LFP-akku kestää loputtomasti

Anonyymi-ap

Leike:

"Yksi LFP-akkujen tärkeimmistä eduista on niiden pitkä käyttöikä, joka viittaa lataus-/purkausjaksojen määrään, jonka akku voi kestää ennen kuin sen kapasiteetti heikkenee merkittävästi. LFP-akuilla on tyypillisesti pidempi käyttöikä verrattuna muihin litiumioniakkuihin, kuten litium-kobolttioksidi- tai nikkeli-mangaanikoboltti (NMC) -kemioihin.

Kun LFP-akkua verrataan sen litiumioniveljiin, on selvää, että sillä on monia etuja. Sen pidempi käyttöikä tekee siitä järkevän valinnan niille, jotka etsivät akkua, joka kestää läpi aikojen.

Litium Iron Phosphate (LFP) -akut tunnetaan myös nimellä LiFePO4-akut."

https://www.lithiumbatterytech.com/fi/exploring-pros-and-cons-of-lfp-batteries/

16

700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      LFP:llä on muös heikkouksia. Mitäpä jos avaisit hiukan niitäkin.

    • Anonyymi

      Noissa on myös se etu autokäytössä, että ne voi , ja täytyy viikoittain ladata täyteen, ei siis mitään rajoitusta päivittäislatauksen suhteen.
      Miinusta on toistaiseksi hitaampi pikalatausteho.

      • Anonyymi

        CATL osaa kehittää akkuja edelleen.


      • Anonyymi

        600 km.n ajoon tarvitaan vähintään 100 kWh akku. Eli pikalaturista pitäisi löytyä yli 600 kW teho jotta tuon sähkömäärän voisi ladata 10 minuutissa. On kai tuo teoriassa mahdollista, mutta riittääkö latureiden CCS liittimissä kosketus pinta-alaa 750A virralle ettei se sula, vai vaatiiko tuo liitin standardin muutoksen? Sehän taas olisi aika huono juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        600 km.n ajoon tarvitaan vähintään 100 kWh akku. Eli pikalaturista pitäisi löytyä yli 600 kW teho jotta tuon sähkömäärän voisi ladata 10 minuutissa. On kai tuo teoriassa mahdollista, mutta riittääkö latureiden CCS liittimissä kosketus pinta-alaa 750A virralle ettei se sula, vai vaatiiko tuo liitin standardin muutoksen? Sehän taas olisi aika huono juttu.

        600 kw pikalatauskaapeli ja -pistoke ovat hiukan erilaisia, kuin Biltemasta saatavat latauskaapelit. 600 KW kaapeli ja kosketin ovat esitteen mukaan nestejäähdytteisiä. Teslan pikalatureissa on kielletty märkäpyyhekäsittely. Tehot on suuret , kaapelikaan ei ole ihan tavallista rautalankaa, vaan hopea/kupari mitä lie seosta. Esitteessä kosketinresistanssiksi ilmoitettiin 0,5 mohm aika kova lukema uskon että on kääntäjän virhe . Kompakstikatkaisijan 1000A kosketinresistanssi on mikro-ohmiluokkaa normaali hopea/kuparikoskettimet mitattu 35-50 mikro-ohmia. Ei tuo jatkuva 500-750 kw:n teho ole jatkuva eikä edes tarpeellinen. Näillä materiaaleilla ja poikkipinnoilla aika maksimissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        600 km.n ajoon tarvitaan vähintään 100 kWh akku. Eli pikalaturista pitäisi löytyä yli 600 kW teho jotta tuon sähkömäärän voisi ladata 10 minuutissa. On kai tuo teoriassa mahdollista, mutta riittääkö latureiden CCS liittimissä kosketus pinta-alaa 750A virralle ettei se sula, vai vaatiiko tuo liitin standardin muutoksen? Sehän taas olisi aika huono juttu.

        Ei kai ole tarkoituskaan, että pikalatureilla koskaan ladataan akkua 0-100%.


    • Anonyymi

      Ja sinä sokeasti luotat näiden yritysten väitteisiin? Suuret yritykset ovat valehtelun ammattilaisia ja kaikki yritysten mainokset ovat täynnä valheita.

      Näemme akkujen keston todellisessa elämässä, yritysten väitteillä voi lähinnä pyyhkäistä persettä.

      • Anonyymi

        Ja oikean elämän todisteet ovat autokauppiaat että luottavat ajoakkujen kestävyyteen. Jos eivät luottaisi niin käytettyjen sähköautojen hinnat tippuisivat selvästi alle polttomoottoriautojen, sillä autokauppiaat eivät ottaisi ollenkaan vaihdossa sähköautoja vastaan tai hyvittäisivät vähän. Kun selaa nettiautoa, niin sähköautot pitävät eri merkeillä melko hyvin hintansa eli luottoa on ajoakun kestävyyteen oikeassa elämässä.

        Sinä sähköauton vihaajana leimaat muut valehtelijoiksi vaikket mitään luotettavia linkkejä laita väitteesi tueksi. Koitat vain luoda pelkoa väitteilläsi ilman totuuspohjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja oikean elämän todisteet ovat autokauppiaat että luottavat ajoakkujen kestävyyteen. Jos eivät luottaisi niin käytettyjen sähköautojen hinnat tippuisivat selvästi alle polttomoottoriautojen, sillä autokauppiaat eivät ottaisi ollenkaan vaihdossa sähköautoja vastaan tai hyvittäisivät vähän. Kun selaa nettiautoa, niin sähköautot pitävät eri merkeillä melko hyvin hintansa eli luottoa on ajoakun kestävyyteen oikeassa elämässä.

        Sinä sähköauton vihaajana leimaat muut valehtelijoiksi vaikket mitään luotettavia linkkejä laita väitteesi tueksi. Koitat vain luoda pelkoa väitteilläsi ilman totuuspohjaa.

        Ei tarvitse kuin kuunnella noiden yritysten toimitusjohtajien höpinöitä niin huomaa miten puhdasta paskaa he höpöttävät. Yritykset valehtelevat koko ajan ja vain idiootit uskovat yritysten väitteisiin.


    • Anonyymi

      LFP:tä kun menet lataamaan pakkasessa niin käyttöikä tippuu sillä latauskerralla jo enemmän kuin esim. Nikkeli-Kobolttikemioissa kymmenen pikalatauskerran jälkeen. LFP on järjetön valinta pohjoismaissa.

      • Anonyymi

        Sen vuoksi niissä akuissa on lämmitys. Ei se lion-kenno juuri parempi ole pakkasessa ladattavaksi. Niitäkin lämmitetään.

        LFP selvä etu kuitenki on lataussyklien kesto ja se että se ei vanhene täytetenä säilytettäessä kuiten LION. LFP sopi mainiosti plugariin. Ne kun yleensä on laturissa kotona ollessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen vuoksi niissä akuissa on lämmitys. Ei se lion-kenno juuri parempi ole pakkasessa ladattavaksi. Niitäkin lämmitetään.

        LFP selvä etu kuitenki on lataussyklien kesto ja se että se ei vanhene täytetenä säilytettäessä kuiten LION. LFP sopi mainiosti plugariin. Ne kun yleensä on laturissa kotona ollessa.

        Tutkimukset kuitenkin osoittavat että LiFePo4 on äärimmäisen kylmänherkkä ja kestää kylmässä lataamista paljon huonommin. Eli päävastuu siirtyy autonvalmistajalle, kuinka herkäksi se on säätänyt lämmönhallinnan, eli antaako kuskin odottaa akun lämpeämistä vai sallitaanko akun kuluminen ja pakotetaan kylmään akkuun lataus. Ei tarvine arvata, kumman valmistajat ennemmin valitsevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimukset kuitenkin osoittavat että LiFePo4 on äärimmäisen kylmänherkkä ja kestää kylmässä lataamista paljon huonommin. Eli päävastuu siirtyy autonvalmistajalle, kuinka herkäksi se on säätänyt lämmönhallinnan, eli antaako kuskin odottaa akun lämpeämistä vai sallitaanko akun kuluminen ja pakotetaan kylmään akkuun lataus. Ei tarvine arvata, kumman valmistajat ennemmin valitsevat.

        Huoh, no siksi niitä ei ladatakkaan kylmänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoh, no siksi niitä ei ladatakkaan kylmänä.

        No mitenkä lataat jos on pakkasta. On se silloin kylmää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe