Minulla on akuutti kriisi

Kuten olen aikaisemmin kertonut palstalla, minulla on autisminkirjon häiriö sekä vakava mielisairaus. Perusongelmani on ollut, ettei minuun tehoa mitkään lääkehoidot. Tässä vuosi kaksi sitten kuitenkin kävin yksityisellä psykiatrilla liittyen erittäin traumaattiseen tapahtumaan elämässäni, johon en voinut itse vaikuttaa millään muotoa. Käynnin aikana psykiatri kysyi että olenko kokeillut yhtä vahvaa mielialalääkettä. Otin sen käyttöön antispykootin ohella.

Ja nyt nykyhetkessä sairauteni on melkein täysin oireeton. Ensimmäistä kertaa elämässäni minulla on kevyt helppo olo ja kykenen nauttimaan elämän ihanista asioista. Olen ymmälläni, että onko kaikkien muiden elämä ollut aina näin helppoa ja ihanaa? Tunnen ensimmäistä kertaa elämässäni itseni onnelliseksi. Enkä vain vähän onnelliseksi, vaan tuntuu että onnellisuus oikein pursuaa minusta yli äyräiden.

Tunnen syntyneeni uudestaan ja elämäni alkaa vasta nyt 37-vuotiaana. En edes murehdi menetettyjä vuosia, vaan olen onnellinen siitä, että hyvälaatuista elämää on vielä paljon jäljellä.

Joten tunnen jollain outoa tapaa akuuttia kriisiä muuttuneesta olotilastani. Aivoni toimivat normaalisti, eikä hengissä pysyminen tai sairauden aiheuttaman epänormaalin aivotoiminnan kanssa kamppailu ole ainut asia elämässäni. Minulla on aina ollut hyvä elämä, mutta kun oma pää on ollut niin sekaisin, en ole voinut nauttia siitä millään muotoa. Sisältäni on hävinnyt kaiken ilon tuhoava musta aukko. Elämä on ihanaa!

Kiitos kun jaksoit lukea vuodatukseni :)

51

371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mukava kuulla :). Ihmismieli voi kyetä mihin vain, niin hyvässä kuin pahassa. On hyvä tarkkailla tilannetta ja itseään. Miettiä muutoksia mistä mielialanvaihtelut voisivat johtua. Tunnistanet manian, sehän on lyhytkestoinen fiilis? Jos kyseessä ei ole mania vaan normaalitila niin olotilasi on terveellä pohjalla.

• Tuo on erittäin hyvä pointti. Mania kun ei ole ihan vaaraton olotila.

Minulla ei ole koskaan ollut maniaa. Minulla on vain masennuoireinen mielialahäiriö. Mutta kyse ei siis ole maniasta, vaan viimeisen vuoden tai kahden aikana tapahtuneesta muutoksesta. Tuntuu vain oudolta, kun olo ei ole niin raskas.

• Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

Tuo on erittäin hyvä pointti. Mania kun ei ole ihan vaaraton olotila.

Minulla ei ole koskaan ollut maniaa. Minulla on vain masennuoireinen mielialahäiriö. Mutta kyse ei siis ole maniasta, vaan viimeisen vuoden tai kahden aikana tapahtuneesta muutoksesta. Tuntuu vain oudolta, kun olo ei ole niin raskas.

Ihana kuulla että sait apua!
        Kiinnostaisi, mikä lääke on kyseessä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ihana kuulla että sait apua!
        Kiinnostaisi, mikä lääke on kyseessä.

Kyseessä on sellainen lääke kuin Paroxetin. Ei psykiatrin mukaan sovi kaikille ja voi kuulemma aiheuttaa kovia sivuoireita. Ite en ole onneksi saanut mitään sivuoireita.

• Anonyymi

Lenkkimakkara on hyvä tervehdyttävä lisä lääkehoitoon.

• Söin tänään makkarakeittoa ja hyvää oli. Ehkä se jollain tasolla buustii mielenterveyttäkin?

• Anonyymi

Olen iloinen puolestasi. Onnea!

• Anonyymi

Onko niin, että uusi lääke oli toimiva? Harvoin kuulee mitään hyvää mielialalääkkeistä.

• Nimenomaan uusi lääke on muuttanut elämäni.

• Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

Nimenomaan uusi lääke on muuttanut elämäni.

No mahtavaa. Onnittelu siitä! :)

• Anonyymi

Toi oli oikeesti aika ihana kuulla.
      Mä en silti usko et olis pelkästään
      siitä uudesta lääkkeestä johtuvaa.
      Uskon että iso, ellei jopa isoin vaikuttaja,
      tai merkitys/syy mikä se sitten onkaan,
      tohon muutokseen on susta itsestäsi johtuvaa.
      Sä oot käsitellyt asioita paljon.
      Sä oot avautunut vaikeistakin asioista.
      Voisin sanoa muutakin mutta......
      Rapsutuksia ja paijauksia halittavalle ketulle..

<3

• Anonyymi

Hienoa! Voimia jatkoon!

• Anonyymi

Tosi lohdullista lukea joskus jotain hyvää mielenterveyden hoidon saralta. Kiitos siitä sinulle ja tsemppiä edelleen.

p.s. Olen Lähiomaisena vastaavan tyyppisiä kamppailuja seurannut.

• Anonyymi

No mutta hienoa. En voi kuin kuvitella sitä tunnetta. Astuit niin sanotusti varjoista valoon. Hyvä!

Minulla on parantumattomia fyysisiä vammoja, mutta niiden kanssa on oppinut elämään.
      Henkisellä puolella se ei varmaan ole ihan niin yksiselitteistä. Mutta tosiaan mahtava homma. Hyvä sinä!

>simiti<

• Anonyymi

Täältä myös onnittelut ja zemppiä jatkoon. Ja tiedätkö mikä on hyvä? Se että huomaat hyvän tapahtuneen ja olet siitä aidosti kiitollinen. Kiitollisuus ruokkii tyytyvästä mieltä.
      (On fraasi sanoa etteivät kaikki huomaa hyviä asioita elämässään.)

• Arvostan, että lähdit hakemaan apua ja myös sait sitä. Kaikki eivät ole yhtä aktiivisia ja oma-aloitteisia. Toivotan jatkossakin hyvää vointia ja elämäniloa.
      Mukavaa juhannusta sinne. 😊🌸

• Anonyymi

Ihanaa. ❤️🤗

Mulla on enimmän aikaa tuollainen olo, kun olen siellä missä viihdyn. Pursuan rakkautta ja onnea. Erityisesti eläinten parissa ja pihalla möyriessäni. Elämä tuntuu ihanalta.

Murheetkin käy mielessä, muttei muserra vaikka vääntää.

Jasu

• Anonyymi

Että nyt jos Kettu kulta löydät niitä paikkoja ja asioita mitkä ylläpitää tota onnellisuuden tunnetta, pidä kiinni niistä. Ne antaa voimaa silloinkin kun iskee heikko hetki. ❤️

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Että nyt jos Kettu kulta löydät niitä paikkoja ja asioita mitkä ylläpitää tota onnellisuuden tunnetta, pidä kiinni niistä. Ne antaa voimaa silloinkin kun iskee heikko hetki. ❤️

Jasu

Minulla on elämässä paljon ihania asioita. Elän oikeastaan tällä hetkellä omasta mielestäni ihanteellista elämää. Nyt vaan kun pysyy mieli kunnossa, niin niistä voi sitten nauttia ❤️

• Anonyymi

Tarinan opetus on, että tärkeintä on hyvät lääkkeet! Mutta jokainen tavallaan.

• Anonyymi

Ei vaan aivokemia. Mihin lääke vaikuttaa.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei vaan aivokemia. Mihin lääke vaikuttaa.

Jasu

Jos aivokemia sakkaa, siihen voi joutua vaikuttamaan lääkkeellä joka muuttaa kemiaa suotuisammaksi. Saa olla onnellinen jolla kemiat pelaa.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos aivokemia sakkaa, siihen voi joutua vaikuttamaan lääkkeellä joka muuttaa kemiaa suotuisammaksi. Saa olla onnellinen jolla kemiat pelaa.

Jasu

Alkoholistit vetää alkoa samasta syystä, aivokemian häiriöistä. Alkoholi muuttaa aivokemiaa ja kännin ajaksi kivan olon.

Jasu

• Kuten sanottua, olen mielisairas. Sama kun sanoisi diabeetikolle, että hyvä tulee kun jätät insuliinin pois. Tai syöpäpotilaalle, että mitä sitä turhaan niitä sädehoitoja ottamaan.

• Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

Kuten sanottua, olen mielisairas. Sama kun sanoisi diabeetikolle, että hyvä tulee kun jätät insuliinin pois. Tai syöpäpotilaalle, että mitä sitä turhaan niitä sädehoitoja ottamaan.

Minulla on diapetes. Sehän ei koskaan parane, mutta olen jo vuosia pärjännyt ilman lääkitystä, kun syön nykyään kohtuullisen terveellisesti ja liikun mahdollisuuksieni mukaan.

