Muistatteko vielä sen ajan, kun pitä lähteä ihan konkreettisesti pankkiin maksamaan laskuja ja tilin saldon näki vain tilikirjasta?
Muistatteko pyöritettävät puhelimet? Tai huugon?
48
295
Vastaukset
Kyllä noista jotain muistaa. Pyöriteltävät lankapuhelimet ja puhelinkopit. Pankkien laskunmaksuautomaatit. Joskus tuli käytyä tiskilläkin maksattamassa laskuja. Pankkikirjaa en käyttänyt. Sain pankkikortin joskus 16 vuotiaana.
Ihmeellistä, että sillon pärjäsi ilman kännykkää. Tietokone oli tietenkin C64 ja Amiga 500.mustasusi: "Tietokone oli tietenkin C64 ja Amiga 500."
Niin oli minullakin ennen kuin sain PC:n vuonna 1994. Silloin kuusnepa oli jo hajonnut ja Amigan oli myynnyt Isosiskon alle 10-vuotiaille lapsille. Laskuja en juuri maksellut kuin vasta muutaman vuoden päästä. Silloin maksoin automaatilla, kun ei ollut nettiyhteyttä kotona. Vuonna 1999 sain ensimmäisen kännykkäni ja niihin aikoihin meillä luovuttiin lankapuhelimesta.Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
mustasusi: "Tietokone oli tietenkin C64 ja Amiga 500."
Niin oli minullakin ennen kuin sain PC:n vuonna 1994. Silloin kuusnepa oli jo hajonnut ja Amigan oli myynnyt Isosiskon alle 10-vuotiaille lapsille. Laskuja en juuri maksellut kuin vasta muutaman vuoden päästä. Silloin maksoin automaatilla, kun ei ollut nettiyhteyttä kotona. Vuonna 1999 sain ensimmäisen kännykkäni ja niihin aikoihin meillä luovuttiin lankapuhelimesta.Mulla oli Amiga 1200 pitkään käytössä aina 90-luvun loppuun ja PC:n hommasin rinnalle joskus 1998 ja siihen tietty netti heti kun sen vain kotiin sai järkevällä hinnalla. Taisi olla 2000 vuosi, kun sai kaapelinetin. Sitten alkoikin armoton latailu netistä, leffoja ja pelejä...
Ensimmäinen kännykkä oli käytössä jo 1996, NMT puhelin.Täältä poistuu viestit välillä ihan oudosti...
Mulla oli isän nmt lainassa kun opiskelin Helsingissä. Silloisella tyttökaverilla (nykyinen eksä) oli myös kännykkä jo olemassa. Siinä tuli tehtyä puhelinlaskua aika hyvin. Silloin ei ollut sellaisia liittymiä kuin ne on nykyään. Nettiä tuli käytettyä ensi kerran koulussa 1996. Tiesin jo silloin, että se tulee kyllä muuttamaan maailman ja jäin ihan koukkuun.mustasusi kirjoitti:
Täältä poistuu viestit välillä ihan oudosti...
Mulla oli isän nmt lainassa kun opiskelin Helsingissä. Silloisella tyttökaverilla (nykyinen eksä) oli myös kännykkä jo olemassa. Siinä tuli tehtyä puhelinlaskua aika hyvin. Silloin ei ollut sellaisia liittymiä kuin ne on nykyään. Nettiä tuli käytettyä ensi kerran koulussa 1996. Tiesin jo silloin, että se tulee kyllä muuttamaan maailman ja jäin ihan koukkuun.En minä tiedä - mikä viesteissä oli väärin. Ilmeisesti ei saa sanoa, että isosisko hommasi GSM puhelimen vuonna 1993 tai 1994 jouluna. Eli vähän ennen kuin sinä. Te molemmat olitte aika aikaisia lintuja sillä saralla. Meni fiilinki kirjoitella, kun kaksi viesti poistettiin.
Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
En minä tiedä - mikä viesteissä oli väärin. Ilmeisesti ei saa sanoa, että isosisko hommasi GSM puhelimen vuonna 1993 tai 1994 jouluna. Eli vähän ennen kuin sinä. Te molemmat olitte aika aikaisia lintuja sillä saralla. Meni fiilinki kirjoitella, kun kaksi viesti poistettiin.
Joo, mulle kännykät oli muuten aivan vieraita kapistuksia siihen saakka, samoin kuin netti. Mutta niin ne vaan muuttui arkipäiväiseksi ja osaksi jokaisen elämää. Nykyajan nuoret kasvaneet tähän maailmaan, eikä osaa muuta kuvitellakaan.
mustasusi kirjoitti:
Joo, mulle kännykät oli muuten aivan vieraita kapistuksia siihen saakka, samoin kuin netti. Mutta niin ne vaan muuttui arkipäiväiseksi ja osaksi jokaisen elämää. Nykyajan nuoret kasvaneet tähän maailmaan, eikä osaa muuta kuvitellakaan.
Hyviä öitä ja iltoja! Internettiin tutustuin yliopistossa vuonna 1997. Enempää en uskalla kirjoittaa, sillä se ilmeisesti lähtisi täältä pois.
Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
Hyviä öitä ja iltoja! Internettiin tutustuin yliopistossa vuonna 1997. Enempää en uskalla kirjoittaa, sillä se ilmeisesti lähtisi täältä pois.
Hyvää iltaa ja yötä sinnekin.
- Anonyymi
Itellä oli lapsena Sega Ja Nintendo pelikonsolit. Oli vaikka mitä pelejä näissä. Parhaiten varmaan muistaa Sonicin Segalta ja Super Mariopelit Nintendolta. Tai sitten joku Toejam&Earl. Mortal Kombatiakin muistan kakarana pelanneeni.
KilttiMies89 - Anonyymi
Niin ja muistan kun mun lapsuudessa oli vielä lankapuhelimet tais kännykät tulla vasta 2000-luvun alussa olin varmaan joku 11-12 vuotias kun kännykät tuli markkinoille. Itse hankin ensimmäisen älypuhelimen varmaan vasta yli 20-vuotiaana.
KilttiMies89Olin mäkin 10 vuotias, kun yks ukko tuli bussiin, sillä oli se nokian. Siis sellanen mötikkä missä luuri päällä. Eihän se puhelin itsessään kuitenkaan niin iso, mutta siinä oli iso akku. Mutta toi oli pitkään ainoo puhelin mikä kuulu Lapissa. Siinä oli sitä tehoo paljon. Ei tarvinnu niin tiuhaan tukiasemaverkkoo. Myöhemmin tuli sitten se puhelin missä oli pelkkä luuri, tiiliskiveksi sitä sanottiin, oli se niin iso.
- AnonyymiUUSI
Kyllä pienikokoiset kännykät (gsm) tuli tarjolle jo 90-luvun puolivälissä.
Anonyymi kirjoitti:
Mulla oli 3110, ensimmäinen sellanen järkevän kokoinen kännykkä. Vaihdoin se pian 5110 ja veli sai ton mun vanhan. Siinä oli puukuoret. Antenni niissä oli hankala, jäi aina taskuun jumiin. Sitten seuraavaks mulla olikin antenniton iskunkestävä pehmeekuorinen malli. Oisko 5210, en muista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Semmonen kännykkä (gsm) mulla tais ollakkin jostain 12-vuotiaasta peräti 23-vuotiaaksi saakka. Itse olen aina tullut vähän jälkijunassa näissä asioissa kun tekniikka kehittyy. Oikein innosta nämä älyjutut pätkääkään. Näen näissä enemmän uhkakuvia suhteessa hyötyihin.
KilttiMies89
- Anonyymi
En muista maksaneeni laskuja pankkitiskillä, vaikka ninkin on voinut tapahtua, mutta pankkiautomaatilla pankin eteisessä olen maksanut.
Veivattava puhelin olisi nykyään hieno. Löytyisiköhän jostain, voisin ostaa...
xLinerNo oonhan mäkin maksanut laskuja tiskillä ja oli mulla pankkikirjakin. Vielä käsin kirjoitti ne talletukset siihen, kun oli pankki sellasessa vanhassa puuröttelössä.
Ostin kerran kirpparilta sellaisen ja se on varastossa jossain autotallin hyllyillä.
Meillä oli aiemminkin pari sellaista ja joskus ehkä yhdentoista vanhana väsäsin niistä linjan pihan poikki meiltä mummolle ja vaarille.
(nehän toimivat siis ilman keskusta ja tarvitsee lisätä vain patteri)
((ne pari aiempaa tuli sitten käytettyä osina sekalaisiin projekteihin))
(((ja nyt meillä on sisäpuhelinjärjestelmä, sillä isäni liikkuu kehnosti ja saa soitettua kerrosten välillä pikapuheluna yhtä nappia painaen)))
((((se puhelinsysteemi riittäisi aika isollekin kylälle, sillä siihen saa muistaakseni parisataa lankalinjaa ja toista sataa DECT-kännykkää: mutta se oli käytännössä ilmainen, sillä ostin sen huutokaupan viimeisenä huutona))))- AnonyymiUUSI
JeroP kirjoitti:
No oonhan mäkin maksanut laskuja tiskillä ja oli mulla pankkikirjakin. Vielä käsin kirjoitti ne talletukset siihen, kun oli pankki sellasessa vanhassa puuröttelössä.
Mulla on tallessa vielä jossain pankkikirja. Ainakin loppuaikoina se vihko tungettiin johonkin koneeseen joka isolla metelillä löi uuden merkinnän.
Busseissakin kone nappasi palan sarjalipusta ja löi leiman. Myöhemmin oli jotain lipukkeita. Nykyään en enää osaisi kulkea bussissa, kun käteinen ei kelpaa.
xLiner - AnonyymiUUSI
buddy-love kirjoitti:
Ostin kerran kirpparilta sellaisen ja se on varastossa jossain autotallin hyllyillä.
Meillä oli aiemminkin pari sellaista ja joskus ehkä yhdentoista vanhana väsäsin niistä linjan pihan poikki meiltä mummolle ja vaarille.
(nehän toimivat siis ilman keskusta ja tarvitsee lisätä vain patteri)
((ne pari aiempaa tuli sitten käytettyä osina sekalaisiin projekteihin))
(((ja nyt meillä on sisäpuhelinjärjestelmä, sillä isäni liikkuu kehnosti ja saa soitettua kerrosten välillä pikapuheluna yhtä nappia painaen)))
((((se puhelinsysteemi riittäisi aika isollekin kylälle, sillä siihen saa muistaakseni parisataa lankalinjaa ja toista sataa DECT-kännykkää: mutta se oli käytännössä ilmainen, sillä ostin sen huutokaupan viimeisenä huutona))))Patteri? Just.. 😁 Niin mihin se patteri asennetaan? Lankapuhelimet oli outoja, kun toimivat sähkökatkonkin aikana.
Mulla on joku puhelinpöytä varastoituna.
xLiner
- AnonyymiUUSI
Kyllä mä nuo muistan, vaikkakaan ei mulka ole yhtään henkilökohtaista muistoa laskun maksamisesta pankkitiskillä tai tilikirjankäyttämisestä. Silloin kun minä aloin itse maksaa laskuni, ne voi maksaa maksupäätteellä pankkikonttorin tuulikaapissa. Mä en tiedä olisko ne voinut jo maksaa verkossakin, jos olisi ollut oikeanlainen kone kotona. Itse sain oman kännykän oikeastaan heti kun gsm tuli tarjolle. Isälläni oli ollut nmt-puhelin jo iät ja ajat ja häntä vitutti, kun mua ei saanut kiinni. Vaan siis kyllä meillä kotona lankapuhelin oli, joten muistan senkin vehkeen.
- AnonyymiUUSI
Isälläni oli sellanen iso tehoantennilla tai jollain sellasella varustettu nmt, joka toimi tosiaan myös Lapissa. Ei siellä mikään muu kuulunut, jos meni vähänkään päätieltä pois, mutta se toimi. Isän puhelin ei ees ollu mikään ihan järjettömän kokonen ja painonen, vaikka toki nykyisiin verrattuna ihan jättiläinen.
- AnonyymiUUSI
En muista olen teknologia-ajan Kakru ja luulen hallitsevani maailmaa sillä t vajuck jonne
- AnonyymiUUSI
Minun pieni säälittävä elämä pyörii maanisen vaalimisen ympärillä ja boustailen sillä, että kuinka etsin johtolankoja fbsta
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minun pieni säälittävä elämä pyörii maanisen vaalimisen ympärillä ja boustailen sillä, että kuinka etsin johtolankoja fbsta
Kuvittelen että romuluinen hong kong teknologia tekee minusta näkymättömän
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuvittelen että romuluinen hong kong teknologia tekee minusta näkymättömän
Sitten seuraavaksi kun luen tällaista tuoreeltaan alan soitella kytkypuheluita, jotta saisin lavastettua jotain palstan hohhoijaa- puutaheinää toisten niskaan
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sitten seuraavaksi kun luen tällaista tuoreeltaan alan soitella kytkypuheluita, jotta saisin lavastettua jotain palstan hohhoijaa- puutaheinää toisten niskaan
En millään ymmärrä, että kaikki säälittävät kortit on jo käytetty
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En millään ymmärrä, että kaikki säälittävät kortit on jo käytetty
Syynään tätä aloitusta tai siis tätä satiirista dialogia järkyttyneenä, en ymmärrä. Onneksi oikeat taavetit tallentaa joka sanan, kun on niin tärkeäksi kerran tämä keskustelupalsta rankattu
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Syynään tätä aloitusta tai siis tätä satiirista dialogia järkyttyneenä, en ymmärrä. Onneksi oikeat taavetit tallentaa joka sanan, kun on niin tärkeäksi kerran tämä keskustelupalsta rankattu
Eli on insinöörejä ja on insihooria, nääs
- AnonyymiUUSI
En muista tommosta onko koskaan edes ollut noin muistan kun monella oli gsm puhelimet ja joillakin oli vielä nmt ja commodore 64 oli iki vanhaa tekniikkaa mut harvoilla oli varakoneena
- AnonyymiUUSI
Meillä on puhelinpöytä ja pyöritetävä puhelin siinä vielä muistona.
Puhelin oli vielä toiminnassa 10 vuotta sitten. mutta liittymä lopetettiin, kun oli kännykät.
Puhelin kortit muistan, sellaisella soitin puhelinkopista jossa oli puhelinkortin lukija nuoruudessa Vuoksenmaan pitkäveto vihjepuhelimeen.
Yksi minuutti maksoi monta markkaa.
Ei se yksi puhelinkortti riittänyt, kuin yhteen puheluun, eikä siihenkään, kun vihjeet tulivat yleensä minuuttien alkupuheiden jälkeen puhelun lopussa.
Nuoruudessa postipankissa virkailija kirjoitti käsin pankki kirjalle tilin saldon, eikä mennyt laskun maksusta mitään palvelumaksuja, kuten nykyään menee jo yli 6€ jos pankin tiskillä maksaa laskun.
Nuorudessa tietokoneen näytöt eivät olleet ohuita, kapeita ja kevyitä, vaan sellaisia 15" kuvaputkinäyttöjä, pitkänmallisia syvyys suuntaan ja painavia möhkäleitä.
Vaativat paljon pöytätilaa sellaiset.
Ensimmäinen pc tietokoneeni oli Pomi merkkinen, joutui asentaan ensin Dos käyttöjärjestelmän ja sen jälkeen windows käyttöjärjestelmän korppuasemalla levykkeiltä.
Korppuasema piti kovaa rohinaa, rahinaa ja rousketta, kun se luki levykettä.
Ensimmäinen nettiyhteys olis sitten sellainen, että nettikaapeli liitetiin lankapuhelin pistokkeeseen ja piti kova luritusta alussa, kun otti nettiyhteyden.
Puhelin oli silloin aina varattu ja sukulaiset kyseli, että kun puhelin on aina varattuna, ettei pääse soittamaan.
Ei ollut mitään rajattomia nettiyheteyksiä, vaan meni puhelumaksu, kun neti oli päällä.
Netti oli myös auttamattoman hidas, yhden kuvan lataaminen koko ruudulle kesti ainakin 5 minuuttia ja sitten kun sitä printtasi, niin tulsotin oli niin hidas, että aiankin 10 minuuttia kesti A4 kokoinen kuvan tulostus.Kun ois ollutkin 15 mutta tais olla vaan 14 ja sellanen vihreä näyttö. Kuulemma heikentää näköä ja kyllähän monella heikkeni. Onneks mua ei noi kiinnostanut. Oli sellainenkin commodore jossa näyttö, näppis ja keskusyksikkö oli yhtä samaa, eikä siis mitenkään säädettävissä, että minkälaisessa kyyryssä sitä piti käyttää. Levyasema oli erikseen, eikä mitään korppuja ees vaan lerppuja.
- AnonyymiUUSI
Huugo peliohjelman muista, ei toiminut kiekkopuhelimellla, piti olla näppäinpuhelin.
Huugo ohjelmaa katoin vain sen sexyn juontajan takia.- AnonyymiUUSI
On tullut joskus Hugo-peliäkin pelattua, sehän oli semmonen peikko.
KilttiMies89
- AnonyymiUUSI
Aika jännä, vaikka elämä on nykyään periaatteessa helpompaa, kun lähes kaiken voi hoitaa kotoa käsin kotisohvalta niin siitä huolimatta tuntuu siltä että elämäennen oli jotenkin huolettomampaa, turvallista, yksinkertaisempaa, helpompaa, ei ollut kiireitä, mutta silti oli kaikilla sellainen erilainen positiivinen draivi päällä, kun nykään lähes kaikki on harmaita, kiireisiä, apaattisia, ärtyisiä ja negatiivisia. Mihin se positiivisuus ja arjen "helppous" on tämän teknologisen murroksen myötä kadonnut?
Silloin joka kylässä oli myös poliisilaitos, verotoimisto, työvoimatoimisto, terveyskeskus ja lääkärille pääsi samana päivänä ja jonottamatta. Ei joka asiasta peritty palvelumaksuja ja silti homma pelas.
Nykyään vedotaan siihen, ettö pakko ulkoistaa, pakko tehdä erilaisia tietojörjestelmäuudistuksia, pakko viedä palvelut verkkoon ja silti periä maksuha, koska muuten ei vaan "kannata"!
Erikoista että Kekkosen aikaan Neuvostoliiton puristuksessa rutiköyhössä Suomessa ennen "Nokioita" lähestulkoon kaikki palvelut ja asiat toimi paremmin kuin nykyajan tietotekniikan kultakautena. Päin honkia on maailmamennyt ja ihmiset ovat entistä enemmän sanalla sanoen sekaisin tai vähintäänkin kujalla monessa tavan arkisessa asiassa, joihin aiemmin suhtauduttiin neutraalisti tyyneydellä ja terveellä järjellä.
Toki silloinkin oli omat hihhulinsa, kettutytöt, pikku pioneerit ja taistolaiset, mutta melko marginaalissa nykyajan ilmiöiden rinnalla - AnonyymiUUSI
Herää pahvi! ja Taru Valkeapää 😘, jotain on siis mieleen jäänyt 🙂
- AnonyymiUUSI
Puhelukortteja erilaisila kuvilla
En muista koskaan maksaneeni pankin tiskillä laskuja, mutta laskuautomaatilla olen kyllä maksanut ennen verkkopankkia. Muistaakseni tilin saldon näki myös automaatilta. En muista, että minulla olisi koskaan mitään tilikirjaa ollutkaan.
