Typerä sinkkupörriäinen!

Anonyymi-ap

Kyseessä siis tosiaan yksi mehiläinen/ampiainen. En minä tiedä, mutta sellainen hoikka ja raidallinen.
Rakensi taas pesää parvekkeelle! Joka kesä sama juttu!?
Heti kun se häipyi, pistin parvekkeen lasit kiinni ja linttasin sen pesänalun.

Menkööt mokoma piikkiperse vaikka metsään rakentelemaan!

>simiti<

30

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Oikein teit, ei ampiaisen kuulu pesiä ihmisen asumukseen, pesikööt metsissä ja niissä suojelluisssa metsissä, siellä on tilaa pesiä.
      Se oli ampiainen sellainen hoikka ja raidallinen.
      Mehiläinen on pörröisempi ja kimalainen myöskin ja ne erottaa ampiaisesta.
      Kimalainen ja mehiläinen eivät ole ärhäköitä, kuten ampiainen ja varsinkin loppukesästä ja syksyllä ampiaiset ovat ärhäköitä ja jos niillä on pesä asunnossa paikassa, jossa kuljet, niin kyllä pelmahtaa ampiaisparvi pesästä, jos ovi vaikka kolahtaa ja kimppuun käyvät herkästi.

• Anonyymi

Se on hankala juttu kun niitä pörriäisiä tarvitaan ja niiden määrät ovat virallisten linjausten mukaan vähenemässä. Kuitenkin itsekin pyrin eroon ampiaisista silloin kun ne löytävät tiensä parvekkeelleni. Suihkutettavat dödöt, hajuvedet ja partavedet tehoavat tehokkaasti niihin. Kaikkein tehokkainta olisi hankkia kasvisumutin paitsi veden ja kukkien kastelun sijaan täyttää se vaikkapa sillä hajuvedellä. Sillä kun spruuttaa ampiaisia ja kärpäsiä kohti niin ne menettävät toimintakykynsä.

Sitten ne voi listiä. Ampiainen on todella sitkeä tapaus saada listittyä. Pelkkä veden spruuttaus voi viedä niiltä hetkellisesti lentokyvyn eli sekin voi helpottaa niiden listimistä. Näin eilen ulkona maassa jonkin ruskeanoranssihtavan solakan ötökän. Noin ampiaisen kokoinen. En ole varma oliko sillä siipiä. Ehkä se oli jokin eksoottinen laji kun etelärannikolla kuitenkin asun. Ei ollut herhiläinen, ehkä jonkin sortin lentomuurahainen.

• Anonyymi

Ampiainen on helppo listiä, kun sieppaa sen hyönteishaavilla ja sitten puukalikalla vaan kalauttaa, niin siinä oli se ampiainen.

• Anonyymi

Eikai ne ampiaiset paljoa pölytä no vähänhän nekin kai, syöväthän ne mettä ja omeniakin ne kyllä syövät, imevät omenamehua, purevat reiän omenan kuoreen ja juovat omena mehua, kerran näin ihmettelin sitä.

Täällä on moottoripörriäisiä paljon, aamulla jo aikaisin chopper-ihmiset menevät paikoilleen erääseen omaan paikkaansa tästä.

Ja mopopojat ja tytötkin menevät, pääasiassa tytöillä on niitä skootereita, ne eivät paljoa pörise.

• Anonyymi

Linnut varmaan napsivat niitä ilmasta, ainakin nuo pääskyset. South parkissa Cartman pöristeli omasta takaa kun oli ensin nauttinut omenamehua. "Get to the choppa"! - Kalifornian kuvernööri, a.k.a. T-101.

• Anonyymi

... naapuri näytti saaneensa moponsa eli 1100-kuutioisen melko uuden Hondansa katokseen normipaikalleen näytti tulevankin jo kohtaqaq kuuluu Dominator-tuplaputkien pörinää hehheh

• Anonyymi

..olin vessassa, pissimässä arvasin että kohta lähtee naapuri 1100 Hondallaan, kuului jo vessankin asti kun käynnistää, Dominator-pakoputkien ääni heh...

Hänellä on hauskaa ajella... tuollakin mopedillaan kesäisin aina... :D

Minä en viitsisi vaivautua, paitsi mökkiolosuhteissa mopolla ja sellaista rassata huviksi :D

• Kukin tekee miten parhaaksi näkee ja onhan se toki ampiaispesä lahkeen suussa selkeä ongelma.

Ampiainen on erittäin hyödyllinen pölyttäjä ja käyttää runsaasti kirvoja sekä toukkia ravinnoksi, joten jos on puutarhaa omalla pihalla/tontilla, kannattaa antaa ampiaispesien olla, mikäli ne ei ihan kattokruunuun sitä pesää tee.

• Anonyymi

Mä en tiennyt, että ampiaiset ovat pölyttäjiä. Olem aina kuvittelut niiden olevan lihansyöjiä ja toki syövän myös makeaa, mutta en isommin pölyttävän mitään. No oma vika kai, kunnen ole vaivautunut edes googlea käyttämään. No toisaalta mä kyllä annan niiden olla ihan rauhassa, vaikken ole niitä pölyttäjinä pitänytkään.

• Anonyymi kirjoitti:

Mä en tiennyt, että ampiaiset ovat pölyttäjiä. Olem aina kuvittelut niiden olevan lihansyöjiä ja toki syövän myös makeaa, mutta en isommin pölyttävän mitään. No oma vika kai, kunnen ole vaivautunut edes googlea käyttämään. No toisaalta mä kyllä annan niiden olla ihan rauhassa, vaikken ole niitä pölyttäjinä pitänytkään.

Kyllä ne pölyttävät ja melko ahkerasti vieläpä, mettä ja muita hyönteisiä etsiessään. Itse aikuinen ampiainen ei syö muita hyönteisiä, vaan mettä ja esim. hedelmien sekä marjojen mehua, mutta ne "lihat", proteiini tarvitaan tosiaan niille pesän pikkuisille kasvumateriaaliksi.

Ampiainen voi olla viheliäinen naapuri, mutta itse olen pyrkinyt jättämään niiden pesät rauhaan, elleivät nyt ole todella hankalassa paikassa elinpiiriäni. Pääosin mökilläkin elämän voi järjestellä hiukan uusiksi kesän yli, niin ei tule konflikteja ampiasten kanssa vaikka pesä olisikin omasta mielestäni väärässä paikassa.

• UUSI
        randombypasser kirjoitti:

Kyllä ne pölyttävät ja melko ahkerasti vieläpä, mettä ja muita hyönteisiä etsiessään. Itse aikuinen ampiainen ei syö muita hyönteisiä, vaan mettä ja esim. hedelmien sekä marjojen mehua, mutta ne "lihat", proteiini tarvitaan tosiaan niille pesän pikkuisille kasvumateriaaliksi.

Ampiainen voi olla viheliäinen naapuri, mutta itse olen pyrkinyt jättämään niiden pesät rauhaan, elleivät nyt ole todella hankalassa paikassa elinpiiriäni. Pääosin mökilläkin elämän voi järjestellä hiukan uusiksi kesän yli, niin ei tule konflikteja ampiasten kanssa vaikka pesä olisikin omasta mielestäni väärässä paikassa.