Tokikaan nykyisin ei tarvitse huolehtia, vaikka haima sanoisi kokonaan poks. Lääkkeet löytyy. Joten ei ole nykyisin huolestuttava tauti. Tuohon aivojen tuhoutumiseen ei ole hoitoa, mutta aivot ovat käteviä ja muut osat ottavat tuhoutuneiden osion hommia hoidettavakseen. Sen takia toivuin halvaantumisestakin. Ainakin riittävästi. Ongelmia toki on vieläkin ja olenkin työkyvytön.

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

Alkoholistit vetää alkoa samasta syystä, aivokemian häiriöistä. Alkoholi muuttaa aivokemiaa ja kännin ajaksi kivan olon.

Jasu

En ole yhtään holistia tavannut, joka vetäisi viinaa aivokemian häiriöistä johtueen, vaan ihan vain siksi, että asiat elämässä ovat enemmän tai vähemmän vituillaan eri syistä, eivätkä enää tiedä miten ne korjataan, joten turruttavat vitutuksensa viinalla. Sen jatkuvan turrutuksen jälkeen aivokemiat kyllä ovat sekaisin, mutta sitäpä eivät lääkärit ja kemistit voi enää luotettavasti todentaa, koska eivät tiedä lähtötilannetta. Siksi koko aivokemian häiriöiden hypoteesi on luultavasti enimmäkseen väärä, mutta pakko oli jokin "tieteellinen" selitys saada. Yhtään life long tutkimusta en ole vielä nähnyt ja mikään muu ei kerro totuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on diapetes. Sehän ei koskaan parane, mutta olen jo vuosia pärjännyt ilman lääkitystä, kun syön nykyään kohtuullisen terveellisesti ja liikun mahdollisuuksieni mukaan.

Tokikaan nykyisin ei tarvitse huolehtia, vaikka haima sanoisi kokonaan poks. Lääkkeet löytyy. Joten ei ole nykyisin huolestuttava tauti. Tuohon aivojen tuhoutumiseen ei ole hoitoa, mutta aivot ovat käteviä ja muut osat ottavat tuhoutuneiden osion hommia hoidettavakseen. Sen takia toivuin halvaantumisestakin. Ainakin riittävästi. Ongelmia toki on vieläkin ja olenkin työkyvytön.

>simiti<

Hetkinen, kyllä 2 tyypin diabetes voi parantua. Eli sinulla on parantunut koska et tarvitse lääkkeitä. 1 tyypin diabetes ei parane ja 2 tyypin diabetes voi pahentua lääkitystä insuliinihoitoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Ei vaan alkoholisteilla on mielenterveydenhäiriöitä ja alkoholi tuhoaa koko terveyden, sekä myös läheisten terveyden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei vaan alkoholisteilla on mielenterveydenhäiriöitä ja alkoholi tuhoaa koko terveyden, sekä myös läheisten terveyden.

Mielenterveydenhäiriöt liittyy aivokemiaan vahvasti. 😊

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mielenterveydenhäiriöt liittyy aivokemiaan vahvasti. 😊

Jasu

Itsetuhoinen käytös = alkoholismi.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuossa vähän siitä alkoholiin liittyvästä aivokemiasta, mitä tarkoitan. 🙂

https://www.evermind.fi/aivot-ja-alkoholi/

Jasu

• Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

En ole yhtään holistia tavannut, joka vetäisi viinaa aivokemian häiriöistä johtueen, vaan ihan vain siksi, että asiat elämässä ovat enemmän tai vähemmän vituillaan eri syistä, eivätkä enää tiedä miten ne korjataan, joten turruttavat vitutuksensa viinalla. Sen jatkuvan turrutuksen jälkeen aivokemiat kyllä ovat sekaisin, mutta sitäpä eivät lääkärit ja kemistit voi enää luotettavasti todentaa, koska eivät tiedä lähtötilannetta. Siksi koko aivokemian häiriöiden hypoteesi on luultavasti enimmäkseen väärä, mutta pakko oli jokin "tieteellinen" selitys saada. Yhtään life long tutkimusta en ole vielä nähnyt ja mikään muu ei kerro totuutta.

ADHD tyypit aloittavat juomisen hyvin nuorina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hetkinen, kyllä 2 tyypin diabetes voi parantua. Eli sinulla on parantunut koska et tarvitse lääkkeitä. 1 tyypin diabetes ei parane ja 2 tyypin diabetes voi pahentua lääkitystä insuliinihoitoon.

Juuri noin se on.

• Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

Kyllä se alkoholi nimenomaan koukuttaa, koska aivokemia. Ei sitä kukaan joisi, jos päässä ei syntyisi mielihyvän tunnetta jota aletaan tavoittelenaan juomisella systemaattisesti. Koukku on valmis.

Vitutus tuntuu hetken helpottavan ja raipatirai rai. Myöhemmin voi sitten olla ihan hirveää psyykkisesti, kun ilohormoonit ja mielihyvä hyytyy. Tule tipahdus... Aivokemia muuttuu jatkuvasti. Sitä voi provosoida.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ne tekee. Ja heilläkin takana on aivokemian häiriöt.

Jasu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Itsekkin aloitin juomisen joskus 15-16-vuotiaana.

KilttiMies89

• Mukava lukea tällaisia tarinoita, että jollakin on asiat paremmin. Olen iloinen puolestasi.

• Hyvä juttu että lääke löytyi. Kyllähän niitä sillon pitää käyttää kun ei muu auta, vaikka nyt muuten oon lääkevastanen.

Itekin kävin pyytää työarvauksesta, mutta ei antanu. Että hui kauheeta kolmiolääke vaan sano.

• Anonyymi

Aikoinaan lekuri määräsi minulle kolmiolääkkeitä. En halunnut sairaslomaa ja hurjastelin trukilla kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena. Tosin ei siellä tehdasalueella mitään kyttiä/ratsioita ollut. 😇

>simiti<

• Anonyymi

No juu, sitten juhannusheilaa etsimään 🙂

• En halua heilaa. Ajatus siitä, että joutuisin aktiivisesti viettämään aikaa toisen ihmisen kanssa on kovin tukahduttava. Minulle riittää läheiset ihmiset ja työn kautta sosiaalisille tilanteille altistuminen.

• Tuo sinun muutoksesi on näkynyt myös palstalla. Tasapainoisuutesi ihan kuin säteilee ulospäin. Sitä on ollut hyvä seurata täältä sivusta.

Avoimuutesi ehkä pikkuisen hirvittää minua, sillä toivon sinulle pelkkää hyvää. Ja tiedätkö.. mielestäni sinä olet ansainnut olla onnellinen.

• En kerro oikeassa elämässä asioistani vieraille. Autisminkirjon häiriön olen kertonut, että sosiaaliset tilanteet ovat helpompia, kun muut ei sitten ihmettele poikkeavaa vuorovaikutusta. Mutta mielenterveys on ihan henkilökohtainen asiani.

Ja kiitos :)

• Anonyymi

Minun mielestä sinkkupalstan tyypit ovat hienoja, kun tuntevat empatiaa ja tsemppaavat. Monella keskustelupalstalla potkitaan kaatunutta päähän, ettei varmasti nouse.

En minä aina ole ketun kanssa ollut samaa mieltä ja kirjoittanut rumastikin vastauksen. Tokikin tämä avautuminen selittää paljon ja toivon hänelle pelkkää hyvää.

Emme varmana ole ainoita, jotka on saanut minun ja ketun lisäksi empatiaa osakseen. Sillä on yllättävän iso vaikutus vaikka kyse on vain virtuaaliyhteisöstä.

Olemmehan kaikki virtuaalisessa sinkkulassa asumassa, todellisuudesta piittaamatta. Tämä on hyvä.

>simiti<

• Minä näen sinut sellaisena isovelihahmona, jolle uskaltaa sanoa rumastikin ja kiukuta. Kaikille ei uskalla.

• Anonyymi

Olet oikeassa, välillä palstalla on kiitettävän mukava meininki.

• Anonyymi

Karman velkasi on tämän elämän haasteissa maksettu. Nauti🤗🤷‍♀️

• Anonyymi

Jokaisella kriisillä /pahalla ololla /on tarkoitus. Se kestää juurikin niin kauan kuin tähän elämään määritelty on.

• Anonyymi

Mahtavaa kuulla, ja olen iloinen avautumisestasi! Siis aivan ihanaa!

• Anonyymi

Hienoa että sentään joku on löytänyt toimivan lääkityksen, itsellä on lähinnä vain negatiivisia kokemuksia mielialalääkkeistä. Olen saanut niillä nuppini vain entistä pahemmin sekaisin. Sen päälle kun lisää alkoholinkäytön niin lopputulos ei ole ollut hyvä.

KilttiMies89

• Minulla taas on niin päin, että mikään ei ole tahdottanut tehota, mutta aiheuttaneet sitäkin enemmän sivuoireita. Vie aikaa löytää itselleen sopiva lääkitys, eikä moni lääkäri ole valmis näkemään vaivaa sen oikean löytämiseksi. Sanovat vain että jatka sillä samalla ja nostetaan annostusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2538
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      201
      1622
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1560
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1431
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1172
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      73
      953
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      949
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45