Jauhopussien pullaohjeissa ei ole mitään järkeä, eikä niitä pidä missään nimessä noudattaa, vaan on tehtävä niin kuin ammattilainen määrää.
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/53feed85-f969-45f8-a7a2-007b8257c9f1
Oletko aina leiponut pullan väärin?
5
105
Vastaukset
Artikkelissa on paljon puhetta, vähän villoja.
1. Artikkeli kehottaa olemaan välittämättä nesteen lämpötilasta ja sen sijaan tekemään raskin edellisenä iltana. No, tämähän on paljon monimutkaisempaa. Kädenlämpöiseen nesteeseen hiivan sekoittamisella on tavoitteena nopeuttaa leivontaa.
2. Artikkeli vähättelee taikinan vatkaamista. No ei kai sitä varsinaisesti vaahdoksi vatkata, mutta kuitenkin sen verran, että neste ja kuiva-aineet sekoittuvat. Kai nyt se on minimi.
3. Artikkeli vähättelee sitä, että voi pitää lisätä lopussa kun sen voisi kuippuleipureiden mukaan lisätä missä vaiheessa tahansa kun yleiskoneet on niin tehokkaita, ettei sillä ole merkitystä. Koska on tehokkaat yleiskoneet niin voin lisääminen onnistuu helposti myös lopussa. Tässäkään narinassa ei ole mitään järkeä.
4. Seuraavaksi naristaan pitkää kohotusaikaa. No kai se pitkä kohotusaika parantaa lopputulosta kun samat huippuleipurit veuhkaavat juuritaikinan kohotuksesta jopa vuorokausia jääkaapissa. Jos juuritaikinaa kohotetaan vuorokausia niin miksei pullataikinaa edes paria tuntia?
5. Vedoton paikka. No shit Sherlock. Ohjeen tarkoituksena on taas varmistaa, että kohoaminen on nopeaa, leipominen on nopeaa ja turha hössöttäminen jää minimiin.
Artikkelin huippuleipurit hössöttävät vaikeista ohjeista ja lopputuloksena antavat vielä vaikeampia ohjeita. Ei jatkoon.- Anonyymi
Minä olen sotkenut hiivan tilkkaan sokerivettä. Kun alkaa näkymään elämisen merkkejä niin kippaan systeemiin.
Vedoton paikka on pyyhkeellä peitetty taikinakippo. Voihan sen vaikka mikroaaltouuniin nakata pois pöytätilaa viemästä. Anonyymi kirjoitti:
Minä olen sotkenut hiivan tilkkaan sokerivettä. Kun alkaa näkymään elämisen merkkejä niin kippaan systeemiin.
Vedoton paikka on pyyhkeellä peitetty taikinakippo. Voihan sen vaikka mikroaaltouuniin nakata pois pöytätilaa viemästä.Minä en käytä mitään pyyhkeitä leipoessani, kun käytössä on tupperwaren kannellinen leivonta astia, jossa kansi aukeaa itsestään, kun taikina on tarpeeksi kohonnut. Sokeriakaan en laita pullataikinaan vaan steviaa. Voin tai margariinin laitan heti alussa sulatettuna sillä sen sulatan ensin ja siihen sulanneeseen rasvaan lisään maidon lämpenemään. Ei ole yleiskonetta, jokaa taikinan tekisi vaan ihan itse on tehtävä.
- Anonyymi
xJx kirjoitti:
Minä en käytä mitään pyyhkeitä leipoessani, kun käytössä on tupperwaren kannellinen leivonta astia, jossa kansi aukeaa itsestään, kun taikina on tarpeeksi kohonnut. Sokeriakaan en laita pullataikinaan vaan steviaa. Voin tai margariinin laitan heti alussa sulatettuna sillä sen sulatan ensin ja siihen sulanneeseen rasvaan lisään maidon lämpenemään. Ei ole yleiskonetta, jokaa taikinan tekisi vaan ihan itse on tehtävä.
Rasva hidastaa käymistä jos sekoitat hiivan siihen, mutta sekoittuuhan se vaivatessa kuitenkin.
"Taikinan viileys kannattaa pitää mielessä myös pullaa leivottaessa. Pullataikina sisältää rasvaa ja rasva hidastaa hiivan käymistä.
Hagelberg suosittelee vähentämään käytettävän leivinhiivan määrää pullataikinassa. Se tosin vaatii malttia taikinan nostattamiseen.
– Jos malttaa antaa paljon aikaa, vaikka koko päivän, niin silloin voi käyttää myös pullanleivonnassa pieniä hiivamääriä. Se on myös ystävällisempää vatsalle."
Kuivahiivoja mainostavat joka tapauksessa nopeiksi.
- Anonyymi
Fiksuja ohjeita, vaikkei joku tapansa mukaan ymmärräkään ja kylmää taikinaa on helpompi esim letittää. Luotan leipomoiden kokemukseen tässäkin asiassa.
"Fazerin leipurimestari Kari Hagelbergilla on takana 30 vuoden ura leipurina ja hiiva on tuttuakin tutumpi osa vehnäleipomista. Vehnäleivonnan saloista kerrottaessa esiin nousee hämmästyttävä kommentti: tuorehiivaa ei pidäkään laittaa kädenlämpöiseen veteen.
Mutta juuri näinhän meille on opetettu yläasteen kotitalouden tunneilta lähtien? Toimiiko hiiva muka jääkylmässä vedessä? Entäs se kuivahiiva sitten?
– Kädenlämpöinen vesi on vanha tapa leipomisessa. Se tulee ajatuksesta ”hiiva edellä” ja siitä, missä lämpöasteessa hiiva käy. Todellisuudessa kädenlämpöinen vesi on 30–35 asteen lämpöistä. Siitä syntyy aivan liian lämmin taikina, kun työstät siihen sitkon, Hagelberg kertoo.
Lämpötila nousee leipomisen aikana liian korkeaksi ja se voi alkaa työstäessä tuhoamaan rakennetta. Taikina menettää kaasun pidätyskykyä ja valmis tuote murustuu helposti.
Ideaali lämpötila on viileä vesi. Taikinaan voi käyttää niin viileää vettä kuin hanasta tulee, joskus lisätä mukaan jopa jäitä.
– On hyvä, jos taikina olisi viileää tai jopa kylmää. Siinä vaiheessa, kun taikina on valmis, se ei saisi ylittää 26 asteen lämpötilaa, tiivistää Hagelberg.
Ideaali veden lämpötila oliskin noin 10–15 astetta, mutta leivonnassa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Esimerkiksi jauhojen lämpötilalla voi olla merkitystä lopputulokseen."
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/voi-hiivatti-leipurimestari-kari-tyrmaa-yleisen-harhaluulon-johon-sinakin-olet-uskonut/7528498
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271548Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411319Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681255- 12998
- 7961
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7901- 71826