Veivattavat puhelimet kyllä muistan. Mummolassa oli sellainen aina vuoteen 2006 asti, kunnes mummostakin aika jätti. Lapsuudenkodissa oli näppäinpuhelin. Että sitä muistikin kaikkien numerot ulkoa tuolloin.. Nykyään en muista kuin omanl. Hyvä jos sitäkään.- AnonyymiUUSI
Mummolasta kesämuistot ennen 1985 ovat ainakin kauppa-auto, joka kerran viikossa kävi ja sieltä jotain herkkuja ostin...
Ei ole emää kauppaauto sielläkään liikkunut... Anonyymi kirjoitti:
Mummolasta kesämuistot ennen 1985 ovat ainakin kauppa-auto, joka kerran viikossa kävi ja sieltä jotain herkkuja ostin...
Ei ole emää kauppaauto sielläkään liikkunut...En ole koskaan asunut alueella, jossa olisi käynyt kauppa-auto tai kirjastoauto. Muistan kyllä jäätelöauton, kun sellainen aikoinaan pysähtyi kotitaloni eteen ja käytiin ostamassa aina iso kasa jäätelöä. Jäätelöauto taitaa vieläkin kulkea, jollen ole väärin ymmärtänyt 🤔
- AnonyymiUUSI
Aletheias kirjoitti:
En ole koskaan asunut alueella, jossa olisi käynyt kauppa-auto tai kirjastoauto. Muistan kyllä jäätelöauton, kun sellainen aikoinaan pysähtyi kotitaloni eteen ja käytiin ostamassa aina iso kasa jäätelöä. Jäätelöauto taitaa vieläkin kulkea, jollen ole väärin ymmärtänyt 🤔
Täällä liikkui aikoinaan sellainen kuin Kauniston kauppa-auto. Nykyään se on jo vuosia seissyt patinoitunassa Alastaron TB:n pihalla muistuttamassa taakse jääneestä ajasta ja kaiken katoavaisuudesta.
- AnonyymiUUSI
Pankkiin en ikinä lähtenyt maksamaan laskuja, vaan laitoin ne pankkisiirtokuoreen ja postiin. Pankit nimittäin olivat vielä tiukasti kiinni kun aamuisin lähdin kotoa töihin ja sulkeutuneet saa jo ajat sitten kun palasin töistä.
Pankkisiirtokuori on ollut ahkerassa käytössä vielä viime vuoteen asti, kun hoidin edunvalvojana pankkiasioita.
Lähtiessäni lapsena/nuorena kotikaupungista pääkaupunkiin, mukana oli aina useampi markan kolikko erillisessä pikkulomakossa, puhelinkioskista soittamisen varalle.
- Sheena Meno Toijalaan, jos persaus kestää.
Pelinä Huugon jutut oli yhtä moniulotteisia kuin ensimmäiset nestekidenäytölliset "elektroniikka"pelit. Mulla on muuten jossain jemmassa toimiva 1980-luvun alun Donkey Kong. Ei kukaan silloin kuvitellut että suunnilleen samankokoisella laitteella hoidetaan pankkiasiat.- AnonyymiUUSI
Mä muistan aika hyvin tuon ajan ja sen joulun, kun nuo Game&Watch elektroniikkapelit löi läpi.
Saatiin veljen kanssa joku halvempi ja surkeampi tekele, kun moni sai Nintendon valmistaman. Etenkin Nintendon Donkey Kong kahdella näytöllä oli kova juttu.
