Toki se, että toivuin halvauksesta, mutta nyt ajankohtaisempaa.
Ostin pakastealtaasta sellaisen Grandiosan uutuuden. Mex pizzan.
Hirmu hyvää oli ja ei ollenkaan liian tulista. Joskus etnisissä ravintoloissa syöneenä olen miettinyt, että syökö ne tuota oikeasti?
Kiinalaiseen petyin, kuten myös edesmennyt naisystäväni. Sen sijaan Intialaisessa syödessämme yllätyimme positiivisesti.
>simiti<
Nyt positiivisia juttuja! Minä aloitan.
61
552
Vastaukset
Oli taas katseltavaa dösässä, kun mahtavia pilvimuodostelmia teki taivaalle. Oli kaunista katseltavaa.
- Anonyymi
Voi sentään. Onhan se kivaa katseltavaa. Kerran olin parvekkeella tupakoimassa ja siihen pyyhälsi vyörypilvi.
Se oli pelottava näky, mutta ei käynyt kuinkaan.
>simiti<
- Anonyymi
Viikonloppuna sain ensimmäistä kertaa frisbee golfissa par3 väylällä tuloksen -1.
Koko perhe mukana, naispuoliset söivät mustikoita pelatessaan, joutui odottelemaan pitkiä toveja odottaessa häidän heittovuoroaan. Mikäs siinä, voihan kaksi harrastusta yhdistää yhdeksi. Mustikka frisbee golf, mustikkaisin käsin.
Aurinko paistaa, sopivan lämpimästi. Läheisillä ihmisillä elämässä paljon nostetta, jokin positiivinen virtaus, ilmeisesti sää on osavaikuttimena.
AV- Anonyymi
Tuohan kuulostaa mahtilta! Hienoa!
>simiti<
- Anonyymi
Saan huomenna rollaattorin. Tilasin tänään ja huomenna saan kyydin hakenaan sen. Komia suro punainen. Pääsen vihdoin kauppaan, kun voin istua välillä kun jaloista loppuu voimat ja tilalle tulee tutina. 😊
Iloinen nopeasta toimituksesta.
Jasu- Anonyymi
Hakemaan ja siro. Viereen menee näpytykset.
Jasu Mulla oli kanssa punainen rolla reilu kymmenen vuotta sitten.. ottaa aikansa opetella käyttämään sitä. Mutta tukee kivasti. Joko sait ajan magneettiin?
Anonyymi kirjoitti:
Hakemaan ja siro. Viereen menee näpytykset.
JasuEi se mitään.. niin mullakin menee alvariinsa ja en edes vällää korjailla. Jos se jotakuta häiritsee, niin ei voi mitään.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mulla oli kanssa punainen rolla reilu kymmenen vuotta sitten.. ottaa aikansa opetella käyttämään sitä. Mutta tukee kivasti. Joko sait ajan magneettiin?
En vielä, kuulemma megalomaaniset jonot ja yötäpäivää magneetit käytössä. Mutta ajattelin hommata oman, kun paristi jo käynyt melkeen kalpaten, kun kesken kauppareissun alkaa jaloista häviämään voimat ja alkaa tutina. Pitäisi istua ettei tipu lattiaan. Oon sitten lähtenyt kesken kaiken autoon ja jääny reissula jotain ostamatta. Polkimetkin tuntuu tiiliskiviltä autissa, nii jäänyt autoilukin lyhyeen ajeluun hyvinä hetkinä.
Ainoa mitä lääkäri totesi, että selkeetä neuropatiaa ja syy epäselvää, kunnes magneetista edetään. Äiteellä on myös samoja oireita.
https://neuroliitto.fi/tieto-tuki/tietoa-sairauksista/harvinaiset-neurologiset-sairaudet/diagnoosit/hsp-sairaudet/
Oireet sopii tuohon täysin.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En vielä, kuulemma megalomaaniset jonot ja yötäpäivää magneetit käytössä. Mutta ajattelin hommata oman, kun paristi jo käynyt melkeen kalpaten, kun kesken kauppareissun alkaa jaloista häviämään voimat ja alkaa tutina. Pitäisi istua ettei tipu lattiaan. Oon sitten lähtenyt kesken kaiken autoon ja jääny reissula jotain ostamatta. Polkimetkin tuntuu tiiliskiviltä autissa, nii jäänyt autoilukin lyhyeen ajeluun hyvinä hetkinä.
Ainoa mitä lääkäri totesi, että selkeetä neuropatiaa ja syy epäselvää, kunnes magneetista edetään. Äiteellä on myös samoja oireita.
https://neuroliitto.fi/tieto-tuki/tietoa-sairauksista/harvinaiset-neurologiset-sairaudet/diagnoosit/hsp-sairaudet/
JasuGeneettinen eli ei hoidettavissa?, käsitinkö oikein, huonompi juttu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JasuNuo aivot on jänniä. Mullakin tuo vammautuminen aivoista tuntuu eniten jaloissa. Ja niin tosiaan. Munkin rollaattorion punainen. Paljonkohan meitä rollaattorijengiläisiä on palstalla?
Pirpanakin lasketaan, kun on ainakin joskus ollut.
Perustetaan jengi. Pääsyvaatimuksena jokin vamma ja rollaattori. Nimeksi voisi tulla helvetin rollaatorityypit.
>simiti< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Geneettinen eli ei hoidettavissa?, käsitinkö oikein, huonompi juttu
Se on vielä hakuammuntaa, kunnes on tutkittu tarkemmin. Jotainhan ne aina veikkailee, mutta kunnes on kuvattu magneetilla ja tehty muita mahdollisua testejä, tutkimuksia ei mitään muuta varmaa ole kuin, että multa katoaa vpimat jaloista ja käsistä niitä käyttäessä ja tutisee kun alatoopi hytkytellessä.
Liikkuminen ja tekeminen on kömpelöä ja hankalaa, hetkittäin jopa mahdotonta riippuen mitä pitäisi tehdä. Yritän silti elää mahdollisimman normaalisti ja toimittaa asiouta kuten ennenkin. Välillä joutuu soveltamaan kun ei toimi, mutten lopeta liikkumista.
Tuntuu vaan ikuisuudelta odotella kun oireet lisääntyy jatkuvasti ja vaikeentuu.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on vielä hakuammuntaa, kunnes on tutkittu tarkemmin. Jotainhan ne aina veikkailee, mutta kunnes on kuvattu magneetilla ja tehty muita mahdollisua testejä, tutkimuksia ei mitään muuta varmaa ole kuin, että multa katoaa vpimat jaloista ja käsistä niitä käyttäessä ja tutisee kun alatoopi hytkytellessä.
Liikkuminen ja tekeminen on kömpelöä ja hankalaa, hetkittäin jopa mahdotonta riippuen mitä pitäisi tehdä. Yritän silti elää mahdollisimman normaalisti ja toimittaa asiouta kuten ennenkin. Välillä joutuu soveltamaan kun ei toimi, mutten lopeta liikkumista.
Tuntuu vaan ikuisuudelta odotella kun oireet lisääntyy jatkuvasti ja vaikeentuu.
JasuKäy hermoon kyllä hetkittäin kiitettävästi kivutkin.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo aivot on jänniä. Mullakin tuo vammautuminen aivoista tuntuu eniten jaloissa. Ja niin tosiaan. Munkin rollaattorion punainen. Paljonkohan meitä rollaattorijengiläisiä on palstalla?
Pirpanakin lasketaan, kun on ainakin joskus ollut.
Perustetaan jengi. Pääsyvaatimuksena jokin vamma ja rollaattori. Nimeksi voisi tulla helvetin rollaatorityypit.
>simiti<Mä en sitten juokse enkä räyhää, vaikka jengileiman saankin punaisen rollan takia. 😜
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JasuMutta enhän mä ole ainoa joka tutkimuksia varttuu, varmasti on paljon muitakin jotka katsoo kiireellisemmiksi hoitaa ensin. Kai ne ajattelee, että vahinko on käynyt jo ja enää todetaan se vahinko tai sitten mun oireita ei pidetä niin pahoina, että tarttisi kiirehtiä tutkimusten kanssa.
Aika omillaan sitä on aina ihminen, kun jotain ilmenee. Rahalla saa nopeasti vastauksia, kellä on rahhoo se olis tutkittu jo. Me muut oitellaan vuoroamme. 😅
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta enhän mä ole ainoa joka tutkimuksia varttuu, varmasti on paljon muitakin jotka katsoo kiireellisemmiksi hoitaa ensin. Kai ne ajattelee, että vahinko on käynyt jo ja enää todetaan se vahinko tai sitten mun oireita ei pidetä niin pahoina, että tarttisi kiirehtiä tutkimusten kanssa.
Aika omillaan sitä on aina ihminen, kun jotain ilmenee. Rahalla saa nopeasti vastauksia, kellä on rahhoo se olis tutkittu jo. Me muut oitellaan vuoroamme. 😅
JasuJa mä syön duloxetinia 120mg/vrk, kunnon annos että hermokipua loiventaa ja pitää masennuksen loitolla. Gababentiini sitten vielä lisäksi jos ei helpota.
Lääkkeistä lohtua menolla... 😆
Vaan tarttee pukeutua ja lähtee hakee se apuväline.
Jasu Kiva juttu, että saat apuvälineen. 🤗 On kuitenkin tärkeää pysyä liikkeellä niin paljon vaan kuin mahdollista.
Tosi ikäviä nuo oireet kuitenkin. Toivottavasti pääset nopeasti jatkotutkimuksiin. Ehkä ei tässä vaiheessa kannata googletella mahdollisia vaihtoehtoja eikä diagnosoida itseään. Sitä ehtii surra sittenkin, jos jotakin vakavaa oikeasti löytyy ja menee vain hyvät itkut ja hammasten kiristykset hukkaan, kun kyse onkin jostakin helpommin hoidettavasta. - Onko muuten sun B12-vitamiinitasot jo katsottu? 🙂
Tsemppiä päivään ja voimia alkavaan syksyyn! ❤️- Anonyymi
Xena-183 kirjoitti:
Kiva juttu, että saat apuvälineen. 🤗 On kuitenkin tärkeää pysyä liikkeellä niin paljon vaan kuin mahdollista.
Tosi ikäviä nuo oireet kuitenkin. Toivottavasti pääset nopeasti jatkotutkimuksiin. Ehkä ei tässä vaiheessa kannata googletella mahdollisia vaihtoehtoja eikä diagnosoida itseään. Sitä ehtii surra sittenkin, jos jotakin vakavaa oikeasti löytyy ja menee vain hyvät itkut ja hammasten kiristykset hukkaan, kun kyse onkin jostakin helpommin hoidettavasta. - Onko muuten sun B12-vitamiinitasot jo katsottu? 🙂
Tsemppiä päivään ja voimia alkavaan syksyyn! ❤️Kiitos. 🤗
Lääkäri noita väläytteli, googlettamalla voisi löytyä paljonkin oireusiin sopivaa. Kai hän mietti vähän ääneen. Mutta itse en viitsi olettaa vielä mitään ennen kun tarkemmin katsovat.
Ei ole B12 mitattu, ei vaikka asiasta mainitsin. Ei ole kaliumiakaan mitenkään houdettu tai kontrolloitu. Onko noussut vai ei. Vähän kunnallisessa sitä sun tätä.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä en sitten juokse enkä räyhää, vaikka jengileiman saankin punaisen rollan takia. 😜
JasuEi tarvikkaan. Kaikki pelästyy jo nähdessään punasten rollaattorien jäsenliivit.
>simiti< Anonyymi kirjoitti:
JasuKyllähän se on jo selvää, että keskushermistollista tuo on. Todennäköisesti selkäytimestä.
Toi on hyvä, että yrität olla toimelias, mutta lepo on myös äärettömän tärkeää. Palautuminen. Sulla elimistö on nk. häiriötilassa ja juurikin lepo on sitä palauttavaa.
Sun täytyy olla laiska, etkä saa pinnistellä äärimmillesi. Sellainen kevyt toimeliaisuus on hyväksi, mutta hampaat irvessä itsensä väsyttäminen vain pahentaa tilannetta.
Paheneeko sun oireet esmes nälkäisenä tai väsyneenä? Se on sen merkki, että himmausta pitää tehdä. Kuuntele itseäsi ja ole armollinen. Ja saman tien unohda se, mitä sun pitäisi tehdä.. ei väkisin tekemistä. Sisukkuus vain pahentaa asioita. Sillain pehmeydellä ja itteänsä kuunnellen.
Tuo rolla on oikein hyvä just kun välillä voip pysähtyä lepäämään.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kyllähän se on jo selvää, että keskushermistollista tuo on. Todennäköisesti selkäytimestä.
Toi on hyvä, että yrität olla toimelias, mutta lepo on myös äärettömän tärkeää. Palautuminen. Sulla elimistö on nk. häiriötilassa ja juurikin lepo on sitä palauttavaa.
Sun täytyy olla laiska, etkä saa pinnistellä äärimmillesi. Sellainen kevyt toimeliaisuus on hyväksi, mutta hampaat irvessä itsensä väsyttäminen vain pahentaa tilannetta.
Paheneeko sun oireet esmes nälkäisenä tai väsyneenä? Se on sen merkki, että himmausta pitää tehdä. Kuuntele itseäsi ja ole armollinen. Ja saman tien unohda se, mitä sun pitäisi tehdä.. ei väkisin tekemistä. Sisukkuus vain pahentaa asioita. Sillain pehmeydellä ja itteänsä kuunnellen.
Tuo rolla on oikein hyvä just kun välillä voip pysähtyä lepäämään.Väsyneenä pahenee oireet ja ylipäänsä jalkojen ja käsien käyttäminen nopeasti saa aikaan tärinän ja tutinan, sitten tuntuu miten voimat lähtee niistä. Ja puutuneisuutta on jatkuvasti muutamissa varpaissa ja sormissa. Raajojen ääreisosissa ja tietyissä eritoten.
Hanskamaista puutumista ollu vuosia.
