Uskontojen kiinnostavuus perustuu paljolta niiden lupauksiin kuoleman jälkeisestä elämästä.
Edes tv- mainonta ei sisällä niin suurta määtää katteettomia lupauksia kuin uskonnot.
Islamilla on tarjous "vain miehille" liudasta neitsyitä. Ihmettelen, mitä naiset islamissa näkevät: heillehän ei kuoleman jälkeen ole tarjolla kuin osa jalkavaimona jonkun "marttyyrin" haaremissa (vaimo n:o 47).
Jehovat, lestadiolaitet ym. lahkot tarjoavat taivaspaikka "vain ja ainoastaan" heidän uskoonsa liittyville.
jne...
Mitenkähän kävisi uskonnoille, jos lailla säädettäisiin, että katteettomia lupauksia pitää karsia malliin(islam):
- Tarjoamme mahdollista taivaspaikkaa, johon todennäköisesti kuuluu nn kpl neitsyitä, mutta jos neitsyet sattuvat olemaan loppu, niin joudut tyytymään vähänkäytettyihin sekundayksilöihin.
- Itsemurhapommittajille vain pumpattavia barbaroita.
Uskonnot ja niiden lupaukset
9
383
Vastaukset
- Musliminainen
"Islamilla on tarjous "vain miehille" liudasta neitsyitä. Ihmettelen, mitä naiset islamissa näkevät: heillehän ei kuoleman jälkeen ole tarjolla kuin osa jalkavaimona jonkun "marttyyrin" haaremissa (vaimo n:o 47). "
Um ‘Umarah al-Ansariyyah said that she went to the Prophet (May peace and blessings be upon him) and said to Him: "I feel that everything is for men. Women are not mentioned as having anything. Then was revealed the Verse: (For Muslim men and women, for believing men and women etc), Verse 35, Surat al-Ahzab, or the Confederates. The Hadith is narrated by at-Tirmizi under No. 3211, and is in Sahih at-Tirmizi under No. 2565.
In the collection of Hadiths of Imam Ahmad was narrated the Hadith that Um Salama (May Allah be pleased with her) said: "I said "O Messenger (May peace and blessings be upon him) of Allah. Why aren’t we mentioned in the Quran in an equal footing with men?" Then; I was surprised to hear Him call one day from the pulpit: "O people." As I was combing my hair at the moment, I wrapped it up and came close to the door and stood there listening to Him say: "Allah, Mighty and Sublime be He, revealed that (For Muslim men and women; for believing men and women; for devout men and women, for true men and women; for men and women who are patient and constant; for men and women who humble themselves; for men and women who give in charity; for men and women who fast; for men and women who guard their chastity; and for men and women who engage much in Allah’s remembrance for them has Allah prepared forgiveness and great reward.) Verse 35, Surat al-Ahzab, or the Confederates
Ja toisekseen, nainen ei ole Paratiisissa mikään "jalkavaimo" vaan hän on tämän elämän puolisonsa vaimo sielläkin jos molemmat pääsevät Paratiisiin.. Tämän elämän uskovat naiset ovat kauniimpia kuin hour al ain joiden jo kuvataan olevan äärimmäisen kauniita. Koitan löytää tälle vielä "vahvistuksen"...- minerva
Olen aina ihmetellyt islamoppaan negatiivista suhtautumista Freudiin ja psykoanalyysiin.
Mutta en ihmettele enää; Freudin mielestä uskonnot saavat alkunsa neurooseista.
Kunhan ehdin lukea Erich Frommin teoksen "Uskonnot ja psykoanalyysi", palaan (toivottavasti) hieman viisaampana kommentoimaan lisää =) - JooKo
minerva kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt islamoppaan negatiivista suhtautumista Freudiin ja psykoanalyysiin.
Kunhan ehdin lukea Erich Frommin teoksen "Uskonnot ja psykoanalyysi", palaan (toivottavasti) hieman viisaampana kommentoimaan lisää =)että joku ottais tämän esille, sillä olen ajatellut monesti tätä samaa asiaa. En vaan viitsinyt kirjoittaa sillä tällä islam palstalla ei suvaita tämän tyylisiä kirjoituskia, jaa, ei sallita oikeastaan muita kuin islamialaisten kirjoituksia.
Jos islamin uskonto olisi suvaitsevainen uskonto niin te täällä suvaitsisitte muidenkin kuin musliimien kirjoitella tällä palstalla. - ähl´m
sitten riittää kaikille marttyyreille? Eikös sinullekin "musliminainen" voi käydä niin, että miehesi kuolee marttyyrikuoleman ja saa siis paratiisissa riesakseen 72 neitsyttä sinut? Oletko Sinä silloin n:o 1. vai 73.?
- Katolilainen
minerva kirjoitti:
Kunhan ehdin lukea Erich Frommin teoksen "Uskonnot ja psykoanalyysi", palaan (toivottavasti) hieman viisaampana kommentoimaan lisää =)Psykoanalyytikko ja kirjailija Erich Fromm. Kirjoissaan Vaarallinen vapaus sekä Psykoanalyysi ja uskonto (Kirjayhtymä) Fromm jakaa uskonnot kahteen perustyyppiin, autoritaariseen ja humanistiseen.
Autoritaarisessa uskonnossa tunnustetaan sellaisen korkeamman voiman olemassaolo, jolla on oikeus vaatia tottelevaisuutta, kunnioitusta ja palvontaa, ja joka määrää ihmisen kohtalosta. Tottelemattomuutta pidetään ylimpänä hyveenä ja tottelemattomuutta raskaimpana syntinä. Yksi keino paeta yksinäisyyden ja rajoittuneisuuden tunteita on alistua voimakkaalle auktoriteetille. Tällöin ihminen kuitenkin menettää yksilöllisen vapautensa ja eheytensä. Hän alkaa uskoa, että kieltäessään itsensä ja luopuessaan omista vaatimuksistaan ja oikeuksistaan hän osoittaa suurta rakkautta. Todellisuudessa kyse on kuitenkin masokistisesta kaipuusta, sillä rakkaus voi perustua vain tasa-arvoisuuteen ja vapauteen.
Vastaavasti johtaja voi uskoa, että hän haluaa hallita alamaistensa elämää, koska hän rakastaa heitä niin kovasti (”valvon heitä heidän omaksi parhaakseen”). Oikea motiivi on kuitenkin piilevästi sadistinen: hän rakastaa heitä koska hän hallitsee heitä.
Sen sijaan humanistinen uskonto keskittyy vallankäytön sijasta ihmiseen itseensä ja tämän voimiin hallita elämäänsä. Humanistinen (terve) uskonnollisuus korostaa järjen kehittämistä, jotta ihminen voisi ymmärtää itseään, suhdettaan lähimmäisiin ja paikkaansa maailmankaikkeudessa. Tavoitteena on tulla voimakkaaksi, ja hyveenä pidetään itsetuntemusta eikä tottelevaisuutta. Vallitsevaa on ilo eikä synkkämielisyys ja syyllisyys, kuten autoritaarisissa uskonnoissa.
Ilo siis pohjautuu nimenomaan itsetuntemukseen eikä siihen, että uskovilta suru on kielletty. Terveesti uskova ihminen saa ilman syyllistämistä surra ja olla masentunut tai vihainen, sillä elämä koettelee kaikkia ihmisiä. Hänellä on oikeus kaikkiin tunteisiin.
- Musliminainen
tässä kuvaus paratiisista...
http://www.islaam.com/LecturesByScholar.aspx?id=7
ja siellä löytyy
"Descriptions of Paradise" todisteet siitä että lupaukset ovat katteettomia.
- todiste
yhdestäkin toteutuneesta lupauksesta.
- ähl´m
kaikki (suurinpiirtein) uskonnot lupaavat jotain taivaan tai paratiisin tapaista kuoleman jälkeista olotilaa. Mutta siihen yhtenevyydet sitten loppuvatkin. Jehovat, mormonit, lestadiolaiset (erikseen vanhoilliset ja tavalliset), islamistit, jne, jne.... uskovat, että vain HE (ei muut) pääsevät taivaaseen/paratiisiin.
Jo tämä panee epäilemään, että taivaslupauksissa on jotain perusteellisesti pielessä.
Pitää olla tosi vahva uskossaan (tai täydellinen idiootti), jos tietää oman uskonsa (tuhansien joukosta) olevan se ainoa oikea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 925288
- 564121
- 252229
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282078Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161815- 151464
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281280Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201066T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431001- 211000