Lohen fileointi

Anonyymi-ap

Jos kahden kilon lohen fileoi, paljonko siitä jää jäljelle? Siis kaupassa tiskillä.

17

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun fileoidaan lohi, niin sen painosta jää usein jäljelle noin 50-60 % syötävästä lihasta, riippuen fileoinnin tarkkuudesta ja siitä, kuinka paljon ruotoja ja nahkaa poistetaan. Eli kahden kilon lohesta voi käytännössä saada noin 1-1,2 kg filettä. Jäljelle jäävät osat, kuten nahka ja ruodot, heitetään usein pois, mutta niiden tarkka määrä voi vaihdella valmistustavasta riippuen.

    • Anonyymi

      Eli jos ostaa 2 kilon lohen 8€/kg, jää jäljelle 1 kg 🫤

      • Anonyymi

        Ei kun 9€/kg


    • Anonyymi

      Ja miten se hinta siihen jäljelle jäävään osaan vaikuttaa?

    • Anonyymi

      Yli jäävistä osista keitellään tietenkin liemi. Lihaahan niihin jää myös jonkun verran.

      • Anonyymi

        Ehdottomasti. Itse nämä joidenkin mielestä jätettä olevat pyydän aina mukaan ja laitan yleensä pakkaseen. Kun fileet on syöty uunikalana tai graavattuna, niin on kiva ottaa pakkasesta jämät ja tehdä niistä lohikeitto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdottomasti. Itse nämä joidenkin mielestä jätettä olevat pyydän aina mukaan ja laitan yleensä pakkaseen. Kun fileet on syöty uunikalana tai graavattuna, niin on kiva ottaa pakkasesta jämät ja tehdä niistä lohikeitto.

        Pää tietysti mukaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pää tietysti mukaan...

        Poski on lohen paras osa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poski on lohen paras osa.

        Aivoissa on energiaa...


    • Anonyymi

      Onhan se vähän kun ostaisi ferrarin, mutta hintaan ei kuulukaan kuin ladan sisus ja moottori.

    • Anonyymi

      Kannattaa varmistaa osaako myyjä leikata kalaa! Tiskillä oli koijari joka leikkas varmaa eka kertaa ku kalasta oli kolmas osa menossa roskiin! Sanoin et laitaha poika nekin mukaan ku maksan koko kalasta!

      • Anonyymi

        Tietysti otetaan mukaan. Vain kädettömät eivät käytä kaikkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti otetaan mukaan. Vain kädettömät eivät käytä kaikkea.

        Alatko syrjiin vammautuneita!!


    • Peratun parin kilon kalan hyötyprosentti on noin 60-70% nahallisena fileenä. Muistelen viimeisimmän parin kilon peratun siian tuottaneen kaksi noin 750 grammaista nahallista ja ruodotonta filettä. Japanilaiset veitset ja fileointityyli on tarkempi kuin länsimainen. Linkissä yksi esimerkki lohen fileoimisesta.

      https://m.youtube.com/watch?v=DZC5-sOo5ic

      • Anonyymi

        Kyllä suomalainen tyyli on parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä suomalainen tyyli on parempi.

        Mutta ei ole tarkempi. Enemmän lihaa menee hukkaan.


    • Anonyymi

      Tietysti 2kg, koska laittavat ruodot ja pään mukaan. Jos ostaa lohifilettä niin sitten ei ole ruotoja mukana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe