Mansikkakiisselin ohje?

Meri75

Kertokaas hyvä mansikkakiisselin ohje.. millain saatte onnistumaan parhaiten. Tuntuu että itse olen aika huono muutenkin ruoanlaitossa. auttakaa huonoa kokkia :D

13

15309

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiisseliexpertti

      Tee laihahkoa mehua, esim sekamehua puoli litraa.
      Sekoita osaan sitä mehua perunajauhoa, n.2 rkl jos haluat kiisselistä paksuhkoa.
      Kuumenna se loppumehu kiehuvaksi, levy kiinni. ota kattila sivuun hetkeksi.
      Kaada se perunajauhovelli (muista sekoittaa ensin juoksevaksi ennenkuin kaadat)juoksevana nauhana sinne kuumaan mehuun, älä sekoita liikaa.
      Laita kattila takaisin levylle ja nyt vahdit tarkkana. Kun se kiisseli kuplahtaa siellä pari-kolme-ehkä neljä kertaa (ei saa kiehua enää)
      katso, kirastuuko, jos ei, pari kuplausta vielä.
      Mansikat sulla on siinä vieressä, nyt laita osa niistä siihen kiisselipohjaan, ja taas pari kuplahdusta. loput mansikat sitten kun on kuplimishomma ohi.
      Kokeile tällä ensin, seuraavaksi voit jo tehdä litran. Muista kapeana nauhana, muuten tulee möykkyjä.
      Älä laita jääkaappiin, ripottele päälle hienoasokeria ja jätä pöydälle jäähtymään.

      Toinen konsti on tämä: kaikki ainekset kattilaan, seisot vieressä ja sekoittelet välillä ja taas ootat kun kuplahtaa muutaman kerran ja se kiisseli kirkastuu.
      Näillä voit tehdä kiisseleitä vaikka mistä.
      Perunajauhopaketin kyljessäkin on ollut hyvä ohje.

      • Meri75

        Eiköhän tuol ohjeella pääse aika pitkälle.. :) täytyy huomenna kokeilla..


      • nipottaa?

        Nesteen tulisi olla 60-asteista, kun siihen kaadetaan suuruste. Muuten tulee "klimppisoppaa". Eli, kun alkaa höyry nousta, niin kattila levyltä jne.

        Ei saa vatkata, koska silloin tulee liisteriä (Huom! Kokemusta on) =)


      • kiisseliexpertti
        nipottaa? kirjoitti:

        Nesteen tulisi olla 60-asteista, kun siihen kaadetaan suuruste. Muuten tulee "klimppisoppaa". Eli, kun alkaa höyry nousta, niin kattila levyltä jne.

        Ei saa vatkata, koska silloin tulee liisteriä (Huom! Kokemusta on) =)

        olisit lukenut kunnolla, sori vaan!


      • hermostu...
        kiisseliexpertti kirjoitti:

        olisit lukenut kunnolla, sori vaan!

        mutta "kiehuva" ja 60-asteinen on eri =)


      • ssssss
        hermostu... kirjoitti:

        mutta "kiehuva" ja 60-asteinen on eri =)

        kun sen kattilan ottaa pois levyltä. jos se ei ole tarpeeksi kuumaa, niin pieleen menee kans.


    • Meri75

      Kiitos ohjeesta.. kokeilin.. :) näköjään saa huomata että hyvät ohjeet kun saa niin vähän huonompikin kokki onnistuu.. ei ainakaan muksut kauheesti valittaneet :D

    • avovaimoke

      itse teen yleensä niin et kiehutan veessä semmosen pikkupussukallisen pakastemansikoita (ei oo niin tarkkaa,vettäki jotai puolesta litrasta litraan) ja sit ku ne on vähä aikaa kiehunu niin vatkaan vispilällä mansikat hajalle. kiehumisen aikana on tehny kuppiin perunajauhosuurusteen ja kaadan sitä ohuena nauhana seokseen sen verran et se sakenee. senhän näkee sit siinä millon se on tarpeeks sakeaa,jokaisella on tässäkin oma makunsa.ja sit vaan lopuks perään sokeria ja vaniljasokeria paljon ja nam! tää on hyvä jos ei tykkää mansikoista kokonaisina löllykköinä seassa mut haluaa silti mansikkaisen sopan =) ja muista marjoista voi tehä samalla lailla jos ei halua kokonaisia marjoja sekaan. ja mehua ei tarvi erikseen,vesi käy nesteenä.

    • Tanja2004

      mä oon sekottanu litraan kylmää vettä perunajauhoja sopivan määrän, riippu kuin paksua haluaa, sekä sokeria kiehauttanut koko ajan
      sekoittaen ja sen jälkeen ottanut pois levyltä ja laittanut mansikat sekaan. ja sokeria päälle, nam.=)

    • Kotikokki

      Muutoin sama idea että kuumennetaan marjat, vesi ja sokeri kiehuvaksi ja lisätään vesitilkkaan sekoitettu suurus. Minä käytän ohrakasta koska mielestäni se on perunajauhoa parempaa, tosin myös kalliimpaa.

      Osan marjoista voi lisätä vasta sen jälkeen kun kattila on otettu pois liedeltä. Marjat ovat näin syötävämpiä. Toinen vaihtoehto on käyttää kahta marjalaatua. Toisesta keittää sokerin ja veden kanssa kiisselin ja toiset marjat lisää kuumaan kiisseliin.

      • ohrakkaalla..

        samallalailla läpikuultavaa vai oliko minulla vain joku vikavikavika, kun tuli niin sameaa kiisseliä kerran, kun kokeilin perunajauhon puutteessa ohrakasta?


    • Actou59
    • ghrtmg77

      lol te ette osaaa mitää täääääääääään hahahahahahahahhiihihihihihih

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe