Törmäsin wikipediassa kun lueskelin kelopuista. Katsoin samalla mitä ruotsiksi kirjoitetaan keloista ja hämmästyin sitä että ruotsinkielen torraka (kuiva-suora) väitetään olevan laina suomenkielen torrakasta. En ole koskaan ennen kuullut että kelopuuta nimitettäisiin torrakaksi (torrakka).
Oli minullakin aikoinaan oma torrakka, venäläinen Mosin-Nagan 7,62 vuosimalli 1895.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Torraka
Kelo eli torrakka
Anonyymi-ap
4
386
Vastaukset 4
Eikös kiväärin vähän pilkallinenkin nimitys ole torrakko?
Ruotsinkielinen Wikipedia taitaa olla tässä väärässä. Torraka on ruotsin yhdyssana "kuivasuora". Sitähän kelo on.- Anonyymi
Kun ennen metsästä ajettiin pidempää propsia parireellä, niin kuormaa reunustavia tolppia sanottiin torrakoiksi.
Kiväärin vähättelevä nimitys tulee mahdollisesti näistä. Keppi kuin keppi, vaikka toinen onkin tulikeppi.
- Anonyymi
Sitä ennen oli kelekka, toloppa ja m-lukku.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?
Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "3201398Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja3451326- 1061122
Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔501008- 105991
- 106940
- 111802
Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"
Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh22797- 101653
- 71649