Öljyllä paistaessa kauhee roiskuminen?

Anonyymi-ap

Olen huomannut, että aina rypsi- tai oliiviöljyllä paistessa roiskuu aina älyttömästi käsille ja ympäri hellaa mutta voita tai oivariinia käyttäessä ei, outoa?
Aivan sama juttu olipa sitten lihaa tai vaikka vihanneksia. Pakasteilla yleensä roiskuu enemmän kai koska nesteet pulpahtaa pintaan, mutta ongelma sama myös tuoreilla.
Öljyssä ei pitäs olla vettä, kun se erottuisi öljyn kanssa. Toisaalta oivariinissa on vettä, ja vissiin joku emulgaattori kun ei erotu, mutta se ei siis roisku.
Mikä tämmösen selittää?

Öljy-voi -seos on kyllä paljon paljon parempaa maultaan eikä ole niin tarkaa pannun kuumuudesta se suhteen tuleeko rasvainen lötkö vai ei. Jos olen wokannu liian kylmällä ja aivan järkyttävän kamalia vihanneksia 🤮

lajijasuris

2

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ”Pakasteilla yleensä roiskuu enemmän kai koska nesteet pulpahtaa pintaan, mutta ongelma sama myös tuoreilla.”

Tämä on tärkein pointti. Puhdas öljy ei roisku, mutta kun siihen laittaa vettä niin roiskuu ja jopa räjähtää. Jäiset pakasteet ovat haastavia enkä yleensä paista lainkaan jäisinä. Lisäksi kuivaan aina paistettavat raaka-aineet niin ei roisku. Naudan pihvi ei roisku kun se otetaan pois pannulta ennen kuin neste alkaa puridtua ulos. Haastavinta on kana kun se pitää paistaa kypsäksi. Lopussa on yleensä melkoinen roiskuminen kun ulos puristuva neste paukkuu kuumassa öljyssä.

Linkin videossa on äärimmäinen esimerkki roiskumisesta kun jäinen kalkkuna uppopaistetaan. Tulipalo ei syty itse roiskumisesta vaan siitä, että öljyä lentää lämmittämisessä käytettyyn kaasuliekkiin, joka syttyy palamaan. Periaatteessa tuon kalkkunan voisi paistaa sähköliedellä ilman syttymistä, mutta kannattaa varautua räjähdykseen ja roiskumiseen 😄

https://m.youtube.com/watch?v=K7VDCMku5Ns

• Anonyymi

Aika paha 😀😨
        Jospa se öljy ei olekaan aina ihan puhdasta...? Ja niinku todettua pakastettuja paistettaessa silti huomattavasti vähemmän roiskumista voilla ja oivariinilla. No, sama se oivariinilla olen paistanut melkein aina ja sitä laitan myös leivän päälle, mutta mm. pizzaan ja voiteluun laitan öljyä.

Kyllähän ne jotkut lääkäritkin jauhaa että pitäs paistaa vaan öljyllä. MIksi?
        Syöminen on kokonaisuus, yjksi asia ei vaikuta hevonveen vertaa, ja itsellä ainakin kolesterolit ihan ok, ei kauheesti laardia, ei sokeri koholla, eikä verenpaine jos ei täytä itseään nesteillä, ei viitettä rasvamaksasta!

lajijasuris

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      42
      2266
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      236
      2055
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      111
      1548
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      144
      1291
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1217
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      138
      1114
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1107
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1009
    9. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      65
      973
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      960
    Aihe