Leike:
"Yksi LFP-akkujen tärkeimmistä eduista on niiden pitkä käyttöikä, joka viittaa lataus-/purkausjaksojen määrään, jonka akku voi kestää ennen kuin sen kapasiteetti heikkenee merkittävästi. LFP-akuilla on tyypillisesti pidempi käyttöikä verrattuna muihin litiumioniakkuihin, kuten litium-kobolttioksidi- tai nikkeli-mangaanikoboltti (NMC) -kemioihin.
Kun LFP-akkua verrataan sen litiumioniveljiin, on selvää, että sillä on monia etuja. Sen pidempi käyttöikä tekee siitä järkevän valinnan niille, jotka etsivät akkua, joka kestää läpi aikojen.
Litium Iron Phosphate (LFP) -akut tunnetaan myös nimellä LiFePO4-akut."
https://www.lithiumbatterytech.com/fi/exploring-pros-and-cons-of-lfp-batteries/
LFP-akku kestää loputtomasti
16
612
Vastaukset
- Anonyymi
LFP:llä on muös heikkouksia. Mitäpä jos avaisit hiukan niitäkin.
- Anonyymi
Noissa on myös se etu autokäytössä, että ne voi , ja täytyy viikoittain ladata täyteen, ei siis mitään rajoitusta päivittäislatauksen suhteen.
Miinusta on toistaiseksi hitaampi pikalatausteho. - Anonyymi
Vallankumouksellista sähköautotekniikkaa luvassa.
https://tyyliniekka.fi/vallankumouksellista-sahkoautotekniikkaa-luvassa-kiinalaiseen-akkuun-latautuu-10-minuutissa-toimintamatkaa-600-kilometrin-edesta/- Anonyymi
CATL osaa kehittää akkuja edelleen.
- Anonyymi
600 km.n ajoon tarvitaan vähintään 100 kWh akku. Eli pikalaturista pitäisi löytyä yli 600 kW teho jotta tuon sähkömäärän voisi ladata 10 minuutissa. On kai tuo teoriassa mahdollista, mutta riittääkö latureiden CCS liittimissä kosketus pinta-alaa 750A virralle ettei se sula, vai vaatiiko tuo liitin standardin muutoksen? Sehän taas olisi aika huono juttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
600 km.n ajoon tarvitaan vähintään 100 kWh akku. Eli pikalaturista pitäisi löytyä yli 600 kW teho jotta tuon sähkömäärän voisi ladata 10 minuutissa. On kai tuo teoriassa mahdollista, mutta riittääkö latureiden CCS liittimissä kosketus pinta-alaa 750A virralle ettei se sula, vai vaatiiko tuo liitin standardin muutoksen? Sehän taas olisi aika huono juttu.
600 kw pikalatauskaapeli ja -pistoke ovat hiukan erilaisia, kuin Biltemasta saatavat latauskaapelit. 600 KW kaapeli ja kosketin ovat esitteen mukaan nestejäähdytteisiä. Teslan pikalatureissa on kielletty märkäpyyhekäsittely. Tehot on suuret , kaapelikaan ei ole ihan tavallista rautalankaa, vaan hopea/kupari mitä lie seosta. Esitteessä kosketinresistanssiksi ilmoitettiin 0,5 mohm aika kova lukema uskon että on kääntäjän virhe . Kompakstikatkaisijan 1000A kosketinresistanssi on mikro-ohmiluokkaa normaali hopea/kuparikoskettimet mitattu 35-50 mikro-ohmia. Ei tuo jatkuva 500-750 kw:n teho ole jatkuva eikä edes tarpeellinen. Näillä materiaaleilla ja poikkipinnoilla aika maksimissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
600 km.n ajoon tarvitaan vähintään 100 kWh akku. Eli pikalaturista pitäisi löytyä yli 600 kW teho jotta tuon sähkömäärän voisi ladata 10 minuutissa. On kai tuo teoriassa mahdollista, mutta riittääkö latureiden CCS liittimissä kosketus pinta-alaa 750A virralle ettei se sula, vai vaatiiko tuo liitin standardin muutoksen? Sehän taas olisi aika huono juttu.
Ei kai ole tarkoituskaan, että pikalatureilla koskaan ladataan akkua 0-100%.
- Anonyymi
Ja sinä sokeasti luotat näiden yritysten väitteisiin? Suuret yritykset ovat valehtelun ammattilaisia ja kaikki yritysten mainokset ovat täynnä valheita.
