Mistä vegaanisia makkaroita?

Saus age

Siis saako vegaanisia makkaroita (tofu tms)tavallisista kaupoista? Millä nimellä ne siellä kulkevat? Ovatko ne kaupoissa samoilla hyllyillä muiden makkaroiden kanssa vai jossain erikseen?

Haluisin löytää jonkin tofukin tilalle, kun niitten valmistus lopetettiin. Ostin tofukkeja yleensä Punnitse ja Säästä kaupoista, mutta nykyään siellä on vain epävegaanisia makkaroita. Kaikenlaisia kananmunanvalkuaisia yms niissä.

20

4621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vek

      Älytön ajatus ostaa vegaanisia makkaroita. Etkö uskalla olla reilusti vegaani? Olet vielä niin takertunut lihansyöntiin, että kasvikset pitää naamioida makkaroiksi. Heh.

      Tosin itse en enää ole vegaani. Totesin sen niin hankalaksi, että joustin sieltä täältä. Toistakymmentä vuotta kyllä jaksoin.
      Nyt katsoen kiusasin sekä itseäni että ympäristöäni.
      Mutta lihaa en syö vieläkään. Munaa ja kalaa ja juustoa. Vointi ei ole yhtään huonompi, päinvastoin. Enkä koe tunnontuskia munien syönnistä, kun kanat on omia eikä häkkikanoja.

      • Xveg

        Ehkä vointi ei ole huonompi ja saatatkin olla niitä harvoja, jotka ovat immuuneita esim valtimonkovettumille yms eläintuotteista tuleville vaivoille. Tosin todennäköisempää on, että et ole.

        Esimerkiksi sydänkohtauksella on lempinimi "äänetön tappaja". Tämä siksi, että kyseinen vaiva usein aiheutuu siitä, kun valtimo tukkeutuu kolestrolipaakusta. Kolestroli taas on peräisin eläintuotteista.

        Monet muut eläintuotteisiin liittyvät vaivat ovat yhtä vaivihkaisia.

        Tuo "älyttömyys" taas on ohessa kyseenalaista. Kirjoittaja sentään lukee tuoteselosteen jotta voisi välttää elikkoainekset.


      • vek
        Xveg kirjoitti:

        Ehkä vointi ei ole huonompi ja saatatkin olla niitä harvoja, jotka ovat immuuneita esim valtimonkovettumille yms eläintuotteista tuleville vaivoille. Tosin todennäköisempää on, että et ole.

        Esimerkiksi sydänkohtauksella on lempinimi "äänetön tappaja". Tämä siksi, että kyseinen vaiva usein aiheutuu siitä, kun valtimo tukkeutuu kolestrolipaakusta. Kolestroli taas on peräisin eläintuotteista.

        Monet muut eläintuotteisiin liittyvät vaivat ovat yhtä vaivihkaisia.

        Tuo "älyttömyys" taas on ohessa kyseenalaista. Kirjoittaja sentään lukee tuoteselosteen jotta voisi välttää elikkoainekset.

        Kolesteroliarvoni ovat hyvät, elleivät suorastaan ihanteelliset. Syön eläinperäisiä tuotteita aika vähän loppujen lopuksi.
        Ihmiselimistöhän valmistaa itse kolesterolia, ellei sitä tule ravinnosta. Siksi nautin joka aamu lusikallisen luomurypsiöljyä sekä 2 kalaöljykapselia, joiden koostumus on hyvä.
        Hyvin vähärasvainen ruoka on kolesterolin kannalta siis riski.

        Ikää minulla on sen verran, että osaan arvioida asioita vähän eri tavalla kuin nuorempana, enkä enää jaksa olla niin ehdoton. Useimmille käy näin. En tiedä onko se etu vai haitta.


      • Xveg
        vek kirjoitti:

        Kolesteroliarvoni ovat hyvät, elleivät suorastaan ihanteelliset. Syön eläinperäisiä tuotteita aika vähän loppujen lopuksi.
        Ihmiselimistöhän valmistaa itse kolesterolia, ellei sitä tule ravinnosta. Siksi nautin joka aamu lusikallisen luomurypsiöljyä sekä 2 kalaöljykapselia, joiden koostumus on hyvä.
        Hyvin vähärasvainen ruoka on kolesterolin kannalta siis riski.

        Ikää minulla on sen verran, että osaan arvioida asioita vähän eri tavalla kuin nuorempana, enkä enää jaksa olla niin ehdoton. Useimmille käy näin. En tiedä onko se etu vai haitta.

        "Ihmiselimistöhän valmistaa itse kolesterolia, ellei sitä tule ravinnosta"

        Totta! Itse asiassa elimistö ei tarvitse kolestrolia ruoasta, koska se valmistaa kaiken tarvittavan itse.

        "Siksi nautin joka aamu lusikallisen luomurypsiöljyä sekä 2 kalaöljykapselia"

        Jäi vähän epäselväksi: Miksi?


      • Nakkonen

        "Älytön ajatus ostaa vegaanisia makkaroita. Etkö uskalla olla reilusti vegaani? Olet vielä niin takertunut lihansyöntiin, että kasvikset pitää naamioida makkaroiksi. "

        Noin tuomitsevaa tekstiä voikin tulla vain x-vegaanin suusta.

        Minusta soijamakkaroissa ei ole mitään pahaa eikä epäeettistä kuin se, että soija on kaukaa rahdattua ei-paikallista ruokaa.

        Itse syön niitä silloin tällöin, yhä harvemmin kylläkin. Kuitenkin jos olen saanut kutsun grillijuhliin, otan mukaan vegaanisia makkaroita ja perunasalaatia ja syön niitä sinapin kera siinä missä lihansyöjätkin omia ruokiaan. Toki tekee ällöä se haju ja olen tarkka siitä, etten pane makkaroitani samalle ritilälle kuin foliovuoassa ja mieluumin eri aikaan, yleensä viimeisenä ja sen jälkeen kun olen polttanut grillistä pahimmat lihankäryt.

        Minusta on ihan hyvä näyttää lihansyöjille, että ei vegaani pelkkiä ituja popsi vaan voi syödä ihan saman näköistä makkaraa kuin hekin, ja sinappiakin vielä! Hyvää mainosta veganismille pahimpien vastustajien keskuudesa!


      • - Ykkönen
        Nakkonen kirjoitti:

        "Älytön ajatus ostaa vegaanisia makkaroita. Etkö uskalla olla reilusti vegaani? Olet vielä niin takertunut lihansyöntiin, että kasvikset pitää naamioida makkaroiksi. "

        Noin tuomitsevaa tekstiä voikin tulla vain x-vegaanin suusta.

        Minusta soijamakkaroissa ei ole mitään pahaa eikä epäeettistä kuin se, että soija on kaukaa rahdattua ei-paikallista ruokaa.

        Itse syön niitä silloin tällöin, yhä harvemmin kylläkin. Kuitenkin jos olen saanut kutsun grillijuhliin, otan mukaan vegaanisia makkaroita ja perunasalaatia ja syön niitä sinapin kera siinä missä lihansyöjätkin omia ruokiaan. Toki tekee ällöä se haju ja olen tarkka siitä, etten pane makkaroitani samalle ritilälle kuin foliovuoassa ja mieluumin eri aikaan, yleensä viimeisenä ja sen jälkeen kun olen polttanut grillistä pahimmat lihankäryt.

        Minusta on ihan hyvä näyttää lihansyöjille, että ei vegaani pelkkiä ituja popsi vaan voi syödä ihan saman näköistä makkaraa kuin hekin, ja sinappiakin vielä! Hyvää mainosta veganismille pahimpien vastustajien keskuudesa!

        häpeillen oot vegaani.


      • Nakkonen
        - Ykkönen kirjoitti:

        häpeillen oot vegaani.

        Musta veganismin tärkein asia on se, että syömisellä ei tuoteta tuskaa eläimille. Siinä soijamakkarat ei ole yhtään muuta vegaaniruokaa huonompaa.

        Mä en häpeä olla vegaani. Päin vastoin mä haluan jopa julistaa sitä ympärilläni. Haluan näyttää esimerkilläni, että vegaaninen ruoka on ihan normaalia, jopa että raavas suomalainen mies voi sitä syödä tarvitsematta alkaa idunpurijaksi.

        Mutta tärkein pointtini on se, että jos tekee mieli vegaanista "makkaraa" niin siitä vaan. Erityisesti aloittelevan vegaanin kohdalla sen ymmärtää ja niiden, jotka lihansyöntiaikanaan tykkäs makkarasta. Ajan myötä useimmilla tekee vähemmän ja vähemmän mieli noita pitkälle jalostettuja epäterveellisiä tuotteita, mutta jokainen omaa tahtiaan.

        Mulle veganismi ei ole mitään extreme-urheilua eli turhanpäiväistä kieltäytymistä. Kieltäydyn syömästä eläinperäistä ravintoa, mutta en lihankorvikkeita vain siksi että ne tuovat mieleen lihan.


      • kmk
        Nakkonen kirjoitti:

        Musta veganismin tärkein asia on se, että syömisellä ei tuoteta tuskaa eläimille. Siinä soijamakkarat ei ole yhtään muuta vegaaniruokaa huonompaa.

        Mä en häpeä olla vegaani. Päin vastoin mä haluan jopa julistaa sitä ympärilläni. Haluan näyttää esimerkilläni, että vegaaninen ruoka on ihan normaalia, jopa että raavas suomalainen mies voi sitä syödä tarvitsematta alkaa idunpurijaksi.

        Mutta tärkein pointtini on se, että jos tekee mieli vegaanista "makkaraa" niin siitä vaan. Erityisesti aloittelevan vegaanin kohdalla sen ymmärtää ja niiden, jotka lihansyöntiaikanaan tykkäs makkarasta. Ajan myötä useimmilla tekee vähemmän ja vähemmän mieli noita pitkälle jalostettuja epäterveellisiä tuotteita, mutta jokainen omaa tahtiaan.

        Mulle veganismi ei ole mitään extreme-urheilua eli turhanpäiväistä kieltäytymistä. Kieltäydyn syömästä eläinperäistä ravintoa, mutta en lihankorvikkeita vain siksi että ne tuovat mieleen lihan.

        Mikä on hyvä soijamakkara merkki


      • Saus age
        Nakkonen kirjoitti:

        "Älytön ajatus ostaa vegaanisia makkaroita. Etkö uskalla olla reilusti vegaani? Olet vielä niin takertunut lihansyöntiin, että kasvikset pitää naamioida makkaroiksi. "

        Noin tuomitsevaa tekstiä voikin tulla vain x-vegaanin suusta.

        Minusta soijamakkaroissa ei ole mitään pahaa eikä epäeettistä kuin se, että soija on kaukaa rahdattua ei-paikallista ruokaa.

        Itse syön niitä silloin tällöin, yhä harvemmin kylläkin. Kuitenkin jos olen saanut kutsun grillijuhliin, otan mukaan vegaanisia makkaroita ja perunasalaatia ja syön niitä sinapin kera siinä missä lihansyöjätkin omia ruokiaan. Toki tekee ällöä se haju ja olen tarkka siitä, etten pane makkaroitani samalle ritilälle kuin foliovuoassa ja mieluumin eri aikaan, yleensä viimeisenä ja sen jälkeen kun olen polttanut grillistä pahimmat lihankäryt.

        Minusta on ihan hyvä näyttää lihansyöjille, että ei vegaani pelkkiä ituja popsi vaan voi syödä ihan saman näköistä makkaraa kuin hekin, ja sinappiakin vielä! Hyvää mainosta veganismille pahimpien vastustajien keskuudesa!

        Niin en minäkään siis tarkoittanut että niitä soijamakkaroita joka aterialla kolme kertaa päivässä seitsemänä paivänä viikossa söisin. Tuollain juuri silloin tällöin olin ajatellut.

        Ohessa "poz" (?)sanoi noita makkaroita olevan Ruohonjuuressa. Käynpä tsekkaamassa siellä kun satun seuraavan kerran käymään. :)


      • grillaaja
        kmk kirjoitti:

        Mikä on hyvä soijamakkara merkki

        Poutun Tofu kasvisgrilleri, Nutanan soijanakit...


    • poz

      Kyllä niitä yleensä on tavan marketeissakin (tosin en tarkemmin tiedä kun en käytä) ja ainakin Ruohonjuuressa niitä myydään. Vegaanisuudesta en sitten tiedä koska en ole ostanut joten en ole lukenut sisällysluetteloa..

    • admata

      ...Ihan hyvin varustetuista K-kaupousta ja Prismoista. Vegaanisia ovat ja maistuvat hyvältä grillattuna:)

      Oleellistahan ei ole se, että ne muistuttavat makkaraa, johon on käytetty myös lihaa. Oleellista on se, että tofu-grillerit ovat hyvää vegaaniruokaa sellaisessa muodossa, jota voi grillata ja josta on helppo laittaa muutakin ruokaa.

      Tofu-grillereitä voi myös tarjota tavallisille makkaransyöjille ja kumota heidän käsityksiään siitä, että kasvissyönti olisi vain tylsää itujen puremista ilman kulinaristisia nautintoja.

    • a v a

      Monenlaisiin ja -makuisiin ei-maitopohjaisiin jätskeihin olen tutustunut. Nyt näiden joukosta löytyi harvinaisen nami valmiste: soijapohjainen mustaherukkajäätelö (kannellisessa pyöreässä pahvirasiassa). Vei kielen mennessään. Suosittelen =)

    • vegan warrior

      Onpa jengi taas sekaisin. Eihän mikään lihakaan ole luonnostaan makkaranmuotoista, miksi se ois sitten luonnollisempaa kuin vegaaninen makkara? Get a life.

      Wheatylla on hyviä makkaroita, poutun tofugrillerit on OK. Kantsii opetella tekemään seitania (netti on pullollaan ohjeita), niin voi helposti valmistaa vegaanimakkaransa itse!

    • vegan14w

      Itsekin lähinnä tuota tofugrilleriä tullut käytettyä. Tosi hyvää grillattuna :)

    • Vegukko

      Tofugrilleri on musta parasta pannulla paistettuna tai jopa ihan raakana. Siinä on todellakin perinteinen grillimakkaran maku. Sen rakenne on jotenkin hauras, varmaan siitä syystä, että siinä ei ole käytetty vehnägluteenia. Siten se sopii siten se sopii myös ihmisille, jotka eivät syö gluteenia. Minä sen sijaan syön ja siksi ostankin mieluummin vehnägluteenia sisältäviä makkaroita Ruohonjuuresta ja Ekolosta tai Punnitse ja säästä -kaupasta. Niiden rakenne on tiiviimpi eli niissä on enemmän purtavaa.

      Ja muuten, minä en häpeä ollenkaan olla makkarasta ja pihveistä sekä juustoista pitävä vegaani. En minä "pelkällä salaatilla" viitsi kituuttaa kun ei ole pakko. Syön sitä mitä itse haluan ja sitä minkä koen eettisesti oikeaksi enkä sitä mitä vegaanin toisten mielestä kuuluu syödä. Tärkeintä tosiaan on se, että ruokieni takia ei ole tapettu eikä riistetty toisia eläviä olentoja (ei ainakaan siinä määrin kuin liharuuan takia on). Terveellinen syöminen on sitten asia erikseen. Siihenkin toki pyrin eli jätän leivokset väliin ja syön sitä salaattia aina silloin tällöin.

    • Puska_Jussi

      Ihminen on lihansyöjä PISTE. Lihansyöjän hampaat, lihansyöjän kynnet. Vähän sama kuin leijona päättäisi alanpas popsimaan heinää ja jätän nuo seeprat rauhaan. :D Soijamakkaratkin vielä, ei herranjestas.

      • pähkinä

        Lihansyöjän hampaat? Mun mielestä ihmisen hampaat muistuttavat kyllä enemmän kasvissyöjäeläinten tasaisia hampaita, kuin esimerkiksi leijonan terävää ja epätasaista hammasrivistöä. Ja kysehän on siitä ettemme elä vain eläimellisten vaistojen vietävissä vaan meillä on mahdollisuus valita. Miksi tarvisi riistää toiselta elämä, kun emme tarvitse sitä elääksemme itse?

        Kaikilla on omat näkemyksensä ihmisen ruokavaliosta, mutta tarvitseeko sitä että jotkut valitsevat kasvissyönin tolleen päivitellä, kun siitä ei ole sulle, eikä kellekkään elävälle mitään haittaa.


      • Sehän
        pähkinä kirjoitti:

        Lihansyöjän hampaat? Mun mielestä ihmisen hampaat muistuttavat kyllä enemmän kasvissyöjäeläinten tasaisia hampaita, kuin esimerkiksi leijonan terävää ja epätasaista hammasrivistöä. Ja kysehän on siitä ettemme elä vain eläimellisten vaistojen vietävissä vaan meillä on mahdollisuus valita. Miksi tarvisi riistää toiselta elämä, kun emme tarvitse sitä elääksemme itse?

        Kaikilla on omat näkemyksensä ihmisen ruokavaliosta, mutta tarvitseeko sitä että jotkut valitsevat kasvissyönin tolleen päivitellä, kun siitä ei ole sulle, eikä kellekkään elävälle mitään haittaa.

        Sehän on jokaisen asia mitä syö, mutta soijan käyttöä tulisi vähentää pikkuhiljaa, koska soijaviljelykset vievät tilaa sademetsiltä. Sademetsät ovat maapallon keuhkot.


      • hmm niin
        Sehän kirjoitti:

        Sehän on jokaisen asia mitä syö, mutta soijan käyttöä tulisi vähentää pikkuhiljaa, koska soijaviljelykset vievät tilaa sademetsiltä. Sademetsät ovat maapallon keuhkot.

        soijaa syövien tehotuotantoeläintenkin käyttöä pitäisi vähentää rutkasti. Soija mielummin suoraan ihmisten suuhun kun porsaan ja kanan kautta. Suurin osa siitä sademetsästä kaatuu juuri näiden eläinrehusoija peltojen tieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2951
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      108
      2230
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1174
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      954
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      786
    Aihe