Luokitellaanko peruna todella pähkinäksi?

Anonyymi-ap

Kuulin hiljattain eräästä luotettavasta lähteestä että perunat luokitellaan pähkinöiksi. Mistä tämä johtuu, ja eikö pähkinät yleensä kasva puissa ja perunat maassa? En oikein usko tähän väitteeseen mutta olen avoin uusille näkemyksille.

71

1410

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaa-a, enpä ole tuollaista kuullut mutta tavallaan jos oikein miettii niin onhan niissä yhtäläisyyksiä niinku esim. muoto. En olisi itsekkään suoralta kädeltä valmis hyväksymään väitettä mutta onhan sitä kummallisempaakin kuultu.

      • Anonyymi

        Nyt kun olen miettinyt lisää niin tajusin että tiedemiehethän ne ovat tutkineet asiaa ja todenneet näin. Jotenkin kuitenkin on vaikea hyväksyä tätä asiaa.


    • Anonyymi

      Voisit laittaa mitkä tiedemiehet, en silleen epäile mut silleen vähän ehkä...

      • Anonyymi

        No kuule arvaa mitä. Ei mun lähteet sulle kuulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kuule arvaa mitä. Ei mun lähteet sulle kuulu.

        Sori en halua mitään riitaa, kyselin vaan ku mielenkiintoinen aihe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori en halua mitään riitaa, kyselin vaan ku mielenkiintoinen aihe.

        Siis en epäile ollenkaan sun sanomisia en ollu vaan ennen kuullu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis en epäile ollenkaan sun sanomisia en ollu vaan ennen kuullu...

        Jos minä jotain sanon niin minä puhun totta ja tämä pätee myös minun puheisiini


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos minä jotain sanon niin minä puhun totta ja tämä pätee myös minun puheisiini

        Aika asiatonta tekstiä pistät tänne. Miettisit vähä


    • Anonyymi

      Liityn keskusteluun nyt.
      Nimim.pähkinäallerginen

      Olen pähkinäallerginen ja ristiallergia aiheuttaa oireita myös raaoista perunoista. Jos kuorin perunoita alkaa käsiä kutittaa ja kuumottaa. Kyllä varmasti pitää paikkansa että perunat ovat pähkinöitä, tämä tieto selittää paljon.


      Toivottavasti tämä tietous leviää nopeasti.

      • Anonyymi

        Totta👍 oli kyllä uus tieto mulle.


    • Anonyymi

      KUULKAAS PERKNA ON AINA OLLU PERUNA EIKÄ SE MUUKSI MUUTU VAIKKA MIKÄ TEIDEMIES SANOIS MITÄ!!!!

      • Anonyymi

        Opettele kirjoittamaan.


    • Anonyymi

      Itse rakastan pähkinöitä ja ne ovat niin terveellisiä. Perunoista en onneksi tykkää, niin ei vois vähempää tämmöset jutut kiinnostaa. Kuka syö perunaa? Onko siinä edes hyviä rasvoja?:))))

      • Anonyymi

        Perunat ovat perinteinen SUOMALAINEN ruokalajike…. Tälläiselle nykyhömpötykselle täytyy laittaa loppu… Ja tiedätkö mitä mitä…. Olen täysin tätä mieltä ja pysyn kannallani.


      • Anonyymi

        Minäkin tykkään pähkinöistä ja tykkään myös perunoista.


    • Anonyymi

      HOX HOX

      Kysyin meidän sukuryhmässä ja eräs tuttu joka on lääkäri tutkimusryhmässä sanoi, että ne on juuri tutkinut tätä siellä.
      Kuulemma tietyt pähkinäallergiat (cashew ja parapähkinä). Ei mitään vakavia oiteita, mutta lieviä oireita kuten yskä, kurkun kutina ja päänsärky. Itse olen cashew pähkinöille allerginen, pitää varmaan pottujen syönti lopettaa jos tota...

      Ilmoittelen kun saan selville lisää! ;)

      • Anonyymi

        Kyllä. Ehdottomasti lopetat perunoiden syömisen heti.


      • Anonyymi

        Mäkin joskus kuullut ton


      • Anonyymi

        Cashev- pähkinä ei edes ole pähkinä, se ei kuulu pähkinöiden sukuun millään tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Cashev- pähkinä ei edes ole pähkinä, se ei kuulu pähkinöiden sukuun millään tavalla.

        Juiri näin, ei se ole pähkinä koska sitä ei luokitella pähkinäksi ja sen muotokin on erilllainen ja väri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mäkin joskus kuullut ton

        Määki oon


    • Anonyymi

      Jos tämä olisi totta niin miksei perunoissa lue se "saattaa sisältää pähkinää" teksti

      • Anonyymi

        Teksti on siellä kuoren alla.


      • Anonyymi

        No eihän pähkinöissäkään lue ”saattaa sisältää pähkinää” vaikka ne saattaa sisältää pähkinää.


    • Anonyymi

      Nyt joku pleese kertokaa muulle pitääkö tämävarmasti paikkaanssa. En pysty nukkumaan ennenku tiedän. Katoin googlesta mut en mitään varmaa löytäny.

      • Anonyymi

        Uskon kyllä totisesti tämän pitävän paikkaansa ovathan sentään tiedemiehet tutkineet tätä


    • Anonyymi

      Peruna on koiso, pähkinät ovat hedelmiä. Eli silkkaa paskaa koko juttu.

      • Anonyymi

        Kyllä siinä kuitenki jotain perää täytyy olla ku on niin moni varma ja hyviä argumenttejakin


      • Anonyymi

        Tämän on oltava totta. Olet väärässä. Uskon tähän. Asiaan täysin nyt. Olen varmistunut.


      • Anonyymi

        Olet väärässä


      • Anonyymi

        Jatkan. Olet kapeamielinen ja suostumaton hyväksymään uutta tietoa. Uskon todella tälläisen suvaitsemattomuuden olevan vahingollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siinä kuitenki jotain perää täytyy olla ku on niin moni varma ja hyviä argumenttejakin

        Munki mielestä on aika uskottavaa ku on argumentteja ja uskon kans että ihan hyvät lähteet esim toi lääkärikaveri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Munki mielestä on aika uskottavaa ku on argumentteja ja uskon kans että ihan hyvät lähteet esim toi lääkärikaveri

        Tässä puuttuu enää se, että kerrot ne luotettavat tieteelliset lähdetiedot...
        Miksi jätät ne kertomatta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan. Olet kapeamielinen ja suostumaton hyväksymään uutta tietoa. Uskon todella tälläisen suvaitsemattomuuden olevan vahingollista.

        Voi hyvänen aika


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä puuttuu enää se, että kerrot ne luotettavat tieteelliset lähdetiedot...
        Miksi jätät ne kertomatta?

        En minä tässä voi nimiä alkaa kertomaan. Ihmisillä on oikeus yksityisyyteen ja uskon että minulla on luotettavat lähteet ja se riittää minulle


    • Anonyymi

      ???!

    • Anonyymi

      Minä ainakin olen aina pitänyt perunaa pähkinä.nä. Vaarilla oli tapana ruokapöydässä sanoa että ' peruna pähkinöistä parhain*.

    • Anonyymi

      Maapähkinät tietääkseni kasvavat maassa kuten perunat.

      • Anonyymi

        Tosin maapähkinät eivät ole nimestään huolimatta pähkinöitä.


      • Anonyymi

        Tietääksesi- ajatus osui harhaan, yritä uudelleen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin maapähkinät eivät ole nimestään huolimatta pähkinöitä.

        Tiesithän että kalatiiramme ovat läheistä sukua weddelinhylkeille..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin maapähkinät eivät ole nimestään huolimatta pähkinöitä.

        Eli kysymys vaikuttaa olevan että ovatko pähkinät perunoita vai onko edrs pähkinöitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiesithän että kalatiiramme ovat läheistä sukua weddelinhylkeille..?

        Ei kuulu asiaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuulu asiaan

        Kuuluu, sinä nimittäin uskoit että kalatiira on sukua weddelinhylkeelle mutta sehän oli vitsi vitsi vaan.
        Ihan sama kuin uskoisit että pähkinä ja peruna ovat jotenkin sukua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluu, sinä nimittäin uskoit että kalatiira on sukua weddelinhylkeelle mutta sehän oli vitsi vitsi vaan.
        Ihan sama kuin uskoisit että pähkinä ja peruna ovat jotenkin sukua...

        Ei ole ollenkaan sama asia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuluu, sinä nimittäin uskoit että kalatiira on sukua weddelinhylkeelle mutta sehän oli vitsi vitsi vaan.
        Ihan sama kuin uskoisit että pähkinä ja peruna ovat jotenkin sukua...

        En ole missään vaiheessa väittänyt uskovani väitteeseesi


    • Anonyymi

      ON SE NYT KUMMA KU EI PUHETTA USKOTA. PEUNA ON PERUNA JA ON SITÄ AINA OLLU. PÄHKINÄ SAA MUN PUOÖRSTA ILLA MIKÄ HUVITTAA.

