Mikä on tärkein syy miksi olet kasvissyöjä tai pyrit siihen suuntaan?

Anonyymi-ap

Itse keksin ainakin kolme mahdollista syytä:
1. Huoli ympäristöstä: Kasvissyönti on yksi tehokkaimmista tavoista pienentää omaa hiili- ja luontojalanjälkeään.
2. Etiikka: nykyistä eläinravinnon tehotuotantoa (erityisesti älykkäiden nisäkkäiden ja lintujen) voidaan pitää perustellusti eläinrääkkäyksenä.
3. Terveydelliset syyt: punainen liha ja eläinrasvat ovat kiistatta vahingollisia ja tarpeettomia aineksia ruokavaliossamme. Tiukka kasvisuokavalio toisaalta edellyttää ainakin aluksi tietoa ja suunnittelua (ja B12-lisää), että se olisi täysipainoinen. (Unohtamatta että useimpien sekasyöjien tulisi suunnitella dieettinsä paremmin ja terveellisemmäksi).

Itse olen "osa-aikakasvissyöjä" ja "sorrun" aina välillä kalan tai äyriäisten syöntiin, mutta omat syyni pyrkiä pois eläintuotteista ovat tuossa yllä tärkeysjärjestyksessä. Terveys (3) on syy miksi olen jättänyt linnun ja nisäkkäiden lihan sekä maitotuotteet pois jo aiemmin. Rasvatonta raejuustoa söin pitkään vaikka kaiken muun olin jo jättänyt.

20

365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Henkiset ja eettiset syyt, esim buddhastelu. Ruoan maku ja terveellisyys. JÄRKEVYYS.

• Anonyymi

Olen vähentänyt lihaa sekä maitotuotteita ympäristön takia ja osin terveydellisistä syistä. Kalaa syön säännöllisesti, mutta pidän viikottain "kasvispäiviä", jolloin en syö mitään eläinperäistä.

Kasvisvoittoiseen ruokaan siirtyminen auttoi laihtumaan (ei minulla ylipainoa ollut kuin viitisen kiloa) ja laski ldl-kolesterolin 4.1:stä 2,7:ään ja näin vältin kolesterolilääkkeet.

• Anonyymi

Miksi eloapinoilla ja muilla viherpiiperöillä ei ole etiikkaa vaan syöttävät valtavat määrät muiden eläinten lihaa pahimmille tuhoelukoille rakeille!!!

• Anonyymi

Ykkössyy on etten ikinä ole tykännyt lihasta. Kaikkea liharuokaa olen aikanaan kokeillut, ei vaan kiinnosta. Kakkossyy on että lihantuotantojärjestelmä on todella sairas tapa tuottaa ruokaa. Tämän tietää jokainen joka on ollut töissä teurastamossa tai lihanjalostamossa. Alkulähteellä toiminta on sairasta ja elämää kunnioittamatonta. Lihantuottajat aina jankuttaneet ettei lihakarja ole lemmikkieläin. Juuei. Mut tasan samat tunne-elämän kyvyt ja kivun kokemukset on joka ikisellä lihatuotannon eläimellä kuin jokaisella pikku hamsterilla, kisulilla, hauvelilla ja lempihevosella. Kova tarve ihmisillä erotella söpöt ja syötävät eläimet, jottei vain itselle tulis paha mieli. Lihansyöjä: jos syöt myös kissas ja koiras sit kun ne alkaa olla huonossa kunnossa, voit osoittaa olevas suoraselkäinen.

• Anonyymi

Ja silti teurastamossa ja lihanjalostuksessa työskentelevät syövät lihaa siinä missä muutkin eikä siellä työskentely vaikuta mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja silti teurastamossa ja lihanjalostuksessa työskentelevät syövät lihaa siinä missä muutkin eikä siellä työskentely vaikuta mitään.

Eikä minulla ole lemmikkieläimiä joten piittaa tuosta viimeisestä lauseesta. Kaniinia olen ainakin syönyt vaikka monilla sellainen on lemmikkinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paitsi, että usein kärsivät mielenterveysongelmista muita enemmän

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paitsi, että usein kärsivät mielenterveysongelmista muita enemmän

Hullu reetta onkin varmaan salateurastaja :)

• Anonyymi

Vegaaneja on Suomessa todella vähän, suurin osa "vegaaneista" syöttää rakeilleen paljon enemmän lihaaa kuin sekasyöjät syö.

• Anonyymi

saa ottaa terveellistä rypsiöljyä (rapaöljyä)vaikka vähä isommat huikat :D

• Anonyymi

Kohtuus kaikessa syömisessä on oikeus tässä elämässä, myös lihansyönnissä ilman omantunnon tuskia!
      Itse en ole huolissaan ilmastosta koska sillä ei ole merkitystä, se elää omaa elämäänsä vaikka ihminen katoaa maapallolta. Kerskana en silti kuluta mitään enkä syö mässäilemällä ja autoilunkin lopetin ainakin toistaiseksi kun halusin tehdä mukavaa säästöä säästötililleni.
      Olen tosin vuokrannut auton viime juhannuksena 40€/vrk hinnalla 3 vrk ajaksi joten eipä kallis juhannusreissu ollut vaikka omaa autoa ei ollutkaan ja ovelta ovelle pääsimme kaikkineen kamppeinemme.

Mitä kasvisyöntiin tulee niin kyllä sen kuljettaminen tulee merkittävä päästömäärä ja lopulta tyhjää painoa koko kuljettelu ja suuri osa lopulta kaatopaikalle menee kun pilaantuminen on nopeaa eikä ravintoarvoa ollenkaan!

• Anonyymi

Paremmin kasvikset säilyy kuin liha, eikä minulla mene hukkaan käytännössä yhtään, ei myöskään lihaa. Perunarieskat ehti homehtua kun en arvannut miten nopeasti tapahtuu, jatkossa sitten jääkaapissa nekin.

Auto minulla on ollut aina siitä löhtien kun kortin sain, enkä aio luopuakaan niin kauan kuin kykenen ajamaan, mutta turhat ajot vähentyneet paljon nuorudesta. Pahimpia saastuttajia ovat rakin omistajat.

• Anonyymi

Kasvien kuljettamisesta tulee päästöjä? Mitenköhän ne 350 miljoonaa kiloa ulkomaista rehua, jota eläintuotanto vaatii ilmestyy Suomeen? Eikö niitäkin tarvitse kuljettaa? Valkuaisrehun omavaraisuusaste Suomessa on 15%. Loput 85% tuodaan. Esimerkiksi suurin osa soijasta joka Suomeen tuodaan, tuodaan eläinrehuksi. Lisäksi tietenkin kuljetellaan Suomessa tuotettua rehuviljaa, mikä on yli puolet kaikesta viljasadosta.

Ja sitten se tuotettu liha kuljetetetaan elintarviketeollisuudelle ja sieltä kuluttajalle kylmäkuljetuksessa. Uusin loistava idea on, että pitkälti tuontirehulla kasvatettuja broilereita aletaan kuljettamaan (veronmaksajien tuella) pakastettuna Kiinaan. Mikä onkaan tuon lihan hiilijalanjälki?

• Anonyymi

Mulla uudet suositukset varmaan pikkuisen vaikuttaa. Veikkaan että hedelmiä ja kasviksia menee 400 g päivässä. Mut edelleen haluan hk bleuta leivän päälle, ja sika nautaa esim bologneseen tai jauheliha kastikkeeseen 😐

Tv TimmyH.

• Anonyymi

Kasviksia en syö vaikka olis kuinka nälkä. Lihaa taas menee joka päivä jossain muodossa.

• Anonyymi

Mitä muuta syöt lihan lisäksi, sieniä, pillereitä?

• Anonyymi

Mikä trauma saa sinut meuhkaamaan lihansyönnistä kasvisruoka-palstalla?
        Purkauksesi ei liity minkään avaiksen aiheeseen.
        Onkohan sinulla kaikki ihan hyvin?

• Anonyymi

Lämmitän maalämmöllä okt , ajelen E85 kesät. Pösä on kotona ja mökillä. Sähköfillarilla menee iso osa työ ja kauppamatkoista. Olen lisännyt kasvisproteiineja ruokaani reilusti. Olen siis aika `vihreä`. Syy on yksinkertaisesti raha, Asun ja elän alle varojeni ja saamme säästöön rahaa joka kuukausi. Tämä on mukava harrastus ja säästämme jotta eläkkeellä olisi pääomatuloa eläkkeiden lisäksi.

Lapsia on tuettu rahallisesti yli 100 000 viimeisen 10 v aikana, ja siksi aloitimme säästäväisen elämäntapamme. ( ei olisi muuten ollut varaa tukea lapsia > 10000 € vuosittain)

Tässä kokkailujani>https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-valmistuskerralta

• Anonyymi

Olet vihreä vasta kun hävität rakkisi, ne ovat pahimpia ilmastotuholaisia. Minä olen paljon vihreämpi kuin rakin omistajat vaikka syön suunnilleen suositusten mukaisen määrän lihaa ja ajan bensa-autolla. Voisin nostaa lihansyönnin vaikka useaan kiloon päivässä kun se ei kerran haittaa rakeillakaan ja alkaa kusta ja paskoa ulos.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4430
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      86
      2270
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      559
      1744
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      101
      1471
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1167
    6. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      7
      1121
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1108
    8. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      218
      971
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      913
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      908
    Aihe