Turvallisuuden tunne voimavaratekijänä

Anonyymi-ap

Maailma on nykyisin täynnä kaikkea puhetta, on puhetta milloin mistäkin, nyt venäjän uhasta. Se saa aikaan turhaakin uhkakuvia ja sisäistä levottomuutta, kun näitä asioita pausutellaankin ja ruokitaan uhkakuvia entisestään. Jokainen voi tarkastella onko tuo ns. "Kehikko"oikeaa vai puppua juttua, höpöuutisiakin piisaa ja liioiteltua puhetta. Terveys ja turvallisuus kulkevat myös käsi kädessä. Kun on suhteellisen hyvä vointi, tulee turvallinen tunne. Pärjään, voin kohtuullisen hyvin ja pystyn liikkumaan. Perusasioita. Perheessä turva ja myöskin turvattomuus syntyvät äkkiä. Kun joku perheenjäsenistä on esim vihainen tunnetilat heijastuvat niihin ja dynamiikka perheessä kärsii. Puhumattomuus on joskus aseena, jolloin kenelläkään ei ole hyvä olla. Perheväkivalta on valitettavan yleistä, kuten myös seksuaalinen vökivalta ja lapsiin kohdistettu väkivalta Perheissä. Kaikki nämä vahingoittavat perhettä ja syövät perheenjäsenten yhteyttä ja dynamiikka, ovat turvallisuuden tunteen kannalta vahingollisia. Lapset kokevat helposti turvattomuutta, etenkin ikäkausina 5-6 ja murrosiässä. Lasten pelot tulisi perheessäkin saada hallintaan voimavaratekijöiden avulla. Sama koulumaailmassakin. Myös kavereiden pelot ja ongelmat syövät turvallisuuden tunnetta lapsella. Turvallisuuden tunnetta syövät myös hyvin monet eri tekijät-ja osatekijät. Kun ajatellaan kokonaisuutta, se on suuri. Ihmiset pelkäävät esim eri uskontokuntia, vankeja, romaniväestöä jne. Toki joskus pelko onkin aiheellista, muutta näissäkin tapauksissa pelko joskus saa liioiteltua mittakaavat ja turvallisuuden tunne kärsii. Työelämässä on tärkeää ,että työyhteisö on avoi ja voi hyvin. Silloin työntekijöille syntyy sisäinen tunne turvallisesta työmiljööstä, jossa jäsenet pystyvät kommunikoimaan avoimesti keskenään eikä ole ristiriitoja ratkaisematta. Maailmassa myöskin kulutus ja taloudelliset uhkakuvat, rahanmenoa syö tunnetta turvallisesta tulevaisuudesta . On hyvä keskittyä pohtimaan tätäkin dilemmaa, uhkakuvat ja pelot ovat toki aiheellisiakin, koska on työttömyyttä, on ristiriitoja , mutta , sanoisin ,että kyllä maailmassa toivoakin on ja nuorten kannalta sitä on tärkeä ylläpitää. Sosiaalinen hyvinvointikin tarttuu, niin koukuissa kuin työpaikoilla ja missä tahansa yhteisössä, ja etenkin nuoret kokevat näitä asioita turvallisuuden tunteen jannalta voimakkaasti, se seikka on hyvö huomioida koulumaailmassakin.