    • Anonyymi

      Trollit saa paljon kommennteja aloituksiinsa, varsinkin kun itse tekevät suurimman osan.

      • Anonyymi

        Vaikee kuvitella että kenellekään olis noin tylsää.


      • Anonyymi

        Pitää olla vähä yksinkertainen jos tämmöistä tekee


    • Anonyymi

      muoto sama väri sama maku vähä sama voi olla totta

      • Anonyymi

        Tottahan peruna on selvästi pähkinöille sukua.
        Molemmissa on hyviä rasvoja, runsaasti proteiinia ja runsaasti kuitua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan peruna on selvästi pähkinöille sukua.
        Molemmissa on hyviä rasvoja, runsaasti proteiinia ja runsaasti kuitua.

        Ja mitä rasvoja on perunassa?
        Välittömästi perunan kuoren alla ovat perunan ainoat ravintorikkaat osat, muu osa perunasta on tyhjää selluloosaa.
        Mutta täyttäähän selluloosakin vatsaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä rasvoja on perunassa?
        Välittömästi perunan kuoren alla ovat perunan ainoat ravintorikkaat osat, muu osa perunasta on tyhjää selluloosaa.
        Mutta täyttäähän selluloosakin vatsaa...

        Nimenomaan kuoren alla täysin niinkuin pähkinöissä yleensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä rasvoja on perunassa?
        Välittömästi perunan kuoren alla ovat perunan ainoat ravintorikkaat osat, muu osa perunasta on tyhjää selluloosaa.
        Mutta täyttäähän selluloosakin vatsaa...

        Perunassa on rasvoja muitaki ku selluloosaa. Oon lukenu että siinä on omega-3 rasvaa mikä tekee hyvää muistille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan kuoren alla täysin niinkuin pähkinöissä yleensä.

        Mene ja pysy tietämättömyyden kuoressasi!
        )0 % sivun kirjoituksista on samalta lapselta joka jankkaa ja jankkaa ja on helppo lapsellisesta ja huonosta kirjoitusosaamisesta tunnistaa...


    • Anonyymi

      Onko tiedepuolella alettu julkaista omaa "kirveslehteä", jossa kertoillaan moisia satuja? Aidot pähkinät sisältävät runsaasti rasvaa. En ole tähän mummoikään mennessä vielä kohdannut yhtään perunaa, joka sisätäisi yhtään rasvaa. Perunaa voi huoletta puraista eikä tarvitse pelätä, että hammas lohkeaa. Sen sijaan jotkut pähkinälajikkeet ovat niin kovia, että hampaat ovat todellisessa vaarassa.

      • Anonyymi

        Arvaa mitä sun jutusas einoo oikeesaatn mitään järkee Mutta


      • Anonyymi

        Kyllä raakaa perunaa purressa hyvinkin saisi hampaansa hajalle mutta kuka syö perunaa kypsentämättä?


    • Anonyymi

      Kyllä on niin monia perunalajikkeita ja erilaisia pähkinöitä että varmasti useissa on samoja ravintoaineita siksi en usko että täysin tuulesta temmattu väite.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä

        Ainakin klo 17:54, 17:57 ja 17:58 kommentit ovat yhdeltä ja samalta tyypiltä ja itse asiassa häneltä taitavat olla melkein kaikki sivun kohtalaisen lapselliset kommentit ja todennäköisesti myös aloitus!

        nim. perunapähkinä


      • Anonyymi

        Myös koiria ja kissoja on monen montaa rotua mutta ei kukaan väitä että siksi koirat ja kissat olisivat samaa lajia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös koiria ja kissoja on monen montaa rotua mutta ei kukaan väitä että siksi koirat ja kissat olisivat samaa lajia...

        Ei kuulu asiaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin klo 17:54, 17:57 ja 17:58 kommentit ovat yhdeltä ja samalta tyypiltä ja itse asiassa häneltä taitavat olla melkein kaikki sivun kohtalaisen lapselliset kommentit ja todennäköisesti myös aloitus!

        nim. perunapähkinä

        Ei kuulu asiaan


    • Anonyymi

      perustele

    • Anonyymi

      Älä perustele

    • Anonyymi

      Mikä on perustelu tälle kun pähkinät ovat hedelmiä ja peruna on vihannes?

      • Anonyymi

        Avaus on täysin päätön. Peruna on mukulakasvi ja aivan varmaa on, että se ei ole hedelmä eikä pähkinä.

        Tiukasti kasvitieteellisen määritelmän mukaan pähkinä yksisiemeninen hedelmä, joka on kypsänä kuiva, avautumaton ja kovakuorinen. Eli myös tammenterho on pähkinä vaikka ei nimeltään. Mutta arkikielessä pähkinäksi nimitetään tai luokitellaan myös monia sellaisia syötäviä tyypillisesti pajon rasvaa ja valkuaista sisältäviä makupaloja, jotka kasvitieteellisesti eivät ole pähkinöitä. Perunassa ei ole lainkaan rasvaa ja vain vähän valkuaista eli se ei koostumukseltakaan ole "pähkinä".

        Cashewpähkinä on epähedelmän ulkopuolella roikkuva siemen, jonka kuori ei ole kovin kova, mutta on myrkyllinen. Maapähkinä on maan alle työntyvä ja siellä kypsyvä pakokasvin kaksisieminen palko. Parapähkinäkään ei ole pähkinä on kotamaisen hedelmän sisällä oleva siemen (niitä on monta yhdessä kodassa). Manteli on kasvitieteellisesti luumarja.

        Ainoa mukula, jota sanotaan pähkinäksi (mitä se ei kasvitieteellisesti ole) on tietääkseni Espanjassa ja lähi-idässä viljelty "chufa" tai "chishona". Englanniksi käytetään nimiä "tiger nut" tai "earth almond". Eli suomeksi voisi olla "tiikeripähkinä" tai "maamanteli". Se on kastanjasädekaislan juurissa kasvava kova mukula, joka pähkinämäisesti sisältää 50% rasvaa ja 20% proteiinia ja maistuu vähän kastanjamaiselta. Nimen loppu "kaisla" kertoo että kasvi on ulkoisesti ruoho tai kaislamätäs. Se on ihmiskunnan vanhimpia viljelykasveja. Faaraoiden haudoista on löydetty näitä maamanteleita tai miksi niitä suomeksi ikinä nimittääkkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaus on täysin päätön. Peruna on mukulakasvi ja aivan varmaa on, että se ei ole hedelmä eikä pähkinä.

        Tiukasti kasvitieteellisen määritelmän mukaan pähkinä yksisiemeninen hedelmä, joka on kypsänä kuiva, avautumaton ja kovakuorinen. Eli myös tammenterho on pähkinä vaikka ei nimeltään. Mutta arkikielessä pähkinäksi nimitetään tai luokitellaan myös monia sellaisia syötäviä tyypillisesti pajon rasvaa ja valkuaista sisältäviä makupaloja, jotka kasvitieteellisesti eivät ole pähkinöitä. Perunassa ei ole lainkaan rasvaa ja vain vähän valkuaista eli se ei koostumukseltakaan ole "pähkinä".

        Cashewpähkinä on epähedelmän ulkopuolella roikkuva siemen, jonka kuori ei ole kovin kova, mutta on myrkyllinen. Maapähkinä on maan alle työntyvä ja siellä kypsyvä pakokasvin kaksisieminen palko. Parapähkinäkään ei ole pähkinä on kotamaisen hedelmän sisällä oleva siemen (niitä on monta yhdessä kodassa). Manteli on kasvitieteellisesti luumarja.

        Ainoa mukula, jota sanotaan pähkinäksi (mitä se ei kasvitieteellisesti ole) on tietääkseni Espanjassa ja lähi-idässä viljelty "chufa" tai "chishona". Englanniksi käytetään nimiä "tiger nut" tai "earth almond". Eli suomeksi voisi olla "tiikeripähkinä" tai "maamanteli". Se on kastanjasädekaislan juurissa kasvava kova mukula, joka pähkinämäisesti sisältää 50% rasvaa ja 20% proteiinia ja maistuu vähän kastanjamaiselta. Nimen loppu "kaisla" kertoo että kasvi on ulkoisesti ruoho tai kaislamätäs. Se on ihmiskunnan vanhimpia viljelykasveja. Faaraoiden haudoista on löydetty näitä maamanteleita tai miksi niitä suomeksi ikinä nimittääkkään.

        Esim. Cashev- pähkinää sanotaan pähkinäksi mitä se ei todellakaan ole!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. Cashev- pähkinää sanotaan pähkinäksi mitä se ei todellakaan ole!

        Niinhän minä kirjoitinkin. Eli että Cashewpähkinä (virallisesti muuten munuaispähkinä) ei ole kasvitieteellisesti pähkinä.

        Puhekielen "pähkinöitä" yhdistää niiden kiintys sekä rasva- ja valkuaispitoisuus.
        Peruna ei ole pähkinä kasvitieteellisesti, ei kulinaristisesti eikä ole mitään syytä kutsua sitä pähkinäksi myöskään sen ravintosisällön perusteella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe