Kysymys väistämisvelvollisuudesta

Anonyymi-ap

Työmatkani varrelle ilmestyi kesän aikana uudenlainen vaaranpaikka. Paikalla oli aikaisemmin suojatie ja molemmin puolin ajorataa kevyen liikenteen väylät. Kesän aikana kevyen liikenteen väylälle maalattiin merkinnät, joilla erotettiin pyöräliikenne eri suuntiin erilliselle kaistoille ja lisäksi oma alue jalankulkijoille. Tämän vanhan suojatien kohdalle maalattiin nämä samat merkinnät ajoradan yli. Autoille ei ole erillistä kolmiota tai pyörien ylityspaikka liikennemerkkiä eikä myöskään rakenteellista korotusta, mutta siitä huolimatta pyöräilijät ajavat kuin olisivat etuajo-oikeutettuja. Myös osa autoilijoista epäröi, miten pitäisi ajaa. Mielestäni tässä tapauksessa pyöräilijät ovat katua ylittäessään väistämisvelvollisia kuten aikaisemminkin. Tästä huolimatta olen kerran saanut perääni kovaa huutoa ja nyrkin heristystä, kun en päästänyt pyöräilijää ajamaan ensin. Mitä siis laki sanoo kyseisellä tavalla merkitystä ylityksestä.

15

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oikeassa olet. Pyörätien jatkeen tiemerkintä ei väistämisvelvoitetta muodosta pyöräilijöiden suhteen mitenkään. Ainoastaan ajoradan ajoneuvoille osoitetut väistämismerkit (kolmio, stop, väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikalla) tai liikennesäännöt (esim. kääntyvän väistämisvelvollisuus) vaikuttavat tilanteeseen ja väistämisvelvollisuuteen.

      Suojatien osalta on kuitenkin eri tilanne. Suojatie on olemassa ja on suojatie jo pelkästään sen tiemerkinnän perusteella. Suojatie koskee kuitenkin vain jalankulkijoiden väistämisvelvoitetta (esteetön kulku), eikä sillä ole merkitystä pyöräilijöiden osalta.

      Eli jos suoraan ajavilla autoilijoilla ei ole väistämismerkkiä ennen pyörätien jatketta (suoralla tieosuudella molemmin puolin pyörätien jatketta), niin pyöräilijät väistävät näitä suoraan ajavia autoja. Kääntyvä autoilija sen sijaan väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle hän kääntyy. Kääntyvän pitää väistää riippumatta siitä, minkälainen tiemerkintä pyöräilijöillä on kohdassa.

      • Anonyymi

        Rakenteellinen korotuskaan ei itsestään väistämisvelvoitetta muodosta.

        Esim. tässä esimerkkikuvassa ( https://maps.app.goo.gl/9uWa4vJgZy4qoRDS6 ) on suojatie ja jalankulkijoita pitää väistää sen suojatien perusteella. Pyöräilijät sen sijaa väistävät suoraan ajavia autoilijoita koska autoilijoilla ei ole väistämismerkkiä, jonka mukaan heidän pitäisi väistää pyöräilijöitä.

        Kuvassa risteävältä tieltä kääntyvät autoilijat sen sijaan väistävät pyöräilijöitä, kun kääntyvänä ajavat risteävällä tiellä sijaitsevan kohdan yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakenteellinen korotuskaan ei itsestään väistämisvelvoitetta muodosta.

        Esim. tässä esimerkkikuvassa ( https://maps.app.goo.gl/9uWa4vJgZy4qoRDS6 ) on suojatie ja jalankulkijoita pitää väistää sen suojatien perusteella. Pyöräilijät sen sijaa väistävät suoraan ajavia autoilijoita koska autoilijoilla ei ole väistämismerkkiä, jonka mukaan heidän pitäisi väistää pyöräilijöitä.

