Riistakanta

Anonyymi-ap

Itsekin satunnaisesti pienriistanmetsästystä harrastavana,olen huomannut riistakantojen vähenevän.Jänis kanta olematon,syynä varmaan rutto,teeriä aika vähän,kylmät keväät.kauriit vähän,pedot,metsästys.hirvi,ainakin pohjois-pitäjässä kanta todella surkea.Vesilintu ja kyyhky esiintyy vain missä ruokitaan.En halua ketään syyllistää vaan aloittaa keskustelun,onko toiset huomannu saman.Itse metsästelen Pohjois kiuruveden alueella.

3

512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiedä, mutta yksi selitys ainakin eteläisessä Suomessa voisi olla se, että petokannat alkavat lähestyä "normaalia". Ehkä vuosisadan kestänyt jakso, jossa petovaino hävitti ekosysteemistä monet pedot käytännössä kokonaan on ohi.

      Itsellä on kesämökki josta on n. 100km Turkuun ja Helsinkiin ja riistakameraan on vuoden sisällä jäänyt sekä illves että susi. Karhu ei ole tullut tontille, mutta sen jälkiä näkee metsässä. Ja tietenkin on myös kettuja, supikoiria ja näätä. Tuoreimpana yllätyksenä pieni lauma villisikoja (vaikka ei kai "pedoiksi" luokitellakkaan). Lisäksi olen nähnyt sekä meri- että maakotkia muiden petolintujen lisäksi. Eli petojen aiheuttama paine kasvaa, kun ihmisen tuomien vieraspetojen (supikoira ja minkki) lisäksi "aidot" suomalaiseen ekosysteemiin kuuluvat pedot palaavat.

      • "En tiedä, mutta yksi selitys ainakin eteläisessä Suomessa voisi olla se, että petokannat alkavat lähestyä "normaalia"."

        Täsmälleen näin. Etelä-Suomessa on eräs peto levittäytynyt pesineen ja rakennelmineen niin tiheään, ettei sekaan mahdu enää kovin isoja ekosysteemejä, joissa olisi runsaasti petoeläimiä ja riistaeläimiä. Tämä peto on tietysti Homo Sapiens Sapiens. Ilman ihmistä pedot ja kasveja syövät riistaeläimet olisivat tasapainossa (toki säännöllistä vaihtelua tapahtuu koko ajan). Itse asiassa ravintoketjun huipulla olevat pedot taitavat tasapainottaa ekosysteemejä ihmistä paremmin niin, että lajikirjo on suurempi. Näin kävi esimerkiksi Yellowstonessa kun sinne palautettiin susi.

        https://www.youtube.com/watch?v=ysa5OBhXz-Q


    • Anonyymi

      Olisikohan joidenkin riistaeläin kantojen pienemiseen kyseessä salametsästys? Tai hankalat talvet kun ytäkkiä pakkasen jälkeen tueekin vesisadekeli ja taas pakkaset. Eivät saa ruokaa jään alta.
      Linnuille ei löydy hyönteisiä syötäväksi, syynä geenimanipuloitu viljely, soitten ojitus, ihmisten puutarhoissa liiaksi jalostetut kukat joista hyönteiset eivät saa ravintoa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe