Mistä antiikin alkemistit saiva aineensa?

Jay

Valmistelen tässä sellaista roolipelikampanjaa ja yritän (epätoivoisesti) muodostaa jonkinlaista kokonaiskuvaa antiikin ajan ja varhaiskeskiajan "kemistien" työskentelytavoista. Olen selannut netistä yhden jos toisenkin sivun, mutta vielä puuttuu paljon olennaista tietoa.

Esimerkiksi, mitkä olivat ne tavat, joilla alkemistit valmistivat rikki-, suola- ja typpihappoa. Entäpä, miten ensimmäiset yritteliäät erottivat malmeista sen halutun mineraalin? Millaisin välinein ja laitteistoin? Ja kuinka puhtaita aineita näillä metodeilla sai?

Jos jollakulla on tietoa esimerkiksi yllä olevista asioista, kertokaa toki. Jos tiedätte linkkejä hyville sivustoille, joissa asioita selvitettäisiin, arvostaisin linkkejä.

Kiitos tuhannesti.

JaN

11

2593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OldHemmo

      Kävi juuri Helsingissä kansallismuseossa, missä oli kuvia ja muinaismuistoja aiheesta. Metalleja osattiin tehdä malmista jo ennen ajanlaskua. Sulatuspaikka oli kivipaasista rakennettu.

      • Jay

        Sano nyt vielä, että kannattaako sinun mielestä oikeasti vai onko se näyttely sellainen, että siellä on kymmenen tislauslaitteistoa ja sitten taulusia, joiden informaatiosisältö on suurinpiirtein nolla? Se on siis osa perusnäyttelyä eikä mikään väliaikainen?

        Kiitos, kiitos.


      • OldHemmo
        Jay kirjoitti:

        Sano nyt vielä, että kannattaako sinun mielestä oikeasti vai onko se näyttely sellainen, että siellä on kymmenen tislauslaitteistoa ja sitten taulusia, joiden informaatiosisältö on suurinpiirtein nolla? Se on siis osa perusnäyttelyä eikä mikään väliaikainen?

        Kiitos, kiitos.

        käydä. Mulle ainakin oli yllätys, kuinka varhain ja alkeellisin menetelmin metallia on tehty. Toisaalta jostakinhan se pronssi ja rauta on tullut. Mitä tarkoitat tislauksella? Metalli ei höyrysty vaan sulaa malmia kuumennettaessa.
        Asia selviää kivikauden osastolla kansallismuseossa.


      • OldHemmo
        OldHemmo kirjoitti:

        käydä. Mulle ainakin oli yllätys, kuinka varhain ja alkeellisin menetelmin metallia on tehty. Toisaalta jostakinhan se pronssi ja rauta on tullut. Mitä tarkoitat tislauksella? Metalli ei höyrysty vaan sulaa malmia kuumennettaessa.
        Asia selviää kivikauden osastolla kansallismuseossa.

        Jos asut lähellä Helsinkiä, kannattaa käydä.


    • epes
    • USM

      Kannattaa käydä kirjastossa. Löytyy varmaan jotain tietoa painetussa muodossa... =)

      Tutustumisen arvoinen kirja (itseltänikin löytyy):
      Alkemistien salaisuudet (osa Mystiikan maailmaa-sarjaa)
      suom. J-V Sappinen, Lademann 1993

    • Marjaana

      Olen itsekin larppaaja, mutta myös kemianopiskelija. Vahvojen (ja joskus heikompienkin) happojen kanssa ei kannata leikitellä. Niinkin yksinketainen asia kuin rikkihapon ja veden sekoittaminen voi aiheuttaa räjähdyksen, joka vie silmät, pienemmistä vaurioista puhumattakaan.

    • PurinFIN

      eksyit sitten sanomaan kemistit? Vaikka kyllä olikin heittomerkeissä mutta tuo on kuitenkin loukkkaavaa nykypäivän alkemian harjoittajista ja naurettavaa ropettaa mitää mist ei tiedä tarpeeksi puhuakseen oikealla nimikkeellä...

      Tietty pitää kysyä "Kysyvä ei tieltä eksy" mutta kai sinä sen verran tiedät että osaat käyttää oikeata nimikettä >_> kemistit ja alkemistit ovat loppukädessä täysin eri osaajia!

      Nykypäivän kemistien työ on kuitenkin suhteellisen helppoa kiitos historian alkemistien.....

      • 321321

        Nykykemiassa ainoastaa epäorgaaninen kemia voi etäisesti kiittää alkemistejä. Orgaaninen, biokemia, puukemia, lääkeainekemia, muutamia mainitakseni ei sivua juurikaan alkemian asioita.


    • +123

      Lyijyn valmistusta.
      http://www.coloria.net/varit/lyijyvalkoinen.htm

      Rikkihappoa on valmistettu polttamalla alkuainerikkiä lyijylaitteistossa ja johtamalla kaasu veteen.

      2 S 3 O2 ---> 2 SO3 (lyijy katalyyttinä)
      SO3 H2O ---> H2SO4 (rikkihappo)

    • polio

      Laimeaa rikkihappoa saa valmistettua niin nhelposti, että laittaa pyriittiä (luonnossa yleinen mineraali) veteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9479
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4017
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2790
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2554
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      178
      2538
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1803
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1632
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe