Kuinka tulla uskoon?

Anonyymi-ap

Eli "aitouskovaksi", sitähän täällä uskovalla useimmiten tarkoitetaan, aitouskovat täällä sitä uskonsa erinomaisuutta toitottavat. Siis miten tulla suvaitsemattomaksi, tiukkapipoiseksi "Totuuden" tietäjäksi, jolle muiden ei niin ryppuotsainen usko Jumalaan on vain vähättelyn ja tuomitsemisen aihe. Onko paras koulu helluntailaisuus vai jokin kirkon herätysliike?

.

239

1436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten liberaalit tulee uskoon?

    • Anonyymi

      Kyllähän se jonkinlaista järjen sammumista, arvostelukyvyn puutetta edellyttää.

      • Anonyymi

        Sinulla ei edes ole mikä sammuisi.


    • Anonyymi

      ArtoTTT

      Miten se pilkkaajilta onnistuu?

      • Anonyymi

        Ettekö te ole muka suvaitsemattomia ja väitä tuntevanne totuuden? Vastaus on kyllä molempiin.

        Ettekö te muka ilku täällä muiden uskoa vähäpätöiseksi ja arvottomaksi sekä jaa tuomioita Jumalan puolesta? Vastaus on kyllä molempiin.


      • Anonyymi

        Avaisitko hiukan missä Sinulla menee pilkkaamisen raja? Aika alhaalla oletan riman olevan, mutta missä kohtaa siellä alhaalla?

        -a-teisti-


      • Anonyymi

        Kerro sinä, sinähän pilkkaat palstalla hyväosaisuudellasi meitä joita Kaikkivaltias ei ole valinnut seuraajakseen jo ennekuin Maailman perustustakaan oli laskettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro sinä, sinähän pilkkaat palstalla hyväosaisuudellasi meitä joita Kaikkivaltias ei ole valinnut seuraajakseen jo ennekuin Maailman perustustakaan oli laskettu.

        Muistathan alhainen olento sirotella asiallisen määrän tuhkaa päällesi. Siitä herra Sebaot on mielissään


    • Anonyymi

      Miten ihmisestä tulee kaltaisesi idiootti ?

    • Anonyymi

      Ainakin pitää nähdä kaikki vähänkin erimieltä olevat vihollisena tai valtavana uhkana jota vastaan pitää taistella.

    • Anonyymi

      Varmaa on kuitenkin se etteivät he onnellisia ole. Kamalan ahdistuneita juttuja ja koko maailma nähdään synkkänä paikkana sieltä omasta kolostaan josta tuskin edes liikutaan kuin korkeintaan lähikauppaan ja rukoushuoneelle. Vastustetaan ihan laidasta laitaan kaikkea ihan vaan vastustamisen vuoksi.

      • Jos minä vertaan elämääni ennen uskoontuloa ja sen jälkeen, siinä on paljon eroa. Enne uskoontuloa toivoin kuolemaa. En meinannut jaksaa elää. Olin mielestäni surkein ihminen maan päällä. Vihasin ihmisiä ja rakastin eläimiä. Ihmiset olivat mielestäni kauheita ja en halunnut olla heidän kanssa missää tekemisissä.

        Kun Jeesus pelasti minut, pikku hiljaa aloin muuttua. En halunnut enää kuolla. Varsinkin luonnossa aloin nähdä kauneutta. Ihmisten kanssa en osaa olla. Olen ainoa lapsi ja äitini oli hallitseva persoona. Isäni pelkäsi häntä ja niin minäkin. Siis karsastan ihmisiä. Olen paljon yksin, koska ihmissuhteet ovat minulle vaikeita. Mutta muuten olen tällä hetkellä onnellinen. Nautin, kun saan katsella oravien hyppelyä puissa, lintujen lentoa ja rusakon hyppimistä nurmikolla. Kun näin kurkiauran lentävän kohti etelää, sydämeni meinasi pakahtua onnesta. Jumala on luonnon kautta parantanut minua ihmisvihasta. Jonkin verran on muutosta tapahtunut ja paljon vielä pitäisi tapahtua, että olisin se, miksi Jumala minut loi. Muutos on vain niin hidasta, kun itse on jästipää ja jänkkä.


      • Monkki kirjoitti:

        Jos minä vertaan elämääni ennen uskoontuloa ja sen jälkeen, siinä on paljon eroa. Enne uskoontuloa toivoin kuolemaa. En meinannut jaksaa elää. Olin mielestäni surkein ihminen maan päällä. Vihasin ihmisiä ja rakastin eläimiä. Ihmiset olivat mielestäni kauheita ja en halunnut olla heidän kanssa missää tekemisissä.

        Kun Jeesus pelasti minut, pikku hiljaa aloin muuttua. En halunnut enää kuolla. Varsinkin luonnossa aloin nähdä kauneutta. Ihmisten kanssa en osaa olla. Olen ainoa lapsi ja äitini oli hallitseva persoona. Isäni pelkäsi häntä ja niin minäkin. Siis karsastan ihmisiä. Olen paljon yksin, koska ihmissuhteet ovat minulle vaikeita. Mutta muuten olen tällä hetkellä onnellinen. Nautin, kun saan katsella oravien hyppelyä puissa, lintujen lentoa ja rusakon hyppimistä nurmikolla. Kun näin kurkiauran lentävän kohti etelää, sydämeni meinasi pakahtua onnesta. Jumala on luonnon kautta parantanut minua ihmisvihasta. Jonkin verran on muutosta tapahtunut ja paljon vielä pitäisi tapahtua, että olisin se, miksi Jumala minut loi. Muutos on vain niin hidasta, kun itse on jästipää ja jänkkä.

        Kiitos Jeesus!


      • Anonyymi
        Monkki kirjoitti:

        Jos minä vertaan elämääni ennen uskoontuloa ja sen jälkeen, siinä on paljon eroa. Enne uskoontuloa toivoin kuolemaa. En meinannut jaksaa elää. Olin mielestäni surkein ihminen maan päällä. Vihasin ihmisiä ja rakastin eläimiä. Ihmiset olivat mielestäni kauheita ja en halunnut olla heidän kanssa missää tekemisissä.

        Kun Jeesus pelasti minut, pikku hiljaa aloin muuttua. En halunnut enää kuolla. Varsinkin luonnossa aloin nähdä kauneutta. Ihmisten kanssa en osaa olla. Olen ainoa lapsi ja äitini oli hallitseva persoona. Isäni pelkäsi häntä ja niin minäkin. Siis karsastan ihmisiä. Olen paljon yksin, koska ihmissuhteet ovat minulle vaikeita. Mutta muuten olen tällä hetkellä onnellinen. Nautin, kun saan katsella oravien hyppelyä puissa, lintujen lentoa ja rusakon hyppimistä nurmikolla. Kun näin kurkiauran lentävän kohti etelää, sydämeni meinasi pakahtua onnesta. Jumala on luonnon kautta parantanut minua ihmisvihasta. Jonkin verran on muutosta tapahtunut ja paljon vielä pitäisi tapahtua, että olisin se, miksi Jumala minut loi. Muutos on vain niin hidasta, kun itse on jästipää ja jänkkä.

        "Nautin, kun saan katsella oravien hyppelyä puissa, lintujen lentoa ja rusakon hyppimistä nurmikolla. Kun näin kurkiauran lentävän kohti etelää, sydämeni meinasi pakahtua onnesta."

        Itse nautin samoista asioista, mutta ilman että sotkisin siihen jumalia mukaan. Luonto on kauneimmillaan sellaisenaan.

        "Jumala on luonnon kautta parantanut minua ihmisvihasta."

        Jumalasi ei paranna sinua ihmisvihasta, vaan pahentaa sitä. Tarvitset ammatilaisen apua jos oikeasti haluat eheytyä vihatunteistasi. Yritä jaksaa!


      • Anonyymi
        Monkki kirjoitti:

        Jos minä vertaan elämääni ennen uskoontuloa ja sen jälkeen, siinä on paljon eroa. Enne uskoontuloa toivoin kuolemaa. En meinannut jaksaa elää. Olin mielestäni surkein ihminen maan päällä. Vihasin ihmisiä ja rakastin eläimiä. Ihmiset olivat mielestäni kauheita ja en halunnut olla heidän kanssa missää tekemisissä.

        Kun Jeesus pelasti minut, pikku hiljaa aloin muuttua. En halunnut enää kuolla. Varsinkin luonnossa aloin nähdä kauneutta. Ihmisten kanssa en osaa olla. Olen ainoa lapsi ja äitini oli hallitseva persoona. Isäni pelkäsi häntä ja niin minäkin. Siis karsastan ihmisiä. Olen paljon yksin, koska ihmissuhteet ovat minulle vaikeita. Mutta muuten olen tällä hetkellä onnellinen. Nautin, kun saan katsella oravien hyppelyä puissa, lintujen lentoa ja rusakon hyppimistä nurmikolla. Kun näin kurkiauran lentävän kohti etelää, sydämeni meinasi pakahtua onnesta. Jumala on luonnon kautta parantanut minua ihmisvihasta. Jonkin verran on muutosta tapahtunut ja paljon vielä pitäisi tapahtua, että olisin se, miksi Jumala minut loi. Muutos on vain niin hidasta, kun itse on jästipää ja jänkkä.

        hmmm siis pidit eläimistä ennen ja nyt. Ihmisistä et niinkään ennen eikä nyt. Missä muutos?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Nautin, kun saan katsella oravien hyppelyä puissa, lintujen lentoa ja rusakon hyppimistä nurmikolla. Kun näin kurkiauran lentävän kohti etelää, sydämeni meinasi pakahtua onnesta."

        Itse nautin samoista asioista, mutta ilman että sotkisin siihen jumalia mukaan. Luonto on kauneimmillaan sellaisenaan.

        "Jumala on luonnon kautta parantanut minua ihmisvihasta."

        Jumalasi ei paranna sinua ihmisvihasta, vaan pahentaa sitä. Tarvitset ammatilaisen apua jos oikeasti haluat eheytyä vihatunteistasi. Yritä jaksaa!

        En vihaa ihmisiä enää. Mutta minun on vaikea olla heidän kanssaan aito. Jouduin lapsena olemaan äidilleni kiltti tyttö ja se jäi päälle, en uskalla olla oma itseni. Joku pelko jäi lapsuudesta päälle. Kun juttelen jonkun kanssa, olen varovainen, koska äitini sai usein raivokohtauksia. Siis arastelen ihmisiä, mutta en vihaa heitä.

        Eläimiä ei tarvitse arastella. Tietysti kommunikointi niiden kanssa on hyvin yksipuolista. Minulla on pari hyvää ystävää, joiden kanssa olen opetellut sanomaan omia mielipiteitä. He ovat kultaakin arvokkaampia.

        Äitini ei kestänyt arkaa ihmistä, hän koetti kovalla kädellä kouluttaa minua rohkeaksi ja kovaksi ihmiseksi. Mutta hän ei onnistunut siinä. Tulin aina vain aremmaksi. Taisi äitini hävetä kovasti arkaa tytärtä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        hmmm siis pidit eläimistä ennen ja nyt. Ihmisistä et niinkään ennen eikä nyt. Missä muutos?

        Muutos on siinä, että en enää vihaa ihmisiä. Mutta pienoinen pelko on aina läsnä, kun kohtaan ihmisen ja juttelen tämän kanssa. Se pelko ei ole vielä hävinnyt, mutta odotan innolla, että jossain vaiheessa minä en enää pelkää ihmistä. Silloin olen vapaa.

        Äitini arvosti rohkeita ja kovia ihmsiä. Minä oli heikko ja arka, täysi pettynys äidille. Olin vielä ainoa lapsi. Äitini sanoikin minulle kerran, että hän olisi tahtonut toisen lapsen, joka olisi ollut hänelle mieleinen. Äitini jätti haavat minun sisimpääni. Minun on vaikea luottaa ihmisiin.

        Se, että pidän eläimistä, ne eivät potki, ne eivät hauku, ne eivät arvostele, ne eivät pilkkaa, ne antavat toisen olla sellaisen, kuin tämä on. Minulla on ollut koiria ja kissoja ja jokainen on hyväksynyt minut sellaisena kuin olen. Eläinten kanssa ei tarvitse näytellä jotain roolia, vaan saa olla sellainen kuin on.


    • Anonyymi

      Minä kokemuksestani ja monien muidenkin kokemuksia nähtyäni, olen saanut vaikutuksen, että ihmisen yksi suurmmista vihollisista on oma itsekeskeisys, itsekkyys.
      Minä, minun, minussa, minusta minulta, minulle...

      • Anonyymi

        "ihmisen yksi suurmmista vihollisista on oma itsekeskeisys, itsekkyys."

        Todellakin ja sen pahin muoto on, ettei ymmärrä sitä omalla kohdalla ja miten se vaikuttaa omassa elämässä.

        "Minä, minun, minussa, minusta minulta, minulle..."

        Minä, Jumalan kuva, jota Jumalani rakastaa niin paljon, että antoi ainoan poikansa ja koko maailmankaikkeus vain minua varten. Minun vain pitää rakataa Jumalaa ja minä saan ikuisen elämän. Raamattu on itsekeskeisyyden perusoppikirja.


    • Anonyymi

      Se on outoa,se koskee sitten kun tulee.
      Se,ei tule lahkon tai minkään jirkon opastuksena vaan se tulee ja minulle tuli pitkäön tien takaa,enkä kadu.
      En silti ole mikään erillainen jos kuvitellaan.

      Olin sotilaana lähi-idässä muutaman vuoden ja kävin samoin Israelin historialliset paikat läpi,mikä oli todella vaikkuttava.
      Olin silloinkin vielä aina valmiina sotilas,käskystä vaikka olin tukikohdan johtaja mutta, meilläkin oli suuremmat käskyt päämajasta.

      Näin lähes kaiken mitä voi olla historiaa,en silloin tuntenut sitä ja uskonto oli minulle neutraali koska olin Juutalaisten ja Islamin välissä ja tein töitä.

      Se tuli sitten myöhemmin usko ja olen kirjojen mukaan uskonnoton.
      Kyllä,minä usko Kristustuksen sanomaan mitä näin ja se on uskomaton matka Masada,vanhat kirkot,öljyvuori,getsemane,tiberias järvi,en muista kaikkea.

      En kadu matkaa,olin sotilas ja olen nyt sotilas Kristuksen sydämmessäni.

      • Anonyymi

        No ethän sinä sitten näiden palstalla hilluvien aitouskovien mielestä ole aitouskovainen. Vaikutitkin hiukan liian joviaalilta ja täysijärkiseltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ethän sinä sitten näiden palstalla hilluvien aitouskovien mielestä ole aitouskovainen. Vaikutitkin hiukan liian joviaalilta ja täysijärkiseltä.

        Niin ? Tuo kuulosti ihan tolkulliselta.


    • ”Kuinka tulla uskoon?”
      ”Eli "aitouskovaksi", sitähän täällä uskovalla useimmiten tarkoitetaan, aitouskovat täällä sitä uskonsa erinomaisuutta toitottavat.”
      ”Siis miten tulla suvaitsemattomaksi, tiukkapipoiseksi "Totuuden" tietäjäksi, jolle muiden ei niin ryppuotsainen usko Jumalaan on vain vähättelyn ja tuomitsemisen aihe. ”

      Ikävä kyllä joidenkin uskovien kuvaus uskosta on tuohon tapaan ilmaistu.

      Kun ”Anonyymi” 2024-09-18 19:44:20 kommentoi ”Ainakin pitää nähdä kaikki vähänkin erimieltä olevat vihollisena tai valtavana uhkana jota vastaan pitää taistella.”, niin jostain tuon tyylisestä voi olla kyse.

      Kyse on niistä, joilla on hyvin rajattu näkemys maailmasta ja yksioikoiset mielipiteet. Kun joku asettaa kyseenalaiseksi niitä, nousee metakka.
      Ehkä he kiusaamisella luulevat saavansa ihmiset (etenkin toisen uskovat) käännytettyä ja omaksumaan heidän mielipiteensä ja kannanottonsa, kunhan ovat ensin väsyttäneet ja nujertaneet? En tiedä, mutta uskoisin kiusaamisen loppuvan jos alkaa myötäillä heitä aivan kaikessa. jopa politiikassa.

      • Anonyymi

        ”Kuinka tulla uskoon?”

        Uudessa testamentissa on eräitä tapoja tulla uskoon tai lähteä seuraamaan Jeesusta.

        Mutta uskoon tullaan julistuksen ja kuulemisen kautta ja näin otetaan vastaan Jeesuksen kutsu ja ihminen kertakaikkiaan jättää vanhan elämän ja asuu veteen upotuksen kautta uuteen elämään aivan eri ihmisenä, kokonaan uudeksti ja on valmis eheytymään tällä kertaa Herramme Jeesuksen ohjaamana seurakuntayhteydessä. Tämä on elämänmittainen prosessi mutta kristillinen kasvu tapahtuu varmasti, sillä Jeesus on hyvä opettaja ja moderaattori.


      • Anonyymi

        Luulisi, että mummonmuorikin on uskossa: " Kun joku asettaa kyseenalaiseksi niitä, nousee metakka."???

        Miksi hän nostaa aina hirveän metakan siitä, jos joku ottaa tosissaan Raamatun ohjeet ja haluavat toimia niiden mukaan? Kun noiden liberaaliteologien "oppeja" kritisoi, niin tällainen
        leimataan fundamentalistiksi tai ääriuskovaiseksi. He nostavat aina hirveän metakan.
        Nyt uusi haukkumasana on "aitouskovainen"?
        Miten joku voi olla uskossa ELLEI OLE SITÄ AIDOSTI????

        Nuo tekokristityt eivät sitä tajua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulisi, että mummonmuorikin on uskossa: " Kun joku asettaa kyseenalaiseksi niitä, nousee metakka."???

        Miksi hän nostaa aina hirveän metakan siitä, jos joku ottaa tosissaan Raamatun ohjeet ja haluavat toimia niiden mukaan? Kun noiden liberaaliteologien "oppeja" kritisoi, niin tällainen
        leimataan fundamentalistiksi tai ääriuskovaiseksi. He nostavat aina hirveän metakan.
        Nyt uusi haukkumasana on "aitouskovainen"?
        Miten joku voi olla uskossa ELLEI OLE SITÄ AIDOSTI????

        Nuo tekokristityt eivät sitä tajua.

        Aitouskova on palstan aitouskovien itsensä keksimä .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luulisi, että mummonmuorikin on uskossa: " Kun joku asettaa kyseenalaiseksi niitä, nousee metakka."???

        Miksi hän nostaa aina hirveän metakan siitä, jos joku ottaa tosissaan Raamatun ohjeet ja haluavat toimia niiden mukaan? Kun noiden liberaaliteologien "oppeja" kritisoi, niin tällainen
        leimataan fundamentalistiksi tai ääriuskovaiseksi. He nostavat aina hirveän metakan.
        Nyt uusi haukkumasana on "aitouskovainen"?
        Miten joku voi olla uskossa ELLEI OLE SITÄ AIDOSTI????

        Nuo tekokristityt eivät sitä tajua.

        "Miksi hän nostaa aina hirveän metakan siitä, jos joku ottaa tosissaan Raamatun ohjeet ja haluavat toimia niiden mukaan? "

        En minä tuosta nosta metakkaa, jokainen saa elää juuri siten, kuin hyväksi katsoo.

        Kyse on aivan toisesta asiasta. Mielipiteistä, näkemyksistä ja tulkinnoista.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        "Miksi hän nostaa aina hirveän metakan siitä, jos joku ottaa tosissaan Raamatun ohjeet ja haluavat toimia niiden mukaan? "

        En minä tuosta nosta metakkaa, jokainen saa elää juuri siten, kuin hyväksi katsoo.

        Kyse on aivan toisesta asiasta. Mielipiteistä, näkemyksistä ja tulkinnoista.

        Mikä se sinun tulkintasi sitten on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Kuinka tulla uskoon?”

        Uudessa testamentissa on eräitä tapoja tulla uskoon tai lähteä seuraamaan Jeesusta.

        Mutta uskoon tullaan julistuksen ja kuulemisen kautta ja näin otetaan vastaan Jeesuksen kutsu ja ihminen kertakaikkiaan jättää vanhan elämän ja asuu veteen upotuksen kautta uuteen elämään aivan eri ihmisenä, kokonaan uudeksti ja on valmis eheytymään tällä kertaa Herramme Jeesuksen ohjaamana seurakuntayhteydessä. Tämä on elämänmittainen prosessi mutta kristillinen kasvu tapahtuu varmasti, sillä Jeesus on hyvä opettaja ja moderaattori.

        Oikeasti tuo taisi olla vastaus aloitukseen, eikä minun kommenttiini.

        "Tämä on elämänmittainen prosessi mutta kristillinen kasvu tapahtuu varmasti, sillä Jeesus on hyvä opettaja ja moderaattori."

        Tästä olen samaa mieltä, että usko on juuri tuota.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Oikeasti tuo taisi olla vastaus aloitukseen, eikä minun kommenttiini.

        "Tämä on elämänmittainen prosessi mutta kristillinen kasvu tapahtuu varmasti, sillä Jeesus on hyvä opettaja ja moderaattori."

        Tästä olen samaa mieltä, että usko on juuri tuota.

        Mikä se sinun tulkintasi sitten on?


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Oikeasti tuo taisi olla vastaus aloitukseen, eikä minun kommenttiini.

        "Tämä on elämänmittainen prosessi mutta kristillinen kasvu tapahtuu varmasti, sillä Jeesus on hyvä opettaja ja moderaattori."

        Tästä olen samaa mieltä, että usko on juuri tuota.

        Mutta eihän mikään kasva, ellei e ensin ole syntynyt!!!!
        Näinhän se on uudestisyntymien kanssakin! Miten kuollut voi kasvaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihän mikään kasva, ellei e ensin ole syntynyt!!!!
        Näinhän se on uudestisyntymien kanssakin! Miten kuollut voi kasvaa?

        Siksikö sinä et kasva ollenkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aitouskova on palstan aitouskovien itsensä keksimä .

        Aitouskova on nimimerkin Aito_uskova sepittämä visio, ihmisiä joko on uskossa tai ei ole uskossa, ei tämä ole tämän vaikeampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksikö sinä et kasva ollenkaan?

        Et tainnut tajuta pointtia ollenkaan!
        Ei uudestisyntymätön voi kasvaa! Vasta sitten, kun ihminen uskoo Herraan Jeesukseen ja kokee uudestisyntymien, Pyhä henki tekee työtään hänen sydämessään ja kasvattaa häntä.
        Jumalan sana tulee rakkaaksi ja usko lisääntyy.
        1. Piet 1
        "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
        te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihän mikään kasva, ellei e ensin ole syntynyt!!!!
        Näinhän se on uudestisyntymien kanssakin! Miten kuollut voi kasvaa?

        ”Mutta eihän mikään kasva, ellei e ensin ole syntynyt!!!!”

        Jokainen meistä on varmaan syntynyt. Käytät uudestisyntymä ilmaisua.
        Luterilaiset ymmärtävät sen näin:

        ”Uudestisyntyneellä tarkoitetaan kastettua kristittyä. Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan Sana yhdistyy veteen. Pyhä Henki lahjoittaa uskon, jolla kristitty saa tarttua aina uudestaan kasteen lupauksiin. Kerran saatu kaste kantaa läpi elämän. Uudesti syntyminen on siirtymistä tuomion alaisuudesta armon alaisuuteen.”

        Jos poikkeaakin välillä tuosta toiseen suuntaan, on aina mahdollista palata kasteen armoliittoon. Eikä siihen tarvita välttämättä edes voimakkaita uskonnollisia kokemuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aitouskova on palstan aitouskovien itsensä keksimä .

        Miten ”he” sen kimpassa keksivät?
        Eivät varmasti ole käyttäneet sanaa samoin, kuin liberaalit, joiden toimesta sitä käytetään vähän miten sattuun. Toimimaton sana, eikä käyttöä kannattaisi jatkaa.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Mutta eihän mikään kasva, ellei e ensin ole syntynyt!!!!”

        Jokainen meistä on varmaan syntynyt. Käytät uudestisyntymä ilmaisua.
        Luterilaiset ymmärtävät sen näin:

        ”Uudestisyntyneellä tarkoitetaan kastettua kristittyä. Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan Sana yhdistyy veteen. Pyhä Henki lahjoittaa uskon, jolla kristitty saa tarttua aina uudestaan kasteen lupauksiin. Kerran saatu kaste kantaa läpi elämän. Uudesti syntyminen on siirtymistä tuomion alaisuudesta armon alaisuuteen.”

        Jos poikkeaakin välillä tuosta toiseen suuntaan, on aina mahdollista palata kasteen armoliittoon. Eikä siihen tarvita välttämättä edes voimakkaita uskonnollisia kokemuksia.

        "Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan Sana yhdistyy veteen. "

        Mistä olet tällaisen tulkinnan löytänyt ?
        Lähetyskäskyn mukaan kasteessa tullaan Jumalan lapseksi, se on merkki siitä, eikä mitään muuta, kuten juutalaisilla ympärileikkaus.
        Tämän jälkeen ihmiselle opetetaan kaikki se, mitä Jeesus koko toimintansa aikana opetuslapsilleen opetti. Matt. 28: 19, 20.


    • Anonyymi

      1 ihmisen on tultava tietoiseksi mitä evankeliumi tarkoittaa.
      2 ihmisen on ymmärrettävä mitä se juuri hänelle tarkoittaa.
      3 ihmisen on tultava tietoiseksi omasta kelvottomuudestaan Jumalan edessä.
      4 ihmisen on lähestyttävä Jumalaa Jeesuksen kautta pyytäen apua ongelmasnsa.
      5Jumalan Pyhä Henki vastaa ihmisen hätään ja tulee asumasn sydämeensä puhdistaen samalla kaikesta vääryydestä ja synnistä.
      6 ihminen kokee sydämessään muutoksen ja saa voiman aloittaa uusi elämä Jeesuksen Hengen johtamana.

      Siinä kiteytys kysymykseen.

      Huomas että tässä kaikessa ei tarvita kirkkoja pappeja lukkareita kirkkoveroja eikä rituaaleja eikä millään uskonnollisilla tempuilla ole mitään virkaa tässä prosessissa.
      Näin on Amen.

      • Kuvaat siis tapahtumaa näin ”on tultava tietoiseksi ”, ”on ymmärrettävä” ja ”on lähestyttävä Jumalaa Jeesuksen kautta” eli ensin on tiedollinen osa ja sitten siitä seuraisi ”kokee sydämessään muutoksen”.

        Tuotakin voi pohtia, miksi ei näinkin voisi uskoon kasvaa.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Kuvaat siis tapahtumaa näin ”on tultava tietoiseksi ”, ”on ymmärrettävä” ja ”on lähestyttävä Jumalaa Jeesuksen kautta” eli ensin on tiedollinen osa ja sitten siitä seuraisi ”kokee sydämessään muutoksen”.

        Tuotakin voi pohtia, miksi ei näinkin voisi uskoon kasvaa.

        "Kuvaat siis tapahtumaa näin ”on tultava tietoiseksi ”, ”on ymmärrettävä” ja ”on lähestyttävä Jumalaa Jeesuksen kautta” eli ensin on tiedollinen osa ja sitten siitä seuraisi ”kokee sydämessään muutoksen”."

        Näin on että ensin ihmisen on tultava tietoiseksi omasta syntisyydestään ja vajavaisuudestaan Jumalan pyhyyden edessä, sillä Jumala ei edes sydämen feikkaamista eli epärehellisyyttä salli, kun Jumala näkee sinne sydämen syvyyksiinkin.

        Sitten tulee evankeliumin kuuleminen mikä aiheuttaa uskoon tulon Jeesukseen eli tehdä ns. opetuslapset, jotka lähtivät heti seuraamaan Jeesusta kun kutsu kävi. Tämän jälkeen tulee upostus missä uudestisynnytään Jumalan lapseksi ja tämän jälkeen alkaa kristillinen kasvu Jeesuksen johdolla (Pyhä henki), seurakuntayhteys, opetus, sielunhoito ja rukous eheytymisineen ja tämä kristillinen kasvu on elinikäinen prosessi. Ensin vain maitoruokaa ja sitten vähitellen vahvempaa ruokaa eli sitä Jumalan leipää. Näin se menee lyhyesti esiintuotuna.


    • Anonyymi

      Tanakka juomaputki auttaa mutta en puhu mistään pikku tissuttelusta . Rohkeasti vaan lasisen laulukirjan kimppuun.

      • Anonyymi

        Sekö auttoi sinua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekö auttoi sinua?

        "”Uudestisyntyneellä tarkoitetaan kastettua kristittyä. Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan Sana yhdistyy veteen"????

        Ihanko tosissaan mummonmuori kirjoittaa tuollaista ? Luulisi, että hänellä täysi-ikäisenä jo ymmärryskin toimisi. Ikäänkuin jokin pakollinen seremonia ymmärtämättömälle vauvalle vaikuttaisi mitään tämän hengelliseen elämäänsä tai uudestisyntymiseen?
        Raamattu EI TUNNE tuollaista mekaanista uudestisyntymistä!

        Uudestisyntyminen tapahtuu aina Pyhän hengen työnä sellaisen sydämessä, joka on kuullut Jumalan sanaa ja uskonut sen. Se on sitä HENGESTÄ syntymistä, mistä Jeesus puhui Nikodeemukselle:
        1. Piet 1
        " Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
        te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "”Uudestisyntyneellä tarkoitetaan kastettua kristittyä. Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan Sana yhdistyy veteen"????

        Ihanko tosissaan mummonmuori kirjoittaa tuollaista ? Luulisi, että hänellä täysi-ikäisenä jo ymmärryskin toimisi. Ikäänkuin jokin pakollinen seremonia ymmärtämättömälle vauvalle vaikuttaisi mitään tämän hengelliseen elämäänsä tai uudestisyntymiseen?
        Raamattu EI TUNNE tuollaista mekaanista uudestisyntymistä!

        Uudestisyntyminen tapahtuu aina Pyhän hengen työnä sellaisen sydämessä, joka on kuullut Jumalan sanaa ja uskonut sen. Se on sitä HENGESTÄ syntymistä, mistä Jeesus puhui Nikodeemukselle:
        1. Piet 1
        " Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
        te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta."

        Uudestisyntymienn tapahtuu vedestä ja Hengestä Jumalan Sanan kautta. Uudestisyntymisen peso ei ole mekaaninen tai seremonia vaikka epäuskoiset sitä niin pilkkaavatkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudestisyntymienn tapahtuu vedestä ja Hengestä Jumalan Sanan kautta. Uudestisyntymisen peso ei ole mekaaninen tai seremonia vaikka epäuskoiset sitä niin pilkkaavatkin

        Ihan pelkkiä teatteritemppuja joilla haette jotain kummallista kicksiä . Uskomiseen ei tuollaisia tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudestisyntymienn tapahtuu vedestä ja Hengestä Jumalan Sanan kautta. Uudestisyntymisen peso ei ole mekaaninen tai seremonia vaikka epäuskoiset sitä niin pilkkaavatkin

        Totta: "Uudestisyntymienn tapahtuu vedestä ja Hengestä Jumalan Sanan kautta."

        Tuo "vesi" on sitä Jumalan sanaa, elävää vettä, josta Jeesus puhuu:
        "Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä isoa eikä ikinä janoa"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta: "Uudestisyntymienn tapahtuu vedestä ja Hengestä Jumalan Sanan kautta."

        Tuo "vesi" on sitä Jumalan sanaa, elävää vettä, josta Jeesus puhuu:
        "Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä isoa eikä ikinä janoa"!

        Tuo vesi on että ja Henki on henkeä

        Hyvä että myönnät uudestisyntymisen tapahtuvat vedestä ja Hengestä, eikä "elävästä vedestä" ja Hengestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo vesi on että ja Henki on henkeä

        Hyvä että myönnät uudestisyntymisen tapahtuvat vedestä ja Hengestä, eikä "elävästä vedestä" ja Hengestä

        Tuskin tekään juotte kastevettä!
        "Joka juo "sitä vettä, jota minä annan".....

        Mitähän sinä taas myöntelet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin tekään juotte kastevettä!
        "Joka juo "sitä vettä, jota minä annan".....

        Mitähän sinä taas myöntelet?

        Juo sinä vain sitä kastevettäsi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo vesi on että ja Henki on henkeä

        Hyvä että myönnät uudestisyntymisen tapahtuvat vedestä ja Hengestä, eikä "elävästä vedestä" ja Hengestä

        Kyllä, juuri noin. Termi "peso" viittaa myös veteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, juuri noin. Termi "peso" viittaa myös veteen

        Yleensä lapsi "pestään" vasta syntymisen JÄLKEEN!
        Lut kirkko yrittää "pestä" ennen syntymää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä lapsi "pestään" vasta syntymisen JÄLKEEN!
        Lut kirkko yrittää "pestä" ennen syntymää.

        Tuolla asialla ei ole tekemistä uudestisyntymän kanssa. Uudestisyntymä tapahtuu uudestisyntymisen pesossa

        Uudestisyntyneen pesoa ei Raamattu tunne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, juuri noin. Termi "peso" viittaa myös veteen

        Kyllä, peso viittaa uudestisyntymisen pesoon vedestä ja Hengestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla asialla ei ole tekemistä uudestisyntymän kanssa. Uudestisyntymä tapahtuu uudestisyntymisen pesossa

        Uudestisyntyneen pesoa ei Raamattu tunne

        Totta: " Uudestisyntymä tapahtuu uudestisyntymisen pesossa"!

        Jumalan sana uudestisynnyttää ihmisen joka uskoo siihen!
        Mikään mekaaninen temppu ei sitä tee:
        "Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään hyödytä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta: " Uudestisyntymä tapahtuu uudestisyntymisen pesossa"!

        Jumalan sana uudestisynnyttää ihmisen joka uskoo siihen!
        Mikään mekaaninen temppu ei sitä tee:
        "Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään hyödytä."

        Jumalan Sana uudestisynnyttää veden ja Hengen kautta

        Sinä olet ainoa joka puhuu mekanisesta tempusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta: " Uudestisyntymä tapahtuu uudestisyntymisen pesossa"!

        Jumalan sana uudestisynnyttää ihmisen joka uskoo siihen!
        Mikään mekaaninen temppu ei sitä tee:
        "Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään hyödytä."

        Totta: "Uudestisyntyneen pesoa ei Raamattu tunne"

        Uudestisyntymisen peson vedestä ja Hengestä se tuntee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan Sana uudestisynnyttää veden ja Hengen kautta

        Sinä olet ainoa joka puhuu mekanisesta tempusta

        "Jumalan Sana uudestisynnyttää veden ja Hengen kautta"???

        Jumalan sana EI TARVITSE vettä kyytipojaksi. Sillä on itsessään voima uudestisynnyttää:
        Hebr 4
        "Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;"

        Vedellä ei ole tuollaista voimaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jumalan Sana uudestisynnyttää veden ja Hengen kautta"???

        Jumalan sana EI TARVITSE vettä kyytipojaksi. Sillä on itsessään voima uudestisynnyttää:
        Hebr 4
        "Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;"

        Vedellä ei ole tuollaista voimaa.

        Jeesuksen mukaan uudesisyntyminen tapahtuu vedestä ja hengestä

        Vedellä ei ole voimaa mutta Hengellä on, joka veden kanssa synnyttää uudesti

        Uudestisyntyneen pesoa ei Raamattu tunne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen mukaan uudesisyntyminen tapahtuu vedestä ja hengestä

        Vedellä ei ole voimaa mutta Hengellä on, joka veden kanssa synnyttää uudesti

        Uudestisyntyneen pesoa ei Raamattu tunne

        Noinhan ne kasteenpalvojat luulevat!
        Ilman vettä ei voisi uudestisyntyä?????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan ne kasteenpalvojat luulevat!
        Ilman vettä ei voisi uudestisyntyä?????

        Niinhän tuo symbolinpalvoja alkoi taas herjaamaan kun Raamatun sana ei kelpaa

        Vedestä ja hengestä, sanoi Jeesus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän tuo symbolinpalvoja alkoi taas herjaamaan kun Raamatun sana ei kelpaa

        Vedestä ja hengestä, sanoi Jeesus

        Tuo helluntailainen alkaa aina puhumaan kasteenpalvojista kun Raamatun sana on sen oppia vastaan

        Ilman vettä ja henkeä ei voi uudestisyntyä. Ei siinä haukkuminen auta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo helluntailainen alkaa aina puhumaan kasteenpalvojista kun Raamatun sana on sen oppia vastaan

        Ilman vettä ja henkeä ei voi uudestisyntyä. Ei siinä haukkuminen auta

        Tuohan kertoo vain siitä raivosta mitä hän Jumalan sanassa pysyviä kohtaa kokee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan kertoo vain siitä raivosta mitä hän Jumalan sanassa pysyviä kohtaa kokee

        Ja tuo kertoo siitä raivosta mitä kasteenpalvojat kokevat, kun heidän opiltaan putoaa pohja pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo kertoo siitä raivosta mitä kasteenpalvojat kokevat, kun heidän opiltaan putoaa pohja pois.

        Kerroo siitä miten tuo symbolinpalvoja märise tuskaansa kun Jeesus kumoaa hänen oppinsa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroo siitä miten tuo symbolinpalvoja märise tuskaansa kun Jeesus kumoaa hänen oppinsa

        Kaikki aistimme hänen tuskansa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki aistimme hänen tuskansa

        höhööö,, uudestikastaja-inttäjäeksyttäjä näin raamatussa on tuskissaan, höhöö!!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mummonmuori: ". Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan Sana yhdistyy veteen".

        Outoa, että mummonmuori, joka yleensä vetoaa ymmärrykseen ja terveen järjen käyttöön, panee nyt aivot narikkaan, ja uskoo sokeasti keskiaikaisen munkin taruihin siitä, että syntyvä lapsi on syntinen, perkeleen vallassa ja veden avulla hänestä tulee Jumalan lapsi vanhempien ja kummien päätöksellä. Vain sen tähden, että kirkko on niin päättänyt.
        Minne se järki katosi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mummonmuori: ". Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan Sana yhdistyy veteen".

        Outoa, että mummonmuori, joka yleensä vetoaa ymmärrykseen ja terveen järjen käyttöön, panee nyt aivot narikkaan, ja uskoo sokeasti keskiaikaisen munkin taruihin siitä, että syntyvä lapsi on syntinen, perkeleen vallassa ja veden avulla hänestä tulee Jumalan lapsi vanhempien ja kummien päätöksellä. Vain sen tähden, että kirkko on niin päättänyt.
        Minne se järki katosi?

        Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatusa laittaa itse auvot narikkaan ja väittää Paavalin opetuksia keskiaikaisksi. Raamattu opettaa että kaikki paitsi Jeesus ovat syntisiä. Tuolla demoninen noita puhuu veden avulla Jumalan lapseksi tulemisesta koska hän VIHAA Pyhää Henkeä ja sen toimintaa.

        Hän vihaa mummouoria ja kristittyje ylipäätään yli kaiken. Siksi hän herjaa heitä kasteenpavojiksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatusa laittaa itse auvot narikkaan ja väittää Paavalin opetuksia keskiaikaisksi. Raamattu opettaa että kaikki paitsi Jeesus ovat syntisiä. Tuolla demoninen noita puhuu veden avulla Jumalan lapseksi tulemisesta koska hän VIHAA Pyhää Henkeä ja sen toimintaa.

        Hän vihaa mummouoria ja kristittyje ylipäätään yli kaiken. Siksi hän herjaa heitä kasteenpavojiksi

        Totta, mutta se ei ole ainoa haukkumatermi mitä tuo helluntailainen käyttää. Niitä om palkon muitakin. Tässä esimerkki hänen kirjoituksestaan;

        "Tuo työtävieroksuva pelle ei tajua vielä sitä, että maapallo on pyöreä ja jossakin paikassa on vielä ilta, kun tuo noita vetelee vielä hirsiä tai katselee pornoa vauvoista, joihin hänellä on kauhea hinku."

        Tuollaista törkytekstiä se helluntailaisuus saa aikaan. Tulee vioelä luterilaisten foorumille Jeesuksen omia solvaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, mutta se ei ole ainoa haukkumatermi mitä tuo helluntailainen käyttää. Niitä om palkon muitakin. Tässä esimerkki hänen kirjoituksestaan;

        "Tuo työtävieroksuva pelle ei tajua vielä sitä, että maapallo on pyöreä ja jossakin paikassa on vielä ilta, kun tuo noita vetelee vielä hirsiä tai katselee pornoa vauvoista, joihin hänellä on kauhea hinku."

        Tuollaista törkytekstiä se helluntailaisuus saa aikaan. Tulee vioelä luterilaisten foorumille Jeesuksen omia solvaamaan.

        Kyllä tuollainen teksti kertoo että hätä on kova kun kristityt pitäytyvät Raamatussa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, mutta se ei ole ainoa haukkumatermi mitä tuo helluntailainen käyttää. Niitä om palkon muitakin. Tässä esimerkki hänen kirjoituksestaan;

        "Tuo työtävieroksuva pelle ei tajua vielä sitä, että maapallo on pyöreä ja jossakin paikassa on vielä ilta, kun tuo noita vetelee vielä hirsiä tai katselee pornoa vauvoista, joihin hänellä on kauhea hinku."

        Tuollaista törkytekstiä se helluntailaisuus saa aikaan. Tulee vioelä luterilaisten foorumille Jeesuksen omia solvaamaan.

        Noin vihaiseksi nuo kasteenpalvojat tulevat, kun heidän harhaopiltaan putoaa pohja pois.
        Mistähän he keksivät nuo haukkumasanat
        " Tuolla demoninen noita puhuu veden avulla Jumalan lapseksi tulemisesta koska hän VIHAA Pyhää Henkeä"????

        Noin siinä käy, kun järki on jäänyt narikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin vihaiseksi nuo kasteenpalvojat tulevat, kun heidän harhaopiltaan putoaa pohja pois.
        Mistähän he keksivät nuo haukkumasanat
        " Tuolla demoninen noita puhuu veden avulla Jumalan lapseksi tulemisesta koska hän VIHAA Pyhää Henkeä"????

        Noin siinä käy, kun järki on jäänyt narikkaan.

        Noin vihaiseksi tuo demonen noita tulee kun hänen opiltaan putosi pohja pois

        Hän selvästi vihaa Pyhää Henkeä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuollainen teksti kertoo että hätä on kova kun kristityt pitäytyvät Raamatussa

        Totta.
        Noin kuvottavaa tekstiä kirjoittaa vain tuo uskovia kasteenpalvoiksi haukkuva helluntailainen jonka vihan kaikki aistimme


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin vihaiseksi nuo kasteenpalvojat tulevat, kun heidän harhaopiltaan putoaa pohja pois.
        Mistähän he keksivät nuo haukkumasanat
        " Tuolla demoninen noita puhuu veden avulla Jumalan lapseksi tulemisesta koska hän VIHAA Pyhää Henkeä"????

        Noin siinä käy, kun järki on jäänyt narikkaan.

        Kyllä, sinä vihaat Pyhää Henkeä koska jäntn aivot narikkaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, sinä vihaat Pyhää Henkeä koska jäntn aivot narikkaan...

        Mistähän noiden kasteesta itselleen epäjumalan tehneiden raivo johtuu?
        Vaatiiko se epäjumalan palvominen sitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän noiden kasteesta itselleen epäjumalan tehneiden raivo johtuu?
        Vaatiiko se epäjumalan palvominen sitä?

        Mistähän raivosi johtuu, sitä on moni miettinyt

        Miksi vihaat Jeesuksen omia ja pyhää henkeä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta.
        Noin kuvottavaa tekstiä kirjoittaa vain tuo uskovia kasteenpalvoiksi haukkuva helluntailainen jonka vihan kaikki aistimme

        Kyllä, hän sitä kirjoittaa. Hän on todellakin epäjumalanpalvoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän raivosi johtuu, sitä on moni miettinyt

        Miksi vihaat Jeesuksen omia ja pyhää henkeä?

        Nytkö alkoi jo valehteleminenkin:
        "Miksi vihaat Jeesuksen omia ja pyhää henkeä?"

        Eikö lapsikastetta voi puolustaa ilman tuollaista raivoa ja valehtelua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytkö alkoi jo valehteleminenkin:
        "Miksi vihaat Jeesuksen omia ja pyhää henkeä?"

        Eikö lapsikastetta voi puolustaa ilman tuollaista raivoa ja valehtelua?

        Et voi puolustaa oppiasi ilman vihaa ja valehtelua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, hän sitä kirjoittaa. Hän on todellakin epäjumalanpalvoja

        Kyllä, noidat vihaa pyhää henkeä


    • ”Anonyymi” 2024-09-24 09:37:49 esittää järjestyksen uskosta näin:
      ”…ensin ihmisen on tultava tietoiseksi omasta syntisyydestään ja vajavaisuudestaan Jumalan pyhyyden edessä, sillä Jumala ei edes sydämen feikkaamista eli epärehellisyyttä salli, kun Jumala näkee sinne sydämen syvyyksiinkin.”

      Mitä on tuo että on tietoinen syntisyydestään?
      Eiköhän valtaosa ihmisistä aina jotenkin tiedä, milloin on syntiä tehnyt – tavalla tai toisella. Siinä taas saattaa olla eroja, mitkä kaikki sitten synniksi luetaan.

      Mutta useimmilla meistä on taju, milloin teemme jotain väärin – joko tahallisesti tai tahattomasti.

      Rukoilla voi kuka tahansa, voi puhua Jumalalle ja tosiaan on opittava olemaan ensin itselleen rehellinen, tutkittava niitä omia tekojaan sekä punnittava asioita tarkoin. Sen jälkeen osaa olla rehellinen niin Jumalalle kuin muille ihmisille.

      ”Sitten tulee evankeliumin kuuleminen mikä aiheuttaa uskoon tulon…”

      Ehkä, ainakin jonkinlainen käsitys pitää olla kristinuskosta. Ennen kaikkea tässä kohtaa pitää kohdata Jumala ja ottaa vastaan hänen rakkautensa.
      Sen jälkeen taival voi olla pitkä tai lyhyt, monella lapsen usko lähtee kasvamaan kohti aikuisten tapaa uskoa.

      Tämä synnyttää myös halun lukea enemmän Raamattua ja oppia ymmärtämään sitä.

      ”…tämän jälkeen tulee upostus missä uudestisynnytään…”

      Niin, tässä onkin sitten eroja aina sen mukaan, mitä teologiaa seuraa. Lapsikaste ja aikuiskaste ovat kulkeneet alusta saakka rinta rinnan. Samoin on ollut erilaisia tapoja kastaa. Ortodoksit käyttävät lapsikasteessa upotuskastetta, muut kastavat muilla tavoilla.
      Anbabtistit toivat opin, missä vain aikuisia saa kastaa ja tämän tavan on omaksuneet myös monet muut protestantit.

      ”…tämän jälkeen alkaa kristillinen kasvu…”

      Tästä kohdasta olen eri mieltä. Kristillinen kasvu alkaa siitä, kun ottaa uskon vastaan tavalla tai toisella. Se miten me sitten eri riitteissä haluamme niitä ilmentää, on vähän toinen juttu.

      • Anonyymi

        Tuossahan se ongelman ydin onkin: "Tästä kohdasta olen eri mieltä. Kristillinen kasvu alkaa siitä, kun ottaa uskon vastaan tavalla tai toisella. "?????

        Luterilaisen kirkon opin mukaan vauva saa uskon kasteessaan, mikä on aivan pöyristyttävä väite. Ei sitä hengellistä kasvua näy ainakaan useimpien suomalaisten kohdalla.
        Mummonmuorikin myöntää, että "kasvu alkaa, kun ottaa uskon vastaan"!!
        Juuri niin, mutta kun tuo uskon vastaanottaminen eli uskoon tulo TUOMITAAN yleisesti luterilaisessa kirkossa! Uskoon tullut leimataan fundamentaaliseksi tai höyrähtäneeksi .

        Kasteella ei ole uskoontulon kanssa mitään tekemistä, vaan Raamatussa uskoontulleet ottivat kasteen. Sen muodosta ei ole tarkempia ohjeita, joten siitä on turhaa taittaa peistä.
        Jotkut ovat tehneet kasteesta itselleen epäjumalan ja puolustavat sitä kädet nyrkissä ja hampaat irvessä.

        Raamatun mukaan usko ja uskoontulo on aina Jumalan työtä eikä kukaan voi tulla uskoon, ellei Jumala vedä: "Se on Jumalan teko, että uskotte."! Siksi "hengestä syntyminen" on näkymätöntä eikä ole korvattavissa ulkonaisilla seremonioilla.


      • Anonyymi

        ”Sitten tulee evankeliumin kuuleminen mikä aiheuttaa uskoon tulon…”

        Ensin evankeliumin kuuleminen ja sitten ihminen voi tulla uskoon Jeesukseen ja lähteä Häntä seuraamaan. Tämä oli kuvio heti alussa ja on kuvio vielä tänäänkin. Mikään ei ole siis muuttunut viimeiseen 2000 vuoteen.


        ”…tämän jälkeen tulee upostus missä uudestisynnytään…”

        Näin toimittiin uskovien kohdalla apostolien aikaan ja näin toimitaan tänäänkin. Mikään ei ole muuttunut.


        "Lapsikaste ja aikuiskaste ovat kulkeneet alusta saakka rinta rinnan."

        Tämä on mummon valhe, aluksi apostoleilla oli vain upotuskaste. Vasta sitten kun kirkkolaitokset tulivat alettiin valella vauvojen päätä vesitilkalla. Rappeutuminen alkoi kirkoilla siis heti toisella vuosisadalla.

        "Kristillinen kasvu alkaa siitä, kun ottaa uskon vastaan tavalla tai toisella. "

        Näin on sillä Pyhä henki alkaa opettaa heti uskoontullutta. Nim. Kokemusta on


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan se ongelman ydin onkin: "Tästä kohdasta olen eri mieltä. Kristillinen kasvu alkaa siitä, kun ottaa uskon vastaan tavalla tai toisella. "?????

        Luterilaisen kirkon opin mukaan vauva saa uskon kasteessaan, mikä on aivan pöyristyttävä väite. Ei sitä hengellistä kasvua näy ainakaan useimpien suomalaisten kohdalla.
        Mummonmuorikin myöntää, että "kasvu alkaa, kun ottaa uskon vastaan"!!
        Juuri niin, mutta kun tuo uskon vastaanottaminen eli uskoon tulo TUOMITAAN yleisesti luterilaisessa kirkossa! Uskoon tullut leimataan fundamentaaliseksi tai höyrähtäneeksi .

        Kasteella ei ole uskoontulon kanssa mitään tekemistä, vaan Raamatussa uskoontulleet ottivat kasteen. Sen muodosta ei ole tarkempia ohjeita, joten siitä on turhaa taittaa peistä.
        Jotkut ovat tehneet kasteesta itselleen epäjumalan ja puolustavat sitä kädet nyrkissä ja hampaat irvessä.

        Raamatun mukaan usko ja uskoontulo on aina Jumalan työtä eikä kukaan voi tulla uskoon, ellei Jumala vedä: "Se on Jumalan teko, että uskotte."! Siksi "hengestä syntyminen" on näkymätöntä eikä ole korvattavissa ulkonaisilla seremonioilla.

        ”Mummonmuorikin myöntää, että "kasvu alkaa, kun ottaa uskon vastaan"!!
        Juuri niin, mutta kun tuo uskon vastaanottaminen eli uskoon tulo TUOMITAAN yleisesti luterilaisessa kirkossa!”

        :D Ei sitä tuomita vaan kerrotaan, ettei se kuulu luterilaiseen teologiaan. Uskoontuloon liitetään ns. uskonratkaisu. Se taas liittyy kalvinismiin.

        Luterilainen.net kertoo asian näin:
        ”Ihminen voi valita Jumalan ja pelastuksen. Hänen tulee siis valita oikein, tehdä uskonratkaisu ja antaa elämänsä Jeesukselle. Tästäkin teologiasta on monta versiota, mutta pääajatus on se, että ihmisellä on lopulta kuitenkin se ratkaiseva osuus omassa pelastuksessaan. Sanotaan, että Jeesus on ottanut 99 askelta sinua vastaan, ja nyt sinun pitää ottaa vain yksi askel Jeesusta vastaan. Vaikka näin Jumalalle yritetään antaa kunnia pelastuksesta, kuitenkin tämän opin mukaan ihminen on kuitenkin viime kädessä se, jonka omassa varassa pelastuminen on.”

        Uskon vastaanottaminen saattaa kestää vuosia, ja todellakin ”Raamatun mukaan usko ja uskoontulo on aina Jumalan työtä eikä kukaan voi tulla uskoon, ellei Jumala vedä…”


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Mummonmuorikin myöntää, että "kasvu alkaa, kun ottaa uskon vastaan"!!
        Juuri niin, mutta kun tuo uskon vastaanottaminen eli uskoon tulo TUOMITAAN yleisesti luterilaisessa kirkossa!”

        :D Ei sitä tuomita vaan kerrotaan, ettei se kuulu luterilaiseen teologiaan. Uskoontuloon liitetään ns. uskonratkaisu. Se taas liittyy kalvinismiin.

        Luterilainen.net kertoo asian näin:
        ”Ihminen voi valita Jumalan ja pelastuksen. Hänen tulee siis valita oikein, tehdä uskonratkaisu ja antaa elämänsä Jeesukselle. Tästäkin teologiasta on monta versiota, mutta pääajatus on se, että ihmisellä on lopulta kuitenkin se ratkaiseva osuus omassa pelastuksessaan. Sanotaan, että Jeesus on ottanut 99 askelta sinua vastaan, ja nyt sinun pitää ottaa vain yksi askel Jeesusta vastaan. Vaikka näin Jumalalle yritetään antaa kunnia pelastuksesta, kuitenkin tämän opin mukaan ihminen on kuitenkin viime kädessä se, jonka omassa varassa pelastuminen on.”

        Uskon vastaanottaminen saattaa kestää vuosia, ja todellakin ”Raamatun mukaan usko ja uskoontulo on aina Jumalan työtä eikä kukaan voi tulla uskoon, ellei Jumala vedä…”

        Heh heh. Kyllä mummonmuori osaa olla vitsikäs: "Ei sitä tuomita vaan kerrotaan, ettei se kuulu luterilaiseen teologiaan."

        Uskon vastaanottaminen on muka luterilaisen teologian vastaista, mutta kuitenkin luterilainen.net opettaa, että "”Ihminen voi valita Jumalan ja pelastuksen. Hänen tulee siis valita oikein, tehdä uskonratkaisu ja antaa elämänsä Jeesukselle. "!!!!

        Miten mummonmuori osaakin vääntää yksinkertaisen asian noin solmuun?
        Pitääkö ihmisen "vastaanottaa uskoa vuosia ja vuosia", mutta ei saa koskaan saa tosissaan ottaa sitä vastaan?????
        Jos sanoo, että on ottanut Jeesuksen vastaan, niin se ei olekkaan luterilaisen uskon mukaista?????
        Tuollaista sekoilua se on, kun uudestisyntymätön yrittää selittää uskon asioita.
        Luterilaiseen teologian "kuuluminen" on tärkeämpää kuin uskoon tulo!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh. Kyllä mummonmuori osaa olla vitsikäs: "Ei sitä tuomita vaan kerrotaan, ettei se kuulu luterilaiseen teologiaan."

        Uskon vastaanottaminen on muka luterilaisen teologian vastaista, mutta kuitenkin luterilainen.net opettaa, että "”Ihminen voi valita Jumalan ja pelastuksen. Hänen tulee siis valita oikein, tehdä uskonratkaisu ja antaa elämänsä Jeesukselle. "!!!!

        Miten mummonmuori osaakin vääntää yksinkertaisen asian noin solmuun?
        Pitääkö ihmisen "vastaanottaa uskoa vuosia ja vuosia", mutta ei saa koskaan saa tosissaan ottaa sitä vastaan?????
        Jos sanoo, että on ottanut Jeesuksen vastaan, niin se ei olekkaan luterilaisen uskon mukaista?????
        Tuollaista sekoilua se on, kun uudestisyntymätön yrittää selittää uskon asioita.
        Luterilaiseen teologian "kuuluminen" on tärkeämpää kuin uskoon tulo!!!

        Näkee selvästi ettet ymmärrä yhtään mitä kirjoitettiin. Mutta tuollaista se on kun uudestisyntymätön helluntailainen yrittää ymmärtää asioita joista ei tajua mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkee selvästi ettet ymmärrä yhtään mitä kirjoitettiin. Mutta tuollaista se on kun uudestisyntymätön helluntailainen yrittää ymmärtää asioita joista ei tajua mitään

        Siinä toinen uudestisyntymätön sekoilijaa joka vain ottaa "uskoa vastaan" koko elämänsä, mutta ei koskaan tule uskoon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä toinen uudestisyntymätön sekoilijaa joka vain ottaa "uskoa vastaan" koko elämänsä, mutta ei koskaan tule uskoon!

        Siinä on toinen tosiaa ja sinä olet ensimmäinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkee selvästi ettet ymmärrä yhtään mitä kirjoitettiin. Mutta tuollaista se on kun uudestisyntymätön helluntailainen yrittää ymmärtää asioita joista ei tajua mitään

        Totta: " Mutta tuollaista se on kun uudestisyntymätön helluntailainen yrittää ymmärtää asioita joista ei tajua mitään"

        Ja huvittavaa on että nämä tulevat luterilaisten foorumeille ja kyselevät koko ajan osoittaen sen etteivät itse tiedä mitään. Sinänsä surullista katsoa tuon uudestisyntymättömän ja täynnä vihaa olevan hellarin riehumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta: " Mutta tuollaista se on kun uudestisyntymätön helluntailainen yrittää ymmärtää asioita joista ei tajua mitään"

        Ja huvittavaa on että nämä tulevat luterilaisten foorumeille ja kyselevät koko ajan osoittaen sen etteivät itse tiedä mitään. Sinänsä surullista katsoa tuon uudestisyntymättömän ja täynnä vihaa olevan hellarin riehumista.

        Hänellä on lisäksi tapana nimitellä täälä uskovia ja näin paljastaa oma katkeruutensa niitä kohtaan jotka ovat uskossa Jeesukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänellä on lisäksi tapana nimitellä täälä uskovia ja näin paljastaa oma katkeruutensa niitä kohtaan jotka ovat uskossa Jeesukseen.

        Tarkoitatko noilla "uskovilla" niitä, jotka uskovat veden taikavoimaan ja odottavat lopun ikäänsä, milloin se usko kasvaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko noilla "uskovilla" niitä, jotka uskovat veden taikavoimaan ja odottavat lopun ikäänsä, milloin se usko kasvaa?

        Sinä uskot veden taikavoimiin etkä ole uskova. Ei uskovat edes moisesta puhu,

        Mutta uudestisyntymätön ei usko siihen että usko kasvaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä uskot veden taikavoimiin etkä ole uskova. Ei uskovat edes moisesta puhu,

        Mutta uudestisyntymätön ei usko siihen että usko kasvaa

        Totta: " Ei uskovat edes moisesta puhu,"

        Mutta helluntailainen puhuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta: " Ei uskovat edes moisesta puhu,"

        Mutta helluntailainen puhuu

        Koskahan sinullekin se usko Jeesukseen alkaa kasvamaan?
        Rienaamalla se ei ainakaan sitä tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskahan sinullekin se usko Jeesukseen alkaa kasvamaan?
        Rienaamalla se ei ainakaan sitä tee.

        Sinulla se ei ole kasvanut kun taikavoimista puhut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla se ei ole kasvanut kun taikavoimista puhut.

        No kerroppas siitä uskoontulostasi! Vai liittyykö se vain veteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerroppas siitä uskoontulostasi! Vai liittyykö se vain veteen?

        Sinulla se liittyy veteen ja taikavoimiin kuten uudestisyntyneiltä voi olettaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla se liittyy veteen ja taikavoimiin kuten uudestisyntyneiltä voi olettaa

        Tuoko oli sinun uskontunnustuksesi?
        Valitan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuoko oli sinun uskontunnustuksesi?
        Valitan!

        Ei sinulla ole mitään uskoa, olet vain tuskaasi määkivä uudestisyntymätöm uskovia vihaava taikavesien vallassa oleva helluntailainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinulla ole mitään uskoa, olet vain tuskaasi määkivä uudestisyntymätöm uskovia vihaava taikavesien vallassa oleva helluntailainen

        Totta: " olet vain tuskaasi määkivä uudestisyntymätöm uskovia vihaava taikavesien vallassa oleva helluntailainen"

        Luterilaiset saavat uskoa Jeesukseensa. Minulle riittää taikavesi!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta: " olet vain tuskaasi määkivä uudestisyntymätöm uskovia vihaava taikavesien vallassa oleva helluntailainen"

        Luterilaiset saavat uskoa Jeesukseensa. Minulle riittää taikavesi!!!

        Siinäpä se sinun uskontunnustuksesi on!
        Erittäin valitettavaa ettet tunne Jeesusta vaan herjaat Jeesukseen uskovia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä se sinun uskontunnustuksesi on!
        Erittäin valitettavaa ettet tunne Jeesusta vaan herjaat Jeesukseen uskovia

        Täh? "Erittäin valitettavaa ettet tunne Jeesusta vaan herjaat Jeesukseen uskovia"???

        Tarkoitatko sitä kun puran vihaani haukkumalla teitä kasteenpalvojiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh? "Erittäin valitettavaa ettet tunne Jeesusta vaan herjaat Jeesukseen uskovia"???

        Tarkoitatko sitä kun puran vihaani haukkumalla teitä kasteenpalvojiksi?

        Juuri sitä. Hyvä että myönnät vihasi. Ei kannata tulla tänne kirjoittelemaan jos vihasi on niin kova


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh? "Erittäin valitettavaa ettet tunne Jeesusta vaan herjaat Jeesukseen uskovia"???

        Tarkoitatko sitä kun puran vihaani haukkumalla teitä kasteenpalvojiksi?

        Heh heh
        Taas tuo kasteenpalvoja tekeytyy uskovaiseksi.
        Noin lapsellinen yritys herättää vain hilpeyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh
        Taas tuo kasteenpalvoja tekeytyy uskovaiseksi.
        Noin lapsellinen yritys herättää vain hilpeyttä.

        Ei sinua kukaan pitä uskovaisena, vaan haukut täällä muita kasteenpalvojiksi

        Hyvä että kuitenkin myönnät tuskasi


    • Anonyymi

      Ķuinka tulla uskoon?
      - Mene yksin kotonasi, omassa rauhassasi polvillesi vaikka sängyn viereen. Laita sormet ristiin, kumarra pääsi.
      - Sano Jumalalle: "Jumala, olen syntinen ihminen. Haluan tehdä parannuksen. Armahda minua. Anna syntini anteeksi. Pelasta minut. Uudestisynnytä minut uudeksi ihmiseksi.
      - Haluan elää Sinun tahtosi mukaan. Haluan vastaanottaa Jeesuksen omaksi Herrakseni, suostua Hänen johdatukseensa.
      - Jumala, vastaa minulle. Anna minulle Pyhä Henkesi voimaksi. Aamen."

      Ole sii ä paikoillasi ja kuuntele. Katso mitä tapahtuu. Voit jatkaa rukoustasi omin sanoin.

      Sitten... Odota. Pysy sinä omien sanojesi takana. Pian huomaat, kuinka Jumala vastaa sinulle.

      Eräs merkki uudestisyntymästäsi saattaa olla yhtäkkiä kokemasi syvä rauha. Siitä se alkaa. Pidä sinä omalta puoleltasi mitä olet luvannut Jumalalle.

      Älä mene enää kiusaustesi mukaan. Houkutuksia voi yhtäkkiä ilmaantua vaikka kuinka = paholainen ei haluaisi päästää uhriaan käsistään. Älä tästä säikähdä, vaan ole varma, että olet nyt itse oikealla tiellä. älä lankea pois.

      Ja jos lankeatkin, niin aina on uuden rukouksen ja parannuksen mahdollisuus.
      ✨️

    • Aloittaja voi unohtaa nämä uskon asiat.
      Pilkkaajille on ihan oma osastonsa

      • Anonyymi

        Totta., hänen kysymyksensä ei ollut rehellinen, eikä hänelle ole vastausta.

        Mutta toivottavasti joku aito etsijä on saanut vastauksen.


    • Anonyymi

      >>> kuinka tulla uskoon <<<

      luota siihen omaa sydämenuskoosi .

      "turha lähteä merta edemmäs kalaan "

      • Anonyymi

        Pelastavan uskon on Raamatun mukaan oltava "uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa".

        Meidän omat, lihallisen mielemme, sydämemme ja järkemme mukaiset uskomme ja uskomuksemme eivät meitä pelasta Taivaaseen. Eivät kelpaa Jumalalle.

        Jumalalle kelpaavat vain Kristuksen teot, meidän puolestamme ja meissä. Tässä on "passi", jota näytetään Taivaan Portilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelastavan uskon on Raamatun mukaan oltava "uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa".

        Meidän omat, lihallisen mielemme, sydämemme ja järkemme mukaiset uskomme ja uskomuksemme eivät meitä pelasta Taivaaseen. Eivät kelpaa Jumalalle.

        Jumalalle kelpaavat vain Kristuksen teot, meidän puolestamme ja meissä. Tässä on "passi", jota näytetään Taivaan Portilla.

        Totta: "Pelastavan uskon on Raamatun mukaan oltava "uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa".

        Se usko, jonka kaste vaikuttaa, on vain LUULOUSKOA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta: "Pelastavan uskon on Raamatun mukaan oltava "uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa".

        Se usko, jonka kaste vaikuttaa, on vain LUULOUSKOA!

        Tarkoitatko että Jeesusken vaikuttama usko on luulouskoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta: "Pelastavan uskon on Raamatun mukaan oltava "uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa".

        Se usko, jonka kaste vaikuttaa, on vain LUULOUSKOA!

        missä kohtaa raamatussa kirjoitettu , > luulouskoa < ??


      • Anonyymi

        Ompas taas syvällistä opetusta vauvakasteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        missä kohtaa raamatussa kirjoitettu , > luulouskoa < ??

        Miksi pitäisi olla kirjoitettu?


      • Anonyymi

        Onko nuo valheet joita keksit toisen kontolle vihasi sanelemia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko että Jeesusken vaikuttama usko on luulouskoa?

        Ei selvästikään tarkoittanut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        missä kohtaa raamatussa kirjoitettu , > luulouskoa < ??

        Kyllä Raamatussa puhutaan myös luulouskosta:
        Gal 6
        " Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän pettää itsensä. "

        Monet luulevat olevansa uskossa, kun määrätyt rituaalit on läpikäyty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko nuo valheet joita keksit toisen kontolle vihasi sanelemia?

        Luulen että nimenomaan viha laittaa tuon helluntailaisen riehumaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Raamatussa puhutaan myös luulouskosta:
        Gal 6
        " Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän pettää itsensä. "

        Monet luulevat olevansa uskossa, kun määrätyt rituaalit on läpikäyty.

        Ei tuossa mainita mitään luulouskoa vaan luulemista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen että nimenomaan viha laittaa tuon helluntailaisen riehumaan

        Tuokin taitaa olla sitä luulouskoa! Mutta mistä sinulle on tuo viha tullut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuokin taitaa olla sitä luulouskoa! Mutta mistä sinulle on tuo viha tullut?

        Ei siinä mainita luulouskoa. Kerro toki mistä vihasi meitä uskovia kohtaan on tullut?


      • Anonyymi

        Mikä saa sinut nimittelemään noin törkeästi muita?
        Kaltaisiasi nimittelijöitä on tuomittu oikeudessakin, kun kohde on ollut vähemmän anonyymi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen että nimenomaan viha laittaa tuon helluntailaisen riehumaan

        Kyse oli niistä, jotka valehtelevat hänestä ja myös esiintyvät välillä hänenä mustamaalatakseen häntä. Kuulut ilmeisesti heihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä saa sinut nimittelemään noin törkeästi muita?
        Kaltaisiasi nimittelijöitä on tuomittu oikeudessakin, kun kohde on ollut vähemmän anonyymi.

        Tarkoitatko sitä nimittelyä mitä helluntailaisen harjoittaa? Saatnanpalvoja, jonglööri, vauvakastefani, vauvakastefanaatikko, vauvanvalielija, kirkkokiivailiija, jne jne jne

        Minusta teidän ei pitäisi tulla tänne luterilaisia mollaamaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli niistä, jotka valehtelevat hänestä ja myös esiintyvät välillä hänenä mustamaalatakseen häntä. Kuulut ilmeisesti heihin?

        Helluntailaisella on sellainen tapa. Se kai lioittyy hänen vihaansa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko sitä nimittelyä mitä helluntailaisen harjoittaa? Saatnanpalvoja, jonglööri, vauvakastefani, vauvakastefanaatikko, vauvanvalielija, kirkkokiivailiija, jne jne jne

        Minusta teidän ei pitäisi tulla tänne luterilaisia mollaamaan

        Lisään tuohon vielä "kasteenpalvoja" ja "vedenpalvoja" sekä "lutterin lapsi"

        Mikähän saa hellarit nimittelemään uskovia noilla termeillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään tuohon vielä "kasteenpalvoja" ja "vedenpalvoja" sekä "lutterin lapsi"

        Mikähän saa hellarit nimittelemään uskovia noilla termeillä?

        Ehkä se on sisäänrakennettuna helluntailaisuuteen.

        Jumalan Sanassa pysyvät ovat kautta historian saaneet haukkuja osakseen. Niin se on edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään tuohon vielä "kasteenpalvoja" ja "vedenpalvoja" sekä "lutterin lapsi"

        Mikähän saa hellarit nimittelemään uskovia noilla termeillä?

        Unohdit tuossa vielä ne haukkumatermit, joita jonglööri käyttää uskovaisista: saatananpalvoja, lastenraiskaaja, lastennussija, uudestikastaja jne jne
        Sellaista se kasteenpalvonta aiheuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit tuossa vielä ne haukkumatermit, joita jonglööri käyttää uskovaisista: saatananpalvoja, lastenraiskaaja, lastennussija, uudestikastaja jne jne
        Sellaista se kasteenpalvonta aiheuttaa.

        Nuo on uudestikastajien käyttämiä termejä

        Tyo uudestisyntymätön hellari haukkuu uskovia koko ajan


      • Anonyymi

        Uudestisyntymätön kirjoittaa juuri tuollaista ja puhuu kasteen palvomisesta

        Hänelle Jeesus ja uskovat ovat suuri vihan kohde


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko sitä nimittelyä mitä helluntailaisen harjoittaa? Saatnanpalvoja, jonglööri, vauvakastefani, vauvakastefanaatikko, vauvanvalielija, kirkkokiivailiija, jne jne jne

        Minusta teidän ei pitäisi tulla tänne luterilaisia mollaamaan

        Pedoksi sanominen on pahempaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaisella on sellainen tapa. Se kai lioittyy hänen vihaansa

        Ei hänenä esiintyvät muut ole helluntailaisia, vaan nimenomaan teitä eri mieltä olevia, joilla on tarve mustamaalata häntä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään tuohon vielä "kasteenpalvoja" ja "vedenpalvoja" sekä "lutterin lapsi"

        Mikähän saa hellarit nimittelemään uskovia noilla termeillä?

        Eikö pedoksi nimittely ole aika paljon pahempaa?
        Sillä nimitteli juuri äsken häntä ei-helluntailainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit tuossa vielä ne haukkumatermit, joita jonglööri käyttää uskovaisista: saatananpalvoja, lastenraiskaaja, lastennussija, uudestikastaja jne jne
        Sellaista se kasteenpalvonta aiheuttaa.

        Noiden keskimmäisten käyttäminen turhanpäiten kertoo paljon käyttäjästään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo on uudestikastajien käyttämiä termejä

        Tyo uudestisyntymätön hellari haukkuu uskovia koko ajan

        Miksi hyväksyt, että häntä nimitellään noinkin törkeillä lapsiin liittyvillä sanoilla?


      • Anonyymi

        Miten kertoo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pedoksi sanominen on pahempaa

        Kyseinen henkilö on sitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö pedoksi nimittely ole aika paljon pahempaa?
        Sillä nimitteli juuri äsken häntä ei-helluntailainen

        Tai helluntailainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi hyväksyt, että häntä nimitellään noinkin törkeillä lapsiin liittyvillä sanoilla?

        Valitettavasti hän on omilla viesteillään todistanut olevansa se miksi häntä sanotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti hän on omilla viesteillään todistanut olevansa se miksi häntä sanotaan.

        Ei ole todistanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen henkilö on sitä

        Toisena esiintyminen mustamaalatakseen hänet ei riitä todisteeksi.


    • Anonyymi

      ”Joutuuko helvettiin, jos ei ole kuullutkaan Jeesuksesta…?” kysytään toisinaan.

      Ensinnäkin, kadotukseen joudutaan siksi, että ihminen tekee syntiä.

      Raamatun mukaan jopa uudestisyntynyt uskova voi menettää pelastuksensa, vaikka on kuullut Jeesuksesta ja tullut uskoon.

      Jo VTssa pelastuttiin, vaikka ei oltu kuultukaan Jeesus-nimestä. UTn mukaan esim. Mooses ja Elia ovat nyt Jumalan luona tuonpuoleisessa. Se tiedetään siitä, että he ilmestyivät UTn aikaan Kirkastusvuorella Jeesukselle ja opetuslapsille. Myös VTn aikaan pelastuttiin uskosta ja parannuksenteosta, kuten nykyäänkin, ja uskottiin myös tulevaan Messiaaseen eli voideltuun Vapahtajaan; siis Kristukseen.

      Syntien vapahtajasta kerrotaan ensimmäisen kerran jo Eedenin lankeemuksen yhteydessä ja lukuisat VTn profetiat puhuvat Messiaasta. Jeesus eli maan päällä VTn aikaisten ihmisten parissa, joista osa tunnisti hänet täksi luvatuksi Messiaaksi. Johannes Kastaja oli vanhan liiton profeetta, joka raivasi Jeesukselle tietä. Jne. Uusi liittohan astui voimaan vasta Jeesuksen kuollessa. UT kuvaa vanhan liiton aikaa aina siihen asti. Uuden liiton seurakunta syntyi vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen helluntaina.

      On myös mahdollista, että sellaiset ihmiset maailmassa, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan Jeesuksen nimeä ja evankeliumia, eivät joka tapauksessa olisi uskoneet häneen, vaikka olisivat ne kuulleetkin. Tottakai kaikkitietävä Jumala tämän ennalta tietää, kuka evankeliumin tulee uskomaan ja kuka ei.

      Raamatun mukaan Jumala on määrännyt kansoille asumisen rajat. Miksi? On mahdollista, että hän on edeltä ohjannut evankeliumille otolliset ihmiset asumaan alueille, jossa voi kuulla evankeliumin ja pelastua ja vastaavasti taas ei-otolliset ihmiset alueille, jota evankeliumi ei ehkä koskaan saavuta. Eräässä UTn kohdassa Pyhä Henki kieltää apostoleita lähtemästä tietylle alueelle sen perusteella, etteivät ihmiset siellä tule ottamaan evankeliumia vastaan, joten ihan Raamatullista perusteitakin tälle väitteelle on. (”He kulkivat Frygian ja Galatian maan kautta, sillä Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa.” Apt.16:6)

      Koko ihmiskunnan väkimäärään nähden vain pieni osa ihmisistä pelastuu Raamatun mukaan. Kaikkivoipalle Jumalalle tällainen ihmisten ”ennakkojärjestely” tuskin on temppu eikä mikään. Jos jollain alueella asuu ihmisiä, jotka eivät joka tapauksessa ottaisi evankeliumia vastaan, vaikka sen kuulisivatkin, on sanoman sinne vieminen silloin ihan turhaa.

      On todellakin ihmisiä, jotka eivät edes halua pelastua, vaikka siitä heille kerrottaisiin. Otsikon kysymystäkin kysyvät usein juuri tällaiset ihmiset, joita evankeliumi ja pelastuminen ei vaikuta lainkaan kiinnostavan, mutta jotka silti kritisoivat sitä ja Jumalaa, mutta eivät tee mitään, viedäkseen pelastussanomaa itsekään kenellekään, jotta ne muut (joista he niin huolissan ovat olevinaan) edes voisivat kuulla sanoman ja pelastua.

      Onneksi Jumala ei kuitenkaan ole jättänyt pelastumisasiaa ainoastaan ihmisten harteille. Uskoville on kyllä annettu lähetyskäsky viedä evankeliumia, mutta sen lisäksi myös Jumala itse tekee niin. Maissa, jossa evankeliumia ei saa julistaa tai se on hyvin vaarallista, yhä useammat uskoon tulleet ihmiset kertovat kohdanneensa Jeesuksen näyssä tai unessa. Paavali oli juutalainen fariseus, joka oli kyllä jo kuullut Jeesuksesta, koska vainosi hänen seuraajiaan. Mutta hän itse kohtasi Jeesuksen näyssä ja tuli vasta sen myötä uskoon. Se, että Jeesus ilmestyy myös tällä tavalla, on siis ihan Raamatun mukaista, emmekä voi tietää, monelleko Jumala oikeastaan näin on tehnyt ja tekee maailmassa.

      Jos Jumala näkee, että ihminen etsii Jumalaa tosissaan, voimme luottaa siihen, ettei sellainen ihminen jää häneltä huomaamatta ja ilman vastakaikua, vaan Jumala saa hänelle pelastussanoman vietyä tavalla tai toisella.

      • Anonyymi

        Raamattu opettaa kolminaisuutta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu opettaa kolminaisuutta

        "Kuinka tulla uskoon?"

        Mummonmuorin mielestä kukaan ei saa tulla uskoon, koska se ei kuulu luterilaiseen teologiaan. .
        Ihmisen pitää vain kasvaa uskossa koko ikänsä, mutta varsinaisesti uskoon ei saa tulla, eikä varsinkaan kertoa uskoontulostaan.
        Sellainen on fundamentalismiä.
        Kuinkahan suureksi mummomuori kasvaa?

        Jeesus erehtyi kun sanoi: "Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan."
        Ihmisen pitää vain etsiä koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuinka tulla uskoon?"

        Mummonmuorin mielestä kukaan ei saa tulla uskoon, koska se ei kuulu luterilaiseen teologiaan. .
        Ihmisen pitää vain kasvaa uskossa koko ikänsä, mutta varsinaisesti uskoon ei saa tulla, eikä varsinkaan kertoa uskoontulostaan.
        Sellainen on fundamentalismiä.
        Kuinkahan suureksi mummomuori kasvaa?

        Jeesus erehtyi kun sanoi: "Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan."
        Ihmisen pitää vain etsiä koko ajan.

        Voisit lopettaa jo nuo henilöhyökkäykset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisit lopettaa jo nuo henilöhyökkäykset

        >>> kuinka tulla uskoon <<<

        "Minä panen lakini heidän mieleensä ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä ."
        Henr: 10 : 16

        oma sydämenusko on aito usko .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>> kuinka tulla uskoon <<<

        "Minä panen lakini heidän mieleensä ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä ."
        Henr: 10 : 16

        oma sydämenusko on aito usko .

        Raamattu puhuu uskoontulosta:
        Ef 1
        "Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte KUULLEET totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, USKOVIKSI tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi — hänen kirkkautensa kiitokseksi.

        Kasteesta tuossa ei puhuta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu puhuu uskoontulosta:
        Ef 1
        "Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte KUULLEET totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, USKOVIKSI tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi — hänen kirkkautensa kiitokseksi.

        Kasteesta tuossa ei puhuta mitään.

        Suomeen kristinusko tullut 1100 - luvulla Jkr .

        on siis kuultu evankeliumi , kaste >>> Matteuksen evankeliumi 28 : 18 -20


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomeen kristinusko tullut 1100 - luvulla Jkr .

        on siis kuultu evankeliumi , kaste >>> Matteuksen evankeliumi 28 : 18 -20

        Paavalikin saarnasi EVANKELIUMIA, eikä kastetta:
        1. Kor 1
        "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavalikin saarnasi EVANKELIUMIA, eikä kastetta:
        1. Kor 1
        "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi."

        ei se kastekäskyä poista , ettei Paavali kastanut . . . Paavali oli kuule silloin vielä "tappohommissa" , kun Jeesus antoi kastekäskyn OMILLE OPETUSLAPSILLEEN .

        ei Paavali ollut siis edes paikalla kun Jeesus antoi kastekäskyn opetuslapilleen .

        Jeesus sanoo ylösnousemuksensa jälkeen:

        "Ja ne yksitoista OPETUSLASTA vaelsivat Galileaan sille vuorelle , jonne Jeesus oli
        käskenyt heidän mennä.
        Ja kun he näkivät hänet , he kumartaen rukoilivat häntä , mutta muutamat epäilivät .

        "Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi : "Minulle on annettu kaikki valta
        taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni
        kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" Matt: 28 : 16 - 19


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavalikin saarnasi EVANKELIUMIA, eikä kastetta:
        1. Kor 1
        "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi."

        Evanekeliumiin kuulu Kristuksen kuolema ja sitä kautta kaste


      • Anonyymi

        "Raamatun mukaan jopa uudestisyntynyt uskova voi menettää pelastuksensa, vaikka on kuullut Jeesuksesta ja tullut uskoon."

        Tulee mieleen palstan Arto TTT, Aitolainen ja Ms Hyvis, jotka jatkavat suoraan helvetin lieskoihin kitumaan ikuisiksi ajoiksi. Ja kaikki tietävät hyvin MIKSI?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evanekeliumiin kuulu Kristuksen kuolema ja sitä kautta kaste

        Kuolemaan ei tarita kastetta.
        Miksihän eräät kuvittelevat, että veden avulla voisi päästä taivaaseen? Entä jos vesi jäätyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolemaan ei tarita kastetta.
        Miksihän eräät kuvittelevat, että veden avulla voisi päästä taivaaseen? Entä jos vesi jäätyy?

        Pietari opetti että vesi pelastaa kasteena - Kristuksen työn kautta.

        Kristuksen kuolemaan meidät kastetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolemaan ei tarita kastetta.
        Miksihän eräät kuvittelevat, että veden avulla voisi päästä taivaaseen? Entä jos vesi jäätyy?

        >>> veden avulla <<<

        helluntailainen EI USKO ! kristillinen kaste annetaan :
        "Jumalan pysyvän ja elävän sanan kautta" 1 Piet : 1 : 23 > "vedestä JA Hengestä"


    • Anonyymi

      Alat vaan ajattelemaan homoutta kokoajan kun olet hereillä ja mielellään näät siitä uniakin.

    • Anonyymi

      "Kuinka tulla uskoon, eli "aitouskovaksi", sitähän täällä uskovalla useimmiten tarkoitetaan, aitouskovat täällä sitä uskonsa erinomaisuutta toitottavat."

      Kiihkoilu, siitä herra Sebaot on mielissään, kuten eläinuhrien tuoksusta. Palstan aitouskova kun pätee S24 keskustelussa niin se oikeuttaa automaattisesti taivaspaikkaan paratiisissa.

      "Siis miten tulla suvaitsemattomaksi, tiukkapipoiseksi "Totuuden" tietäjäksi, jolle muiden ei niin ryppuotsainen usko Jumalaan on vain vähättelyn ja tuomitsemisen aihe. Onko paras koulu helluntailaisuus vai jokin kirkon herätysliike?"

      Hankkiudu viidesläisiin piireihin. Siellä armo on kortilla. "Hell und die" seurassa saat myös tarvittavan aivovaurion, joka nostaa pisteitäsi sk:n ja herra Sebaotin silmissä.

      • Anonyymi

        Totta: "ei se kastekäskyä poista , ettei Paavali kastanut . "

        Apollos kastoi ne, jotka olivat tulleet uskoon Paavalin saarnan seurauksena:
        1. Kor 3
        " He ovat palvelijoita, jotka ovat johtaneet teidät uskoon, kumpikin siinä tehtävässä, jonka Herra on hänelle antanut. Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala antoi kasvun".

        "Mutta se kaste kuuluu vain niille, jotka ovat tulleet uskoon:"
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."

        Siksi uskomattoman aikuisen tai lapsen kastaminen on turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta: "ei se kastekäskyä poista , ettei Paavali kastanut . "

        Apollos kastoi ne, jotka olivat tulleet uskoon Paavalin saarnan seurauksena:
        1. Kor 3
        " He ovat palvelijoita, jotka ovat johtaneet teidät uskoon, kumpikin siinä tehtävässä, jonka Herra on hänelle antanut. Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala antoi kasvun".

        "Mutta se kaste kuuluu vain niille, jotka ovat tulleet uskoon:"
        "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."

        Siksi uskomattoman aikuisen tai lapsen kastaminen on turhaa.

        Mistään turhasta kastamisesta ei Raamattu puhu vaan sinä jankkaat siitä koko ajan


    • Anonyymi

      Opiskelemalla luonnontieteitä.

    • ”Anonyymi” 2024-09-27 09:58:37 kompastui kerralla:
      ”Uskon vastaanottaminen on muka luterilaisen teologian vastaista, mutta kuitenkin luterilainen.net opettaa, että "”Ihminen voi valita Jumalan ja pelastuksen. Hänen tulee siis valita oikein, tehdä uskonratkaisu ja antaa elämänsä Jeesukselle. "!!!!”

      Kokonaisuudessaan kohta menee näin:
      ”Ihminen voi valita Jumalan ja pelastuksen. Hänen tulee siis valita oikein, tehdä uskonratkaisu ja antaa elämänsä Jeesukselle. Tästäkin teologiasta on monta versiota, mutta pääajatus on se, että ihmisellä on lopulta kuitenkin se ratkaiseva osuus omassa pelastuksessaan.”

      Se on kritiikkiä ratkaisukeskeistä teologiaa kohtaan.

      ”Vaikka näin Jumalalle yritetään antaa kunnia pelastuksesta, kuitenkin tämän opin mukaan ihminen on kuitenkin viime kädessä se, jonka omassa varassa pelastuminen on. Ihmisellä on se ratkaiseva askel ja ratkaiseva prosentti.”

      Opetus menee näin : ”Kristus ja hänen evankeliuminsa ei sulje yhtään katuvaa syntistä ulkopuolelle, vaan houkuttelee ja kutsuu kaikkia köyhiä, taakan painamia ja murheellisia syntisiä tekemään parannuksen, tuntemaan syntinsä ja uskomaan Kristukseen. Se lupaa Pyhän Hengen puhdistamaan heitä ja antaa siis murheellisille, ahdistetuille ihmisille mahdollisimman kestävän lohdun: heidän pelastumisensa ei ole heidän omassa kädessään.”

      ”Pitääkö ihmisen "vastaanottaa uskoa vuosia ja vuosia", mutta ei saa koskaan saa tosissaan ottaa sitä vastaan?????”

      Olen tämänkin selittänyt jo moneen kertaan. Usko voi olla lapsesta saakka. Jeesus voi kutsua sinua moneen kertaan ja pieni askel kerrallaan mennään eteenpäin. Usko voi olla myös voimakas kokemus, joka ehkä vastaa jotain ”tulemista”. Yhtä kaikki, kaikissa on elämänmittainen kasvaminen kyseessä.

      Eli totta kai saa ottaa uskon vastaan joko vähitellen tai sitten nopeammin. Mutta ei se hengellinen kasvaminen siihen pääty vaan oikeastaan vasta alkaa.

      • Anonyymi

        Olipa taas RISTIRIITAINEN kommentti:
        "mutta pääajatus on se, että ihmisellä on lopulta kuitenkin se ratkaiseva osuus omassa pelastuksessaan.”

        Tuohan EI KIISTÄ ihmisen omaa ratkaisua!!!!eikä ole kritiikkiä ratkaisukeskeistä teologiaa vastaan!!! Sehän KOROSTAA omaa vastuuta!
        Mummonmuori puhuu aina "uskoon kasvamisesta", mutta jos tuo kasvu johtaa uskoon tulemiseen, niin se onkin vastoin luterilaista opetusta?????? Mummonmuorilla on sama periaate kuin eräässä arvoituksessa:
        "Etsii ja etsii, mutta ei soisi löytävänsä."

        Pitääkö ihmisen aina vain kasvaa ja kasvaa, mutta ei koskaan voi kokea uskoon tuloa???
        Ristiriitaista tuo mummonmuorin teologia.

        Usko voi olla lapsesta saakka, mutta se edellyttää sitä, että lapselle on KERROTTU Jeesuksesta!!! Ei se usko tule kasteen perusteella!!!
        "Usko tulee KUULEMISESTA ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta"!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa taas RISTIRIITAINEN kommentti:
        "mutta pääajatus on se, että ihmisellä on lopulta kuitenkin se ratkaiseva osuus omassa pelastuksessaan.”

        Tuohan EI KIISTÄ ihmisen omaa ratkaisua!!!!eikä ole kritiikkiä ratkaisukeskeistä teologiaa vastaan!!! Sehän KOROSTAA omaa vastuuta!
        Mummonmuori puhuu aina "uskoon kasvamisesta", mutta jos tuo kasvu johtaa uskoon tulemiseen, niin se onkin vastoin luterilaista opetusta?????? Mummonmuorilla on sama periaate kuin eräässä arvoituksessa:
        "Etsii ja etsii, mutta ei soisi löytävänsä."

        Pitääkö ihmisen aina vain kasvaa ja kasvaa, mutta ei koskaan voi kokea uskoon tuloa???
        Ristiriitaista tuo mummonmuorin teologia.

        Usko voi olla lapsesta saakka, mutta se edellyttää sitä, että lapselle on KERROTTU Jeesuksesta!!! Ei se usko tule kasteen perusteella!!!
        "Usko tulee KUULEMISESTA ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta"!!!

        Sinä et vain ymmärrä, joten ihan turhaan riehut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et vain ymmärrä, joten ihan turhaan riehut.

        Osaatko sanoa mitään itse asiaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko sanoa mitään itse asiaan?

        Oikein:
        " luterilainen.net opettaa, että "”Ihminen voi valita Jumalan ja pelastuksen. Hänen tulee siis valita oikein, tehdä uskonratkaisu ja antaa elämänsä Jeesukselle. "

        Miksihän lut kirkko ei noudata tuota ohjetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein:
        " luterilainen.net opettaa, että "”Ihminen voi valita Jumalan ja pelastuksen. Hänen tulee siis valita oikein, tehdä uskonratkaisu ja antaa elämänsä Jeesukselle. "

        Miksihän lut kirkko ei noudata tuota ohjetta?

        Siksi, kun ei juuri kukaan valitsisi luterilaista kirkkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein:
        " luterilainen.net opettaa, että "”Ihminen voi valita Jumalan ja pelastuksen. Hänen tulee siis valita oikein, tehdä uskonratkaisu ja antaa elämänsä Jeesukselle. "

        Miksihän lut kirkko ei noudata tuota ohjetta?

        Ilmeisesti et ole perehtynyt luterilainen. net:n opetuksiin sillä se ei opeta tuollaista vaan KUMOAA moisen harhan:

        "Tämän teologian perustana on oletus, että ihmisellä on vapaa tahto ja siksi hän on täysin kykenevä valitsemaan Jeesuksen. Tämä on kuitenkin selkeässä ristiriidassa Raamatun opetuksen kanssa, sillä syntiinlankeemuksen jälkeen ihmisellä ei ole enää vapaata tahtoa suhteessa Jumalaan, vaan synti on pimentänyt ihmisen niin, ettei hän luonnostaan valitse Jumalaa, ei luonnostaan osaa kääntyä Jeesuksen puoleen eikä edes etsiä Jumalaa"

        Kannattaa lukea kontekstissaan näitä sivuja ennen kuin antaa väärää tietoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi, kun ei juuri kukaan valitsisi luterilaista kirkkoa.

        Aika moni sen on valinnut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni sen on valinnut

        Itsekin aikoinaan valitsin kristillisen luterilaisen kirkon. Liityin siihen ja aloin lukea helppotajuista, kansantajuista, luterilaista teologiaa: Lutherin hartauskirjaa sekä mm. joitain Sleyn kirjoja.

        Arkkipiispojen loukkaavan käytöksen ja naispappien pilaaman, antikristilliseksi muuttuneen kirkkolaitoksen hylkäsin sittemmin. Erosin kirkosta.

        Mutta itse alkuperäisestä, lutherilaisesta uskosta en ole luopunut. Minuun vetoavat mm. luterilaiisten eri herätysliikkeiden käyttämät vanhat virret ja hengelliset laulut (esim. HSHL).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekin aikoinaan valitsin kristillisen luterilaisen kirkon. Liityin siihen ja aloin lukea helppotajuista, kansantajuista, luterilaista teologiaa: Lutherin hartauskirjaa sekä mm. joitain Sleyn kirjoja.

        Arkkipiispojen loukkaavan käytöksen ja naispappien pilaaman, antikristilliseksi muuttuneen kirkkolaitoksen hylkäsin sittemmin. Erosin kirkosta.

        Mutta itse alkuperäisestä, lutherilaisesta uskosta en ole luopunut. Minuun vetoavat mm. luterilaiisten eri herätysliikkeiden käyttämät vanhat virret ja hengelliset laulut (esim. HSHL).

        Karitsall' kiitos olkohon (Achrenius 58):
        https://youtu.be/saWNxc9SGM4?si=pCUkDaVYXzXPO2IM
        *


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti et ole perehtynyt luterilainen. net:n opetuksiin sillä se ei opeta tuollaista vaan KUMOAA moisen harhan:

        "Tämän teologian perustana on oletus, että ihmisellä on vapaa tahto ja siksi hän on täysin kykenevä valitsemaan Jeesuksen. Tämä on kuitenkin selkeässä ristiriidassa Raamatun opetuksen kanssa, sillä syntiinlankeemuksen jälkeen ihmisellä ei ole enää vapaata tahtoa suhteessa Jumalaan, vaan synti on pimentänyt ihmisen niin, ettei hän luonnostaan valitse Jumalaa, ei luonnostaan osaa kääntyä Jeesuksen puoleen eikä edes etsiä Jumalaa"

        Kannattaa lukea kontekstissaan näitä sivuja ennen kuin antaa väärää tietoa

        Totta. Luterilainen kirkko ei hyväksy sitä, että ihminen voi itse valita, ketä hän tahtoo palvella. Sen mukaan vanhemmat ja kummit vain voivat tehdä tuon ratkaisun. Tietysti papin avustuksella.
        Siksi tuollainen "pakkousko" ei oikein enää vetoa ihmisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Luterilainen kirkko ei hyväksy sitä, että ihminen voi itse valita, ketä hän tahtoo palvella. Sen mukaan vanhemmat ja kummit vain voivat tehdä tuon ratkaisun. Tietysti papin avustuksella.
        Siksi tuollainen "pakkousko" ei oikein enää vetoa ihmisiin.

        Raamattukaan ei hyväksy sitä että joku voisi itse valita ellei Jumala häntä vedä

        Helluntailaisuuden mukaan vanhemmat ja kummit herättävät uskon, kun taas luterilaisuudessa se on Pyhän Hengen työtä Jumalan Sanan kautta

        Uskominen on uudestikastajille "pakkoa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattukaan ei hyväksy sitä että joku voisi itse valita ellei Jumala häntä vedä

        Helluntailaisuuden mukaan vanhemmat ja kummit herättävät uskon, kun taas luterilaisuudessa se on Pyhän Hengen työtä Jumalan Sanan kautta

        Uskominen on uudestikastajille "pakkoa".

        Totta. Jumalahan vetää vauvaa oikein tosissaan ja vauva parkuu sen johdosta.
        Se on sellaista kissa ja hiirileikkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Jumalahan vetää vauvaa oikein tosissaan ja vauva parkuu sen johdosta.
        Se on sellaista kissa ja hiirileikkiä.

        Ja taas se otti vauvat esille

        Ei tuo pysty minkäänlaiseen kunnon keskusteluun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattukaan ei hyväksy sitä että joku voisi itse valita ellei Jumala häntä vedä

        Helluntailaisuuden mukaan vanhemmat ja kummit herättävät uskon, kun taas luterilaisuudessa se on Pyhän Hengen työtä Jumalan Sanan kautta

        Uskominen on uudestikastajille "pakkoa".

        Se on juuri noin. Uudestikastajat eivät siis usko Pyhän Hengen työhön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on juuri noin. Uudestikastajat eivät siis usko Pyhän Hengen työhön.

        Tuollainen valehteleminenko on oikeaa keskustelua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen valehteleminenko on oikeaa keskustelua?

        Sinä olet todella suuri valehtelija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas se otti vauvat esille

        Ei tuo pysty minkäänlaiseen kunnon keskusteluun

        Se tuntuu olevan helluntailaisille tyypillistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tuntuu olevan helluntailaisille tyypillistä

        Ai sinä oletkin helluntailainen? Eipä olisi uskonut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai sinä oletkin helluntailainen? Eipä olisi uskonut!

        Sinä olet ja se on helppo nähdä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet ja se on helppo nähdä

        Sinulla taitaa olla näkövika.
        Mutta sinulla on vahva usko veden taikavoimaan. Tehoaako vesi, jos pappi pudottaa sitä vauvan niskaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla taitaa olla näkövika.
        Mutta sinulla on vahva usko veden taikavoimaan. Tehoaako vesi, jos pappi pudottaa sitä vauvan niskaan?

        Sinä OLET helluntailainen, sinä uskot veden taikavoimiin ja olet ainoa joka sellaisesta


      • Anonyymi

        Aika paljon se kertoo itsestään noiden juttujen kautta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika paljon se kertoo itsestään noiden juttujen kautta

        Sehän itsekin todistaa että uskoo taikaan eikä Jumalan Sanaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä OLET helluntailainen, sinä uskot veden taikavoimiin ja olet ainoa joka sellaisesta

        Joo helluntailainen se on. Ja kaukana uskovasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo helluntailainen se on. Ja kaukana uskovasta.

        Totta.
        Noidille kaste on vain vettä ilman osallisuutta Kristukseen. Tuolla uudestisyntymättömälä tuskaansa purkavalla helluntailaisnoidalla on usko vain veden taikavoimiin.

        Me Jeesuksen omat taas uskomme Kristukseen ja hänen täytettyyn työhönsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta.
        Noidille kaste on vain vettä ilman osallisuutta Kristukseen. Tuolla uudestisyntymättömälä tuskaansa purkavalla helluntailaisnoidalla on usko vain veden taikavoimiin.

        Me Jeesuksen omat taas uskomme Kristukseen ja hänen täytettyyn työhönsä.

        Onko se vesijeesus, johon te uskotte?

        Tuollainen kielenkäyttö todistaa, että elävää, ylösnoussutta Jeesusta te ette tunne: "Siinä tuon pedofiilinoida uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin jutut".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se vesijeesus, johon te uskotte?

        Tuollainen kielenkäyttö todistaa, että elävää, ylösnoussutta Jeesusta te ette tunne: "Siinä tuon pedofiilinoida uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin jutut".

        Hellarit uskoo vesijeesukseen ja taikavoimiinä
        Kielenköyttösi todistaa että et ole uskova


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta.
        Noidille kaste on vain vettä ilman osallisuutta Kristukseen. Tuolla uudestisyntymättömälä tuskaansa purkavalla helluntailaisnoidalla on usko vain veden taikavoimiin.

        Me Jeesuksen omat taas uskomme Kristukseen ja hänen täytettyyn työhönsä.

        Hyvä tiivistys!

        Kun en halua kuulla mistään taikavoimista niin skippaan vapaiden suuntien kokoukset ja menen johonkin perinteiseen seurakuntaan kuulemaan evankeliumua Jeesuksesta


    • Anonyymi

      Aito usko löytyy pullosta. Kahden viikon kuuri pullo kossua joka päivä ja sitten lopettaa kuin seinään niin jeesus tulee tutuksi. Parhassa tapauksessa saat vielä profetoimisen lahjan kaupan päälle.

      • Anonyymi

        Noinko Katekismuksessa opetetaan.
        Ainakin entinen arkkipiispa Mäkinen yritti soveltaa tuota oppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinko Katekismuksessa opetetaan.
        Ainakin entinen arkkipiispa Mäkinen yritti soveltaa tuota oppia.

        Novumeissa voidaan opettaa noin

        Ainakin nykyinen hellumtaisetä istuu nyt linnassa kun lapset laverteli


      • Anonyymi

        Sodomiittikäkätys varmasti allekirjoittaa tuon

        Se on aina pullojen perään


    • Anonyymi

      Herran haltuun vaan. Ihan turhaa on käännytellä maailman viisaita ihmisen. Tosi on, älkää uskoko.

      • Anonyymi

        Eivät helluntailaiset uskokaan

        He eivät tarvitse evankeliumia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät helluntailaiset uskokaan

        He eivät tarvitse evankeliumia

        Totta:
        "Eivät helluntailaiset uskokkaan veden taikavoimaan"! He eivät tarvitse vettä pelastuakseen.
        Se on luterilaisten yksinoikeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta:
        "Eivät helluntailaiset uskokkaan veden taikavoimaan"! He eivät tarvitse vettä pelastuakseen.
        Se on luterilaisten yksinoikeus.

        Helluntailaiset uskoo veden taikavoimaan

        Kristityt ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta:
        "Eivät helluntailaiset uskokkaan veden taikavoimaan"! He eivät tarvitse vettä pelastuakseen.
        Se on luterilaisten yksinoikeus.

        Eli hellarit ei usko että vesi pelastaa kasteena kuten Sana opettaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli hellarit ei usko että vesi pelastaa kasteena kuten Sana opettaa?

        Totta:
        "Eli hellarit ei usko että vesi pelastaa kasteena kuten Sana opettaa". Heidän ei tarvitse uskoa Jumalan sanaa
        Se on luterilaisten yksinoikeus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta:
        "Eli hellarit ei usko että vesi pelastaa kasteena kuten Sana opettaa". Heidän ei tarvitse uskoa Jumalan sanaa
        Se on luterilaisten yksinoikeus

        Vapaat suunnat on Raamatun sanasta vapaat, näin se on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaiset uskoo veden taikavoimaan

        Kristityt ei.

        Kirkon virallisen opin mukaan kirkko pesee puhtaaksi synnistä kolmella vesitipalla.
        Kirkon virallisen opin mukaan Raamattu valehtelee sanoessaan: uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        Kirkon virallisen opin mukaan ennen tehdyt synnit ovat sovittamatta ja ennen tehdyt synnit, aina Aadamista asti, sälytetään jokaisen ihmisen kannettavaksi.
        Kirkon virallisen opin mukaan kirkolla on pelastavat sakramentit. Kirkko kykenee siihen, mihin Jumala ei kyennyt: pelastamaan ihmisen.


    • Anonyymi

      Herätysliikkeet jos haluat kuulla tervettä evankeliumia. Silloin kannattaa välttää taikaa ylistävää helluntailaisuutta

      • Anonyymi

        Joo, kannattaa ylistää vain kastetta! Se on ihmeellinen taikapelastaja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kannattaa ylistää vain kastetta! Se on ihmeellinen taikapelastaja!

        Joo sinä et tykkää siitä että Jeesusta ylistetään.


      • Anonyymi

        Näköjään helluntailaisuudessa se taika on jatkuvasti läsnä:
        " Se on ihmeellinen taikapelastaja!"

        Ei ihme että siellä ei kuule tervettä evankeliumia


    • ”Anonyymi” 2024-09-30 10:29:42 ei nyt taida oikein itsekään tietää, mistä on kyse
      ”Olipa taas RISTIRIITAINEN kommentti:
      "mutta pääajatus on se, että ihmisellä on lopulta kuitenkin se ratkaiseva osuus omassa pelastuksessaan.”
      Tuohan EI KIISTÄ ihmisen omaa ratkaisua!!!!eikä ole kritiikkiä ratkaisukeskeistä teologiaa vastaan!!! Sehän KOROSTAA omaa vastuuta!”

      Ensimmäisenä tuli mieleeni, lukeeko hän Raamattua samalla tavalla eli poimii lauseita irralleen ja laittaa ne aivan toiseen asiayhteyteen, kuin mitä ne alun perin olivat?

      ”Anonyymi” 2024-09-30 13:43:45 huomauttaa ”Ilmeisesti et ole perehtynyt luterilainen. net:n opetuksiin sillä se ei opeta tuollaista vaan KUMOAA moisen harhan…”, näin juuri siinä on.

      Uskoon tulo ei ole ihmisen teko vaan Jumalan teko.

      ”Mummonmuori puhuu aina "uskoon kasvamisesta", mutta jos tuo kasvu johtaa uskoon tulemiseen, niin se onkin vastoin luterilaista opetusta?” ja ”Pitääkö ihmisen aina vain kasvaa ja kasvaa, mutta ei koskaan voi kokea uskoon tuloa???”

      Et ilmeisesti edes lukenut, mitä kirjoitin. Vaikka kokisi tuollaisen vahvan kokemuksen, mitä sitten nimittää ”tulemiseksi”, niin eihän se ole kuin yksi askel hengellisellä tiellä. Ei kukaan ole valmis vaan jokaisen tulee kasvaa eli kehittyä eteenpäin.

      Eli saa kokea, vaikka monta kertaa, jos joku sitä tarvitsee.

      • Anonyymi

        Et sinä edes usko siihen mitä Raamatussa lukee.


      • Anonyymi

        ""mutta pääajatus on se, että ihmisellä on lopulta kuitenkin se ratkaiseva osuus omassa pelastuksessaan.”
        Tuohan EI KIISTÄ ihmisen omaa ratkaisua!!!!"

        Tuo on totta että elävä kristinusko otetaan vastaan samanlaisella ratkaisulla kuin mitä opetuslapset tekivät kun ratkaisivat lähteä seuraamaan Jeesusta. Sama systeemi nykyään.

        Kirkkolaitoksiin sitten liitytään erilaisten ei-raamatullisten riittien kautta, vauvojan päänvaleluahan ei ole Raamatussa.

        Mutta Jeesusta lähdetään seuraamaan kun ihminen vastaa Herramme kutsuun myöntävästi ja ratkaisee lähteä seuraamaan Häntä. Amen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ""mutta pääajatus on se, että ihmisellä on lopulta kuitenkin se ratkaiseva osuus omassa pelastuksessaan.”
        Tuohan EI KIISTÄ ihmisen omaa ratkaisua!!!!"

        Tuo on totta että elävä kristinusko otetaan vastaan samanlaisella ratkaisulla kuin mitä opetuslapset tekivät kun ratkaisivat lähteä seuraamaan Jeesusta. Sama systeemi nykyään.

        Kirkkolaitoksiin sitten liitytään erilaisten ei-raamatullisten riittien kautta, vauvojan päänvaleluahan ei ole Raamatussa.

        Mutta Jeesusta lähdetään seuraamaan kun ihminen vastaa Herramme kutsuun myöntävästi ja ratkaisee lähteä seuraamaan Häntä. Amen

        Elävä kristinusko otetaan vastaan uskolla, ei ratkaisulla,

        Kirkkolaitokset pysyvät hyvin Raamatun opissa mutta nämä Amerikasta tulleet lahkot korottavat ihmisen omaa ratkaisua Jumalan tekoja edelle

        Amen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elävä kristinusko otetaan vastaan uskolla, ei ratkaisulla,

        Kirkkolaitokset pysyvät hyvin Raamatun opissa mutta nämä Amerikasta tulleet lahkot korottavat ihmisen omaa ratkaisua Jumalan tekoja edelle

        Amen

        Niinpä. Kyse on varsin erilaisista teologioista ja siitä, missä määrin Jumalan katsotaan voivan toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elävä kristinusko otetaan vastaan uskolla, ei ratkaisulla,

        Kirkkolaitokset pysyvät hyvin Raamatun opissa mutta nämä Amerikasta tulleet lahkot korottavat ihmisen omaa ratkaisua Jumalan tekoja edelle

        Amen

        "Elävä kristinusko otetaan vastaan uskolla, ei ratkaisulla,"

        Ja Jeesus otetaan vastaan ratkaisulla, vaikka me Jeesuksen seuraajat emme käytä sanaa ratkaisu, sitä lähinnä käyttävät vihaviestijät!

        Me käytämme termiä "tulla uskoon Jeesukseen", "alkaa seurata Jeesusta", "ottaa Jeesus vastaan kun Hän kolkuttaa", ... ja muitakin termejä. Kun Jeesus kutsuu niin vastaamme Hänen kutsuunsa, kuten itsellä kävi. Pyhän hengen kutsu oli niin voimakas ja kokonaisvaltainen mitä eivät enää vastustaa ja näin otin kutsun vastaan ja siitä lähtien olen elänyt yhdessä Jeesuksen kanssa ja Hän pitänyt tosi tarkan huolen minusta, vaikka kaikenlaista on ollut. Tästä kuuluu kiitos yksinomaan Herralle Jeesukselle joka myös jatkossa kantaa, ohjaa ja opettaa, myös jokapäiväisissä asioissa. Vain yksin Jeesus ... kuten laulun sanat lausuvat. Amen


    • Anonyymi

      Valinnan tekeminen on yksi Raamatun tärkeimmistä opetuksia. Päättäminen ja ''ratkaisu', kulkee punaisena lankana läpi Kirjoitukset: Raamatun alkulehdissä Aadam teki valinnan: hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.
      Aadam oli voinut kieltäytyä ja valita olla syömättä.
      Mooseksen kirjassa itse Jumala kehottaa tekemään 'ratkaisun': minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte.
      Israelilaiset eksyvät epäjumalain palvontaan: Elia kysyi: Kuinka kauan te onnutte molemmille puolille? Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä; mutta jos Baal on Jumala, seuratkaa häntä.
      Paavalikin teki päätöksen: sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa, Sanan lahko merkitys on oikeastaan valinta ja tie, oma valinta.
      Jeesus kertoi tuhlaajapojan paluusta riemuvuotena: Poika oli päättänyt ja tehnyt valinnan: "Minä nousen ja menen isäni tykö ja sanon hänelle".
      Nyt on luterilaisten aika tehdä Jumalan mielen mukainen ratkaisu: Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi

      • Eli ihmisvoimin sitten käännytään ja uskotaan. :D


      • Anonyymi

        "Valinnan tekeminen on yksi Raamatun tärkeimmistä opetuksia. Päättäminen ja ''ratkaisu', kulkee punaisena lankana läpi Kirjoitukset: Raamatun alkulehdissä Aadam teki valinnan: "

        Näin on että se ratkaisu toimia oikein on aina ihmisen valinta, vaikka aloitteen tekijä on aina Jumala joka kutsuu. Jeesus kutsui opetuslapsia ja apostoleita ja nämä valitsivat eli ratkaisivat itse tyköhään lähteä seuraamaan Jeesusta. Jumala kutsuu ja ihminen sitten päättää. Yleensä ihminen päättää jatkaa pahuuden palvelua mutta myös moni tulee sitten uskoon Jeesukseen ja pelastuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Valinnan tekeminen on yksi Raamatun tärkeimmistä opetuksia. Päättäminen ja ''ratkaisu', kulkee punaisena lankana läpi Kirjoitukset: Raamatun alkulehdissä Aadam teki valinnan: "

        Näin on että se ratkaisu toimia oikein on aina ihmisen valinta, vaikka aloitteen tekijä on aina Jumala joka kutsuu. Jeesus kutsui opetuslapsia ja apostoleita ja nämä valitsivat eli ratkaisivat itse tyköhään lähteä seuraamaan Jeesusta. Jumala kutsuu ja ihminen sitten päättää. Yleensä ihminen päättää jatkaa pahuuden palvelua mutta myös moni tulee sitten uskoon Jeesukseen ja pelastuu.

        Niin, me muut kristityt tosin uskomme että usko on Jumalan lahja.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Niin, me muut kristityt tosin uskomme että usko on Jumalan lahja.

        Sinä mikään kristitty ole kun et pidä edes Raamattua totena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä mikään kristitty ole kun et pidä edes Raamattua totena.

        Olen yhtä lailla kristityt kuin ne miljoonat kristityt ennen meitä ja meidän aikanamme.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Olen yhtä lailla kristityt kuin ne miljoonat kristityt ennen meitä ja meidän aikanamme.

        Mummomuori ei ole kristitty eli Jeesuksen opetuslapsi, koska hän ei elä tai toimi uskoontulossa Jeesukseen vaan on vain liberaali eräänlainen kirjanoppinut. Hän suullaan luulottelee jotakin olevansa mutta sydän on uskovaisuudesta ja opetuslapseudesta kaukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mummomuori ei ole kristitty eli Jeesuksen opetuslapsi, koska hän ei elä tai toimi uskoontulossa Jeesukseen vaan on vain liberaali eräänlainen kirjanoppinut. Hän suullaan luulottelee jotakin olevansa mutta sydän on uskovaisuudesta ja opetuslapseudesta kaukana.

        Ap. t. 11:26

        Ja he vaikuttivat yhdessä kokonaisen vuoden seurakunnassa, ja niitä oli paljon, jotka saivat heiltä opetusta; ja Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mummomuori ei ole kristitty eli Jeesuksen opetuslapsi, koska hän ei elä tai toimi uskoontulossa Jeesukseen vaan on vain liberaali eräänlainen kirjanoppinut. Hän suullaan luulottelee jotakin olevansa mutta sydän on uskovaisuudesta ja opetuslapseudesta kaukana.

        Moni ajattelee sinänsä vilipittömästikin uskovansa, olevansa Jeesusta uskovia kristittyjä, mutta heräävät todellisuuteen, kun tulevat varsinaisesti uskoon ja uskosta tulee oikeasti olennainen osa elämää, mikä vaikuttaa arvomaailmaan, elämäntapoihin, valintoihin erottaen siitä mitä oli ennen sydämen uskoa. Jumalan sanasta tulee tärkeämpi, kuin siitä millainen omassa vajaavaisessa sydämessä ja ymmärryksessä toivoisi Jumalan olevan. Osa on mummomuorin lailla mollannut ja pilkannut aiemmin uskovia, mutta ovat sittemmin siirtyneet samalle puolelle mollauksensa kohteiden kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moni ajattelee sinänsä vilipittömästikin uskovansa, olevansa Jeesusta uskovia kristittyjä, mutta heräävät todellisuuteen, kun tulevat varsinaisesti uskoon ja uskosta tulee oikeasti olennainen osa elämää, mikä vaikuttaa arvomaailmaan, elämäntapoihin, valintoihin erottaen siitä mitä oli ennen sydämen uskoa. Jumalan sanasta tulee tärkeämpi, kuin siitä millainen omassa vajaavaisessa sydämessä ja ymmärryksessä toivoisi Jumalan olevan. Osa on mummomuorin lailla mollannut ja pilkannut aiemmin uskovia, mutta ovat sittemmin siirtyneet samalle puolelle mollauksensa kohteiden kanssa.

        ”Moni ajattelee sinänsä vilipittömästikin uskovansa, olevansa Jeesusta uskovia kristittyjä, mutta heräävät todellisuuteen, kun tulevat varsinaisesti uskoon…”

        Eikö siis vilpittömyys riitä? Et siis hyväksy Jeesuksen opetusta:
        Mark. 10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

        Tässä meillä on siis erilaiset näkemykset. Mielestäni yksin Jumala on se, joka punnitsee kunkin sydämen uskon, ei me ihmiset.

        ”…uskosta tulee oikeasti olennainen osa elämää, mikä vaikuttaa arvomaailmaan, elämäntapoihin, valintoihin erottaen siitä mitä oli ennen sydämen uskoa.”

        Tämä siis voi tapahtua ilman jotain teologisesti määrättyä toimea, eli saattaa olla jo lapsesta saakka tai siinä kasvun myötä ne tulevat siihen arkeen.

        ”Osa on mummomuorin lailla mollannut ja pilkannut aiemmin uskovia…”

        Ehkä haluat noin mollata minua uskovana, koska vääristelet asiaa noin pahasti.
        En ole myöskään pilkannut, sillä se, että ei ole samaa mieltä, ei ole mitään pilkkaamista.
        Mutta ehkä joillekin on sallittu jotenkin niiden uskovien pilkkaaminen, jota minäkin saan toistuvasti kohdata, jotka ovat tietyn joukon kanssa eri mieltä asioista.

        Joh. 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt"
        Joh. 6:37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

        Roomalaiskirje:
        10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
        10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".


    • Synnit kun on saanut anteeksi siirtyy kuolemasta, elämään, Raamatun mukaan syntyy uudesti ylhäätä, on Jumalan lapsi ja perillinenkin.

    • ”Anonyymi” 2024-10-08 09:52:20 kirjoittaa melkoista uskonnollista jargonia:

      ”… koska hän ei elä tai toimi uskoontulossa Jeesukseen vaan on vain liberaali eräänlainen kirjanoppinut. Hän suullaan luulottelee jotakin olevansa mutta sydän on uskovaisuudesta ja opetuslapseudesta kaukana.”

      Eli ”uskoontulossa Jeesukseen”, ”eräänlainen kirjanoppinut”, ja ”suullaan luulottelee” jne.

      Erityisen outo on tuo ensimmäinen esimerkki. Jos uskoon ”tuleminen” tarkoittaa kertaluontoista ja voimakasta hengellistä kokemusta, niin ei kai siinä voi loputtomiin elää? Ehkä tuolla tarkoitetaan jotain aivan muuta?

      Raamatussa kirjanoppineet olivat niitä, jotka tunsivat erityisen hyvin Tooran sekä selittivät lakia tavallisille ihmisille, jotta he eivät rikkoisi Jumalan tahtoa. Tämä koski myös arkielämää. Kirjanoppineet siis pyrkivät pitämään Jumalan lakien vaatimukset yllä.

      VT:ssä on mm. Esra, joka oli arvotettu kirjanoppinut. Se on myös meidän Raamatussamme jaettuna Esran ja Nehemian kirjoiksi.

      Matt. 13:52 Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa".

      Eli miksi olisi jotenkin häpeällistä tuntea Raamattua?

      No, on siitä modernikin versio eli ihminen jolla on laaja tieto kirjallisuudesta; erityisesti vanhasta kirjallisuudesta.

      Asia on nyt vain niin, että vain Jumala tuntee ihmisen sydämen sekä sen, mikä kenenkin usko on.

      • Anonyymi

        ”Asia on nyt vain niin, että vain Jumala tuntee ihmisen sydämen sekä sen, mikä kenenkin usko on.”

        Miten perustelet tämän väitteesi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Asia on nyt vain niin, että vain Jumala tuntee ihmisen sydämen sekä sen, mikä kenenkin usko on.”

        Miten perustelet tämän väitteesi?

        Vain Jumala yksi tuntee meidän kaikkien syvimmät ajatukset, eikä katso ulkopuolelle.

        Luuk. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Te juuri olette ne, jotka teette itsenne vanhurskaiksi ihmisten edessä, mutta Jumala tuntee teidän sydämenne; sillä mikä ihmisten kesken on korkeata, se on Jumalan edessä kauhistus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Asia on nyt vain niin, että vain Jumala tuntee ihmisen sydämen sekä sen, mikä kenenkin usko on.”

        Miten perustelet tämän väitteesi?

        ”Asia on nyt vain niin, että vain Jumala tuntee ihmisen sydämen sekä sen, mikä kenenkin usko on.”

        Ja ainakin riviluterilaisten sydämeen kun Jumala katsoo niin näkee kauheita asioita. Tai piispojen ja pappien sydämeen kun Jumala katsoo niin näkee kirjanoppineisuuden aiheuttavaa korskaa, vihaa uskovia kohtaan, maallista politiikkaa ja seksuaalisia intohimoja pilvin pimein. Kyllä on varmaan kauheaa katseltavaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Asia on nyt vain niin, että vain Jumala tuntee ihmisen sydämen sekä sen, mikä kenenkin usko on.”

        Ja ainakin riviluterilaisten sydämeen kun Jumala katsoo niin näkee kauheita asioita. Tai piispojen ja pappien sydämeen kun Jumala katsoo niin näkee kirjanoppineisuuden aiheuttavaa korskaa, vihaa uskovia kohtaan, maallista politiikkaa ja seksuaalisia intohimoja pilvin pimein. Kyllä on varmaan kauheaa katseltavaa.

        Ahaa, sinä siis tiedät mitä Jumala ajattelee? :D

        Ehkä taitaa vain oma katkeruus tuossa puhua?


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Ahaa, sinä siis tiedät mitä Jumala ajattelee? :D

        Ehkä taitaa vain oma katkeruus tuossa puhua?

        Kyllä tuo on ihan heidän käytöksestään ja Jumalan sanasta välisestä ristiriidasta pääteltävissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo on ihan heidän käytöksestään ja Jumalan sanasta välisestä ristiriidasta pääteltävissä.

        Jaa, enpä juuri tuollaista ole huomannut. Mutta patmoksen porukoissa olen.


    • Anonyymi

      Palstalla yötä päivää roikkuva aitolainen hoitaa sen, ettei sen edustamaan lahkoon ole muutaman nykyisen jäsenen tilalle uusia tulijoita.

      • Anonyymi

        Omiin höpinöihinsä se pelkästään vastaileekin, joten täysin merkityksetön, harmiton ja vaaraton tyyppi se aitolainen on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omiin höpinöihinsä se pelkästään vastaileekin, joten täysin merkityksetön, harmiton ja vaaraton tyyppi se aitolainen on.

        Kuten sinäkin?


    • Anonyymi

      Käy kuoleman porteilla. Houri hapenpuutteessa ja koe rajatila.
      Kyl se siittä!

    • Anonyymi

      Tehdään se mitä opetuslapset ratkaisivat tehdä eli lähtee vaan seuraamaan Jeesusta kun Hän kutsuu!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Herra kutsui opetuslapsikseen hyvin arkisesti, ilman juhlaa ja kummeja ja vanhempien suostumusta sanoen: "Tule ja seuraa minua".
      Vertauksessa kuninkaan pojan häistä Jeesus opettaa: Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
      Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
      Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.
      Kuningas ei käskenyt häihin kutsuttaessa valuttaa vettä kenenkään päälakeen, vaan kuningas käski sanoa: kaikki on valmiina; tulkaa häihin'

    • Anonyymi

      Tässä on yksi kertomus siitä, kuinka tullaan uskoon

      Apostolien teot 16:25-34 FB38
      [25] Mutta keskiyön aikaan Paavali ja Silas olivat rukouksissa ja veisasivat ylistystä Jumalalle; ja vangit kuuntelivat heitä. [26] Silloin tapahtui yhtäkkiä suuri maanjäristys, niin että vankilan perustukset järkkyivät, ja samassa kaikki ovet aukenivat, ja kaikkien kahleet irtautuivat. [27] Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä, luullen vankien karanneen. [28] Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä". [29] Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen. [30] Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?" [31] Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". [32] Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat. [33] Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta. [34] Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja koko hänen perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi.

      https://bible.com/bible/365/act.16.25-34.FB38

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      44
      3081
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      88
      2095
    3. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      78
      1719
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1445
    5. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      239
      1235
    6. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      148
      1104
    7. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      1074
    8. Kyllä tämä tästä kääntyy hoki Orpo tänään eduskunnassa

      Mihin suuntaan se sitten kääntyy? Kyllä on mielenkiintoista odottaa tätä "käännöstä" mihin Orpo uskoo. Milloin ja miten
      Maailman menoa
      116
      1059
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      13
      1018
    10. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      48
      1011
    Aihe