Sähköauton valmistaminen tuottaa jopa 70 % enemmän päästöjä kuin p

Anonyymi-ap

Sähköauton valmistaminen tuottaa jopa 70 % enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton
Sähköautojen valmistamisen vihreydestä on keskusteltu paljon. Sähköautovalmistajaksi profiloituneen Volvon mukaan sähköauton valmistaminen tuottaa selkeästi enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton.

Teksti Tuulilasin toimitusKuvat Volvo
22.11.2021 Tuulilasi

27

12
Volvo vertasi XC40-polttomoottoriauton ja täyssähköisen C40-auton valmistamisen aikana syntyviä päästöjä. Autot ovat pääosin hyvin samanlaisia voimalinjaa lukuun ottamatta. Sähköauton valmistusprosessi tuottaa Volvon mukaan 70 % enemmän päästöjä. Ero on kohtuullisen suuri, varsinkin kun ne valmistetaan samalla Ghentin tehtaalla Belgiassa. Tuotantolinjakin on sama ja autojen komponentit pitkälti identtisiä.

Volvo laski kaikki mahdolliset päästövaikutukset ja johtopäätös oli, että akun valmistaminen tuottaa ylivoimaisesti eniten päästöjä. Etenkin akkujen raakamateriaalien louhiminen ja prosessointi. Tästä näkökulmasta ajatellen sähköauton valmistus on kaikkea muuta kuin ”vihreää” autonvalmistajille.

Osa autonvalmistajista käyttää pienempiä akkuja juuri siksi, että päästöjä syntyy vähemmän. Näin valmistetaan mm. Mazdan ja Hondan sähköautoja

26

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eikö vertailuun voisi yrittää löytää vielä isommalla akulla ja nelivedolla olevan sähköauton?
      Ko. nelivedossa on mm. erillinen sähkömoottori kaikissa pyörissä, jo neljään sähkömoottoriin menee melkoisesti kuparia yms. ja sitten se 78 kWh akku...useimmissa kohtuukokoisissa sähköautoissa akut ovat 24- 35 kWh luokkaa.

    • Anonyymi

      Sähköautot on raskaampia, kun akku painaa

      • Anonyymi

        Mutta tässä ei puhutakaan suoraan painoista, luepa vielä aloitus..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tässä ei puhutakaan suoraan painoista, luepa vielä aloitus..?

        Joo, mutta suurempi auton paino kuluttaa enemmän asfalttia, joka nousee ilmaan.

        Raskaampaan autoon kuluu enemmän raaka-aineita. Sähköautoon tarvitaan harvinaisempia maametalleja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta suurempi auton paino kuluttaa enemmän asfalttia, joka nousee ilmaan.

        Raskaampaan autoon kuluu enemmän raaka-aineita. Sähköautoon tarvitaan harvinaisempia maametalleja

        Mutta usko nyt että aloitus ei käsittele autojen käytönaikaisia päästöjä eikä sähköauton runko paina sen enempää kuin polttiksen, vain akku tekee sitä lisäpainoa...mutta miksi ottaa vertailuun joku iso poikkeuksellisen isolla akulla varustettu sähköauto, miksei oteta vertailuun yleisintä vähän pienempää mallia. Toistan että vertailuauton akku on peräti 78 kWh akku kun taas yleisimpien sähköautojen akut ovat 24- 33 kWh...enemmistö sähköautoilijoista ei aja jollain suurella sähkö nelivetovolvolla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta usko nyt että aloitus ei käsittele autojen käytönaikaisia päästöjä eikä sähköauton runko paina sen enempää kuin polttiksen, vain akku tekee sitä lisäpainoa...mutta miksi ottaa vertailuun joku iso poikkeuksellisen isolla akulla varustettu sähköauto, miksei oteta vertailuun yleisintä vähän pienempää mallia. Toistan että vertailuauton akku on peräti 78 kWh akku kun taas yleisimpien sähköautojen akut ovat 24- 33 kWh...enemmistö sähköautoilijoista ei aja jollain suurella sähkö nelivetovolvolla...

        Alun koko määrää sähköauton toimintamatkan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alun koko määrää sähköauton toimintamatkan

        Joo, alun sen määrää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alun koko määrää sähköauton toimintamatkan

        Jos pääset sähköautolla 50 km/h nopeudella yhdellä latauksella 250 km matkan niin pääsetkö saman matkan 100 km/h nopeudella?
        Et pääse, joten toimintamatkaa ei määrää yksin akun koko...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pääset sähköautolla 50 km/h nopeudella yhdellä latauksella 250 km matkan niin pääsetkö saman matkan 100 km/h nopeudella?
        Et pääse, joten toimintamatkaa ei määrää yksin akun koko...

        << Jos pääset sähköautolla 50 km/h nopeudella yhdellä latauksella 250 km matkan niin pääsetkö saman matkan 100 km/h nopeudella?
        Et pääse, joten toimintamatkaa ei määrää yksin akun koko. >>

        Eiköhän tuo päde myös polttomoottoriautoon: erilaiset ajotavat tekevät sen, että pitää käydä tankkaamassa eri aikaan.


    • Anonyymi

      SÄHKÖAUTOT OVAT ROMUJA

      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/bf959bb5-ee34-44f8-95e7-b12bd071ada5

      Etenkin talvella auton akku hyytyi paljon nopeammin kuin myyntitiedoissa oli kerrottu.

      Tesla-riidoissa toistui aluksi usein sama aihe: maalipinta.

      – Niissähän oli sellainen maalivika, että maali kuoriutui pois.

      Teslalla tuntuu olevan periaatepäätös, etteivät maksa tietyissä tilanteissa hyvityksiä. Oikeuteen taas on huono mennä kuluriskin takia,

      • Anonyymi

        Montako Teslaa sinulla on ollut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako Teslaa sinulla on ollut?

        Kuka hullu nyt Teslan ostaisi


      • Anonyymi

        << Etenkin talvella auton akku hyytyi paljon nopeammin kuin myyntitiedoissa oli kerrottu. >>

        Toisaalta polttomoottoriautokin vie enemmän polttoainetta talvella, joten sitäkin pitää tankata useammin.

        << Tesla-riidoissa toistui aluksi usein sama aihe: maalipinta. >>

        Se ei taida olla sen sähköisyyden vika. Muuten ovat siis toimivia, mutta maali on huonolaatuista.

        << SÄHKÖAUTOT OVAT ROMUJA >>

        Kauhea himo olisi nimetä sähköautot romuiksi, mutta kun sille ei vaan löydy perusteita.


    • Anonyymi

      << Sähköauton valmistaminen tuottaa jopa 70 % enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton >>

      Niin, kyllähän se tosiaan tuottaa enemmän päästöjä, mutta koska polttomoottoriauton päästöt syntyy etupäässä ajon aikana, sähköauto tulee ekologisemmaksi jo viimeistään 30 000 ajokilometrin jälkeen.

      Aina siis kannattaa vaihtaa sähköautoon, jos asiaa mietitään ekologiselta kannalta.

      << Sähköautojen valmistamisen vihreydestä on keskusteltu paljon. >>

      Noo, eipä hirveästi ole, mutta aina tullaan siihen lopputulemaan, että sähköauto on ekologisempi kuin polttomoottori.

      • Anonyymi

        Keskustellessasi itsesi kanssa tulet ihan aina siihen lopputulemaan,,,


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Miten sen ottaa, esim. asuinkunnassani henkilöautokannasta yli 14 % on jo sähköautoja, koko maan keskimääräinen luku tosin on reilut 10 % mutta hyvällä alulla ollaan. Sähköautojen tekniikka ja sitä myöten suorituskyky ym. kohenevat tässä vaiheessa sellaista vauhtia että on aivan luonnollista kun vanhempaa kalustoa hankkineet haluavat vaihtaa uudempaan. Sellaista vaihtamista tietenkin tekevät ensimmäisinä ne joilla asia ei ole niinkään rahasta kiinni...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sen ottaa, esim. asuinkunnassani henkilöautokannasta yli 14 % on jo sähköautoja, koko maan keskimääräinen luku tosin on reilut 10 % mutta hyvällä alulla ollaan. Sähköautojen tekniikka ja sitä myöten suorituskyky ym. kohenevat tässä vaiheessa sellaista vauhtia että on aivan luonnollista kun vanhempaa kalustoa hankkineet haluavat vaihtaa uudempaan. Sellaista vaihtamista tietenkin tekevät ensimmäisinä ne joilla asia ei ole niinkään rahasta kiinni...

        Täyssähköautoja on kuitenkin vain noin 4%. Ladattavat hybridit eivät ole kokonaan sähköautoja koska niissä on polttomoottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköautoja on kuitenkin vain noin 4%. Ladattavat hybridit eivät ole kokonaan sähköautoja koska niissä on polttomoottori.

        Asuinkuntani sähköautoista yli 9 % on täyssähköautoja ja yksi asia minkä unohdat on se, että sekä meillä että valtakunnallisesti luku nousee kaiken aikaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asuinkuntani sähköautoista yli 9 % on täyssähköautoja ja yksi asia minkä unohdat on se, että sekä meillä että valtakunnallisesti luku nousee kaiken aikaa...

        Hyvin hitaasti. Siihen, että enemmistöllä on sähköautot menee vielä kymmeniä vuosia.


    • Anonyymi

      Sähköautojen valmistus romuttaa ympäristönäkökohdat ja koko tuotteiden elinkaariajattelun. Polttomoottoriautojen elinkaari on kolme(3) tai neljä (4) kertaa pidempi kuin sähköautoilla. Sähköautojen koko käyttöikä jää lyhyeksi koska sen voimanlähteenä olevan akun varauskapasiteetin heikentyessä tai tämän akun vikaantuessa kokonaan, kustannukset sähköauton kuntoon saattamiseksi ei ole enää taloudellisesti järkevää, eikä useimmilla ole edes varaa ryhtyä siihen.
      Valtaosa sähköautoista romutetaankin heti sen alkuperäisen akun tullessa käyttöikätiensä päähän.
      Sähköautojen valmistus ja niiden käyttö ei ole täyttänyt ekosuunnittelusäädösten vaatimuksia eikä ympäristönäkökohdat huomioivaa elinkaariajattelua.

      • Anonyymi

        Rikotaanko siis niitä "ekosuunnittelusäädöksiä" vai miten on, kerrotko noin tarkemmin niistä säädöksistä vähän esimerkkejä?


      • Anonyymi

        Valtaosa alkuperäisistä polttomoottoriautoistakin on ajat sitten romutettu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosa alkuperäisistä polttomoottoriautoistakin on ajat sitten romutettu!

        Yhtään polttomoottoriautoa ei ole kuitenkaan romutettu sen takia että niissä olisi ollut huono akku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtään polttomoottoriautoa ei ole kuitenkaan romutettu sen takia että niissä olisi ollut huono akku.

        Aivan, akku on ollut vain yksi kaput- tilassa olleista vempaimista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      85
      1838
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      82
      1680
    3. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      50
      1349
    4. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      47
      1275
    5. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1182
    6. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      118
      1157
    7. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

      Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      23
      952
    8. Teki mieli

      Huutaa meidän nimet tänne, niin ei jäisi epäselvyyttä. Ikävä sinua urpo.
      Ikävä
      39
      935
    9. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      59
      932
    10. Paraneeko ilmapiiri nyt?

      Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      23
      903
    Aihe