Mökillä kun istahdat huussiin kakkoselle ja huomaat siinä istuessasi pari pörisevää pesää, niin tulee äkkiä Raid-pulloa ikävä. 😂

• Anonyymi
        UUSI
        Mu5tasydän kirjoitti:

Mökillä kun istahdat huussiin kakkoselle ja huomaat siinä istuessasi pari pörisevää pesää, niin tulee äkkiä Raid-pulloa ikävä. 😂

Missä päin tämä mökki on? Kun minä olin pieni niin meillä oli kesämökki, miksi en muista oliko siellä ampiaisia tai muita hyönteisiä. Joku hiiri siellä ainakin oli. Oli käynyt talven aikana kesämökillämme. En tiedä mitenkä se oli päässyt sisälle?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Missä päin tämä mökki on? Kun minä olin pieni niin meillä oli kesämökki, miksi en muista oliko siellä ampiaisia tai muita hyönteisiä. Joku hiiri siellä ainakin oli. Oli käynyt talven aikana kesämökillämme. En tiedä mitenkä se oli päässyt sisälle?

Eli edellisen kirjoitti FHL eli UTR

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eli edellisen kirjoitti FHL eli UTR

Mökki on Kainuussa. Mulla on tapana ensimmäisenä tarkistaa ja putsata huussi, varsinkin jos on tiedossa, että teinit ovat lähdössä mukaan seuraavalla kerralla.

Talven jäljiltä siivoaminen on oma lukunsa, kun sitä hiirenkakkaa on aina jonkin verran. Hiiret menevät niin pienistä aukoista sisään joka paikkaan, että ei uskoisi, jos ei olisi nähnyt.
        Pitää välillä käyttää kissoja mökillä, niin hiirille tapahtuu luonnollinen poistumo.

• Anonyymi
        UUSI
        Mu5tasydän kirjoitti:

Mökki on Kainuussa. Mulla on tapana ensimmäisenä tarkistaa ja putsata huussi, varsinkin jos on tiedossa, että teinit ovat lähdössä mukaan seuraavalla kerralla.

Talven jäljiltä siivoaminen on oma lukunsa, kun sitä hiirenkakkaa on aina jonkin verran. Hiiret menevät niin pienistä aukoista sisään joka paikkaan, että ei uskoisi, jos ei olisi nähnyt.
        Pitää välillä käyttää kissoja mökillä, niin hiirille tapahtuu luonnollinen poistumo.

Mu5tasydän: "Mökki on Kainuussa. Mulla on tapana ensimmäisenä tarkistaa ja putsata huussi, varsinkin jos on tiedossa, että teinit ovat lähdössä mukaan seuraavalla kerralla.

Pitää välillä käyttää kissoja mökillä, niin hiirille tapahtuu luonnollinen poistumo."

Ehkä meilläkin oli joskus räystään alla joku pesä. Kerran vain oli hiiri tehnyt papanoita sisälle, ei ollut joka talvi.

Sukulaisilla on kesämökki Kainuussa. On tullut kerran käytyä siellä. Muistaakseni heillä oli sähköt ja juokseva vesi. Kesämökki on aika moderni toisin kuin meillä, jossa oli vain tupa ja sauna. Rantasaunaksi sitä sanottiin. Nukuimme asuntovaunussa kesäisin kesämökin vieressä.

Hyvää mökkikesää!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mu5tasydän: "Mökki on Kainuussa. Mulla on tapana ensimmäisenä tarkistaa ja putsata huussi, varsinkin jos on tiedossa, että teinit ovat lähdössä mukaan seuraavalla kerralla.

Pitää välillä käyttää kissoja mökillä, niin hiirille tapahtuu luonnollinen poistumo."

Ehkä meilläkin oli joskus räystään alla joku pesä. Kerran vain oli hiiri tehnyt papanoita sisälle, ei ollut joka talvi.

Sukulaisilla on kesämökki Kainuussa. On tullut kerran käytyä siellä. Muistaakseni heillä oli sähköt ja juokseva vesi. Kesämökki on aika moderni toisin kuin meillä, jossa oli vain tupa ja sauna. Rantasaunaksi sitä sanottiin. Nukuimme asuntovaunussa kesäisin kesämökin vieressä.

Hyvää mökkikesää!

Edellinen FHL eli UTR. Anonyyminä ei muista vielä allekirjoittaa, kun rekattuna ei tarvinnut sitä tehdä.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Edellinen FHL eli UTR. Anonyyminä ei muista vielä allekirjoittaa, kun rekattuna ei tarvinnut sitä tehdä.

Kiitos samoin, joo tämä on kans sellainen mukavuudeton kesämökki. Joskus ehkä kaipaisi muuta kuin kantovettä, mutta näillä mennään toistaiseksi.

• UUSI
        Mu5tasydän kirjoitti:

Kuten jo aiemmin totesin, annan ampiaisten olla, elleivät ole pahasti häiriöksi. On sitäkin sattunut, että huussin luukun kanteen on tehtynä pesä, sinne sisäpuolelle. Se vaati hiukan toimenpiteitä.

• Mulla oli pirskatin ampiainen tehnyt pesäkotelon riippukeinun tyynyyn. Meinasin tänään istahtaa leppoisasti riipputuoliin neulomaan Pujikselle villasukkaa.. onnekseni pöyhin tyynyjä ja huomasin pesäkotelon.

Eipä ollut menemistä siihen sen jälkeen kun olin rapsuttanut pesäkotelon pois tyynystä. Ampiainen pörräili hätääntyneenä yltympäriinsä.

Mielelläni antaisin pörriäisten olla, mutta tuo, että oli mennyt lepolassiini tekemään pesän ei sopinut mulle. Ja onnekseni huomasin sen ennenkuin rojahdin siihen.

• Anonyymi

Haluaako ne ryhtyä cityamppareiksi, kun noin hanakasti tunkeutuvat toisten reviirille?

Kerran toki avasin parvekkeen oven omissa ajatuksissani. Sisälle pölähti joku pikkulintu paniikissa.

Noh, availin kaiken mahdollisen ja reppana vihdoin löysi ulos. Se ei kyllä varmana tehnyt sitä tahallaan. Mutta harvalla on pikkulintu pörrännyt pitkin huoneistoa. Mulla on.

Miksihän vedän puoleeni kaikkia luontokappaleita? Useat koiratkin haluaisivat lähteä mukaani.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haluaako ne ryhtyä cityamppareiksi, kun noin hanakasti tunkeutuvat toisten reviirille?

Kerran toki avasin parvekkeen oven omissa ajatuksissani. Sisälle pölähti joku pikkulintu paniikissa.

Noh, availin kaiken mahdollisen ja reppana vihdoin löysi ulos. Se ei kyllä varmana tehnyt sitä tahallaan. Mutta harvalla on pikkulintu pörrännyt pitkin huoneistoa. Mulla on.

Miksihän vedän puoleeni kaikkia luontokappaleita? Useat koiratkin haluaisivat lähteä mukaani.

>simiti<

Se oli sellainen ruskea. Onko se varpunen?

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

>simiti<

Olet vissiin sitten niin symppis.

Mulla on käynyt sisällä sorsa, orava, varpunen ja hiiri. Myös harakka melkein. Oli tuuletusikkunan välikössä raakkumassa.

Pari vuotta sitten oli paljon perhosia.

Asun ensimmäisessä kerroksessa hieman puistoisella alueella ja kesäisin pidän paljon pihan ovea auki. Elukat tuppaavat sisään.

Se orava oli jopa niin röyhkeä, että kiipesi päälleni kun nukuin.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Olet vissiin sitten niin symppis.

Mulla on käynyt sisällä sorsa, orava, varpunen ja hiiri. Myös harakka melkein. Oli tuuletusikkunan välikössä raakkumassa.

Pari vuotta sitten oli paljon perhosia.

Asun ensimmäisessä kerroksessa hieman puistoisella alueella ja kesäisin pidän paljon pihan ovea auki. Elukat tuppaavat sisään.

Se orava oli jopa niin röyhkeä, että kiipesi päälleni kun nukuin.

Noh, se orava vain tuli tassuttelemaan, kun olet niin ystävällinen.
        Aikoinaan, kun kissat oli vielä eläviä niin tulivat hetkittäin tassuttelemaan ja pörisemään.

Kerran tuli yöllä naaman päälle. En tiedä yrittikö kolli tappaa mua, vai oliko vain ajatusvirhe. Bitti vinossa?

Mutta kyllä muutkin eliöt ovat kivoja, kuin ihminen.

Olenhan muistanut kertoa Teppo kärpäisestä?

>simiti<

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Noh, se orava vain tuli tassuttelemaan, kun olet niin ystävällinen.
        Aikoinaan, kun kissat oli vielä eläviä niin tulivat hetkittäin tassuttelemaan ja pörisemään.

Kerran tuli yöllä naaman päälle. En tiedä yrittikö kolli tappaa mua, vai oliko vain ajatusvirhe. Bitti vinossa?

Mutta kyllä muutkin eliöt ovat kivoja, kuin ihminen.

Olenhan muistanut kertoa Teppo kärpäisestä?

>simiti<

Kyllä olet muistanut. Teppo-kärpänen on sinun vakiovieraasi joka vuonna. Mutta ei haittaa koskaan vaikka kertoisit samoja juttuja. Ymmärrän puoliaivoisuutesi ja sen tuomia haasteita.

Me ruokittiin sitä oravaa pähkinöillä ja yksi aamu se oli todellakin niin röyhkeä, että tuli tuuletusikkunasta sisään aamuyöstä ja tassutteli päälläni kun heräsin. Suutuin ihan vimmatusti. Se suatanan kirppusäkki oli mun sängyssäni. Huusin sille vihaisena ja tajusi sentään livahtaa ulos samaa tietä kuin oli tullutkin. Tämä on jo vanha tarina.

• Anonyymi

niimpä niin siitä toteatkin että ampiaspesä kannattaa siirtää oman asunnonkin sisälle ja paljon kasveja jotta pörräilevät pistelevät sinua aam,ui-illoinkin, ylläkin

• Mökillä löysin ampiaispesän puutarhavajasta. Löin sitä rautalapiolla aina toistuvasti yhden kerran ja sitten juoksin taas pakoon. Viimein olin hakannut koko pesän paskaksi ja sillä niistä pääsi. Tunsin tosin suunnatonta mielipahaa tuhotessani koko yhdyskunnan, sillä uskon että kaikki elämä on arvokasta. Olen kuitenkin allerginen ampiaisen pistolle, joten pakko siitä oli eroon päästä.

• Anonyymi

Menkööt muualle rakentelemaan. Tosin tämän hallituksen luontotuhon takia ei amppareilla oikein ole vaihtoehtoja.

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

Menkööt muualle rakentelemaan. Tosin tämän hallituksen luontotuhon takia ei amppareilla oikein ole vaihtoehtoja.

>simiti<

Sepä se. Ihminen tunkeutuu joka paikkaan, eikä eläimillä ole enää tilaa elää.

• UUSI

Tuskin toi kovin suuri rike on. Yrittäähän Orpo tuhota tänkin yhteiskunnan, vaikka me sitä ihan näännyksiin asti yritetään rakentaa. Vai onkohan Orpo jotenkin meille allerginen ja siks noin vihamielinen?

• Anonyymi

sitä se bmw-auto teettää, sinkkuutta..

mutta täällä nyrt on vähän äänekäs paikka joku tyttö asumassu, hän lähtee aina aikaisin töihin... ajattelin ehdoyttaa hänelle että jos tuonne keittiön puolelle nukkumissänky jos kaupungin liikenteen äänet haittaavat...

nooh en ole vielä kyseistä tyyttlöå vielä tavanannut..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      396
      2082
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1929
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      249
      1404
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      81
      1041
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      965
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      938
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      808
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      779
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      750
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      724
    Aihe