasti, ei kenekään pakottamana vaan aivan omasta halusta. Kyllä nämä maailman ilot ovat aivan toisarvoisia tämän vapauden rinnalla.

• Kyynel
        lavealla tiellä kirjoitti:

Toivottavasti Jumala herättää vielä sinutkin ymmärtämään, mikä on tärkeää tässä elämässä. Elämän päämäärä on taivas ja sinne me kaikki varmaan haluamme. Tunteesi on minulle hyvin tuttu. Vanhemmat halusivat minunkin kohdalla että olisin pitänyt uskon. Mutta toisin kävi. Välit kotiini säilyivät hyvinä, huolimatta siitä että kielsin uskoni. Nyt vanhempana asia tuli uudelleen ajankohtaiseksi, kun kuolema kävi vieressä ja lähtö oli silloin lähellä. Onnekseni sain kuitenkin jatkoaikaa ja ajatukset tuonpuoleisesta alkoivat selkenemää. Myös kadotettu usko löytyi. Jos en uskoisi tuonpuoleiseen elämään, en olisi enää hengissä vaan sielunvihollinen olisi saanut uhrinsa. Nyt kuitenkin elän ja iloitsen tästä elämästä vapaana ja onnellisena. Voi kuinka toivoisinkaan sinunkin löytävän tämän vapauden. Olla vapaasti uskomassa armosta. Huomaa sana vapaasti, ei kenekään pakottamana vaan aivan omasta halusta. Kyllä nämä maailman ilot ovat aivan toisarvoisia tämän vapauden rinnalla.

On se kuolema käyny ihan munki lähellä monta kertaa jo, mutta vieläkään en ole uskossa ;) Oon kuule ollu pahassa autokolarissa eikä kukaan sukulainen välittäny yhtään...ja oon meinannu tehä itsarinki monta kertaa...Niin ja sun perhe tais olla hieman erilainen ku mun. ku mä sanoin mitä ajattelen uskomisesta nii mulle näytettiin ovea enkä enää kuuluu perheeseen silleen niinku henkisesti jos ymmärrät mitä tarkotan. Mä vaan asun kotona, mut tavallaan mut on erotettu perheestä ja mä oon sellanen niinku elukka, että jota ruokitaan vaan mutta kukaan ei välitä mitä mulle tapahtuu ja silleen, toivottavasti ymmärrät. Niin ja tuosta kuolemasta vielä sen verran, että mä olin sairaalas aika kauan eikä kukaan tullu kattoon mua kertaakaan... huomasin sillon mitä mä merkitsen muille.

• ihmejakumma
        markku kirjoitti:

eihän kyynel puhu vl-perheestä,vaan lestaperheestään. Täysin eri asia ja täysin eri elämä heillä.

älkää raakkaat uskoko kaikkia mitää potaskaa tänne muka "vl:n" piikkiin pannaan!

• AnTiikkinen
        Muusikkosetä kirjoitti:

väität tuntevasi ja tietäväsi sydämestäsi enempi, kuin kukaan muu. Ja jos se vielä on totta, niin olet harvinaisuus maailman ihmisten joukossa. Jo muinaiset antiikin filosofit ja ajattelijat Kreikan maalla tutkivat ihmissydäntä ( ja ennen kaikkea sen hengen liikuntoja ) ja näkivät sen ylen vaikeaksi. Muistaakseni jo Sokrates ilmaisi tuon asian kuuluisaksi tulleella sanonnallaan: " Tunne itsesi"!
        Luther myös pelkäsi omaa sydäntään ( sen ajatuksia ja hengen liikuntoja ) enempi kuin Turkin keisaria! Myös Laestadius sanoo, että kristitynkin ( todellisesti Kristukseen uskovan ) on vaikea ja lähes mahdotonta oikein tuntea hengellistä sydäntään ja antaa sen neuvon, että kristityn tulisi antaa toisen, luotetun kristityn tutkia itseänsä ja sydämensä ajatuksia; olenko oikein uskomassa ja vielä oikealla tiellä! Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu ja sydämestä lähtevät kaikki pahat ajatukset, himot,... jne. Sydän on siis valtakappale ihmisen hengellisessä elämässä ja siksi olisi tärkeää sen oikea tunteminen. Mutta kuka tämän taitaa, se om täydellinen mies!
        Se siitä sydämen tuntemisesta!

• Muusikkosetä
        AnTiikkinen kirjoitti:

väität tuntevasi ja tietäväsi sydämestäsi enempi, kuin kukaan muu. Ja jos se vielä on totta, niin olet harvinaisuus maailman ihmisten joukossa. Jo muinaiset antiikin filosofit ja ajattelijat Kreikan maalla tutkivat ihmissydäntä ( ja ennen kaikkea sen hengen liikuntoja ) ja näkivät sen ylen vaikeaksi. Muistaakseni jo Sokrates ilmaisi tuon asian kuuluisaksi tulleella sanonnallaan: " Tunne itsesi"!
        Luther myös pelkäsi omaa sydäntään ( sen ajatuksia ja hengen liikuntoja ) enempi kuin Turkin keisaria! Myös Laestadius sanoo, että kristitynkin ( todellisesti Kristukseen uskovan ) on vaikea ja lähes mahdotonta oikein tuntea hengellistä sydäntään ja antaa sen neuvon, että kristityn tulisi antaa toisen, luotetun kristityn tutkia itseänsä ja sydämensä ajatuksia; olenko oikein uskomassa ja vielä oikealla tiellä! Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu ja sydämestä lähtevät kaikki pahat ajatukset, himot,... jne. Sydän on siis valtakappale ihmisen hengellisessä elämässä ja siksi olisi tärkeää sen oikea tunteminen. Mutta kuka tämän taitaa, se om täydellinen mies!
        Se siitä sydämen tuntemisesta!

että tietäisin eniten sydämestäni. Täytyy muistaa, että lääketiedettä opiskelleet tietävät sisäelimistä enemmän. Minulla on vain yksi sydän ja sen tehtävä on pumpata verta elimistöön. Ajatukseni, hengelliset lahjani ja himoni syntyvät aivoissa. Sydän ei osallistu tähän ajatustoimintaan mitenkään.

• AnTiikkinen
        Muusikkosetä kirjoitti:

että tietäisin eniten sydämestäni. Täytyy muistaa, että lääketiedettä opiskelleet tietävät sisäelimistä enemmän. Minulla on vain yksi sydän ja sen tehtävä on pumpata verta elimistöön. Ajatukseni, hengelliset lahjani ja himoni syntyvät aivoissa. Sydän ei osallistu tähän ajatustoimintaan mitenkään.

näyttää olevan sinulle täysin tuntematon käsite. Olet siis täysin "järkeisoppinut" uskon asiassa. Miten sitten selität sen ylsisesti tunnetun asian, että joku ihminen voi olla SYDÄMETÖN, vaikka kävelee elävänä keskuudessamme?

Tunne-elämän alueella esiintyy siis käsite hengellinen sydän, josta myös Laestadius paljon puhuu . Sanoo myös, että elävä usko on sydämen, ei järjen asia!

Mitä tulee himoihin, niin Ramattu sanoo, että juuri sydämestä lähtevät kaikki pahat ajatukset , himot , huoruudet, murhat jne!

• Meri
        markku kirjoitti:

Kyllä niitä muillakin aivan samanlaisia ongelmia on kuin tällä lestakodin nuorella, ja enemmän niitä on varmasti muilla kuin lestaperheiden lapsilla.
        "Markku" taitaa olla niitä, jotka sulkevat silmänsä Tyyliin "ei-kuulu-mulle", kun ei-lestojen tai yleensä ei-uskovien nuorten elämässä on pahoja ongelmia.
        Jos joku oman arviointikykynsä pohjalta pitää tätä nuorta ihmistä "hulluna", niin minä en kuitenkaan pidä.
        Ja jos joku leimaa hänet oman kokemuksensa perusteella "valehtelijaksi", niin ei tämäkään aivan yksiselitteinen asia ole.
        On aivan eri asia, jos jotkut asiat tapahtuvat viiden vuoden aikana tai samat asiat yhden viikon aikana.
        Kokemuksesta tiedän, että hyvin tavallisesta perhe-elämästäkin saa kärjistäen vaikka minkälaisia kuvauksia, jos kuvaajalla on kirjoittajan taitoja. Kyynelellä niitä on.
        Menisi Markku vain itseensä ja miettisi kaikkia erimielisyyksiä tai yhteenottoja, mitä hänellä itsellään on ollut, ja kirjoittaisi sitten niistä jonkin verran kärjistäen ja tapauksia värittäen.
        Ja kas kummaa: kyllä täällä säälittelijöitä riittää, että kyllä on "markun" elämä kamalaa, aivan skietologista ellei peräti saatanallista. KAUHEAA perhe-elämää hänen kotonaan. Ei voi olla totta!
        Kun etsii omaa itsenäistä, ainutkertaista minäänsä, voi kertomalla asioita - vaikka sitten paljonkin kärjistäen - jäsentää niitä ja ennen kaikkea itselleen. Ja löytää siten omat totuutensa. Itse olen toiminut nuorena aivan samalla tavalla kuin Kyynel, joten arvioin hänen kirjoitteluaan oman kokemukseni pohjalta. Ja tunnen myötätuntoa, jos kohta hänen kokemuksensa eivät välttämättä olekaan samanlaisia kuin omani.
        Ristiriidat kuuluvat elämään ja ovat luovuutta ruokkiva voimavara.

• Jusupov
        Pieni muistutus sinulle kirjoitti:

"Älkää tuomitko, jottei teitä tuomittaisi" ja "Joka sanaa veljelleen -sinä hullu, on ansainnut helvetin tulen." En muista menikö se ihan noin, mutta tajuat varmasti mitä tarkoitan.

Nimenomaan Raamattu sanoo sellaista ihmistä hulluksi joka väittää ettei Jumalaa ole.

Eikä minulla ole sanomista Pyhää Raamattua vastaan, niin minä että alkaisin pitää, vastoin Jumalan sanaa, helvettiin matkaavaa epäuskoista ihmistä viisaana.

• Meri
        Jusupov kirjoitti:

Nimenomaan Raamattu sanoo sellaista ihmistä hulluksi joka väittää ettei Jumalaa ole.

Eikä minulla ole sanomista Pyhää Raamattua vastaan, niin minä että alkaisin pitää, vastoin Jumalan sanaa, helvettiin matkaavaa epäuskoista ihmistä viisaana.

Jusupov on paneutunut Vanhaan testamenttiin (kuin juutalainen ikään).
        Kristittyinä me kyllä pidämme Jeesuksen opetuksia tärkeämpinä. Hän sanoo (Matt: 5:22):

"Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen."

Jos Jusupovia kiinnostaa enempikin tämä "hulluus"-teema, niin Raamattu-haulla osoitteesta Raamattu.uskonkirjat.net löytää kyllä useita eri näkökulmia hulluuteen, joista monet myötäilevät varmasti Jusupovinkin käsityksiä.

• Jusupov
        Meri kirjoitti:

Jusupov on paneutunut Vanhaan testamenttiin (kuin juutalainen ikään).
        Kristittyinä me kyllä pidämme Jeesuksen opetuksia tärkeämpinä. Hän sanoo (Matt: 5:22):

"Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen."

Jos Jusupovia kiinnostaa enempikin tämä "hulluus"-teema, niin Raamattu-haulla osoitteesta Raamattu.uskonkirjat.net löytää kyllä useita eri näkökulmia hulluuteen, joista monet myötäilevät varmasti Jusupovinkin käsityksiä.

Luuletko sinä, että Kristus tuli kumoamaan vanhan testamentin ja kiroamaan Mooseksen ja profeetat helvettiin opetuksinensa?

Älä sinä siis kirjoittele mitään, koska et tunne Jumalan sanaa.

Kuuntelen mitä Jeesus itse sanoi:

Matt. 16:23   Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille:...

"Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan,....

.... vaan sitä, mikä on ihmisten."

****Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa." Turmiollinen ja iljettävä on heidän menonsa; ei ole ketään, joka tekee, mikä hyvää on. ****

Ps. 14:2   Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa.
        Ps. 14:3   Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään.

• Meri
        Jusupov kirjoitti:

Luuletko sinä, että Kristus tuli kumoamaan vanhan testamentin ja kiroamaan Mooseksen ja profeetat helvettiin opetuksinensa?

Älä sinä siis kirjoittele mitään, koska et tunne Jumalan sanaa.

Kuuntelen mitä Jeesus itse sanoi:

Matt. 16:23   Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille:...

"Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan,....

.... vaan sitä, mikä on ihmisten."

****Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa." Turmiollinen ja iljettävä on heidän menonsa; ei ole ketään, joka tekee, mikä hyvää on. ****

Ps. 14:2   Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa.
        Ps. 14:3   Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään.

Et ota kantaa Jeesuksen omiin sanoihin, kun Hän sanoo (Matt.5:22), että kuka haukkuu toista "hulluksi", on ansainnut helvetin tulen. Vaan alat ihmetellä, että "pöljäkö" olen, kun kristittynä siteeraan Jeesusta.

Mahdatkohan lainkaan ottaa huomioon, että Raamatussa puhutaan "hulluudestakin" monesta eri näkökulmasta?
        Jeesuksen moite kohdistuu nimenomaan toisen ihmisen "hulluksi" haukkumiseen.
        Koska Raamatun kirjojen kirjoittajat ovat vakaumuksellisia teistejä, jotka eivät vähääkään epäile Jumalan olemassaoloa, he pitävät järjettömänä, siis "hulluna", ihmistä, joka ei usko.

Jeesus on tullut täyttämään lain, mutta mitä tekemistä näillä ajatuksillasi on lain täyttämisen kanssa?
        En tosiaankaan ymmärrä sinua.

• Jusupov
        Meri kirjoitti:

Et ota kantaa Jeesuksen omiin sanoihin, kun Hän sanoo (Matt.5:22), että kuka haukkuu toista "hulluksi", on ansainnut helvetin tulen. Vaan alat ihmetellä, että "pöljäkö" olen, kun kristittynä siteeraan Jeesusta.

Mahdatkohan lainkaan ottaa huomioon, että Raamatussa puhutaan "hulluudestakin" monesta eri näkökulmasta?
        Jeesuksen moite kohdistuu nimenomaan toisen ihmisen "hulluksi" haukkumiseen.
        Koska Raamatun kirjojen kirjoittajat ovat vakaumuksellisia teistejä, jotka eivät vähääkään epäile Jumalan olemassaoloa, he pitävät järjettömänä, siis "hulluna", ihmistä, joka ei usko.

Jeesus on tullut täyttämään lain, mutta mitä tekemistä näillä ajatuksillasi on lain täyttämisen kanssa?
        En tosiaankaan ymmärrä sinua.

Mitä sinä jankutat minulle, jankuta Jumalalle jos hänen sanasa ei sinulle kelpaa.

• Meri
        Jusupov kirjoitti:

Mitä sinä jankutat minulle, jankuta Jumalalle jos hänen sanasa ei sinulle kelpaa.

Et edelleenkään ota kantaa Jeesuksen omiin sanoihin, kun Hän sanoo (Matt.5:22), että kuka haukkuu toista "hulluksi", on ansainnut helvetin tulen.
        Ehkä olet sitä mieltä, ettei Jeesuksen puheista tarvitse välittää?

• Jusupov
        Meri kirjoitti:

Et edelleenkään ota kantaa Jeesuksen omiin sanoihin, kun Hän sanoo (Matt.5:22), että kuka haukkuu toista "hulluksi", on ansainnut helvetin tulen.
        Ehkä olet sitä mieltä, ettei Jeesuksen puheista tarvitse välittää?

Ja Raamatun mukaan Jumalansa kieltäjä on hullu.

Minulla ei ole Jumalan sanaan mitään lisättävää eikä siitä pois otettavaa.

• Muusikkosetä
        AnTiikkinen kirjoitti:

näyttää olevan sinulle täysin tuntematon käsite. Olet siis täysin "järkeisoppinut" uskon asiassa. Miten sitten selität sen ylsisesti tunnetun asian, että joku ihminen voi olla SYDÄMETÖN, vaikka kävelee elävänä keskuudessamme?

Tunne-elämän alueella esiintyy siis käsite hengellinen sydän, josta myös Laestadius paljon puhuu . Sanoo myös, että elävä usko on sydämen, ei järjen asia!

Mitä tulee himoihin, niin Ramattu sanoo, että juuri sydämestä lähtevät kaikki pahat ajatukset , himot , huoruudet, murhat jne!

Se on vain sanonta, että sydämestä lähtee kaikki tunteet. Minun tunteeni syntyvät ainakin aivojen eri alueilla, esimerkiksi aivojen otsalohko on erittäin merkittävässä osassa ihmisen ajatustoimintaa. En tiedä missä olit kun koulussa opetettiin ihmisbiologiaa mutta sydän ei osallistu tunteiden muodostamiseen mitenkään. Sydän on verenkiertojärjestelmän elin.

• olmi

Miten se voisikin kirkastua että
      "olla lesta" ei ole synonyymi
      uskossa olemiselle ("olla Kristitty").

Jossain on vikaa jos Jumalasuhde menee
      rikkipoikki kun suhde lestadiolaisuuteen
      menee särölle. Eihän se niin saa olla!

Muista että sä voit olla ja sä olet Jumalan
      "kädessä" ilman mitään -laisuutta ja -läisyyttä.
      Kun sä tämän tajuat niin voit suhtautua
      oikealla tavalla ehkä nyt vihaamaasi -laisuuteen
      ja myös läheisiisi -siitä huolimatta että
      he yrittävät sinua pitää jossain "neljän
      seinän sisällä ikkunat ja ovet kiinni". Elämä
      (Jumala) on kuitenkin kaikkien näiden ihmisten
      luomien rakennelmien ulkopuolella.

• Muusikkosetä

ja otan osaa. Kun kerran vl-uskovaisista on kyse niin kirjoituksesi voi hyvinkin pitää paikkansa. Kyllä se elämä siitä voittaa. Tuollaisissa tapauksissa suosittelen ottamaan yhteyttä poliisiin ja sosiaaliviranomaisiin. Voisit vaikka päästä uuteen kotiin.

Uskonto ei saa pelkästään hyviä asioita aikaan. Se voi koitua monen ihmisen murheeksi. Laillistettua aivopesua ja hengellistä kidutusta sanoisin... jopa fyysistäkin joissakin tapauksissa.

Vl:t menkää itseenne ja hävetkää. Oikea uskovainen ei käyttäydy noin.

• Jusupov

Älä sinä sekoittele asioita kun et kerran tiedä.

• Muusikkosetä
        Jusupov kirjoitti:

Älä sinä sekoittele asioita kun et kerran tiedä.

Tiedän, etten tiedä, vaikka tiedänkin.

• kasvatus

Älä tuomitse kaikkia vl uskovaisia. Totuus on, että oikeat auskovaiset myös vl rakastavat lapsiaan ja ajattelevat vain heidän parastaan. Ikävä vain, että näillä palstoilla ei kerrota niistä mitään. Ainoastaan ne jotka ovat täysin pettyneitä elämään kertovat näillä palstoilla. On niin helppo haukkua vanhempansa, oli sitten kyseessä uskova tai uskoton. Ei me vanhemmat koskaan osata kasvattaa lapsia.

• Jumalan terve

Tilanteesi on sellainen,ettei siinä auta muu kuin vanha kunnon hoitokokouksien sarja. Eiköhän se piru irrota otteensa sinusta, kun isketään sitä vastaan joukolla. Aivan turha syyttää vanhempia tilanteestasi, se on puhtaasti pirun aikaansaannoksia. Otahan yhteyttä SRK:n puhujiin, niin pääsee hoito käyntiin. Ja Perhossa saat hyvän, syvällisen jatkohoidon useamman asiantuntijan voimin.

• Kyynel

Minä en ota yhteyttä mihinkään paskanjauhajapappiin!! Sitäpaitsi kun olen kokeillu spiritismiä nii en nähny mitään, että se on todiste siitä, että saatanaa ei ole! Äläkä vaan sano, että jumala halusi, etten näe saatanaa ku jumala haluaa, että olisin uskovainen! kun se on turhaa! Niin ja mua ei lestojen hoidot kiinnosta kyllä yhtään! Uskonnot on ajanhukkaa! Sitäpaitsi miksi mun pitäs hankkia elämääni lisää tuskaa ja helvettiä menemällä kuunteleen lisää haukkumisia ja saarnaamisia?

• Jumalan Terve
        Kyynel kirjoitti:

Minä en ota yhteyttä mihinkään paskanjauhajapappiin!! Sitäpaitsi kun olen kokeillu spiritismiä nii en nähny mitään, että se on todiste siitä, että saatanaa ei ole! Äläkä vaan sano, että jumala halusi, etten näe saatanaa ku jumala haluaa, että olisin uskovainen! kun se on turhaa! Niin ja mua ei lestojen hoidot kiinnosta kyllä yhtään! Uskonnot on ajanhukkaa! Sitäpaitsi miksi mun pitäs hankkia elämääni lisää tuskaa ja helvettiä menemällä kuunteleen lisää haukkumisia ja saarnaamisia?

Tuska lähtee sillä, millä se on tullutkin, kuten muutkin maalliset ilmiöt. Kokeneet sen tietävät. Usko pois, kun läpikäyt kunnon hoitokokousten sarjan, olet kuin uusi ihminen! Pummppaamme sinut täyteen Jeesuksen armoa ja rakkautta. Saat kaikki syntisi anteeksi Jeesuksen Kristuksen kalliissa sovintoveressä! Voiko kukaan enempää saada? Jätä siis huolesi ja murheesi osaaviin käsiin, samoihin joilla tehtiin suurtekoja jo 70-luvulla!

• Pyöveliveli

Sinne vaan sinäkin, niin maailmasta tulee parempi paikka ilman tuollaisia hirviöitä. Jos olit tosissasi tuon viestisi kanssa, niin olen todella onnellinen, etten syntynyt helvetinliikkeeseenne. Teillä taidetaan ihmisoikeuksista ja lähimmäisen rakkaudesta tietää yhtä vähän, kuin ameeba lehmänpaskasta.

• Martsa
        Kyynel kirjoitti:

Haluaisin ihan mielenkiinnosta tietää, että minkä suunnan lestadiolaisperheestä olet vanhoillislesta, esikoislesta?

• Kyynel
        Martsa kirjoitti:

Haluaisin ihan mielenkiinnosta tietää, että minkä suunnan lestadiolaisperheestä olet vanhoillislesta, esikoislesta?

Joku vanhalesta tai mikä vanhoislesta onkaan...

• 060606
        Jumalan Terve kirjoitti:

Tuska lähtee sillä, millä se on tullutkin, kuten muutkin maalliset ilmiöt. Kokeneet sen tietävät. Usko pois, kun läpikäyt kunnon hoitokokousten sarjan, olet kuin uusi ihminen! Pummppaamme sinut täyteen Jeesuksen armoa ja rakkautta. Saat kaikki syntisi anteeksi Jeesuksen Kristuksen kalliissa sovintoveressä! Voiko kukaan enempää saada? Jätä siis huolesi ja murheesi osaaviin käsiin, samoihin joilla tehtiin suurtekoja jo 70-luvulla!

poliisikin ja taisi rapsahtaa tuomioitakin. Hoitivat kai liian kovalla kädellä.

• Iida

Aikuiseksi kasvaminen taitaa olla tosivaikeeta. En muista, että se noin vaikeeta olis ollu, vaikka munkii vanhemmat on lestoi.
      Kiitän onneeni, etten ole sun äitis enkä isäs. Mulla olis vitsit aika vähissä sun kanssas tai oikeestaan ihan loppu.

• Kyynel

Niin taitas olla. Vitsilläkö lestat lapsensa kasvattaa?! Sen huomaa!

• Muusikkosetä
        Kyynel kirjoitti:

Anna lestoillekin anteeksi, sillä he eivät vähäjärkisinä tiedä mitä tekevät. Valitse parempi elämä ja jätä tällaiset uskonlahkot. Se voi tehdä kipeää, mutta Suomessa on uskonnonvapaus ja jokaisella on oikeus uskoa tai olla uskomatta.

• Jusupov
        Muusikkosetä kirjoitti:

Anna lestoillekin anteeksi, sillä he eivät vähäjärkisinä tiedä mitä tekevät. Valitse parempi elämä ja jätä tällaiset uskonlahkot. Se voi tehdä kipeää, mutta Suomessa on uskonnonvapaus ja jokaisella on oikeus uskoa tai olla uskomatta.

Et (ehkä) onneksi tiedä kuinka surkeassa jamassa ovat sinun asiasi. On sinullakin kerran edessäsi kaamea herätys.

Toivon että se herätys olisi jo täällä ajassa, eikä vasta pitkässä iankaikkisuudessa. Siellä kun asiaa ei voi enää korjata, täällä sinä syntinen voit vielä polvistua Kristuksen eteen anomaan armahdusta.

• Kyynel
        Muusikkosetä kirjoitti:

Joo, mutta mulle kyllä sana "anteeksi" ei merkitse yhtikäs mitään, sehän on vain sana miljoonien joukossa :) Ihana, kun täällä on tuollaisiaki (pakko mainita muusikkosetä) jotka puolustaa ateisteja. lestat vaan jauhaa samaa paskaa aamusta iltaan...vuodesta vuoteen. niin, jokaisella on uskonnonvapaus, että minäkin tästä eroan kirkosta heti ku täytän 18w. Niin kannattaa teidän muidenki tehdä!

• Muusikkosetä
        Jusupov kirjoitti:

Et (ehkä) onneksi tiedä kuinka surkeassa jamassa ovat sinun asiasi. On sinullakin kerran edessäsi kaamea herätys.

Toivon että se herätys olisi jo täällä ajassa, eikä vasta pitkässä iankaikkisuudessa. Siellä kun asiaa ei voi enää korjata, täällä sinä syntinen voit vielä polvistua Kristuksen eteen anomaan armahdusta.

Sama satulevy pyörii ja on selvästi jäänyt repeatille. Niinhän ne vanhemmat tuppaa iltasatuja lapsilleen kertomaan. Harmi vain, että tällaisenkin hömpän kertominen sallitaan kuin uskonto. Puolustuskyvyttömät lapset altistetaan armottomalle henkiselle väkivallalle ja aivopesulle.

• Kyynel
        Muusikkosetä kirjoitti:

Sama satulevy pyörii ja on selvästi jäänyt repeatille. Niinhän ne vanhemmat tuppaa iltasatuja lapsilleen kertomaan. Harmi vain, että tällaisenkin hömpän kertominen sallitaan kuin uskonto. Puolustuskyvyttömät lapset altistetaan armottomalle henkiselle väkivallalle ja aivopesulle.

onpa niitä sellasiaki tähän k.o lahkoon kuuluvia jotka alistaa lapsensa fyysisellä väkivallalla. Vaikka tämä k.o väkivalta on laissa kielletty. Onneks Allun vanhemmat on hoidossa nyt! lestadiolaisuus on kauheinta aivopesua mitä oon ikinä kokenu! turha lestojen on sitä vastaan inttää, ette te ymmärrä kuitenkaa minkälaista helvettiä saatte aikaan!

• Lisäremmi
        Kyynel kirjoitti:

Joo, mutta mulle kyllä sana "anteeksi" ei merkitse yhtikäs mitään, sehän on vain sana miljoonien joukossa :) Ihana, kun täällä on tuollaisiaki (pakko mainita muusikkosetä) jotka puolustaa ateisteja. lestat vaan jauhaa samaa paskaa aamusta iltaan...vuodesta vuoteen. niin, jokaisella on uskonnonvapaus, että minäkin tästä eroan kirkosta heti ku täytän 18w. Niin kannattaa teidän muidenki tehdä!

Remminpuute sinua vaivaa. He he he he he he.

• Vararemmi
        Lisäremmi kirjoitti:

Remminpuute sinua vaivaa. He he he he he he.

Tässä on Raamatun, viisaan kuningas Salomonin neuvoja lasten kasvatukseen. Kyynelkin voisi ottaa niistä opikseen ja kiittää jokaisesta selkäsaunasta, jonka vanhemmiltaan saa. Ei elämä ole kenelläkään mitään ruusuilla tanssimista. Raamatun aikana kasvatettiin vain poikia. Ainakin kuningas Salomo kiinnittää vain heihin huomiota. Tyttöjä ei ilmeisesti niinä aikoina juuri noteerattu.

Sananl. 19:18:
        "Kurita poikaasi, kun vielä on toivoa, varo sentään hengiltä hakkaamasta."

Sananl. 13:24:
        "Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan, joka rakastaa, kurittaa häntä jo varhain."

Sananl. 22:15:
        "Hulluus tarttuu helposti nuorukaiseen, mutta kunnon kuritus ajaa sen pois."

Sananl. 23:13,14:
        "Älä jätä poikaa kurituksetta -- ei hän kuole, jos saa keppiä.Kun annat hänelle keppiä, pelastat hänet tuonelan tieltä."

Sananl. 29:15
        "Keppi ja nuhtelu antavat viisautta, kuritta kasvanut poika on äitinsä häpeä."

Sananl. 13:18:
        "Kuritonta odottaa köyhyys ja häpeä, kunnia sitä, joka nuhteita kuulee."

• Kyynel
        Vararemmi kirjoitti:

Tässä on Raamatun, viisaan kuningas Salomonin neuvoja lasten kasvatukseen. Kyynelkin voisi ottaa niistä opikseen ja kiittää jokaisesta selkäsaunasta, jonka vanhemmiltaan saa. Ei elämä ole kenelläkään mitään ruusuilla tanssimista. Raamatun aikana kasvatettiin vain poikia. Ainakin kuningas Salomo kiinnittää vain heihin huomiota. Tyttöjä ei ilmeisesti niinä aikoina juuri noteerattu.

Sananl. 19:18:
        "Kurita poikaasi, kun vielä on toivoa, varo sentään hengiltä hakkaamasta."

Sananl. 13:24:
        "Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan, joka rakastaa, kurittaa häntä jo varhain."

Sananl. 22:15:
        "Hulluus tarttuu helposti nuorukaiseen, mutta kunnon kuritus ajaa sen pois."

Sananl. 23:13,14:
        "Älä jätä poikaa kurituksetta -- ei hän kuole, jos saa keppiä.Kun annat hänelle keppiä, pelastat hänet tuonelan tieltä."

Sananl. 29:15
        "Keppi ja nuhtelu antavat viisautta, kuritta kasvanut poika on äitinsä häpeä."

Sananl. 13:18:
        "Kuritonta odottaa köyhyys ja häpeä, kunnia sitä, joka nuhteita kuulee."

Niin, kyllähän tuo teidän pieksemisinto on ihan hyvä, mutta valitettavasti nyt eletään 2000-lukua, eikä 1500-lukua!!! Ettekö te tajua, että väkivalta on kiellettyä!!!?? Ootteko te lestat ajassa takanapäin?! Tuollaset lestat pitäs ampua...vai pitäskö mun ampua itteni?! lestat on aika väkivaltasia tyyppejä ja kaiken lisäks täysin hulluja!! kiittäkää ite lestat hoitsuja jos pääsette hoitoon!

• Jusupov
        Kyynel kirjoitti:

Niin, kyllähän tuo teidän pieksemisinto on ihan hyvä, mutta valitettavasti nyt eletään 2000-lukua, eikä 1500-lukua!!! Ettekö te tajua, että väkivalta on kiellettyä!!!?? Ootteko te lestat ajassa takanapäin?! Tuollaset lestat pitäs ampua...vai pitäskö mun ampua itteni?! lestat on aika väkivaltasia tyyppejä ja kaiken lisäks täysin hulluja!! kiittäkää ite lestat hoitsuja jos pääsette hoitoon!

Kiitoksiako sellainen ihminen odottaa joka summamutikassa puhuttelee kanssaihmisiään hulluiksi? Onpa aikoihin eletty!

• Kyynel
        Jusupov kirjoitti:

Kiitoksiako sellainen ihminen odottaa joka summamutikassa puhuttelee kanssaihmisiään hulluiksi? Onpa aikoihin eletty!

Sä ymmärsit väärin. Nimittäin mä en oo lesta, eli en oo lestojen kanssaihminen. Etkö sä oo lukenu tarkasti mun viestejä? Mä kyllä kerroin ihan selvästi sen, että oon Ateisti enkä lesta. Niin ja miks en sais sanoa, että ihminen on hullu jos ne uhkailee väkivallalla?! En mä mitään kiitoksia odotakkaan ku ainoat kiitokset mitä tähän asti olen saanu on haukkumiset!! Niin ja vielä tuosta väkivallasta sen verran, että onko teistä oikein, että ku mä olin koulussa nii eräs luokkalaiseni potki mua päähän niin kauan, että mulla rupes tuleen verta suusta ja opettajat näki tilanteen, mutta ei puuttunu siihen mitenkään, eli onko tämä teistä oikein?! Vanhempanikaan ei tehny asialle mitään vaan joka päivä sen jälkeen mua hakattiin koulussa... Ehkä mä oon alempiarvonen ihminen ku muut.

• mummeli
        Kyynel kirjoitti:

Sä ymmärsit väärin. Nimittäin mä en oo lesta, eli en oo lestojen kanssaihminen. Etkö sä oo lukenu tarkasti mun viestejä? Mä kyllä kerroin ihan selvästi sen, että oon Ateisti enkä lesta. Niin ja miks en sais sanoa, että ihminen on hullu jos ne uhkailee väkivallalla?! En mä mitään kiitoksia odotakkaan ku ainoat kiitokset mitä tähän asti olen saanu on haukkumiset!! Niin ja vielä tuosta väkivallasta sen verran, että onko teistä oikein, että ku mä olin koulussa nii eräs luokkalaiseni potki mua päähän niin kauan, että mulla rupes tuleen verta suusta ja opettajat näki tilanteen, mutta ei puuttunu siihen mitenkään, eli onko tämä teistä oikein?! Vanhempanikaan ei tehny asialle mitään vaan joka päivä sen jälkeen mua hakattiin koulussa... Ehkä mä oon alempiarvonen ihminen ku muut.

Kirjoitat kokemistasi vääryyksistä ja siitä, että olet nyt ateisti. Mitä odotat keskustelusta tällä palstalla ? Uskovaisetkin ihmiset ovat hyvin puutteellisia kasvattajia monta kertaa ja olen itsekin joutunut omilta lapsiltani anteeksi pyytämään omaa kovuuttani. Jumalan Sana ei opeta meitä vanhempia lapsiamme väkivallalla kasvattamaan, vaan rakastamaan ja olemaan kärsivällisiä. Tänäpäivänä tästäkin asiasta onneksi puhutaan enemmän myös uskovaisten vanhempien kesken ja seurapuheissakin. Jumala on rakastava isä ja lähetti Jeesuksen sinun ja minun vuokseni. Uskoon ei voi koskaan pakottaa, se on Jumalan lahja. Toivoisin että Sinäkin pääsisit mielenrauhaan kokemustesi kanssa, meillä kaikilla on yhtä ja toista repussamme ja niistä pääsee eroon keskustelemalla, ajan kanssa ja anteeksiantaen. Jos oikein pahalta tuntuu, hakeudu vaikkapa psykologin juttusille, heidät on koulutettu kuuntelemaan. Hyvää jatkoa Sinulle, Kyynel - olet arvokas ihminen, ainutlaatuinen, sillä sinua on vain yksi koko maailmassa !

• Kyynel
        mummeli kirjoitti:

Kirjoitat kokemistasi vääryyksistä ja siitä, että olet nyt ateisti. Mitä odotat keskustelusta tällä palstalla ? Uskovaisetkin ihmiset ovat hyvin puutteellisia kasvattajia monta kertaa ja olen itsekin joutunut omilta lapsiltani anteeksi pyytämään omaa kovuuttani. Jumalan Sana ei opeta meitä vanhempia lapsiamme väkivallalla kasvattamaan, vaan rakastamaan ja olemaan kärsivällisiä. Tänäpäivänä tästäkin asiasta onneksi puhutaan enemmän myös uskovaisten vanhempien kesken ja seurapuheissakin. Jumala on rakastava isä ja lähetti Jeesuksen sinun ja minun vuokseni. Uskoon ei voi koskaan pakottaa, se on Jumalan lahja. Toivoisin että Sinäkin pääsisit mielenrauhaan kokemustesi kanssa, meillä kaikilla on yhtä ja toista repussamme ja niistä pääsee eroon keskustelemalla, ajan kanssa ja anteeksiantaen. Jos oikein pahalta tuntuu, hakeudu vaikkapa psykologin juttusille, heidät on koulutettu kuuntelemaan. Hyvää jatkoa Sinulle, Kyynel - olet arvokas ihminen, ainutlaatuinen, sillä sinua on vain yksi koko maailmassa !

Että mitäkö odotan?! Odotan sitä, että joku kommentoisi asiallisesti ku mä en enää kestä sellasia haukkumisia... Mä vaan halusin kertoo, että minkälaisia jotku lestat todellisuudessa on ku aina lestat on jotenki parempia ja pyhempiä ku muut. en tietenkään tarkota kaikkia, saattaahan niitä kivoja ja rakastaviaki lestoja olla, mutta ainakaan mä en oo tavannu sellasia... Mä oon puhunu ja käyny asiaa monta kertaa läpi nettikavereitteni ja bändini kanssa. Heiltä mä oon aina saanu tukea ja ne ei ikinä sano että "sä oot sairas paskiainen" niinku mulle monet ihmiset sanoo. Mä tiiän, että oon epäonnistunu ja huono ihminen, mutta silti toivon, että joskus saisin ihan oikean ystävän. Mulla ei oo ollu koskaan ketään samanikästä ystävää... ja aina ku meen johonki uuteen harrastukseen nii kaikilla on jo ne omat porukkansa siellä ja mä en voi saada kavereita... Monesti mä mietin, että miks just mä oon tällanen epäonnistunu surkimus joka ei osaa mitään eikä saa kavereita... ymmärtääkö ihmiset jos mä pyydän niitä lopettamaan hakkaamisen? Paheneeko se vaan jos mä sanon miltä se tuntuu? Mä haluaisin elää ihan normaalia elämää, mutta ku en vaan voi. olen epäonnistunu kaikessa!! niin, minuahan on vain yksi koko maailmassa, mutta pian ei ole yhtään jos kaikki vaan hakkaa ja haukkuu koko ajan...mä en oikeesti kestä tätä enää!

• mummeli
        Kyynel kirjoitti:

Että mitäkö odotan?! Odotan sitä, että joku kommentoisi asiallisesti ku mä en enää kestä sellasia haukkumisia... Mä vaan halusin kertoo, että minkälaisia jotku lestat todellisuudessa on ku aina lestat on jotenki parempia ja pyhempiä ku muut. en tietenkään tarkota kaikkia, saattaahan niitä kivoja ja rakastaviaki lestoja olla, mutta ainakaan mä en oo tavannu sellasia... Mä oon puhunu ja käyny asiaa monta kertaa läpi nettikavereitteni ja bändini kanssa. Heiltä mä oon aina saanu tukea ja ne ei ikinä sano että "sä oot sairas paskiainen" niinku mulle monet ihmiset sanoo. Mä tiiän, että oon epäonnistunu ja huono ihminen, mutta silti toivon, että joskus saisin ihan oikean ystävän. Mulla ei oo ollu koskaan ketään samanikästä ystävää... ja aina ku meen johonki uuteen harrastukseen nii kaikilla on jo ne omat porukkansa siellä ja mä en voi saada kavereita... Monesti mä mietin, että miks just mä oon tällanen epäonnistunu surkimus joka ei osaa mitään eikä saa kavereita... ymmärtääkö ihmiset jos mä pyydän niitä lopettamaan hakkaamisen? Paheneeko se vaan jos mä sanon miltä se tuntuu? Mä haluaisin elää ihan normaalia elämää, mutta ku en vaan voi. olen epäonnistunu kaikessa!! niin, minuahan on vain yksi koko maailmassa, mutta pian ei ole yhtään jos kaikki vaan hakkaa ja haukkuu koko ajan...mä en oikeesti kestä tätä enää!

Monen nuoren kohdalla tuo yksinäisyys tuntuu olevan viheliäinen seuralainen. Oletko pohtinut sitä, miten voisit ystävystyä sellaisten nurten kanssa, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista kuin sinä ? Harrastatko jotakin ? Hyvin lähellä olen tavannut myös yksinäisyydestä kärsiviä ja toivoisin voivani jotenkin olla avuksi. Mutta huokaan Taivaan Isän puoleen monet kerrat kun tuntuu, etten voi sitä yksinäisyyden tuskaa edes lähelläni elävien ihmisten elämässä lievittää...Rukoilen, että sinäkin saisit ystävän, olet varmaan huipputyyppi, jonka pitäisi vain löytää rinnalle toinen, jotta syntyisi todellista ymmärtämystä ! Olet uskaltautunut puhumaan asiasta, joka on monelle ongelma. Sinua tarvitaan juuri Sinuna, avaat ovia siihen todellisuuteen, jonka me usein haluamme sulkea, koska se ahdistaa. Haluaisin olla avuksi, kerro, jos voisin jotenkin auttaa. Taivaan Isä Sinua siunatkoon ja lähettäköön tiellesi rakastavia ihmisiä !

• Kyynel
        mummeli kirjoitti:

Monen nuoren kohdalla tuo yksinäisyys tuntuu olevan viheliäinen seuralainen. Oletko pohtinut sitä, miten voisit ystävystyä sellaisten nurten kanssa, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista kuin sinä ? Harrastatko jotakin ? Hyvin lähellä olen tavannut myös yksinäisyydestä kärsiviä ja toivoisin voivani jotenkin olla avuksi. Mutta huokaan Taivaan Isän puoleen monet kerrat kun tuntuu, etten voi sitä yksinäisyyden tuskaa edes lähelläni elävien ihmisten elämässä lievittää...Rukoilen, että sinäkin saisit ystävän, olet varmaan huipputyyppi, jonka pitäisi vain löytää rinnalle toinen, jotta syntyisi todellista ymmärtämystä ! Olet uskaltautunut puhumaan asiasta, joka on monelle ongelma. Sinua tarvitaan juuri Sinuna, avaat ovia siihen todellisuuteen, jonka me usein haluamme sulkea, koska se ahdistaa. Haluaisin olla avuksi, kerro, jos voisin jotenkin auttaa. Taivaan Isä Sinua siunatkoon ja lähettäköön tiellesi rakastavia ihmisiä !

No mullahan on se bändi... muuta mä en tällä hetkellä harrasta, ku vanhemmat ei hyväksy mitään :( oon kyllä harrastanu kuvaamotaitoa yhes ryhmäs... pienenä harrastin jotain kerhoa, mutta nyt mä vaan mailailen sellasten tyyppejen kaa jotka tykkää samoista asioista ku mä, mut ne asuu nii kaukana, tuolla melkeen helsingissä ja yks jopa Brasiliassa... mä en voi tavata ketään... millä tavalla voin saada kavereita?

• Vararemmi
        Kyynel kirjoitti:

Taidat tuntea Raamattua aika huonosti, kun luulet, että se on 1500-luvulla syntynyt. Monet Raamatun teksteistä ovat paljon vanhempia kuin ajanlaskumme, myös nämä Salomonin sanalaskut.
        Vanhempasi ilmeisesti soveltavat sinuun samaa kasvatusta kuin jota ovat itse saaneet: joko siis tottelet sanaa tai otat selkääsi.
        Ainahan tietysti voit kääntyä sosiaaliviranomaisten puoleen ja pyytää, että sinut otetaan huostaan, jos kohtelusi on kotona semmoista, että sinua lyödään mielivaltaisesti.
        Kaikki lestat ovat suhteessa toisiinsa yhtä erilaisia kuin sinäkin koet olevasi, vaikka noudattavat samoja tapoja.
        Jos ateismi olisi jokin onnen kultakaivos, olisi se paljon suositumpaa. Eräs pappi väitti minulle kerran, että masentuneet ihmiset muistuttavat erittäin paljon toisiaan, olivat he teistejä tai ateisteja: usko on kummallakin yhtä olematonta. Usko Jumalaan, usko elämään.
        Monet vanhemmat, jotka ovat ratkaisseet kaikki ongelmat ja ristiriidat, remmillä ja kepillä, ovat joutuneet järkyttymään, kun lapsi on ottanut heistä mallia ja alkaa tapella lyömistä vastaan tai jopa lyödä itse takaisin.

Ennenhän muuten lyötiin aikusiakin, siis annettiin ruumillinen rangaistus, raippoja. Aikuisten raipparangaistukset on hylätty, mutta lasten kasvatuksessa lienee tapa yhä jäljellä. Lakihan on kieltänyt ruumiillisen kurituksen jo yli 30 vuotta sitten.

• Kyynel
        Vararemmi kirjoitti:

Taidat tuntea Raamattua aika huonosti, kun luulet, että se on 1500-luvulla syntynyt. Monet Raamatun teksteistä ovat paljon vanhempia kuin ajanlaskumme, myös nämä Salomonin sanalaskut.
        Vanhempasi ilmeisesti soveltavat sinuun samaa kasvatusta kuin jota ovat itse saaneet: joko siis tottelet sanaa tai otat selkääsi.
        Ainahan tietysti voit kääntyä sosiaaliviranomaisten puoleen ja pyytää, että sinut otetaan huostaan, jos kohtelusi on kotona semmoista, että sinua lyödään mielivaltaisesti.
        Kaikki lestat ovat suhteessa toisiinsa yhtä erilaisia kuin sinäkin koet olevasi, vaikka noudattavat samoja tapoja.
        Jos ateismi olisi jokin onnen kultakaivos, olisi se paljon suositumpaa. Eräs pappi väitti minulle kerran, että masentuneet ihmiset muistuttavat erittäin paljon toisiaan, olivat he teistejä tai ateisteja: usko on kummallakin yhtä olematonta. Usko Jumalaan, usko elämään.
        Monet vanhemmat, jotka ovat ratkaisseet kaikki ongelmat ja ristiriidat, remmillä ja kepillä, ovat joutuneet järkyttymään, kun lapsi on ottanut heistä mallia ja alkaa tapella lyömistä vastaan tai jopa lyödä itse takaisin.

Ennenhän muuten lyötiin aikusiakin, siis annettiin ruumillinen rangaistus, raippoja. Aikuisten raipparangaistukset on hylätty, mutta lasten kasvatuksessa lienee tapa yhä jäljellä. Lakihan on kieltänyt ruumiillisen kurituksen jo yli 30 vuotta sitten.

Itse asiassa en tunne raamattua ollenkaan ;)
        En mä luule, että se on 1500-luvulla, mutta jotain sinne päin varmaan... Niin, itsepuolustuksena tappelen vastaan, mutta harvoin onnistun. Ei se huostaanotto taida kuule auttaa ku mua hakataan kotona, koulussa ja sukulaisten kesken. lestadiolainen serkkuni jopa ampu mua jalkaan ilmakiväärillä joka oli sellanen tosi tehokas. Kukaan ei välittäny. niin ja tuosta selkäänsaamisesta sen verran, että en mä saa selkään vaan nyrkistä.

• Vararemmi
        Kyynel kirjoitti:

Itse asiassa en tunne raamattua ollenkaan ;)
        En mä luule, että se on 1500-luvulla, mutta jotain sinne päin varmaan... Niin, itsepuolustuksena tappelen vastaan, mutta harvoin onnistun. Ei se huostaanotto taida kuule auttaa ku mua hakataan kotona, koulussa ja sukulaisten kesken. lestadiolainen serkkuni jopa ampu mua jalkaan ilmakiväärillä joka oli sellanen tosi tehokas. Kukaan ei välittäny. niin ja tuosta selkäänsaamisesta sen verran, että en mä saa selkään vaan nyrkistä.

Vanhempasi eivät taida huomata, että hakatessaan sinua - nyrkein tai remmillä, sillä ei ole väliä - he näyttävät huonoa esimerkkiä, miten ongelmat pitää ratkoa. Käsiksi käymällä. Saatkin pitää varasi, että et aikanaan itse sovella samaa omaan jälkikasvuusi.
        Huostaanotto tarkoittaa sitä, että et asu enää kotona vanhempien hakattavana, vaan laitosessa, tukiasunnossa tai sijaisperheessä.
        Kuka sinua hakkaa koulussa?
        Eipä tuo ilmakivärillä ammuskeleva serkku kovin uskovaiselta vaikuta. Ampuiko hän tosissaan vai oliko se vahinko? Sehän oli selvä pahoinpitely - jos se oli tahallinen - ja rikosilmoituksen paikka.
        Hänhän on vaaraksi ympäristölleen, kun ammuskelee miten sattuu. Hänen vanhempiensa olisi pitänyt puuttua asiaan, jos serkkusi on alaikäinen. Tai ennen pitkää viranomaiset puuttuvat, yhteiskunta, poliisit, sosiaaliviranomaist. Kävitkö edes lääkärissä näyttämässä vammojasi?

• Kyynel
        Vararemmi kirjoitti:

Vanhempasi eivät taida huomata, että hakatessaan sinua - nyrkein tai remmillä, sillä ei ole väliä - he näyttävät huonoa esimerkkiä, miten ongelmat pitää ratkoa. Käsiksi käymällä. Saatkin pitää varasi, että et aikanaan itse sovella samaa omaan jälkikasvuusi.
        Huostaanotto tarkoittaa sitä, että et asu enää kotona vanhempien hakattavana, vaan laitosessa, tukiasunnossa tai sijaisperheessä.
        Kuka sinua hakkaa koulussa?
        Eipä tuo ilmakivärillä ammuskeleva serkku kovin uskovaiselta vaikuta. Ampuiko hän tosissaan vai oliko se vahinko? Sehän oli selvä pahoinpitely - jos se oli tahallinen - ja rikosilmoituksen paikka.
        Hänhän on vaaraksi ympäristölleen, kun ammuskelee miten sattuu. Hänen vanhempiensa olisi pitänyt puuttua asiaan, jos serkkusi on alaikäinen. Tai ennen pitkää viranomaiset puuttuvat, yhteiskunta, poliisit, sosiaaliviranomaist. Kävitkö edes lääkärissä näyttämässä vammojasi?

Tiedän mitä huostaanotto tarkottaa. Mua hakkaa koulussa mun luokkalaiset. eräs tanssijatyttö on pahin. se potkii mua päähän tanssipotkuilla ja kerran ku se potkas tosi lujaa ohimoon nii mul rupes tuleen suusta verta. opettajatki näki, ei tehny asialle mitään. se mun serkku ampu mua tahallaan, uhkas ennen sitä ja sitte ampu. en oo käyny missään näyttämässä, sitäpaitsi se serkku on alaikänen eikä mul oo enää mitään arpia siitä. (siitä on aikaa jo vuosi) kukaan ei ikinä uskos jos kertosin jollekki. mä en uskalla enää mennä sen mun serkun lähelle. se on meinannu ajaa mun päälle mopollaki ja se hakkas mua sillon joskus...pitääkö mun vaan kärsiä, ku en uskalla tehä mitään?

• ihmejakumma
        Muusikkosetä kirjoitti:

"...he eivät vähäjärkisinä tiedä mitä tekevät."

perustele väittämäsi.
        tai eihän tuo ole väittämä ollenkaan,se on LUULO -muka tietämys- millaisia lestat ovat.

"Suomessa on uskonnonvapaus ja jokaisella on oikeus uskoa tai olla uskomatta."

Miksi sitten et anna lestojen uskoa rauhassa?

• jorkkamainio
        mummeli kirjoitti:

Ihmettelen suuresti tämän ketjun monia kommentteja, joissa mm. kyseenalaistetaan koko avaajan tarina ja joissa lisätään vaan ahdistetulle taakkaa.

Minulla ei ainakaan ole mitään tarvetta kyseenalaistaa kertomuksen todenperäisyyttä. Näin vakavan asian kanssa ei ole leikkiminen.

Mummeli on mielestäni osoittanut oikeata Kristuksen lähimmäisen rakkautta avaajaa kohtaan. Ja huomaan, että se on jo alkanut vaikuttamaan.

Tahdon rukoilla sinun puolestasi "Kyynel". Tahdon myös auttaa sinua, sillä osaan jollakin vähäisellä tavalla kuvitella olotilaasi ja ymmärrän reaktioitasi.

En kuitenkaan halua tällä foorumilla ylen paljon jatkaa tätä ja toivoisinkin, että jos olet halukas kirjoittamaan minulle, kirjoittaisit suoraan mailiini: [email protected]
        Se olisi varmasti järkevämpää, sillä täällä on ajoittain melkoisesti turhaa häiriköintiä.

• Näkemys
        mummeli kirjoitti:

On todella ihmiskunnalle onneksi, että tuollaisia Kyynelen kaltaisia kahjuja, katkeroituneita ja valottomia hyypiöitä ei ole enempää kuin tuo yksi koko maailmassa. Ja sekin on liikaa!

• Meri
        Näkemys kirjoitti:

On todella ihmiskunnalle onneksi, että tuollaisia Kyynelen kaltaisia kahjuja, katkeroituneita ja valottomia hyypiöitä ei ole enempää kuin tuo yksi koko maailmassa. Ja sekin on liikaa!

Vai on ihmiskunnalle onneksi, että kaikki yrittävät sukia suunsa "Näkemyksen" lailla sovinnaisesti ja valoisasti, omat tunteensa tukahduttaen, muiden mielen mukaan?
        Kyllä Kyynelen kaltaiset ajattelevat nuoret ihmiset suuremmaksi onneksi ihmiskunnalle ovat kuin hänen itsensä kaltainen ulkokultainen muiden mollaaja.
        Mitä se, jos Kyynel kyseenalaista sinun pyhät arvosi ja uskosi? Hänellä on siihen oikeus ja - rohkeuttakin, mitä sinulla ei ole.

Tsemppiä vain, Kyynel! Minäkin erosin aikoinani kirkosta. Mutta liityin sitten takaisin, kun huomasin, että uskolla oli sittenkin minulle merkitystä. Monet ystäväni ovat kuitenkin kirkosta eronneita, jos kohta heissä on myös kirkon jäseniä.

"Ei kirkko siihen kaadu, jos sinä eroat kirkosta", sanoi seurakuntani pappi. (Olin silloin jo liittynyt takaisin jäseneksi joitakin vuosia aiemmin).
        "Ei kaadu, mutta minä olen oire", sanoin. Häntä kiinnosti vain kirkon pysyminen tai kaatuminen, oma leipäpuu siis. Ei suinkaan se, miksi minä olin joksikin aikaa eronnut kirkosta. Silloinen elämänkriisini oli hänelle aivan yhdentekevä.
        Minun uskoni ei ollut hänestä kiinni eikä häntä kiinnostanut. Se oli oma ratkaisuni.

Hyvää juhannusta!

• kyynel
        Meri kirjoitti:

Vai on ihmiskunnalle onneksi, että kaikki yrittävät sukia suunsa "Näkemyksen" lailla sovinnaisesti ja valoisasti, omat tunteensa tukahduttaen, muiden mielen mukaan?
        Kyllä Kyynelen kaltaiset ajattelevat nuoret ihmiset suuremmaksi onneksi ihmiskunnalle ovat kuin hänen itsensä kaltainen ulkokultainen muiden mollaaja.
        Mitä se, jos Kyynel kyseenalaista sinun pyhät arvosi ja uskosi? Hänellä on siihen oikeus ja - rohkeuttakin, mitä sinulla ei ole.

Tsemppiä vain, Kyynel! Minäkin erosin aikoinani kirkosta. Mutta liityin sitten takaisin, kun huomasin, että uskolla oli sittenkin minulle merkitystä. Monet ystäväni ovat kuitenkin kirkosta eronneita, jos kohta heissä on myös kirkon jäseniä.

"Ei kirkko siihen kaadu, jos sinä eroat kirkosta", sanoi seurakuntani pappi. (Olin silloin jo liittynyt takaisin jäseneksi joitakin vuosia aiemmin).
        "Ei kaadu, mutta minä olen oire", sanoin. Häntä kiinnosti vain kirkon pysyminen tai kaatuminen, oma leipäpuu siis. Ei suinkaan se, miksi minä olin joksikin aikaa eronnut kirkosta. Silloinen elämänkriisini oli hänelle aivan yhdentekevä.
        Minun uskoni ei ollut hänestä kiinni eikä häntä kiinnostanut. Se oli oma ratkaisuni.

Hyvää juhannusta!

Niinpä. kaikki yrittää saada mua uskomaan, mutta se on musta typerää ja väärin. Missään en oo sitä kuitenkaan voinu/saanu sanoa niinku ajattelen. Miksi esittäisin lestaa kun en sellanen oo?! Ei siinä oo mitään järkeä esittää ja pilata eläämänsä ja unelmiaan. Aina kaikki lestat sanoo mulle, että "sun pitäs mennä jollekki uskovaisten leirille tai mennä johonki raamattuluokalle/pyhäkouluun" ja aina ku satun tuleen kotiin siihen aikaan ku meil on vieraita ja tietysti mulla on ns "saatanalliset" vaatteet päällä (ainaki lestojen mielestä) nii kaikki sanoo, että "tuollasta se saatana saa aikaan! Tyttöhän on kuin mikäkin hirviö!" mutta sehän on vaan niitten näkemys siitä. Mä en saisi ees pukeutuu miten haluan. aina joku on nälvimässä mua jostaki... ja ku mulla ei oo ketään kaveria (sori ku taas valitan) nii äiti ja isä vaa sanoo, että "se on sun oma vikas ku oot tollanen saatananpalvoja! jos sinä olisit uskovainen nii sulla ois kavereitaki!" aina pitää uskominen liittää joka asiaan. Miettikääpä jos mä jonaki päivänä hourahtaisin ja tulisin uskoon. Mua kohdeltas varmasti samalla tavalla ku "pahuus" on pitäny mua vallassaan! mulla ei oo oikeestaan minkäänlaista mahdollisuutta mihinkään...anteeks ku taas valitin surkeaa elämääni...

• outox
        Vararemmi kirjoitti:

"Vanhempasi ilmeisesti soveltavat sinuun samaa kasvatusta kuin jota ovat itse saaneet: joko siis tottelet sanaa tai otat selkääsi. "

Suomessa kriminalisoitu. Ettekö te lestat ole vielä siitä kuulleet? Mikään lahko ei voi ohittaa Suomen Lakia. Kyynel on aivan oikessa siinä.

• Vararemmi
        outox kirjoitti:

"Vanhempasi ilmeisesti soveltavat sinuun samaa kasvatusta kuin jota ovat itse saaneet: joko siis tottelet sanaa tai otat selkääsi. "

Suomessa kriminalisoitu. Ettekö te lestat ole vielä siitä kuulleet? Mikään lahko ei voi ohittaa Suomen Lakia. Kyynel on aivan oikessa siinä.

Kyynel on ilmeisen älykäs, hoksaavainen ja luovanakin häntä pitäisin - toisin kuin tämä Outox, joka on tullut tänne "lahkolaisten" palstalle kommentoimaan.
        Ilonkyyneleitähän tässä saa oikein vuodattaa, kun nyt sekin tiedetään, että ruumiillinen kuritus on Suomessa kriminalisoitu.

Eikö Outox ole huomannut, että aika monet täällä Suomessa - ja yleensä muut kuin lestat - voi ohittaa Suomen lain? Varsinkin tänä viinan alennusmyynnin aikana. Esimerkiksi lasten huostaanotot ovat lisääntyneet merkittävästi. Uusia vankiloita rakennetaan ja vankeustuomion saaneet ihmiset voivat joutua pitkäänkin odottamaan vankilaan menoa.

• miä
        Kyynel kirjoitti:

ihi.....maailman paras vitsi!!!!!oikeesti

• miä
        Kyynel kirjoitti:

onpa niitä sellasiaki tähän k.o lahkoon kuuluvia jotka alistaa lapsensa fyysisellä väkivallalla. Vaikka tämä k.o väkivalta on laissa kielletty. Onneks Allun vanhemmat on hoidossa nyt! lestadiolaisuus on kauheinta aivopesua mitä oon ikinä kokenu! turha lestojen on sitä vastaan inttää, ette te ymmärrä kuitenkaa minkälaista helvettiä saatte aikaan!

mä oon lesta ja on maailman turvallisisnta kotona ym.....:) oon onnellinen!!!!

• Gafrilainen
        Jusupov kirjoitti:

Et (luultavasti) osaa aavistaakaan, miten kurjasti elämäsi olet järjestänyt. Tulet kohtaamaan suuren kaikkivaltiaan Gafrin vihan kuoltuasi.

Toivon tosiaan, että tuomiosi tulisi pian näinä aikoina, ei tuhansien vuosien maatumisen jälkeen. Tuligraniitissa ei tuskanhuutosi enään pelasta sinua Gafrin antamalta tuomiolta. Täällä sinä kerettiläinen voit vielä tehdä parannuksen ja painaa itsesi maata vasten Gafrin edessä ja rukoilla anteeksiantoa, jotta sinäkin pääsisit kuoltuasi yhtymään kaiken olevaisen energiaan, etkä joutuisi tuligraniittiin negatiiviseen energiaan kauas Gafrista ja positiivisesta energiasta hänen valtakunnassaan.

Gafrin aikakirja, Hesnobin kirje 3, 4:26

"Kuulkaa te energiasta tulleet ja energiaan palaavat. Polvistukaa kaikkivaltiaan Gafrin eteen ja tunnustakaa hänet isäksenne ja luojaksenne niin pelastutte."

"Sillä katsokaa. He jotka minuun uskovat ja luottavat, pääsevät luokseni rauhaan ja onnen olotilaan."

"He jotka minut kieltävät valheellisine väitteineen ja epäjumalineen, tuomitsen energian ja kaiken olevaisen viimeisenä päivänä. Heidän paikkansa ei ole luonani rauhassa, vaan tuligraniitti on heidät sitova ikuiseen tuskaan ja vaivaan. Ei heidän huutonsa ja rukouksensa silloin pelasta heitä."

• Jusupov
        Gafrilainen kirjoitti:

Et (luultavasti) osaa aavistaakaan, miten kurjasti elämäsi olet järjestänyt. Tulet kohtaamaan suuren kaikkivaltiaan Gafrin vihan kuoltuasi.

Toivon tosiaan, että tuomiosi tulisi pian näinä aikoina, ei tuhansien vuosien maatumisen jälkeen. Tuligraniitissa ei tuskanhuutosi enään pelasta sinua Gafrin antamalta tuomiolta. Täällä sinä kerettiläinen voit vielä tehdä parannuksen ja painaa itsesi maata vasten Gafrin edessä ja rukoilla anteeksiantoa, jotta sinäkin pääsisit kuoltuasi yhtymään kaiken olevaisen energiaan, etkä joutuisi tuligraniittiin negatiiviseen energiaan kauas Gafrista ja positiivisesta energiasta hänen valtakunnassaan.

Gafrin aikakirja, Hesnobin kirje 3, 4:26

"Kuulkaa te energiasta tulleet ja energiaan palaavat. Polvistukaa kaikkivaltiaan Gafrin eteen ja tunnustakaa hänet isäksenne ja luojaksenne niin pelastutte."

"Sillä katsokaa. He jotka minuun uskovat ja luottavat, pääsevät luokseni rauhaan ja onnen olotilaan."

"He jotka minut kieltävät valheellisine väitteineen ja epäjumalineen, tuomitsen energian ja kaiken olevaisen viimeisenä päivänä. Heidän paikkansa ei ole luonani rauhassa, vaan tuligraniitti on heidät sitova ikuiseen tuskaan ja vaivaan. Ei heidän huutonsa ja rukouksensa silloin pelasta heitä."

Voi miten ihanaa on elää Kristuksessa hi hi hi hihhiohi hih.

Voi sinua reppanaa, jätä se kuokkasi sinäkin ja tule syömään tätä maukasta syötettyä vasikkaa. Ho ho ho ho hohhohohoo, hihihi.

Tämä on todella hauskaa, jo nyt, ja vielä hauskempaa se on taivaassa, kun elämäni täällä päättyy. Kiitos sinulle Jeesus kaikesta tästä, kiitos rakkaudestasi!

• Juudas
        Jusupov kirjoitti:

Voi sinua reppanaa, jätä se kuokkasi sinäkin ja tule syömään tätä maukasta syötettyä vasikkaa. Ho ho ho ho hohhohohoo, hihihi.

Tämä on todella hauskaa, jo nyt, ja vielä hauskempaa se on taivaassa, kun elämäni täällä päättyy. Kiitos sinulle Jeesus kaikesta tästä, kiitos rakkaudestasi!

Ootko sinä jusupov ihan terve?! Et kovin vaikuta siltä...

• Jusupov
        Juudas kirjoitti:

Ootko sinä jusupov ihan terve?! Et kovin vaikuta siltä...

Ja vielä onnellinenkin Kristuksen lahjavanhurskaudesta.

Naurattaa vaan tuo sitkeys, jolla oman vanhurskauden palvelijat yrittävät riitää minulta pois Kristuksen lahjoittamaa vanhurskautta.

Tuo omavanhurskaus saatana orjineen ei kyllä häpeä mitään, se on käynyt kyllin selväksi.
        He ovat kateuksissaan valmiina nyppimään Kristuksen lahjat pois toiselta ihmiseltä keinolla millä hyvänsä.

• Juudas
        Jusupov kirjoitti:

Ja vielä onnellinenkin Kristuksen lahjavanhurskaudesta.

Naurattaa vaan tuo sitkeys, jolla oman vanhurskauden palvelijat yrittävät riitää minulta pois Kristuksen lahjoittamaa vanhurskautta.

Tuo omavanhurskaus saatana orjineen ei kyllä häpeä mitään, se on käynyt kyllin selväksi.
        He ovat kateuksissaan valmiina nyppimään Kristuksen lahjat pois toiselta ihmiseltä keinolla millä hyvänsä.

No, et taida olla terve!!! Kukaan lesta ei oo terve! Valehtelijoita, pettureita kaikki lestat!!! Nypi kuule iteltäs perseestä karvat niin kaikki on onnellisia!!

• diakonissa
        Juudas kirjoitti:

No, et taida olla terve!!! Kukaan lesta ei oo terve! Valehtelijoita, pettureita kaikki lestat!!! Nypi kuule iteltäs perseestä karvat niin kaikki on onnellisia!!

Ovatko nämä sinun neuvosi Jusupovin tervehtymiseksi ns terveen ihmisen puhetta ?

• Jusupov
        Juudas kirjoitti:

Meinaan niitä perskarvoja. Tulitko sinä nyt yhtään onnellisemmaksi?

• Gafrilainen
        Jusupov kirjoitti:

Voi että miten auvoisaa on olla kaikkivaltiaan Gafrin hyvässä huomassa ja suojassa ja elää hänen voimastaan ja energiastaan hahaha haa ha hahaha.

Säälin sinua poloinen. Jätä se ruotsalainen pensasleikkurisi ja saavu maistelemaan tätä täyteläisen herkullista härän sisäfilettä. Hihihii hih hiih hihihi. Hehe.

Tässä vasta pidot juuri nyt ja pidot vain paranevat Gafrin valtakunnassa, kun kuolen ja energiani yhtyy häneen. Kiitos ja ylistys kaikkivaltias Gafrille tästä elämästä ja sen antimista ja hänen armollisesta rakkaudestaan!

• Tollo
        Gafrilainen kirjoitti:

Voi että miten auvoisaa on olla kaikkivaltiaan Gafrin hyvässä huomassa ja suojassa ja elää hänen voimastaan ja energiastaan hahaha haa ha hahaha.

Säälin sinua poloinen. Jätä se ruotsalainen pensasleikkurisi ja saavu maistelemaan tätä täyteläisen herkullista härän sisäfilettä. Hihihii hih hiih hihihi. Hehe.

Tässä vasta pidot juuri nyt ja pidot vain paranevat Gafrin valtakunnassa, kun kuolen ja energiani yhtyy häneen. Kiitos ja ylistys kaikkivaltias Gafrille tästä elämästä ja sen antimista ja hänen armollisesta rakkaudestaan!

Mikä on Gafri? Selittäisitkö Gafrilaisuuden? Mä en oo ikinä kuullutkaan ja haluaisin tietää vähä...

• mielikuvitus...

sinulla...

• Kyynel

Voi kiitoksia oikein paljon! Nyt sä kehuit mua eka kertaa, ihanaa!!!

PS: Tuo on kyllä totta, sori nyt vaan...

• Huokaus!!

Jotenkin tuntui,että tuo kertomus oli "mielikuvitusta"

• Kyynel

joo, olihan se mielikuvitusta koko tarina ja vieläpä otin sen sellasesta kirjasta ku "Nalle Puh ja Ihaan Syntymäpäivä!"

PS: Kaikilla on näkemyksensä ja uskomuksensa. Ei tarvi uskoa jos ei halua, mut totta tuo on.

• Vararemmi

Kyynelellä on kirjoittajan lahjoja.
        Myöskään hänen tarinansa ei minusta ole mitenkään mahdoton. Ainakin olen kuullut vastaavanlaisia kuvauksia joskus ennenkin.

"Allun" vankilatuomio oli yllättävän kova, viisi vuotta, kun ottaa huomioon, että ensikertalaiset selviävät puolella - siis todellisuudessa 10 vuotta. Melkeinhän siinä täytyy olla kysymyksessä henkirikos?? Hyvin vakava rikos joka tapauksessa.
        Ymmärrän hyvin vanhempia, jotka eivät ole mitenkään riemastuneita, kun kuulevat, että lapsella on tämmöistä seuraa. Luultavasti "Kyynel" on vanhemmilleen erittäin tärkeä ja rakas ja siksi he aivan kerta kaikkiaan hermostuvat ja huolestuvat ja yrittävät omalla tavallaan saada häntä ruotuun.

Kyynel puhui koulukiusaamisestaan. Ei pidä jäädä kärsimään. Mitenkä mahtaisi olla yhteydenotto koulukuraattoriin?

• Kyynel
        Vararemmi kirjoitti:

Kyynelellä on kirjoittajan lahjoja.
        Myöskään hänen tarinansa ei minusta ole mitenkään mahdoton. Ainakin olen kuullut vastaavanlaisia kuvauksia joskus ennenkin.

"Allun" vankilatuomio oli yllättävän kova, viisi vuotta, kun ottaa huomioon, että ensikertalaiset selviävät puolella - siis todellisuudessa 10 vuotta. Melkeinhän siinä täytyy olla kysymyksessä henkirikos?? Hyvin vakava rikos joka tapauksessa.
        Ymmärrän hyvin vanhempia, jotka eivät ole mitenkään riemastuneita, kun kuulevat, että lapsella on tämmöistä seuraa. Luultavasti "Kyynel" on vanhemmilleen erittäin tärkeä ja rakas ja siksi he aivan kerta kaikkiaan hermostuvat ja huolestuvat ja yrittävät omalla tavallaan saada häntä ruotuun.

Kyynel puhui koulukiusaamisestaan. Ei pidä jäädä kärsimään. Mitenkä mahtaisi olla yhteydenotto koulukuraattoriin?

Allu tappo, itsepuolustukseksi...se sai vähä armahdusta... No, olen perheen ainoa tytär... Muutenki perheessäme on vain 3 lasta...ois enemmänki mutta kaikki kuoli syntyessään... mä oon vaihtamassa koulua syksyllä jos löydän jonku hyvän koulun. olin/olen niin surkeassa koulussa, ettei siellä oo kai mitään kuraattoria, en ainakaan tiiä tai ole kuullu mistään... terkkari on ainut, mutta se ei ollu ku kerran kuukaudes paikal...eikä sille voinu puhuu mistään ku se ei osannu auttaa... ehkä kiusaaminen loppuu jos vaihan koulua.pitää varmaan vaihtaa paikkakuntaaki...

• Pidän kyllä tarinaasi totena, tai ainakin mahdollisena. En tosin usko, että enemmistö minkään suunnan lestadiolaisista syyllistyisi tuollaiseen mitä itse olet kokenut, mutta se tieto sinua tuskin auttaa.

Jos mitään ulospääsyä ei näytä olevan ja olet kadottanut täysin luottamuksen seurakuntaasi ja Jumalaan, on ehkä paras hankkiutua eroon siitä. Eräs poika sanoi rippikoululeirillä papille: "En usko hiukkaakaan noihin loruihin enkä tahdo mennä alttarille valehtelemaan 'Minä uskon Jumalaan...' Mitä minun pitäisi oikeastaan tehdä?" Pappi sanoi: "Soita kiireesti kotiisi että laittavat kakut ja piirakat pakkaseen ja peruvat konfirmaatiojuhlasi. Arvostan rehellisyyttäsi enemmän kuin monia teeskentelijöitä, jotka rippilahjojen toivossa tulevat tänne."

Ajattelen ihan samoin. Mitä hyödyttää roikkua porukassa, johon ei tunne vähintäkään yhteenkuuluvuutta? Sehän on vain piinaa molemmille.

• Joriinin juuri
        Eslest kirjoitti:

Pidän kyllä tarinaasi totena, tai ainakin mahdollisena. En tosin usko, että enemmistö minkään suunnan lestadiolaisista syyllistyisi tuollaiseen mitä itse olet kokenut, mutta se tieto sinua tuskin auttaa.

Jos mitään ulospääsyä ei näytä olevan ja olet kadottanut täysin luottamuksen seurakuntaasi ja Jumalaan, on ehkä paras hankkiutua eroon siitä. Eräs poika sanoi rippikoululeirillä papille: "En usko hiukkaakaan noihin loruihin enkä tahdo mennä alttarille valehtelemaan 'Minä uskon Jumalaan...' Mitä minun pitäisi oikeastaan tehdä?" Pappi sanoi: "Soita kiireesti kotiisi että laittavat kakut ja piirakat pakkaseen ja peruvat konfirmaatiojuhlasi. Arvostan rehellisyyttäsi enemmän kuin monia teeskentelijöitä, jotka rippilahjojen toivossa tulevat tänne."

Ajattelen ihan samoin. Mitä hyödyttää roikkua porukassa, johon ei tunne vähintäkään yhteenkuuluvuutta? Sehän on vain piinaa molemmille.

Lopettakaa jo joutavat lurinat. Tyttö syyttää Jumalaa omien vanhempiensa teoista.

Hän tekee itse samoja virhjeitä jo nyt, nimittelemällä kaikkia uskovia hulluiksi, omien vanhempiensa virheiden vuoksi.

Jos muutosta eli parannusta ei tule, niin hän tulee syyttelemään aina muita ihmisiä omista virheistäänkin.

Olisi jo korkea aika ottaa vastuu itsestään ja pyrkiä kokonaan eroon muiden syyttelemisistä ja nimittelemisistä, niin olisi mahdollisuus ehkä,
        - anteeksiannoin kautta - joskus parantua vammastaan.

Vanhemmat ovat virheensä tehneet ja tehtyä ei saa tekemättömäksi.

Vanhemmat syyttävät synneistään lastaan ja lapsi syyttää vanhempiaan, etusormet ovat tanassa toinen toistaan vastaan. No piruhan siitä ilouitsee, kun sai taas yhden uskollisen orjan lisää tuomitsemaan kristityitä ja Jumalaa.

Tämä ihmisen taimi kieltää oman Luojansa omien vanhempiensa syntien vuoksi!

Ei aikaakaan mene, kun hän itse elää vielä pahemmin, ja hakkaa puolestaan omia lapsiaan vanhempiensa tavoin, omien kipujensa vuoksi, kuka häntä voi silloin auttaa?

Jumalaa ei hänellä enää ole, ja Jumala olisi ainut joka voisi häntä auttaa. Hän syyttelee silloinkin varmaan omia vanhempioaan samassa loukussa missä nytkin on.

• Kyynel
        Eslest kirjoitti:

Pidän kyllä tarinaasi totena, tai ainakin mahdollisena. En tosin usko, että enemmistö minkään suunnan lestadiolaisista syyllistyisi tuollaiseen mitä itse olet kokenut, mutta se tieto sinua tuskin auttaa.

Mä oon jo hankkiutunu siitä eroon ja aion sitte ku vaan voin nii erota kirkostaki :)

• Kyynel
        Joriinin juuri kirjoitti:

Lopettakaa jo joutavat lurinat. Tyttö syyttää Jumalaa omien vanhempiensa teoista.

Hän tekee itse samoja virhjeitä jo nyt, nimittelemällä kaikkia uskovia hulluiksi, omien vanhempiensa virheiden vuoksi.

Jos muutosta eli parannusta ei tule, niin hän tulee syyttelemään aina muita ihmisiä omista virheistäänkin.

Olisi jo korkea aika ottaa vastuu itsestään ja pyrkiä kokonaan eroon muiden syyttelemisistä ja nimittelemisistä, niin olisi mahdollisuus ehkä,
        - anteeksiannoin kautta - joskus parantua vammastaan.

Vanhemmat ovat virheensä tehneet ja tehtyä ei saa tekemättömäksi.

Vanhemmat syyttävät synneistään lastaan ja lapsi syyttää vanhempiaan, etusormet ovat tanassa toinen toistaan vastaan. No piruhan siitä ilouitsee, kun sai taas yhden uskollisen orjan lisää tuomitsemaan kristityitä ja Jumalaa.

Tämä ihmisen taimi kieltää oman Luojansa omien vanhempiensa syntien vuoksi!

Ei aikaakaan mene, kun hän itse elää vielä pahemmin, ja hakkaa puolestaan omia lapsiaan vanhempiensa tavoin, omien kipujensa vuoksi, kuka häntä voi silloin auttaa?

Jumalaa ei hänellä enää ole, ja Jumala olisi ainut joka voisi häntä auttaa. Hän syyttelee silloinkin varmaan omia vanhempioaan samassa loukussa missä nytkin on.

En mä kaikkia lestoja syytä!! Enkä nimittele! niitä vaan jotka tunnen...en kaikkia niistäkään. Kun mä uskon , että ei oo mitään jumalaa tai saatanaa nii enhän mä voi mitään jumalaa syyttääkkään!!! Mieti vähä! No, sytän mä niitä siitä ku ne uskoo johonki tuollaseen ja se saa niitten järjen menee iha sekasi!! Niin ja enhän mä voi koskaan omia lapsiani hakata ku mä en lapsia halua!

• Kyynel kirjoitti:

Mä oon jo hankkiutunu siitä eroon ja aion sitte ku vaan voin nii erota kirkostaki :)

Varmaan harkitset asiaa vielä, ja onhan sinulla aikaa siihen - ainakin hiukan. Muistaakseni 15-vuotias saa itse päättää kuulumisestaan uskonnolliseen yhteisöön. Kaikesta päätellen eroat kirkosta aivan heti kun se on laillisesti mahdollista.

Enpä sinua mitenkään kehottele eroon, mutta onhan asia tietysti näinkin: miksi kuulua sellaiseen ja maksaa sellaisesta minkä kanssa ei koe mitään yhteistä? Kyllähän aina takaisin pääsee jos mieli tekee. Sinun asemassasi (jossa olen joskus lyhyen aikaa ollut) tekisin varmaan samoin.

• mummeli
        Kyynel kirjoitti:

Me voimme ulkonaisesti hankkiutua eroon monista asioista eikä kuuluminen mihinkään hengelliseen yhteisöön sinänsä, pelasta meitä. Kehottaisin kuitenkin sinua pysymään kirkossa ja harkitsemaan tarkoin, kenen joukoissa seisot. Joskus kun ei oikein tiedä, mitä elämältään haluaa, voi tahtomattaan tulla sitoutuneeksi sellaiseen, mihin ei oikeastaan ole pyrkinyt.
        Olet rehellinen nuori nainen ja pohdit syntyjä syviä. Anna itsellesi ja perheellesikin aikaa, kaikki hyvä kypsyy hiljaa. Sekin päivä voi tulla, jolloin vanhempasi haluavat pyytää sinulta anteeksi, ole avoin sillekin. Vanhempasi rakkautta et ehkä pysty näkemään, mutta heidän huolensa sinun suhteesi, vaikka he osoittavatkin sen väärällä tavalla, on osoitus siitä, että sinua ei ole hylätty. Oman vajavaisuuden kanssa kun tulee tutummaksi, jaksaa ehkä toisiakin armahtaa...
        Pysy kirkossa, sinut on siihen kasteen kautta pienenä liitetty. Saamaasi kasteeseen liittyy Jumalan armolupaus, joka pitää silloinkin kun ajattelen, etten Jumalaa enää tarvitse, koska uskovaisten ihmisten käytös minua kohtaan on ollut kaikkea muuta kuin todistusta rakastavasta Taivaan Isästä.
        En voi kehottaa sinua olemaan pohtimatta, kokemuksesta tiedän, ettei se ole mahdollista. Mutta kirjoita ylös kaikki hyvät ominaisuutesi ja ne iloiset kokemuksesi, joita sinullakin on. Voit kirjata ylös myös kipukohtasi, niitä on meillä kaikilla. Tulet huomaamaan, että Ramtun Sana...totuus tekee vapaaksi, pätee myös maallisessa mielessä. Ikävät tunteet voivat joskus niin varjostaa koko elämää, että positiivisia asioita ei edes muista ellei niistä itseään muistuta. Mummelin mielessä ja rukouksissa olet, olitpa sitten minkä näköinen tai tapainen tahansa. Minäkin olin kerran nuori ja tuotin päänvaivaa omille vanhemmilleni, omat lapseni ovat tehneet samoin minulle. Radikaali ulkoasu voi meitä vanhempia joskus jopa pelottaa varsinkin jos emme muista, miten paljon halusimme omana nuoruusaikanamme protestoida ja toimia oikeuden puolesta. Hyvää jatkoa sinulle.

• Kyynel
        mummeli kirjoitti:

Me voimme ulkonaisesti hankkiutua eroon monista asioista eikä kuuluminen mihinkään hengelliseen yhteisöön sinänsä, pelasta meitä. Kehottaisin kuitenkin sinua pysymään kirkossa ja harkitsemaan tarkoin, kenen joukoissa seisot. Joskus kun ei oikein tiedä, mitä elämältään haluaa, voi tahtomattaan tulla sitoutuneeksi sellaiseen, mihin ei oikeastaan ole pyrkinyt.
        Olet rehellinen nuori nainen ja pohdit syntyjä syviä. Anna itsellesi ja perheellesikin aikaa, kaikki hyvä kypsyy hiljaa. Sekin päivä voi tulla, jolloin vanhempasi haluavat pyytää sinulta anteeksi, ole avoin sillekin. Vanhempasi rakkautta et ehkä pysty näkemään, mutta heidän huolensa sinun suhteesi, vaikka he osoittavatkin sen väärällä tavalla, on osoitus siitä, että sinua ei ole hylätty. Oman vajavaisuuden kanssa kun tulee tutummaksi, jaksaa ehkä toisiakin armahtaa...
        Pysy kirkossa, sinut on siihen kasteen kautta pienenä liitetty. Saamaasi kasteeseen liittyy Jumalan armolupaus, joka pitää silloinkin kun ajattelen, etten Jumalaa enää tarvitse, koska uskovaisten ihmisten käytös minua kohtaan on ollut kaikkea muuta kuin todistusta rakastavasta Taivaan Isästä.
        En voi kehottaa sinua olemaan pohtimatta, kokemuksesta tiedän, ettei se ole mahdollista. Mutta kirjoita ylös kaikki hyvät ominaisuutesi ja ne iloiset kokemuksesi, joita sinullakin on. Voit kirjata ylös myös kipukohtasi, niitä on meillä kaikilla. Tulet huomaamaan, että Ramtun Sana...totuus tekee vapaaksi, pätee myös maallisessa mielessä. Ikävät tunteet voivat joskus niin varjostaa koko elämää, että positiivisia asioita ei edes muista ellei niistä itseään muistuta. Mummelin mielessä ja rukouksissa olet, olitpa sitten minkä näköinen tai tapainen tahansa. Minäkin olin kerran nuori ja tuotin päänvaivaa omille vanhemmilleni, omat lapseni ovat tehneet samoin minulle. Radikaali ulkoasu voi meitä vanhempia joskus jopa pelottaa varsinkin jos emme muista, miten paljon halusimme omana nuoruusaikanamme protestoida ja toimia oikeuden puolesta. Hyvää jatkoa sinulle.

Mä en aio pysyä kirkossa. En halua maksaa siitä, kun se ei ole mua varten. Mutta siihen eroon on vielä 4 vuotta aikaa. Ja voinhan minä sitte vanhana liittyä takasi jos haluan jostain ihmesyystä... Vanhempani ei ikinä halua pyytää multa mitään. Oikeesti musta tuntuu aivan kamalalta ku lueskelin noita joitain viestejä tuolla jossain ku kaikki kertoo kuin onnellisia ne on ku niillä on iso perhe ja paljo lapsia, mutta mun vanhemmat haluaa mut pois. Ne suunnitelee sitä ku mä muutan pois kotoa... Se satuttaa mua ihan hirveesti... Minussa ei ole mitään hyvää, oon kuullu sen monta kertaa vaikka keneltä. Te ette tunne mua niin te ette voi sanoa, että oon hyvä. Te ette oo näkemässä sitä kuinka inhottava ja paskamainen oon...

• mummeli
        Kyynel kirjoitti:

Mä en aio pysyä kirkossa. En halua maksaa siitä, kun se ei ole mua varten. Mutta siihen eroon on vielä 4 vuotta aikaa. Ja voinhan minä sitte vanhana liittyä takasi jos haluan jostain ihmesyystä... Vanhempani ei ikinä halua pyytää multa mitään. Oikeesti musta tuntuu aivan kamalalta ku lueskelin noita joitain viestejä tuolla jossain ku kaikki kertoo kuin onnellisia ne on ku niillä on iso perhe ja paljo lapsia, mutta mun vanhemmat haluaa mut pois. Ne suunnitelee sitä ku mä muutan pois kotoa... Se satuttaa mua ihan hirveesti... Minussa ei ole mitään hyvää, oon kuullu sen monta kertaa vaikka keneltä. Te ette tunne mua niin te ette voi sanoa, että oon hyvä. Te ette oo näkemässä sitä kuinka inhottava ja paskamainen oon...

Sinun pohdintasi osoittavat, että olet syvällinen. Hyviä emme ole kukaan, viallisia ja syntisiä kaikki olemme ja vain siltä pohjalta voimme toinen toisiamme ymmärtää ja tukea.

Uupunut ja onneton vanhempi voi moittia lastaan aina kuitenkaan tarkoittamatta kaikkea sitä, mitä heikkona hetkenään sanoo. Itsensä tuntevana kuitenkin tulee asiaa myös oman lapsen luokse anteeksipyytämään. Uskoisin, että myös sinun vanhempasi tulevat vielä luoksesi - ja voitte sopia asioista puolin ja toisin.

En tunne sinua, mutta tunnistan kirjoituksissa hätää ja pahaa oloa, joka ei ollut minulle itsellenikään vierasta sinun iässäsi. Minulla on myös omia nuoria, jotka joutuvat oman tiensä käymään ja joskus vaikeidenkin asioiden läpi löytämään totuuden omassa elämässään.

Mitä ikinä olisitkaan tehnyt, miten tahansa olisitkaan elänyt, kaiken on Jeesus edestämme sovittanut. Siihen sovitukseen pääsee osalliseksi katuva ja syntinen, jolla ei ole muuta turvapaikkaa kuin armo.Näin opettaa Jumalan Sana. Se on meidän hyvä muistaa siltäkin varalta, että itsesyytökset ajaisivat meitä luulemaan, ettemme enää kelpaisi Jumalalle, koska olemme niin huonoja - ja vaikka tällä hetkellä uskonasiat tuntuisivatkin aivan vierailta ja tyhmiltä,joskus voi tulla se aika, jolloin on halu ja tarve löytää tukevaa perustaa elämäänsä. yst terv mummeli

• Kyynel
        mummeli kirjoitti:

Sinun pohdintasi osoittavat, että olet syvällinen. Hyviä emme ole kukaan, viallisia ja syntisiä kaikki olemme ja vain siltä pohjalta voimme toinen toisiamme ymmärtää ja tukea.

Uupunut ja onneton vanhempi voi moittia lastaan aina kuitenkaan tarkoittamatta kaikkea sitä, mitä heikkona hetkenään sanoo. Itsensä tuntevana kuitenkin tulee asiaa myös oman lapsen luokse anteeksipyytämään. Uskoisin, että myös sinun vanhempasi tulevat vielä luoksesi - ja voitte sopia asioista puolin ja toisin.

En tunne sinua, mutta tunnistan kirjoituksissa hätää ja pahaa oloa, joka ei ollut minulle itsellenikään vierasta sinun iässäsi. Minulla on myös omia nuoria, jotka joutuvat oman tiensä käymään ja joskus vaikeidenkin asioiden läpi löytämään totuuden omassa elämässään.

Mitä ikinä olisitkaan tehnyt, miten tahansa olisitkaan elänyt, kaiken on Jeesus edestämme sovittanut. Siihen sovitukseen pääsee osalliseksi katuva ja syntinen, jolla ei ole muuta turvapaikkaa kuin armo.Näin opettaa Jumalan Sana. Se on meidän hyvä muistaa siltäkin varalta, että itsesyytökset ajaisivat meitä luulemaan, ettemme enää kelpaisi Jumalalle, koska olemme niin huonoja - ja vaikka tällä hetkellä uskonasiat tuntuisivatkin aivan vierailta ja tyhmiltä,joskus voi tulla se aika, jolloin on halu ja tarve löytää tukevaa perustaa elämäänsä. yst terv mummeli

Oon kai sitte syvällinen. Kukaan ei ole täydellinen, sen tiedän. Ja loppujen lopuksi ei-täydellisyys tekee ihmisen :)

• Lisäremmi
        Kyynel kirjoitti:

Oon kai sitte syvällinen. Kukaan ei ole täydellinen, sen tiedän. Ja loppujen lopuksi ei-täydellisyys tekee ihmisen :)

Joka ei usko se on jo tuomittu.

Eli tarkeintä sinullekin olisi löytää tie armahtajan Jeesuksen Kristuksen luo.

Paitsi että tulisit itse armahdetuksi Jeesuksessa Kristuksessa, niin voisit, ehkä vaikean prosessin kautta, armahtaa myös omat vanhempasi kanteistasi.

• Kyynel
        Lisäremmi kirjoitti:

Paitsi että tulisit itse armahdetuksi Jeesuksessa Kristuksessa, niin voisit, ehkä vaikean prosessin kautta, armahtaa myös omat vanhempasi kanteistasi.

En mä enää halua lestaksi... Kaikki on kiellettyä ja mä haluan elää vapaammin. Mä en kestä sitä, että kaikki määräilee mun tekemisiä ja haukkuu päälle...

• Lisäremmi
        Kyynel kirjoitti:

En mä enää halua lestaksi... Kaikki on kiellettyä ja mä haluan elää vapaammin. Mä en kestä sitä, että kaikki määräilee mun tekemisiä ja haukkuu päälle...

Lestadi9olaisuus on vain yksi, ihmisten perustama pietistis- hernhutilainen lahko.
        Vanhoilliset erisivat lestadiolaisuudesta jo vuonna 1902. Heillä on jäljellä vain nimi.
        Mutta Kristuksen vanhurskauden puku yllään voi ainoastaan päästä taivaaseen, se puetaan ihmisen ylle usko ja Kasteen kautta. Luullakseni sinut on jo kastettu, joten sinä voit omistaa Kristuksen vanhurskauden uskomalla.

Vanhoillisuudesta sinä voit lähteä välittömästi, koska omalla vanhurskaudella ei kukaan pelastu
        taivaaseen. Kristuksen lunastustyötä älä koskaan hylkää, äläkä sinä vaadi kenenkään nahkaa nahkurin orsille maksuksi sinun synneistäsi.
        Sinunkin syntisi voi pestä puhtaaksi ainoastaan Jeesuksen Kristuksen veri.

• 030303
        Lisäremmi kirjoitti:

irtoaa. Tosiaan.

• äiti ja alan ammattilainen
        Kyynel kirjoitti:

Luettuani sangen surkeaa tarinaasi mieleeni nousi muutamia kysymyksiä.Ensinnäkin, minkä ikäinen olet? Antamisesi tietojen perusteella olet noin 12-vuotias. Poikaystäväsi Allun kerroit olevan 28-vuotias. Ikäisesi lapsen ei kuulu seurustella vielä kenenkään kanssa, ei ainakaan lähes oman isänsä ikäisen kanssa. Sitäkin suuremmalla syyllä, koska Allulla on rikollistaustaa.

Toiseksi. Kirjoitat liian aikuismaisesti ollaksesi 12-vuotias tai nuorempi. Ei edes kovat kokemukset ohjaa ikäisesi lapsen ajattelua tuohon suuntaan.

Kolmanneksi. Maailmassa tapahtuu kaikenlaista eikä kertomuksesi ole mitenkään mahdoton, mutta hyvin harvoin yhdelle ainoalle lapselle tapahtuu tällaista. Jos puoletkaan on totta, se olisi kyllä jossakin huomattu ja tilanteeseen puututtu. Neuvolat, kouluterveydenhuolto, opettajat, naapurit, sukulaiset...ainakin nämä ovat ne yleisimmät tahot, joista ilmoitus lastensuojeluun tulee, jos lasta kohdellaan kuten kerrot itseäsi kohdellu. Ellei näin ole tähän mennessä tapahtunut, nyt olisi korkea aika tapahtua! Ja koska osaat noin hyvin nettisivuilla ongelmiasi kertoa, osaat varmasti kertoa ne samalla tavalla esimerkiksi omassa terveyskeskuksessasi vaikka jo tänään. Terveyskeskuksen löytäminen ei varmasti sinulle tuota vaikeuksia.

Neljänneksi. Olet selvästi feikki! Sinä olet mielestäni lähes aikuinen ihminen, joka jostakin syystä tuntee tarvetta parjata uskon asioita ja tekee sen mahdollisimman rumalla tavalla. Koska varmaan tiedät, että ihmiset ovat tottuneet tavalliseen lesta-parjaukseen näillä sivuilla, keksit tarinan, joka sai koko juhannusajan runsaasti huomiota. Sopisi kuitenkin miettiä, millaista jälkeä olet tehnyt. varsinkin omalle omalletunnollesi.

Lopuksi. Jos sinulla on oikeasti vaikeaa, vaikka olet tässä saattanut liioitella, yllämainitsemistani paikoista kannattaa hakea apua.

• Meri
        äiti ja alan ammattilainen kirjoitti:

Luettuani sangen surkeaa tarinaasi mieleeni nousi muutamia kysymyksiä.Ensinnäkin, minkä ikäinen olet? Antamisesi tietojen perusteella olet noin 12-vuotias. Poikaystäväsi Allun kerroit olevan 28-vuotias. Ikäisesi lapsen ei kuulu seurustella vielä kenenkään kanssa, ei ainakaan lähes oman isänsä ikäisen kanssa. Sitäkin suuremmalla syyllä, koska Allulla on rikollistaustaa.

Toiseksi. Kirjoitat liian aikuismaisesti ollaksesi 12-vuotias tai nuorempi. Ei edes kovat kokemukset ohjaa ikäisesi lapsen ajattelua tuohon suuntaan.

Kolmanneksi. Maailmassa tapahtuu kaikenlaista eikä kertomuksesi ole mitenkään mahdoton, mutta hyvin harvoin yhdelle ainoalle lapselle tapahtuu tällaista. Jos puoletkaan on totta, se olisi kyllä jossakin huomattu ja tilanteeseen puututtu. Neuvolat, kouluterveydenhuolto, opettajat, naapurit, sukulaiset...ainakin nämä ovat ne yleisimmät tahot, joista ilmoitus lastensuojeluun tulee, jos lasta kohdellaan kuten kerrot itseäsi kohdellu. Ellei näin ole tähän mennessä tapahtunut, nyt olisi korkea aika tapahtua! Ja koska osaat noin hyvin nettisivuilla ongelmiasi kertoa, osaat varmasti kertoa ne samalla tavalla esimerkiksi omassa terveyskeskuksessasi vaikka jo tänään. Terveyskeskuksen löytäminen ei varmasti sinulle tuota vaikeuksia.

Neljänneksi. Olet selvästi feikki! Sinä olet mielestäni lähes aikuinen ihminen, joka jostakin syystä tuntee tarvetta parjata uskon asioita ja tekee sen mahdollisimman rumalla tavalla. Koska varmaan tiedät, että ihmiset ovat tottuneet tavalliseen lesta-parjaukseen näillä sivuilla, keksit tarinan, joka sai koko juhannusajan runsaasti huomiota. Sopisi kuitenkin miettiä, millaista jälkeä olet tehnyt. varsinkin omalle omalletunnollesi.

Lopuksi. Jos sinulla on oikeasti vaikeaa, vaikka olet tässä saattanut liioitella, yllämainitsemistani paikoista kannattaa hakea apua.

Kyllä Kyynel mielestäni vanhempi on kuin 12-vuotias. Veikkaan, että 15- tai 16-v.
        Minusta hänen juttunsa ovat kovin tuttuja: semmoisia mietiskelin itsekin samanikäisenä.
        Kun kuka hyvänsä kaikki kovat kokemuksensa puristaa pähkinänkuoreen, niin kamalatahan se kuulostaa.
        Vaikka elämä olisi todellisuudessa ollut kuin kerrosvoileipä: limittäin ja lomittain pitkän ajan kuluessa huonoja ja hyviä kokemuksia, joihin kumpiinkin on ollut usein itsekin vaikuttamassa.
        Minullekin oli lestakoti varsinkin murrosikäisenä kuin liian ahdas kenkä, josta jalka pyrki kasvamaan ulos. Otin todella tiukasti yhteen vanhempieni ja etenkin isäni kanssa. Taisinpa tappellakin. (Aina se ei ole näet vanhempi, joka lyö ja kurittaa, vaan myös lapsi voi olla aggressiivinen ja käyttää nyrkkejään. Mutta harvassapa ovat ne vanhemmat, jotka tekevät lapsestaan rikosilmoituksen, että ovat saaneet tältä selkäänsä, kun ovat itse ensin näyttäneet käytännön mallia).
        Vasta nyt, kun olen riittävän itsenäinen ja tullut tutuksi myös oman psyykkisen olemukseni kanssa, pystyn arvostamaan omaa lestataustaani ja kokemaan sen rikkautena. Se oli lapselle hyvin turvallinen, kodikas ja suojaisa yhteisö kasvaa. Eikä aikuisellekaan hullumpi ympäristö olla ja elää.

Monet täällä, jotka ovat tietävinään kaiken lestoista ikkunallisista pesukoneista alkaen, omaavat vain suuren joukon ennakkoluuloja, joiden pohjalta täällä kirjoittelevat.

En osaa arvioida, onko Kyynel feikki vai ei, koska lestaperheissä voi kasvaa monenlaisia lapsia, omassa lapsuudenperheessänikin. Kaikki lapset eivät sisäistä samoja kristillisiä arvoja ja opetuksia, ja usein näyttää ruoho aidan toisella puolella vihreämmältä. Rajoituksiin tottuneelle voi uusi vapaus humahtaa päähän kuin viini.
        Mutta useimmilla asioilla - niin humalalla kuin kolikollakin - on myös enemmän tai vähemmän epämiellyttävät kääntöpuolensa, jotka on myös tunnettava.

• Kyynel
        äiti ja alan ammattilainen kirjoitti:

Heh, en mä oo mikään 12 vuotias, vaan vähä vanhempi. En vaan kerro, että minkä ikänen tarkalleen. Sanon vaan, että 12-17 vuotias! Joo, olenhan minä liiotellu koko "tarinan", voi perkele, jos se on noin vaikea uskoa, nii älä usko!

• Meri
        Kyynel kirjoitti:

Heh, en mä oo mikään 12 vuotias, vaan vähä vanhempi. En vaan kerro, että minkä ikänen tarkalleen. Sanon vaan, että 12-17 vuotias! Joo, olenhan minä liiotellu koko "tarinan", voi perkele, jos se on noin vaikea uskoa, nii älä usko!

Muutama sana kiroilusta.

Luin saksalaisen Roman Schatzin (kirjakaupan listan mukaan) bestsellerin "Suomesta rakkaudella", jossa oli kokonainen luku "Vittu" ja käsitteli suomalaisten kiroilua (ss. 54-57). Hän kirjoittaa mm.:
        "Useimmissa kulttuureissa kiroilua ei pidetä suositeltavana. Suomessa se on olennainen osa tehokasta kommunikointia. Jos haluat onnistuneesti viestiä suusanallisesti suomalaisten kanssa, sinun tulee oppia rikastamaan puhettasi noilla erityisillä pikku sanoilla, jotka lisäävät tunnetta, syvyyttä ja merkitystä viestiisi. Koska suomalaiset ovat syvän uskonnollista kansaa, raamatullinen sanavarsto toimii useimmissa tapauksissa. Perkelettä, saatanaa, jumalautaa ja helvettiä käytetään lähes kaikenlaisissa yhteyksissä, ja ne antavat mukavan intensiivisen säväyksen."
        Näin siis Roman Schatz.

Kiroilu näyttää tosiaan olevan osa suomalaista arkea. Ja lestakodin kasvatti, joka kiroilee kuin samajätkä, ei tosiaankaan ole sisäistänyt kotinsa arvomaailmaa, vaan pyrkii "tusinaihmiseksi", olemaan kuin kuka hyvänsä. Vaan ei lesta.

• on sulla rankkaa
        Kyynel kirjoitti:

Suusi taitaa puhua sydämen kyllyydestä.

• 060606

tielläsi! Älä anna näiden lestadiolaisten marisijoiden pahoittaa mieltäsi.

Sinä itse tiedät parhaiten, mitä Sinulle on tapahtunut. Muut voivat vain arvailla.

Jos noista kokemuksista huolimatta selviät normaaliin elämään, niin olet vahva ihminen ja valmis auttamaan muita vastaavaa kärsineitä.

Tsemppiä!

• nasaretti

"Sinä itse tiedät parhaiten, mitä Sinulle on tapahtunut. Muut voivat vain arvailla" kirjoitat.

Juuri tuota olen pyytänyt sinultakin,ja muutama muukin että älä luule,puhu,epäile,lioittele,valhettele liikoja vl:n elämästä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Huudat ja retestät paljon,vaikket todellisuudessa ymmärrä koko asiaa josta kirjoitat :(

iloa elämääsi!! :)

• 06060606
        nasaretti kirjoitti:

"Sinä itse tiedät parhaiten, mitä Sinulle on tapahtunut. Muut voivat vain arvailla" kirjoitat.

Juuri tuota olen pyytänyt sinultakin,ja muutama muukin että älä luule,puhu,epäile,lioittele,valhettele liikoja vl:n elämästä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Huudat ja retestät paljon,vaikket todellisuudessa ymmärrä koko asiaa josta kirjoitat :(

iloa elämääsi!! :)

ajattelen?
        Sotkeennut omaan näppäryyteesi, nasaretti.

• mummeli
        06060606 kirjoitti:

ajattelen?
        Sotkeennut omaan näppäryyteesi, nasaretti.

Minusta kyynel on kertonut omasta pahasta olostaan ja nuoren ihmisen kipuilusta. Jos hänen viestinsä lukee tarkasti, huomaa kyllä, että hän pohtii suhdettaan omaan kasvualustaansa ja kokemuksiinsa omassa perheessään.

Hän on kasvanut lestadiolaisperheessä ja kertoo nuoren ihmisen tavalla melko mustavalkoisestikin...Hyvä asia on mielestäni se, että hän tuo ajatuksiaan julki ja saa ehkä joistakin kommenteista uutta perspektiiviä tapahtumille ja nuorena elämisen vaikeudelle.

Nuoren kapina suuntautuu usein myös vanhemman arvomaailmaa vastaan, koska on tarvetta sanoutua irti kaikesta siitä, mitä omat vanhemmat edustavat. Kyyneleen tapauksessa vanhemmat ovat siis vanhoillislestadiolaisia. Samanlaisia ajatuksia syntyy varmasti alkoholistiperheen, ateistiperheen ja monien muiden perheiden lapsille. Monet näistä nuorista ovat aikuisikään tultuaan löytäneet takaisin vanhempiensa jalanjäljille.

Me voimme tukea kyyneleitä heidän taistossaan aikuisuutta kohti olemalla aikuisia, me ulkopuoliset voimme olla sitä ehkä vielä suuremmassa määrin, koska omien lasten kohdalla ei voi aina olla provosoitumatta
        vaan yrittää alistaa lapsensa omaan vanhemman arvovaltaan nojaten.

Tsemppiä vain kaikille kyyneleille matkalla aikuisuuteen, maailmassa on tarjolla paljon sellaista, jolla pyritään kumoamaan kaikki se, mitä lapsuudenkodissa pidettiin kuitenkin tärkeänä, vaikka sitä ei aina osattu esiin tuoda...Mutta kuten kyynelkin muisteli, olihan iloisiakin päiviä ja onnellisia hetkiä ja huolestuneet vanhemmat odottivat lastaan kotiin. Monessa perheessä lapset odottavat kotiin omia vanhempiaan. Hyviä jatkoja t mummeli, myöskin alan ammattilainen

• Kyynel

Niin, minähän se ite tiiän parhaiten miten mulle on käyny...

• SUN

HALUAN SELLASEN JUTUN SANOO, ET SUN VANHEMPIEN TAKIA EI VOIDA LEIMATA KAIKKIA VANH.LESTADIOLAISIA. TÄSSÄ KOHTAA EI SYY OLE USKONNON VAAN SUN VANHEMPIEN LUONTEEN/MIELIENHÄIRIÖDEN TMS.
      ITE OON VANH.LESTADIOLAISESTA PERHEESTÄ, JA TULI KYLLÄ PAHA OLO, KUN LUIN TON JUTUN. ONKOHAN NE SUN ÄITI JA ISÄ EDES "OIKEESTI"USKOVAISIA...SIIS KYLLÄHÄN KAIKKI JOUTUU VIKOIHIN JA VIRHEISIIN, MUTTA LIIKA ON LIIKA.ITE OLEN KIITOLLINEN SIITÄ ETTÄ OON SYNTYNYT VANH.LEST.PERHEESEEN, OON SAANU IHANAT VANHEMMAT JA 8 SISARUSTA.JA TÄÄ USKO ON MUN ELÄMÄN KALLEIN ASIA.EI TARVI ILLALLA ITKEE ITTEE UNEEN,EI PELOTA JNE... KUN ON JOKU MIHIN TURVATA.

• no fun, but sun

"ET SUN VANHEMPIEN TAKIA EI VOIDA LEIMATA KAIKKIA VANH.LESTADIOLAISIA."

Ikävä vain, että 99,9% lestoista pilaa koko jengin maineen...

• juustomakkara

Minäkin olin pienenä tosi vaikea vanhemmille, ne tuntuvat tosi ilkeiltä, mutta lopulta tajusin, että jos en itse huuda, ei nekään ilkeitä ole. Kerrotko juttusi tietoisesti täällä, jotta saisit provosoitua lestadiolaisia vai.. Jos tarinasi on totta, mene ammattiauttajalle. Vanhemmat tarvitsevat terapiaa, voisitko mennä mukaan? Kaikkien olo helpottuisi. Tiedät varmasti itsekin, ettei käytös johdu uskomisesta, vaan ihan jostakin muusta.
      Hyvää jatkoa sinulle.

• matilda

Kun tuon sinun jutun luin niin en voi muuta sanoa kuin sen että terveellä pohjalla ei vanhempasi ole. Koeta jaksaa ja ajatella että Jumala on voimallinen johdattamaan sinun tiesi vielä onnelliseen elämään. Kapina on ihan tevettä mutta älä lisää tuhoa itseäsi.

Olen itse elänyt vaikean elämän ja oikeastaan ilman vanhempien tai seurakuntien tukea. Tärkeintä onkin että kuuntelee taivaan isää ja hänen johdatustaan elämässämme. Liian paljon elämä monessakin seurakunnassa menee niinkuin on totuttu tekemään, (perinnäissäännöissä) vaikka niissä olis parantamisen varaa.
        Säälin niitä ihmisiä joilla ei ole omaa elämää ja omaa suhdetta Jumalaan. Vaikeínta on varmaan niillä jotka ovat syntyneet ahdasmieliseen uskovaiseen kotiin josta puuttuu todellinen Jumalan rakkaus, armo ja anteeksianto.
        Ihminen ei ole uskossa syntyessään uskovaiseen kotiin, hän kyllä kasvaa kristillisiin arvoihin ja se tietenkin on hyvä asia.

Vanhemmat teille ohje, rakastakaa lapisanne ehdoitta olivatpa he millasia hyvänsä. Lapset kyllä valitsevat sen parhaan tien vaikka haparoivat synnintiellä jos heillä on rakkaudesta ja Jumalasta hyvät kokemukset.

• älä usko
        matilda kirjoitti:

Kun tuon sinun jutun luin niin en voi muuta sanoa kuin sen että terveellä pohjalla ei vanhempasi ole. Koeta jaksaa ja ajatella että Jumala on voimallinen johdattamaan sinun tiesi vielä onnelliseen elämään. Kapina on ihan tevettä mutta älä lisää tuhoa itseäsi.

Olen itse elänyt vaikean elämän ja oikeastaan ilman vanhempien tai seurakuntien tukea. Tärkeintä onkin että kuuntelee taivaan isää ja hänen johdatustaan elämässämme. Liian paljon elämä monessakin seurakunnassa menee niinkuin on totuttu tekemään, (perinnäissäännöissä) vaikka niissä olis parantamisen varaa.
        Säälin niitä ihmisiä joilla ei ole omaa elämää ja omaa suhdetta Jumalaan. Vaikeínta on varmaan niillä jotka ovat syntyneet ahdasmieliseen uskovaiseen kotiin josta puuttuu todellinen Jumalan rakkaus, armo ja anteeksianto.
        Ihminen ei ole uskossa syntyessään uskovaiseen kotiin, hän kyllä kasvaa kristillisiin arvoihin ja se tietenkin on hyvä asia.

Vanhemmat teille ohje, rakastakaa lapisanne ehdoitta olivatpa he millasia hyvänsä. Lapset kyllä valitsevat sen parhaan tien vaikka haparoivat synnintiellä jos heillä on rakkaudesta ja Jumalasta hyvät kokemukset.

mielikuvitusta koko kertomus.

• uskonpas
        älä usko kirjoitti:

mielikuvitusta koko kertomus.

Mihin raamatunkohtaan perustat väitteesi?

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      57
      14551
    2. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      102
      5422
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      180
      4687
    4. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      71
      3991
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      61
      3641
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      3540
    7. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      61
      2580
    8. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      51
      2439
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      38
      2248
    10. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      21
      1933
    Aihe