Onkohan vähän vanhentuneet jauhot syynä, ettei pullataikinaan synny sitkoa.
Vaikka puoli tuntia on yleiskoneella vaivanut taikinapyörän avulla, kun on pieni taikina, niin taikina vaan kosketettaessa tartuu somiin.
Aina on onnistunut puolen litran taikina taikinakoukun kanssa yleiskoneella juoksevan margariinin ja öljyn kanssa vaikka sanotaan, että sitkoa ei saa, jos käyttä juoksevaa pullomargariinia, että voita pitää käytää.
Nyt käytin voita, mutta sitkoa ei meinanut saada.
Vaihdoin taikinarullan takinakoukkuun ja lisäsin jauhoja, niin alkoi vähän sitkoa syntymään.
Reilussa 10 minuutissa on aina pullataikinaan syntynyt sito, nyt ei edes puolessa tunnissa.
Ei tule sitkoa
9
124
Vastaukset
- Anonyymi
No hyvään pullaan ei tule öljyä eikä pullomargariinia. Voita tai palamargariinia ja kunnon kardemummaa niin tulee hyvää pullaa. En ole koskaan tehnyt yleiskoneella ja aina tulee hyvää.
”No hyvään pullaan ei tule öljyä eikä pullomargariinia.”
Tällä ei ole mitään tekemistä avaajan ongelman kanssa. Heikko sitko johtuu vanhoista jauhoista. Itse huomasin aivan selvän eron kun käytin noin 8 kk PE päivän jälkeen pizzajauhoja. Kuvittelin, että onnistuu erittäin vahvoilla jauhoilla (W350), mutta sitko oli heikentynyt selvästi ja pizzataikinasta tuli kuin pullataikina, jossa on ihan ok sitko, mutta ei riittävä pizzaan.- Anonyymi
Grillaava_rouva kirjoitti:
Tällä ei ole mitään tekemistä avaajan ongelman kanssa. Heikko sitko johtuu vanhoista jauhoista. Itse huomasin aivan selvän eron kun käytin noin 8 kk PE päivän jälkeen pizzajauhoja. Kuvittelin, että onnistuu erittäin vahvoilla jauhoilla (W350), mutta sitko oli heikentynyt selvästi ja pizzataikinasta tuli kuin pullataikina, jossa on ihan ok sitko, mutta ei riittävä pizzaan.Juu, taitaa olla tosi mitä kerroit, että vanhentuneet jauhot.
Täytyypä ostaa uusi jauhopussi kaupasta.
Aina on pullataikinan teko onnistunut, taikinasta on tullut kimmoisa, eikä tarttunut sormiin.
Yleiskoneella teen taikinan, käsin olen tehnyt muutaman kerran, mutta se ottaa sormen niveliin ja vaivaamisen jälkeen sormet menee jäykisi ja tunne, ettei sormia saa liikkumaan.
Ihan hyvää pulaa saa pullomargariinilla ja öljylläkin, ainakin yleiskoneella vaivaamalla saa.
Pitäs kokeilla tehdä pullataikina ilman kananmunaa, kun ainakin Halpahallin sokerimunkki maistuu oikein hyvälle ja on pehmoinen koostumus, eikä siinä ole kananmunaa.
Sai siitä kanelibostonin tehtyä, vaikka ei ollut kyllä yhtään sitkoa ja taikian tarttui leivonta-alustaan ja oli kuin liisteriä.
Jauhoja joutui lisäämään aika tavalla, että taikinaa pystyi edes kaulimaan.
Paiston jälkeen oli ihan pehmeää pulaa, mutta voi kyllä kovettua liiallisen jauhomäärän takia.
Vois niistä jauhoista varmaan lättyjä vielä tehdä, jos ei pois halua heittää. - Anonyymi
Grillaava_rouva kirjoitti:
Tällä ei ole mitään tekemistä avaajan ongelman kanssa. Heikko sitko johtuu vanhoista jauhoista. Itse huomasin aivan selvän eron kun käytin noin 8 kk PE päivän jälkeen pizzajauhoja. Kuvittelin, että onnistuu erittäin vahvoilla jauhoilla (W350), mutta sitko oli heikentynyt selvästi ja pizzataikinasta tuli kuin pullataikina, jossa on ihan ok sitko, mutta ei riittävä pizzaan.No ei kyllä tälläkään, puhut pizzataikinasta kun toinen kyselee pullataikinasta.
Anonyymi kirjoitti:
No ei kyllä tälläkään, puhut pizzataikinasta kun toinen kyselee pullataikinasta.
”…puhut pizzataikinasta kun toinen kyselee pullataikinasta.”
Ei, vaan puhe on vehnäjauhojen sitkosta. Pullataikinassa pitää olla sitkoa. Pizzataikinassa sitä pitää olla vielä enemmän. Vahvalla sitkolla pizzataikinan saa venytettyä riittävän ohueksi pohjaksi.
- Anonyymi
Kaupan pitkot ja pullat on sellasta raakaa tinttua. Vehnäjauho vika.
- Anonyymi
Ne on tahallaan sotkettu ettei homma leviä kuin pullataikina.
- Anonyymi
Mikä on taikinapyörä, leipä/pullataikinaa tehdessä käytetään taikinakoukkua.
Pullataikina muuten ei tarvii kananmunaa, se vain kovettaa taikinaa ja rasvana aitoa voita huoneenlämpöisenä ja punaiseen maitoon se taikina.- Anonyymi
https://www.youtube.com/shorts/kWUBRmV65_U
Tuossa videolla näkyy taikinapyörä, sellainen pyöreä osa, jota käytetään, kun tehdään pienempi 2,5 dl pullataikina 5dl pullataikinan sijaan.
Taikinakoukkua olen käyttänyt, kun olen tehnyt 5d maitomäärään pullataikinan ja punaista maitoa käytän pullataikinan tekemiseen, joskus olen tehnyt pullataikinan kookosmaitoon.
Mulla on sellainen 1980 luvun Kewood yleiskone, jolla pullataikinan teen.
Ei jaksa käsin vaivata, ottaa liikaa sormiin ja sormen niveliin.
Voita olen käyttänyt, myös pulloöljyllä tulee ihan hyvä pullataikina.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi rikollista
"Molemmat vangitut ovat osoitetietojen perusteella kotoisin reilun sadan kilometrin päästä Suomussalmelta. Molemmilla on483930Mitä tekee Rebelwerks?
Rebelwerks myy melkein kaiken tavaransa. Onko Rebelwerks menettänyt järkensä? Vai onko hän lopultakin tullut järkiinsä323437Vesa Ahola rehellisin valtuutettu?
Tuli seurattua valtuuston kokous netin kautta. Taitaa valtuutettu Vesa Ahola olla selkeästi rehellisin valtuutettu. Hän161857Oho! Pippa Laukka saa kurimusta tanssiope Marko Keräseltä: "Oli vastaanotto kesken tai ei..."
Toivotaan, ettei Pippa ja Marko tipu jo heti kättelyssä… Tsemppiä Tanssii Tähtien Kanssa -kisaan! Lue lisää: https://w451504Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä
Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod2501466Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty
niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul181361Dmitri Medvedev: Suomi tuhotaan - kukaan ei enää lue heille muumisatuja
Helsinki valmistautuu sotaan ja todennäköisesti valmistelee ponnahduslautaa hyökkäykselle Venäjää vastaan, valittaa Venä1951204Jatkoksi ikäero keskusteluun
Mikä oli ensireaktiosi, kun sait tietää teillä olevan vähän enemmän ikäeroa? Tiesitkö alunperin ikäerosta vai missä vaih791199- 981133
- 48984