https://phys.org/news/2024-11-gravity-quantum-entity.html
Jos gravitaatio käyttäytyy kvanttimekaniikan sääntöjen mukaan niin havainto mikroskooppisen kappaleen tilasta gravitaatiomittauksen avulla muuttaa tuon kappaleen tilaa, joka näkyy mittaustuloksissa.
"Pienenä" hidasteena on se, että mittauksen kohde ja mittakappale olisivat massaltaan luokkaa miljoonasosa hiekanjyvän massasta (1E-14kg) ja jäännöskaasun paineen pitää olla alle 5E-14Pa, jollainen tyhjiö vallitsee avaruudessa kaukana Auringosta ja planeetoista.
Varsinainen julkaisu aiheesta löytyy täältä, koko artikkeli luettavissa pdf tai html - linkeistä.
Testing Whether Gravity Acts as a Quantum Entity When Measured
Farhan Hanif, Debarshi Das, Jonathan Halliwell, Dipankar Home, Anupam Mazumdar, Hendrik Ulbricht, and Sougato Bose
Phys. Rev. Lett. 133, 180201 – Published 29 October 2024
https://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.133.180201
Gravitaation kvanttimekaanisuuden mittaaminen
8
173
Vastaukset
- Anonyymi
Gravitaatio on tavattoman heikko voima. Vetyatomissa protonin ja elektronin välinen sähkövoima on tekijällä 2.3E+39 suurempi kuin gravitaatiovoima.
- Anonyymi
GR-mukaan massa kaareuttaa aika-avaruutta ja siitä seuraa, että massa pyrkii massan luo. Mutta massahan on vain tapa mitata energiaa ( m=E/c^2). Siis energia kaareuttaa ja energia pyrkii energian luo.
- Anonyymi
On todennettu, että painovoima vaikuttaa myös fotoniin, jolla ei ole massaa, mutta energiaa sillä on (E=hf).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On todennettu, että painovoima vaikuttaa myös fotoniin, jolla ei ole massaa, mutta energiaa sillä on (E=hf).
Ei YST:ssa ole painovoimaa. Massakappaleet ja fotonit kulkevat pitkin avaruuden geometrian määrääviä geodeettisia viivoja.
- Anonyymi
Sähköinen vuorovaikutus voimana on matemaattisesti samaa muotoa kuin painovoima ( ~ 1/r^2). Sähkövoima on vetävä tai hylkivä. Painovoima on aina vetävä.
Sähkövoiman välittäjähiukkanen on virtuaalinen fotoni. Gravitaatiolle on haettu analogista mallia, mutta gravitonia ei ole koskaan havaittu.- Anonyymi
Ehkä selitys on siinä, että gravitonin energia on niin pieni, että sen olemassaoloa ei kyetä mittauksin todentamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä selitys on siinä, että gravitonin energia on niin pieni, että sen olemassaoloa ei kyetä mittauksin todentamaan.
Gravitonia ei tarvitse havaita. Riittää että havaitaan gravitaation mittaamisen muuttaneen mitattavan kohteen kvanttimekaanista tilaa. Se todistaa gravitaation kuuluvan kvanttimekaniikkaan.
Tällä kertaa ehdotettu mittaus on enää hyvin hyvin vaikea mutta ei mahdoton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Gravitonia ei tarvitse havaita. Riittää että havaitaan gravitaation mittaamisen muuttaneen mitattavan kohteen kvanttimekaanista tilaa. Se todistaa gravitaation kuuluvan kvanttimekaniikkaan.
Tällä kertaa ehdotettu mittaus on enää hyvin hyvin vaikea mutta ei mahdoton.Ei tunnu uskottavalta, että kaikki kaikkeuden hiukkaset vuorovaikuttisivat kaikkien muiden hiukkasten kanssa jonkin välittäjän avulla hyvin pitkien matkojen päästä. Nyt onkin herännyt epäiys, että 1/r^2-riippuvuus ei ehkä päde hyvin suurilla r-arvoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569