Tässä on monipuolisesti kerrottu miksi vetyauton ostajat ovat todella pettyneitä ja kokeneet tulleensa HUIJATUKSI. Artikkeli kannattaa lukea ajatuksella ja ajan kanssa, jotta sen ydinsanoma aukeaa lukijalle. Muutama lainaus pitkästä artikkelista.
"Asiat eivät ole menneet niin. Kuten varhaiset käyttäjät huomasivat, Mirai ei ollut ihanteellinen tulevaisuus, jonka niin monet halusivat sen olevan. Itse asiassa murenevan infrastruktuurin ja alenemisen vuoksi jotkut omistajat vaativat Toyotaa ostamaan takaisin – ja jopa nostavat oikeuteen kokemuksestaan. Nykyään monet heistä ovat raivoissaan ja kokevat olevansa petetyksi ostaessaan auton, jonka he katsoivat sisältävän valtavasti potentiaalia, mutta eivät koskaan saaneet tarvittavaa tankkausinfrastruktuuria sen tukemiseksi. "
"Tämä ei taida olla uusi valitus omistajilta. Löydät uutisia, jotka kattavat vuosien takaiset puutteen kaikki näkökohdat: tankkauspaikkojen puutteesta offline-asemiin ja jopa polttoainepulaan. Tosiasia on, että infrastruktuuri ei ole parantunut tarpeeksi, ja nyt kaikki omistajista yrityksiin ovat vihdoin kyllästyneet."
"Shell Hydrogen, saman yrityksen osajoukko, joka jakelee öljypolttoainetuotteita perinteisiin kaasuautoihin, vetäytyi vetypelistä aiemmin helmikuussa . Yhtiö mainitsi perustelukseen "vedyn toimitushäiriöt ja muut ulkoiset markkinatekijät". Se on sittemmin sulkenut kolme asemaansa ja luopunut kaikista suunnitelmista rakentaa lisää Yhdysvaltoihin. Sulkemisen jälkeen San Franciscossa ei ollut vetyasemia kaupungin rajoissa ja Sacramentossa vain yksi asema kaikkien vetyajoa käyttävien asukkaiden jaettavaksi.
Seuraavaksi lähin tankkauspaikka? Kuusikymmentäviisi mailin päässä mailia. Tämä tarkoittaa, että kulutat 30–50 % säiliöstä (60–100 dollaria vetyä) sekä työmatka-aikaa vain auton tankkaamiseen.
Toyota Mirai FCEV:n vetysarja
Jason Ingber, asianajaja, joka on auttanut monia omistajia käynnistämään meneillään olevan oikeudenkäynnin Toyotaa vastaan Miraista, kertoi InsideEVsille, että hän uskoo, että jälleenmyyjät esittivät vedyn saatavuuden väärin alusta alkaen.
Myyjät tarkoittaisivat tarkoituksella vedyn olevan helposti saatavilla, hän sanoi. Ostajat – joista monilla ei ollut aavistustakaan, mitä vetykäyttöinen auto on, kun he kävelivät liikkeelle – lähtivät pöydästä avainten kanssa uuteen Miraihin ja odottivat tankaavansa yhtä helposti kuin millä tahansa muulla huoltoasemalla. Mutta se ei yksinkertaisesti ollut niin monen kohdalla.
”Olen rehellinen, en tehnyt asianmukaista tutkimusta enkä todella ymmärtänyt täyttymisen aiheuttamia kamppailuja. Jälleenmyyjä vähätteli tilannetta valtavasti", kirjoitti eräs Mirain omistaja Redditissä . "Ei puhuttu asemien kaatumisesta, polttoainepulasta, pitkistä jonoista jne. Eniten mainittiin suositus tankata aina kun olet lähellä asemaa."
Omistajat huomasivat nopeasti, että Miraista tulisi heidän henkilökohtainen ahdistushelvetti. Jos ajattelit olla huolissasi siitä, pääsisikö sähköautosi seuraavalle pysäkille, Mirai-omistajat kokivat saman tunteen, mutta vahvistuivat. Tason 1 matkalaturille on helppo löytää ylimääräinen 110 voltin pistorasia. Mutta ylimääräinen vetytankkausasema? Ei tule tapahtumaan.
2021 Toyota Mirai
Toyotan kunniaksi, omistajat tiedostavat, että autonvalmistaja yrittää löytää ratkaisuja polttoaineen syöttöongelmiinsa. Autovalmistaja tarjoaa kaasukäyttöisiä lainaajia ja polttoainekorvauksia auttaakseen tasoittamaan kipua, jota ne tuntevat, jotka eivät voi käyttää autoaan. Ongelmana on, että laina-autot ja korvaukset voivat tehdä niin paljon vain, kun infrastruktuuri heikkenee edelleen.
Kirjoitushetkellä Alternative Fuels Data Centerin mukaan valtakunnallisesti on 52 vetytankkausasemaa. Huipussaan vuonna 2023 ADFC sanoo , että toiminnassa oli 59 vähittäiskaupan vetyasemaa. Kolme tällä hetkellä luetelluista paikoista on Shellin operoima, mikä tarkoittaa, että 17 % kaikista vetyn tankkausasemista on joko suljettu tai suljetaan alle vuoden kuluttua. Tosiasia on, että infrastruktuuri ei ole parantunut tarpeeksi. Kaikki omistajista yrityksiin ovat vihdoin kyllästyneet.
"Mielestäni on tullut selväksi alan edustajille ja poliittisille päättäjille, että meidän osavaltiona olisi pitänyt lähestyä vetyautojen käyttöönottoa eri tavalla alusta alkaen", sanoi Greg Cane, California Hydrogen Car Owners Associationin perustajajäsen. ”Otimme asemat käyttöön liian hitaasti tekniikalla, joka oli vielä kehittymässä. Mitä tulee teknologian haasteisiin, asiat kehittyvät nopeasti… uusilla nestemäisten vetyasemien käyttöaika on paljon suurempi kuin vanhoilla asemilla.”
https://insideevs-com.translate.goog/news/708375/toyota-mirai-hydrogen-stations-close/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
Vetyautojen ostajat kokeneet tulleensa HUIJATUKSI ja nostaneet oikeuskanteen.
42
2875
Vastaukset
- Anonyymi
Samaa aihepiiriä toisessa ketjussa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18315455/vetyfanaatikot-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-- Anonyymi
Päivitetty linkki.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18898798/vetyfanit-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-
- Anonyymi
Kuinkakohan moni vetyautoilija kokoontuu seuraamaan oikeudenkäyntiä?
- Anonyymi
Tuskin monikaan vaikka netissä valitetaan.
- Anonyymi
Melko hiljaista on kyllä vetyautojen puolella. Kertoo vain siitä ettei ihmisiä oikeasti kiinnosta.
- Anonyymi
Infran puuttuminen oli vetyautojen kohtalo ja ne eivät käy kaupaksi. Ja sitten kun on kohtuullinen infra niin sitten vetyauton kalliin hinnan takia ne eivät käy kaupaksi.
- Anonyymi
Joko oikeudenkäynti on pidetty?
- Anonyymi
Ei ole sillä sen tulos oltaisiin rummutettu jo mediassa.
- Anonyymi
Mitenköhän autokauppiaat selittää nykyään ihmisille kun menossa oikeudenkäynti huijauksesta? Selittävätkö (valehtelevat) että ongelmia on vain liioiteltu pienen ryhmän toimesta ja suurin osa pitää kuitenkin vetyautoja hyvänä tekniikkana? Nimittäin jotenkin niitä vetyautoja pitäisi edelleen saada myytyä ja myyntipuheet luonnollisesti sen mukaisia. Muuten ei kunnolla palkkaa tule ja autonmyyjän elämä köyhää.
- Anonyymi
Onko mitään arvioita jos kuluttajat voittavat oikeudenkäynnin niin minkälaisia korvauksia vetyautojen omistajat (kuluttajat) saavat?
- Anonyymi
Toyota on ollut ihmeen hiljaa mediassa syytöksistä.
- Anonyymi
Koska Toyota joutuisi vastaamaan ikäviin kysymyksiin ja koittaa välttää kaikkea keskustelua, koska ei voi antaa hyviä uskottavia vastauksia.
- Anonyymi
Odotellaan edelleen mahdollista oikeudenkäyntiä.
