Vähän ennen Kilpisjärveä on karmeita reikiä pitkällä matkalla, isoja osa niistä. Miksi helvetissä ei saada uutta asfalttia sinne? Rekkojakin kulkee Norjasta ja turisteja, siinä vanteita ja renkaita rikkoutuu ja alustan osia. No rahaa riittää Ukrainaan ja maamme ukroille sekä rikkaiden verohelpotuksiin.
Hirveä on Kilpisjärventie reikineen!
41
1472
Vastaukset
- Anonyymi
No älä nyt liiottele. Ei ole huonompi kuin monet tiet etelässä. Siellä ei valiteta.
- Anonyymi
Näinä päivinä on tietä paikkailtu sieltä täältä. Nyt vähemmän niitä suuria kuoppia jonkun aikaa. Viivojakin on vedetty mutta eiväthän ne näy talviaikaan. Kilpisjärven tie on vitsi nykyaikana. Talviaikaan tosi vaarallinen. Rekkaa pukkaa , useinmiten ulkolaista kiihkeään tahtiin ja turistejakin on tänä kevät, kesä ollut liikkeellä paljon. Missä EU rahat jotka tiehen annettu ja miksei rikkaassa maassa kuten suomi itseään kutsuu löydy rahaa tähän Kilpisjärven tiehen.
- Anonyymi
jaa että viivoja ? ....
siis että viiva ....
- Anonyymi
Voi vain ihmetellä mistä johtuu, että Kilpisjärven tie pidetään siinä kunnossa kuin on. Sama pätee ruotsin puolen teitä tässä rajalla. Onko olemassa jokin usko että kun tiet tässä kunnossa ei tänne vieraat ja viholliset pääsee ainakaan tietä myöten ja muualla maasto on sitä luokkaa että sieltäkään ei ilman ihme koneita pääse, jopa jalkamiehelle tuottaisi suuria vaikeuksia. Vai odotetaanko että EUmaksaa kaikki tiekustannukset.
- Anonyymi
Maksakaa ja korjatkaa omat tienne. Niin mekin teemme.
- Anonyymi
Älä valita aina !
- Anonyymi
Tie on hyvä.
- Anonyymi
Kyllä se silitetään. Ja se tullee 12 metriä leveä. Muotkatakka kaivetaan aika rajusti.
- Anonyymi
Hailuotoon tehdään siltaa, saarelle jossa asuu noin tuhat ihmistä eikä mitään erityisen merkittävää syytä miksi sinne pitää silta rakentaa. Kilpisjärven tie on erittäin kovasti liikennöity, rekkaliikenteen rasittama tie. Se on kaikilla tavaoin vaarallinen. Kun ja jos sitä aletaan joskus uusimaan (korjauksella ei miksikään muutu) olisi järkevää tehdä sivuun Muoniosta Kilpisjärvelle myös pyörätie (ei asfaltoitu) jota talviaikana voi käyttää kelkkatienä (eli ei pidettäisi muutoin auki talvella).
- Anonyymi
Suoristakaa tie ja pistäkää menee Saanatunturin keskeltä jolloin saatte louhinnalla hyvät tienpohjat. Sitten pistäisitte Saanatunturiin betonikannen louhitun tien yläpuolelle jonka värjäätte tuturin värillä taikka lisäätte pintaan soraa ennen kuin betonin kuivuu.
Sitten pittäisi harkita grafittitaiteilioiden saada maalata Saanatunturin seinät, kivet. Vaalipiiruksetki piristäisivät kivasti saanan seinustalla?
Paskalaitoksen laajennuksenki voisi jo merkata kaavapiirustuksiin Saanan taakke tunturialueelle. Panssariharjoitus alue sinne myös sopisi hyvin, siinä samalla mättäät tasottuisivat kivasti kun tankit kääntyilisivät, täytyhän tuollaki seuduilla varautua kaikkeen,... ei sitä tiedä vaikka Venäjän desantit ja kaukopartiot valtaisivat Saanan?
- Anonyymi
Eikö se Kilpisjärvenpää ala valmistumaan ja syksyllä menevät alkupään osalle. Näinhän tiedotteessa oli.
- Anonyymi
Hyvä tie se on
- Anonyymi
Lappilaiset ovat aikasen tavalla saamattomia kun yhtä tietä ei osata korjata. Matkailijoita kyllä kaivataan mutta mitään sen eteen ei haluta itse tehdä.
- Anonyymi
Ei tarvi natolle teitä. Pysykööt atlantin takana. Kyllä me selvitään kuten ennenki. Venäjä ei ole mikään uhka meille. Kannattaa pitää suhteet hyvinä itään. Se on tulevaisuus.
- Anonyymi
On siinä tiessä hurjia pätkiä vaikka ainaki keväisin ja syksyisin tie voi olla ihan kiva.
Hurjia on ne oudot jyrkät nousut ja heti toisella puolen jyrkkä lasku. Siinä ei taida nähdä edes korkealta rekan ikkunasta nähdä mitä 50mertin päässä on näkymätyömissä? Rekka kuskin täytyy painaa täysillä kaasua talvikelillä ettei jää mäkeen sutiin? Sitten toisella puolella mäkeä voi joku kulkea tienreunassa ja saman aikaan vastaan tulla rekka? Mitäs sitten tekisivät?
- Anonyymi
Sähkö-autoilla ei kannata mennä ainakaan pohjois-lappiin. Joku kun kertoi noin Levin korkeudella kesäaikaan menee jatkuvasti kesärenkaat rikki kun joutuu kulkeen sorateillä painavalla sähkö-autolla Sähkö-autoissa kun on niin paljon painoa ja uusissa sähkö-auton renkaissa on hyvän vierimisen vuoksi yleinsä jo uutena vain 5,5milliä kuviosyvyys kun bensiini ja diesel autoissa on uusissa renkaissa 8,5 milliä?
- Anonyymi
Huomannu se, että Nokian nastarenkaista kun ottaa talvirenkaista nastat pois niin on muuten rorateilla kuin unelma. Sanovat niiden olevan pusähtymisissä kesärenkaihin verrattuna asfaltilla 10% pienempi pito? Mutta kun huomioi sen niin kokonaisuudessa parasta mitä on. Minun Nokian renkaissa on ihan samansuuntaiset urat kuin kesärenkaissaki poikkeuksena syvät noin 45° kulmassa sivulle. On meinaa mahtavasti rouiskuu lätäkössä sivuille, joten liika vesi ei pursua kesärenkaan kohdalle uralta koko renkaalle jolloin pito muuttuu kuin olisi kelluvat renkaat.
Meni yksi rengas puhki kun ajoin naulaan, ostin uuden hakka nastarenkaan ja nypin siitä nastat. Vaati aikansa mutta on ne niin hyvät, ilmanpaine on oltava sopiva. Asfaltilla kesä -heinäkuussa hyvä ajaa vain 85 jotta ei kulu liikaa, toisaalta miten kovempirengas talvirengas voisi kulua nopea kuin pehmeämpi kesärengas? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomannu se, että Nokian nastarenkaista kun ottaa talvirenkaista nastat pois niin on muuten rorateilla kuin unelma. Sanovat niiden olevan pusähtymisissä kesärenkaihin verrattuna asfaltilla 10% pienempi pito? Mutta kun huomioi sen niin kokonaisuudessa parasta mitä on. Minun Nokian renkaissa on ihan samansuuntaiset urat kuin kesärenkaissaki poikkeuksena syvät noin 45° kulmassa sivulle. On meinaa mahtavasti rouiskuu lätäkössä sivuille, joten liika vesi ei pursua kesärenkaan kohdalle uralta koko renkaalle jolloin pito muuttuu kuin olisi kelluvat renkaat.
Meni yksi rengas puhki kun ajoin naulaan, ostin uuden hakka nastarenkaan ja nypin siitä nastat. Vaati aikansa mutta on ne niin hyvät, ilmanpaine on oltava sopiva. Asfaltilla kesä -heinäkuussa hyvä ajaa vain 85 jotta ei kulu liikaa, toisaalta miten kovempirengas talvirengas voisi kulua nopea kuin pehmeämpi kesärengas?Siis.
On meinaa mahtavasti rouiskuu lätäkössä sivuille jolloin pito tuntunut pysyvä tiessä asfaltillaki, joten liika vesi ei pursua KUTEN kesärenkaan kohdalle samaan suuntaan olevalla uralta koko renkaalle jolloin pito muuttuu kuin olisi kelluvat renkaat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis.
On meinaa mahtavasti rouiskuu lätäkössä sivuille jolloin pito tuntunut pysyvä tiessä asfaltillaki, joten liika vesi ei pursua KUTEN kesärenkaan kohdalle samaan suuntaan olevalla uralta koko renkaalle jolloin pito muuttuu kuin olisi kelluvat renkaat.Mee ihte kattoon rengasliikkeeseen. Hyvä muistaa rengasliikkeet myy renkaita, joten kahdet rengassarjat vievät enemmän rahaa rengasliikkeisiin.
Jos kitkat hankit mieti veden viretausreitit renkaassa, joissain kitkoissa (joissain merkeissä) on heikot veden kulkureitit.
- Anonyymi
Missä muka siellä vesi virtaa? Ihan kuiva tie.
- Anonyymi
Siellä missä joukko matkailu-autoilijoita laskee nesteet ulos.
- Anonyymi
No jovessa tietenki. Kuka hullu siinä ajjaa autola?
- Anonyymi
On se mahtavaa kun tien levennystyöt saatiin käyntiin . Varmasti menee pitkään kun koko tie on valmis.
- Anonyymi
Kuinka niin? Eikai se ole kuin kaataa soraa molemmin puolin tietä ja asfaltti päälle
- Anonyymi
Pitää olla suunnitelmat joka kuoppaan, että tulevat ennen samanlaisiksi ennekuin loppupää kunnostuksesta on valmis. Näinhän se suunnitelu on kaikessa mennyt nykyään, talot hajoaa ennekuin ovat valmiita, pesukone, tiskikone, imuri ........jne kestävät korkeintaan viisi vuotta. Eikä niitä voi monestikkaan korjata, tulee halvempi laittaa uusi. Näin sitä maailmaa saastutetaan koulujen opeilla.
- Anonyymi
Ei se ole hyvä homma lainkhan rakentaa moottoritietä jokivarthen ja tunturiin. Mennee pilalle. Purkhaisivat vaan sen lophunkin. Kyllä kelkhalla ja mönkhärillä pääsevät net joien pithääki päästä!
- Anonyymi
Oisivat tehneet sen junaradan, jolloin vain tavarakuljetukset olisi sallittua kaupallisilla firmoilla. Uksityisautoilu juniin ja raskaammat konttikuljetukset Norjaan olisivat junakuljetuksia. Siellä Norjan puolella kun maan alla kulkee se armeijan käytössä oleva junarata? Olisivat voineet tehdä jakelukeskuksen Suomesta tuleville knteille ja pistää ne heitin omiin juniin jotka itään ja länteen.
- Anonyymi
Ihan samaa mieltä oon mieki. Mitä met tiellä tehemme. Hiihämme Karesuantoon tai Kilpisjärvelle jos jotain ostettavaa pitää saada tai edemäksikin Muonioon, Rovaniemelle. Reki perään. Kesällä kävelemme tai pyörällä pojemme vanhaa tien torsoa. Kyllä kunto pysyy hyvänä ja ruoka maittaa jos sitä sattuu olemaan. Tästähän seuraa monta hyvää asiaa, ilmasto paranee ja saastee vähenee. Kyllä eussissa hyräillään kuin kissat konsanaan. Hyvinvointilaitoskin voisi hyvin kun emme jaksa sielä kokoajan rampata vonkumassa jotain. Paranisi koko käsivarren väestö kokonaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan samaa mieltä oon mieki. Mitä met tiellä tehemme. Hiihämme Karesuantoon tai Kilpisjärvelle jos jotain ostettavaa pitää saada tai edemäksikin Muonioon, Rovaniemelle. Reki perään. Kesällä kävelemme tai pyörällä pojemme vanhaa tien torsoa. Kyllä kunto pysyy hyvänä ja ruoka maittaa jos sitä sattuu olemaan. Tästähän seuraa monta hyvää asiaa, ilmasto paranee ja saastee vähenee. Kyllä eussissa hyräillään kuin kissat konsanaan. Hyvinvointilaitoskin voisi hyvin kun emme jaksa sielä kokoajan rampata vonkumassa jotain. Paranisi koko käsivarren väestö kokonaan.
Tehdään erikseen NASCAR autoille Inarista sellainen 200kilometrin kierros joka päättyy Inariin, Suomi tulisi maailman kartalle kun pauhaavat amerikan autot jyrisivä lapin hiljaisuuden. Etuosat autoista vahvistettuna, jotta tielle hyppivät elukat ei vaurioita ajokunnottomaksi autoja.
Kutakuinki aivan yhtävarmaa kiinostusta niihin olisi niin kuin moottorikelkoilla kaahaaminen talvella ja vedessä kesällä.
Talvella voisivat käyttää NASCAR tietä porojen keruuseen ja kelkalla ajoon. Kunhan siivoavat keväällä koko tieosuuden taas NASCAR autoille.
Ehkä tiellä voisi sen leveyden vuoksi pitää myös NATO operaatioharjoitukset ilmavoimilla ja sellaisella kalustolla joka ei vaurioita tien pintaa? - Anonyymi
Tie niin vaihtelevassa kunnossa ettei porot meinaa löytää reijätöntä reittiä ylittää tietä, ettei vaan menisi sorkat mutkalle.
- Anonyymi
Kilpisjärvi sopisi hyvin euroopan ydinjätteiden loppusijoitusalueeksi, jo pelkästään maanpinnalla näkyy korkeita kalliorinteitä.
- Anonyymi
Kokon käsiva rsi nor jalle
- Anonyymi
Koko länsi osa Muoniosta Kilpisjärveen voisi ihan hyvin kuulua ruotsille tai norjalle. Suomihan ei meistä välitä. Ainoa mitä tänne tulee on soiden ja kasvien suojelua mutta meitä ihmisiä ei suojele mikään eikä kukaan ellemme itse tee sitä.
- Anonyymi
te turistit hei, pohjoisessa tämä teiden kunto on normaalia eli hyväksykää tilanne eikä vain valiteta. Jos on nii vaikeeta voi pysyä kotona.
- Anonyymi
Kyllä oli Sihtuunan tie komea. Mutta se onki Kaisa Juuson kotitie. Se korjathiin eduskunnan joululahjarahala. Sielon mahoton liikennepaine.
- Anonyymi
Käsivarressa ei asu ketään riittävän meriitit ja eliittiin kuuluvaa henkilöä siksi asiat eivät edisty täällä. Hettakin on oma valtakuntansa.
- Anonyymi
Miten on kuinka Kilpisjärventie kerkiää valmistua ennen talvea??? Työmaa ei paljon haitannut kulkemista.
- Anonyymi
Hitler's Fart Contest
- Anonyymi
Naisen haaroväli maistuu hyvälle
- Anonyymi
Et taija olla edes maistanu, unelmoivat vaan? Ei naista maistella niin kuin paistettua poronlihaa, naista lämmitellään ettei naiselle tule kylmä
Nainen on sielultaan herkkä vaikka olisi vahvassa rungossa, sitkeä miehen perässäkulkia joka pitää asioita sinusta huolta ja sinä hänestä🤺?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude15413535Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t749804Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h999172Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k218159Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk406783Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1506195Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua724308Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri243415Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy393407En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen
Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä4011300