        Kuvassa risteävältä tieltä kääntyvät autoilijat sen sijaan väistävät pyöräilijöitä, kun kääntyvänä ajavat risteävällä tiellä sijaitsevan kohdan yli.

        Ei tuossa ole mitään rakenteellista korotusta, vaan hidaste suojatien kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakenteellinen korotuskaan ei itsestään väistämisvelvoitetta muodosta.

        Esim. tässä esimerkkikuvassa ( https://maps.app.goo.gl/9uWa4vJgZy4qoRDS6 ) on suojatie ja jalankulkijoita pitää väistää sen suojatien perusteella. Pyöräilijät sen sijaa väistävät suoraan ajavia autoilijoita koska autoilijoilla ei ole väistämismerkkiä, jonka mukaan heidän pitäisi väistää pyöräilijöitä.

        Kuvassa risteävältä tieltä kääntyvät autoilijat sen sijaan väistävät pyöräilijöitä, kun kääntyvänä ajavat risteävällä tiellä sijaitsevan kohdan yli.

        On muuten seepraraidoitus luvattoman heikossa kunnossa - uudelleenmaalaus parantaisi kummasti suojatien havaittavuutta ja turvallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa ole mitään rakenteellista korotusta, vaan hidaste suojatien kohdalla.

        Kadun yli kävelevä kissakin voi olla hidaste. Korotetun suojatien osalta on rakenteellinen korotus kyseessä. Kannattaisi tutustua aiheeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kadun yli kävelevä kissakin voi olla hidaste. Korotetun suojatien osalta on rakenteellinen korotus kyseessä. Kannattaisi tutustua aiheeseen.

        Kuvan risteyksessä väistetään oikealta lähestyviä ajoneuvoja. Sen lisäksi väistetään suojatiellä kulkevia jalankulkijoita ja kääntyessä risteävää katua ylittäviä, olivat he liikkeellä millä tahansa. Ja vasemmalle käännyttäessä lisäksi suoraan ajavaa vastaan tulijaa.

        Yksinkertaista. Tieliikennelaki 24 §

        Olen tutustunut. Kunta on myös perehtynyt, koska korotetun suojatien kohta on merkitty liikennemerkeillä A10 "Töyssyjä". Näin täytyy tehdä, jos kohdalla nopeusrajoitus on yli 30km/h. Tämä löytyy kätevästi tieliikennelaista merkin C32 (nopeusrajoitus) selityksestä. Korotettu suojatie ei todellakaan muuta liikennesääntöjä risteyksessä millään tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvan risteyksessä väistetään oikealta lähestyviä ajoneuvoja. Sen lisäksi väistetään suojatiellä kulkevia jalankulkijoita ja kääntyessä risteävää katua ylittäviä, olivat he liikkeellä millä tahansa. Ja vasemmalle käännyttäessä lisäksi suoraan ajavaa vastaan tulijaa.

        Yksinkertaista. Tieliikennelaki 24 §

        Olen tutustunut. Kunta on myös perehtynyt, koska korotetun suojatien kohta on merkitty liikennemerkeillä A10 "Töyssyjä". Näin täytyy tehdä, jos kohdalla nopeusrajoitus on yli 30km/h. Tämä löytyy kätevästi tieliikennelaista merkin C32 (nopeusrajoitus) selityksestä. Korotettu suojatie ei todellakaan muuta liikennesääntöjä risteyksessä millään tavalla.

        Kyllä, mutta keskustelun pointti oli pyöräilijöiden väistämisestä ja esimerkkikuvassa pyöräilijöitä kotaan ei tuossa korotetun töyssyn kohdalla ole väistämisvelvollisuutta, vaan ainoastaan jalankulkijoita kohtaan on.


    • Anonyymi

      Nämä maalaukset ovat pelkästään opasteena pyöräilijöille siitä mihin suuntaan kannattaa ajaa. Väistämissääntöihin niillä ei ole mitään vaikutusta, joten voit edelleenkin ajaa vaikka pyöräilijät keskisormiaan esittelisivät. Tässä on taas kerran tienpitäjän osalta sorruttu menettelyyn, mikä ei ainakaan selvennä eri osapuolten ajojärjestyksiä.

      • Anonyymi

        Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta sekä osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen.

        Poikkeus tuohon on suojatien tiemerkintä. Suojatie on suojatie jo pelkästään sen tiemerkinnän perusteella. Suojatie ei siis tarvitse liikennemerkkiä kohtaan ollakseen suojatie. Pyörätien jatkeen osalta tarvitaan sitten väistämismerkki autoilijoille. Muuten pyörätien jatkeen tiemerkintää ei saa tiehen maalata.


    • Anonyymi

      POliisi kehottaa ian tekemään rikosilmoituksen, jos joku heristelee nyrkkiään. Se on uhkaus.

      • Anonyymi

        Jos jokaisesta nyrkkiä tai keskisormea näyttävästä pyöräilijästä tehtäisiin rikosilmoitus, niin poliisin kapasiteetti ei mitenkään riittäisi esitutkintaan. Poliisilta siis huono ehdotus, parempaakin tekemistä olisi. Yksi parempi kohde olisi valvoa pyöräilijöiden ajotapoja, erityisesti väistämisvelvollisuuden noudattamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jokaisesta nyrkkiä tai keskisormea näyttävästä pyöräilijästä tehtäisiin rikosilmoitus, niin poliisin kapasiteetti ei mitenkään riittäisi esitutkintaan. Poliisilta siis huono ehdotus, parempaakin tekemistä olisi. Yksi parempi kohde olisi valvoa pyöräilijöiden ajotapoja, erityisesti väistämisvelvollisuuden noudattamista.

        Yksi asia pahentanut tätä ongelmaa merkittävästi, nimittäin katukivetyksen viiste ennen suojateitä. Tämän tarkoituksena on helpottaa pyörätuolia käyttävää tai lastenvaunuja työntävää henkilöä siirtymistä suojatielle. Pyöräilijätkin ovat tämän viisteen huomanneet ja ilmeisestikin osa luulee, että se on merkki pyöräväylän jatkumisesta. Tällainen viiste myös tekee pyöräilijälle paljon helpommaksi ajaa vauhdilla auton eteen. Viisteen hyvä tarkoitus on siis kääntynyt turvallisuutta vastaan. Ongelmaa voisi korjata poistamalla viisteet keskustojen ulkopuolelta, missä ei kovinkaan monia pyörätuolilla liikkuvia ole kulkemassa. Toinen parannus olisi eräänlaisten shikaanien rakentaminen ennen suojatietä siten, että pyöräilijän olisi mahdoton syöksyä vauhdilla autojen sekaan. Kolmas keino olisi pyöräilijän väistämisvelvollisuutta korostava kyltti tai liikennemerkki, mutta niiden tehoon on suhtauduttava pienellä epäluulolla.


    • Anonyymi

      Kuva paikasta selventäisi tilannetta.

      • Anonyymi

        Kuva on ketjussa jo ainakin kahteen kertaan. Viitsiikö niitä silmiä pitää auki liikenteessä, jos palstallakaan ei onnistu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuva on ketjussa jo ainakin kahteen kertaan. Viitsiikö niitä silmiä pitää auki liikenteessä, jos palstallakaan ei onnistu?

        Ei ole laitettu aloituksen tilanteesta mitään kuvaa. Yhden ainoan kohdan kuva löytyy keskustelusta ja siinä ei ole mitenkään eroteltu jalankulkua ja pyöräilyä eri kaistoille, kuten aloituksen tilanteessa mainitaan. Kyseinen kuva ei siis liity aloituksen tapaukseen, vaan on oma esimerkki rakenteelliseen korotukseen liittyen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      170
      9817
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3199
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      45
      2965
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      62
      2718
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2115
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      113
      2053
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1943
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      60
      1526
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1306
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1261
    Aihe