- Anonyymi
Kiitos aloitusviestin kirjoittajalle vinkistä. Tältä sivustolta voi lukea, miten patteriautoilun fanaatikkojen ajatus kulkee ja mitä heidän mielessään liikkuu, nyt kun Teslakin ilmoitti aloittaneensa siirtymän sähköstä vetyyn käyttövoimana.
https://insideevs.com/
Erittäin puolueellinen ja ideologinen sivusto viihteeksi.- Anonyymi
Voisitko sinä dille kertoa mistä sitä vihreää vetyä saataisiin näihin teidän vetypellejen vetykulkineisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitko sinä dille kertoa mistä sitä vihreää vetyä saataisiin näihin teidän vetypellejen vetykulkineisiin.
Vetyä ja synteettisiä polttoaineita aina mainostetaan vihreällä energialla valmistetuksi vaikka todellisuudessa ne valmistetaan sekasähköllä vuositasolla, koska aidosti vihreää energiaa on vähän ja se kaikki menee jo ennestään kulutukseen. Ylimääräistä vihreää sähköä ei ole valtavia määriä valmiina ja niiden tuotantolaitosten pystyttämiseenkin menee aikaa sekä rahaa esim. tuulivoimapuisto.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen- - Anonyymi
Ole hyvä arvon vetyfanaatikko VALEHTELIJA, sillä Tesla ei ole edelleenkään virallisesti omalla uutiskanavallaan kertonut vetyteslan valmistamisesta, mutta tätä urbaania legendaa viljellään netissä VALHEELLISESTI edelleen. Väitit siis että Tesla sarjavalmistaa vedyllä toimivan Teslan mikä ei pidä paikkaansa.
Maailmalla vetyautot myyvät edelleen surkeasti. Linkin kuvassa näkyy hyvin vetyautojen myynnin syöksykierre jo vuodelta 2023. Nyt on jo hieman myöhäistä alkaa rakentamaan Suomeen kattavaa vetytankkausverkostoa, sillä vetyautoja ei saada Euroopassa juurikaan kaupaksi.
https://www.facebook.com/groups/3618430065079979/posts/3645028125753506/
Usassa ja Japanissa myyty uusia vetyautoja vuonna 2023 autokannasta käytännössä 0,0% eli ihmiset eivät halua ostaa vetyautoja. Usa 2968kpl ja Japani 422kpl... ei siis yhtään mitään. Ei edes Japanin kansalaiset halua ostaa omaa kotimaista vetyautoa vaikka noin 160 vetytankkausasemaa on maassa.
https://www-electrive-com.translate.goog/2024/02/01/usa-sees-2968-new-fuel-cell-cars-registered-in-2023/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17793196/toyota-mirain-omistajat-haluavat-eroon-autoistaan-
- Anonyymi
Ei ihmekkään että joukkopako on alkanut vetyautojen osalta.
Linkin kuvassa näkyy hyvin vetyautojen myynnin syöksykierre jo vuodelta 2023. Nyt on jo hieman myöhäistä alkaa rakentamaan Suomeen kattavaa vetytankkausverkostoa, sillä vetyautoja ei saada Euroopassa juurikaan kaupaksi.
https://www.facebook.com/groups/3618430065079979/posts/3645028125753506/
Usassa ja Japanissa myyty uusia vetyautoja vuonna 2023 autokannasta käytännössä 0,0% eli ihmiset eivät halua ostaa vetyautoja. Usa 2968kpl ja Japani 422kpl... ei siis yhtään mitään. Ei edes Japanin kansalaiset halua ostaa omaa kotimaista vetyautoa vaikka noin 160 vetytankkausasemaa on maassa.
https://www-electrive-com.translate.goog/2024/02/01/usa-sees-2968-new-fuel-cell-cars-registered-in-2023/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17793196/toyota-mirain-omistajat-haluavat-eroon-autoistaan - Anonyymi
Joko on tuomio luettu oikeudenkäynnistä?
- Anonyymi
Jos Suomessa aletaan myös jakamaan vetytankkauskortteja uusien vetyautojen ostamisen yhteydessä, niin on riski että vedyn hinta vain jatkaa nousemistaan, koska ihmisillä on "ilmaista halpaa vetyrahaa" tankkauskortin muodossa. Kaliforniassa tämän takia parissa vuodessa vedyn hinta noussut noin 12 dollarista 36 dollariin kilo vaikka lupailtiin vetytankkausasemien määrän lisääntyvän sekä vedyn hinnan laskevan. Ei ihmekkään että vetyautoilijat kokevat tulleensa huijatuksi ja nostaneet oikeuskanteen.
