Mikä on tärkein syy miksi olet kasvissyöjä tai pyrit siihen suuntaan?

Anonyymi-ap

Itse keksin ainakin kolme mahdollista syytä:
1. Huoli ympäristöstä: Kasvissyönti on yksi tehokkaimmista tavoista pienentää omaa hiili- ja luontojalanjälkeään.
2. Etiikka: nykyistä eläinravinnon tehotuotantoa (erityisesti älykkäiden nisäkkäiden ja lintujen) voidaan pitää perustellusti eläinrääkkäyksenä.
3. Terveydelliset syyt: punainen liha ja eläinrasvat ovat kiistatta vahingollisia ja tarpeettomia aineksia ruokavaliossamme. Tiukka kasvisuokavalio toisaalta edellyttää ainakin aluksi tietoa ja suunnittelua (ja B12-lisää), että se olisi täysipainoinen. (Unohtamatta että useimpien sekasyöjien tulisi suunnitella dieettinsä paremmin ja terveellisemmäksi).

Itse olen "osa-aikakasvissyöjä" ja "sorrun" aina välillä kalan tai äyriäisten syöntiin, mutta omat syyni pyrkiä pois eläintuotteista ovat tuossa yllä tärkeysjärjestyksessä. Terveys (3) on syy miksi olen jättänyt linnun ja nisäkkäiden lihan sekä maitotuotteet pois jo aiemmin. Rasvatonta raejuustoa söin pitkään vaikka kaiken muun olin jo jättänyt.

54

940

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Henkiset ja eettiset syyt, esim buddhastelu. Ruoan maku ja terveellisyys. JÄRKEVYYS.

• Anonyymi

Olen vähentänyt lihaa sekä maitotuotteita ympäristön takia ja osin terveydellisistä syistä. Kalaa syön säännöllisesti, mutta pidän viikottain "kasvispäiviä", jolloin en syö mitään eläinperäistä.

Kasvisvoittoiseen ruokaan siirtyminen auttoi laihtumaan (ei minulla ylipainoa ollut kuin viitisen kiloa) ja laski ldl-kolesterolin 4.1:stä 2,7:ään ja näin vältin kolesterolilääkkeet.

• Anonyymi

Miksi eloapinoilla ja muilla viherpiiperöillä ei ole etiikkaa vaan syöttävät valtavat määrät muiden eläinten lihaa pahimmille tuhoelukoille rakeille!!!

• Anonyymi00040

Lemmikkieläinten ruoka tehdään yleensä ihmisille kasvatettavan lihan teurasjätteeksi menevistä osista. Epäeettistä olisi sekin, että lihansyöjä-lemmikille syötettäisiin hänelle ei-lajityypillistä ruokaa.

Mutta joo, ei se lemmikkieläintenkään tuotanto kovin eettistä ole. Eettistä on tarjota koti kodittomalle lemmikille, kuten moni "viherpiipertäjä" on tehnytkin. Moni on myös sanonut, että sitten kun nykyisistä lemmikeistä aika jättää, eivät enää hanki uutta tilalle, jotta ei tarvitse enää lihaa ostaa sen vuoksi. Kaikilla ei myöskään lemmikkieläimiä ole, ei itsellänikään.

• Anonyymi

Ykkössyy on etten ikinä ole tykännyt lihasta. Kaikkea liharuokaa olen aikanaan kokeillut, ei vaan kiinnosta. Kakkossyy on että lihantuotantojärjestelmä on todella sairas tapa tuottaa ruokaa. Tämän tietää jokainen joka on ollut töissä teurastamossa tai lihanjalostamossa. Alkulähteellä toiminta on sairasta ja elämää kunnioittamatonta. Lihantuottajat aina jankuttaneet ettei lihakarja ole lemmikkieläin. Juuei. Mut tasan samat tunne-elämän kyvyt ja kivun kokemukset on joka ikisellä lihatuotannon eläimellä kuin jokaisella pikku hamsterilla, kisulilla, hauvelilla ja lempihevosella. Kova tarve ihmisillä erotella söpöt ja syötävät eläimet, jottei vain itselle tulis paha mieli. Lihansyöjä: jos syöt myös kissas ja koiras sit kun ne alkaa olla huonossa kunnossa, voit osoittaa olevas suoraselkäinen.

• Anonyymi

Ja silti teurastamossa ja lihanjalostuksessa työskentelevät syövät lihaa siinä missä muutkin eikä siellä työskentely vaikuta mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja silti teurastamossa ja lihanjalostuksessa työskentelevät syövät lihaa siinä missä muutkin eikä siellä työskentely vaikuta mitään.

