on väärä aihealue mutta tuntuu ettei kukaan lue enää muita aihealueita niin laitan tänne.
eli siis ihmettelen että miksi yhä on semmoisia autoilijoita, jotka pysäyttävät auton sen jälkeen kun joku pyöräilijä (minä) on pysähtynyt suojatien eteen varta vasten sen auton ohitusta odottamaan, kun muuten en kohtuullisessa ajassa kerkiäisi ajaa suojatienyli.
kiusalleenko ne sen tekee vai luuleeko että jonku lain mukaan heidän täytyy aina pysähtyä?
olen siis aina pyöränsatulassa istumassa ja valmiina polkaisemaan sen jälkeen kun oletan auton ajavan siitä ohi. mutta auto ei ajakkaan vaan alkaa hidastamaan ja menee kallisarvoisia sekuntteja hukkaan odottaessa auton hidastumista ja sitten lopulta pysähtymistä. mikä saa tilanteen kiusalliseksi ja ärsyttäväksi.
olisi hauska nähdä että onko tämä joku "kalevien" tai naiskuskien harrastama ajo tyyli jossa vähän jokaista varotaan ylikohteliaasti kun oikeastaan niitä liikennesääntöjä ei muisteta tai tunneta. pitäisi muistaa että auto onse vahvempi ajoneuvo ja jos joku haluaa jäädä odottamaan ohitusta suojatienreunaan niin pitäisi vain reilusti uskaltaa siitä kaasuttaa ohi.
ihmettelen autoilijoita
44
350
Vastaukset
Autoilijan näkökulmasta pitämällä kiinni liikennesäännöistä pyöräilijöitä kolisisi konepellille melko säännöllisesti.
Toisaalta jos pyöräilijä on pysähtynyt, se usein on muuttunut jalankulkijaksi, jolloin hän onkin ehkä astumassa suojatielle ja kuuluukin päästää ensin.
Asenne, jossa menetetyt sekunnit eivät ole niin tärkeitä, saattavat haitata liikenteen sujuvuutta, mutta toisaalta ehkäistä vammoilta ja jopa ihmisuhreilta. Tuo tarkoitushan niillä säännöilläkin on.- Anonyymi
Älä lässytä pskaa, aloittajan mainitsema ongelma on myös kiusallinen takana tuleville autoilijoille, kun joku pysäyttää autonsa ja jää odottamaan kaukana suojatiestä olevaa, tai lähestyvää esim. jalankulkijaa, vaikka tämä ei ehtisi edes suojatielle, ilman autoliikenteen seisauttamista.
- Anonyymi
"pyöräilijä muuttuu jalankulkijaksi jos pysähtyy", ei muutu miten muuten olisi mahdollista väistää pyörällä kevyenliikenteen väylällä autoja? ainoastaan taluttaessa muuttuu jalankulkijaksi. HUOMAA ERO istuu pyörän satulassa TAI seusoo pyörän keskellä jalat pyörän tangon välissä.
Sitäpaitsi minulle on ajo-opettaja sanonut että vaikka jalankulkija pysähtyisi tienreunaan seisomaan ja odottamaan auton ohi ajamista niin sitten ajaa vain siitä ohi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"pyöräilijä muuttuu jalankulkijaksi jos pysähtyy", ei muutu miten muuten olisi mahdollista väistää pyörällä kevyenliikenteen väylällä autoja? ainoastaan taluttaessa muuttuu jalankulkijaksi. HUOMAA ERO istuu pyörän satulassa TAI seusoo pyörän keskellä jalat pyörän tangon välissä.
Sitäpaitsi minulle on ajo-opettaja sanonut että vaikka jalankulkija pysähtyisi tienreunaan seisomaan ja odottamaan auton ohi ajamista niin sitten ajaa vain siitä ohi.Jos sinä et aja sillä pyörälläsi, niin sinä OLET jo jalankulkija. Se, että sulla on polkupyörä jalkojesi välissä, ei vaikuta tuohon mitenkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"pyöräilijä muuttuu jalankulkijaksi jos pysähtyy", ei muutu miten muuten olisi mahdollista väistää pyörällä kevyenliikenteen väylällä autoja? ainoastaan taluttaessa muuttuu jalankulkijaksi. HUOMAA ERO istuu pyörän satulassa TAI seusoo pyörän keskellä jalat pyörän tangon välissä.
Sitäpaitsi minulle on ajo-opettaja sanonut että vaikka jalankulkija pysähtyisi tienreunaan seisomaan ja odottamaan auton ohi ajamista niin sitten ajaa vain siitä ohi."Sitäpaitsi minulle on ajo-opettaja sanonut että vaikka jalankulkija pysähtyisi tienreunaan seisomaan ja odottamaan auton ohi ajamista niin sitten ajaa vain siitä ohi."
Tienreunaan kyllä... suojatien kohdalle, ei noin. Anonyymi kirjoitti:
Älä lässytä pskaa, aloittajan mainitsema ongelma on myös kiusallinen takana tuleville autoilijoille, kun joku pysäyttää autonsa ja jää odottamaan kaukana suojatiestä olevaa, tai lähestyvää esim. jalankulkijaa, vaikka tämä ei ehtisi edes suojatielle, ilman autoliikenteen seisauttamista.
Semmoista se on elämä - aina pitää odottaa hitaampaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sinä et aja sillä pyörälläsi, niin sinä OLET jo jalankulkija. Se, että sulla on polkupyörä jalkojesi välissä, ei vaikuta tuohon mitenkään.
Aloittaja kylläkin sanoi istuvansa satulassa eli ei ole jalankulkija!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja kylläkin sanoi istuvansa satulassa eli ei ole jalankulkija!
Ei hän sillä pyörällään aja, jos se on paikallaan. Jalat ovat taatusti maassa, ainakin toinen,eli hän on käytännössä jalankulkija.
- Anonyymi
Liikennesäännöt kanbattaa opetella. "Jos pyöräilijä aikoo ylittää suojatien pyörän selässä, hän on väistämisvelvollinen. Jos taas pyöräilijä aikoo ylittää suojatien pyörää taluttamalla, tällöin auto on väistämisvelvollinen." Autoilija ei voi lukea ajatuksiasi ja tietää miten olet aikeissa toimia. Autoilijan täytyy hidastaa ja varautua siihen, että sä lähdetkin siitä taluttamaan sen pyörän suojatien yli.
- Anonyymi
Lisäksi pyöräilijöistä isolta osalta on muutoinkin nuo väistämissäännöt täysin hukassa. Siihen täytyy aina varautua, että pyöräilijä ei mielestään väistä ketään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi pyöräilijöistä isolta osalta on muutoinkin nuo väistämissäännöt täysin hukassa. Siihen täytyy aina varautua, että pyöräilijä ei mielestään väistä ketään.
Juuri noin. Jos autolla ajaa pyöräilijän päälle, niin kyllä siitä vähintään sakot pamahtaa, täysin riippumatta siitä miten väitämissääntö on ko. kohdassa mennyt. Liian suuri tilannenopeus ja liikenteen vaarantaminen.
- Anonyymi
Voi lukea kun katsoo että onko talutus asennossa ja seisooko pyörän vieressä VAI istuuko pyörän satulassa tai seisooko pyörän keskellä jalat tangon molemmilla puolilla!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi pyöräilijöistä isolta osalta on muutoinkin nuo väistämissäännöt täysin hukassa. Siihen täytyy aina varautua, että pyöräilijä ei mielestään väistä ketään.
Niin mutta jos pyöräilijä on pysähtyneenä. Etkö vittu tajua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mutta jos pyöräilijä on pysähtyneenä. Etkö vittu tajua.
Ei voi tietää etukäteen, jos sä lähdetkin taluttamaan sitä pyörää ja tölväät siihen auton eteen. On järkevämpää hidastaa ja varmistaa, että se pyörä-ääliö varnasti pysyy siellä laidassa. Iso osa pyöräilijöistä ei tajua liikennesäännöistä tuon taivaallista. Sullekaan ei näy olevan nämä väistämissäännöt selkeitä. Kun et aja sillä pyörälläsi, niin ole jalankulkija, jota pitää väistää, vaikka kuinka muka istut sen pyöräs päällä. Jos päätätkin ykskaks hypätä pyörinesi auton eteen, niin se on yksiselitteisesti autoilijan vika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi lukea kun katsoo että onko talutus asennossa ja seisooko pyörän vieressä VAI istuuko pyörän satulassa tai seisooko pyörän keskellä jalat tangon molemmilla puolilla!!!
Ei voi. Kukaan ei pysty lukemaan ajatuksiasi ja mitä aiot seuraavaksi tehdä. Autoilija harvemmin tuijottaa koko matkan siinä vain sinua ja sitä miten juuri sinä sen pyöräsi kanssa pönötät. Varsinkin kaupunkiliikenteessä on muitakin liikkeellä, kuin vain sinä maailmannapa ja niihin muihinkin pitää kiinnittää huomiota. Harvemmin sitä tietää, että tuliko juuri tuo itseään hypertärkeänä pitävä pyöräilijä tuohon juuri nyt ja kun se nyt laskee tuon jalkansa maahan, niin hyppääkö se pois siltä pyörältään vai päättääkin ykskaks ampaista taas liikkeelle. Pyöräilijöillä ei vaikuta kaupunkiliikenteessä olevan minkäänlaista itsesuojeluvaistoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi lukea kun katsoo että onko talutus asennossa ja seisooko pyörän vieressä VAI istuuko pyörän satulassa tai seisooko pyörän keskellä jalat tangon molemmilla puolilla!!!
Aikomus voi silti olla taluttaa pyörä suojatietä pitkin. Poliisi tarjoaa sakon, jollei pysähdy odottamaan. Jos joku pyörii siinä suojatien lähettyvillä, oleta aina ensin että aikomus on hypätä auton eteen.
Kannattaa lähteä ajoissa liikenteeseen, niin ehtii pysähtyä jokaisen pöllöilijän kohdalla. Pyöräilijät eivät osaa liikennesääntöjä, sähkölautailijoista nyt puhumattakaan.
xLiner
- Anonyymi
Liikenteessä Olen havainnut, että osa autoilijoista ajaa kuin jotain hyökkäysvaunua.
Puhutaan myös tilannenopeudesta. Taajamat, kaupat.
Suojatelle säntäilijöitäkin on.
Kuka korjaa raadon?
Vilma- Anonyymi
Samaa mieltä gubbe, että ei se elämä kaasuttelemalla kummene
Mä yleensä polkupyöräilijänä, hyppään pois pyörän selästä, jos auto antaa tietää. Niin on yksiselitteistä jos auto ajaakin päälle. Sitten taas jos ajan autoo, niin usein on hankalaa, kun ei tiedä hyppääkö pyäräiliä pois pyörän päältä tai sitten hyppääkö taas satulaan.
On vähän hankalaa, kun liikennesäännöt on ajalta, ennen autoja ja polkupyöräkin lasketaan ajoneuvoksi. Mutta se on hyvin nopee juttu, muuttuuko pyöräilijä jalankulkijaksi vai päinvastoin.
Ja miten esim. Reagoidaan kun alle 12v saa ajaa jalkakäytävällä. Ja lapsiinnpitää suhtautua aina varoen, mutta antaako sitten väärää esimerkkiä jos päästää tien yli. Ja onhan se jalankulkijan kannaltakin ikävää. Kun jalkakäytävällä ajellaan, että oikeestaan se raja pitäs olla 10 v.- Anonyymi
Jos suojatien kohdalta ylittää ja on pyörän selässä niin pyöräilijä väistää autoa. Jos kävelee tai taluttaa niin autoilija väistää. Sitä en tiedä kuka väistää jos kulkija juoksee suojatien yli. Joka tapauksessa, säännöistä viis. Niitä ei välttämättä tunneta tai niistä ei piitata. Voi olla pimeää jolloin havainnointikyky on rajallinen ja sekä suojatiellä oleva että autoilija saattavat olla minkälaisia tahansa. Ennemmin niin että molemmat varovat kuin että kuljetaan nollat taulussa. Autoilijan kannalta voi olla riskaabelia peräänajon riski jos hän joutuu tekemään äkkipysäyksen suojatien edessä, eli jos autoilijan takaa tulee toinen, kolmas tai vaikka neljäskin auto.
Eri paikkakunnilla on erilainen kulttuuri. Pohjanmaalla autoilijat ovat perinteisesti ajaneet ensin ja vasta sitten jalankulkijat ovat ylittäneet tien. Pohjois-Pohjanmaalla sen sijaan etenkin pyöräilijät suorastaan rynnivät autojen sekaan tietä ylittäessään. Olen asunut e.m. alueilla joten tämä perustuu omiin kokemuksiini. Molemmat olivat kaupunkeja ja niiden taajama-alueita.- Anonyymi
Ohje on varmasti autoilijoille noin.
Tyhmä ohje.
Koululaiset hyvin pienetkin usein ovat pyörän päällä ylittäessään tietä.
Minusta tässä mennään vahvimman ehdoilla.
Kuka maksaa, jos kroppa menee pilalle?
Vilma On, eri paikkakunnilla tosiaan erilainen kulttuuri. Meillä päin aika kohteliasta ja joustavaa ajelu. Enemmänkin huolta herättää, kun terveyskeskuslääkärillä on satula pyörässä väärin päin. Sitä on paikkakunnan aihealueella paljon pohdittu.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
On, eri paikkakunnilla tosiaan erilainen kulttuuri. Meillä päin aika kohteliasta ja joustavaa ajelu. Enemmänkin huolta herättää, kun terveyskeskuslääkärillä on satula pyörässä väärin päin. Sitä on paikkakunnan aihealueella paljon pohdittu.
Kummottas väärinpäin.
Oikein pohdittavaa perjantaille.
Kuin ny noin?
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummottas väärinpäin.
Oikein pohdittavaa perjantaille.
Kuin ny noin?
VilmaHeh... 🤣
xLiner
- Anonyymi
Miksi kukaan ei lue muita aihealueita kuin tätä?
Siis tarkoitatko autot ja liikenne. No ei siellä tosiaan kukaan vastannu vaikka mä kysyin siellä mun bemarista.
Ite noudatan aina liikennesääntöjä, niin on kulkeminen kaikille sujuvaa. Vielä ei ole yksikään pyörä uskaltanut solkea päälle.
- Anonyymi
En pidä itseäni niin tärkeänä, että pitäisi väkisin auton alle tunkea.
Usein jään jöpöttämään reunasta etäälle, jos vauhdikas letka lähestyy.
Kroppa menis aika littanaksi, mutta sen voisi rullata kuin terassimaton.
Ai kauheetavilma
Mun autokouluopettaja sanoi pyöräilijöitä "pyör ääliöiksi". Ihan vaan siksi, että osa tietää liikennesäännöt, osa ei. Siksi autoilijat varoo mitä ne tekee... Ei voi tietää, milloin kohdalla on fiksu tyyppi ja milloin ei.
Itsekin pyörällä joskus ylitän tien vaikka ihan summamutikassa, enkä minkään risteyksen kohdalla....odotan, että autot menee ja sit ylitän tien....mutta joskus olen jo sen näköinen vissiin, että aion ylittää tien, niin joku autoilija pysähtyy....ja suotta. Mutta minkäs teet?- Anonyymi
Miksei peruskoulussa suoriteta liikennekorttia? Liikennemaisteri?
Uimataitokin voidaan mitata. Uimamaisteri.
Vilma Anonyymi kirjoitti:
Miksei peruskoulussa suoriteta liikennekorttia? Liikennemaisteri?
Uimataitokin voidaan mitata. Uimamaisteri.
VilmaEn tiedä? Kustannuskysymys?
- Anonyymi
Sinähän se jäät siihen kuhnimaan.
- Anonyymi
Ai mää vai.
Täytyykö testata, etten?
Auto.
Vilma
- Anonyymi
Suojatien eteen pysähtynyttä jalankulkijaa, kuin myös pyöräilijää tulee väistää.
Itse olen noista sähkövekottimien käyttäjistä sitä mieltä, että jos noin kovaa suojatielle ajetaan, antaa tulla konepellille ihan omilla vastuilla.
Sekopää porukkaa.
AV- Anonyymi
Niin, mutta kun tämä pyöräilijä ei nyt ilmeisesti tajua olevansa käytännössä jalankulkija, kun hän ei aja sillä pyörällään. Muutoinkin moni pyöräilijä kuvittelee olevansa moottoriajoneuvo, eikä voi käyttää vieressä olevaa pyörätietä, vaan on pakko polkea autokaistalla tientukkeena. Ja juu, tarkoitan nimenomaan pyörätietä, joka ei vain näille oman elämänsä "moottoriajoneuvoille" kelpaa.
Anonyymi kirjoitti:
Niin, mutta kun tämä pyöräilijä ei nyt ilmeisesti tajua olevansa käytännössä jalankulkija, kun hän ei aja sillä pyörällään. Muutoinkin moni pyöräilijä kuvittelee olevansa moottoriajoneuvo, eikä voi käyttää vieressä olevaa pyörätietä, vaan on pakko polkea autokaistalla tientukkeena. Ja juu, tarkoitan nimenomaan pyörätietä, joka ei vain näille oman elämänsä "moottoriajoneuvoille" kelpaa.
Ainakin tämä joukko MAMIL miehiä sotkee pyörätien vieressä kulkevalla ajoradalla vaikka mun mummokin ajaisi kovempaa.
- Anonyymi
Autoilijan EI TULE VÄISTÄÄ PYÖRÄILIJÄÄ pääsääntöisesti jos pyöräilijä on tulossa suojatielle, ihme idiootteja täällä. On kylläkin tapauksia jolloin auton on väistettävä pyöräilijää joka on tulossa suojatielle ajamalla. Ainoastaan pyörän taluttaja on lain mukaan jalankulkija.
Anonyymi kirjoitti:
Autoilijan EI TULE VÄISTÄÄ PYÖRÄILIJÄÄ pääsääntöisesti jos pyöräilijä on tulossa suojatielle, ihme idiootteja täällä. On kylläkin tapauksia jolloin auton on väistettävä pyöräilijää joka on tulossa suojatielle ajamalla. Ainoastaan pyörän taluttaja on lain mukaan jalankulkija.
Koskaan ei tarvi väistää, riittää kun antaa tietä. Usein kun on kevyen liikenteen tie, niin se on kokoojakatu ja siinä on siis kolmio. Ja tällön pitää antaa tietä, koska auto tulee kolmion takaa.
- Anonyymi
No eipä kuule viitsi ottaa vamman- ja kuolemantuottamuksia niskoilleen, kun nuo tolvanat saattavat aina yhtäkkiä täräyttää itsensä konepellille. Turvallisempaa kaikille, kun ottaa, että niistä jokikinen on aivoton tollo.
- Anonyymi
Vai sekunteja hukkaan, ehkäpä ajoreitttejä ei ole sitten suunniteltu optimaalisesti, köh
- Anonyymi
Vielä jotenkin ymmärrän jos pysähdyn suojatien eteen ja alan odottaa että auto menee ohi. Mutta se vasta suivii kun autoilija näkee minun tulevan viiden metrin päässä ja pysähtyy odottamaan että ylitän tien. Ihan niinkuin voisin lennähtää siihen eteen. En mene ja nyt olenkin alkanut huiskauttaa kättä näyttämällä, mene sinä vaan.
- Anonyymi
Minä ihmetellyt samaa kuin aloittaja. Useasti käynyt niin että tulen polkupyörällä suojatien kohdalle pysyen satulassa vasen jalka maassa ja odotan "sopivaa väliä" ylittää tie AJAMALLA, niin usein suoraa kulkeva auto pysähtyy tai hiljentää vauhtia vaikka minä olen väistämisvelvollinen.
Tosin tilanne hieman muuttuu jos vieressäni on yksikin jalankulkija. Nykyisellä lainsäädännöllä ja etenkin sen käytännön tulkinnoilla autoilijan viisain teko on väistää kevyempää liikennettä kaikissa tilanteissa. Jos mentäisiin kirjaimelliseen laintulkintaan, niitettäisiin vuosittain tuhansia pyöräilijöitä ajasta iäisyyteen.
- Anonyymi
Kannattaa pyrkiä sisäistämään myös se miten lakia noilta osin tulkitaan. Jos auto ja pyörä törmäävät, niin autoilija on oikeastaan aina se osapuoli, joka katsotaan syylliseksi. Hän on syyllinen vähintään siihen, että ei ole kyennyt pysähtymään yllättävässä tilanteessa = liian suuri tilannenopeus. Autoilijan kannalta siis ainoa järkevä oletus on olettaa jokaisen pyöräilijän aikovan ajaa alle ja hidastaa oma nopeus niin alhaiseksi, että kykenee pysähtymään KUN se pyöräilijä päättääkin lähteä liikkeelle. Näitä tilanteita, että pyöräilijä ajaakin suoraan eteen, vaikka olisi velvollinen väistämään ja vaikka hän näyttäisi pysähtyvän tai aikovan pysyä pysähtyneenä, tapahtuu useamman kerran viikossa. Kannattaa seurata miten ne kanssapyöräilijäsi käyttäytyvät (vaikka itse toimisitkin fiksummin) niin tajuat miksi järkevä autoilija olettaa aina, että se pyöräilijä tuuppaa kuitenkin siihen eteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1307054Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654310Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen533432Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4913069Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2932060Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361723Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201631- 911553
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751461Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151416