Työmatkani varrelle ilmestyi kesän aikana uudenlainen vaaranpaikka. Paikalla oli aikaisemmin suojatie ja molemmin puolin ajorataa kevyen liikenteen väylät. Kesän aikana kevyen liikenteen väylälle maalattiin merkinnät, joilla erotettiin pyöräliikenne eri suuntiin erilliselle kaistoille ja lisäksi oma alue jalankulkijoille. Tämän vanhan suojatien kohdalle maalattiin nämä samat merkinnät ajoradan yli. Autoille ei ole erillistä kolmiota tai pyörien ylityspaikka liikennemerkkiä eikä myöskään rakenteellista korotusta, mutta siitä huolimatta pyöräilijät ajavat kuin olisivat etuajo-oikeutettuja. Myös osa autoilijoista epäröi, miten pitäisi ajaa. Mielestäni tässä tapauksessa pyöräilijät ovat katua ylittäessään väistämisvelvollisia kuten aikaisemminkin. Tästä huolimatta olen kerran saanut perääni kovaa huutoa ja nyrkin heristystä, kun en päästänyt pyöräilijää ajamaan ensin. Mitä siis laki sanoo kyseisellä tavalla merkitystä ylityksestä.
Kysymys väistämisvelvollisuudesta
15
290
Vastaukset
- Anonyymi
Oikeassa olet. Pyörätien jatkeen tiemerkintä ei väistämisvelvoitetta muodosta pyöräilijöiden suhteen mitenkään. Ainoastaan ajoradan ajoneuvoille osoitetut väistämismerkit (kolmio, stop, väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikalla) tai liikennesäännöt (esim. kääntyvän väistämisvelvollisuus) vaikuttavat tilanteeseen ja väistämisvelvollisuuteen.
Suojatien osalta on kuitenkin eri tilanne. Suojatie on olemassa ja on suojatie jo pelkästään sen tiemerkinnän perusteella. Suojatie koskee kuitenkin vain jalankulkijoiden väistämisvelvoitetta (esteetön kulku), eikä sillä ole merkitystä pyöräilijöiden osalta.
Eli jos suoraan ajavilla autoilijoilla ei ole väistämismerkkiä ennen pyörätien jatketta (suoralla tieosuudella molemmin puolin pyörätien jatketta), niin pyöräilijät väistävät näitä suoraan ajavia autoja. Kääntyvä autoilija sen sijaan väistää sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle hän kääntyy. Kääntyvän pitää väistää riippumatta siitä, minkälainen tiemerkintä pyöräilijöillä on kohdassa.- Anonyymi
Rakenteellinen korotuskaan ei itsestään väistämisvelvoitetta muodosta.
Esim. tässä esimerkkikuvassa ( https://maps.app.goo.gl/9uWa4vJgZy4qoRDS6 ) on suojatie ja jalankulkijoita pitää väistää sen suojatien perusteella. Pyöräilijät sen sijaa väistävät suoraan ajavia autoilijoita koska autoilijoilla ei ole väistämismerkkiä, jonka mukaan heidän pitäisi väistää pyöräilijöitä.
Kuvassa risteävältä tieltä kääntyvät autoilijat sen sijaan väistävät pyöräilijöitä, kun kääntyvänä ajavat risteävällä tiellä sijaitsevan kohdan yli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakenteellinen korotuskaan ei itsestään väistämisvelvoitetta muodosta.
Esim. tässä esimerkkikuvassa ( https://maps.app.goo.gl/9uWa4vJgZy4qoRDS6 ) on suojatie ja jalankulkijoita pitää väistää sen suojatien perusteella. Pyöräilijät sen sijaa väistävät suoraan ajavia autoilijoita koska autoilijoilla ei ole väistämismerkkiä, jonka mukaan heidän pitäisi väistää pyöräilijöitä.
