Riistakanta

Anonyymi-ap

Itsekin satunnaisesti pienriistanmetsästystä harrastavana,olen huomannut riistakantojen vähenevän.Jänis kanta olematon,syynä varmaan rutto,teeriä aika vähän,kylmät keväät.kauriit vähän,pedot,metsästys.hirvi,ainakin pohjois-pitäjässä kanta todella surkea.Vesilintu ja kyyhky esiintyy vain missä ruokitaan.En halua ketään syyllistää vaan aloittaa keskustelun,onko toiset huomannu saman.Itse metsästelen Pohjois kiuruveden alueella.

3

149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En tiedä, mutta yksi selitys ainakin eteläisessä Suomessa voisi olla se, että petokannat alkavat lähestyä "normaalia". Ehkä vuosisadan kestänyt jakso, jossa petovaino hävitti ekosysteemistä monet pedot käytännössä kokonaan on ohi.

Itsellä on kesämökki josta on n. 100km Turkuun ja Helsinkiin ja riistakameraan on vuoden sisällä jäänyt sekä illves että susi. Karhu ei ole tullut tontille, mutta sen jälkiä näkee metsässä. Ja tietenkin on myös kettuja, supikoiria ja näätä. Tuoreimpana yllätyksenä pieni lauma villisikoja (vaikka ei kai "pedoiksi" luokitellakkaan). Lisäksi olen nähnyt sekä meri- että maakotkia muiden petolintujen lisäksi. Eli petojen aiheuttama paine kasvaa, kun ihmisen tuomien vieraspetojen (supikoira ja minkki) lisäksi "aidot" suomalaiseen ekosysteemiin kuuluvat pedot palaavat.

• "En tiedä, mutta yksi selitys ainakin eteläisessä Suomessa voisi olla se, että petokannat alkavat lähestyä "normaalia"."

Täsmälleen näin. Etelä-Suomessa on eräs peto levittäytynyt pesineen ja rakennelmineen niin tiheään, ettei sekaan mahdu enää kovin isoja ekosysteemejä, joissa olisi runsaasti petoeläimiä ja riistaeläimiä. Tämä peto on tietysti Homo Sapiens Sapiens. Ilman ihmistä pedot ja kasveja syövät riistaeläimet olisivat tasapainossa (toki säännöllistä vaihtelua tapahtuu koko ajan). Itse asiassa ravintoketjun huipulla olevat pedot taitavat tasapainottaa ekosysteemejä ihmistä paremmin niin, että lajikirjo on suurempi. Näin kävi esimerkiksi Yellowstonessa kun sinne palautettiin susi.

https://www.youtube.com/watch?v=ysa5OBhXz-Q

• Anonyymi

Olisikohan joidenkin riistaeläin kantojen pienemiseen kyseessä salametsästys? Tai hankalat talvet kun ytäkkiä pakkasen jälkeen tueekin vesisadekeli ja taas pakkaset. Eivät saa ruokaa jään alta.
      Linnuille ei löydy hyönteisiä syötäväksi, syynä geenimanipuloitu viljely, soitten ojitus, ihmisten puutarhoissa liiaksi jalostetut kukat joista hyönteiset eivät saa ravintoa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      157
      4940
    2. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      81
      3606
    3. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      35
      2597
    4. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      40
      2253
    5. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      96
      2139
    6. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      28
      2046
    7. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      63
      2033
    8. Mitä saa sanoa?

Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja
      80 plus
      87
      2003
    9. Onko olemassa miehiä, jotka haluavat yhteydenpitoa?

Silloin tällöin viestiä, puntarointeja arkielämästä, ikäänkuin pientä viihdettä ilman sen kummallisempaa. Tällaista miet
      Sinkut
      20
      1495
    10. Mitä Trump itse pitäisi siitä, jos häntä solvattaisiin

Kuten hän solvasi muita mm. Macronia? Kyllä ei huumori enää kukkisi. White house on nykyään pelkkä vitsi vain, ei mitään
      Maailman menoa
      105
      1390
    Aihe