Miksi ruisleipä pitää paistaa kuumassa uunissa?

Anonyymi-ap

Kokeilin pitkästä aikaa hapanjuureen tehtyä ruisleipää. Tein leivän kokonaan karkeista ruisjauhoista 100% hydraatiolla eli vettä ja jauhoja oli painossa mitattuna yhtä paljon. Tein leivät varmuuden vuoksi vuoissa, koska olin korkean hydraation vuoksi hieman epävarma siitä, tuleeko niistä limppuja vai leviääkö pitkin uunipeltiä.

Paistion 220C:ssä 20 minuuttia ja sen jälkeen laskin lämmön 180C:een, jossa paistoin 20 minuuttia. Nämä lämmöt ja ajat ovat Marttojen ohjeesta. Tosin ohjeen mukaan 180C:ssä pitäisi paistaa 40 minuuttia. Otin leivät uunista kun sisälämpötila oli 93C.

Leivät paistuivat nopeammin luultavasti siksi, että käytin leveitä vuokia, jolloin leivistä tuli suhteellisen matalia koon ollessa 30 x 15 x 7 cm. Käytin uunissa koko pohjan kokoista vuokaa, jossa oli vettä. Paistamisessa oli ainakin höyryä riittävästi. Kun kumosin leivät niin olin aivan varma, että ne ovat raakoja. Pohja oli vaaleaa kuin taikina eikä ne koputettaessa kuulostaneet kovakuorisilta ja kypsiltä. Myös pinta oli tavallista vaaleampi, kuitenkin ruskea, mutta ei perinteisen ruskeanmusta. Raa'alta vaikuttavat leivät johtuivat mitä ilmeisimmin uunin pohjalla olleesta vesiastiasta, joka piti pohjan suunnilleen sata asteisena ja leipä paistui 220C:n lämpötilassa vain ylävastuksilla.

Leikkasin leivän noin tunnin kuluttua uunista ottamisen jälkeen. Se ei ollut lainkaan raakaa vaan oli kohonnut normaalisti kuin 100% rukiista tehdyn hapanjuuriruisleivän pitääkin kohota ilman hiivaa. Leipä oli poikkeuksellisen pehmeää ja mehevää. Osa johtui varmasti korkeasta hydraatiosta, mutta myös hellästä paistamisesta eli alalämpö jä paljon ohjearvoa alemmaksi vesiastian vuoksi. Lisäksi mehevyyttä lisäsi varmasti se, etten paistanut leipiä kellon mukaan. Varmasti olisivat olleet kovempia ja kuivempia jos olisin paistanut turhaan 20 minuuttia Marttojen ohjeen mukaan.

Tästä herääkin kysymys, että miksi ruisleipiä pitää paistaa pitkään kuumassa uunissa? Minusta leipien kuori ei ole hyvää kun se on palaneen makuista ja kivikovaa. Kuori kyllä pehmenee vuorokaudessa kun ne jäähdytää ja lepuuttaa liinaan käärittynä, mutta silti pehmeäkin musta kuori on palaneen ja kitkerän makuista. Minä meinasin jatkossa paistaa ruisleivät 175C:ssä pienen vesiastian kera ja otan uunista pois kun sisälämpö on 93C. Onko tästä jotain haittaa? Mikä on muiden leipojien kokemus ja mieltymykset asiasta?

6

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olen saanut nyt ruisleivät onnistumaan viime aikoina täsmälleen oikealla tavalla. Taikinassani on 100% ruisjauhoja 100% hydraatiolla. Hapatan taikinaa 18 tuntia 35C:ssä. Hapantaikinassa on puolet koko taikinan jauhoista ja vedestä. Hapattamisen jälkeen lisään loput jauhot, veden, suolan ja hiivan (juu, käytän lisäksi kuivahiivaa, jotta leipä kohoaa riittävästi koska juuren hiivan teho ei oikein riitä minun makuun).

Ruisleipä pitää paistaa mahdollisimman nopeasti yli 80C, jotta amylaasi-entsyymit inaktivoituvat (tuhoutuvat) ennen kuin ne ehtivät pilkkoa kaiken tärkkelyksen sokeriksi. Hitaalla paistolla ruisleivästä tulee tahmeaa, tiivistä ja makeaa. Jos lämpö on liian matala ja paistaminen hidasta, siitä tulee mämmiä.

Minusta tuolla 35C hapattamisella tulee sopiva makuprofiili. Leipä on miellyttävän hapanta, mutta samalla kuitenkin hieman makeaa. Rakenne on kuohkea ja kostea. Aiemmin matalammassa lämmössä hapattaminen (huoneenlämmössä noin 22C) tuotti pistävän etikkamaista ja epämiellyttävää happamuutta.

• Lopullisen taikinan valmistumisen jälkeen laitan taikinan 15x15x30 cm leipävuokiin ja kohotan noin tunnin. Hiivalisällä leipä kohoaa tunnissa kaksinkertaiseksi. Paistan leivät koko ajan 225C:ssä sähköuunissa ilman mitään vesihöyryjä. Paistoaika on noin tunti ja leipien sisälämpötila on lopussa 97C.

• Anonyymi00003

Tällä ei nyt ole mitään tekemistä suomalaisen perinteisen ruisleivän kanssa, ei ennenkään mitään lämpötiloja mittailtu vaan homma tehtiin kokemuksella maalaistaloissa ja mökeissä leivinuuneissa, minulla on n.130-vuotta vanha laatokan karjalasta oleva juuri ja siitä kun tekee ruisleivän niin vot.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Tällä ei nyt ole mitään tekemistä suomalaisen perinteisen ruisleivän kanssa, ei ennenkään mitään lämpötiloja mittailtu vaan homma tehtiin kokemuksella maalaistaloissa ja mökeissä leivinuuneissa, minulla on n.130-vuotta vanha laatokan karjalasta oleva juuri ja siitä kun tekee ruisleivän niin vot.

"...minulla on n.130-vuotta vanha laatokan karjalasta oleva juuri ja siitä kun tekee ruisleivän niin vot."

Naurattaa nämä suvun perintökalleusjuurilla leipojat. Sinun juuri ei ole 130 vuotias Laatokan Karjalan juuri vaan siinä on ne samat bakteeri- ja hiivakannat kuin sinun keittiössäkin. Samanlaisen juuren saa jokainen tehtyä viikossa nollasta.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

"...minulla on n.130-vuotta vanha laatokan karjalasta oleva juuri ja siitä kun tekee ruisleivän niin vot."

Naurattaa nämä suvun perintökalleusjuurilla leipojat. Sinun juuri ei ole 130 vuotias Laatokan Karjalan juuri vaan siinä on ne samat bakteeri- ja hiivakannat kuin sinun keittiössäkin. Samanlaisen juuren saa jokainen tehtyä viikossa nollasta.

No on jollain nauru herkässä, ei se mikään perintökalleus ole, mutta alun perin Laatokan Karjalasta. Ilmeisesti pikkurouva kommentoinut anonyyminä taas, huvinsa kullakin mutta kyllä on outo huumorintaju.

• Anonyymi00002

Kylmässä uunissa harva ruoka paistuu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunnissa - siis myös kaupungeissa - viihtyvät ovat kommunisteja

Nehän ovat osa yhteiskunnan tuottamia instansseja, joista on vain haittaa veronmaksajille ja yrittäjlle, kuten ollaan ve
      Kommunismi
      27
      3069
    2. Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset

Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U
      Maailman menoa
      66
      2118
    3. Iski taas katumus kun en jutellut sun kanssa

Silloin kun halusit. Mutta en enää voi sille mitään, en saa muutettua sitä hetkeä..
      Ikävä
      180
      1928
    4. SDP todellisuudessa pahin pettäjä koskaan - se syyllistyi valtiopetokseen 1918

kun aloittivat kapinan maan laillista valtiojärjestystä vastaan. Punaiset saivat tukea Neuvosto-Venäjän bolsevikeilta,
      Maailman menoa
      121
      1884
    5. Miksei asevelvollisuuden kuluja lasketa Nato-menoihin?

Koskela (vas) kysyy aiheellisesti, että kun kerran palkka-armejaan perustuvat maat laskevat kysesestä toiminnasta aiheut
      Maailman menoa
      1
      1725
    6. Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia

joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin
      Maailman menoa
      93
      1539
    7. Purralla luistaa hihna isolla pyörällä

Näki taas eilisillan tv-tentissä kuinka paniikissa oli kannatusromahduksen takia. Ei saanut kuin tiuskittua yksittäisiä
      Maailman menoa
      25
      1362
    8. Uusi mahdollisuus

Mitä tekisit toisin, jos saisit siihen mahdollisuuden?
      Ikävä
      86
      1171
    9. Miksi kaikki avioeronneet miehet eivät kunnioita naisia?

Niin. Miksi avioeronneet miehet kohtelevat huonosti naisia, jotka lähestyvät heitä? Tämä on kokemuksen rintaääntä. Tämä
      Sinkut
      209
      1103
    10. Martina Aitolehti murtui Erikoisjoukoissa Matias Petäistön käsittelyssä - Tästä oli kyse

Yksi Erikoisjoukot-kauden julkkiskisaajista on yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti. Aitolehti on pärjän
      Tv-sarjat
      11
      1038
    Aihe