Harkinnan alla sähköavusteinen polkupyörä ja on mietinnässä tuo, että keskimoottori kuluttaisi enemmän ketjua/rattaita verrattuna takamoottoriseen.
Sinänsä järkeenkäypä asia, mutta mitä eroa ajettavuudessa sitten on keskimoottorisen ja takamoottorisen välillä?
Keskimoottori vai takamoottorI?
11
256
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole järkeä noissa
- Anonyymi
Voitko perustella, vai huuteletko vaan ilman järkeä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voitko perustella, vai huuteletko vaan ilman järkeä?
Moottori. Se et ole sinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottori. Se et ole sinä.
Asia tuli siltä osin selväksi, ettei järkesi määrä riitä vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen. Kiitos kuitenkin osallistumisestasi tähän järkesi määrän ylittävään "kisaan" ja hyvää päivän jatkoa. Have a nice day.
- Anonyymi
Etumoottori.
- Anonyymi
Molemmat vaativat säännönmukaisesti aimo annoksen vaseliinia, jos toisenkin, toimiakseen kunnolla suomalaisissa sääolosuhteissa.
- Anonyymi
LAISKAN SÄHKÖPYÖRÄILIJÄN KALAKUKKO
(“Sama reitti, vähemmän poljentaa – enemmän täytettä.”)
Tämä kalakukko on niille, jotka valitsevat pyöräilyn vain silloin, kun sähkö on päällä, mäki on alamäkeä ja ilma on +18 eikä tuule. Se ei ole kevyt eikä sporttinen, vaan täytetty kuin pyöräilyshortsien taskut eväillä.
Ja toisin kuin pyöräilijä itse: se ei jätä mitään kesken.
AINEKSET (4:ää mukavuudenhaluista syöjää varten):
Kuori – jämäkkä mutta helposti pehmenevä:
– 1,2 kg ruisjauhoa
– 200 g vehnäjauhoa (koska ruis yksin tuntuu liialta työltä)
– 2 tl suolaa (elämän pieni kirpeys, kun akku loppuu)
– 5 dl vettä (ei hikoilusta, vaan hanasta)
– 2 rkl öljyä (liukuu alas kuten sähköpyörä alamäessä)
Täyte – maksimaalinen, koska energiaa ei kulu:
– 700 g muikkua (täyte kuin kertyneet ajamattomat kilometrit Stravassa)
– 400 g savukylkeä tai reilusti maustettua soijarouhetta
– 1 iso sipuli (karkeasti pilkottu – kuka jaksaa hienontaa?)
– 1 tl mustapippuria
– ½ tl savupaprikaa (antaa vaikutelman liikunnasta)
– 1 rkl hunajasinappia (maku, joka menee perille ilman sykettä)
VALMISTUS – minimivaivalla, maksimituloksella:
1. Taikina:
– Kaikki aineet kulhoon. Sekoitus – ehkä koneella.
– Vaivaa juuri sen verran, että näyttää siltä kuin yrittäisit.
– Anna levätä. Kuten pyörä, kun mäki alkaa.
2. Täyte:
– Paista kylki tai soija.
– Lisää sipuli, mausteet – ei liikaa, ettei hiki tule.
3. Kokoaminen:
– Kauli taikina, täytä reilusti, sulje laiskasti.
– Voitele kevyesti (tai unohda se – ei kukaan jaksa kaikkea).
4. Paisto:
– 230 °C / 15 min – äkillinen piikki lämpöön, kuin akku väärässä tilassa.
– 125 °C / 4 h – hyvä aika ladata pyörä, puhelin ja itseluottamus.
TARJOILU – ilman kiirettä, mieluiten istuen:
– Syö ulkona, mutta älä liian kaukana keittiöstä.
– Kylkeen jääkylmä juoma ja lause: “No on tääkin tavallaan urheilua.”
– Jälkkäriksi ehkä torkut.
YHTEENVETO:
Laiskan sähköpyöräilijän kalakukko on pehmeä, lämmin ja juuri sopivan huoleton.
Se ei yritä olla kevyt, eikä väitä olevansa “funktionaalinen” – mutta se maistuu hyvältä, vaikka et olisi ottanut askeltakaan.
Syö, lataa – ja anna moottorin tehdä loput. 🔋🐟🚴♂️ Hyvin karkea yleistys (joka ei kaikissa tapauksissa tietysti pidä paikkaansa) tuohon asiaan on se että napamoottori (takamiottori) on se halpa/helppo/huono tapa toteuttaa tuo sähköavausteinen pilkupyörä ja sitten taas tuo keskiömoottori (keskimoottori) on se kalliimmpi/vaikeampi/parempu tapa toteutukseen.
Napamoottorissa kun on periaatteessa kaksi erillistä voimanlähdetyä (polkija sekä moottori), kun taas keskiömoottorillisessa ratkaisussa ikään kuin kahdesta voimanlähteestä tulee yksi (polkijan ja moottorin voima yhdistetään ja voima siirretään ketjun(hihnan) ja vaihteiston kautta takarenkaaseen.Momentintunnistuksen taso/toteutus/hyvyys (tai onko sitä ollenkaan) on tärkeimpiä ellei jopa tärkein yksittäinen ominaisuus sähköavusteisessa polkupyörässä, eli se miten moottori reagoi kuskin "tahtoon" voimantuotossa. Parhaimmillaan moottorin ja polkijan yhteistyö on "saumatonta" ja polkijalla ei edes tule sellaista tunnetta että moottori on se joka vie, vaan että tuntuu siltä kuin olisi kilpapyöräilijän tehot reisissä.
Kun taas huonolla tai olemattomalla momentintunnistuksella varustetulla pyörällä voi olla juuri se efekti mitä täällä mutama kirjoittaja kertoo, että kuski "on vain polkevinaan" ja moottori vie.
Ja tuon momentintunnistuksen "jakolinja" menee paljon juuri tuossa että keskiömoottorillisissa vaihtoehdoissa on tuo "hyvä" momentintunnistus ja sitten napamoottorillisissa vaihtoehdoissa se on huono taikka sitä ei ole käytännössä lainkaan (joku magneettitunnistin polkimissa jolla täytettään tuo sähköavausteisen polkupyörän vaatimus, eli moottori avustaa vain poljettaessa).- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Momentintunnistuksen taso/toteutus/hyvyys (tai onko sitä ollenkaan) on tärkeimpiä ellei jopa tärkein yksittäinen ominaisuus sähköavusteisessa polkupyörässä, eli se miten moottori reagoi kuskin "tahtoon" voimantuotossa. Parhaimmillaan moottorin ja polkijan yhteistyö on "saumatonta" ja polkijalla ei edes tule sellaista tunnetta että moottori on se joka vie, vaan että tuntuu siltä kuin olisi kilpapyöräilijän tehot reisissä.
Kun taas huonolla tai olemattomalla momentintunnistuksella varustetulla pyörällä voi olla juuri se efekti mitä täällä mutama kirjoittaja kertoo, että kuski "on vain polkevinaan" ja moottori vie.
Ja tuon momentintunnistuksen "jakolinja" menee paljon juuri tuossa että keskiömoottorillisissa vaihtoehdoissa on tuo "hyvä" momentintunnistus ja sitten napamoottorillisissa vaihtoehdoissa se on huono taikka sitä ei ole käytännössä lainkaan (joku magneettitunnistin polkimissa jolla täytettään tuo sähköavausteisen polkupyörän vaatimus, eli moottori avustaa vain poljettaessa).Santulla lipsahti taas huti ja alkoi höpöttämään momentintunnistuksessa, kun kyseessä oli kumpi parempi keskiö- vai napamoottori. Itse sanoisin jotta keskiömoottori oli sitten momentintunnistusta tai ei niin paras.
- Anonyymi
Minulla on pyörässä keskiömoottori joka toiminut moitteettomasti ajoa melkein 22 000 km. Ketjuja olen vaihdattanut 3 kertaa ja nehän on halpoja. Takaratas tänä keväänä kun kilometrejä oli 20 000. Eli näistä voi päätellä keskiömoottorin kestävyyden.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h
Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va546928Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä
HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html726030Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?
Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k585510Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa
Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko995341Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista
kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi195157Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä
Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas1004943Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!
🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin84760Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan
Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa774573Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus
Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast734160Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana
Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä244137