Olen huvittuneena seurannut seurannut "ilmastonmuutospalstalla" käytävää keskusteua Jossa nimimerkki "KaiVarma" riitelee jonkun "jänkkääjän"kanssa. kirjasta https://www.bod.fi/s?k=3jpj67plpldu otsikon "hiilinielupuuhastelu" alla.
Keskustelun lopussa keskustelun aloittaja KaiVarma lyö lopullisesti "hanskat naulaan". turhauduttuaan "jänkkääjän" epäasiallisuuksiin. Keskustelu näyttää loppuvan siihen , että ilmeisesti "jänkkääjä" menettää hermonsa ja keskustelun loppuun ilmestyy tieto, että kolme eäasiallista kommenttia on poistettu, josta päättelen, että "jänkkääjältä" petti hermot.
Parasta asiassa on se, että kumpikin keskustelijoista on täysin pihalla siitä, mistä tuossa ko. kirjassa (tai oikeastaan se on vain pamfletti) on kysymys. Kai Varma näyttäisi olevan hyvin älykäs, mutta vähän koulutusta saanut eräänlainen itseoppinut "tiedemies", ja "Jänkkääjä" näillä palstoilla yleisesti esiintyvä häirikkkö.
Tuo KaiVarman aloitus "hiilinielupuuhastelusta" oli niin terävä että tilasin tuon kirjan, ja olihan se mahtava teos. Kannatti lukea.
Mutta ei Kai parka ollut sitä ymmärtänyt muilta kuin johdannon osalta. Johdanto käsitteli ilmastonmuutosta. Ja hyvin pätevästi käsittelikin. Jopa niin, että siellä esitettiin kaaviokuva, jonka asiasisällön esittää vuotta myöhemmin maailmankulu tiedemies Lawrence M Krauss, omassa ilmastonmuutosta käsittelevässä tieteellisessä teoksessaan, joten eilisen teeren poikia, eivät tuon suomalaisen teoksen tekijät voi olla.
Luettuani tuota kirjaa vähän matkaa ,tajusin että, kirjan keskiössä olikin geneetikko Anne Moirin teos Se suuri ero, jonka hän oli julkaissut David Jesselin kanssa 90-luvulla.
Anne Moir edustaa näkemystä, että mies ja nainen ovat lähtökohtaisesti erilaisia, eikä
sitä eroa pidä yrittääkään hämärtää. Anne taitaa olla nykyisin kirosana woke-maailmassa, mutta sillä näkemyksellä, että y-kromosonin omaava yksilö on mies ja muut naisia, on kova tietteellinen pohja. Miksi yksilö sitten itsensä tuntee on tietenkin eri asia. Taisi Trumppikin asian mainita ihan virkaanastujaisissaan, ja odotan mielenkiinnolla, milloin joku YLE:n toimittaja reagoi asiaan!
Mutta tuon pamfletin asiasisaltö on mielestäni tuosta Moirin ajatuksista kumpuava (teokseen nimittäin vedotaan tekstissä usein) ja juuri tämän asian arkaluonteisuudesta uskon johtuvan sen, että tekijät kätkeytyvät nimimerkin taakse.
Viisi vuotta sitten julkaistu teos piirtää kuvaa maailmapoliittisesta kehityksestä järkyttävän tarkasti. Tekijät ovat selvästikin huolissaan uhkasta, joka kohdistuu länsimaisen liberalismin rapautumiseen, kun ihmiskunnan tärkein instituutio, perheinstituutio hajoaa, ja siirrytään individualistiseen ihmiskäsitykseen.
Teos on siis vahvasti poikkitieteellinen , mutta ytimessä on tuo Anne Moirin teos, joten kyse on evoluutiobiologiasta. Jos tuolla "itseoppineella tiedemiehellä"Kai Varmalla olisi akateeminen tausta hän varmasti olisi kova sana tieteen alalla.
Luettuani lopuun tuon pamfletin, ihmettelen, miksei perheinstituution hajoamisesta keskustella evoluutiobiologien keskuudessa. Voihan olla, että keskustellaankin, mutta ei se saa ainakan julkisuutta.
Tuon teoksen loppulause, missä kertojaminä palaa kaukaa tulevaisuudesta meitä varoittamaan, pysäytti minut. Olen nyt kovasti hämilläni. Jos ymmärsin tekijöitä oikein, he varoittavat ihmiskuntaa siitä, että perheen rapautuminen vie ihmisiltä kyvyn empatiaan, ja sitä kautta myös rakkaus katoaa maailmasta.
Nimimerkki "Usko Toivo" viittaisi myös siihen. Pandoran lippaaseen kun jäi jäljelle vain toivo.
Geneetikko Anne Moir /Se suuri ero
11
107
Vastaukset
- Anonyymi
Terve KaiVarma! Itseään anonyymisti kehumiselle on täällä Suomi24:n puolella pitkät perinteet joten tuttua huttua tämäkin...
- Anonyymi
Kai Varmasts en varmasti tiedä mitään mutta roolisi keskustelujen estäkäjänä varmistuu. Kai on kai oikeassa.
ALAN MINÄKIN IHMETELLÄ, MIKÄ ON SE TULENARKA ASIA TUOSSA TEOKSESSA ,jonka julkituloa sinun taustajoukkosi pelkäävät - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai Varmasts en varmasti tiedä mitään mutta roolisi keskustelujen estäkäjänä varmistuu. Kai on kai oikeassa.
ALAN MINÄKIN IHMETELLÄ, MIKÄ ON SE TULENARKA ASIA TUOSSA TEOKSESSA ,jonka julkituloa sinun taustajoukkosi pelkäävätNiin. Ei savua ilman tulta.
Jos joku huomauttaa palstalla ennenkin huomatusta anonyymikirjoittelun sockpuppet/multinikki-ongelmasta niin se on tietenkin todiste siitä että nukketeatteria harrastava oli väitteissään oikeassa.
Jos näin olisi niin sinähän olet itse voinut kirjoittaa myös tämän viestin eli keskustelet itsesi kanssa saadaksesi aloitukselle edes salkkari-uskottavuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin. Ei savua ilman tulta.
Jos joku huomauttaa palstalla ennenkin huomatusta anonyymikirjoittelun sockpuppet/multinikki-ongelmasta niin se on tietenkin todiste siitä että nukketeatteria harrastava oli väitteissään oikeassa.
Jos näin olisi niin sinähän olet itse voinut kirjoittaa myös tämän viestin eli keskustelet itsesi kanssa saadaksesi aloitukselle edes salkkari-uskottavuutta.Jos osaat sanoa jotain Anne Moirin ajatuksistaa kuuntelen mielelläni.
- AnonyymiUUSI
Trollaus netissä on kiinnostava sosiologiaan kuuluva tutkimuksen kohde.
- AnonyymiUUSI
Asiallisuutta pyydän!
Anne Moir oli minulle ja monelle muulle naiselle tärkeä teos 90 luvulla. Se auttoi ymmärtämään miesten kummallisuuksia..
Tänä päivänä taitaa todella olla niin, että halu ymmärtää toisenlaisia ihmisiä on katoavaa kansanperinnettä- AnonyymiUUSI
Ovatko miehet toisenlaisia ihmisiä?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ovatko miehet toisenlaisia ihmisiä?
Nimenomaan ovat.
Moirin teoriahan lähtee siitä, että lapset ovat syntymässään kovin samanlaosia., mutta y krompsomi jakaa ne kahteen ryhmään ja y kromosomin saanut sitten testosteronin vaikutuksesta kehittyy toisenlaiseksi.
Koska kysymyksessä on kromosomi, vaikutus on niin merkittävä.
Geenit sitten vaikuttavat pirniin eroihin kuten ihon väri hiusten väri jne
- AnonyymiUUSI
"Kai Varma näyttäisi olevan hyvin älykäs, mutta vähän koulutusta saanut eräänlainen itseoppinut "tiedemies", ja "Jänkkääjä" näillä palstoilla yleisesti esiintyvä häirikkkö."
Kuka kissan hännän nostaa, jollei kissa itse?
En ole juurikaan osallistunut keskusteluun KaiVarma ketjussa, mutta sen verran olen lukenut sitä, että tyylisi tunnistaa KaiVarma. Eikö uusi aloitus omaa itseään kehuakseen ole vähän lapsellista.- AnonyymiUUSI
" Eikö uusi aloitus omaa itseään kehuakseen ole vähän lapsellista."
On se. Etenkin, kun se on noin läpinäkyvä.
"Jos tuolla "itseoppineella tiedemiehellä"Kai Varmalla olisi akateeminen tausta hän varmasti olisi kova sana tieteen alalla."
Tai sit ei... :D
- AnonyymiUUSI
Merkillistä miten me unohdamme asioita, jotka joskus tuntuivat niin tärkeiltä. Olin jo kokonaan unohtanut ko. teoksen. Löysin sen kirjahyllystäni ja hetken selailtuani muistin miten tuo kirja oli tärkeä minulle ja poikaystävälleni silloin, kun aloimme yhteistä taivalta 90-luvulla.
Olin aloitteleva biologi ja silloinen poikaystäväni (nykyinen aviopuolisoni) matematiikan opiskelija. Tuota kirjaa tutkimme innolla ja hämmästyimme kerta toisensa jälkeen, miten hyvin sen teksti selitti meidän keskinäistä suhdettamme.
Tyttöjen kesken tirskuimme sitten sieltä asioita, joita poikaystäville ei sopinut sanoa.
Kolmekymmentä vuotta on kulunut ja nyt huomaan, että maailma on muuttunut sillä tavalla, että tuo suuri ero halutaankin kiistää. Minäkin olen huomaamattani alkanut ajatella, että tasa-arvo edellyttää miehiltä ja naisilta samanlaisuutta yhteiskunnan toimijoina.
Vaikuttavatkohan nuo Moirin ajatukset vielä jossain päin tiedemaailmaa? Valtavirtaa ne eivät enää ole. Moir muistaakseni otti huomioon ihmisen yhteisöllisenä toimijana, jossa lapsi oli oleellinen asia etenkin naisen maailmassa. Keltinkangas ainakin edusti Suomessa tätä koulukuntaa, mutta hänkään ei enää taida olla aktiivinen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2184250Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k223279Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2611898Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,51277Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast381207Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1521120Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin95844- 63745
- 176730
- 30717