Miksi ruisleipä pitää paistaa kuumassa uunissa?

Anonyymi-ap

Kokeilin pitkästä aikaa hapanjuureen tehtyä ruisleipää. Tein leivän kokonaan karkeista ruisjauhoista 100% hydraatiolla eli vettä ja jauhoja oli painossa mitattuna yhtä paljon. Tein leivät varmuuden vuoksi vuoissa, koska olin korkean hydraation vuoksi hieman epävarma siitä, tuleeko niistä limppuja vai leviääkö pitkin uunipeltiä.

Paistion 220C:ssä 20 minuuttia ja sen jälkeen laskin lämmön 180C:een, jossa paistoin 20 minuuttia. Nämä lämmöt ja ajat ovat Marttojen ohjeesta. Tosin ohjeen mukaan 180C:ssä pitäisi paistaa 40 minuuttia. Otin leivät uunista kun sisälämpötila oli 93C.

Leivät paistuivat nopeammin luultavasti siksi, että käytin leveitä vuokia, jolloin leivistä tuli suhteellisen matalia koon ollessa 30 x 15 x 7 cm. Käytin uunissa koko pohjan kokoista vuokaa, jossa oli vettä. Paistamisessa oli ainakin höyryä riittävästi. Kun kumosin leivät niin olin aivan varma, että ne ovat raakoja. Pohja oli vaaleaa kuin taikina eikä ne koputettaessa kuulostaneet kovakuorisilta ja kypsiltä. Myös pinta oli tavallista vaaleampi, kuitenkin ruskea, mutta ei perinteisen ruskeanmusta. Raa'alta vaikuttavat leivät johtuivat mitä ilmeisimmin uunin pohjalla olleesta vesiastiasta, joka piti pohjan suunnilleen sata asteisena ja leipä paistui 220C:n lämpötilassa vain ylävastuksilla.

Leikkasin leivän noin tunnin kuluttua uunista ottamisen jälkeen. Se ei ollut lainkaan raakaa vaan oli kohonnut normaalisti kuin 100% rukiista tehdyn hapanjuuriruisleivän pitääkin kohota ilman hiivaa. Leipä oli poikkeuksellisen pehmeää ja mehevää. Osa johtui varmasti korkeasta hydraatiosta, mutta myös hellästä paistamisesta eli alalämpö jä paljon ohjearvoa alemmaksi vesiastian vuoksi. Lisäksi mehevyyttä lisäsi varmasti se, etten paistanut leipiä kellon mukaan. Varmasti olisivat olleet kovempia ja kuivempia jos olisin paistanut turhaan 20 minuuttia Marttojen ohjeen mukaan.

Tästä herääkin kysymys, että miksi ruisleipiä pitää paistaa pitkään kuumassa uunissa? Minusta leipien kuori ei ole hyvää kun se on palaneen makuista ja kivikovaa. Kuori kyllä pehmenee vuorokaudessa kun ne jäähdytää ja lepuuttaa liinaan käärittynä, mutta silti pehmeäkin musta kuori on palaneen ja kitkerän makuista. Minä meinasin jatkossa paistaa ruisleivät 175C:ssä pienen vesiastian kera ja otan uunista pois kun sisälämpö on 93C. Onko tästä jotain haittaa? Mikä on muiden leipojien kokemus ja mieltymykset asiasta?

0

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
        Maailman menoa
        187
        17566
      2. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
        Maailman menoa
        90
        3795
      3. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
        Hybridi- ja sähköautot
        32
        1884
      4. Martinalta vahva viesti

"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J
        Kotimaiset julkkisjuorut
        280
        1530
      5. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
        Maailman menoa
        59
        1488
      6. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
        Maailman menoa
        160
        1417
      7. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
        Ikävä
        115
        1324
      8. Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista

Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S
        Suomalaiset julkkikset
        14
        1294
      9. Pitäisikö meidän

Sitten nähdä ilman että siitä tehdään ongelmaa?
        Ikävä
        81
        1111
      10. Nautitko riidan haastamisesta?

Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin
        Sinkut
        209
        1043
      Aihe