1

126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Turvallisuuden tunteen dynamikan kannalta on olennaista myös jatkuvuuden tunne. Että on hyvä olla Tässä ja Nyt. Liike joka suuntaan on muodostunut tässä hektisessä yhteiskunnassamme varsin monelle tavaksi. Etenkin nuoret liikkuvat yhtenään, ovat yhteydessä sosiaalisen median, niin kotona kuin koulussa ja kuntosalilla. Siiyä ei toki pääse mihinkään, miten yhteiskunta on muuttunut verrattuna 50-lukuun, mutta joskus on hyvä olla hetki hiljaa. Semmoinen hiljaisuuden retriitti välillä, se rauhoittaa sielun ja mielen monesti. Liikkuminen luonnossa sopii itse kullekin, aivot jaa happea ha aivojen hrmovekot vahvistuvat ja synapdit kulkevat nopeammin, piristyy ja leikkaa paremmin. Turvallisuuden tunne lähtee kuitenkin niin monista muistakin asioista. Perusturvallisuus, tunne että kumppani ei lyö, perusturvallisuus rahan suhteen: pärjään , on ruokaa ja lapsilla on sitä. Perusturvallisuus lähiympäristössä jne. Mikäli joku rikkoo henkilön perustirvallisuuden tunnetta, jäää se mieleen pysyvän vahingoittavana. Minua uhattiin. Minua uhattiin koulussa, Minua uhattiin kotona. Minua lyötiin koulussa, Minua lyötiin kotona. Usein väkivallan uhka on ratkaisu esimerkiksi avioelämäm ongelmiin. Usein sillä ratkaistaan asioita, joita ei pitäisi. Myös lapsiin kohdistuu rajuakin väkivaltaa, niin kotona kun koulussa. Kaikki nämä vahingoittavat myös lasta, vaikkakin lapset ovat lapsia, esiintyy koulukiusaamista ja vanhemmalla voi joskus palaa punna, mutta silti väkivalta vahingoittaa. Keskusteluyhteys on rakentavampi keino lasten kanssa kyllä ja koulukiusaaminen pitäisi lapsilla itsellään myös ymmärtää olevan toista lasta vahingoittavaa. Keskusteluyhteyttä voisi laajentaa esimerkiksi vanhempainilloissa ja koulun oppitunneilla. Turvallisuuden tunteeseen negatiivisesti voi vaikuttaa myös median liiallinen seuraaminen. Uutisointi venäjästä, Suomen valtion velkataakka ynnä muut. Mikäli seuraa joka lähetystä tosissaan, niin nedia onnkyllä hyvä ruokkimaan pelkoja ja nakertamaan Turvallisuuden tunnetta koulupuukotus ynnä muu juttuineen. Ainahan jossain sattuu jtn, se on elämää, mutta uutisten ei tarvitsisi sitä ruokkia liikaa, vaan positiivisempi ajattelu olisi kyllä poikaa negatiivisiin sijaan joukkotiedotusvälineissä. Lisäksi se, että jos on hyvö olo itsensä kanssa, voi kohtuullisen hyvin , sekin vaikuttaa Turvallisuuden tuntreeseen. Jokaisella on pääsääntöisesti leikkauksia jne,mutta tunne että niistä selvitään, se auttaa omassa jaksamisessa. Myös uskonnollinen vakaumus voi lisätä Turvallisuuden tunnetta, joten sillon siitä pitää pitää kiinni. Lukeminen myös antaa voimavaroja ha monesta kirjasta suorastaan tulee hyvä olo, kuten hyvistä televisio-ohjelmistakin. Myös se, että ajattelee,että elää Suomessa, joka on hyvinvointivaltiossa, lisää tunnetta turvallisuudesta, Suomi on kuitenkin lintukoto verrattuna suurvaltoihin, siitä minä olen iloinen. Tuttavani, jonka omainen asuu saksassa heitti että jos pitää valita, se on Suomi. Suomen Nuorten hyvinvointia pitäisi enemmän vaalia, he ovat maamme tulevaisuus, ja heidän turvallisuuden tunnetta ei ainakaan paranna mikään uhkakuvien lietsominen , vaikkakin maailmantilanne on haastava ja työmarkkinoilla on kilpailua, mutta nuoruudessa pitää nauttia nuoruudesta ja iloita. Nuoret ottavat helposti mallia vanhemmiltaan. Jos vanhempi on huolestunut, masentunut jne, nuori helposti matkii. Silloin siitä voi muodostua ongelma koko perheelle, mikäli murheista vaietaan, asioista ei puhuta ja korvataan rahalla nuorille asioita. Rauhallinen ilmapiiri lisää nuorenkiknperusturvallisuuden ja tasapainon tunnetta, aivan kuten meillä aikuisillakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      94
      4145
    2. 66
      3403
    3. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      72
      3054
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      81
      2529
    5. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2336
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      199
      2105
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2051
    8. Mies älä

Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      850
    9. Mä tiedän

Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      756
    10. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      70
      755
    Aihe