Sähköauton valmistaminen tuottaa jopa 70 % enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton
Sähköautojen valmistamisen vihreydestä on keskusteltu paljon. Sähköautovalmistajaksi profiloituneen Volvon mukaan sähköauton valmistaminen tuottaa selkeästi enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton.
Teksti Tuulilasin toimitusKuvat Volvo
22.11.2021 Tuulilasi
27
12
Volvo vertasi XC40-polttomoottoriauton ja täyssähköisen C40-auton valmistamisen aikana syntyviä päästöjä. Autot ovat pääosin hyvin samanlaisia voimalinjaa lukuun ottamatta. Sähköauton valmistusprosessi tuottaa Volvon mukaan 70 % enemmän päästöjä. Ero on kohtuullisen suuri, varsinkin kun ne valmistetaan samalla Ghentin tehtaalla Belgiassa. Tuotantolinjakin on sama ja autojen komponentit pitkälti identtisiä.
Volvo laski kaikki mahdolliset päästövaikutukset ja johtopäätös oli, että akun valmistaminen tuottaa ylivoimaisesti eniten päästöjä. Etenkin akkujen raakamateriaalien louhiminen ja prosessointi. Tästä näkökulmasta ajatellen sähköauton valmistus on kaikkea muuta kuin ”vihreää” autonvalmistajille.
Osa autonvalmistajista käyttää pienempiä akkuja juuri siksi, että päästöjä syntyy vähemmän. Näin valmistetaan mm. Mazdan ja Hondan sähköautoja
Sähköauton valmistaminen tuottaa jopa 70 % enemmän päästöjä kuin p
26
351
Vastaukset
- Anonyymi
VASSAREIDEN MEPIT HALUAVAT SÄHKÖAUTON MYYNTIKIELTOON
https://www.ts.fi/uutiset/6589447 - Anonyymi
Eikö vertailuun voisi yrittää löytää vielä isommalla akulla ja nelivedolla olevan sähköauton?
Ko. nelivedossa on mm. erillinen sähkömoottori kaikissa pyörissä, jo neljään sähkömoottoriin menee melkoisesti kuparia yms. ja sitten se 78 kWh akku...useimmissa kohtuukokoisissa sähköautoissa akut ovat 24- 35 kWh luokkaa. - Anonyymi
Sähköautot on raskaampia, kun akku painaa
- Anonyymi
Mutta tässä ei puhutakaan suoraan painoista, luepa vielä aloitus..?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta tässä ei puhutakaan suoraan painoista, luepa vielä aloitus..?
Joo, mutta suurempi auton paino kuluttaa enemmän asfalttia, joka nousee ilmaan.
Raskaampaan autoon kuluu enemmän raaka-aineita. Sähköautoon tarvitaan harvinaisempia maametalleja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta suurempi auton paino kuluttaa enemmän asfalttia, joka nousee ilmaan.
Raskaampaan autoon kuluu enemmän raaka-aineita. Sähköautoon tarvitaan harvinaisempia maametallejaMutta usko nyt että aloitus ei käsittele autojen käytönaikaisia päästöjä eikä sähköauton runko paina sen enempää kuin polttiksen, vain akku tekee sitä lisäpainoa...mutta miksi ottaa vertailuun joku iso poikkeuksellisen isolla akulla varustettu sähköauto, miksei oteta vertailuun yleisintä vähän pienempää mallia. Toistan että vertailuauton akku on peräti 78 kWh akku kun taas yleisimpien sähköautojen akut ovat 24- 33 kWh...enemmistö sähköautoilijoista ei aja jollain suurella sähkö nelivetovolvolla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta usko nyt että aloitus ei käsittele autojen käytönaikaisia päästöjä eikä sähköauton runko paina sen enempää kuin polttiksen, vain akku tekee sitä lisäpainoa...mutta miksi ottaa vertailuun joku iso poikkeuksellisen isolla akulla varustettu sähköauto, miksei oteta vertailuun yleisintä vähän pienempää mallia. Toistan että vertailuauton akku on peräti 78 kWh akku kun taas yleisimpien sähköautojen akut ovat 24- 33 kWh...enemmistö sähköautoilijoista ei aja jollain suurella sähkö nelivetovolvolla...
Alun koko määrää sähköauton toimintamatkan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alun koko määrää sähköauton toimintamatkan
Joo, alun sen määrää...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alun koko määrää sähköauton toimintamatkan
Jos pääset sähköautolla 50 km/h nopeudella yhdellä latauksella 250 km matkan niin pääsetkö saman matkan 100 km/h nopeudella?
Et pääse, joten toimintamatkaa ei määrää yksin akun koko... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pääset sähköautolla 50 km/h nopeudella yhdellä latauksella 250 km matkan niin pääsetkö saman matkan 100 km/h nopeudella?
Et pääse, joten toimintamatkaa ei määrää yksin akun koko...<< Jos pääset sähköautolla 50 km/h nopeudella yhdellä latauksella 250 km matkan niin pääsetkö saman matkan 100 km/h nopeudella?
Et pääse, joten toimintamatkaa ei määrää yksin akun koko. >>
Eiköhän tuo päde myös polttomoottoriautoon: erilaiset ajotavat tekevät sen, että pitää käydä tankkaamassa eri aikaan.
- Anonyymi
SÄHKÖAUTOT OVAT ROMUJA
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/bf959bb5-ee34-44f8-95e7-b12bd071ada5
Etenkin talvella auton akku hyytyi paljon nopeammin kuin myyntitiedoissa oli kerrottu.
Tesla-riidoissa toistui aluksi usein sama aihe: maalipinta.
– Niissähän oli sellainen maalivika, että maali kuoriutui pois.
Teslalla tuntuu olevan periaatepäätös, etteivät maksa tietyissä tilanteissa hyvityksiä. Oikeuteen taas on huono mennä kuluriskin takia,- Anonyymi
Montako Teslaa sinulla on ollut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako Teslaa sinulla on ollut?
Kuka hullu nyt Teslan ostaisi
- Anonyymi
<< Etenkin talvella auton akku hyytyi paljon nopeammin kuin myyntitiedoissa oli kerrottu. >>
Toisaalta polttomoottoriautokin vie enemmän polttoainetta talvella, joten sitäkin pitää tankata useammin.
<< Tesla-riidoissa toistui aluksi usein sama aihe: maalipinta. >>
Se ei taida olla sen sähköisyyden vika. Muuten ovat siis toimivia, mutta maali on huonolaatuista.
<< SÄHKÖAUTOT OVAT ROMUJA >>
Kauhea himo olisi nimetä sähköautot romuiksi, mutta kun sille ei vaan löydy perusteita.
- Anonyymi
<< Sähköauton valmistaminen tuottaa jopa 70 % enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton >>
Niin, kyllähän se tosiaan tuottaa enemmän päästöjä, mutta koska polttomoottoriauton päästöt syntyy etupäässä ajon aikana, sähköauto tulee ekologisemmaksi jo viimeistään 30 000 ajokilometrin jälkeen.
Aina siis kannattaa vaihtaa sähköautoon, jos asiaa mietitään ekologiselta kannalta.
<< Sähköautojen valmistamisen vihreydestä on keskusteltu paljon. >>
Noo, eipä hirveästi ole, mutta aina tullaan siihen lopputulemaan, että sähköauto on ekologisempi kuin polttomoottori.- Anonyymi
Keskustellessasi itsesi kanssa tulet ihan aina siihen lopputulemaan,,,
- Anonyymi
Sähköautosta halutaan eroon
https://www.iltalehti.fi/palat/46e78b9b-8ef6-43d2-a651-7598bd9a2cb6- Anonyymi
Miten sen ottaa, esim. asuinkunnassani henkilöautokannasta yli 14 % on jo sähköautoja, koko maan keskimääräinen luku tosin on reilut 10 % mutta hyvällä alulla ollaan. Sähköautojen tekniikka ja sitä myöten suorituskyky ym. kohenevat tässä vaiheessa sellaista vauhtia että on aivan luonnollista kun vanhempaa kalustoa hankkineet haluavat vaihtaa uudempaan. Sellaista vaihtamista tietenkin tekevät ensimmäisinä ne joilla asia ei ole niinkään rahasta kiinni...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sen ottaa, esim. asuinkunnassani henkilöautokannasta yli 14 % on jo sähköautoja, koko maan keskimääräinen luku tosin on reilut 10 % mutta hyvällä alulla ollaan. Sähköautojen tekniikka ja sitä myöten suorituskyky ym. kohenevat tässä vaiheessa sellaista vauhtia että on aivan luonnollista kun vanhempaa kalustoa hankkineet haluavat vaihtaa uudempaan. Sellaista vaihtamista tietenkin tekevät ensimmäisinä ne joilla asia ei ole niinkään rahasta kiinni...
Täyssähköautoja on kuitenkin vain noin 4%. Ladattavat hybridit eivät ole kokonaan sähköautoja koska niissä on polttomoottori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täyssähköautoja on kuitenkin vain noin 4%. Ladattavat hybridit eivät ole kokonaan sähköautoja koska niissä on polttomoottori.
Asuinkuntani sähköautoista yli 9 % on täyssähköautoja ja yksi asia minkä unohdat on se, että sekä meillä että valtakunnallisesti luku nousee kaiken aikaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asuinkuntani sähköautoista yli 9 % on täyssähköautoja ja yksi asia minkä unohdat on se, että sekä meillä että valtakunnallisesti luku nousee kaiken aikaa...
Hyvin hitaasti. Siihen, että enemmistöllä on sähköautot menee vielä kymmeniä vuosia.
- Anonyymi
Sähköautojen valmistus romuttaa ympäristönäkökohdat ja koko tuotteiden elinkaariajattelun. Polttomoottoriautojen elinkaari on kolme(3) tai neljä (4) kertaa pidempi kuin sähköautoilla. Sähköautojen koko käyttöikä jää lyhyeksi koska sen voimanlähteenä olevan akun varauskapasiteetin heikentyessä tai tämän akun vikaantuessa kokonaan, kustannukset sähköauton kuntoon saattamiseksi ei ole enää taloudellisesti järkevää, eikä useimmilla ole edes varaa ryhtyä siihen.
Valtaosa sähköautoista romutetaankin heti sen alkuperäisen akun tullessa käyttöikätiensä päähän.
Sähköautojen valmistus ja niiden käyttö ei ole täyttänyt ekosuunnittelusäädösten vaatimuksia eikä ympäristönäkökohdat huomioivaa elinkaariajattelua.- Anonyymi
Rikotaanko siis niitä "ekosuunnittelusäädöksiä" vai miten on, kerrotko noin tarkemmin niistä säädöksistä vähän esimerkkejä?
- Anonyymi
Valtaosa alkuperäisistä polttomoottoriautoistakin on ajat sitten romutettu!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtaosa alkuperäisistä polttomoottoriautoistakin on ajat sitten romutettu!
Yhtään polttomoottoriautoa ei ole kuitenkaan romutettu sen takia että niissä olisi ollut huono akku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtään polttomoottoriautoa ei ole kuitenkaan romutettu sen takia että niissä olisi ollut huono akku.
Aivan, akku on ollut vain yksi kaput- tilassa olleista vempaimista...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!851838- 821680
- 501349
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai471275Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481182- 1181157
Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!23952- 39935
Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen59932Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket23903