Jatkuvien emätintulehdusten, hilselevän ihon ja sairaalloisen makeanhimon vuoksi jätän hiivan ja sokerin ruokavaliostani pois kokonaan ainakin joksikin aikaa, kun "tilanne rauhoittuu". Ongelmana on vain se, etten löydä kaupasta juuri mitään syötäväksi kelpaavaa kun kaikissa leivissä on hiivaa ja miltei kaikkiin ruokiin lisätään sokeria...
Osaisiko joku auttaa mistä löytäisin sapuskaa?
hiiva+sokeri
30
27548
Vastaukset
- näitä
hedelmät (fruktoosin ei luulisi olevan pahasta), kasvikset, liha, kala, kokeile myös riisikakkkuja.
- ihonahka
myös valkoiset jauhot pois, samoin makaroonit ja(tummat käy) valk. riisit ja vähennä myös perunaa. Samoin rasva sokeri valk. jauhot on pahasta. Myös viinirypäle on paha.
En muista kirjoittajan nimeä, on tehnyt opuksen-hiivasyndrooma ja sen hoito-
Ei kai ihan tieteellisesti todistettu, mutta mulla on auttanut jatkuviin vatsavaivoihin.
Suosin: näkkileipää, jossa ei sokeria
hapankorppuja ei sokeria ei hiivaa ,kvinoa, vihreitä kasviksia paljon, tomaatti, paprika jne
marjoja, hapanmaitotuotteita, kevytjuustoja.
lihaa en syö, kanaa ja kalaa joskus.- ...
"lihaa en syö, kanaa ja kalaa joskus."
-Ai eikö kala ja kana olekaan eläimiä?! - hmmm
... kirjoitti:
"lihaa en syö, kanaa ja kalaa joskus."
-Ai eikö kala ja kana olekaan eläimiä?!kalan ja kanan liha on valkoista, eläimistä en puhunut sanaakaan...
en siis syö PUNAISTA lihaa
- ainakin nämä
-Kaikki valmisruoat, sisältävät paljon sokeria ja piilosokeria kuten fruktoosi(!)dekstroosi ja hunaja.
- hillot,marmeladit,makeiset,jäätelö,leivonnaiset,
keksit,marjat
-kuivatut ja purkkihedelmät,banaani, viinirypäleet,aamiaismurot,ketsuppi,sinappi,salaatinkastikkeet
-alkoholi,mehut,virvoitusjuomat
-juustot, sienet,soijakastike, hapankaali, maapähkinä
...ainakin nämä tuli mieleen...
ja tietty AINA pitää tarkistaa KAIKKI tuotteet, etteivät ne sisällä hiivaa tai sokeria. Esim. joissakin rieskoissa on hiivaa, samoin kuten riisikakuissa,näkkileivissä ja hapankorpuissa.
Juo paljon vettä ja suosi tuoreita tuotteita ja mahdollisimman paljon luomua. - joppe
Tiedoksi hiivasyndroomasta kärsiville, leivinhiivalla ei ole mitään tekemistä teidän oireiden kanssa. Leipä jossa on taikinantekovaiheessa tietenkin hiivaa kuolee uunissa kun lämpötila nousee yli 50 asteen. Valmiissa, siis paistetussa leivässä ei ole elossa olevia hiivasoluja. Teidän oireet johtuu kehossanne olevista hiivoista jotka käyttää ravinnokseen kaikkea sokeria joita syötte ja jota elimistönne tuottaa. Mihinkään ruokaan tai leivonnaiseen ei "lisätä piilosokeria" Kaikki tuotteen sisältämät raaka-aineet on tuoteselosteessa. Tämä on faktatietoa.
- Xveg
"Mihinkään ruokaan tai leivonnaiseen ei "lisätä piilosokeria" Kaikki tuotteen sisältämät raaka-aineet on tuoteselosteessa."
Toisinaan esim. sipsien kohdalla valmistajat käyttävät "könttämenettelyä" ja ilmoittavat raaka-aineiksi "peruna, kasviöljy, suola". Mitä tuo "kasviöljy" sisältää ei ole eriteltynä. Siinä voi olla esimerkiksi natriumglutamaattia so melko kyseenalaisen maineen saanutta aromivahvennetta, jonka tehtävä on tehdä ruoka maistuvaksi silloin, kun se ei sitä ole.
Mitä sokeriin tulee, niin (Ottaen huomioon, että kaikki eivät lue tuoteselosteita)siinäkin totuus on hieman mutkikkaampi kuin ylläoleva. Sokeria lisätään uskomattomia määriä sellaisiin ruokiin yms, joissa sitä ei todella olettaisi olevan. Joissakin kaupoissa olevissa ruisleivissä on lisättynä sokeria, samoin esimerkiksi useissa kaupan sinapeissa ja ketsupissa (Eräässä Aku Ankan taannoisessa numerossa karhukoplan jäsen sanoi haluavansa jäätelöön ketsuppia. Hän oli tajunnut teollisuuden pointin :D).Sokeripitoisuudet niissä ovat parinkymmenen prosentin luokkaa.
Lisäksi monissa tuotteissa tuoteselosteen sokeripitoisuuksia naamioidaan raaka-aineluettelossa seuraavasti: "Ainekset: ...vettä, sokeria, säilöntäaine, siirappia"... Siirappikin on yhdenlaista sokeria. Todellinen sokerin määrä saattaakin eri sokereiden (mm. glukoosi ja fruktoosi) yhdistelyjen jälkeen nousta lähelle listan kärkeä. Lisäksi tietenkin tulevat väriaineet yms. lisäaineet. Lukekaa siis ihmeessä ihmiset niitä tuoteselosteita. - Xveg
"Mihinkään ruokaan tai leivonnaiseen ei "lisätä piilosokeria" "
Alkuperäinen kirjoittaja puhui muuten pelkästä "sokerin lisäyksestä" eikä "piilosokerin lisäyksestä". Kannattaa huomioida ero.
Todella älyttömästi sokeria lisätäänkin ruokiin nykyään. Joskus kun tuttavat paistavat makkaraa tekee mieleni siinä vaiheessa kun Turun Sinappi -tuubi otetaan esiin ojentaa näille putkilo jotain kinuskikastiketta ja sanoa: "Kokeilkaas vaihteeksi tätä". Joo no ei ihan samoja sokerimääriä, mutta pointti on, että olisi rehellisempää sokeroida nuo makkarat suoraan. :D - hiivasyndrooma 7vuotta
On se vaan kumma ettei leivinhiivalla ole mitään tekemistä mun oireiden kans, nyt keho hiivaton, mut jos syö yhdenkin pullan niin varmasti sen tuntee, et sillai...
- Xveg
hiivasyndrooma 7vuotta kirjoitti:
On se vaan kumma ettei leivinhiivalla ole mitään tekemistä mun oireiden kans, nyt keho hiivaton, mut jos syö yhdenkin pullan niin varmasti sen tuntee, et sillai...
Noissa pullissa on usein reilusti sokeriakin. Se saattaa olla syynä.
- Syksy
Samsaran ruislimppu on tehty pelkällä taikinajuurella ja ruisjauhoilla, samoin muistaakseni jonkin tamperelaisen leipomon ruislimppu. Samsaran muista leivistä en tiedä, kun vaaleita leipiä ei juuri tule ostettua.
Niin ja kannattaa tehdä ruokia mahdollisimman alusta alkaen itse, niin tietää mitä sinne tulee tungettua. Ja tulee monien ruokien kanssa halvemmaksikin ostaa pelkät raaka-aineet, niin ei tarvitse valmistuskuluja maksaa päälle.- malla
Kiitos PALJON "leipävinkistä"!! Rakastan leipää yli kaiken ja olen ollut tuskissani, kun en ole ahkerasta etsinnästä huolimatta vielä hiivatonta leipää löytänyt. Olen jo lopen kyllästynyt kaikenmaailman riisikakkuihin.
- hiivasyndrooma 7-vuotta
Samsaran leivistä ainakin graham ja ranskanleipä on hiivattomia, ja niissä pakkauksissakin se lukee. Itse asun tampereella, joten ainut vaalea leipä mikä täällä on, on stockmannin kreikkalainen maalaisleipä, maksaa 2,75€/kpl.
Suurin osa ruisleivistä on hiivattomia,juurella kohotettuja jossa on vain vähän hiivaa.
Itse olen alkanut leipoa paljon, esim tällainen on hyvä resepti.
2prk kermaviiliä
7 dl vehnäjauhoja
5tl leivinjauhetta
1tl suolaa
loraus öljyä (sen verran että saat taikinan kiinteäksi massaksi)
150g-200g juustoraastetta
Sotke kaikki ja vaivaa taikina kiinteäksi palloksi, jaa kahdeksaan osaan ja tee noin 1cm-2cm paksuisia leipäsiä. Paista 225 asteessa kunnes on kullanruskeita. Paksuudesta riippuen, yleensä n 15min.
Mulla ensimmäinen vuosi meni aika tarkan ruokavalion kanssa, samaan aikaan oli myös laktoosi allergia. Tiesitkö että maitohappobakteerit sekä yli 12 promillinen alkoholi tappavat hiivaa.
Tänä keväänä sain antibiootti kuurin ja hain heti maitohappobakteereja tueksi, ettei elimistö "romahda".
Suurin osa lääkäreistä on vittumaisia tän kanssa kun nauraavat päin naamaa, kuitenkin kun sanon niille että on se kumma että oireet helpotti kun lopetin hiivan syönnin, niin eivät osaa vastata mitään, meneevät hiljaiseksi.
Mut positiivista on se että jos ei ole innokas leipoja, niin mä en ainakaa liho, kun ei voi syödä pullaa ja vaaleaa leipää... - malla
hiivasyndrooma 7-vuotta kirjoitti:
Samsaran leivistä ainakin graham ja ranskanleipä on hiivattomia, ja niissä pakkauksissakin se lukee. Itse asun tampereella, joten ainut vaalea leipä mikä täällä on, on stockmannin kreikkalainen maalaisleipä, maksaa 2,75€/kpl.
Suurin osa ruisleivistä on hiivattomia,juurella kohotettuja jossa on vain vähän hiivaa.
Itse olen alkanut leipoa paljon, esim tällainen on hyvä resepti.
2prk kermaviiliä
7 dl vehnäjauhoja
5tl leivinjauhetta
1tl suolaa
loraus öljyä (sen verran että saat taikinan kiinteäksi massaksi)
150g-200g juustoraastetta
Sotke kaikki ja vaivaa taikina kiinteäksi palloksi, jaa kahdeksaan osaan ja tee noin 1cm-2cm paksuisia leipäsiä. Paista 225 asteessa kunnes on kullanruskeita. Paksuudesta riippuen, yleensä n 15min.
Mulla ensimmäinen vuosi meni aika tarkan ruokavalion kanssa, samaan aikaan oli myös laktoosi allergia. Tiesitkö että maitohappobakteerit sekä yli 12 promillinen alkoholi tappavat hiivaa.
Tänä keväänä sain antibiootti kuurin ja hain heti maitohappobakteereja tueksi, ettei elimistö "romahda".
Suurin osa lääkäreistä on vittumaisia tän kanssa kun nauraavat päin naamaa, kuitenkin kun sanon niille että on se kumma että oireet helpotti kun lopetin hiivan syönnin, niin eivät osaa vastata mitään, meneevät hiljaiseksi.
Mut positiivista on se että jos ei ole innokas leipoja, niin mä en ainakaa liho, kun ei voi syödä pullaa ja vaaleaa leipää...Kiitos reseptistä, pitääpä kokeilla pikimmiten! Seisoskelin muuten tänään puolituntia läheisen K-marketin leipäosastolla ja löysin tasan yhden hiivattoman vaihtoehdon: Porin leivän ohrarieska.
Uskomatonta, että löytyi tasan yksi vaihtoehto, vaikka erilaisia "merkkejä" oli kyllä vaikka muille jakaa. - tekijöitä
malla kirjoitti:
Kiitos reseptistä, pitääpä kokeilla pikimmiten! Seisoskelin muuten tänään puolituntia läheisen K-marketin leipäosastolla ja löysin tasan yhden hiivattoman vaihtoehdon: Porin leivän ohrarieska.
Uskomatonta, että löytyi tasan yksi vaihtoehto, vaikka erilaisia "merkkejä" oli kyllä vaikka muille jakaa.Samsaran ja Uotilan leipomon lisäksi on Järvi-Suomen Herkku Oy:llä hiivattomia leipiä (Hirvensalmella, puh. (015) 460 111), ja ainakin minua lähinnä olevassa K-Marketissa on niitä aina myytävänä. On totta, että Samsaran ja Järvi-Suomen Herkun leivät on sijoitettu erilleen eri hyllyihin. Tuossa on minulla juuri Hiivatonta Kauraleipää, jota jo myydään sekä kokonaisena leipänä, että viipaloituna leivän puolikkaana. Tämä leipomo tekee myös tosi tuhtia 100%:sti ruisjauhoista leivottua HIIVATONTA täysjyväruisleipää vuokamallisena, josta on helppo leikata, tosin leipä on niin tiivistä, että kovasti saa sahata, että onnistuu viipaloimaan.
- hiivan ylivalta
Ruoansulatuskanavan hiiva esim. kielessä ja suolistossa pääsee kai vallalle esim. siksi, että on hiljattain syönyt liikaa antibiootteja flunssaan ym. Varsinkin laaja-alaiset antibiootit, joita määrätään epämääräisempiin poskiontelotulehduksiin tai kun ei olla varmoja, onko tulehdustauti viruksen vai bakteerin aiheuttama, tappavat myös tarpeelliset suolistobakteerit, jolloin hiiva pääsee vallalle.
Vaikkei olisikaan saanut antibiootteja, voi mun mielestäni huono yleiskunto tehdä elimistön hiivalle otolliseksi. En osaa selittää näitä asioita lääketieteen termein, mutta esim. poskiontelotulehduksella on minun kohdallani ollut vaikutuksia myös vatsavaivoihin. Vai johtuuko vatsavaivojen samanaikaisuus kuitenkin siitä, että pitkäaikainen tulehdustila heikentää vastustuskykyä, jolloin hiivalla on mahdollisuus lisääntyä. Vuosia sitten kun netti tuli käyttöön, hain hakusanoilla "candida albicans" tietoa, ja sain esiin jonkin sivun, jossa kerrottiin, että esim. kroonisen poskiontelotulehduksen seuralaisena voi olla suolistohiiva. Lääkärithän eivät sellaista vaivaa myönnä olevan olemassakaan, ja voi olla, että mun vatsaani suojaava nukkakalvo on jo vioittunut särkylääkkeiden käytöstä, ja siksi oireilut tulevat herkemmin. - Hippaliinu
Tiedoksi teillekin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000200&posting=22000000009270261 - janna
Etsiskelin tietoa sokerittomasta ruokavaliosta (oireilen itsekin) ja löysin suomenkielisen sivuston jossa näyttäisi olevan kokeilemisen arvoisia reseptejä (löytyy myös leipäohjeita). Ruuat ja leivonnaiset eivät sisällä maitoa, jauhoja, sokeria. Muutenkin ruokavalio vaikuttaa todella kurinalaiselta ja kalliiltakin, mutta mitäpä sitä ei tekisi hyvän terveytensä puolesta :)
http://wnet.suomi.net/kotisivu/kirsi.koskinen/1about/default.html
Reseptejä: http://wnet.suomi.net/kotisivu/kirsi.koskinen/2recipes/indexa.html- taja
En pääse mainitsemaasi osoitteeseen, missä vika?
Minulta kiellettiin vehnäjauho, sokeri(tumma sokeri käy), lisäaineet, appelsiini, olut, punaviini,possun liha, punajuuri. Olen haeskellut leivonnaisia maissijauhoista tai riisijauhoista mutten ole oikein hyviä löytänyt.Olisiko jollain tietoa...tekisi niin mieli jotain hyvää. - janna
taja kirjoitti:
Minulta kiellettiin vehnäjauho, sokeri(tumma sokeri käy), lisäaineet, appelsiini, olut, punaviini,possun liha, punajuuri. Olen haeskellut leivonnaisia maissijauhoista tai riisijauhoista mutten ole oikein hyviä löytänyt.Olisiko jollain tietoa...tekisi niin mieli jotain hyvää.Syytä en tiedä.
- miiiiili
taja kirjoitti:
Minulta kiellettiin vehnäjauho, sokeri(tumma sokeri käy), lisäaineet, appelsiini, olut, punaviini,possun liha, punajuuri. Olen haeskellut leivonnaisia maissijauhoista tai riisijauhoista mutten ole oikein hyviä löytänyt.Olisiko jollain tietoa...tekisi niin mieli jotain hyvää.Voi, hyvät ihmiset, improvisoikaa! itse teen joskus keskseistä, joissa ei ole sokeria, tilkasta kermavaahtoa ja marjoista/hedelmistä ihanam leivoksen, eikä tarvitse uuniakaan..
- Kiril
Ongelmasta pääsee kun jättää pois kaikki leivät, ei niitä tarvitse. Hiilihydraatteja saa muutenkin ihan liikaa.
- ravitsemustieteen lukija
Hei.
Haluaisin korjata väärän käsityksesi siitä että
ihminen saisi liikaa hiilihydtraatteja. Todellisuudessa länsimainen ihminen saa liikaa energiaa ja tämä energia tulee lähinnä proteiineista ja rasvastasta. Hiilihydraatteja taas melkein jokainen meistä saa aivan liian vähän. Joten jos päättää jättää leivän ruokavaliostaan pois, suosittelen ehdottomasti puuroja myslejä ja pastaa täyttämään hiilihydraattitarpeen. Vähäinen määrä hiilihydraatteja aiheuttaa helposti mahavaivoja ja juuri niiden puutteen takia moni kärsiikin ummetuksesta.
Painottaisin vielä hiilihydraattien tarpeellisuutta siksi että niiden riittävä saanti ehkäisee paksusuolisyövän syntyä mikä on yleisin syöpämuoto nykyisissä teollisuusmaissa.
- Speltteri
Hei!
Olen jo jonkin aikaa tehnyt juurella kolmea erilaista leipää.
Ruis-spelt-auringonkukansiemen-pellavansiemen
kaura-spelt sekä
täys-spelt leipää. Kaikki hiivattomia vähälaktoosisella voilla voidellussa vuoassa paistettu ja kristallisuolalla maustettu.
Ota yhteyttä, jos kiinnostaa
Hessu- arjis
Hei! Jos sinulla on vaalean leivän hiivaton..(raskitettu)ohje saisinko sen.vanhat tätini eivät pysty syömään leipää jossa on käytetty hiivaa.
- Kohtalainen
Ruokavalion karsimisen sijaan kehottaisin harrastamaan liikuntaa ja ulkoilemaan säännöllisesti. Hiivan ja sokerin jättäminen kokonaan pois ruokavaliosta ei välttämättä ole kaikista fiksuin päätös. Kohtuus kaikessa!
- ravitsemustieteen lukija
Kannattaa pitää järki kädessä kaikissa ruokavalion muutoksissa. Yleisesti ottaen mikä tahansa ääripäähän saakka viety rajoitus on turha, tarpeeton ja jopa vahingollinen, paitsi jos se on tieteellisesti tutkittua ja todettua (ja joskus silloinkin). Ottakaa siis radikaaleissa muutoksissa mielummin lääkäriin yhteyttä, ne kyllä ihan oikeasti tietävät mitä tekevät. Sen sijaan silloin, jos itse huomaa että joku tietty yksittäinen ruoka-aine ei sovi omalle vatsalle, voi se hyvin olla täysin oikea päätelmä ja tätä ainetta kannattaa tällöin välttää. Mutta näin siis, kun on kyseessä jokin yksittäinen ruoka-aine. Monesti tällaiset lievät, yhden tai muutaman ruoka-aineen yliherkkyydet ovat vaikeasti todettavia ja siksi olet itse niiden paras ekspertti koska tiedät miten suolesi toimii.
Leivän hiiva ei pitäisi olla vahingollista ns. hiiva-allergigoille koska se on jo kuollut valmistuksen yhteydessä. Sen sijaan yksinkertaiset sokerit ovat vahingollisia. siksi pullat yms. tuotteet sekä vaaleat, hiivalla nostatetut leivät pahentavat hiiva-allergikon oireita. Pullissa kun on sokeria ja vaaleanleivän nopeasti hajoavat hiilihydraatit taas muuntuvat sokeriksi hyvin nopeasti suolessa. Tämän takia hiiva-allergigot helposti virheellisesti välttävät hiivalla nostatettuja leipiä. Tilannetta vielä pahentaa se että lääkärikunnassa on vielä paljon sellaisia jotka eivät tiedä tarpeeksi, tai lainkaan, hiivayliherkkyydestä ja eivät siksi osaa lainkaan neuvaoa asiassa. Kaiken kaikkiaan hiivayliherkkyyttä on vielä tutkittava runsaasti jotta siitä saataisiin oikeita, tieteellisesti pitäiviä tuloksia. On valitettavaa että kaikki lääkärit eivät voi tietää kaikesta ja siksi kannattaa hakeutua alaan erikoistuneen puheille tai ottaa yhteyttä meihin ravitsemustieteilijöihin, erityisesti ravitsemusterapeutteihin.
Yleensä otten, lukekaa tarkkaan ja paljon tieteellisiä julkaisuja ja tämän lisäksi käyttäjien kokemuksia ennenkuin aloitatte mitään ruokavaliota. Rajuilla ruokavalion muutoksilla ja kovilla rajoituksilla voi saada paljon pahaakin aikaan.
Itse olen suolistovaivainen monella tapaa joten tiedän mitä puhun. - ...
ravitsemustieteen lukija kirjoitti:
Kannattaa pitää järki kädessä kaikissa ruokavalion muutoksissa. Yleisesti ottaen mikä tahansa ääripäähän saakka viety rajoitus on turha, tarpeeton ja jopa vahingollinen, paitsi jos se on tieteellisesti tutkittua ja todettua (ja joskus silloinkin). Ottakaa siis radikaaleissa muutoksissa mielummin lääkäriin yhteyttä, ne kyllä ihan oikeasti tietävät mitä tekevät. Sen sijaan silloin, jos itse huomaa että joku tietty yksittäinen ruoka-aine ei sovi omalle vatsalle, voi se hyvin olla täysin oikea päätelmä ja tätä ainetta kannattaa tällöin välttää. Mutta näin siis, kun on kyseessä jokin yksittäinen ruoka-aine. Monesti tällaiset lievät, yhden tai muutaman ruoka-aineen yliherkkyydet ovat vaikeasti todettavia ja siksi olet itse niiden paras ekspertti koska tiedät miten suolesi toimii.
Leivän hiiva ei pitäisi olla vahingollista ns. hiiva-allergigoille koska se on jo kuollut valmistuksen yhteydessä. Sen sijaan yksinkertaiset sokerit ovat vahingollisia. siksi pullat yms. tuotteet sekä vaaleat, hiivalla nostatetut leivät pahentavat hiiva-allergikon oireita. Pullissa kun on sokeria ja vaaleanleivän nopeasti hajoavat hiilihydraatit taas muuntuvat sokeriksi hyvin nopeasti suolessa. Tämän takia hiiva-allergigot helposti virheellisesti välttävät hiivalla nostatettuja leipiä. Tilannetta vielä pahentaa se että lääkärikunnassa on vielä paljon sellaisia jotka eivät tiedä tarpeeksi, tai lainkaan, hiivayliherkkyydestä ja eivät siksi osaa lainkaan neuvaoa asiassa. Kaiken kaikkiaan hiivayliherkkyyttä on vielä tutkittava runsaasti jotta siitä saataisiin oikeita, tieteellisesti pitäiviä tuloksia. On valitettavaa että kaikki lääkärit eivät voi tietää kaikesta ja siksi kannattaa hakeutua alaan erikoistuneen puheille tai ottaa yhteyttä meihin ravitsemustieteilijöihin, erityisesti ravitsemusterapeutteihin.
Yleensä otten, lukekaa tarkkaan ja paljon tieteellisiä julkaisuja ja tämän lisäksi käyttäjien kokemuksia ennenkuin aloitatte mitään ruokavaliota. Rajuilla ruokavalion muutoksilla ja kovilla rajoituksilla voi saada paljon pahaakin aikaan.
Itse olen suolistovaivainen monella tapaa joten tiedän mitä puhun."Itse olen suolistovaivainen monella tapaa joten tiedän mitä puhun. "
Eli et tiedä mistään mitään, tuu puhumaan sitten kun suolistovaivasi on parantunut oikean ruokavalion seurauksena, sitten voin kuunnellakin neuvojasi.
- Hiivaton
Ainakin Tuomon luomu tekee hiivatonta ruisleipää.
- kokemusta hiivasta
Jouko Pursiainen: Hiivasyndrooma ja luonnonmukaisen hoidon opas.Hyvät ohjeet hiivasyndrooman hoitoon,ja ruokaohjeitakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi1373832Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä682711Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla492699Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi852483Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "332350Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen
Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.1051468SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past821342Kaste pelastaa ihmisen
Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm6381309Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla
Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday1631163Uskon todistus
Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik2611066