Nyt viimepäivinä on keskusteltu suomalaisen ruuan huonosta maineesta, monet ovat siitä ihmeissään ja kehuvat kuinka hyvää suomalainen ruoka on. Nyt haluaisin kuulla mikä on SUOMALAINEN lempiruokasi?
Sekä mikä on lempiruokasi suomalaisista raaka-aineista valmistettu ulkomaalainen ruoka?
Suomalainen lempiruokasi?
16
1506
Vastaukset
- vast
parhaat ei-suomalaiset suomalaisista raaka-aineista valmistetut:
-
(ei mahdollista. en ole kai ikinä syönytkään ruokaa, joka olisi täysin suomalaisista raaka-aineista)
paras suomalainen ruoka:
perunamuusi, ohje: keitettyjä perunoita, oliiviöljyä, valkosipulia, sitruunan mehua, suolaa ja persiljaa (vettä jos tarvitsee).- 42442
Perunamuussikaan ei ole alkujaan suomalainen juttu. Näitä alkujaan suomalaisia ruokia kun on vähän
- vast
42442 kirjoitti:
Perunamuussikaan ei ole alkujaan suomalainen juttu. Näitä alkujaan suomalaisia ruokia kun on vähän
ei olekaan, varsinkaan jos siihen on käytetty kiinalaista sitruunaa, etelä-amerikkalaista perunaa, kreikkalaista oliiviöljyä, sekä välimeren sileälehtistä persiljaa, intialaisia pippureita ja portugalilaista merisuolaa, mutta perunamuusia sanotaan silti suomalaiseksi perinneruuaksi.
sanotaan sitten että en ole ikinä syönyt suomalaista ruokaa enkä ole ikinä syönyt suomalaisista raaka-aineista valmistettua ei-suomalaista ruokaa.
- käki
Ei ainakaan Kesäkeittoa yäk! Maitopohjaiset keitot ja maitopohjaisuus ruuanlaitossa on ongelma turisteillekin, vaikkei laktoosi-intoleranssista tietäis yhtään mitään. Esimerkkinä japamnilaiset, eivät siedä maitoa. Entäs voita?
Ps. Käki-elokuvassa oli oikea perinneherkkuresepti: valuutettiin poron kurkusta tuoretta verta johonkin vasan maitoon ja johan Iivana parani.- zaatar
Tuo kuulostaa jo afrikkalaisen masai-heimon tavoilta. Tätä varten ei eläintä tarvitse edes tappaa.
- Minttu
Rakastan kirjolohikeittoa! Perunoita, paljon lohta, katkarapuja, purjoa, ruohosipulia, vesiliemi, suolaa, pippuria....nami nami nam...;)
- pöh! sanon mä
katkarapu kun ovatkin suomalaisia perinneruoka-aineksia suoraan k-kaupan pakastealtaasta!
- Minttu
pöh! sanon mä kirjoitti:
katkarapu kun ovatkin suomalaisia perinneruoka-aineksia suoraan k-kaupan pakastealtaasta!
No kerro sitten mikä on sitä PERINTEISTÄ suomalaista ruokaa?? Ei kirjolohikaan varmastikaan Suomesta ole vaan Norjasta ja ruohosipuli voi olla vaikka esterin perseestä,
mutta rakastan siitä huolimatta kirjolohikeittoa ja onhan siitä se perinteinen versiokin eli joku maitolilluliemi ja seitä vähä sekaan ja kilo suolaa ja voinokare blaah blaah blaah...
Mutta oon ite kehitellyt mun omia mieltymyksiä tyydyttävän kalakeiton.
Ja mä rakastan sitä.
- lainkaan
Suomalainen "ruoka" kelpaa ravinnoksi vain sioille.
- ume
Neulamuikut raikkaan salaatin kanssa.
Sushi, jota voi tehdä täysin suomalaisistakin raaka-aineista. Parhaita ovat lohinigirit. Tietenkin levää vaativat makirullat jäävät silloin pois, samoin tonnikalanigirit. Eli siis sushi siltä osin kuin suomalaisilla aineksilla onnistuu. No voi vietävä, wasabikin jää pois... Ja soija... Nämä ovat jo pahoja puutteita sushia syödessä.
Sanotaan sitten vaikka toinen suosikkini kreikkalainen ruoka: yrteillä maustetut lihapyörykät tsatsikin eli bulgarianjugurtista, kurkusta ja valkosipulista valmistetun tahnan ja tuoreen leivän kera. Ja kreikkalaista salaattia ilman oliiveja... - ruiskaunokki
Erittäin hyvältä maistuu hieman kuivahtanut ruisleipä voin kanssa! Ihan suomalaisia perusmakuja!!! Muutapa ei välttämättä tarvitsekaan. Lapsuudessani sain maalaistalossa myös kokkelipiimää luomumaidon kanssa, nyt en ole sitä herkkua maistanut 30:een vuoteen. Sääli!
- tyttönen
Kokkelipiimää myytiin ainakin Tampereen Sammonkadun Prismassa, jos sitä tahtoisit vielä maistella. Vaikka onhan se ihan eri asia aikuisena ja kaupungissa...
- zaatar
mullekin tulee ensin mieleen, jo pitkään Suomesta poissa olleena.
Oman äidin leipoma orressa kuivatettu ruisleipä ja voita päälle.
- tyttönen
Sori vaan, mutta mun mielestä vaatimus "suomalainen ruoka" ei tarkoita sitä että kyseisen ruokalajin tulisi olla ammoisista ajoista vain ja ainoastaan Suomessa tunnettu. Onhan pastakin olevinaan originelliä italialaista ruokaa, vaikka eikö sekin tuotu Kiinasta joskus keskiajalla. Tässä siis oma listani:
1. Mustamakkara
2. Savukalat
3. Ohrarievä
4. Karjalanpiirakat (vaikka olenkin hämäläinen)
5. Viili
Olipas typerää laittaa ne järjestykseen, tykkään kaikista tasapuolisesti. Olkoon.- liikeellä
Perinnehän ei ole staattinen ja muuttumaton,ei kai viisisataa vuotta sitten syöty kuin sata vuotta sitten, täälläkään, vaikka Euroopan köyhälää ja reliikkialuetta ollaankin. Ja miksi suomalaisen ruuan suhteen pitäisi puhua juuri aina vaan PERINTEESTÄ? Jotain ihan muuta nyt tarvitaan kuin näitä kokkelipiimiä, sitä LUOVAA SUOMALAISTA INNOVATIIVISTÄ KULTTUURIA!
- pertti
liikeellä kirjoitti:
Perinnehän ei ole staattinen ja muuttumaton,ei kai viisisataa vuotta sitten syöty kuin sata vuotta sitten, täälläkään, vaikka Euroopan köyhälää ja reliikkialuetta ollaankin. Ja miksi suomalaisen ruuan suhteen pitäisi puhua juuri aina vaan PERINTEESTÄ? Jotain ihan muuta nyt tarvitaan kuin näitä kokkelipiimiä, sitä LUOVAA SUOMALAISTA INNOVATIIVISTÄ KULTTUURIA!
sellainen kulttuuri mikä yrittää vain säilyttää vanhaa häviää pikkuhiljaa kokonaan. seuratkaapa kaupassa ihmisten ostoskärryjä, siitä voi päätellä suomalaisen ruokakulttuurin luonteen. harvalla siellä on mitään vanhoja perinneruokia, eihän niitä edes löydä kaupoista ja harvat osaavat itse tehdä, lähinnä vanhukset maaseudulla. useimmin kärryt täyttyvät jogurteista, piimästä ja maidosta, lihavalmisteista, perunasta, limsasta, leivästä, valmisruuista ja muusta tuollaisesta. siitä on mielestäni innovatiivisuus ja luovuus kaukana. suomalaisten ruokakulttuuria rakennetaan saarioisten ja atrian tehtailla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt333004Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.431511Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö19961Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi32939Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.22918- 56914
Tuli vain mieleen
että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -37830Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä36793Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os173783- 48699