Näemme akkujen keston todellisessa elämässä, yritysten väitteillä voi lähinnä pyyhkäistä persettä.- Anonyymi
Ja oikean elämän todisteet ovat autokauppiaat että luottavat ajoakkujen kestävyyteen. Jos eivät luottaisi niin käytettyjen sähköautojen hinnat tippuisivat selvästi alle polttomoottoriautojen, sillä autokauppiaat eivät ottaisi ollenkaan vaihdossa sähköautoja vastaan tai hyvittäisivät vähän. Kun selaa nettiautoa, niin sähköautot pitävät eri merkeillä melko hyvin hintansa eli luottoa on ajoakun kestävyyteen oikeassa elämässä.
Sinä sähköauton vihaajana leimaat muut valehtelijoiksi vaikket mitään luotettavia linkkejä laita väitteesi tueksi. Koitat vain luoda pelkoa väitteilläsi ilman totuuspohjaa. - Anonyymi
Luota vain sokeasti vetyautojen uuteen nousuun ja pety.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18315455/vetyfanaatikot-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja oikean elämän todisteet ovat autokauppiaat että luottavat ajoakkujen kestävyyteen. Jos eivät luottaisi niin käytettyjen sähköautojen hinnat tippuisivat selvästi alle polttomoottoriautojen, sillä autokauppiaat eivät ottaisi ollenkaan vaihdossa sähköautoja vastaan tai hyvittäisivät vähän. Kun selaa nettiautoa, niin sähköautot pitävät eri merkeillä melko hyvin hintansa eli luottoa on ajoakun kestävyyteen oikeassa elämässä.
Sinä sähköauton vihaajana leimaat muut valehtelijoiksi vaikket mitään luotettavia linkkejä laita väitteesi tueksi. Koitat vain luoda pelkoa väitteilläsi ilman totuuspohjaa.Ei tarvitse kuin kuunnella noiden yritysten toimitusjohtajien höpinöitä niin huomaa miten puhdasta paskaa he höpöttävät. Yritykset valehtelevat koko ajan ja vain idiootit uskovat yritysten väitteisiin.
- Anonyymi
LFP:tä kun menet lataamaan pakkasessa niin käyttöikä tippuu sillä latauskerralla jo enemmän kuin esim. Nikkeli-Kobolttikemioissa kymmenen pikalatauskerran jälkeen. LFP on järjetön valinta pohjoismaissa.
- Anonyymi
Sen vuoksi niissä akuissa on lämmitys. Ei se lion-kenno juuri parempi ole pakkasessa ladattavaksi. Niitäkin lämmitetään.
LFP selvä etu kuitenki on lataussyklien kesto ja se että se ei vanhene täytetenä säilytettäessä kuiten LION. LFP sopi mainiosti plugariin. Ne kun yleensä on laturissa kotona ollessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen vuoksi niissä akuissa on lämmitys. Ei se lion-kenno juuri parempi ole pakkasessa ladattavaksi. Niitäkin lämmitetään.
LFP selvä etu kuitenki on lataussyklien kesto ja se että se ei vanhene täytetenä säilytettäessä kuiten LION. LFP sopi mainiosti plugariin. Ne kun yleensä on laturissa kotona ollessa.Tutkimukset kuitenkin osoittavat että LiFePo4 on äärimmäisen kylmänherkkä ja kestää kylmässä lataamista paljon huonommin. Eli päävastuu siirtyy autonvalmistajalle, kuinka herkäksi se on säätänyt lämmönhallinnan, eli antaako kuskin odottaa akun lämpeämistä vai sallitaanko akun kuluminen ja pakotetaan kylmään akkuun lataus. Ei tarvine arvata, kumman valmistajat ennemmin valitsevat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkimukset kuitenkin osoittavat että LiFePo4 on äärimmäisen kylmänherkkä ja kestää kylmässä lataamista paljon huonommin. Eli päävastuu siirtyy autonvalmistajalle, kuinka herkäksi se on säätänyt lämmönhallinnan, eli antaako kuskin odottaa akun lämpeämistä vai sallitaanko akun kuluminen ja pakotetaan kylmään akkuun lataus. Ei tarvine arvata, kumman valmistajat ennemmin valitsevat.
Huoh, no siksi niitä ei ladatakkaan kylmänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huoh, no siksi niitä ei ladatakkaan kylmänä.
No mitenkä lataat jos on pakkasta. On se silloin kylmää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752