Muistan kyllä vanhan pyöritettävällä kiekolla varustetun lankapuhelimenkin. Itselläkin oli ekassa omassa kämpässä vielä lankapuhelin, koska kännykkäpuhelut(Gsm) olivat vielä aika kalliita ja tietokoneen netti(Adsl) vaati lankaliittymän. Anonyymi kirjoitti:
Mä muistan aika hyvin tuon ajan ja sen joulun, kun nuo Game&Watch elektroniikkapelit löi läpi.
Saatiin veljen kanssa joku halvempi ja surkeampi tekele, kun moni sai Nintendon valmistaman. Etenkin Nintendon Donkey Kong kahdella näytöllä oli kova juttu.
Muistan kyllä vanhan pyöritettävällä kiekolla varustetun lankapuhelimenkin. Itselläkin oli ekassa omassa kämpässä vielä lankapuhelin, koska kännykkäpuhelut(Gsm) olivat vielä aika kalliita ja tietokoneen netti(Adsl) vaati lankaliittymän.Just semmonen oranssi kapistus, jossa on kaksi näyttöä ja taittuu saranoilla vastakkain. Musta Mario kulkee alemmalla näytöllä kahta tasoa loivaa ylämäkeä väistellen Kongin heittämiä tynnyreitä. Yläosassa se hyppää poistamaan ketjun, jonka varassa lepää taso, jolla Kong riehuu. Ehkä neljän poistunut ketjun jälkeen Kong putoaa ja Mario? pelastaa prinsessan tms. Muistaakseni jonkinlainen melodia siinä vaiheessa kun neito on pelastettu. Tai sitten muistan väärin ja äänissä on vain yksi taajuus. Joka tapauksessa vähintään yhtä hieno japanilainen insinööritaidonnäyte kuin Toyota Corolla.
scrg kirjoitti:
Just semmonen oranssi kapistus, jossa on kaksi näyttöä ja taittuu saranoilla vastakkain. Musta Mario kulkee alemmalla näytöllä kahta tasoa loivaa ylämäkeä väistellen Kongin heittämiä tynnyreitä. Yläosassa se hyppää poistamaan ketjun, jonka varassa lepää taso, jolla Kong riehuu. Ehkä neljän poistunut ketjun jälkeen Kong putoaa ja Mario? pelastaa prinsessan tms. Muistaakseni jonkinlainen melodia siinä vaiheessa kun neito on pelastettu. Tai sitten muistan väärin ja äänissä on vain yksi taajuus. Joka tapauksessa vähintään yhtä hieno japanilainen insinööritaidonnäyte kuin Toyota Corolla.
Joo, ala-asteen suuria elämyksiä joskus 1982 tai 1983 Donkey Kong. Se oli ensimmäinen elektroniikkapeli, jonka ostin. Sitten ostin myös Pac-Man pelin, jossa oli sisällä erilaisia peliä. Sen jälkeen sain Commodore 64:n. Amiga tuli kuvioihin kesällä 1988. PC 1994.
- AnonyymiUUSI
Ysäri se oli hienoa aikaa. Musiikissa toistui pahvilaatikkobasso, kunnes muistaakseni Daze aloitti uuden tyylin. Kavereita mentiin kysymään ovelta, ihmiset oli läsnä. Those were the days.
- AnonyymiUUSI
En halua tunnustaa olevani niin vanha.
Kyllä vain. Yleinen hätänumero oli joskus 000, mutta pyöritettävillä Ericksoneilla se oli hitain numerovalinta. Siitä tuli tuo 112, se oli toiseksi nopein 3 numeroinen numeroyhdistelmä "veivata".
Ja oli puhelinkoppeja, mistä pystyi soittamaan kolikoilla ja myöhemmin ärrältä ostetuilla korteilla. Oli neiti-aika, mikä kertoi täsmällisen ajan sille soittamalla.
Ja merkkarit maistui paremmille... nythän ne on mitättömän kokoisia, eikä niitä löydy mistään. Turkinpippuritkin on vähemmän myrkyllisiä, mutta ei hyvejä enää. 😤
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1107197- 474986
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa562821Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52328Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101328Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1861250Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921063Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai283945Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30876Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?179850