"Lisäksi käyttäjät mainitsevat, että Mirain kauppojen kyydittäjänä ostajille lahjoitettu 15 000 dollarin (= 13 700 euroa) vetylahjakortti ei riitä läheskään luvattuihin kolmen vuoden ajoihin. Vetytankkausasemat näet nostivat häikäilemättömästi hintojaan heti sen jälkeen kun Toyota jakoi kortit asiakkaille."
https://www.ksml.fi/teemat/7301016
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi- - Anonyymi
Vetyfanaatikko koittaa huijata meitä kommentoimalla parilla kehuvalla sanalla aina vetyavauksia ilman asiasisältöä. Tämäkin avaus on tarkoitus tiputtaa "jonon hännille" hiljakseen toivoen ettei sitä kukaan kommentoi.
- Anonyymi
Miettikää miten sitten käy käytettyjen vetyautojen hinnalle kun oikeudenkäynnin tulos on selvillä. Ei ole hyvää mainosta vetyauton ostamiseen vaikka tavalliset vetyautoilijat häviäisivät oikeudenkäynnin.
- Anonyymi
Odotan edelleen oikeudenkäynnin tuloksia.
- Anonyymi
Huijatut itkee netissä.
- Anonyymi
Itkee netissä ja varoittaa samalla muita ettei muiden tarvitse itkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itkee netissä ja varoittaa samalla muita ettei muiden tarvitse itkeä.
On oikein varoittaa vetyfanaatikkojen valehtelusta.
- Anonyymi
Totuus on askel eteenpäin.
- Anonyymi
Myös vetymyyjän ja vetytankkausaseman valmistajan välille on syntynyt syvä riita, joka tullaan ratkaisemaan oikeudessa. Aiheesta löytyy useita linkkejä kun laittaa googleen "iwatani nel hydrogen"
"🗞️ Uutiset: Kalifornian vetypolttoaineverkosto on suuressa kriisissä. Norjalaisen Nel ASA:n väitetysti viallisten vetytankkausasemien myynnin kohteena on siviilipetostapaus
• Iwatani Corporationin ydinväitteet syyttävät Nelia tietoisesta toimittamisesta testaamattoman, epäluotettavan teknologian toimittamisesta, nyt hylättyjen ajoneuvojen taisteleminen ydinosavaltion alueella
. adoptio Kaliforniassa.
🔭 Konteksti: Vuonna 2019 Kaliforniassa laajennettiin vetytankkauksen infrastruktuuria, jota tukivat yritykset, kuten Toyota, Shell ja Chevron.
• Toimivina mainostetut Nelin asemat ovat sittemmin epäonnistuneet, minkä vuoksi Shell ja muut ovat joutuneet keskeyttämään suunnitelmansa laajentamiseksi.
• Toistuvien seisokkien ja vaarallisten ajoneuvojen infrastruktuurin vuoksi Kalifornian vetyautojen omistajat ovat jättäneet monia vetykaasujen omistajia."
https://illuminem-com.translate.goog/illuminemvoices/the-norwegian-company-blamed-for-californias-hydrogen-car-woes?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true
https://www.hydrogeninsight.com/transport/fraud-false-promises-concealment-iwatani-files-lawsuit-against-nel-over-faulty-hydrogen-refuelling-stations/2-1-1595967
https://hydrogentoday.info/en/nel-lawsuit-iwatani-stations/- Anonyymi
Tästä löytyy myös video missä kerrotaan Nel oikeushaasteesta.
Lawsuits. Broken station. Tow trucks.
https://www.youtube.com/watch?v=Ox7EdmHryoA
- Anonyymi
Kun vetytekniikka ei ole niin hyvää kuin nettipropaganda antaa ymmärtää, niin oikeustapauksia pukkaa.
- Anonyymi
Tämä on varsin ymmärrettävää.
- Anonyymi
Löytyykö youtubesta oikeudenkäynti?
- Anonyymi
Milloin oikeudenkäynti alkaa?
- Anonyymi
Toinen vastaava artikkeli ryhmäkanteesta. Ei ole oikein että tavalliset kuluttajat kärsivät kun toisilla on suuria epärealistisia visioita vedyn tulevaisuudesta.