Eikä minulla ole lemmikkieläimiä joten piittaa tuosta viimeisestä lauseesta. Kaniinia olen ainakin syönyt vaikka monilla sellainen on lemmikkinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paitsi, että usein kärsivät mielenterveysongelmista muita enemmän

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paitsi, että usein kärsivät mielenterveysongelmista muita enemmän

Hullu reetta onkin varmaan salateurastaja :)

• Anonyymi

Vegaaneja on Suomessa todella vähän, suurin osa "vegaaneista" syöttää rakeilleen paljon enemmän lihaaa kuin sekasyöjät syö.

• Anonyymi

saa ottaa terveellistä rypsiöljyä (rapaöljyä)vaikka vähä isommat huikat :D

• Anonyymi

Kohtuus kaikessa syömisessä on oikeus tässä elämässä, myös lihansyönnissä ilman omantunnon tuskia!
      Itse en ole huolissaan ilmastosta koska sillä ei ole merkitystä, se elää omaa elämäänsä vaikka ihminen katoaa maapallolta. Kerskana en silti kuluta mitään enkä syö mässäilemällä ja autoilunkin lopetin ainakin toistaiseksi kun halusin tehdä mukavaa säästöä säästötililleni.
      Olen tosin vuokrannut auton viime juhannuksena 40€/vrk hinnalla 3 vrk ajaksi joten eipä kallis juhannusreissu ollut vaikka omaa autoa ei ollutkaan ja ovelta ovelle pääsimme kaikkineen kamppeinemme.

Mitä kasvisyöntiin tulee niin kyllä sen kuljettaminen tulee merkittävä päästömäärä ja lopulta tyhjää painoa koko kuljettelu ja suuri osa lopulta kaatopaikalle menee kun pilaantuminen on nopeaa eikä ravintoarvoa ollenkaan!

• Anonyymi

Paremmin kasvikset säilyy kuin liha, eikä minulla mene hukkaan käytännössä yhtään, ei myöskään lihaa. Perunarieskat ehti homehtua kun en arvannut miten nopeasti tapahtuu, jatkossa sitten jääkaapissa nekin.

Auto minulla on ollut aina siitä löhtien kun kortin sain, enkä aio luopuakaan niin kauan kuin kykenen ajamaan, mutta turhat ajot vähentyneet paljon nuorudesta. Pahimpia saastuttajia ovat rakin omistajat.

• Anonyymi

Kasvien kuljettamisesta tulee päästöjä? Mitenköhän ne 350 miljoonaa kiloa ulkomaista rehua, jota eläintuotanto vaatii ilmestyy Suomeen? Eikö niitäkin tarvitse kuljettaa? Valkuaisrehun omavaraisuusaste Suomessa on 15%. Loput 85% tuodaan. Esimerkiksi suurin osa soijasta joka Suomeen tuodaan, tuodaan eläinrehuksi. Lisäksi tietenkin kuljetellaan Suomessa tuotettua rehuviljaa, mikä on yli puolet kaikesta viljasadosta.

Ja sitten se tuotettu liha kuljetetetaan elintarviketeollisuudelle ja sieltä kuluttajalle kylmäkuljetuksessa. Uusin loistava idea on, että pitkälti tuontirehulla kasvatettuja broilereita aletaan kuljettamaan (veronmaksajien tuella) pakastettuna Kiinaan. Mikä onkaan tuon lihan hiilijalanjälki?

• Anonyymi00041

"Mitä kasvisyöntiin tulee niin kyllä sen kuljettaminen tulee merkittävä päästömäärä ja lopulta tyhjää painoa koko kuljettelu ja suuri osa lopulta kaatopaikalle menee kun pilaantuminen on nopeaa eikä ravintoarvoa ollenkaan!"

Nyt oli kyllä virhettä toisensa perään. Kuljetuksen osuus ruuan päästöistä on itse asiassa minimaalinen. Suurin osa päästöistä syntyy jo ennen sitä. On ekologisempaa tuoda tänne laivalla kuivattuja papuja vaikka Brasiliasta (löytyy niitä lähempääkin!), kuin syödä "suomalaista" lihaa, jolle on ensin rahdattu brasilialaista soijarehua kymmenkertainen määrä, kuin jos ihmiset söisivät soijan suoraan itse. Varsinkin kuivatuotteiden kuten pavut, linssit ja viljatuotteet, kuljettaminen suurissa erissä valtamerilaivoilla ei aiheuta kummoisia päästöjä, ja näistä ei tule myöskään hävikkiä, koska kuivatuotteilla on erinomainen säilyvyys. Eri asia tietenkin jotkut vaikkapa nopeasti pilaantuvat hedelmät, jotka täytyy lentokoneella kuljettaa, mutta niitä syövät Suomessa sekasyöjätkin. Mikään pakko ei tietenkään ole ulkomaisia papuja ja soijaa (eikä niitä lentokoneella rahdattavia hedelmiä) syödä, meillä Suomessakin kasvaa mm. härkäpapua ja kauraa ja niistä on tehty kotimaisia hienoja kasviproteiinituotteita.

Myöskään ravintoarvo-väitteesi ei pidä paikkaansa. Kasviproteiineista saa samat ravintoaineet kuin lihastakin. Joissakin kasveissa esim. soijapavussa, hampussa ja lupiinissa, löytyy jo itsessään samat aminohapot kuin lihassa. Vaikka esim. linsseissä ei ole kaikkia aminohappoja, kaikki aminohapot saa, kun yhdistelee ruokavaliossa palkokasveja ja täysjyväviljaa.

• Anonyymi

Mulla uudet suositukset varmaan pikkuisen vaikuttaa. Veikkaan että hedelmiä ja kasviksia menee 400 g päivässä. Mut edelleen haluan hk bleuta leivän päälle, ja sika nautaa esim bologneseen tai jauheliha kastikkeeseen 😐

Tv TimmyH.

• Anonyymi

Kasviksia en syö vaikka olis kuinka nälkä. Lihaa taas menee joka päivä jossain muodossa.

• Anonyymi

Mitä muuta syöt lihan lisäksi, sieniä, pillereitä?

• Anonyymi

Mikä trauma saa sinut meuhkaamaan lihansyönnistä kasvisruoka-palstalla?
        Purkauksesi ei liity minkään avaiksen aiheeseen.
        Onkohan sinulla kaikki ihan hyvin?

• Anonyymi

Lämmitän maalämmöllä okt , ajelen E85 kesät. Pösä on kotona ja mökillä. Sähköfillarilla menee iso osa työ ja kauppamatkoista. Olen lisännyt kasvisproteiineja ruokaani reilusti. Olen siis aika `vihreä`. Syy on yksinkertaisesti raha, Asun ja elän alle varojeni ja saamme säästöön rahaa joka kuukausi. Tämä on mukava harrastus ja säästämme jotta eläkkeellä olisi pääomatuloa eläkkeiden lisäksi.

Lapsia on tuettu rahallisesti yli 100 000 viimeisen 10 v aikana, ja siksi aloitimme säästäväisen elämäntapamme. ( ei olisi muuten ollut varaa tukea lapsia > 10000 € vuosittain)

Tässä kokkailujani>https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-valmistuskerralta

• Anonyymi

Olet vihreä vasta kun hävität rakkisi, ne ovat pahimpia ilmastotuholaisia. Minä olen paljon vihreämpi kuin rakin omistajat vaikka syön suunnilleen suositusten mukaisen määrän lihaa ja ajan bensa-autolla. Voisin nostaa lihansyönnin vaikka useaan kiloon päivässä kun se ei kerran haittaa rakeillakaan ja alkaa kusta ja paskoa ulos.

• Anonyymi
    • Anonyymi00022

Naudanjauhelihan hinta on vaan niin kallista, ettei siihen enää ole oikein varaa.
      Sehän on vaan ihan hyvä, että naudanlihapihvin voi korvata kasvispihvillä.
      Mustapapupihvistä saa oikein maukkaan ja maistuvan hampurilaisen, eikä siinä mitään vikaa ole, jos jauhelihapihvin tilalla on kasvispihvi.
      Vannoutuneiden lihansyöjien mielestä sehän ei edes maistu miltään kasvispihvi hampurilainen, kun eivät ole koskaan edes maistaneet.
      Jauhelihapihvi hampurilainen on mauton, jollei pihviä ole maustettu, eikä mitään lisukkeita ole hampurilaisen välissä.
      Olen tehnyt mustapapupihviestä hampurilaisia ja niistä tuli oiken maukkaita ja maistuvia.
      Pihvin rakenne muistutti jauhelihapihvin rakennetta ja maku oli niin hyvä, että jatkossa syön kasvipihvihampurilaisia.
      Erilaisia kasvispihvi ohjeita on niin paljon, paljon enemmän, kuin jauhelihapihvi ohjeita.

Toiseksi, kasvispihvin paistamisesta ei juurikaan mitään paistokäryjä tule, kuten jauhelihapihvin paistamisesta ja kasvispihvi hampurilainen on vähärasrvainen verrattuna jauhelihapihvi hampurilaiseen.

• Anonyymi00024

Itse olen monestikin syönyt "kasvispihvejä" ja jokainen niistä on maistunut lähinnä sonnalta. Mikään "kasvispihvi" ei ole ikinä ollut lähellekään yhtä hyvää kuin lihasta tehty pihvi.

Voin sanoa, että ne kasvissyöjät jotka väittävät kasvispihvien olevan yhtä hyviä tai jopa parempia kuin jauhelihapihvit ovat valehtelijoita.

Lisäksi oikeasta sana tuosta kasvismössöstä ei pitäisi käyttää sanaa pihvi. Pihvissä pitää aina olla lihaa, muuten se ei ole pihvi. Kasvispihvejä ei siis ole olemassa. Noiden kohdalla pitäisi tehdä laittomaksi käyttää sanaa pihvi.

"kasvispihvi hampurilainen on vähärasrvainen verrattuna jauhelihapihvi hampurilaiseen."

Ihminen tarvitsee tietyn määrän rasvaa, ei kukaan rasvattamolla ruoalla elä. Lisäksi lihasta saa paremmin proteiinia. Kyllä, herneissä ja pavuissa on proteiinia, mutta paljon huonommin imeytyvää kasvisproteiinia. Jos haluaa kunnolla proteiinia niin sen täytyy olla eläinpohjaista. Proteiinijauheetkin ovat lähes aina eläinpohjaisia (ei siis suorastaan lihasta vaan maidosta).

• Anonyymi00026
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Itse olen monestikin syönyt "kasvispihvejä" ja jokainen niistä on maistunut lähinnä sonnalta. Mikään "kasvispihvi" ei ole ikinä ollut lähellekään yhtä hyvää kuin lihasta tehty pihvi.

Voin sanoa, että ne kasvissyöjät jotka väittävät kasvispihvien olevan yhtä hyviä tai jopa parempia kuin jauhelihapihvit ovat valehtelijoita.

Lisäksi oikeasta sana tuosta kasvismössöstä ei pitäisi käyttää sanaa pihvi. Pihvissä pitää aina olla lihaa, muuten se ei ole pihvi. Kasvispihvejä ei siis ole olemassa. Noiden kohdalla pitäisi tehdä laittomaksi käyttää sanaa pihvi.

"kasvispihvi hampurilainen on vähärasrvainen verrattuna jauhelihapihvi hampurilaiseen."

Ihminen tarvitsee tietyn määrän rasvaa, ei kukaan rasvattamolla ruoalla elä. Lisäksi lihasta saa paremmin proteiinia. Kyllä, herneissä ja pavuissa on proteiinia, mutta paljon huonommin imeytyvää kasvisproteiinia. Jos haluaa kunnolla proteiinia niin sen täytyy olla eläinpohjaista. Proteiinijauheetkin ovat lähes aina eläinpohjaisia (ei siis suorastaan lihasta vaan maidosta).

"Pihvissä pitää aina olla lihaa, muuten se ei ole pihvi."

Minulla on keittokirja vuodella 1936 ja jo siinä on reseptit punajuuripihville ja porkkanapihville. Eli sanaa "pihvi" on käytetty PERINTEISESTI myös joistakin kasvisruuista.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00026 kirjoitti:

"Pihvissä pitää aina olla lihaa, muuten se ei ole pihvi."

Minulla on keittokirja vuodella 1936 ja jo siinä on reseptit punajuuripihville ja porkkanapihville. Eli sanaa "pihvi" on käytetty PERINTEISESTI myös joistakin kasvisruuista.

Ja silti pihvi ei ole pihvi ilman lihaa. Aivan kuten soijamaitoa ei ole olemassa, koska soijasta ei voi tehdä maitoa. Maito tulee aina eläimestä.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Ja silti pihvi ei ole pihvi ilman lihaa. Aivan kuten soijamaitoa ei ole olemassa, koska soijasta ei voi tehdä maitoa. Maito tulee aina eläimestä.

Ruokasanastossa sanoja käytetään väljästi. Esimerkiksi 1930-luvun keittokirjoissa oli erilaisia kasvispihvien ohjeita. Ei sanan käyttöaluetta voi lihateollisuuden määräyksellä kaventaa kun "pihviä" on käytetty eri merkityksessä jo ainak7n 100 vuotta.

Kasvisperäisen maidon historia on huikeasti pitempi. Saksassa mantelimaitoa (Mandelmilch) on juotu paaston aikana jo ainakin 1100- luvulta.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Ruokasanastossa sanoja käytetään väljästi. Esimerkiksi 1930-luvun keittokirjoissa oli erilaisia kasvispihvien ohjeita. Ei sanan käyttöaluetta voi lihateollisuuden määräyksellä kaventaa kun "pihviä" on käytetty eri merkityksessä jo ainak7n 100 vuotta.

Kasvisperäisen maidon historia on huikeasti pitempi. Saksassa mantelimaitoa (Mandelmilch) on juotu paaston aikana jo ainakin 1100- luvulta.

Maito tulee eläimestä eikä mikään kasviksesta tehty tuote ole maitoa. Mantelimaito ei ole maitoa joten oikea nimike on mantelijuoma. Tai jopa mantelimehu. Maitoa ei "mantelimaito" ole. Tuon väittäminen maidoksi on valehtelua.

Toki Suomessa kaikkien kasvisperäisten valmisteiden väittäminen maidoksi on kiellettyä.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Maito tulee eläimestä eikä mikään kasviksesta tehty tuote ole maitoa. Mantelimaito ei ole maitoa joten oikea nimike on mantelijuoma. Tai jopa mantelimehu. Maitoa ei "mantelimaito" ole. Tuon väittäminen maidoksi on valehtelua.

Toki Suomessa kaikkien kasvisperäisten valmisteiden väittäminen maidoksi on kiellettyä.

Aivan kuten maidon määritelmässäkin lukee:

"Maito on nisäkäsnaaraiden maitorauhasista jälkeläisten ravinnoksi erittyvää valkoista ravintonestettä"

Toisin sanoen maitoa voi tulla vain eläimestä. Mantelista, soijasta tai kaurasta ei voi tehdä maitoa.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Kulinaristinen sanasto ei vastaa biologista sanastoa. Kulinarismissa esimerkiksi simpukkaruuat voidaan laskea kuuluvan äyriäisruokiin, vaikka simpukka on nilviäinen.

Kuten kerroin ainakin 1200-luvulta lähtien mantelimaito on ollut mantelimaitoa ja on orwlilaista uuskielifasismia väittää että 800 vuotta käytössä ollut sana on nyt kielletty ja väärä. Mitään kasvispohjaista maitoa ei kututsuta vain maidoksi, vaan mantelimaidoksi tai kauramaidoksi tai jollain muulla yhdyssanalla, jonka alkuosa tarkentaa raaka-aineen.

• Anonyymi00036

mie syön hyvällä omatunnolla kaikkea ruokaa. Kasvispullat (kaupanvalmistuotteet) on hyvää ja ravitsevaa ja täyttää hyvin perunamuusin kanssa.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Nykyajan kasvispihvit kyllä tosiaan jo maistuvat lihalta, ja tämä mielipide kuultu lihaa syöviltä. Eivät läheskään kaikki, mutta esimerkiksi Beyond Burger pihvi ja Juicy Marbles pihvi ovat todella lihaisan makuisia ja muistuttavat myös koostumukseltaan lihaa. Samaten Lidlin Vemondo Vegan Ribs ja leikkeleistä esim. MUU Roast Biif ja Santun Seitan vegvursti. Proteiinia eikä myöskään rasvaa näistä puutu. Papupihvi ei tietenkään maistu lihalta (voi se silti olla hyvää!), mutta nämä pitemmälle prosessoidut kasviproteiinipihvit maistuvat. Kaikkia en voi toki suositella, osassa maku on suorastaan huono, jopa samalla merkillä saattaa olla tosi hyviä ja tosi huonoja tuotteita. Esim. MUU-merkillä hyvä on tuo Roast Biif, kun taas hunajaiset kasvissuikaleet aivan hirveitä.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Mites tuo kookosmaito? :D

• Anonyymi00044
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Aivan kuten maidon määritelmässäkin lukee:

"Maito on nisäkäsnaaraiden maitorauhasista jälkeläisten ravinnoksi erittyvää valkoista ravintonestettä"

Toisin sanoen maitoa voi tulla vain eläimestä. Mantelista, soijasta tai kaurasta ei voi tehdä maitoa.

Itse käytän termiä soijamaito/kauramaito/mantelimaito. Kaupassa ne taitaa kumminkin olla nimellä soijajuoma/kaurajuoma/mantelijuoma. Minusta kasvimaito on ihan hyvä termi, ei sillä yritetä väittää että kasvimaito olisi MAITOA, vaan KASVIMAITOA, eli maidon tapaan käytettävää kasvijuomaa. Jos sitä käytetään maidon tapaan, niin käyttötarkoitus selviää parhaiten, kun sitä kutsutaan kasvimaidoksi. Itselleni on se ja sama millä nimellä sitä kaupassa myydään, kunhan myydään. Mutta ihmettelen, miten se ketään voisi haitata, jos kasvimaitoja myydään kasvimaitoina. Pelkääkö joku ostavansa kaupasta vahingossa lehmänmaidon tilalta soijamaitopurkin vai?

Meillä on muuten yksi kasvimaito, jonka nimi on ollut maito jo vuosikymmeniä, ja se on kookosmaito, vaikka se ei sisällä maitoa.

Käytän itsekin kyllä paljon maitotuotteita, mm. juustoja, raejuustoa, rahkaa, smetanaa, kuohukermaa, kermaviiliä ja jogurttia, mutta lehmänmaitoa ei tule sellaisenaan juotua. Yleisimmin juon vettä, mutta silloin tällöin ostan soijamaitoa.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Nykyajan kasvispihvit kyllä tosiaan jo maistuvat lihalta, ja tämä mielipide kuultu lihaa syöviltä. Eivät läheskään kaikki, mutta esimerkiksi Beyond Burger pihvi ja Juicy Marbles pihvi ovat todella lihaisan makuisia ja muistuttavat myös koostumukseltaan lihaa. Samaten Lidlin Vemondo Vegan Ribs ja leikkeleistä esim. MUU Roast Biif ja Santun Seitan vegvursti. Proteiinia eikä myöskään rasvaa näistä puutu. Papupihvi ei tietenkään maistu lihalta (voi se silti olla hyvää!), mutta nämä pitemmälle prosessoidut kasviproteiinipihvit maistuvat. Kaikkia en voi toki suositella, osassa maku on suorastaan huono, jopa samalla merkillä saattaa olla tosi hyviä ja tosi huonoja tuotteita. Esim. MUU-merkillä hyvä on tuo Roast Biif, kun taas hunajaiset kasvissuikaleet aivan hirveitä.

Nykyajan kasvis"pihvit" eivät maistu ollenkaan lihalta ja nuo lihaa syövät jotka noin sanovat joko valehtelivat tai sitten sinä valehtelet. Kaikki nuo mainitsemasi kasvis"pihvit" ovat yliprosessoitua oksettavaa sontaa. Ne ovat kaikki epäterveellisempiäkin kuin oikea liha.

Ja pihvi on pihvi vain silloin kun siinä on lihaa. Eikä kenenkään tarvitse muutenkaan siirtyä pois lihasta tai edes vähentää lihan käyttöä-

• Anonyymi00047
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Nykyajan kasvis"pihvit" eivät maistu ollenkaan lihalta ja nuo lihaa syövät jotka noin sanovat joko valehtelivat tai sitten sinä valehtelet. Kaikki nuo mainitsemasi kasvis"pihvit" ovat yliprosessoitua oksettavaa sontaa. Ne ovat kaikki epäterveellisempiäkin kuin oikea liha.

Ja pihvi on pihvi vain silloin kun siinä on lihaa. Eikä kenenkään tarvitse muutenkaan siirtyä pois lihasta tai edes vähentää lihan käyttöä-

Esimerkiksi tuo Beyond Burger on täpötäynnä ylimääräisiä lisäaineita ja muuta sontaa ja sitä on yliprosessoitu niin paljon, että mahdolliset terveelliset ravintoaineet on tuhottu täysin. En edes harkitse tuollaisen sonnan ostamista.

• Anonyymi00023

Suomen oloissa ei kasvissyönnillä pärjää. Kun rajat menee kiinni niin kasvissyöjille tuhee hätä.

• Anonyymi00025

Etkö tiennyt, että rajat eivät ole kiinni?

• Anonyymi00027

Suuri osa "kotimaisesta" lihantuotannossta ei pärjää jos rajat menee kiinni.

• Anonyymi00033

Tarkoitatko, että "Suomen oloissa" ei ole ruokakauppoja ja laajaa erilaisten ravintoaineiden tarjontaa?

Enemmän olisin huolissani siitä, että sinun logiikallasi "Suomen oloissa" ei voida hoitaa diabeettestä, korkeaa kolesterolia, syöpiä, bakteeritulehduksia eikä antaa juuri mitään muutakaan lääkehoitoa. Samoin myöskin peltojen lannoittaminen on "Suomen oloissa" mahdotonta.

Vai unohdetaanko nämä "suomen olot" ja puhutaan vain kasvissyönnin kuvitteellisesta mahdottomuudesta jossain kuvitteellisessa tilanteessa?

• Anonyymi00034
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Tarkoitatko, että "Suomen oloissa" ei ole ruokakauppoja ja laajaa erilaisten ravintoaineiden tarjontaa?

Enemmän olisin huolissani siitä, että sinun logiikallasi "Suomen oloissa" ei voida hoitaa diabeettestä, korkeaa kolesterolia, syöpiä, bakteeritulehduksia eikä antaa juuri mitään muutakaan lääkehoitoa. Samoin myöskin peltojen lannoittaminen on "Suomen oloissa" mahdotonta.

Vai unohdetaanko nämä "suomen olot" ja puhutaan vain kasvissyönnin kuvitteellisesta mahdottomuudesta jossain kuvitteellisessa tilanteessa?

Jotkut elää jatkuvasti mielessään jotain post-apokalypsi-larppia ja unohtaa, että muut eivät ole inessä skenessä.

• Anonyymi00038

Suomalainen eläintuotanto on myös riippuvainen tuontirehusta. Kasviksia voitaisiin tuottaa monipuolisesti kotimaassa, ei ole mitään muuta tarvetta, kuin makumieltymykset, rahtailla tänne hedelmiä ja linssejä kaukomailta. Ja aika harva lihansyöjäkään pelkästään kotimaista syö.

Varautumisen kannalta olisi nimenomaan järkevää suosia kasvipohjaista ruokaa, joka vie paljon vähemmän peltopinta-alaa, kuin eläintuotanto (koska eläimille tarvitsee syöttää moninkertainen määrä kasveja ennen kuin niistä saadaan lihaa). Tarpeeksi kasviproteiinia Suomen koko väestölle pystyttäisiin tuottamaan jo Lounais-Suomen alueella, jossa se myös parhaiten kasvaa. Pohjoisempana sitten voidaan kasvattaa muuta kuten viljaa, juureksia, perunaa ja muita kasviksia. Silti jäisi vielä varapeltoja katovuosien varalle ja osa pelloista voitaisiin metsittää hiilinieluiksi.

Toki se suomalainen kasvintuotantokin on edelleen riippuvainen ulkomaisesta öljystä. Tämä ongelma pitäisi ratkaista ensi tilassa.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Suomalainen eläintuotanto on myös riippuvainen tuontirehusta. Kasviksia voitaisiin tuottaa monipuolisesti kotimaassa, ei ole mitään muuta tarvetta, kuin makumieltymykset, rahtailla tänne hedelmiä ja linssejä kaukomailta. Ja aika harva lihansyöjäkään pelkästään kotimaista syö.

Varautumisen kannalta olisi nimenomaan järkevää suosia kasvipohjaista ruokaa, joka vie paljon vähemmän peltopinta-alaa, kuin eläintuotanto (koska eläimille tarvitsee syöttää moninkertainen määrä kasveja ennen kuin niistä saadaan lihaa). Tarpeeksi kasviproteiinia Suomen koko väestölle pystyttäisiin tuottamaan jo Lounais-Suomen alueella, jossa se myös parhaiten kasvaa. Pohjoisempana sitten voidaan kasvattaa muuta kuten viljaa, juureksia, perunaa ja muita kasviksia. Silti jäisi vielä varapeltoja katovuosien varalle ja osa pelloista voitaisiin metsittää hiilinieluiksi.

Toki se suomalainen kasvintuotantokin on edelleen riippuvainen ulkomaisesta öljystä. Tämä ongelma pitäisi ratkaista ensi tilassa.

Koko suomalaisen "omavaraisen" tuotannon kuva näkyy nyt, kun lähi-idässä on Trumpin sytyttämä sota ja maakaasun hinta nousee. MTK valittaa miten viljjelyn kustannukset nousevat jopa 100 miljoonaa, kun mm. lannotteiden hinta nousee.

Jos olisimme "omavaraisia" niin eihän tuontipanosten kallistuminen vaikuttaisi kotimaisen ruuan kustannusrakenteeseen. Mutta kun emme ole.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Oikein hyvä kommentti hiilinieluista.Minusta jopa talojen pihat pitäisi muuttaa joko metsäturppailla metsäksi,luonnon niityiksi tai kasvimaiksi.

• Anonyymi00035

Ongelma näissä keskusteluissa tuppaa olemaan se että ihmiset riitelee näistä asioista liikaa ja tuomitsee toisia.

• Anonyymi00037

Ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjunta päällimmäinen syy, sekä eläineettiset syyt. Toki terveyttäkään ei haittaa, että punaista lihaa ei tule kiskottua kaksin käsin. Kalaa syön silloin tällöin, mutta en kanaa tai punaista lihaa. Maitotuotteita myös jonkun verran.

• Anonyymi00045

KASVISSYÖJÄT SYÖVÄT HOMEMYRKKYJÄ

"Kasvipohjaisia ruokia ja juomia koskevassa uudessa tutkimuksessa havaittiin, että sadoissa kasvis- ja vegaanituotteissa esiintyy mykotoksiineja eli luonnossa esiintyviä homemyrkkyjä, myrkyllisiä yhdisteitä, joita sienet tuottavat"

Tekniikan naailma

• Anonyymi00049

Kasvissyönnin terveellisyys on pelkkä illuusio. Jos et itse kasvata kaikkea ruokaasi, mikä on täysin mahdotonta kaupungissa ja taajamissa, nielet ohessa kaikki "kasvinsuojelu-aine" jäämät. Kasvinviljely perustuu Suomessa myrkkyjen käyttöön: rikkakasvintorjunta-aineet, kasvitautien torjunta-aineet ja tuholaistorjunta aineet ovat yleisesti käytössä. Kaikista aineista jää ruokaan jäämiä. Niille on asetettu raja arvot, joita seurataan. Tuskin kovinkaan aktiivisesti. Myrkyistä, kuten esim. glyfosaatti Roundup, väännetään kättä jatkuvasti. Korporaatiot kuitenkin lobbaavat ahkerasti tuotteidensa puolesta ja rahanahneet, omaa etuaan tavoittelevat päättäjät myöntävät käytölle jatkolupia ja aineiden haitallisuus "unohdetaan". Myrkkyjen käyttö päivittyy kokoajan, koska jokin yleisesti käytetty aine saatetaan kieltää seuraavana vuonna sen haitallisuuden takia. Roundup on saanut jatkoluvan vuoteen 2035 asti.
      Kasvissyönti vaikuttaa osaltaan myös ympäristön tuhoutumiseen. Myrkyt eivät valikoi tuhoavatko ne mehiläiset ja muut pölyttäjät, vaiko kasvia vaivaavat tuhohyönteiset. Myrkkyjen käyttö on kuitenkin aikalailla välttämätötä, jos kasvis ruokaa halutaan tuottaa suuressa mittakaavassa. Jos myrkyt kielletään, on kasvissyöjienkin siirryttävä lihaan.

• Anonyymi00050

"Jos myrkyt kielletään, on kasvissyöjienkin siirryttävä lihaan."

Vaikea on siirtyä lihaan, koska valtaosa pelloista tuottaa rehua. Esimerkiksi Suomessa herneistä yli 80% menee rehuun. Itse asiassa erittäin suuri osa kasvituotannosta ei mene ihmisten ravinnoksi.

Oikeasti jos kaikki ihmiset muuttuisi kasvinsyöjiksi niin kasvisten viljely jopa vähenee.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00050 kirjoitti:

"Jos myrkyt kielletään, on kasvissyöjienkin siirryttävä lihaan."

Vaikea on siirtyä lihaan, koska valtaosa pelloista tuottaa rehua. Esimerkiksi Suomessa herneistä yli 80% menee rehuun. Itse asiassa erittäin suuri osa kasvituotannosta ei mene ihmisten ravinnoksi.

Oikeasti jos kaikki ihmiset muuttuisi kasvinsyöjiksi niin kasvisten viljely jopa vähenee.

Eli jos kasveja ei tuoteta yhtä tehokkaasti kuin nyt niin lihaakaan ei voida tuottaa yhtä paljon kuin nyt.

• Anonyymi00052

Sinua ei silti haittaa syödä sellaisen eläimen lihaa, joka on syönyt noita myrkytettyjä kasviksia. Ihan samoilta pelloilta lehmien, sikojen ja broilerien rehukin tulee.

• Anonyymi00053

"Jos et itse kasvata kaikkea ruokaasi, mikä on täysin mahdotonta kaupungissa ja taajamissa, nielet ohessa kaikki "kasvinsuojelu-aine" jäämät."

Tuosta selittely perustuu ymmärtämättömyyteen biologiasta ja siitä miten lihaa tuotetaan. Kuten joku on sanonut "kaikki liha on ruohoa". Ja jos kasvinviljelyssä käytetään myrkkyjä, joita jää ja kertyy kasveihin ja jotka eivät hajoa, niin jos myrkkyä on 1 yksikkö per 1000 kcal ravintokasvia, niin kun kasvit syötetään eläimelle ja syödään sitten kasveilla ruokitun eläimen liha, niin lihassa on luokkaa 10 yksikköä myrkkyä per 1000 kcal. Eli mennään ojasta allikkoon.

Tämän takia esimerkiksi ympäristömyrkyistä kärsivät erityisesti ravintoketjun huipulla olevat pedot (kuten vaikka kotkat), koska ravintokejussa hajoamattomat myrkyt kumuloituvat. Mitä lähempänä perustuotantoa (kasvit) ravintonsa hankkii sitä vähemmän siinä on myrkkyä.

• Anonyymi00054

Lihakset kasvavat parhaiten eläinkunnantuotteilla

"Proteiinilähteiden vertailussa eläinperäiset proteiinit, kuten hera, maito ja liha, osoittautuivat tehokkaiksi kasviproteiineihin verrattuna. Tämä selittyy pitkälti niiden korkeammalla leusiinipitoisuudella sekä nopeammalla imeytymisellä. Leusiini on aminohappo, joka käynnistää lihasten kasvun. Hera erottui edukseen myös muiden eläinperäisten proteiinien joukosta:

TM

• Anonyymi00055

Proteiinin saanti ei ole yleensä työikäisen suomalaisen ravinnossa minkäänlainen ongelma.

Huipputuloksiin pääsee myös kasvisravinnolla:
        https://yle.fi/a/3-12650784
        >>Painonnostaja Teemu Roininen ryhtyi vegaaniksi ja yllättyi positiivisista vaikutuksista urheilemiseen – "Itselläni oli ennakkoluuloja"

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      243
      1492
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      26
      1445
    3. Milloin bikineistä

Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet
      Maailman menoa
      146
      1200
    4. Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !

Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast
      Kaste
      470
      1017
    5. 136
      988
    6. Olimmeko molemmat

ujoja ja hankalia, vai minä vain? Mietin, oliko se silloin epävarmuutta vai kiinnostuksen puutetta.
      Ikävä
      73
      933
    7. Johanna Tukiainen ei suostu muuttamaan pois vuokra-asunnosta!

Seiska kertoi tänään, että Johanna Tukiainen ei ole suostunut poistumaan Helsingin Munkkisaarenkadun vuokra-asunnostaan.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      891
    8. Mun on ikävä sua J ,

Mun on ikävä sua J, haluaisin tutustua paremmin (vaikka tämä aivan älytöntä onkin). Voitaisiinko nähdä ja jutella ihan
      Ikävä
      47
      842
    9. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      416
      832
    10. Kehtaisitko kulkea mun kans yleisillä paikoilla

vaikka käsi kädessä?
      Ikävä
      68
      804
    Aihe