Ja vasurista jalasta meni 2 varvasta jo 2019 puolitunnottomiksi. Ne on koko ajan kuin puudutettu. Hartioissa ollu kohta vuosia missä tunto ja kuuma alentunu niin ettei ulkoapäin aiheudu kipua vaikka löisi puukon pystyyn.
Nyt on samaa alkanu tulee vasemoaan jalkaan sääreen ja sisäreiteen. Tuntee että kosketetaan muttei tunnu kuuma eikä kipu. Kylmä tuntuu.
Jänniä nämä.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väsyneenä pahenee oireet ja ylipäänsä jalkojen ja käsien käyttäminen nopeasti saa aikaan tärinän ja tutinan, sitten tuntuu miten voimat lähtee niistä. Ja puutuneisuutta on jatkuvasti muutamissa varpaissa ja sormissa. Raajojen ääreisosissa ja tietyissä eritoten.
Hanskamaista puutumista ollu vuosia.
Ja vasurista jalasta meni 2 varvasta jo 2019 puolitunnottomiksi. Ne on koko ajan kuin puudutettu. Hartioissa ollu kohta vuosia missä tunto ja kuuma alentunu niin ettei ulkoapäin aiheudu kipua vaikka löisi puukon pystyyn.
Nyt on samaa alkanu tulee vasemoaan jalkaan sääreen ja sisäreiteen. Tuntee että kosketetaan muttei tunnu kuuma eikä kipu. Kylmä tuntuu.
Jänniä nämä.
JasuHikoiluttaa kun sikaa, ylösnousu pyörryttää sitten on kömpelö, vatsa sekasin jatkuvasti. Ärsyttävää.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hikoiluttaa kun sikaa, ylösnousu pyörryttää sitten on kömpelö, vatsa sekasin jatkuvasti. Ärsyttävää.
JasuHienomotoriikka on vaikeaa, näpytellessäkin pitää olla kynä. Nappeja en saa enää laitettua kiinni ja auki vain murjoen kuten juustopakkauksetkin pitää repiä petona auki.
Kannan pyykit kuivausrummusta huoneesta toiseen, jo kädet tutusee ja on loppu kuin olis hirveenkin työnmäärän tehny. Jalat uupuu jo 100m matkasta tai tietyissä asennoissa. Autossa alkaa jalat katoo yks kaks, kiva koittaa ajaa manuaalivaihteisella ilman jalkoja.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienomotoriikka on vaikeaa, näpytellessäkin pitää olla kynä. Nappeja en saa enää laitettua kiinni ja auki vain murjoen kuten juustopakkauksetkin pitää repiä petona auki.
Kannan pyykit kuivausrummusta huoneesta toiseen, jo kädet tutusee ja on loppu kuin olis hirveenkin työnmäärän tehny. Jalat uupuu jo 100m matkasta tai tietyissä asennoissa. Autossa alkaa jalat katoo yks kaks, kiva koittaa ajaa manuaalivaihteisella ilman jalkoja.
JasuJa kivut niitä riittää etenkin jaloissa, käsissä, päässä ja kaularangassa. Selkä on ok kunnes nostan jotain. Särkee viikon sen jälkeen pienikin asento nykäys kun poikki laitettais. Kyljen vaihtokaan onnistu irvistämättä. Kuulostaa kivalta. 😅
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kivut niitä riittää etenkin jaloissa, käsissä, päässä ja kaularangassa. Selkä on ok kunnes nostan jotain. Särkee viikon sen jälkeen pienikin asento nykäys kun poikki laitettais. Kyljen vaihtokaan onnistu irvistämättä. Kuulostaa kivalta. 😅
JasuJa krampit, suonenvedot. Niitä tulee yhtenään. Yö tai päivä.
Mutta joo kotilääkärit pääsee nyt tekee diagnoosin. 😆
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja krampit, suonenvedot. Niitä tulee yhtenään. Yö tai päivä.
JasuMulle jo yks ihminen sanoi irl, että itkettääkö kun sattuu. Kun hän itkee yhtenään. Mä en ole osannu oikeen ikinä itkeä kipuja, särkyä. Mä sen sijaan kiroilen kun käy hermoon.
Tulee laaja skaala sarjatulena joskus. Enimmäkseen kärsin hiljaa, en viitti draamaa harrastaa. Itken kyllä henkistä väsymystä sitten kun oon ihan tosi tosi uupunut lopulta. Mutten mä osaa oikein itkeä murheista. Ilosta kyllä. Joku liikuttaa.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulle jo yks ihminen sanoi irl, että itkettääkö kun sattuu. Kun hän itkee yhtenään. Mä en ole osannu oikeen ikinä itkeä kipuja, särkyä. Mä sen sijaan kiroilen kun käy hermoon.
Tulee laaja skaala sarjatulena joskus. Enimmäkseen kärsin hiljaa, en viitti draamaa harrastaa. Itken kyllä henkistä väsymystä sitten kun oon ihan tosi tosi uupunut lopulta. Mutten mä osaa oikein itkeä murheista. Ilosta kyllä. Joku liikuttaa.
JasuSe on silleen vähän kurjaa kun on itse niin tottunut, että jatkuvasti sattuu johkun pöin kehissa. Joka päivä ja melkein joka hetki läpi vuorokaudet, niin en osaa aina myötäelää toisen kipua. Kun mulle se on jo arkea. Mitä sitten, ei siihen kuole vaikka vituttaa.
Sitten jää helposti toisen kivut mulla paitsioon, kun ite ei niitä jatkuvasti kykene miettii vaikka tutee kipua, pitää elää silti ja toimia vaikka sattuu. Turtuu.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on silleen vähän kurjaa kun on itse niin tottunut, että jatkuvasti sattuu johkun pöin kehissa. Joka päivä ja melkein joka hetki läpi vuorokaudet, niin en osaa aina myötäelää toisen kipua. Kun mulle se on jo arkea. Mitä sitten, ei siihen kuole vaikka vituttaa.
Sitten jää helposti toisen kivut mulla paitsioon, kun ite ei niitä jatkuvasti kykene miettii vaikka tutee kipua, pitää elää silti ja toimia vaikka sattuu. Turtuu.
JasuEi voi halvaantua säälimään itteensä, niin helposti ei osaa sääliä muitakaan asiassa minkä kanssa on pakko selvitä.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvikkaan. Kaikki pelästyy jo nähdessään punasten rollaattorien jäsenliivit.
>simiti<Heh, tuntuu että jotkut pelästyy jo naaman nähtyä. Liivit, rolla ja laahaavat jalat viimeistelee. 😅
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh, tuntuu että jotkut pelästyy jo naaman nähtyä. Liivit, rolla ja laahaavat jalat viimeistelee. 😅
JasuKaupassa ilmeet kertoo ajatukset. Ompas siinä "nätti täti", hui saathana, karkuun.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja krampit, suonenvedot. Niitä tulee yhtenään. Yö tai päivä.
JasuMinä en tee diagnoosia, mutta mulla aivovamman saaneena on samanlaiset oireet. Lisäksi toinen silmäni ei saa yhteyttä tuhoutuneeseen aivo-osioon ja näytänkin merirosvolta. Ainakin sen yhden pikkupojan mielestä. 😎
Tokikin muut aivojen osiot on ottanut hommia hoidettavakseen. Mutta ei ne osaa yhtä hyvin, kuin tuhoutunut osio.
>simiti< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en tee diagnoosia, mutta mulla aivovamman saaneena on samanlaiset oireet. Lisäksi toinen silmäni ei saa yhteyttä tuhoutuneeseen aivo-osioon ja näytänkin merirosvolta. Ainakin sen yhden pikkupojan mielestä. 😎
Tokikin muut aivojen osiot on ottanut hommia hoidettavakseen. Mutta ei ne osaa yhtä hyvin, kuin tuhoutunut osio.
>simiti<Aikalailla ihmisen koneisto tuottaa samoja oireita, kun tietyt piirit pimenee. Siksihän tuo on joskus haastavaa löytää mikä piiri on pimennyt ja mikä vasta aikoo.
Hyvin aivot osaa löytää uusia reittejä. Ihmeellinen mössö ne ihmisen aivot on.
Jasu Anonyymi kirjoitti:
Aikalailla ihmisen koneisto tuottaa samoja oireita, kun tietyt piirit pimenee. Siksihän tuo on joskus haastavaa löytää mikä piiri on pimennyt ja mikä vasta aikoo.
Hyvin aivot osaa löytää uusia reittejä. Ihmeellinen mössö ne ihmisen aivot on.
JasuSe mikä aivoissa on rakentunut vuosikymmenten saatossa vaikkapa hienomotoriikan saralla, tuhoutuessaan se toimintakyvyttömyys on lopullinen siltä osin. Uusia hermoyhteyksiä kyllä voi syntyä, mutta ne eivät ole täysin samanveroisia. Ja ottaa aikaa ja vaivaa luoda niitä uusia hermoyhteyksiä.
Minulla oli puolikkaan nuppineulan pään kokoinen tulehdus vasemmalla pikkuaivoissa ja se vei toimintakykyni täysin. En hallinnut toista silmääni joten näin kaiken kahtena. Samalla tunto katosi sen puolen kasvoista ja korvani kuuroutui. Huimaus oli niin valtavaa, ettei ruoka pysynyt sisälläni. Voin koko ajan pahoin.
Vasen jalkani lerppantui, enkä osannut nostaa sitä enää. En tunnistanut vasenta kättäni enää omakseni ja sen hallinta petti täysin.
Aivoni tulkitsivat näkemääni väärin.. seinät tuntuivat lattialta ja portaat alas näytti ylämäeltä. Pitkät suorat käytävät kieroilta.. vasen silmäni liikkui itsekseen ihan häränpyllyä.
Olin huonoimmillani pyörätuolissa. Kun tulehdus saatiin helpottamaan rajulla lääkityksellä ja totaalilevolla alkoi toipuminen. Ensin opettelin syömään, sillä se ei ole helppoa kun on puoli päätä tunnottomana. Siitä seisomaan, kävelemään ensin rollan kanssa ja siitä kepin kanssa. Toipumiseen meni nelisen vuotta, eikä toipuminen ole täydellistä.
Nykyään minulla on vain hyvin lieviä oireita. Vasemman puolen käsi on hienomotoriikaltaan kankea, mutta olen saanut ylläpidettyä toiminnallisuutta, niin uusia hermoyhteyksiä on syntynyt. Ei siitä tule koskaan entisen veroista. Lieviä tasapainohäiriöitä ja vasen jalka saattaa joskus kompuroida.
Eihän minusta edes huomaa sitä, että olen invalidi. Kunnes sairauteni iskee taas. No, sitä odotellessa.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Se mikä aivoissa on rakentunut vuosikymmenten saatossa vaikkapa hienomotoriikan saralla, tuhoutuessaan se toimintakyvyttömyys on lopullinen siltä osin. Uusia hermoyhteyksiä kyllä voi syntyä, mutta ne eivät ole täysin samanveroisia. Ja ottaa aikaa ja vaivaa luoda niitä uusia hermoyhteyksiä.
Minulla oli puolikkaan nuppineulan pään kokoinen tulehdus vasemmalla pikkuaivoissa ja se vei toimintakykyni täysin. En hallinnut toista silmääni joten näin kaiken kahtena. Samalla tunto katosi sen puolen kasvoista ja korvani kuuroutui. Huimaus oli niin valtavaa, ettei ruoka pysynyt sisälläni. Voin koko ajan pahoin.
Vasen jalkani lerppantui, enkä osannut nostaa sitä enää. En tunnistanut vasenta kättäni enää omakseni ja sen hallinta petti täysin.
Aivoni tulkitsivat näkemääni väärin.. seinät tuntuivat lattialta ja portaat alas näytti ylämäeltä. Pitkät suorat käytävät kieroilta.. vasen silmäni liikkui itsekseen ihan häränpyllyä.
Olin huonoimmillani pyörätuolissa. Kun tulehdus saatiin helpottamaan rajulla lääkityksellä ja totaalilevolla alkoi toipuminen. Ensin opettelin syömään, sillä se ei ole helppoa kun on puoli päätä tunnottomana. Siitä seisomaan, kävelemään ensin rollan kanssa ja siitä kepin kanssa. Toipumiseen meni nelisen vuotta, eikä toipuminen ole täydellistä.
Nykyään minulla on vain hyvin lieviä oireita. Vasemman puolen käsi on hienomotoriikaltaan kankea, mutta olen saanut ylläpidettyä toiminnallisuutta, niin uusia hermoyhteyksiä on syntynyt. Ei siitä tule koskaan entisen veroista. Lieviä tasapainohäiriöitä ja vasen jalka saattaa joskus kompuroida.
Eihän minusta edes huomaa sitä, että olen invalidi. Kunnes sairauteni iskee taas. No, sitä odotellessa.Todella rajut oireet sinulla ollut. Onneksi ei enää. Eikä toivottavasti ikinä mene tuohon malliin enää.
Sitä minäkin vähän mietin, kun yleensä mitä pikemmin tutkitaan sen nopeemmin voidaan ehkä estää lopullisia tuhoja. Niin tympii varttua niitä pysyviksi jääviä vaurioita, kun jonossa oottelen. Mielummin nyt saisi pian selkoa, kun sitten vasta kun ollaan pisteessä ettei enää mitään voi asian hyväksi tehdä.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todella rajut oireet sinulla ollut. Onneksi ei enää. Eikä toivottavasti ikinä mene tuohon malliin enää.
Sitä minäkin vähän mietin, kun yleensä mitä pikemmin tutkitaan sen nopeemmin voidaan ehkä estää lopullisia tuhoja. Niin tympii varttua niitä pysyviksi jääviä vaurioita, kun jonossa oottelen. Mielummin nyt saisi pian selkoa, kun sitten vasta kun ollaan pisteessä ettei enää mitään voi asian hyväksi tehdä.
JasuLähinnä minua hirvittää toimintakyvyn menetys, ei niinkään saada jälleen lisää diagnooseja. Ties vaikka ne monet diagnoosit nivoutuisi yhteen asiaan mitä ei vaan ole osattu/haluttu selvittää. Helpompaa heitellä dg mikä sattuu parhaiten sopimaan ja helposti saa potilaan hiiteen.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähinnä minua hirvittää toimintakyvyn menetys, ei niinkään saada jälleen lisää diagnooseja. Ties vaikka ne monet diagnoosit nivoutuisi yhteen asiaan mitä ei vaan ole osattu/haluttu selvittää. Helpompaa heitellä dg mikä sattuu parhaiten sopimaan ja helposti saa potilaan hiiteen.
JasuMinulla oli edellisessä pään magneetissa satunnaisia kirkassignaalimuutoksia, joita ei kukaan edes yrittänyt mulle selvittää, mitä ne voisi olla. Vastaus oli ei mitään tähän niskakipuun liittyvää. Vaan mihin, niin hiljeni ja jatkoi eri asiaa. Ei tiennyt mitä ilmeisemmin.
Jasu Anonyymi kirjoitti:
Minulla oli edellisessä pään magneetissa satunnaisia kirkassignaalimuutoksia, joita ei kukaan edes yrittänyt mulle selvittää, mitä ne voisi olla. Vastaus oli ei mitään tähän niskakipuun liittyvää. Vaan mihin, niin hiljeni ja jatkoi eri asiaa. Ei tiennyt mitä ilmeisemmin.
JasuKirkassingnaalimuutos aivoissa viittaisi ms-tautiin. Ms voi oireilla myös selkärangassa.
ALS sulla tuskin ei voi olla, sillä olisit jo vainaa. Hoitamatta se etenee törkeän nopeasti.
Mäkin olin jo heittämässä kirvestä kaivoon kun sain kuulka olevani mäsä. Nyt silloisista rajuista tulehdusoireistani huolimatta minulla on todella vähän oikeita vaurioita. Saan olla kiitollinen näistä vuosista, mitä minulle on nyt annettu ja siitä että toimintakykyni palautui.
Onko sulla valkosolut olleet korkeita? Jos on, voip olla mäsä.
Tässä pari vinkkiä, mitkä ei vahingoita, mutta voivat auttaa. D-vitsku 50 mikrogramulia päivässä.. immuunijärjestelmälle. Helvetin hyvä käsihygienia, ettei pöpöjä pääse elimistöön.. lihan syömistä suositellaan, sillä keskushermosto tarvitsee vitskuja uudistuakseen.. yöunta 8-10 tuntia ja enemmänkin akuutti vaiheessa. Pinnisteleminen ja sisulla vetäminen, ne aiheuttavat oireita. Eli löysin rantein. Itseään ei saa väsyttää. Vältä kuumia olosuhteita. Paras liikuntamuoto on vesiliikunta, sillä ropan lämpö pysyy alhaisena. Kipeänä ei saa tehdä muuta kuin levätä. Ja sit se tärkein.. ressata ei saa. Eli asiat jotka stressaa.. niistä on opittava päästämään irti.
Saat olla laiska, sinun pitää oikeasti levätä paljon. Sillä juttu menee niin, että keskushermosto palautuu ja uusiutuu levon aikana. Toiminnallisuutta pitää ylläpitää toki. Mutta lempeästi. Eikä akuuttivaiheessa ollenkaan.
Näillä eväin, plus järeillä lääkkeillä sain toimintakykyni takaisin.
Tälläkin hetkellä minulla on aika järeä ms taudin lääkitys. Mutta se johtuu juurikin rajuista oireistani, joita mulla oli silloin alkuunsa.
Mikään lääke ei pysäytä ms tautia. On vain hidastavia lääkkeitä. Palauttavakin lääke on olemassa, mutta siihen saattaa kuolla. Sitä minulle annettiin kaksi vuotta. Ja oli dealbreikkeri mun hoidossani.
Joten nyt ota iisisti odotellessasi. Himmaa oikein kunnolla. Ja ota se d vitsku käyttöön.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaupassa ilmeet kertoo ajatukset. Ompas siinä "nätti täti", hui saathana, karkuun.
JasuMua ja mun halvaantunutta silmää luuli yksi pikkupoika merirosvoksi silmälapun takia. Minua huvitti mokoma ja ostin sille kakaralle merirosvotikkarin.
Annoin sen ja sanoin päälle räyh. Poitsu oli hiljainen, mutta äiskää hihitytti.
>simiti< - Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Se mikä aivoissa on rakentunut vuosikymmenten saatossa vaikkapa hienomotoriikan saralla, tuhoutuessaan se toimintakyvyttömyys on lopullinen siltä osin. Uusia hermoyhteyksiä kyllä voi syntyä, mutta ne eivät ole täysin samanveroisia. Ja ottaa aikaa ja vaivaa luoda niitä uusia hermoyhteyksiä.
Eihän minusta edes huomaa sitä, että olen invalidi. Kunnes sairauteni iskee taas. No, sitä odotellessa.Hitto! Rupeaa tuntumaan, että minä olen tervein tyyppi palstalla!
>simiti<
- Anonyymi
Ei voi aloittaa jos ei ensin lopeta, lopeta ennen kuin aloitat...uudestaan.
Kun niin työllisyysjutuissa.. Kummituspeli se voisi auttaa ja innostaa nuorisoa.
Olin pyöräilemässä katsomassa oli oli aika lämmin keli.. joku juoppo tapettu, niin istumassa siellä, kun en tiennyt missähän päin kaupunkia niiin.. Minä pidän kiinalaisesta ja intialaisesta ruoasta, mutta en juuri lainkaan texmexistä. Chili ei sovi minulle vähäisissäkään määrin. 🙂
- Anonyymi
Niin. Itsekään en siedä tulista, mutta tuo pitsa oli sellaista lempeän väkevää. Jopa minä kykenin syömään sitä.
Itse asiassa ei se ollut lainkaan tulista. Mutta hyvää se oli.
>simiti< Anonyymi kirjoitti:
Niin. Itsekään en siedä tulista, mutta tuo pitsa oli sellaista lempeän väkevää. Jopa minä kykenin syömään sitä.
Itse asiassa ei se ollut lainkaan tulista. Mutta hyvää se oli.
>simiti<Ehkäpä minunkin kannattaa luopua ennakkoluuloistani ja kokeilla. 😁👍
- Anonyymi
joku lentohärdelli meni lujaa joku kone lento-härdelli
- Anonyymi
Söin taas tänään nepalilaisen ravintolan take away- ruokaa ja olipas hyvää, ei ole juuri koskaan ollut valittamisen aihetta.
- Anonyymi
Jäin koukkuun. Rikun M/S Mysteryyn. Mielenkiintoisesti toteutettu. Intensiivinen.
Asiantuntija lausunnot olivat hyvin selittäviä ja toimiaan kuvaavia.
Vilma - Anonyymi
amerikkalaiset tappaneet jonkin huumevwwn pikaveneen tuomassa huumeita Venezuelasta joku pikavene olisi ollut tulossa
uutisissa oli- Anonyymi
Onko tappaminen positiivista? Samaa periaatetta tähän voi lisätä myös:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011471667.html
Eli rikkaat rikastuu ja kansa kärsii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tappaminen positiivista? Samaa periaatetta tähän voi lisätä myös:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011471667.html
Eli rikkaat rikastuu ja kansa kärsii.Ei ole. Tutkiminen omaisten kannalta on.
Tuohan oli ennakoitavissa ja veroalet päälle. Kiva extra, kun niin kovasti p o n n i s t e l e v a t.
Hekoheko.
Vilma
- Anonyymi
minäkin joskus noita pakasteuttuja, harvoin kuin Harri
ihmisen ominaisuus no niin hengenvaarallisuus, on ihmisen ominaisuus - Anonyymi
No miks et si ole töissä jos kerran halvauksesta toivuit vika ei tarvi ol suuri kun se on vaan korvienvälissä ei näy päälle päin edes
- Anonyymi
Junttilesta taas mölisee ja ei tajua mistään muusta kuin kattofirmansa huijaamisesta ja pedofiliastaan.
- Anonyymi
minulle ei ole tuota veronpalautuskirjettä, tai jos tuli jo aikaisemmin.. nhooh
- Anonyymi
niin miksi ei töissä olenkin, mutta jos toimii vain pippeli ja aivot
- Anonyymi
Tapa perusjunttilesta jo itsesi. Hiton huijaripaska!
- Anonyymi
jos pitäisi hakeakin jotain soveltuvia töitä,.. e3li sellaissia issä tarvitaan pippeli ja aivot.
- Anonyymi
mutta niin yritänkin tehdä nuorison kanssa Kummituspeli-juttuakin
Kohta on perjantai. 😊👌
- Anonyymi
Siitä voi tehdä jopa kauhuelokuvan...
>simiti<
- Anonyymi
Muutama hyvä tälle päivälle
Löysin puolukoita pari litraa ja samalla söin vetisiä mustikoita massun pullolleen.
Uusi deitti soittaa illalla. On riemu kun on mitä odottaa.
Olin ryhmässä jossa saa lörpötellä mielin määrin. Kyllä ihmiset ympärillä ovat tärkeitä, nyt on mukava ihan yksin ja hiljaisuudessa kotona, lämpöinen tunne siitä että on samanhenkisiä, tunne kestää koko illan.
Hyvä sekin että on toivoa siitä, että huminenkin on hyvä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1598068Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?1027333Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle
Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht27306Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit357230Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t217078Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta
Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t856826Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik1126512Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv236334Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa845700Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?475488