Kuvassa risteävältä tieltä kääntyvät autoilijat sen sijaan väistävät pyöräilijöitä, kun kääntyvänä ajavat risteävällä tiellä sijaitsevan kohdan yli.Ei tuossa ole mitään rakenteellista korotusta, vaan hidaste suojatien kohdalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakenteellinen korotuskaan ei itsestään väistämisvelvoitetta muodosta.
Esim. tässä esimerkkikuvassa ( https://maps.app.goo.gl/9uWa4vJgZy4qoRDS6 ) on suojatie ja jalankulkijoita pitää väistää sen suojatien perusteella. Pyöräilijät sen sijaa väistävät suoraan ajavia autoilijoita koska autoilijoilla ei ole väistämismerkkiä, jonka mukaan heidän pitäisi väistää pyöräilijöitä.
Kuvassa risteävältä tieltä kääntyvät autoilijat sen sijaan väistävät pyöräilijöitä, kun kääntyvänä ajavat risteävällä tiellä sijaitsevan kohdan yli.On muuten seepraraidoitus luvattoman heikossa kunnossa - uudelleenmaalaus parantaisi kummasti suojatien havaittavuutta ja turvallisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuossa ole mitään rakenteellista korotusta, vaan hidaste suojatien kohdalla.
Kadun yli kävelevä kissakin voi olla hidaste. Korotetun suojatien osalta on rakenteellinen korotus kyseessä. Kannattaisi tutustua aiheeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kadun yli kävelevä kissakin voi olla hidaste. Korotetun suojatien osalta on rakenteellinen korotus kyseessä. Kannattaisi tutustua aiheeseen.
Kuvan risteyksessä väistetään oikealta lähestyviä ajoneuvoja. Sen lisäksi väistetään suojatiellä kulkevia jalankulkijoita ja kääntyessä risteävää katua ylittäviä, olivat he liikkeellä millä tahansa. Ja vasemmalle käännyttäessä lisäksi suoraan ajavaa vastaan tulijaa.
Yksinkertaista. Tieliikennelaki 24 §
Olen tutustunut. Kunta on myös perehtynyt, koska korotetun suojatien kohta on merkitty liikennemerkeillä A10 "Töyssyjä". Näin täytyy tehdä, jos kohdalla nopeusrajoitus on yli 30km/h. Tämä löytyy kätevästi tieliikennelaista merkin C32 (nopeusrajoitus) selityksestä. Korotettu suojatie ei todellakaan muuta liikennesääntöjä risteyksessä millään tavalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvan risteyksessä väistetään oikealta lähestyviä ajoneuvoja. Sen lisäksi väistetään suojatiellä kulkevia jalankulkijoita ja kääntyessä risteävää katua ylittäviä, olivat he liikkeellä millä tahansa. Ja vasemmalle käännyttäessä lisäksi suoraan ajavaa vastaan tulijaa.
Yksinkertaista. Tieliikennelaki 24 §
Olen tutustunut. Kunta on myös perehtynyt, koska korotetun suojatien kohta on merkitty liikennemerkeillä A10 "Töyssyjä". Näin täytyy tehdä, jos kohdalla nopeusrajoitus on yli 30km/h. Tämä löytyy kätevästi tieliikennelaista merkin C32 (nopeusrajoitus) selityksestä. Korotettu suojatie ei todellakaan muuta liikennesääntöjä risteyksessä millään tavalla.Kyllä, mutta keskustelun pointti oli pyöräilijöiden väistämisestä ja esimerkkikuvassa pyöräilijöitä kotaan ei tuossa korotetun töyssyn kohdalla ole väistämisvelvollisuutta, vaan ainoastaan jalankulkijoita kohtaan on.
- Anonyymi
Nämä maalaukset ovat pelkästään opasteena pyöräilijöille siitä mihin suuntaan kannattaa ajaa. Väistämissääntöihin niillä ei ole mitään vaikutusta, joten voit edelleenkin ajaa vaikka pyöräilijät keskisormiaan esittelisivät. Tässä on taas kerran tienpitäjän osalta sorruttu menettelyyn, mikä ei ainakaan selvennä eri osapuolten ajojärjestyksiä.
- Anonyymi
Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta sekä osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen.
Poikkeus tuohon on suojatien tiemerkintä. Suojatie on suojatie jo pelkästään sen tiemerkinnän perusteella. Suojatie ei siis tarvitse liikennemerkkiä kohtaan ollakseen suojatie. Pyörätien jatkeen osalta tarvitaan sitten väistämismerkki autoilijoille. Muuten pyörätien jatkeen tiemerkintää ei saa tiehen maalata.
- Anonyymi
POliisi kehottaa ian tekemään rikosilmoituksen, jos joku heristelee nyrkkiään. Se on uhkaus.
- Anonyymi
Jos jokaisesta nyrkkiä tai keskisormea näyttävästä pyöräilijästä tehtäisiin rikosilmoitus, niin poliisin kapasiteetti ei mitenkään riittäisi esitutkintaan. Poliisilta siis huono ehdotus, parempaakin tekemistä olisi. Yksi parempi kohde olisi valvoa pyöräilijöiden ajotapoja, erityisesti väistämisvelvollisuuden noudattamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos jokaisesta nyrkkiä tai keskisormea näyttävästä pyöräilijästä tehtäisiin rikosilmoitus, niin poliisin kapasiteetti ei mitenkään riittäisi esitutkintaan. Poliisilta siis huono ehdotus, parempaakin tekemistä olisi. Yksi parempi kohde olisi valvoa pyöräilijöiden ajotapoja, erityisesti väistämisvelvollisuuden noudattamista.
Yksi asia pahentanut tätä ongelmaa merkittävästi, nimittäin katukivetyksen viiste ennen suojateitä. Tämän tarkoituksena on helpottaa pyörätuolia käyttävää tai lastenvaunuja työntävää henkilöä siirtymistä suojatielle. Pyöräilijätkin ovat tämän viisteen huomanneet ja ilmeisestikin osa luulee, että se on merkki pyöräväylän jatkumisesta. Tällainen viiste myös tekee pyöräilijälle paljon helpommaksi ajaa vauhdilla auton eteen. Viisteen hyvä tarkoitus on siis kääntynyt turvallisuutta vastaan. Ongelmaa voisi korjata poistamalla viisteet keskustojen ulkopuolelta, missä ei kovinkaan monia pyörätuolilla liikkuvia ole kulkemassa. Toinen parannus olisi eräänlaisten shikaanien rakentaminen ennen suojatietä siten, että pyöräilijän olisi mahdoton syöksyä vauhdilla autojen sekaan. Kolmas keino olisi pyöräilijän väistämisvelvollisuutta korostava kyltti tai liikennemerkki, mutta niiden tehoon on suhtauduttava pienellä epäluulolla.
- Anonyymi
Kuva paikasta selventäisi tilannetta.
- Anonyymi
Kuva on ketjussa jo ainakin kahteen kertaan. Viitsiikö niitä silmiä pitää auki liikenteessä, jos palstallakaan ei onnistu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuva on ketjussa jo ainakin kahteen kertaan. Viitsiikö niitä silmiä pitää auki liikenteessä, jos palstallakaan ei onnistu?
Ei ole laitettu aloituksen tilanteesta mitään kuvaa. Yhden ainoan kohdan kuva löytyy keskustelusta ja siinä ei ole mitenkään eroteltu jalankulkua ja pyöräilyä eri kaistoille, kuten aloituksen tilanteessa mainitaan. Kyseinen kuva ei siis liity aloituksen tapaukseen, vaan on oma esimerkki rakenteelliseen korotukseen liittyen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1709817Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513199Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja452965- 622718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012115- 1132053
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251943Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä601526Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121306- 281261