Onko muilla palstalaisilla sitä vikaa, että haluaa ylläpitää elintasoa, johon ei oikeasti olisi varaa? Pistätte menemään kaiken, minkä tienaatte? Elätte tunteella, ettekä järjellä.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt niitä ihmisiä, joilla on normipalkka ja he saavat siitä joka kuukausi vähän säästöönkin laitettua. Olen jollain tavalla kateellinen heille. Itse en nimittäin pysty samaan. Miksi säästäisin, kun huomisesta ei koskaan tiedä? Ehkä olen kyyninen, mutta mitä jos kuolen tapaturmanomaisesti yllätten tai sairastun vakavasti ja kuulen, että minulla on elinaikaa jäljellä 6-12 kuukautta? Mitä hyötyä olisi ollut siitä, että elän kituuttamalla ja säästän kaiken mitä pystyy? Lämmittääkö se mieltä kuolinvuoteella tai sairaalassa viimeisinä elinpäivinä, kuinka paljon sai säästettyä rahaa? Mitään ei kuulemma täältä saa mukaansa kun lähtee ja kuolleet harvemmin pitävät hauskaa.
Lisäksi kun on sinkku, on vain omat tulot käytössä. Pariskunnilla rahaa jäänee helpommin säästöön, kun on kahden ihmisen tulot, mutta ei kahden ihmisen kuluja. Jotain synergiaa siinä, kun kaksi ihmistä asuu saman katon alla ja kulut jakautuvat kahdelle. Se on suhteellisesti halvempaa kuin yksin asuminen ja kaiken maksaminen yksin.
Minä laitan kaiken palamaan, minkä tienaan. Mitään ei jää säästöön. Miksi jäisi, kun elän vain kerran. Ei ole lapsia, ei perillisiä. Tienaan bruttona noin 58 000 euroa vuodessa eli laskennallisesti 4640 eur/kk. Siihen päälle lomarahoina puolen kuukauden palkka, niin 12,5 x 4640 € = 58 000 €.
Tuosta rahasta en saa säästöön euroakaan. En ole onneksi missään kultusluottojen loukossa, mutta pistän menemään kaiken minkä tienaan, mikä ei ole olenkaan vaikeaa näin pienillä tuloilla. Talvilomareissuun ei voi lähteä, kun pankkitili on tyhjä. Viime kesänä jäi ulkomaanmatka tekemättä, kun tili oli tyhjä. Ruokaa ostan kaupasta aina luottokortilla, kun tilillä ei ole katetta kuin parin euron pikkuostoksiin.
Haluako elää leveästi, vaikka ei olisi varaa?
30
455
Vastaukset
- Anonyymi
11 % suomalaisista tilaston ja maksumerkintöjen mukaa elää noin, se on jo aika monta se.
Toihan on ihan järkyttävän suuri palkka. Mulla on aika pieni, kun mä oon raksa alalla. En sitä tähän kerro, mutta voitte katsoo tessistä, niin huomaatte, että aika vähän ammattilainen tienaa. Silti tässä jää aika paljon säästöön. Kun ei tässä oo muksuja elätettävänä.
Mä ite kannatan sinkuille jakamistaloutta, koska yksin on kallista pyörittää kaiken maailman härpäkkeitä sisältävää taloutta. Samalla siinä stressikin hellittää, kun ei tarvi kaikkee tehdä ite, voi vaikka keskittyä perunan kuorimiseen.
Mieluummin tekisin vaikka vähemmän töitä, kuin tarkoituksellisesti tuhlaisin kaiken. Onneks oon saanu säästöjä vähän tuhlattua, noita lapsille säästettyhä varoja, joita ei sitten syntynytkään. Ostin niillä ton bemarin ja sitten noita työvälineitä.- Anonyymi
Ei onnistu multa, kun en mä oikeestaan halua mitään. Mä voin helposti tuhlata rahaa lapsiini ja eläimiini, mutten itteeni. Kun en mä tarvi oikeen mitään. Se mitä mä tarvin se on vähän ruokaa, sopivan kokoiset edulliset vaatteet ja lääkkeet. Jonkunlainen koti missä vesi tulee ja menee, tarkenee. Ja mun rakkaat. Ja autoksi kelpaa hyvin tommonen 20 v vanha Avensis, riittää että on käyttövarma. Ei tartte olla uusi.
