Mitä aiotte grillata tänä juhannuksena? Mitä vinkkejä haluaisitte jakaa muille?
Minä kiinnitin kuukausi sitten huomiota Hesarin grillausartikkeliin, joka oli oikeasti hyvä ja paljon ideoita antava. Erityisen hyvä vinkki, jota itse en ole aiemmin käyttänyt tai edes hoksannut, on metallisiivilässä grillaaminen piippusytyttimen päällä. Sillä saa pienet ruoka-aineet grillattua nopeasti niin, ettei ne tipu grilliin ja ovat oikeasti kosketuksissa tuleen ja savuun, toisin kuin foliokääreessä tai vuoassa grillaaminen.
https://www.hs.fi/ruoka/art-2000011226861.html
Itse latasin jo grilliin leppäpuuhiilet ja leppäpalikat niin, että savulohi valmistuu lempeässä 80C savussa pari tuntia meheväksi. Sen jälkeen ajattelin savustaa possun ja naudan ribsejä samalla setillä, hiilisavussa 110C possun ribsit 6 tuntia ja naudan ribsit 9 tuntia.
Juhannuksen grillailut
3
69
Vastaukset
- Anonyymi
Nopeassa savustuksessa kala jää meheväksi, itse laitan vielä pippuria mausteeksi.
Tuollainan 700g kotimainen kirjlohifile ottaa 30 min savua ja sitten jäähtyy pari tuntia. Eilen viimeksi savustin ja olihan hyvää
En oikein ymmärrä, miksi pitää savustaa tuntitolkulla ja jos astia ei ole täysin tiivis, niin tuloksena on kuivunut ja rasvaton lopputulos. Kosteus haihtuu ja rasva valuu.
Kylmäsavu on eri asia kun lämpöä on alle 30c"En oikein ymmärrä, miksi pitää savustaa tuntitolkulla ja jos astia ei ole täysin tiivis, niin tuloksena on kuivunut ja rasvaton lopputulos."
Lohesta tuli todella mehevä kun savustin kaksi tuntia 80C lämmössä. Tuossa lämmössä kalan pintaan ei tule edes proteiineja, jotka hyytyvät valkoiseksi töhnäksi. Pintaan nouseva ja valkoiseksi hyytynyt proteiini on merkki liian korkeasta savstuslämmöstä. Jos savustimen lämpötilaa ei voi säätää ja lämpö huitelee jossain 150-200C:ssä niin silloin savustusaika lienee jotain 15-30 min.
- AnonyymiUUSI
Koetan kädellä savustuspöntön kannen lämpötilan, sopiva on kun voi koettaa , muttei pitää. Luulisin jotain 70-80 asteen välillä ja 30 minuuttia kun lämpötila on saavutettu.
Kuulostat epävarmalta ja siksi savustat mahdottomia aikoja. Kai huomasit pitkän jäähdytysaikani, alussa vielä kypsentää jonkun aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1311816
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161652Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR3291052- 611040
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen92960- 66891
- 47807
- 2801
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene5738Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9721