LFP-akku kestää loputtomasti

Anonyymi-ap

Leike:

"Yksi LFP-akkujen tärkeimmistä eduista on niiden pitkä käyttöikä, joka viittaa lataus-/purkausjaksojen määrään, jonka akku voi kestää ennen kuin sen kapasiteetti heikkenee merkittävästi. LFP-akuilla on tyypillisesti pidempi käyttöikä verrattuna muihin litiumioniakkuihin, kuten litium-kobolttioksidi- tai nikkeli-mangaanikoboltti (NMC) -kemioihin.

Kun LFP-akkua verrataan sen litiumioniveljiin, on selvää, että sillä on monia etuja. Sen pidempi käyttöikä tekee siitä järkevän valinnan niille, jotka etsivät akkua, joka kestää läpi aikojen.

Litium Iron Phosphate (LFP) -akut tunnetaan myös nimellä LiFePO4-akut."

https://www.lithiumbatterytech.com/fi/exploring-pros-and-cons-of-lfp-batteries/

16

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      LFP:llä on muös heikkouksia. Mitäpä jos avaisit hiukan niitäkin.

    • Anonyymi

      Noissa on myös se etu autokäytössä, että ne voi , ja täytyy viikoittain ladata täyteen, ei siis mitään rajoitusta päivittäislatauksen suhteen.
      Miinusta on toistaiseksi hitaampi pikalatausteho.

      • Anonyymi

        CATL osaa kehittää akkuja edelleen.


      • Anonyymi

        600 km.n ajoon tarvitaan vähintään 100 kWh akku. Eli pikalaturista pitäisi löytyä yli 600 kW teho jotta tuon sähkömäärän voisi ladata 10 minuutissa. On kai tuo teoriassa mahdollista, mutta riittääkö latureiden CCS liittimissä kosketus pinta-alaa 750A virralle ettei se sula, vai vaatiiko tuo liitin standardin muutoksen? Sehän taas olisi aika huono juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        600 km.n ajoon tarvitaan vähintään 100 kWh akku. Eli pikalaturista pitäisi löytyä yli 600 kW teho jotta tuon sähkömäärän voisi ladata 10 minuutissa. On kai tuo teoriassa mahdollista, mutta riittääkö latureiden CCS liittimissä kosketus pinta-alaa 750A virralle ettei se sula, vai vaatiiko tuo liitin standardin muutoksen? Sehän taas olisi aika huono juttu.

        600 kw pikalatauskaapeli ja -pistoke ovat hiukan erilaisia, kuin Biltemasta saatavat latauskaapelit. 600 KW kaapeli ja kosketin ovat esitteen mukaan nestejäähdytteisiä. Teslan pikalatureissa on kielletty märkäpyyhekäsittely. Tehot on suuret , kaapelikaan ei ole ihan tavallista rautalankaa, vaan hopea/kupari mitä lie seosta. Esitteessä kosketinresistanssiksi ilmoitettiin 0,5 mohm aika kova lukema uskon että on kääntäjän virhe . Kompakstikatkaisijan 1000A kosketinresistanssi on mikro-ohmiluokkaa normaali hopea/kuparikoskettimet mitattu 35-50 mikro-ohmia. Ei tuo jatkuva 500-750 kw:n teho ole jatkuva eikä edes tarpeellinen. Näillä materiaaleilla ja poikkipinnoilla aika maksimissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        600 km.n ajoon tarvitaan vähintään 100 kWh akku. Eli pikalaturista pitäisi löytyä yli 600 kW teho jotta tuon sähkömäärän voisi ladata 10 minuutissa. On kai tuo teoriassa mahdollista, mutta riittääkö latureiden CCS liittimissä kosketus pinta-alaa 750A virralle ettei se sula, vai vaatiiko tuo liitin standardin muutoksen? Sehän taas olisi aika huono juttu.

        Ei kai ole tarkoituskaan, että pikalatureilla koskaan ladataan akkua 0-100%.


    • Anonyymi

      Ja sinä sokeasti luotat näiden yritysten väitteisiin? Suuret yritykset ovat valehtelun ammattilaisia ja kaikki yritysten mainokset ovat täynnä valheita.

      Näemme akkujen keston todellisessa elämässä, yritysten väitteillä voi lähinnä pyyhkäistä persettä.

    • Anonyymi

      LFP:tä kun menet lataamaan pakkasessa niin käyttöikä tippuu sillä latauskerralla jo enemmän kuin esim. Nikkeli-Kobolttikemioissa kymmenen pikalatauskerran jälkeen. LFP on järjetön valinta pohjoismaissa.

      • Anonyymi

        Sen vuoksi niissä akuissa on lämmitys. Ei se lion-kenno juuri parempi ole pakkasessa ladattavaksi. Niitäkin lämmitetään.

        LFP selvä etu kuitenki on lataussyklien kesto ja se että se ei vanhene täytetenä säilytettäessä kuiten LION. LFP sopi mainiosti plugariin. Ne kun yleensä on laturissa kotona ollessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen vuoksi niissä akuissa on lämmitys. Ei se lion-kenno juuri parempi ole pakkasessa ladattavaksi. Niitäkin lämmitetään.

        LFP selvä etu kuitenki on lataussyklien kesto ja se että se ei vanhene täytetenä säilytettäessä kuiten LION. LFP sopi mainiosti plugariin. Ne kun yleensä on laturissa kotona ollessa.

        Tutkimukset kuitenkin osoittavat että LiFePo4 on äärimmäisen kylmänherkkä ja kestää kylmässä lataamista paljon huonommin. Eli päävastuu siirtyy autonvalmistajalle, kuinka herkäksi se on säätänyt lämmönhallinnan, eli antaako kuskin odottaa akun lämpeämistä vai sallitaanko akun kuluminen ja pakotetaan kylmään akkuun lataus. Ei tarvine arvata, kumman valmistajat ennemmin valitsevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimukset kuitenkin osoittavat että LiFePo4 on äärimmäisen kylmänherkkä ja kestää kylmässä lataamista paljon huonommin. Eli päävastuu siirtyy autonvalmistajalle, kuinka herkäksi se on säätänyt lämmönhallinnan, eli antaako kuskin odottaa akun lämpeämistä vai sallitaanko akun kuluminen ja pakotetaan kylmään akkuun lataus. Ei tarvine arvata, kumman valmistajat ennemmin valitsevat.

        Huoh, no siksi niitä ei ladatakkaan kylmänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoh, no siksi niitä ei ladatakkaan kylmänä.

        No mitenkä lataat jos on pakkasta. On se silloin kylmää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe