Mitä Maan kokoiset eksoplaneetat voivat opettaa tiedemiehille eksoplaneettojen muodostumisesta ja kehityksestä kaikkialla kosmoksessa? Tähän pyrkii äskettäin julkaistu tutkimus , kun kansainvälinen tutkijaryhmä ilmoitti löytäneensä Maan kokoisen eksoplaneetan, jonka lämpötila ja tiheys ovat verrattavissa Maan lämpötiloihin ja tiheyteen. Tällä tutkimuksella on potentiaalia auttaa tiedemiehiä ymmärtämään paremmin Maan kokoisten eksoplaneettojen muodostumista ja kehitystä sekä sitä, mitä tämä voisi merkitä Maan ulkopuolisen elämän löytämiselle.
Tutkimuksessa tutkijat käyttivät Chicagon yliopiston MAROON-X-havaintolaitetta analysoidakseen äskettäin löydettyä GJ 12 b -planeettaa (eli Gliese 12 b:tä), joka sijaitsee noin 40 valovuoden päässä Maasta ja kiertää passiivista M-kääpiötähteä, mikä tarkoittaa, että sen Auringon aktiivisuus on vähäisempää kuin muiden tähtien. GJ 12 b löydettiin NASAn Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) -satelliitin avulla vuonna 2024, ja sen lämpötilaksi ja säteeksi mitattiin noin 300 K (26,85 Celsius/80,33 Fahrenheit) ja 0,96 Maata.
Tutkijat mittasivat nyt MAROON-X-teleskoopin avulla GJ 12 b:n massan ja epäkeskisyyden noin 0,71 Maan massaan ja 0,16:een verrattuna. Maan epäkeskisyys on 0,0167, ja epäkeskisyys mitataan vastaavasti täydellisen ympyrän ja täysin venytetyn ympyrän välillä 0–1. GJ 12 b:n massan tunteminen mahdollisti tutkijoiden arvioida sen tiheyden suunnilleen yhtä suureksi tai hieman pienemmäksi kuin Maan tiheys. Tutkijat huomauttavat, että NASAn James Webb -avaruusteleskooppia (JWST) voitaisiin käyttää GJ 12 b:n, erityisesti sen ilmakehän, tarkempiin havaintoihin.
Maa kakkonen GJ12b
Anonyymi-ap
9
333
Vastaukset
- Anonyymi
Onko kaikki Orionin tähtijärjestelmään kuuluvat eksoplaneetat tutkittu?
Niihin liittyy paljon mytologioita.
Ja Huuhaa juttuja alieneista ja ihmisten alkuperästä sieltä. - Anonyymi
Onko se asuttava? Onko se jo asuttu?
- Anonyymi
Kai siellä joitakin örkkejä on!
- Anonyymi
Ei todennäköisesti ole elettävä planeetta!
- Anonyymi
Joo meno on kuin STAR WARS touhua.
- Anonyymi
Onkos siellä niitä Gorkeja
- Anonyymi
Hirmulisko Tallustaa.
- Anonyymi
Sinne sitten luotain.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243