LFP-akku kestää loputtomasti

Anonyymi-ap

Leike:

"Yksi LFP-akkujen tärkeimmistä eduista on niiden pitkä käyttöikä, joka viittaa lataus-/purkausjaksojen määrään, jonka akku voi kestää ennen kuin sen kapasiteetti heikkenee merkittävästi. LFP-akuilla on tyypillisesti pidempi käyttöikä verrattuna muihin litiumioniakkuihin, kuten litium-kobolttioksidi- tai nikkeli-mangaanikoboltti (NMC) -kemioihin.

Kun LFP-akkua verrataan sen litiumioniveljiin, on selvää, että sillä on monia etuja. Sen pidempi käyttöikä tekee siitä järkevän valinnan niille, jotka etsivät akkua, joka kestää läpi aikojen.

Litium Iron Phosphate (LFP) -akut tunnetaan myös nimellä LiFePO4-akut."

https://www.lithiumbatterytech.com/fi/exploring-pros-and-cons-of-lfp-batteries/

16

612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      LFP:llä on muös heikkouksia. Mitäpä jos avaisit hiukan niitäkin.

    • Anonyymi

      Noissa on myös se etu autokäytössä, että ne voi , ja täytyy viikoittain ladata täyteen, ei siis mitään rajoitusta päivittäislatauksen suhteen.
      Miinusta on toistaiseksi hitaampi pikalatausteho.

      • Anonyymi

        CATL osaa kehittää akkuja edelleen.


      • Anonyymi

        600 km.n ajoon tarvitaan vähintään 100 kWh akku. Eli pikalaturista pitäisi löytyä yli 600 kW teho jotta tuon sähkömäärän voisi ladata 10 minuutissa. On kai tuo teoriassa mahdollista, mutta riittääkö latureiden CCS liittimissä kosketus pinta-alaa 750A virralle ettei se sula, vai vaatiiko tuo liitin standardin muutoksen? Sehän taas olisi aika huono juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        600 km.n ajoon tarvitaan vähintään 100 kWh akku. Eli pikalaturista pitäisi löytyä yli 600 kW teho jotta tuon sähkömäärän voisi ladata 10 minuutissa. On kai tuo teoriassa mahdollista, mutta riittääkö latureiden CCS liittimissä kosketus pinta-alaa 750A virralle ettei se sula, vai vaatiiko tuo liitin standardin muutoksen? Sehän taas olisi aika huono juttu.

        600 kw pikalatauskaapeli ja -pistoke ovat hiukan erilaisia, kuin Biltemasta saatavat latauskaapelit. 600 KW kaapeli ja kosketin ovat esitteen mukaan nestejäähdytteisiä. Teslan pikalatureissa on kielletty märkäpyyhekäsittely. Tehot on suuret , kaapelikaan ei ole ihan tavallista rautalankaa, vaan hopea/kupari mitä lie seosta. Esitteessä kosketinresistanssiksi ilmoitettiin 0,5 mohm aika kova lukema uskon että on kääntäjän virhe . Kompakstikatkaisijan 1000A kosketinresistanssi on mikro-ohmiluokkaa normaali hopea/kuparikoskettimet mitattu 35-50 mikro-ohmia. Ei tuo jatkuva 500-750 kw:n teho ole jatkuva eikä edes tarpeellinen. Näillä materiaaleilla ja poikkipinnoilla aika maksimissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        600 km.n ajoon tarvitaan vähintään 100 kWh akku. Eli pikalaturista pitäisi löytyä yli 600 kW teho jotta tuon sähkömäärän voisi ladata 10 minuutissa. On kai tuo teoriassa mahdollista, mutta riittääkö latureiden CCS liittimissä kosketus pinta-alaa 750A virralle ettei se sula, vai vaatiiko tuo liitin standardin muutoksen? Sehän taas olisi aika huono juttu.

        Ei kai ole tarkoituskaan, että pikalatureilla koskaan ladataan akkua 0-100%.


    • Anonyymi

      Ja sinä sokeasti luotat näiden yritysten väitteisiin? Suuret yritykset ovat valehtelun ammattilaisia ja kaikki yritysten mainokset ovat täynnä valheita.

      Näemme akkujen keston todellisessa elämässä, yritysten väitteillä voi lähinnä pyyhkäistä persettä.

