Truma combi 6kw diesel.

Anonyymi-ap

Kuinka pitkään nuo kaksi akkua kestää talviaikana matkailuauton asuintilan lämmityksessä lataamatta. Oletetaan, että akut ovat uudet. Valaistus + lämmityshän tuota kuluttaa otsikon mukainen lämmitys.

57

708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos vaikka 2 x 80 Ah akut, niin todennäköisesti alle vuorokauden..

      • Anonyymi

        Elikkä hankitaan suuret 2x200 Ah:n akut, niin pärjäis muutaman pvän reissuja "puskassa" kunhan käyttää autoa käynnissä ehkä tunnin päivässä?
        Oletan, että hupiakutkin latautuu auton ollessa käynnissä?

        Miten te karavaanarit olette hoitaneet tämän akku asian. Käytättekö jopa agregaattia akustojen lataamiseen puskaparkissa ja miten tämä ratkaisu on toiminut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elikkä hankitaan suuret 2x200 Ah:n akut, niin pärjäis muutaman pvän reissuja "puskassa" kunhan käyttää autoa käynnissä ehkä tunnin päivässä?
        Oletan, että hupiakutkin latautuu auton ollessa käynnissä?

        Miten te karavaanarit olette hoitaneet tämän akku asian. Käytättekö jopa agregaattia akustojen lataamiseen puskaparkissa ja miten tämä ratkaisu on toiminut?

        200 Ah lyijyakku painaa n. 60 kg kappale. Litiumit alle puolet tuosta, mutta ovat arvokkaita.


    • Anonyymi

      On hoidettu niin, että käydään leirialueilla lataamassa akkuja ja saunomassa.
      Pelkkä puskailu tuottaa vain likaisia ihmisiä, tyhjiä akkuja ja pahaa mieltä.

      • Anonyymi

        400 Ah akkuja, niin jo teoriassa niiden lataamiseen tyhjästä täyteen menee 10 A virralla 40 tuntia, käytännössä enemmän. Ts. akkujen koko tulee mitoittaa saatavilla olevaan lataustehoon. Hupiakut latautuvat auton ollessa käynnissä, mutta tyhjäkäynnillä joku tunnin lataus on lähinnätekohengitystä.
        Kaasulämmitys kiertovesipumppuineen ei ihmeitä vie. Silti toimitaan siten, että käytetään sähköä säästeliäästi. Piti kuitenkin laittaa 2 x 100 Ah akut yhden 80 Ah akun tilalle, se kun ei riittänyt kylmällä kunnolla edes yhdeksi yöksi.
        Lataus hoituu ajaessa ja lisäksi campingien tolpista. Kesällä hyvällä kelillä lataillaan tarvittaessa myös 180 W paneeleilla. Pimeään aikaan on haastavaa tulla toimeen omin avuin, jos auto ei ole liikkeellä kutakuinkin joka päivä.
        En laittaisi diesellämmitintä, jos verkkosähköä ei ole saatavilla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        400 Ah akkuja, niin jo teoriassa niiden lataamiseen tyhjästä täyteen menee 10 A virralla 40 tuntia, käytännössä enemmän. Ts. akkujen koko tulee mitoittaa saatavilla olevaan lataustehoon. Hupiakut latautuvat auton ollessa käynnissä, mutta tyhjäkäynnillä joku tunnin lataus on lähinnätekohengitystä.
        Kaasulämmitys kiertovesipumppuineen ei ihmeitä vie. Silti toimitaan siten, että käytetään sähköä säästeliäästi. Piti kuitenkin laittaa 2 x 100 Ah akut yhden 80 Ah akun tilalle, se kun ei riittänyt kylmällä kunnolla edes yhdeksi yöksi.
        Lataus hoituu ajaessa ja lisäksi campingien tolpista. Kesällä hyvällä kelillä lataillaan tarvittaessa myös 180 W paneeleilla. Pimeään aikaan on haastavaa tulla toimeen omin avuin, jos auto ei ole liikkeellä kutakuinkin joka päivä.
        En laittaisi diesellämmitintä, jos verkkosähköä ei ole saatavilla...

        Lisään vielä: Aggragaattia en kehtaisi laittaa auton viereen pörisemään.


    • Anonyymi

      Opiskelin tässä itse vähän lisää asiaa ja tässä faktaa:

      Diesel truma combi 6 virrankulutus on 1.8-4A/h

      Pienessä autossa 6kw lämmitin on jo varsin suuri ja lämmitin tulenee käymään lähinnä pienellä teholla ja välillä olenee sammuksissakin pitkiä aikoja, jolloin virtaa ei kulu.

      Tästä voidaan laskea: Ajatellaan keskikulutus vaikka 2.5A/h (Välttämättä ei mene tätäkään)
      = 2.5A x 24h = 60ah/24h

      Jos minulla on 2x 100Ah akkua niin sillon akusto kestää: 200:60 = n. 3vrk.
      lataamatta puskassa teoriassa..

      Tähän olisin jo hyvinkin tyytyväinen. 3vrk on jo niin pitkä aika, että siinä välissä on käytävä kaupoilla ruokaostoksilla ja tankkaamassa vesitankit. Samalla akusto latautuu auton ollessa käynnissä. Lisäksi voidaan pyöräyttää agregaattia jossain missä ei häiritä sivullisia.

      Tämä näyttää itseasiassa nyt varsin hyvältä.

      • Anonyymi

        Vene:
        Eber D4 tehoalue 900-4500W, sähkötehon tarve 7-40W. Keskimääräinen virta n.1A.
        Toimii yleensä pienillä tehoilla, ei pysähdy eikä tarvitse käynnistyä uudellee.
        Käynnistys kuluttaa akkua,


      • Anonyymi

        1,8 – 7 A
        Käytännössä pakkasilla 7 A, eli kunnossa olevalla 100 Ah akulla voi pyöriä yön yli. En uskaltaisi kokeilla ilman varmaa tietoa, on sen verran arvokas lämppäri.
        Kokemusta henkilö- ja pakettiautojen diesel ebereistä ja webastoista, niillä olen onnistunut tyhjentämään akut jopa parissa tunnissa. Ei ole turhaan se vakio puolen tunnin käynnissäolorajoitus...


      • Anonyymi

        Lämppäri ei ole sammuksissa pakkasilla pitkiä aikoja, vaan pyörii käytännössä koko ajan. Pieni teho ei vaikuta virrankulutukseen, vaikka polttoaineen kulutukseen vaikuttaakin. Toisekseen jokainen uudelleenkäynnistys hehkutuksineen haukkaa reilusti virtaa.
        Et pääse talvella lähellekään 2,5 A keskikulutusta ja aggren tulet tosiaan tarvitsemaan. Ei tarvitse uskoa, sittenpähän näet...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1,8 – 7 A
        Käytännössä pakkasilla 7 A, eli kunnossa olevalla 100 Ah akulla voi pyöriä yön yli. En uskaltaisi kokeilla ilman varmaa tietoa, on sen verran arvokas lämppäri.
        Kokemusta henkilö- ja pakettiautojen diesel ebereistä ja webastoista, niillä olen onnistunut tyhjentämään akut jopa parissa tunnissa. Ei ole turhaan se vakio puolen tunnin käynnissäolorajoitus...

        Älä levitä propagandaa.
        Katsoin ihan suoraan lämmittimen esitteestä, jossa on 1.8-4A/h
        Niin kovaa pakkasta ei tule, että 6kw lämmitin pyörisi täydellä teholla yötä päivää.
        6kw riittää lämmittämään puolitoistakerroksisen omakotitalon vesineen, jos laitetaan tämä havainnollistamaan lämmitystehoa. Esim. vesikattikoissa on 6kw lämpövastukset omakotitaloissa varajärjestelmänä.

        Tämä kyseinen otsikon mukainen asuintilojen lämmitin ei ole ollenkaan sama tuote kuin nämä moottorilämmittimet.
        Sinulla on kokemusta vain niistä ja olet lueskellut netistä mutuilua faktojen sijaan.. Nyt levität sitten täällä samaa mutua.

        Diesel lämmitys on tulossa itselleni ja lukemieni faktojen perusteella ihmettelen miksi kukaan enää nykypäivänä laittaa vaivalloisen kaasulämmittimen ja jaksaa hämmentää kaaasupullojen kanssa.

        Itse uskon mieluummin matematiikkaa ja palaan asiaan kun olen saanut tästä lämmittimestä myös käytännön kokemusta.

        T.Ap.


    • Anonyymi

      Jos akku on ulkona niin -20 pakkasella akun kapasiteetti on noin 60% huoneen lämpöisestä. Litium akulla pudotus ei ole ihan näin iso mutta melkein.
      Akut kannattaa olla sisällä.

      Eikö joku 2x100Ah olisi hyvä setti? Hyvät lyijyakut esimerkiksi Victron Gel akku BAT412101084 joka on 110Ah kestäisi hienosti pidempääkin käyttöä. Sen ikä float käytössä on 12 vuotta ja se kestää syklejäkin hyvin.
      Vielä parempi olisi pari LFP akkua mutta niiden hinta on moninkertainen. Käyttöikäero riippu käyttötavasta. Jos akkua puretaa/ladataaan päivittäin puoleen väliin niin LFP ehdottomasti mutta jos akun käyttö on pääasiassa on on pientä, Gel akku kestää yhtä pitkään.

      Se agrekaatti voisi oll amyös integroitu ja lisä-äänieristeissä varustetussa omassa kaapissa missä voisi myö olla erillinen lisä-äänenvaimennin pakokaasuille.

      • Anonyymi

        ... jatka vielä

        Jos vieläkin parempaa lyijyakku haluaa niin Ritarin DG-sarja on ihan extreme kestoltaan.

        Ne kestää likii 500 100% purkua ja noin 50% purulla noin 1000 purkua ennen kuin kapa on pudonnut 60% tasolle. Näille luvataan 15 vuoden käyttöaika float tai kevyessä käytössä.


      • Anonyymi

        2 x 100 Ah setillä pärjätty kivasti, lämppärinä tosin kaasu Alde vesikiertoisella lattialämmityksellä. Siltikin pitää olla tarkkana sähkön käytön kanssa, telkkari, valot yms. kun vievät melkoisesti virtaa.. 8 A kulutus, niin vuorokaudessa akut on tyhjät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 x 100 Ah setillä pärjätty kivasti, lämppärinä tosin kaasu Alde vesikiertoisella lattialämmityksellä. Siltikin pitää olla tarkkana sähkön käytön kanssa, telkkari, valot yms. kun vievät melkoisesti virtaa.. 8 A kulutus, niin vuorokaudessa akut on tyhjät.

        Taidan laittaa 2-3kpl 125ah akkuja.
        Ei nuo maksa kuin 200e/kpl. Juuri hiljattain ostin traktoriin tuollaisen.

        Sitten voisin hankkia 25amp. laturin, joka lataa jo varsin nopeasti sopivalla agregaatilla aamutoimien aikana akuston, samalla kun lämmittää esim. auton lohkolämmitintä.

        Keinot löytyy kyllä, että hommat saadaan pelittämään..

        T.Ap.


      • Anonyymi

        Joo. Akuthan on matkailuautossa lämpimässä sängyn alla diesel mottorin vieressä..

        T.Ap.


    • Anonyymi

      No mitä sitten tulee Agregaattien tuottamaan meteliin, niin sen asian ajattelin ratkaista hankkimalla 50m johtokelan autoon. Näimpä voit helposti siirtää salkkumallin aggregaatin 50m päähän autosta esim. metsään ja jos mahdollista joku kuoppa tai oja., jollonka sä et edes kuule koko aggregaattia auton sisälle, vaikka pyörität sitä koko yön..

      Näissäkin asioissa kyse on lopulta älykkyysosamäärästä..

      On ihmisiä ketkä tappelevat yksinkertaisten asioiden kanssa koko elämänsä ja sitten on ihmisiä ketkä laittavat hetkessä kaikki asiat kuntoon sillä tavalla, että hommat toimivat uskottavasti ja mielekkäästi.

      T.Ap.

      • Anonyymi

        Ja akkuja saa muualtakin kuin Motonetistä tai Biltemasta...
        Hyviäå vapaa-ajan käyttöön soveltuvia akkuja ei saa noista kummastakaan...

        Mitenkäs leirintäalueella sen 50m päävähän viedyn agrekaatin kanssa mahtaa olla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja akkuja saa muualtakin kuin Motonetistä tai Biltemasta...
        Hyviäå vapaa-ajan käyttöön soveltuvia akkuja ei saa noista kummastakaan...

        Mitenkäs leirintäalueella sen 50m päävähän viedyn agrekaatin kanssa mahtaa olla?

        Niin. Itsehän en tule leirintäalueilla majailemaan..Niissähän on sähkötolpat, eikä aggrea tarvita, eikä ne sovellu tuollaiseen ympäristöön.

        Minä ajan mieluummin sinne missä ei muita näy.
        Illalla kun laittaa aggregaattiin 5l polttoainetta, niin voit katsella koko illan tv: tä, polttaa valoja jne. Aggregaatti sammuu sitten yöllä omia aikojaan kun polttoaine loppuu. Vaivatonta ja huoletonta. Akut eivät lopu vaikka olet kk parkissa.

        T. Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Itsehän en tule leirintäalueilla majailemaan..Niissähän on sähkötolpat, eikä aggrea tarvita, eikä ne sovellu tuollaiseen ympäristöön.

        Minä ajan mieluummin sinne missä ei muita näy.
        Illalla kun laittaa aggregaattiin 5l polttoainetta, niin voit katsella koko illan tv: tä, polttaa valoja jne. Aggregaatti sammuu sitten yöllä omia aikojaan kun polttoaine loppuu. Vaivatonta ja huoletonta. Akut eivät lopu vaikka olet kk parkissa.

        T. Ap.

        Vaikka aggren käyttö tietokoneen näytön edessä istuen näyttääkin simppeliltä, niin tuiskussa, tuulessa ja pakkasilla totuus on toinen. Näet sen sitten, kun kaivat 50m kaapeliasi hangesta.
        Aggregaattiin tarvitset myös polttoainetta ja jos koko vuorokaudeksi, niin saat varautua 12 kulutukseen. Samoin on diesellämmittimen kanssa, senkin keskikulutus on luokkaa 1/2 litraa tunnissa. Jos samassa paikassa pitempään, niin mukana täytyy olla jerrykannuja bensalle ja ehkä dieselillekin..?
        Puskaparkkeilua mekin pääsääntöisesti harrastetaan, mutta ei talviaikaan. Jo senkin vuoksi, että lämmitysjärjestelmälleon syytä olla varajärjestelmä. Siksi käydään talvella suosiolla paikoissa, jossa on sähköä saatavilla. Sellaisissa paikoissa joissa voisi (kehtaisi) käyttää aggregaattia ollaan käyty todella harvoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka aggren käyttö tietokoneen näytön edessä istuen näyttääkin simppeliltä, niin tuiskussa, tuulessa ja pakkasilla totuus on toinen. Näet sen sitten, kun kaivat 50m kaapeliasi hangesta.
        Aggregaattiin tarvitset myös polttoainetta ja jos koko vuorokaudeksi, niin saat varautua 12 kulutukseen. Samoin on diesellämmittimen kanssa, senkin keskikulutus on luokkaa 1/2 litraa tunnissa. Jos samassa paikassa pitempään, niin mukana täytyy olla jerrykannuja bensalle ja ehkä dieselillekin..?
        Puskaparkkeilua mekin pääsääntöisesti harrastetaan, mutta ei talviaikaan. Jo senkin vuoksi, että lämmitysjärjestelmälleon syytä olla varajärjestelmä. Siksi käydään talvella suosiolla paikoissa, jossa on sähköä saatavilla. Sellaisissa paikoissa joissa voisi (kehtaisi) käyttää aggregaattia ollaan käyty todella harvoin.

        Ei mene millään 0.5l/h kun se lämmitin ei todellakaan pyöri jatkuvasti ja silloinkin kun pyörii, niin minimiteholla.

        Auton tankkiin sopinee lähes sata litraa polttoainetta. En ole vielä tarkistanut kyseisen auton tankin kokoa.
        Jos päivässä kuluu lämmitykseen polttoainetta esim. 5l, niin tankillisella pärjää 100:5= 20vrk

        Aggregaatille voimme ajatella 5l/pvä kulutusta akustojen lataamiseen tehokkaammalla laturilla ja muuhun kulutukseen.
        Perään voisi laittaa esim 15l tankin aggregaattia varten reissuille. Voisi käyttää halvemmpaa polttoainetta siinä.

        T. Ap.

        T. Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka aggren käyttö tietokoneen näytön edessä istuen näyttääkin simppeliltä, niin tuiskussa, tuulessa ja pakkasilla totuus on toinen. Näet sen sitten, kun kaivat 50m kaapeliasi hangesta.
        Aggregaattiin tarvitset myös polttoainetta ja jos koko vuorokaudeksi, niin saat varautua 12 kulutukseen. Samoin on diesellämmittimen kanssa, senkin keskikulutus on luokkaa 1/2 litraa tunnissa. Jos samassa paikassa pitempään, niin mukana täytyy olla jerrykannuja bensalle ja ehkä dieselillekin..?
        Puskaparkkeilua mekin pääsääntöisesti harrastetaan, mutta ei talviaikaan. Jo senkin vuoksi, että lämmitysjärjestelmälleon syytä olla varajärjestelmä. Siksi käydään talvella suosiolla paikoissa, jossa on sähköä saatavilla. Sellaisissa paikoissa joissa voisi (kehtaisi) käyttää aggregaattia ollaan käyty todella harvoin.

        Te ketkä ajatte matkailuautolla karavaanarialueelle tolpan nokkaan ja maksatte lähes hotellin hinnan sinne, niin kyllä minä vähän ihmettelen, että mikä se pointti on ylipäätään?

        Mielestäni voisitte ajaa yhtä hyvin tavallisella henkilöautolla ja ottaa hotelli majoituksen..

        Oikea matkailuautoilu on kyllä sitä, että tullaan toimeen ilman sähkötolppia, käymälää, suihkua, saunaa. Autosta pitäisi löytyä kaikki matkailuun tarvittava

        T.Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene millään 0.5l/h kun se lämmitin ei todellakaan pyöri jatkuvasti ja silloinkin kun pyörii, niin minimiteholla.

        Auton tankkiin sopinee lähes sata litraa polttoainetta. En ole vielä tarkistanut kyseisen auton tankin kokoa.
        Jos päivässä kuluu lämmitykseen polttoainetta esim. 5l, niin tankillisella pärjää 100:5= 20vrk

        Aggregaatille voimme ajatella 5l/pvä kulutusta akustojen lataamiseen tehokkaammalla laturilla ja muuhun kulutukseen.
        Perään voisi laittaa esim 15l tankin aggregaattia varten reissuille. Voisi käyttää halvemmpaa polttoainetta siinä.

        T. Ap.

        T. Ap.

        Esimerkkki. Jos ollaan pakkasilla pelkän kaasun varassa, niin 11 kg pullo tyhjenee viikonlopun aikana ja akut alkavat olla tyhjät. Myös virtaa kuluu yllättävän paljon, vaikka pelkkä lämmitys ei sitä paljon veisikään. Tästä kun lähdet kehittelemään omaa tarvettasi, niin olet oikeilla jäljillä.

        Mekin tullaan toimeen ilman sähkötolppia, mutta talviaikaan vain rajoitetusti. Siksi tehdäänkin korkeintaan viikonloppureissuja, jos sähköä ei ole saatavilla. Pitempi talvireissu, niin pelkkä sähkö ei riitä, vaan tarvitaan myös kunnolliset peseytymismahdollisuudet (sauna ei ole meille oleellinen juttu). Vesien kanssa puljaaminen on pakkasilla ikävää ja jostain ne vedetkin on kannettava. Auton tankki tyhjenee yllättävän nopeasti säästeliäälläkin käytöllä.

        Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa matkailuautoilulle. Toki roskaaminen ja muiden huomioimatta jättäminen on todella väärä tapa.


    • Anonyymi

      Auto hankittu ja kokemusta alkaa kerääntyä.
      Autossa 2x 100amp hupiakkua. Sanoisin, että kenties pian vaihtokuntoisia..
      Lämmitin ollut päällä ympäri vuorokauden nyt useamman pvän.
      Ilman roikkaa akkujen varassa kokeilin 15h pätkän, eikä tuo vielä sammunut ainakaan.

      Lämmitin pyörii pienellä teholla suurimman osan aikaa säätimen alkupään tehoalueilla..
      Lämpötila pysyy vakaasti tasaisena.

      Sellasta pientä tasaista pohinaa sieltä kuuluu , kaiketi lähinnä puhallinmoottorista kuuluvaa tuo.

      En kyllä lähtisi edelleenkään kaasukäyttöistä lämmityslaitetta hankkimaan kun tämä on paljon vaivattomampi.

      Ulos puhaltava palokaasu ei haise mihinkään ja on huomaamatonta.

      Huomataan, että jokseenkin kaikki nettikirjoittelu oli potaskaa ja itse olin oikeassa kun uskoin mieluummin matematiikkaan.

      • Anonyymi

        Huomioinet kuitenkin olosuhteet? Isoimmassa osassa maata ollut pari viikkoa plussan puolella, tai korkeintaan muutama pakkasaste. Kunhan päästään -25-35 lukemille, niin kirjotathan sitten lisää kokemuksistasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomioinet kuitenkin olosuhteet? Isoimmassa osassa maata ollut pari viikkoa plussan puolella, tai korkeintaan muutama pakkasaste. Kunhan päästään -25-35 lukemille, niin kirjotathan sitten lisää kokemuksistasi.

        Tota...Miksi lähteä reissuun -20c pakkasille?
        Ainakaan itse en keksi mitään syytä ja esim. Hiihtolomia teen niin, että max -10c pakkasille.
        Jos ei ole kelejä, niin sillon ollaan kotona.

        Kelaa, et lähtee lappiin - 30c pakkasille palelluttamaan keuhkonsa.

        Tuossa kun testailin, niin oli -5c

        T.Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tota...Miksi lähteä reissuun -20c pakkasille?
        Ainakaan itse en keksi mitään syytä ja esim. Hiihtolomia teen niin, että max -10c pakkasille.
        Jos ei ole kelejä, niin sillon ollaan kotona.

        Kelaa, et lähtee lappiin - 30c pakkasille palelluttamaan keuhkonsa.

        Tuossa kun testailin, niin oli -5c

        T.Ap.

        Heh, taisi olla provo koko juttusi. Kelit osaavat muuttua nopeasti, lämpötilanvaihtelu voi olla 30 astetta vuorokaudessa. Enempiä ohjeita et kaipaa, joten totean vaan, että höpötyshuvinsa kullakin.
        Ps. Sorry, luulin sinun tarvitsevan neuvoja
        J.R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, taisi olla provo koko juttusi. Kelit osaavat muuttua nopeasti, lämpötilanvaihtelu voi olla 30 astetta vuorokaudessa. Enempiä ohjeita et kaipaa, joten totean vaan, että höpötyshuvinsa kullakin.
        Ps. Sorry, luulin sinun tarvitsevan neuvoja
        J.R.

        Ei ne osaa muuttua äkisti kun meillä on säätiedotukset sitä varten viikko eteen päin mistä katsoa tulevaa.

        Nyt täällä on lähes -9c
        Autossa oli äsken kun kävin +14.2c kun truma pyörii ykkösteholla. Säädot 1/5.

        Se mitä katsoin eilen kun oli kova tuuli, että nuo jääkaapin tuuletusritilät olisi hyvä peittää talveksi peitelevyllä kun jääkaappi ei ole päällä. Ihan selvästi vuosi sisälle ilmaa sieltä jääkaapin takaa. Nyt kun ei tuullut, niin ei ihmeemmin huomannut.

        T.Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne osaa muuttua äkisti kun meillä on säätiedotukset sitä varten viikko eteen päin mistä katsoa tulevaa.

        Nyt täällä on lähes -9c
        Autossa oli äsken kun kävin 14.2c kun truma pyörii ykkösteholla. Säädot 1/5.

        Se mitä katsoin eilen kun oli kova tuuli, että nuo jääkaapin tuuletusritilät olisi hyvä peittää talveksi peitelevyllä kun jääkaappi ei ole päällä. Ihan selvästi vuosi sisälle ilmaa sieltä jääkaapin takaa. Nyt kun ei tuullut, niin ei ihmeemmin huomannut.

        T.Ap.

        Korjaus äskeiseen, että termostaattihan se on tuo 1/5 säätö. Lämmitin säätää tehoaan Sitten tarpeen mukaan.

        T.Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tota...Miksi lähteä reissuun -20c pakkasille?
        Ainakaan itse en keksi mitään syytä ja esim. Hiihtolomia teen niin, että max -10c pakkasille.
        Jos ei ole kelejä, niin sillon ollaan kotona.

        Kelaa, et lähtee lappiin - 30c pakkasille palelluttamaan keuhkonsa.

        Tuossa kun testailin, niin oli -5c

        T.Ap.

        Tota.. Pari vuotta sitten lähdetttin autolla Rukalle. Säätiedotus lupasi ok kelejä. Olihan ne ok, mutta pakkanen laskikin -30 lukemille, vaikka piti olla vain -10.
        Teet saman tempun, niin näet todellisuuden. Tai palaat maitojunalla kotiin sinne -10 pakkasille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, taisi olla provo koko juttusi. Kelit osaavat muuttua nopeasti, lämpötilanvaihtelu voi olla 30 astetta vuorokaudessa. Enempiä ohjeita et kaipaa, joten totean vaan, että höpötyshuvinsa kullakin.
        Ps. Sorry, luulin sinun tarvitsevan neuvoja
        J.R.

        No niin. Nyt päästiin testaamaan tuo J.R: n pelottelema lähes-30c pakkanen.
        Mitään ihmeellistä ei tapahtunut. Autossa oli aamulla sama termostaattiin säädetty lämpötila kuin nolla keleilläkin.
        Lämmitin ei vieläkään käynyt kovin suurilla tehoilla, mutta pyörii kaikenaikaa...Nukkumisen kannalta saisi olla hieman hiljaisempi näillä keleillä.


        T. Ap.


    • Anonyymi

      Nyt aloin asentaa autooni sähkötoimista varajärjestelmää lämmitykseen.

      Aikoinaan remontoimastani talosta jäi ylimääräisiä pieniä kiinteästi asennettavia sähköpattereita, niin laitan pari semmosta autoon...Näin saadaan pidettyä auto lämpimänä aina kun auto tolpassa.. tottakai tämä on aina parempi vaihtoehto myös reissatessa kun sähköä saatavilla, niin ei pohina häiritse yöunia.

      Asuntoautoon tulee suhtautua kuin asuntoon. Se on pidettävä lämpimänä ympäri vuoden ettei se kostu ja ala homehtua.

      Moni ostaa kalliin auton seisomaan kartanolle ja käyttää sitä kesällä pari kk. Älytöntä.

      Ajellaan läpi vuoden.

      T. Ap.

      • Anonyymi

        Höperehtäminen vaan pahenee...


    • Anonyymi

      Suoritin truman tehotestauksen tänään -22c ulko lämpötilassa. Truman säädin asentoon 3 ja tällä sisälämpötila nousi tunnissa +10c --> +27.5c

      Voimaa riittää mihin keliin tahansa.

      Laadukas sähköpatteri asennettu. Truman ei tarvitse pyöriä nyt ollenkaan kun öljytäytteinen 1kw patteri pitää lämpöjä yllä..
      Tätä patteria voidaan käyttää tietenkin myös aggregaatilla reissussa, joka takaa yöksi hiljaisuuden ja miellyttävän sisäilman.
      Puhallinlämmityksillä sisäilma ei ole koskaan yhtä miellyttävä kuin patterilämmityksellä..

      Seuraavaksi asennan johdottoman peruutuskameran.

      T.Ap.

      • Anonyymi

        Eikös tuossa Truman mallissa ole myös sähkövastukset? Jos on, niin tuntuis vähän hassulta rakennnella varasysteemiä sähköpatterilla. 1 kW patterinteho riittää ehkä nollakeleille, mutta voi sillä toki peruslämpöä pitää päällä. Tosin aika erikoista pitää peruslämpö päällä ympäri vuoden, vai onko auto asumiskäytössä joka päivä?
        Aiemmista kirjoituksistasi saa käsityksen, ettet tule edes tarvitsemaan verkkosähköä. Mieli muuttui muutamassa päivässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuossa Truman mallissa ole myös sähkövastukset? Jos on, niin tuntuis vähän hassulta rakennnella varasysteemiä sähköpatterilla. 1 kW patterinteho riittää ehkä nollakeleille, mutta voi sillä toki peruslämpöä pitää päällä. Tosin aika erikoista pitää peruslämpö päällä ympäri vuoden, vai onko auto asumiskäytössä joka päivä?
        Aiemmista kirjoituksistasi saa käsityksen, ettet tule edes tarvitsemaan verkkosähköä. Mieli muuttui muutamassa päivässä?

        Ei siinä ole sähkövastuksia.
        Tuo yksi 1kw patteri riittää -10c pakkasille saakka antamaan riittävän lämmön asumiseen.
        -20c pakkasilla truma joutui avustamaan jonkin verran.
        Patterissa suuri pinta- ala, niin on tehokas suhteessa watteihin. Kokeilin ekaks saman tehoista pienempää eri merkin mallia ja siitä ei ollut mihinkään...
        Saatan laittaa vielä toisen patterin lisäks..

        Pitää huomioida kuitenkin, että jos laittanen 2kw aggregaatin, niin jos 1- 1.5kw otetaan lämmitykseen, niin että jäisi vielä paukkuja laturillekkin. Liian tehokkaita pattereita en tästä syystä asenna.

        Kyllä auto on tällä hetkellä päivittäisessä käytössä.

        T. Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä ole sähkövastuksia.
        Tuo yksi 1kw patteri riittää -10c pakkasille saakka antamaan riittävän lämmön asumiseen.
        -20c pakkasilla truma joutui avustamaan jonkin verran.
        Patterissa suuri pinta- ala, niin on tehokas suhteessa watteihin. Kokeilin ekaks saman tehoista pienempää eri merkin mallia ja siitä ei ollut mihinkään...
        Saatan laittaa vielä toisen patterin lisäks..

        Pitää huomioida kuitenkin, että jos laittanen 2kw aggregaatin, niin jos 1- 1.5kw otetaan lämmitykseen, niin että jäisi vielä paukkuja laturillekkin. Liian tehokkaita pattereita en tästä syystä asenna.

        Kyllä auto on tällä hetkellä päivittäisessä käytössä.

        T. Ap.

        Nimellisteholtaan 2kW aggren jatkuva teho on 1700w luokkaa. Bensaa palaa tyhjäkäynnillä puolisen litraa tunnissa, täydella kuormalla menee ainakin litra. Ei ehkä taloudellisin lämmitysmuoto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä ole sähkövastuksia.
        Tuo yksi 1kw patteri riittää -10c pakkasille saakka antamaan riittävän lämmön asumiseen.
        -20c pakkasilla truma joutui avustamaan jonkin verran.
        Patterissa suuri pinta- ala, niin on tehokas suhteessa watteihin. Kokeilin ekaks saman tehoista pienempää eri merkin mallia ja siitä ei ollut mihinkään...
        Saatan laittaa vielä toisen patterin lisäks..

        Pitää huomioida kuitenkin, että jos laittanen 2kw aggregaatin, niin jos 1- 1.5kw otetaan lämmitykseen, niin että jäisi vielä paukkuja laturillekkin. Liian tehokkaita pattereita en tästä syystä asenna.

        Kyllä auto on tällä hetkellä päivittäisessä käytössä.

        T. Ap.

        Jos patterit ovat (oikeasti) samantehoisia, niin lämmön tuotto on aina täysin sama. Pinta-alalla ei ole mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos patterit ovat (oikeasti) samantehoisia, niin lämmön tuotto on aina täysin sama. Pinta-alalla ei ole mitään merkitystä.

        Eipä todellakaan ole..
        Tuo pienen pinta-alan patteri räkii jatkuvasti offille kun pienet lamellit ylikuumenee kun lämpö ei siirry.

        Isompi patteri luovuttaa lämpöä tehokkaasti laajalti ja näin toteutunut lämmitysteho on ehkä 3x tehokkaampi käytännössä.

        T. Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä todellakaan ole..
        Tuo pienen pinta-alan patteri räkii jatkuvasti offille kun pienet lamellit ylikuumenee kun lämpö ei siirry.

        Isompi patteri luovuttaa lämpöä tehokkaasti laajalti ja näin toteutunut lämmitysteho on ehkä 3x tehokkaampi käytännössä.

        T. Ap.

        Heh, heh, Jos sulla on kilowatin patteri, niin lämmitysteho on aina se kilowatti. Ei ole mitään merkitystä pinta-aloilla tai öjytäytteillä. Lämmön tunne voi tosin alkuun olla erilainen kylmää tilaa lämmitettäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, heh, Jos sulla on kilowatin patteri, niin lämmitysteho on aina se kilowatti. Ei ole mitään merkitystä pinta-aloilla tai öjytäytteillä. Lämmön tunne voi tosin alkuun olla erilainen kylmää tilaa lämmitettäessä.

        Mikä siinä on kun ei voida uskoa, vaikka sanoin testanneeni jo asian käytännössä...

        Patterissa ja patterissa voi olla valtava ero lämmityskyvyssä, vaikka kw sama..

        Tuo pieni patteri oli vieläpä ihan uusi. Käyn palauttamassa sen kauppaan takaisin. .


        Tällä 1kw öljytäytteisellä mikä nyt on käytössä, niin ulkolämpötila on nyt -5.6c ja auton sisällä oli äsken +18.5c, eli aivan hyvin riittää tähän keliin. Truma on ollut kiinni nyt.


        Kirjottelen näitä tänne, jos jotakuta kiinostaa, niin voi suunitella omia juttujaan ja saada suuntaa siitä mitä tarvitaan.

        Esim. Eristämällä ohjaamo termopeitteellä parantaisi vielä varmasti paljon lämmön pysyvyyttä autossa. Ohjaamo on se kylmin paikka autossa ja turhaa lämmittää sitä sinällään kun ei siellä asuta.
        Jääkaapin ritilöissä on nyt talvisuojat. Katsoin, että ritilän sisäpuolelle voisi halutessaan laittaa villaa eristeeksi. Nämä on niitä kylmiä paikkoja autossa. Sitten asunto osan ulko ovi. Samoin siihen voisi kehitellä jotain.

        Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siinä on kun ei voida uskoa, vaikka sanoin testanneeni jo asian käytännössä...

        Patterissa ja patterissa voi olla valtava ero lämmityskyvyssä, vaikka kw sama..

        Tuo pieni patteri oli vieläpä ihan uusi. Käyn palauttamassa sen kauppaan takaisin. .


        Tällä 1kw öljytäytteisellä mikä nyt on käytössä, niin ulkolämpötila on nyt -5.6c ja auton sisällä oli äsken 18.5c, eli aivan hyvin riittää tähän keliin. Truma on ollut kiinni nyt.


        Kirjottelen näitä tänne, jos jotakuta kiinostaa, niin voi suunitella omia juttujaan ja saada suuntaa siitä mitä tarvitaan.

        Esim. Eristämällä ohjaamo termopeitteellä parantaisi vielä varmasti paljon lämmön pysyvyyttä autossa. Ohjaamo on se kylmin paikka autossa ja turhaa lämmittää sitä sinällään kun ei siellä asuta.
        Jääkaapin ritilöissä on nyt talvisuojat. Katsoin, että ritilän sisäpuolelle voisi halutessaan laittaa villaa eristeeksi. Nämä on niitä kylmiä paikkoja autossa. Sitten asunto osan ulko ovi. Samoin siihen voisi kehitellä jotain.

        Ap.

        Jos nyt selitän ja väännän teille rautalangasta miksi kaksi erilaista patteria 1kw vastuksella ei tuota samanlaista lopputulosta.

        Kyse on lämpötermostaatista, joka pienessä patterissa napsuu tiuhaan, koska lämpö ei siirty niin hyvin. Patteri ikään kuin velloo omassa lämmössään.

        Samaan aikaan isompi patteri puskee nonestoppina 1kw teholla lämpöä ulos, koska lämpö siirtyy, eikä termostaatti ota kiinni.

        Patteri mikä ei ole päällä ei tuota myöskään lämpöenergiaa. Ymmärrätkö?

        Ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siinä on kun ei voida uskoa, vaikka sanoin testanneeni jo asian käytännössä...

        Patterissa ja patterissa voi olla valtava ero lämmityskyvyssä, vaikka kw sama..

        Tuo pieni patteri oli vieläpä ihan uusi. Käyn palauttamassa sen kauppaan takaisin. .


        Tällä 1kw öljytäytteisellä mikä nyt on käytössä, niin ulkolämpötila on nyt -5.6c ja auton sisällä oli äsken 18.5c, eli aivan hyvin riittää tähän keliin. Truma on ollut kiinni nyt.


        Kirjottelen näitä tänne, jos jotakuta kiinostaa, niin voi suunitella omia juttujaan ja saada suuntaa siitä mitä tarvitaan.

        Esim. Eristämällä ohjaamo termopeitteellä parantaisi vielä varmasti paljon lämmön pysyvyyttä autossa. Ohjaamo on se kylmin paikka autossa ja turhaa lämmittää sitä sinällään kun ei siellä asuta.
        Jääkaapin ritilöissä on nyt talvisuojat. Katsoin, että ritilän sisäpuolelle voisi halutessaan laittaa villaa eristeeksi. Nämä on niitä kylmiä paikkoja autossa. Sitten asunto osan ulko ovi. Samoin siihen voisi kehitellä jotain.

        Ap.

        Opettele pikkusen alkeita, niin ymmärtänet. 1kW lämmitysteho on aina sen saman 1kW, tuotitpa sen sitten sähköpatterilla, 10 x 100w hehkulampuilla tai 100 x 10 W ledeillä. Kaikki teho muuttuu lämmöksi.
        Vaan olkoon, sinun päätäsi ei kukaan voi kääntää. Ihmetyttää tosin miksi kyselet mitään mistään, kun tiedät itse kaiken paremmin?


    • Anonyymi

      On sinulla hienot vehkeet.
      Palstavahti Kuopiosta

      • Anonyymi

        Eikös vaan olekin Reino, et ole aiheettomasti niistä kateellinen.


    • Anonyymi

      JOKINEN REINO
      09.10.2009 18:48
      Minulla on kaasuvaroitin autossa ,ja on jatkuvasti päällä eikä siinä ilmeisesti mitään kakkaisijaa olekkaan .Liekö kuluttaa niin vähän ,kun akussa näyttää aina täydet virrat olevan.Tosin auto ei ole käyttämättä pitkiä aikoja.

      • Anonyymi

        Joo, niin oli, annettiin Sf-Caravaanareista sille kenkää 2016.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, niin oli, annettiin Sf-Caravaanareista sille kenkää 2016.

        Tiedetään ja tosiaan sama idiooti jatkaa järjettömyyksiään täällä kaksoispersoona "Joksu - Reinona". Vuodesta toiseen ja pilaa koko palstan...
        Olisi mielenkiintoista tavata tämä puolimieli kasvotusten. Siis ihan ystävällisesti, ilman kummempia. No. naamalle sylkäisisin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedetään ja tosiaan sama idiooti jatkaa järjettömyyksiään täällä kaksoispersoona "Joksu - Reinona". Vuodesta toiseen ja pilaa koko palstan...
        Olisi mielenkiintoista tavata tämä puolimieli kasvotusten. Siis ihan ystävällisesti, ilman kummempia. No. naamalle sylkäisisin...

        Tähän topiikkin kun vielä vedät mukaan jonkun "Hehkumatti" lämmittimen, niin nolaat itsesi täydellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän topiikkin kun vielä vedät mukaan jonkun "Hehkumatti" lämmittimen, niin nolaat itsesi täydellisesti.

        Sorry, viesti oli tarkoitettu ketjun aloittajalle.


    • Anonyymi

      klo 00,54;19 alkoi kova krapula . Pyhät tuli otettua oikein kunnolla viinaa .
      Palstavahti Kuopiosta

      • Anonyymi

        Jokisella on ollut pitkä putki päällä.


    • Anonyymi

      Ai on Jokisellakin ollut ?? Minulla on ainakin ollut pitkäputki. Minulla on aikaa vetää viinaa naamariin. minulla on pitkä Fiatin vikalista korjattavana , ja rumatikki.

      Yötä päivää teidän palstavahtinne Kuopiosta

      • Anonyymi

        Olitko ladattavana?


    • Anonyymi

      Minua ladataan yötä päivää Niuvassa.
      Palstavahti Kuopiosta

      • Anonyymi

        Sen olemme tienneet jo kauan, vaan ei siitä sinulle reinoreppanalle näytä mitään apua olevan.


    • Anonyymi

      Ymmärrätkö sinä Palstavahti edes naisen päälle mitää ??

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      26
      5248
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      3
      4647
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      144
      1549
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      155
      1426
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1250
    6. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1104
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      21
      1054
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      177
      927
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      883
    10. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      819
    Aihe