Schrödingerin kissan suljettu laatikko

Wikipediassa lukee näin: "Ajatuskokeen sisältö on seuraava: ”Suljetussa laatikossa on kissa. "

Miksi laatikko on suljettu? Eikō edes kissan pää voisi olla näkyvissä?

7

205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ehkä sen päänkatsomin romahduttaa aaltofunktioon

• Anonyymi

Kvanttimekaniikan hölmöys tulee siinä esille, että jätetään huomiotta oleellisia asioita, joita kuvaa kissan yhdeksän hengen sivuuttaminen.

• Anonyymi

Eli aaltofunktion pitää romahtaa ainakin yhdeksän kertaa, ennen kuin kissi kuolee.

• Osa ChatGPT vastausta:

"Yhteenvetona: laatikko on suljettu, jotta kissa voi olla superpositiossa, eikä sen tilaa voida havaita ennen kuin laatikko avataan."

Ilmeisesti ihan sama katsooko kukaan kissaa vai ei kunhan sen tilaa ei voida havaita.

• Näkeminen on kuitenkin hyvin passiivista toimintaa. Luulisi, että se ei mitenkään vaikuta kissan olotilaan.

• Anonyymi

Miksi aaltofunktio romahtaa

Hyvä kysymys — ja oikeastaan koko kvanttimekaniikan suurimpia mysteereitä!

Lyhyesti: kvanttimekaniikassa aaltofunktio kuvaa kaikkia mahdollisia tiloja, joissa systeemi voi olla. Kun teemme mittauksen, havaitaan yksi tietty tulos, ja silloin sanotaan, että aaltofunktio romahtaa siihen tilaan.

Mutta miksi näin käy? Tästä on useita eri tulkintoja, eikä yksimielisyyttä ole:

Kööpenhaminan tulkinta: Aaltofunktio romahtaa, koska mittaus itsessään muuttaa järjestelmän tilan. Mittaus ja havaitsija ovat erityisiä.

Monimaailmatulkinta: Aaltofunktio ei oikeasti romahda ollenkaan — kaikki mahdolliset tulokset tapahtuvat, mutta eri "maailmoissa".

Objektiivinen romahdustulkinta: Romahdus on fyysinen prosessi, joka tapahtuu spontaanisti, ei vain mittauksessa (esim. GRW-malli).

Dekoherenssi: Ei romahdusta, mutta ympäristön vuorovaikutus saa superpositiot näyttämään romahtaneilta käytännössä.

Yhteenvetona:
      Aaltofunktion romahdus ei ole suoraan kvanttimekaniikan yhtälöissä mukana, vaan liittyy siihen, miten tulkitsemme mittauksen vaikutuksen.
      Se "miksi" riippuu siis siitä, mihin tulkintaan uskotaan.

Haluatko, että listaan vielä selkeästi eri tulkintojen erot pöytään rinnakkain? Se voisi tehdä tästä vielä helpommin hahmotettavan.

• Mittaus? Mistä mittauksesta kirjoitit?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8495
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4608
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      58
      3679
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3166
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2930
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2636
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2404
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2093
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2076
    Aihe