Jasu- Anonyymi
Mä saan kiksejä luonnosta, puutarhasta, seuraamalla eläimiä ja vuorokauden vaihtumista yöstä aamuksi, musiikista, havainnoistani, olenalla rakkaitteni tukena ja saatavilla. Mulle mikään ostelu tai tavara ei tuo mitään fiiliksiä.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä saan kiksejä luonnosta, puutarhasta, seuraamalla eläimiä ja vuorokauden vaihtumista yöstä aamuksi, musiikista, havainnoistani, olenalla rakkaitteni tukena ja saatavilla. Mulle mikään ostelu tai tavara ei tuo mitään fiiliksiä.
JasuKaurapussin kohdalla perun puheitani vähän, kun saan uuden kaurapussin oon happy! Ne kuluu mulla loppuun nopeaan, kun käytän kipuihini päivittäin. Se on semmonen tavara joka tekee iloiseksi, uusi kaurapussi. ❤️😊
Ja välillä hyvä tyyny.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JasuEntä kiksit Nossesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä kiksit Nossesta?
Ei ne kiksit ole sellaisia elämää kantavia. En ole ihmistyyppiä joka perustaa kumppanin varaan onneaan.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne kiksit ole sellaisia elämää kantavia. En ole ihmistyyppiä joka perustaa kumppanin varaan onneaan.
JasuPs. Parhaat kiksit tulee kaikesta muusta, kun ihmisistä. Ihmisten varaan ei kannata onnea laskea. Kosja silloin sun onni olis riippuvaista heistä.
Neuvo. Ota tai jätä.
Jasu
- Anonyymi
Eipä ole tuota ongelmaa. Mulla on suurinpiirtein saman kokoiset tulot, yhden aikuisen ja yhden lapsen taloudelle pk-seudulla, enkä saa normikuukaudessa kulutettua edes puolta palkastani.
- Anonyymi
Säästän rahaa ja joskus asiat, vaan maksaa paljon. Pihistelen vedestä, peseyden muualla, Samalla lataan, puhelimen ja kuivaan hiukset.
Vähän just toisinpäin. Luulen että mulla on välillä tosi pienet kuukausimenot, kun ei multa puutu mitään. Olen jo downshiftanmut työn (ja palkan) kun en tarvitse enempää ja voisin periaatteessa lopettaa työt jo kokonaan, mutta kun protestanttinen työmoraali tai jokin yhteiskunnallinen velvollisuudentunto vielä estää.
Ongelma on siinä, että en oikein tiedä mitä kuluttamalla saisin iloa tai nautintoa. Koska tavallinen riittää. Ja olen viimeisen päälle taloudellinen ihminen. Tuntuu ihan tappiolta, jos ostan esim. tankin täyteen bensaa tänään ja huomenna litrahinta on viisi senttiä pienempi.Ei se tavara tuo onnea, sen sanoisin täältä rojun keskeltä.
Enkä uskalla ostaa mitään Bugatti Veyronia. Karkaa käsistä ja henki lähtee.- Anonyymi
Vajaat 40% nettopalkasta menee säästöön/sijoituksiin. Jos haluaa ostaa jotain isompaa, niin sitten ei vaan laita mitään säästöön sinä kuuna. Ei se ole niin vakavaa.
Niin kauan kuin kasvatan tavoitteellisesti elävää teiniä, joka syö ja harrastaa minut perikatoon, elän leveämmin kuin mihin oikeastaan olisi varaa, mutta tällä mennään toistaiseksi. Elämä on valintoja ja minä olen valinnut tukea lastani hänen tavoitteissaan.
Yli varojeni en toki elä ja olen jollain tavalla varautunut tulevaisuuteenkin, mutta eipä tässä mitään suuria säästöjä pääse kertymään tällä hetkellä. Harrastemenot pelkästään tammikuussa n 700€ (oma osuuteni, lapsen isä maksaa puolet). En laske tuohon mitään kuskaamisia.- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Siis tavoitteellisesti harrastavaa teiniä 😂 Mitähän taas sekoilen..
Sitä se mummotauti teettää.
Anonyymi kirjoitti:
Sitä se mummotauti teettää.
Oletko jo hokenut tänään mummo-sanaa riittävän monta kertaa vai otetaanko yhdessä vielä yksi kierros?
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Oletko jo hokenut tänään mummo-sanaa riittävän monta kertaa vai otetaanko yhdessä vielä yksi kierros?
Alkaako mummoa hermostuttaa?
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Hän on löytänyt uuden lempisanansa. Mikäs siinä, onhan mummot lutusia.
Anonyymi kirjoitti:
Alkaako mummoa hermostuttaa?
Sieltähän se vielä tuli, toivottavasti helpotti 😊
Ja ei minua hernostuta, ei edes ärsytä. Tarvitaan aika paljon enemmän siihen, että minä hermostun.Anonyymi kirjoitti:
Hän on löytänyt uuden lempisanansa. Mikäs siinä, onhan mummot lutusia.
Kyllä, mummot ovat ihania 🤗
- Anonyymi
Mulla toisin päin, niin kuin näyttää olevan monella muullakin.
Luulen että täällä on muitakin salaisia puolimiljonäärejä, jotka pihistelevät pihistelemisen ilosta. Erään nimimerkkikin kertoo tämän.
Tänäänkin onnistuin hankkimaan 30 eurolla jotain, josta säästeliäs harrastelija maksaa n. 80-120 euroa, ja laatumerkkeihin uskovat puoliammattilaiset 200-400 euroa. Mutta minä olenkin pihistelevä harrastelija. Ja aina on hommat hoituneet näillä halvalla hommatuilla vehkeillä.
Ja kaikkein parasta on kun keksii menetelmän/keinon jolla jonkin homman saa tehtyä ilmaiseksi, kun myyntimiehet myyvät siihen vaikka minkälaista härpäkettä. - Anonyymi
" mitä jos kuolen tapaturmanomaisesti yllätten tai sairastun vakavasti ja kuulen, että minulla on elinaikaa jäljellä 6-12 kuukautta? "
Vastakysymys: onko montakin kertaa käynyt elämässäsi näin?
Jos on, niin ei sitten mitään. Muutoin kannattaa tietenkin säästää "pahan päivän" varalle.Yleensä jos sanotaan kuollut tapaturmaisesti, niin se tarkoittaa itsemurhaa. Että olkaapa varovaisia. Mullakin on aina tapana tehdä pikkuremontteja ja oon tosi varovainen just siks. Kun en halua että iltalehden kannessa lukisi että olisin kuollut tapaturmaisesti kotona. Kun kaikkihan sitä luulee että oisin sillon tappanut itteni.
- Anonyymi
En. Elän tai ainakin elin liiankin säästäväisesti, kun siihen oli tottunut.
- Anonyymi
Se on peritty luonne ja kotikasvatus jolla on merkitystä.
Ostan sen minkä tarvitsen, enkä sitten osta muuta. Tiedän naisia että jos on alakuloinen olo, ostan jotain kivaa tai vaikka syön jotain hyvää.
Minulta puuttuu sellainen vietti, teen alakuloisuuteen vaikka orgasmit tai lähden kävelylle, se piristää.
On ollut huonoa ja hyvää palkkaa, aina olen sillä elänyt. Hyvästä on jäänyt säästöön. On se vaan tosi turvallista, jos
lähtee hampaasta pala, menee vain ja teettää implantin tai posliininastahampaan, ei mitään höttöä,
kone rukkoutuu, hakee vain gigantista uuden,
kengät, takki tai muu vaate näyttää kuluneelta, hakee uuden
tahtoo matkalle, tilaa matkan jne.
En ole koskaan tarvinnut tukia, toki on ollut äitiyspäiväraha ja lapsi ilmaisessa koulussa mutta ei erikseen haettuna mitään.
Minulta ei puutu mitään.- Anonyymi
Noinhan noin.
Mutta vähän nauratti, että t e e t alakuloon orgasmit vähän samaan sävyyn kuin joku pyöräyttää aamupalasämpylät.
Erilaisia aikoja olen elänyt. Kohtuulliset tulot.
Puskurit täytyy olla nykyisin, koska päättäjät käyvät tuulella eikä ole mitään selkeää linjaa yli hallitusten; toinen ottaa kuten tämä, toinen antaa kuten edellinen.
Sitä on sopeutettava menot tuloihin, siedettävä.
Mikään väkisin törmääminen ei nappaa. Tarve sanelee.
Vilma
- Anonyymi
Onko sinulla tarkoitus kuolla ennen eläkeikää? Ellei, niin mieti millaista elämäsi on eläkkeellä ja n 60% pienemmillä tuloilla (ainakin).
Itselläni on kiva tilanne, lapset aikuisia ja palkka suurimmillaan. Säästän joka kuukausi paitsi joulu- ja tammikuussa. Kesällä käytän rahaa eniten - että tällainen systeemi.
- Sheena - Anonyymi
Niin ja ehkä kenties kuitenkin elän leveämmin kuin miltä päällepäin näyttää. Aivan uskomattoman paljon saan menemään rahaa kulutushyödykkeisiin, sisustukseen, kenkiin ja vaatteisiin ja ihan vaan ruokaan.
- Sheena - Anonyymi
Eipä juuri. En saa siitä itsessään mitään iloa, vaikka joskus voin johonkin törsäämällä törsätä.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662278Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381873Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711530Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241528Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.851254Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841184Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1061095- 77939
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9932