Herkullisen lihapadan resepti

Anonyymi-ap

Jaan tännekin kaikille kokeilunhaluisille kotikokeille yhden parhaan tietämäni nopeavalmisteisen lihapadan ohjeen:

Kiinalainen pata

2 dl tomaattiketsuppia
1 dl soijakastiketta
1 dl vettä
4 rkl viinietikkaa
hiukan cayenne pippuria (1 - 1,5 maustemittaa)
2 sipulia
500 g porsaanfilettä
2 pikku purkkia ananasta (2x240g)
30 cm tuoretta kurkkua

Keitä kattilassa ketsuppi, soijakastike, vesi, viinietikka ja pippuri

Lisää silputtu sipuli kattilaan

Leikkaa file sentinpaksuisiksi viipaleiksi

Pane ne kiehuvan kastikkeen sekaan

Keitä 5 minuuttia

Paloittele ananasviipaleet ja kurkku

Kaada ne seokseen, myös ananasliemi

Anna seoksen kiehahtaa

Tarkista maku

Tarjoile keitettyjen perunoiden (suositus) tai riisin kanssa

11

259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Vielä parempaa tulee, kun laittaa pari palaa osso buco lihaa uunivuokaan ja siihen päälle tomaattimurskaa (mutti) purkillisen ja mausteita. mm. mustapippuria merisuolaa, maustepippuria cayenne pippuria sekä miele acetoa lorauksen Miele aceto on sekoitus acasia hunajaa ja tummaa balsamicoa.

• Anonyymi

Mmm, joo, on niitä tosi hyviä uunipataruokia olemassa paljonkin, kuten mm. karjalanpaistikin.

Mutta kunhan tarvikkeet on vain hankittu ja edessä pöydällä, niin tuon aloituksen "padan" saa tosiaan tehtyä kattilassa aika pikaisesti siinä samalla kun odottaa perunoiden tai riisin valmistumista toisessa keittoastiassa - mikä perustuu siihen, että porsaanfile kypsyy keitettäessä hyvinkin nopeasti.

• Anonyymi

Juice Leskisen 'Lamminpään lumous' -lihakastikkeen ohje:

½ kg porsaanfilettä
      3 dl kermaa
      2 rkl ranskalaista sinappia
      2 pientä tölkkiä tomaattisosetta
      8 valkosipulin kynttä (vähintään)
      mustapippuria
      currya
      inkivääriä
      kanelia
      suolaa

Leikkaa liha puolen sentin siivuiksi ja nuiji kevyesti. Ripottele viipaleille mustapippuria.

Paista lihat. Kypsymisen jälkeen ota ne pois pannulta ja lisää tilalle kerma, sinappi, tomaattipyree ja hakattu valkosipuli. Sekoita ainekset ja lisää lihat joukkoon.

Lisää mausteet ja suola. Anna hautua kymmenen minuutin ajan.

Nauti yhdessä riisin kera.

• Anonyymi

Mä oon vähän arka noita berbeerien kaneleita käyttämään. En oo tod näk koskaan edes kokeillut. Varmaan oon syönyt mutta mutta. Voiko tuon jättää reseptistä pois?!

Tv TimmyH

• Anonyymi

Oletko jotenkin kehityksellisesti rajoittunut?

• Grillaava_rouva

"Mä oon vähän arka noita berbeerien kaneleita käyttämään."

Jos tarkoitat kanelia niin se ei ole peräisin Pohjois-Afrikasta, jossa berberit elävät. Kaneli tulee Sri Lankasta ja Kaakkois-Aasiasta. Sitä kannattaa kokeilla liharuokien mausteena. Se tuo kastikkeeseen lämpimänmakean ja mausteisen aromin.

Aloituksen resepti on aivan karmea. Mitä muuttaisin siitä:

Tomaattiketsuppi on tietysti helppo tapa saada kastikkeeseen samalla kertaa happamuus ja makeus, mutta on kai hapanimelän maun tekemiseen parempiakin tapoja kuin ketsuppi. Toki ketsuppi on muunnos indonesialaisesta ketjap manis -kastikkeesta, joka taas pohjautuu kiinalaiseen kalakastikkeeseen kê-tsiap, mutta näistä ollaan aika kaukana, jos käyttää tomaattiketsuppia.

Mitä ihmettä ananas ja kurkku tekee kastikkeessa? Kurkku muusautuu karmeaksi mössöksi keitettäessä ja purkkiananas ei ole sen parempaa. Mieluummin lisäisin hieman ruokosokeria, jos makeutta haluaa ja käyttää terveellisiä ja kypsennystä kestäviä kasviksia kuten esimerkiksi porkkanaa ja syö kurkun tuoreena tai nopeasti pikkelöitynä.

Mausteitahan tuossa ei ole käytännössä lainkaan. Cayennepippuria pitäisi laittaa ainakin yksi teelusikka. Itse laittaisin ainakin kaksi. Lisäksi muut mausteet puuttuu kokonaan. Itse laittaisin kiinalaista viismaustetta, jossa on tähtianista, mausteneilikkaa, fenkolin siemeniä, kanelia ja sichuaninpippuria.

• Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

Jos tarkoitat kanelia niin se ei ole peräisin Pohjois-Afrikasta, jossa berberit elävät. Kaneli tulee Sri Lankasta ja Kaakkois-Aasiasta. Sitä kannattaa kokeilla liharuokien mausteena. Se tuo kastikkeeseen lämpimänmakean ja mausteisen aromin.

Tomaattiketsuppi on tietysti helppo tapa saada kastikkeeseen samalla kertaa happamuus ja makeus, mutta on kai hapanimelän maun tekemiseen parempiakin tapoja kuin ketsuppi. Toki ketsuppi on muunnos indonesialaisesta ketjap manis -kastikkeesta, joka taas pohjautuu kiinalaiseen kalakastikkeeseen kê-tsiap, mutta näistä ollaan aika kaukana, jos käyttää tomaattiketsuppia.

Mitä ihmettä ananas ja kurkku tekee kastikkeessa? Kurkku muusautuu karmeaksi mössöksi keitettäessä ja purkkiananas ei ole sen parempaa. Mieluummin lisäisin hieman ruokosokeria, jos makeutta haluaa ja käyttää terveellisiä ja kypsennystä kestäviä kasviksia kuten esimerkiksi porkkanaa ja syö kurkun tuoreena tai nopeasti pikkelöitynä.

Mausteitahan tuossa ei ole käytännössä lainkaan. Cayennepippuria pitäisi laittaa ainakin yksi teelusikka. Itse laittaisin ainakin kaksi. Lisäksi muut mausteet puuttuu kokonaan. Itse laittaisin kiinalaista viismaustetta, jossa on tähtianista, mausteneilikkaa, fenkolin siemeniä, kanelia ja sichuaninpippuria.

No on teillä trolleilla elämä tylsää kun pitää tulla yrittämään pilata hyvät reseptitkin vieläpä noin pitkillä sontavuodatuksilla :D

• Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

Ok, aina oppii uutta..

Joo, kurkku ja ananas kuulostaa kyllä aika oudolta. 😐

Tv TimmyH

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No on teillä trolleilla elämä tylsää kun pitää tulla yrittämään pilata hyvät reseptitkin vieläpä noin pitkillä sontavuodatuksilla :D

Sanoo kaveri, joka ei osaa kirjoittaa edes kokonaisia lauseita, käyttää hymiöitä ja kontribuutio keskusteluun on puhdas nolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä kun huomautit. Tosiaan liiallinen ja varomaton tulisen cayenne-pippurin käyttö pilaa helposti ruoan. Vain pahantahtoinen ihminen kehottaa sellaiseen.

• Anonyymi kirjoitti:

Hyvä kun huomautit. Tosiaan liiallinen ja varomaton tulisen cayenne-pippurin käyttö pilaa helposti ruoan. Vain pahantahtoinen ihminen kehottaa sellaiseen.

"Tosiaan liiallinen ja varomaton tulisen cayenne-pippurin käyttö pilaa helposti ruoan."

Joo, on syytä olla varovainen. Yhden maustemitallisen havaitsemiseen kahden kilon lihakastikkeesta edellyttää laboratoriokokeita. Ihmisen suu ei noin pientä chilin määrää edes huomaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      43
      3497
    2. 35
      2978
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      145
      2841
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      70
      2317
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      41
      1782
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      86
      1555
    7. Mitä tarkalleen tunnet

Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      67
      1094
    8. Nainen, koska nähtiin viimeksi

Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1036
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      77
      1017
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      3
      847
    Aihe