On hankalaa keksiä yhtäkkiä mitään ärsyttävämpää sanaa tai sanontaa kuin "ja niin poispäin". Tiedän erään henkilön, joka ennen käytti sitä niin usein, että ihmettelin, että eikö se nyt mitään muuta sanottavaa keksi. Harkitsin, huomauttaisinko siitä, mutta nyt kyseinen henkilö on onneksi lopettanut sen.
"Ja niin poispäin"
5
3521
Vastaukset
- K.k.
Väinö Nuorteva (1889–1967) eli pseudonyymi Olli oli/on yksi Suomen luetuimmista pakinoitsijoista. Hän kirjoitti ex-sanomalehdessä nimeltä Uusi Suomi, joka lienee nuorimmille sukupolville yhtä tuntematon kuin pakinoitsijakin.
Ollin korvaan tuo sama sanonta oli ilmeisesti myös ottanut. Hän väänsi sen pakinoissaan muotoon "ja niin päin pois". Tuo muoto on sittemmin ollut lähes yhtä yleinen kuin alkuperäinenkin - ilman, että sen käyttäjät useinkaan tietävät sanonnan alkuperää tai edes tajuavat sitä, että kyseessä on tahallinen ja humoristiseksi tarkoitettu muunnos. - Hombre
Vuosia sitten eräs kovia aikoja elävä naispuolinen ystäväni (siis Donna), oli sitä mieltä että ja- sanaa hoetaan aivan liikaa. Tämä lähes välttämätön konjunktiivi sai hänet näkemään punaista! Sittemmin, onneksi, hänen elämänsä helpottui, eikä ja- sanakaan enää tuota ongelmia
- Hombre
Pitänee ostaa suurennuslasi- sillä näet nimittäin...
- James
Mikä siinä niin ärsyttää? Käytän sitä itse usein, joskus piloillakin, koska en jaksa toistaa itseäni tai selitellä liikaa, se vain tarkoittaa, että on muutakin.
- edelleen
Edelleen -> matka jatkuu, yleensä pois päin. Jne on siis synonyymi ja niin pois päin -ilmaisulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448