Otsikko on tökerö mutta anteeksi siitä. Eli muutama vuosi sitten lehdissä oli veden säästön takia juttua suihkussa pissaamisesta jota tein vettä säästääkseni. Kunnes kerran kokeilin myös kakkaamista ja jalalla onnistuin painamaan kakan lattialävikön läpi. Sitä tein pitkään.
Kerran aiheutui kakasta tukos ja putkihenkilö tuli paikalle. Jonka jälkeen vuokranantaja kielsi suihkussa kakkaamisen. Ymmärrän kyllä wc-istuimen joo, mutta vuokranantaja ei ihan taida käsittää veden tuhlaamisen järjettömyyttä ja luontokatoa.
Nyt on muutama vuosi suihkukakkausta takana enkä aio lopettaa. Muutaman kerran on hajusta sanottu koska otan lyhyen suihkun mutta tukos vain kerran! Ja vettä on säästynyt ties kuinka paljon etenkin kuin pissaan vain lattiakaivoon.
Onko muilla ollut ongelmaa vuokranantajien ja naapurien kanssa? Entä miten olette hajun kanssa tehneet?
Tämä ei ole vitsi ja liittyy aiheeseen koska ilmastonmuutos voi luoda teknologiaa tähän. Tosimielellä tätä kysyn ja haluan todella jatkaa veden säästämistä ja saada vinkkejä muilta. Nyt kesällä haju voimistuu.
Suihkussa pissaaminen ja kakkaaminen
6
150
Vastaukset
- Anonyymi
Jatka vaan. Hieno keksintö.
- Anonyymi
Teen itse samaa ja tuoksuongelma on harmillisin erityisesti siksi, kun käyn vain viikoittain suihkussa. Itse irroitan lattiakaivon kannen ja kakkaamisen jälkeen siirrän kakan lattiakaivon putkeen sellaisella muovilusikalla. Kakka siirtyy pissaamalla pidemmälle ja lopulta suihkun avulla, mutta tukkiintuminen on ihan tavallista erityisesti koska meitä on kaksi kakkaajaa taloudessa.
Tuoksuongelmaa lievennän aromikynttilän ja lattiakaivon peittämisen avulla. Vaimo myös välillä kaataa esimerkiksi keitinvettä kaivoon. Pidämme myös ikkunan lähes aina auki. Oikein muuta ei voi tehdä ja kesällä ongelma tuntuu pahenevan.
Tässä veden säästö on kuitenkin sen verran suurta, että ilolla kuulen kun muutkin tätä tekevät. Monesta muustakin asiasta olen luopunut ilmastotaistelun hyväksi - Anonyymi
Käytän mieheni kanssa kannellista ämpäriä, jossa päivän päätteeksi soseutettu löysä ”tuotos” valutetaan lattiakaivoon suihkun yhteydessä.
Olen tätä ”soseutusta” esitellyt eräässä verkkojulkaisussa ja myös blogissa, jota ei tosin enää ole. Mutta soseutus tehdään ämpärissä akkuporaan liitettävällä maalinsekoittajalla. Tukoksia ei enää tule.
Kesäaikana haju voimistuu ja asumme itse Kalliossa, jossa tiedän myös muiden tekevän tätä. Hyvä että tekevät, koska vettä ei yksinkertaisesti riitä pöntöstä vedettäväksi.
Omalla nimellä en enää aiheesta halua puhua, siksi bloginikin poistin - Anonyymi
Minä pissaan lattiakaivoon, kakkaan metsään ja peseydyn rannalla (talvisin avannossa), joten vettä kuluu vain juomiseen ja kasvisruoan valmistukseen.
Mielestäni kakka ei kuulu lattiakaivoon. Asun itse metsän vieressä ja käyn metsässä kakalla. Silloin kun vessapaperin käyttö on välttämätöntä, taittelen sen taskuun ja kuljetan sekajätteeseen. Muovisia pusseja en käytä.
Metsäkakkaa varten kannattaa kaivaa aina hieman syvempi kuoppa eläinten takia ja vessapaperia ei saa jättää metsään. Metsäkakalla on huomioitava eläimet ja luonto, kakkaus ei oikeuta ympäristön tuhoamista! - Anonyymi
Eihän nyt pissiä ja kakkia pidä viemäristä vetää ales vaan myydä luomutiloille lannoitteeksi,,,
Lisäksi virtsasta on nyttemmin tullut arvokas raaka-aine lääketeollisuudelle!!!
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/virtsa-muuttuu-1-paivassa-arvokkaaksi-raaka-aineeksi-litrasta-saa-gramman/117a3f31-0629-4b86-bc27-66cb3ae1cadc
Huom. Kohta alkavat virtsaa keräämään kotitalouksista kuin rooman valtakunnan aikana konsanaan!!! - AnonyymiUUSI
Minäkin olen huolissani ilmastonmuutoksesta.
Siksi olen alkanut peseen tukkani ja sukkani wcpöntössä. Vesitilavuus pöntössä on 2,5 litraa ja kertavedolla vaihtuu vettä 1 litra.
Yhdellä litralla pesee n 6 paria sukkia ja kerran hiukset.
Olen laskenut veden vuosisäästöksi 56 litraa, joka säästää vedenpuhdistamon tarvetta n 2 %.
Uskon, että ilmastonmuutos perutaan, jos jokainen talous hyödyttää pönttöä tehokkaammin eikä käytä sitä vain perinteiseen paskomiseen.
Virtsahan on parasta lannoitetta kukkasille, johon olenkin ureani suoraan annostellut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata1063118Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2311949- 1361849
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois571843Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641352- 961225
- 611155
Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻841154- 591137
- 67972