      • Anonyymi

        Ja oikean elämän todisteet ovat autokauppiaat että luottavat ajoakkujen kestävyyteen. Jos eivät luottaisi niin käytettyjen sähköautojen hinnat tippuisivat selvästi alle polttomoottoriautojen, sillä autokauppiaat eivät ottaisi ollenkaan vaihdossa sähköautoja vastaan tai hyvittäisivät vähän. Kun selaa nettiautoa, niin sähköautot pitävät eri merkeillä melko hyvin hintansa eli luottoa on ajoakun kestävyyteen oikeassa elämässä.

        Sinä sähköauton vihaajana leimaat muut valehtelijoiksi vaikket mitään luotettavia linkkejä laita väitteesi tueksi. Koitat vain luoda pelkoa väitteilläsi ilman totuuspohjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja oikean elämän todisteet ovat autokauppiaat että luottavat ajoakkujen kestävyyteen. Jos eivät luottaisi niin käytettyjen sähköautojen hinnat tippuisivat selvästi alle polttomoottoriautojen, sillä autokauppiaat eivät ottaisi ollenkaan vaihdossa sähköautoja vastaan tai hyvittäisivät vähän. Kun selaa nettiautoa, niin sähköautot pitävät eri merkeillä melko hyvin hintansa eli luottoa on ajoakun kestävyyteen oikeassa elämässä.

        Sinä sähköauton vihaajana leimaat muut valehtelijoiksi vaikket mitään luotettavia linkkejä laita väitteesi tueksi. Koitat vain luoda pelkoa väitteilläsi ilman totuuspohjaa.

        Ei tarvitse kuin kuunnella noiden yritysten toimitusjohtajien höpinöitä niin huomaa miten puhdasta paskaa he höpöttävät. Yritykset valehtelevat koko ajan ja vain idiootit uskovat yritysten väitteisiin.


    • Anonyymi

      LFP:tä kun menet lataamaan pakkasessa niin käyttöikä tippuu sillä latauskerralla jo enemmän kuin esim. Nikkeli-Kobolttikemioissa kymmenen pikalatauskerran jälkeen. LFP on järjetön valinta pohjoismaissa.

      • Anonyymi

        Sen vuoksi niissä akuissa on lämmitys. Ei se lion-kenno juuri parempi ole pakkasessa ladattavaksi. Niitäkin lämmitetään.

        LFP selvä etu kuitenki on lataussyklien kesto ja se että se ei vanhene täytetenä säilytettäessä kuiten LION. LFP sopi mainiosti plugariin. Ne kun yleensä on laturissa kotona ollessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen vuoksi niissä akuissa on lämmitys. Ei se lion-kenno juuri parempi ole pakkasessa ladattavaksi. Niitäkin lämmitetään.

        LFP selvä etu kuitenki on lataussyklien kesto ja se että se ei vanhene täytetenä säilytettäessä kuiten LION. LFP sopi mainiosti plugariin. Ne kun yleensä on laturissa kotona ollessa.

        Tutkimukset kuitenkin osoittavat että LiFePo4 on äärimmäisen kylmänherkkä ja kestää kylmässä lataamista paljon huonommin. Eli päävastuu siirtyy autonvalmistajalle, kuinka herkäksi se on säätänyt lämmönhallinnan, eli antaako kuskin odottaa akun lämpeämistä vai sallitaanko akun kuluminen ja pakotetaan kylmään akkuun lataus. Ei tarvine arvata, kumman valmistajat ennemmin valitsevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimukset kuitenkin osoittavat että LiFePo4 on äärimmäisen kylmänherkkä ja kestää kylmässä lataamista paljon huonommin. Eli päävastuu siirtyy autonvalmistajalle, kuinka herkäksi se on säätänyt lämmönhallinnan, eli antaako kuskin odottaa akun lämpeämistä vai sallitaanko akun kuluminen ja pakotetaan kylmään akkuun lataus. Ei tarvine arvata, kumman valmistajat ennemmin valitsevat.

        Huoh, no siksi niitä ei ladatakkaan kylmänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoh, no siksi niitä ei ladatakkaan kylmänä.

        No mitenkä lataat jos on pakkasta. On se silloin kylmää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe