Mitä on riistan maku?

Riistan makua pidetään enimmäkseen negatiivisena asiana? Olen aina ihmetellyt mitä se riistan maku on? Itse tavoittelen riistaeläimen lihassa olevaa voimakasta ja omintakeista makua, jossa on monesti myös häivähdys eläimen käyttämästä ruuasta.

Oikeastaan ainoa riistalihan yhteydessä usein kohtaamani maku on maksan maku, joka tulee rasvattomaan ja runsaasti myoglobiinia (=tummanpunainen liha) sisältävään lihaan, joka paistetaan kypsäksi. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun hienossakin ravintolassa eteen kannetaan kokin ylpeydellä paistama poron filee, joka on mennyt ylikypsäksi ja maistuu epämiellyttävästi maksalle.

Onko riistan maku siis oikeasti väärin kypsäksi valmistettua rasvatonta tummanpunaista riistalihaa eikä mitään muuta? Mitä vinkkejä sinulla on tämän epäonnistumisen välttämiseksi? Itse kypsennän tällaisen riistalihan mediumiksi tai ylikypsäksi. Kypsä on kaikista pahin ja epämiellyttävin vaihtoehto.

5

942

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Taidat olla liian "nirso" lihan syöjäksi, ehkä on parasta, että syöt vain JauhoMakkaroita (grillimakkara) - ne Ei maistu Maksalle !

Heeeeeh heheheheheh heeee !

• Anonyymi

En muuten aiemmin tajunnutkaan mikä tuttu maku joskus lihassa on ja sehän onkin juuri tuo maksaan vivahtava maku.

• Olet aivan oikeassa. Maksan makua voi tulla myös kypsäksi paistettuun vähärasvaiseen nautaan. Linkissä on juttu asiaan:

What Causes Some Beef To Have A Liver Flavor?

https://amazingribs.com/tested-recipes/beef-and-bison-recipes/what-causes-some-beef-have-liver-flavor/

Tässä suomalaisen ruokaprofessorin vahvistus siihen, että riistalihaan tulee maksan maku:

"Maksoittumisongelma esiintyy vain riistan mureissa eli rasvattomimmissa osissa. Se on yleensä merkki liiasta kypsentämisestä, mutta toisinaan myös medium-kypsä liha saattaa maistua maksaiselta. Tällöin lihaan on saattanut jäädä teurastuksessa verta, joka kypsyessään maksoittuu."

https://www.luma.fi/kysymykset/2012/08/30/poronfileen-maksoittuminen/

• Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

Olet aivan oikeassa. Maksan makua voi tulla myös kypsäksi paistettuun vähärasvaiseen nautaan. Linkissä on juttu asiaan:

What Causes Some Beef To Have A Liver Flavor?

https://amazingribs.com/tested-recipes/beef-and-bison-recipes/what-causes-some-beef-have-liver-flavor/

Tässä suomalaisen ruokaprofessorin vahvistus siihen, että riistalihaan tulee maksan maku:

"Maksoittumisongelma esiintyy vain riistan mureissa eli rasvattomimmissa osissa. Se on yleensä merkki liiasta kypsentämisestä, mutta toisinaan myös medium-kypsä liha saattaa maistua maksaiselta. Tällöin lihaan on saattanut jäädä teurastuksessa verta, joka kypsyessään maksoittuu."

https://www.luma.fi/kysymykset/2012/08/30/poronfileen-maksoittuminen/

No ruokaprofessori ei ole kokki, joten se siitä, nyt on vain tosiasia että toiset osaa laittaa riistaa ja yleensäkin ruokaa ja toiset eivät, jotkut tekevät sitä wikipedian mukaan ja oikeat kokit tekevät sitä tunteella ja osaamisella, niin yksinkertaista se on.

• Anonyymi kirjoitti:

No ruokaprofessori ei ole kokki, joten se siitä, nyt on vain tosiasia että toiset osaa laittaa riistaa ja yleensäkin ruokaa ja toiset eivät, jotkut tekevät sitä wikipedian mukaan ja oikeat kokit tekevät sitä tunteella ja osaamisella, niin yksinkertaista se on.

Ei kai ruokaprofessori tässä laita väärin riistalihaa vaan pelkästään toteaa vähärasvaisen ja runsaasti myoglobiinia sisältävän lihan tulevan herkästi maksan makuiseksi kun sen paistaa kypsäksi. Tämä on se olennainen fakta ja siksi tummaa ja rasvatonta riistalihaa ei kannata paistaa kypsäksi vaan jättää mediumiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      23
      3203
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      198
      2893
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      1911
    4. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      258
      1534
    5. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      111
      1305
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      48
      1201
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      1057
    8. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      155
      1031
    9. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      33
      960
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      834
    Aihe