Katjutyyppi "Shimano CN-HG53 9-v", hyperglide.
Jouduin irrottamaan ja poistamaan "quick link" systeemin tappeineen kaikkineen eli mitään ei jäänyt ehjäksi. Joka tapauksessa quick linkin sanotaan olevan kertakäyttöjuttu.
Onkohan jostakin pyöräkaupasta tai netistä saatavilla korvaava kapea ketjulinkki, sellainen peruslinkki, jonka voi avata ja sulkea? Niitä oli ketjuissa ennen 10 - 20 vuotta sitten.
Kiitos avusta.
Käytännön ketjuasia, pikalinkki
16
199
Vastaukset
- Anonyymi
Nuo pikalinkit ovat perustarjontaa. Käsittääkseni voit käyttää Shimanon ketjussa myös muiden valmistajien pikaliittimiä, kunhan ne on tehty 9-v ketjulle.
Kysyisin lähimmästä pyöräliikkeestä. Verkosta ei pelkkää pikkuosaa kannata tilata, tuolla esimerkkejä https://www.bike24.com/cycling/parts/drivetrain/bike-chains?attributes[shiftingSystem][]=9&sort=price_asc
Oletko varma, ettei sitä vanhaa liitintä voi käyttää uudestaan? Minä olen käyttänyt KMC:n ja Sramin 9-v liittimiä monta kertaa.- Anonyymi
Ja tuolta linkin kaupasta valitse lajittelu "Price ascending" , niin liittimet näkyvät ensin.
- Anonyymi
Ok, kiitos. Juu, liitin on kaputt.
- Anonyymi
Ketjuliittimet
https://www.suomenurheilupyora.fi/ketjuliittimet
Tuolta löytyy esimerkkejä. Esim. KMC MissingLink 9s kohdalla lukee "Uudelleenkäytettävä".- Anonyymi
Kiitos.
- Anonyymi
Välillä voi olla erittäin haasteellista aukaista tai lukita noita "ketjulukkoja". Tarkoitusta varten on olemassa erikoistyökaluja, jotka helpottavat työtä.
https://www.bike-discount.de/en/bike/bike-accessories/bike-tools-maintenance/tools-chain/chain-link-pliers - Anonyymi
Itse hankin bike-discountista Wippermann Connex Link pikaliittimet. Ei tarvitse työkaluja avaamiseen ja liittämiseen.
Valmistajan sivuilta käyttöohjeet, noissa Connex Linkeissä on väliä kummin päin ne laittaa. - Anonyymi
Näitä pikalukkoja on saatavilla eri valmistajilta ja osa on sellaisia joita ainakin periaatteessa voi käyttää useampaan kertaan. Oma kokemus on se että ns niitit tulevat halvemmaksi.
Kerrotko tuosta "kokemuksestasi" että noiden liitintappien (oletuksellisesti niitä tarkoitat "niiteillä"?) käyttö tulisi jotenkin halvemmaksi?
Varmastihan olet tietoinen että on täysin kaikkien ketjuvalmistajien ohjeistusien vastaista käyttää poistettua ketjutappia uudestaan ketjun takaisin liittämisee, vaan siihen tulee ehdottomasti käyttää uutta nimenomaisesti ketjuliitosta varten olevaa tappia (jossa "terävä" pää joka sitten katkaistaan tapin ollessa paikoillaan. Nämä tapit maksavat yksitellen ostetuina joku 2-3€/kpl ja isommissa erissä tyyliin 1€/kpl voi löytyä.
Sitten nuo quick link:t / missinglink:it (eri valmistajilla eri nimiä) maksavat 9s. versioina se luokkaa 5€/kpl ja ovat uudelleen käyttetäviä (omalla kokemuksella 9s. versio toimii uudelleen käytettyinä vähintään sen 10krt. ennen kuin alkaa löytymään siihen malliin että kannattaa miettiä uusimista).
Joten millä saat nuo liitintapit edullisemmaksi ja etenkin kun mietitään kuinka paljon nopeampi tuo Quick link:llä yhdistetty ketju on irroittaa ja kiinnittää suhteessa tuohon tappiliitokseen, niin minkään muun vaihtoehdon käyttö ketjuissa on hyvin epäjärkevää.santtu_1975X kirjoitti:
Kerrotko tuosta "kokemuksestasi" että noiden liitintappien (oletuksellisesti niitä tarkoitat "niiteillä"?) käyttö tulisi jotenkin halvemmaksi?
Varmastihan olet tietoinen että on täysin kaikkien ketjuvalmistajien ohjeistusien vastaista käyttää poistettua ketjutappia uudestaan ketjun takaisin liittämisee, vaan siihen tulee ehdottomasti käyttää uutta nimenomaisesti ketjuliitosta varten olevaa tappia (jossa "terävä" pää joka sitten katkaistaan tapin ollessa paikoillaan. Nämä tapit maksavat yksitellen ostetuina joku 2-3€/kpl ja isommissa erissä tyyliin 1€/kpl voi löytyä.
Sitten nuo quick link:t / missinglink:it (eri valmistajilla eri nimiä) maksavat 9s. versioina se luokkaa 5€/kpl ja ovat uudelleen käyttetäviä (omalla kokemuksella 9s. versio toimii uudelleen käytettyinä vähintään sen 10krt. ennen kuin alkaa löytymään siihen malliin että kannattaa miettiä uusimista).
Joten millä saat nuo liitintapit edullisemmaksi ja etenkin kun mietitään kuinka paljon nopeampi tuo Quick link:llä yhdistetty ketju on irroittaa ja kiinnittää suhteessa tuohon tappiliitokseen, niin minkään muun vaihtoehdon käyttö ketjuissa on hyvin epäjärkevää.Tuossa vielä nuo liitokset Velogin videolla esitettyinä
https://www.youtube.com/watch?v=Bb1Kve645G8&t=383s- AnonyymiUUSI
Ketjun pesu ja vahaus/öljyäminen helpompaa kun on uudelleen käytettävä pikaliitin jonka avulla ketjun saa irti ja uudelleen paikoilleen helposti sekä kustannustehokkaasti.
- AnonyymiUUSI
santtu_1975X kirjoitti:
Kerrotko tuosta "kokemuksestasi" että noiden liitintappien (oletuksellisesti niitä tarkoitat "niiteillä"?) käyttö tulisi jotenkin halvemmaksi?
Varmastihan olet tietoinen että on täysin kaikkien ketjuvalmistajien ohjeistusien vastaista käyttää poistettua ketjutappia uudestaan ketjun takaisin liittämisee, vaan siihen tulee ehdottomasti käyttää uutta nimenomaisesti ketjuliitosta varten olevaa tappia (jossa "terävä" pää joka sitten katkaistaan tapin ollessa paikoillaan. Nämä tapit maksavat yksitellen ostetuina joku 2-3€/kpl ja isommissa erissä tyyliin 1€/kpl voi löytyä.
Sitten nuo quick link:t / missinglink:it (eri valmistajilla eri nimiä) maksavat 9s. versioina se luokkaa 5€/kpl ja ovat uudelleen käyttetäviä (omalla kokemuksella 9s. versio toimii uudelleen käytettyinä vähintään sen 10krt. ennen kuin alkaa löytymään siihen malliin että kannattaa miettiä uusimista).
Joten millä saat nuo liitintapit edullisemmaksi ja etenkin kun mietitään kuinka paljon nopeampi tuo Quick link:llä yhdistetty ketju on irroittaa ja kiinnittää suhteessa tuohon tappiliitokseen, niin minkään muun vaihtoehdon käyttö ketjuissa on hyvin epäjärkevää.Aloittaja tässä.
Löysin netistä Shimanon Quick linkin ohjeen, jossa henkilöt vaivoin poistavat nimenomaisesti tuon lukon. Jossakin luki tosin, että sitä ei tulisi käyttää uudestaan. Shimanollahan lienee joku patentti tuohon lukkotyyppiin. Minkään logiikan mukaan - koska siinä ei ole mitään liikkuvaa tai asentoa vaihtavaa - sen ei tulisikaan ole helppoa irrottaa.
En saanut lukkoa ehjänä irti, kuten aloituksessa kerroin. Oletko sinä todellakin irrottanut tuon lukkotyypin useita kertoja onnistuneesti? Millä tekniikalla ja löytyisikö jostakin jatkoa varten jostakin videota? Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja tässä.
Löysin netistä Shimanon Quick linkin ohjeen, jossa henkilöt vaivoin poistavat nimenomaisesti tuon lukon. Jossakin luki tosin, että sitä ei tulisi käyttää uudestaan. Shimanollahan lienee joku patentti tuohon lukkotyyppiin. Minkään logiikan mukaan - koska siinä ei ole mitään liikkuvaa tai asentoa vaihtavaa - sen ei tulisikaan ole helppoa irrottaa.
En saanut lukkoa ehjänä irti, kuten aloituksessa kerroin. Oletko sinä todellakin irrottanut tuon lukkotyypin useita kertoja onnistuneesti? Millä tekniikalla ja löytyisikö jostakin jatkoa varten jostakin videota?Puhutaanhan nyt samasta osasta?
https://bike.shimano.com/fi-FI/technologies/details/quick-link.html
Jos niin shimanohan taisi olla viimeinen isoista valmistajista joka siihen siirtyi.
Sram ja KMC vastaavaa käyttänyt jo pidempään.
Jos niin katso tuo Velogin video minkä linkkasin.
Paikoilleen laitto onnistuu ilman työkaluja mutta poistoon helpoin käyttää omia varta vasten olevia pihtejä. (Halvimmat maksaa sen jonkun reilu 5€)- AnonyymiUUSI
santtu_1975X kirjoitti:
Puhutaanhan nyt samasta osasta?
https://bike.shimano.com/fi-FI/technologies/details/quick-link.html
Jos niin shimanohan taisi olla viimeinen isoista valmistajista joka siihen siirtyi.
Sram ja KMC vastaavaa käyttänyt jo pidempään.
Jos niin katso tuo Velogin video minkä linkkasin.
Paikoilleen laitto onnistuu ilman työkaluja mutta poistoon helpoin käyttää omia varta vasten olevia pihtejä. (Halvimmat maksaa sen jonkun reilu 5€)Quick link on näköjään ihan yleisnimi..
Minulla on käynyt jossakin tulkinnassa tau ketjutyypissä virhe, sillä lukkotyyppi on SHIMANO SM-UG51 tai vastaava. Viheliäinen avattava. Anonyymi kirjoitti:
Quick link on näköjään ihan yleisnimi..
Minulla on käynyt jossakin tulkinnassa tau ketjutyypissä virhe, sillä lukkotyyppi on SHIMANO SM-UG51 tai vastaava. Viheliäinen avattava.Mistä olet onnistunut löytämään kyseisen lukkotyypin liitintä 9v. ketjuun?
Eli oletko asentanut 6/7/8 vaihteistolle ketjulle tarkoitetun liittimen 9v. ketjuun (joka siis kapeampi kuin nui yllämainitut).
Jos, niin tuohan on ollut aavistuksen liian leveä tuohon ja onkohan saanut sitten hieman ”iskua” tappien päähän ja näin ollen ei halunnut aueta?
Tuossahan asennuksessa ja pois-otussa pitää taivuttaa ketjua sivusuunnassa tuon liitoksen kohdalta.- AnonyymiUUSI
santtu_1975X kirjoitti:
Mistä olet onnistunut löytämään kyseisen lukkotyypin liitintä 9v. ketjuun?
Eli oletko asentanut 6/7/8 vaihteistolle ketjulle tarkoitetun liittimen 9v. ketjuun (joka siis kapeampi kuin nui yllämainitut).
Jos, niin tuohan on ollut aavistuksen liian leveä tuohon ja onkohan saanut sitten hieman ”iskua” tappien päähän ja näin ollen ei halunnut aueta?
Tuossahan asennuksessa ja pois-otussa pitää taivuttaa ketjua sivusuunnassa tuon liitoksen kohdalta.Kuten sanoin, virhe on minulla jossakin käynyt, mutta lukkoa en silti saanut auki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup634675Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1273033Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua472920Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.652237Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4461886Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.751469- 621327
- 631251
- 2611097
- 451008