"Toyotalla on vahva usko siihen, että vety on tulevaisuudessa merkittävä kulkuneuvojen liikuttaja ja tärkeä osa yhteiskuntaa. Tuohon sapluunaan sopii luontevasti vetyhenkilöauto Mirain hämmentävän sinnikäs ja kallis tuotekehitystyö. Jopa japaninkielinen mallinimi mirai on hanketta kuvaava: sana tarkoittaa suomeksi tulevaisuutta.
Nyt tulevaisuus eli Mirai horjuu pahoin. Yhdysvalloissa joukko Mirain omistajia on haastanut Toyotan oikeuteen.
Haasteessa mainitaan, että myynnin yhteydessä annetut lupaukset vedyn saatavuudesta olivat täyttä valetta. Vetytankkaus on muuttunut haasteen mukaan niin vaikeaksi, että Mirai on "epäluotettava ja monilla alueilla jopa käyttökelvoton".
Lisäksi käyttäjät mainitsevat, että Mirain kauppojen kyydittäjänä ostajille lahjoitettu 15 000 dollarin (= 13 700 euroa) vetylahjakortti ei riitä läheskään luvattuihin kolmen vuoden ajoihin. Vetytankkausasemat näet nostivat häikäilemättömästi hintojaan heti sen jälkeen kun Toyota jakoi kortit asiakkaille.
Viisi vuotta sitten hankitun Mirain jälleenmyyntiarvo on lisäksi romahtanut alle viidesosaan ostohinnasta.
Samaan aikaan Mirain niskaan ropisee risuja Pariisissa, jossa Toyota sai isolla rahalla tyrkytettyä Mirain olympiakisojen viralliseksi kulkuneuvoksi. Esimerkiksi urheilijoiden, urheilujohtajien ja VIP-vieraiden kuljetuksiin on rahdattu 500 Miraita.
Äskettäin Ranskassa julkaistiin 120 tiedemiehen, insinöörin ja akateemikon allekirjoittama avoin kirje, jossa vaadittiin olympiaisäntiä perumaan Mirai-sopimus. Allekirjoittajien mukaan Mirai ei ratkaise liikkumisesta aiheutuvien päästöjen ongelmaa, koska maailmassa liikennekäyttöön tarkoitetusta vedystä 95 prosenttia on niin sanottuja harmaata vetyä. Se siis tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla."
https://www.ksml.fi/teemat/7301016 - Anonyymi
Youtubessa videossa pohdintaa oikeudenkäynnistä.
https://www.youtube.com/watch?v=TvUDQZeE910- Anonyymi
Videon kommenttikentässä moni kyselee miten voi vielä liittyä mukaan ryhmäoikeuskanteeseen. Sen verran raivoissaan ihmiset ovat.
- Anonyymi
Videossa kysytään syitä miksi ihmiset ovat pettyneitä vetyautoiluun ja miksi Toyota pitäisi haastaa oikeudessa.
https://www.youtube.com/watch?v=daRQYFEm4rc - Anonyymi
Toyota jatkaa edelleen vetyautojen myyntiä oikeusjutusta huolimatta ikäänkuin mitään ongelmaa vetyautoilussa ei olisi vaikka tuhannet ihmiset valittavat vetyautoilun vaikeuksista. Ihmiset kokevat tulleensa huijatuksi hienoilla tulevaisuuden lupauksilla paremmasta vetyautoilusta.
https://www.youtube.com/watch?v=yhukuBhtSRI - Anonyymi
Tässä videossa kerrotaan hyvin selvällä kielellä mistä kenkä puristaa ja on päätetty nostaa ryhmäoikeuskanne.
Toyota Faces Lawsuit: Hydrogen Car Owners Claim 'Our Lives Became a Nightmare!'
https://www.youtube.com/watch?v=vdFZUGqsyDg - Anonyymi
Odotan vieläkin oikeudenkäynnin tulosta.
- Anonyymi
Onko Toyota joutunut pohtimaansa strategiaansa tulevan ryhmäoikeuskanteen takia ja vaikuttanut osittain päätökseen että kyllä tämä vetykortti on nyt katsottu? Lepyttävät osittain ihmisiä panostamalla massiivisesti sähköautoihin viimeistään vuonna 2027?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18818799/toyota-myontaa-etta-sahkoautot-menevat-paremmin-kaupaksi-kuin-vetyautot- - AnonyymiUUSI
Vetyspämmärit eivät kestä totuutta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1272085
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221480Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis661175Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett111089Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti101077- 88962
- 80819
- 17817
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16741Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107681