Kuolonkolari lahdessa

Anonyymi-ap

Tiistaina 13.5 lahdessa kasi pyöräilijää ajoi rajun kolarin, jossa toinen pyöräilijöistä kuoli. Tämä tapahtui uudenmaankadun ja aukeankadun risteyksessä. Siinä on kahden pyörätien risteys. ja katujen alitukset. Kummallekin on alamäki, jolloin vauhti on helposti kova.

15

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pyöräily lisää kansanterveyttä, kerrottiin telkkarissa.

      • Anonyymi

        Lisäähän se. Onnettomuus on sitten ihan eri asia.


    • Anonyymi

      Pyöräilijät olivat n. 70 v. miehiä.

      Useimmiten vammat kohdistuvat päähän ja harvat tuonikäiset henkilöt käyttävät kypärää.

      Sen alueen lehden uutisessa kerrottiin asiasta: kulkusuunnat oli mainittu, mutta niistä ei ole tarkkaa selvyyttä vielä.

    • Anonyymi

      Vauhtia pitää hiljentää risteyskohdissa, eli risteykseen saavuttaessa. Polkupyörä on ajoneuvo.

    • Anonyymi

      Pyöräilijä mielellään käyttää alamäen antaman energian maksimaalisesti. Mutta tietty siinä on se juttu, että varsinkin sen pyöräilijän jolla on väistämisvelvollisuus siinä kohdassa, pitäsi pitää kiikarit käytössä. Ei autoilijatkaan hidasta sivutien takia vaan olettavat sivutieltä tulevan hoitavan ne väistämisasiat.

      Mutta täytyy sanoa, että nykyinen pyörätie suunnittelu myös aiheuttaa vaaratilanteita, kun nopeiden laskujen päätteenä on jyrkkiä kaarteita ja T-risteyksiä. Jos pyöräilyä haluttaisiin sujuvoittaa, kannattaisi suunnittelijoiden pitää mielessä se, että pyöräilijä tosiaan mielellään käyttää sen alamäen antaman energian.

      • Anonyymi

        Nykyisen uuden tieliikennelain mukaan pitää varautua jopa muiden virheisiin.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Autoilija joutuu hidastamaan jos näyttää siltä, että sivutieltä tuleva ei väistäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisen uuden tieliikennelain mukaan pitää varautua jopa muiden virheisiin.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Autoilija joutuu hidastamaan jos näyttää siltä, että sivutieltä tuleva ei väistäkään.

        noin 100% autoilijoista ei hidasta vaikka näkisivät sivutieltä / kolmion takaa lähestyvää liikennettä. Luotto kolmioon on vankkumatonta, sanoo tieliikennelaki asiasta mitä tahansa. Joka tapauksessa oikeudessa kolmion takaa tullut tuomitaan, ellei kyse ole peräänajon asteelle myöhästyneestä tilanteesta, jolloin oikeus ratkaisee onko kyseessä peräänajo vai kolmion takaa tulleen törttöily. Rajatilanteessa molemmat saavat tuomion.

        ja varmasti pyöräilijät ovat keskimäärin varovaisempia noissa "tulee vasemmalta" tai "tulee komion takaa" tilanteissa, kun suojana ei ole turvakoria.ja kuutta turvatyynyä. mutta alamäen tuoma houkutus on suuri.

        itse pyöräilen paljon ja onhan siinä sattunut ja tapahtunut. yksi pyörä lunastukseen ja jokunen mustelma itseen ja muutama lommo autoihin / vastaantuleviin pyöräilijöihin.
        Kaikki törmäykset pyöräilijöihin ovat johtuneet siitä, että vastaantulija harhailee kännykkää katsoen suoraan eteen ja autoilijoiden konepelti on tullut tutuksi liikenneympyrää kiertävillä pyöräteillä, joissa autoilijat eivät kerta kaikkiaan ymmärrä olevansa väistämisvelvollisia pyörätiehen nähden niin tullessaan liikenneympyrään kuin myös poistuessaan siitä, eli aina.

        nuo vaaratilanteet joissa pyörätiet kohtaavat kuopan pohjalla ovat myös valitettavan yleisiä ja aivan puhtaasti liikennesuunnittelun aikaansaamia. itsellä ei ole tuollaisissa paikoissa kolahtanut, mutta en yhtään ihmettele, että noissa liikennesuunnittelun kukkasissa saadaan kolisemaan, jopa kuolettavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        noin 100% autoilijoista ei hidasta vaikka näkisivät sivutieltä / kolmion takaa lähestyvää liikennettä. Luotto kolmioon on vankkumatonta, sanoo tieliikennelaki asiasta mitä tahansa. Joka tapauksessa oikeudessa kolmion takaa tullut tuomitaan, ellei kyse ole peräänajon asteelle myöhästyneestä tilanteesta, jolloin oikeus ratkaisee onko kyseessä peräänajo vai kolmion takaa tulleen törttöily. Rajatilanteessa molemmat saavat tuomion.

        ja varmasti pyöräilijät ovat keskimäärin varovaisempia noissa "tulee vasemmalta" tai "tulee komion takaa" tilanteissa, kun suojana ei ole turvakoria.ja kuutta turvatyynyä. mutta alamäen tuoma houkutus on suuri.

        itse pyöräilen paljon ja onhan siinä sattunut ja tapahtunut. yksi pyörä lunastukseen ja jokunen mustelma itseen ja muutama lommo autoihin / vastaantuleviin pyöräilijöihin.
        Kaikki törmäykset pyöräilijöihin ovat johtuneet siitä, että vastaantulija harhailee kännykkää katsoen suoraan eteen ja autoilijoiden konepelti on tullut tutuksi liikenneympyrää kiertävillä pyöräteillä, joissa autoilijat eivät kerta kaikkiaan ymmärrä olevansa väistämisvelvollisia pyörätiehen nähden niin tullessaan liikenneympyrään kuin myös poistuessaan siitä, eli aina.

        nuo vaaratilanteet joissa pyörätiet kohtaavat kuopan pohjalla ovat myös valitettavan yleisiä ja aivan puhtaasti liikennesuunnittelun aikaansaamia. itsellä ei ole tuollaisissa paikoissa kolahtanut, mutta en yhtään ihmettele, että noissa liikennesuunnittelun kukkasissa saadaan kolisemaan, jopa kuolettavasti.

        Väitteesi prosentuaalisesta osuudesta ei pidä paikkansa. Itse väistän takuuvarmasti tilanteissa, jos näyttää siltä, että se toinen ei väistämisvelvollisuudestaan huolimatta väistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi prosentuaalisesta osuudesta ei pidä paikkansa. Itse väistän takuuvarmasti tilanteissa, jos näyttää siltä, että se toinen ei väistämisvelvollisuudestaan huolimatta väistä.

        Juu, kyllä. Se vaan on sellainen juttu, että näin tekevät kaikki. Mutta siihen asti, että tilanne on ilmiselvä, hidastamista ei tapahdu ja joskus hidastaminen itsessään aiheuttaa onnettomuuden kun molemmat suorittavat hidastamisen, mutta vain kohdistavat sillä törmäämisen.
        Väistämisvelvollinen pyöräilijä tietysti yrittää minimoida energian menetyksen hidastamalla juuri sen verran, että etuoikeutettu ehtii ensin risteyksestä...mitä tapahtuu kun etuoikeutettu hidastaa myös?
        Ihan sama tuo kännykkäpyöräilijän väistäminen. Jos ajat pyörällä pyörätien oikeassa laidassa ja vastaantuleva kännykkäpyöräilijä ajautuu eteesi suurella kohtaamisnopeudella. väistätkö vasemmalle vai oletako vastaantulevan viime hetkellä huomaavan virheensä ja väistävän oikealle. Jos molemmat tekevät väistöliikeen kolisee, jos kumpikaan ei tee, kolisee. Ojaan väistämisen aikaikkuna yleensä on kuitenkin liian lyhyt. Alppitorvi polkupyörän pakollisena varusteena ehkä olisi se ratkaisu, kun tiedämme kilikellon riittämättömäksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kyllä. Se vaan on sellainen juttu, että näin tekevät kaikki. Mutta siihen asti, että tilanne on ilmiselvä, hidastamista ei tapahdu ja joskus hidastaminen itsessään aiheuttaa onnettomuuden kun molemmat suorittavat hidastamisen, mutta vain kohdistavat sillä törmäämisen.
        Väistämisvelvollinen pyöräilijä tietysti yrittää minimoida energian menetyksen hidastamalla juuri sen verran, että etuoikeutettu ehtii ensin risteyksestä...mitä tapahtuu kun etuoikeutettu hidastaa myös?
        Ihan sama tuo kännykkäpyöräilijän väistäminen. Jos ajat pyörällä pyörätien oikeassa laidassa ja vastaantuleva kännykkäpyöräilijä ajautuu eteesi suurella kohtaamisnopeudella. väistätkö vasemmalle vai oletako vastaantulevan viime hetkellä huomaavan virheensä ja väistävän oikealle. Jos molemmat tekevät väistöliikeen kolisee, jos kumpikaan ei tee, kolisee. Ojaan väistämisen aikaikkuna yleensä on kuitenkin liian lyhyt. Alppitorvi polkupyörän pakollisena varusteena ehkä olisi se ratkaisu, kun tiedämme kilikellon riittämättömäksi?

        Luulotauti on paha tauti. Luulee ja kuvittelee kaikenlaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi prosentuaalisesta osuudesta ei pidä paikkansa. Itse väistän takuuvarmasti tilanteissa, jos näyttää siltä, että se toinen ei väistämisvelvollisuudestaan huolimatta väistä.

        Juupas joo, näin minäkin teen, eli väistän aina kun se vain suinkin on tarpeen. En luota koskaan kenenkään toisen väistämis velvollisuuksiin. Jo valojen vaihtuessa risteyksessä itselle vihreäksi, lähden tarkkana kuin porkkana seuraamaan, tuleeko joku punaisia päin. Enhän minä voita siinä mitään, jos tulisi törmäys sen väistämis velvollisen takia.


      • Anonyymi
        UUSI

        Eli pitäisi tehdä esteitä pyörätielle jolloin saataisiin nopeus pois.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        noin 100% autoilijoista ei hidasta vaikka näkisivät sivutieltä / kolmion takaa lähestyvää liikennettä. Luotto kolmioon on vankkumatonta, sanoo tieliikennelaki asiasta mitä tahansa. Joka tapauksessa oikeudessa kolmion takaa tullut tuomitaan, ellei kyse ole peräänajon asteelle myöhästyneestä tilanteesta, jolloin oikeus ratkaisee onko kyseessä peräänajo vai kolmion takaa tulleen törttöily. Rajatilanteessa molemmat saavat tuomion.

        ja varmasti pyöräilijät ovat keskimäärin varovaisempia noissa "tulee vasemmalta" tai "tulee komion takaa" tilanteissa, kun suojana ei ole turvakoria.ja kuutta turvatyynyä. mutta alamäen tuoma houkutus on suuri.

        itse pyöräilen paljon ja onhan siinä sattunut ja tapahtunut. yksi pyörä lunastukseen ja jokunen mustelma itseen ja muutama lommo autoihin / vastaantuleviin pyöräilijöihin.
        Kaikki törmäykset pyöräilijöihin ovat johtuneet siitä, että vastaantulija harhailee kännykkää katsoen suoraan eteen ja autoilijoiden konepelti on tullut tutuksi liikenneympyrää kiertävillä pyöräteillä, joissa autoilijat eivät kerta kaikkiaan ymmärrä olevansa väistämisvelvollisia pyörätiehen nähden niin tullessaan liikenneympyrään kuin myös poistuessaan siitä, eli aina.

        nuo vaaratilanteet joissa pyörätiet kohtaavat kuopan pohjalla ovat myös valitettavan yleisiä ja aivan puhtaasti liikennesuunnittelun aikaansaamia. itsellä ei ole tuollaisissa paikoissa kolahtanut, mutta en yhtään ihmettele, että noissa liikennesuunnittelun kukkasissa saadaan kolisemaan, jopa kuolettavasti.

        Et näe ongelman ydintä.
        Autoilijat kyllä tietävät väistämisvelvollisyydesta mutta liikenneympyrää kiertävä pyöräilijä on jatkuvasti siinä sokean pisteen alueella jolloin autoilija ei näe pyöräilijää.
        Pyöräilijän vauhti voi olla myö nopeampi kuin autoilijan jolloin hetki aiemmin tarkistettu tilanne muuttuu nopeasti.
        Autoilija ei voi ajaa siten että katsoo jatkuvasti sivulle, on pakko katsoa myös eteenpäin.

        Ongelma korjaan tusi jos pyöräilijä itse olisi aktiivinen, olisi näkyvä, hiljentäisi risteykseen, antaisi aikaa ja näkyisi autoilijalle.
        Reagtioaika on n. 1 sekuntti +- jotain ja menee 1-2 sekunttia ennenkuin auto pysähtyy.

        Myös pyäräilijällä on velvollisuus estää onnettomuuden syntyminen ja se on ihan loogista kun ajattelee kummalle käy kipeämmin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näe ongelman ydintä.
        Autoilijat kyllä tietävät väistämisvelvollisyydesta mutta liikenneympyrää kiertävä pyöräilijä on jatkuvasti siinä sokean pisteen alueella jolloin autoilija ei näe pyöräilijää.
        Pyöräilijän vauhti voi olla myö nopeampi kuin autoilijan jolloin hetki aiemmin tarkistettu tilanne muuttuu nopeasti.
        Autoilija ei voi ajaa siten että katsoo jatkuvasti sivulle, on pakko katsoa myös eteenpäin.

        Ongelma korjaan tusi jos pyöräilijä itse olisi aktiivinen, olisi näkyvä, hiljentäisi risteykseen, antaisi aikaa ja näkyisi autoilijalle.
        Reagtioaika on n. 1 sekuntti - jotain ja menee 1-2 sekunttia ennenkuin auto pysähtyy.

        Myös pyäräilijällä on velvollisuus estää onnettomuuden syntyminen ja se on ihan loogista kun ajattelee kummalle käy kipeämmin.

        Valtaosa autoilijoista näkee pyöräilijät ongelmitta, ja osaa antaa tietä. Mutta sitten on se todella vaarallinen ryhmä autoilijoita, jotka eivät ymmärrä tai eivät halua antaa tietä. Pyöräilijän on oltava noissa tilanteissa tarkkana ja valmiina pelastamaan oma henkensä.


    • Anonyymi

      Tällä kerralla melko maltillisia vastauksia, koska mukana ei ollut yhtäkään autoa jota voisi syyttää. Täällä on muutama kirjoittelija, joka saa jokaisen pyöräonnettomuuden autoilijan syyksi, olkoon todellinen syy kenessä tahansa. Ikävä tapaus tämäkin, joka olisi voitu välttää normaalilla varovaisuudella ja ennakoimalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3033
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2675
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2295
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      36
      1793
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1360
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe