Jamalista löytynyt harvinaisia maametalleja. Yle uutisoi.

Anonyymi-ap

Lieksan Jamalista löytyi harvinaisia maametalleja – Saunakyläyrittäjä Herra J pelkää matkailun tuhoutuvan kaivoshankkeen myötä

Yle Uutiset – Lieksa, 16. kesäkuuta 2025

Lieksan Jamalin alueella on tehty merkittävä löytö: kallioperästä on paikannettu useita harvinaisia maametalleja, joita käytetään muun muassa akkuteollisuudessa, uusiutuvassa energiassa ja korkean teknologian sovelluksissa.

Geologian tutkimuskeskus (GTK) ja suomalais-ruotsalainen kaivosyhtiö NordTerra Exploration ovat käynnistäneet alustavat tutkimusporaukset alueella. Tämä on herättänyt levottomuutta paikallisten keskuudessa – erityisesti matkailuyrittäjien parissa.

Yksi heistä on Herra J, joka pyörittää suosittua saunakylää Jamalissa järven rannalla.

– Täällä ei tarvita kaivosta, täällä tarvitaan hiljaisuutta, puhdasta vettä ja savusaunan löylyä. Siinä ei mikään harvinainen metalli auta, Herra J sanoo.

Hän ei halua nimeään julkisuuteen, mutta kertoo saunakylän olevan vuosien työn tulos ja elinehto alueelle.

”Luonto on meidän vetonaula”

Jamalista on viime vuosina kehkeytynyt nouseva kotimaanmatkailun helmi: luontoretkeily, perinteinen saunakulttuuri ja revontulien bongaaminen ovat tuoneet alueelle kävijöitä ympäri Suomen ja ulkomailtakin. Nyt nämä vetonaulat saattavat jäädä kaivoskoneiden varjoon.

– Jos ihmiset alkavat pelätä porauksia, tärinää tai vesistön pilaantumista, koko bisnes kuolee. Eivät matkailijat halua tulla detox-lomalle kaivosalueelle, Herra J sanoo.

Yhtiö: “Tutkimusvaihe vasta meneillään”

NordTerra Explorationin mukaan alueella ei vielä päätetä kaivoksen perustamisesta, vaan kyseessä on “mahdollisuuksien kartoittaminen”. Yhtiö lupaa, että kaikki toimenpiteet tehdään ympäristölainsäädännön puitteissa.

– Ymmärrämme paikallisten huolen. Haluamme käydä avointa vuoropuhelua ja arvioida hankkeen vaikutukset huolellisesti, sanoo yhtiön edustaja Anu Lintula.

GTK:n mukaan alustavat näytteet viittaavat arvokkaisiin esiintymiin, mutta matka mahdolliseen kaivokseen on pitkä ja edellyttää laajoja lupaprosesseja.

Lieksan kaupunki kahden tulen välissä

Lieksan kaupunginjohto suhtautuu tilanteeseen varovaisen kiinnostuneesti. Toisaalta kaivos voisi tuoda alueelle investointeja ja työpaikkoja, toisaalta pelätään matkailuelinkeinon rapautumista.

– Haluamme selvittää vaikutukset tarkkaan ennen kuin otamme kantaa, sanoo kaupungin elinkeinopäällikkö Katri Räsänen. – Alueen luontoarvot ja matkailupotentiaali ovat meille erittäin tärkeitä.

Herra J kuitenkin epäilee, että kun raha alkaa liikkua, hiljaisuus jää toiseksi.

– Jos täällä ruvetaan jyrsimään vuoria auki ja rekat ajaa yötä päivää, tämä ei ole enää Jamali. Tämä on sitten vain joku vanha kylä Lieksassa, josta tuli muistomerkki.

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Kuka on salaperäinen herra J?

• Anonyymi
        UUSI

Mr. Jatkuvasyyttely, kavereiden kesken Jatkis vaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5243
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      567
      2670
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      19
      2412
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2230
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      2057
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1654
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1545
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      127
      1271
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      128
      956
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      899
    Aihe