Avohakkuu 1989.

Anonyymi-ap

Avohakkuu oli n.200m x400m, eli 8 hehtaaria. Nyt siinä on sankka metsä, yli 10 metrisiä puita täynna, ja pienempiä lisäksi. Eli, avohakkuu on erittäin tehokas hiilinielu verrattuna vanhaan metsään jossa ei kaadeta mitään, ja puut alkavat lahoamaan ja kuolemaan pystyyn.

5

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Metsän pitää uusiutua

• Anonyymi

Mitä tapahtui avohakkuussa alueelta kerätylle puulle? Siirtyikö hiilidioksidina takaisin ilmakehään?

• Anonyymi

Totta kait sinä olet oikeassa, Onko sinun omasta metsästäsi kysymys. Metsänomistajat tietää paremmin kuin vihreiden miehittämät järjestöt ja LUKE Helsingissä, Ne kun tulkitsevat omien tutkimustensakin tulokset väärin.

LUKE teki ansiokkaan tutkimuksen metsänkasvusta, mutta johtopäätös oli, että vanhoja metsiä lisää. Se tulos julkaistiin muutama vuosi sitten YLE:n sivustolla. Minä ymmärsin sen täysin eri tavalla elikkä samalla tavalla kuin sinä.

Ne ymmärtää jotenkin hirveän nurinkurisesti sen hiilinielu käsitteen, Olen miettinyt, että miten en oikein ymmärtävät sen. Tuntuu siltä kuin ilmastopaniikissa olisi unohdettu biologia aivan kokonaan.

Sinä taas ymmärrät sen biologian oikein vissiin käytännön kokemuksella. Todellisuudessa jos halutaan kasvattaa hiilinieluja, niin pitäisi hakata ja uudistaa kaikista vanhimpia metsiä.

Uusi puusto nielisi hiiltä vanhaa enemmän jo 10 vuoden päästä, ja siitä se yhä kiihtyisi noin 60 vuoden ikään asti. Sitten se alkaa pikkuhiljaa laskea, mutta ei radikaalisti. Nykyisellä kasvuvauhdilla päätehakkuuikä pitäisi olla alle 80 vuotta.

Minä istutin vuonna 1985 sukulaiselle metsää. Olisiko ollut vuosi 2020, kun tuli se puheeksi, ja hän kertoi, että pitäisi harventaa kiireesti, ja sieltä sai jo pikkutukkeja. Minun ei tarvitse kuin katsoa ikkunasta ulos, niin näen, miten hyvin luonto voi.

Tontillani on mustarastaat pesineet toistakymmentä vuotta. Ne on monet talvetkin viihtyneet täällä. Tässä on pesinyt myös punarinta ja satakieli. Yhtenä kesänä tepasteli kaksi kyyhkyspariakin. ja fasaanikukko huutelee.

Minun tontillani männyt on kasvaneet pituutta jopa 70 cm vuodessa, mutta metsikkö on liian tiheä. Keskimmäiset puut kuolevat, kun eivät saa valoa.

• Anonyymi

Miksi muuten on joku istutuspakko mhy:n puolesta, kun metsä kasvaa kyllä ihan istuttamattakin.

• Kasvaa, elleivät olosuhteet tai eläimet tuhoa alkavaa kasvua eikä eroosio vie maaperää. Positiivista metsän istutuksessa on, että emme ole tekemässä samaa virhettä kuin jo antiikin suurvallat tekivät tuhansia vuosia sitten ja nousevat teollisuusmaat alkaen n.. 500 vuotta sitten:

Ei metsiä. Esimerkiksi Kreikan sisäalueet ovat osittain kuunmaisemaa siellä, missä oli tiheää metsää äärettömiin vielä Homeroksen aikaan. Nyt sinne pitäisi ennallistamiseksi kantaa taimien lisäksi multa ja karikekin takaisin. Maksaisi varmasti satoja miljardeja, joten tuskin tehdään...

Vanhat englantilaiset kansantarinat kertovat, kuinka orava saattoi hypellä puusta puuhun vaikka Cornwallista Skotlantiin käymättä välillä maassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4205
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      115
      2536
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      68
      1068
    4. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      198
      984
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      942
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      901
    7. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      884
    8. 36
      846
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      825
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      802
    Aihe