Onko ihan pakko?
Ja kääntäen.
Mitens, kun vanhuksia isoveli valvoo sähköllä, niin missäs silloin on lähihoitaja, läheinen, hoivakotikamut?
Eristäminen. Etäännyttäminen loppusuoralla.
Vilma
Pitääkö olla yhteisöön kuulumisen t a r v e?
45
350
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole ihmisyyttä enää😞
- Anonyymi
Tallennus tökkii
- Anonyymi
Voisiko pohtia, mitä ihmisyys on ja mitä siihen kuuluu.
Olemmeko parvi höyhenettömiä kaksijalkaisia, joilla on kyllä kaikenlaisia tarpeita ja muuttuvatko muut näin välineiksi?
Vilma - Anonyymi
No jaa. Itse en juurikaan pidä muihin yhteyttä, kuin puhelimella. Kaupassa toki tervehdin henkilökuntaa, mutta siinäpä se sosiaalinen eloni onkin.
Tietenkin on kurjaa, mikäli haluaisi olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa, mutta siihen ei ole mahdollisuutta. 😠
>simiti< - Anonyymi
Sanoisin, ettei ole mikään pakko. Voin jopa yhdistää tämän tuohon viestisi toiseen osaan. Olemme tässä siskoni kanssa jo hetken miettineen, että niin kyllähän vanhalla ihmisellä oikeus olla itsekseen, jopa ns. yksinäisenä, kun hän kerta itse haluaa sitä. Tämä liittyy äitiimme, joka vaikuttaa olevan erittäin tyytyväinen saadessaan vain olla itsekseen kirjojensa ja lehtiensä kera. Kaikenlaista aktivointia ja mahdollisuuksien tarjoamista on yritetty tässä jo useamman vuoden ajan, mutta hän ei halua mitään ja esimerkiksi hänelle kyläilemään meno menee tupputumisen puolelle, vaikka yrittäisi käydä vain kerran puolessa vuodessa.
- Anonyymi
On todella ärsyttävää, jos joku tulee kylään ihan muuten vain. Ei tartte häiritä!
Siten ymmärrän kyllä äitiäsi. Kaikki ei tosiaan kaipaa jatkuvaa seuraa.
>simiti< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On todella ärsyttävää, jos joku tulee kylään ihan muuten vain. Ei tartte häiritä!
Siten ymmärrän kyllä äitiäsi. Kaikki ei tosiaan kaipaa jatkuvaa seuraa.
>simiti<Kun kyse on kuitenkin vanhasta ihmisestä, niin läheisillä kuitenkin helposti tunne, että pitäisi edes joskus käydä katsomassa miten siellä kotonaan menee. Moni esim. muistisairauksiin liittyvä juttu, kun käy ensimmäisenä ilmi niistä asioista siellä kotona, vaikkei niitä vielä huomaisi vaikkapa jutellessa tai kun hän itse tulee kylään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun kyse on kuitenkin vanhasta ihmisestä, niin läheisillä kuitenkin helposti tunne, että pitäisi edes joskus käydä katsomassa miten siellä kotonaan menee. Moni esim. muistisairauksiin liittyvä juttu, kun käy ensimmäisenä ilmi niistä asioista siellä kotona, vaikkei niitä vielä huomaisi vaikkapa jutellessa tai kun hän itse tulee kylään.
On minullakin muisti tuhoutunut. Ei siitä kukaan ole huolissaan, kun olen vasta 49 vuotias. Miksi se olisi eri asia vanhemmiten?
>simiti< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On minullakin muisti tuhoutunut. Ei siitä kukaan ole huolissaan, kun olen vasta 49 vuotias. Miksi se olisi eri asia vanhemmiten?
>simiti<Ilmeisesti kuitenkin pärjäät itseksesi suht hyvin. Et esimerkiksi unohda syödä, ottaa lääkkeitäsi, polta asuntoasi jne. Moni nyt vain sattuu välittömään läheisistään, eikä haluaisi heidän kuolevan pois aibakaan kovin pahasti kärsien. Pitäisikö välittämistäkin pyytää anteeksi? Jollei kaipaa välittämistä vanhana, niin ei kannata mm. tehdä lapsia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti kuitenkin pärjäät itseksesi suht hyvin. Et esimerkiksi unohda syödä, ottaa lääkkeitäsi, polta asuntoasi jne. Moni nyt vain sattuu välittömään läheisistään, eikä haluaisi heidän kuolevan pois aibakaan kovin pahasti kärsien. Pitäisikö välittämistäkin pyytää anteeksi? Jollei kaipaa välittämistä vanhana, niin ei kannata mm. tehdä lapsia.
Tietysti omaan äitini liittyen, josta tuossa edellä mainitsin, niin ei hän itse varsinaisesti meitä mukuloita halunnut. Toki hän meistä tykkää, mutta lapsiperhe-elämä oli enemmän isäni juttu. Äiti tykkäsi jo lapsuudessamme mielummin vetäytyä siitä vähän syrjään. Itseasiassa jos ei isääni olisi ollut, niin äiti olisi varmasti erakoitunut jo ajat sitten.
- Anonyymi
Ei pidä olla todellakaan
- Anonyymi
En mä muista tie mulla ole ainakaan pienintäkään halua olla kuulua yhteisöön yhteisö kun yleensä aina yrittää pakottaa johonkin muottiin mä olen mielummin oma itseni kuin osa yhteisöä
- Anonyymi
ei varmaankaan ole pakko liittyä mihinkään yhteisöön.
itse miettinyt tosi paljon pelijuttuja kummimmitus-pwlijurua, kummit5uksia niuurkkiwn takanakin kurkkii ja ja sänkyjwen alla.. miten suojautua niitä vas5aan.. olisiko joku Magbnum Reseaexcin Desert Eagle, järeä pistoolikin jo tyynyn alla tu4rvana - Anonyymi
luulen että kehittynytkin aika hyvin joku preli-idea kummituspeli voisi olla joku niin nuorisollekin jännittävä
- Anonyymi
minua hidastaa aan tekniset adiar... kuin olin niin eksyin suureen sairaalaankin että kun magneetti-kuvauksessa että löydän poiskaan täältä
jos mene sitten monista ovis5ta ja kaikissa lukee EXIT..l niin noh niiin - Anonyymi
ja sittern ovissa lukee EXit ei pääse ulos vaan joku toinen osasto ja asiaakkaat56 ihmeissään mitä ro täällä tekee
- Anonyymi
Omalta osaltani, en tiedä onko tarve, mutta kaikenlaisiin juttuihin olen kulkeutunut.
Voisko se johtua lapsuudesta, kun meitä ole melkoinen parvi leikkimässä natsaa ja nurkkanoitaa ja kuka pelkää piip jne. Kuoro.
Mutta minussa on varmaan tippa romaaniverta, kun samassa poppoossa en halua ikuisesti. Uuteen heimoon 'joudun'.
Kirjallisuusryhmä ois kiva. Ei niin, että luettaisiin jokin tietty vaan pohdittaisiin avarammin ja elämyskokemuksista pölisten.
Vilma
Itsenäisyys ei ole synonyymi yksinäisyyden kanssa ja yksinäisyys ei ole kirosana, jollei siitä kärsi.
Kohta alkaa se tekosympatis, kun joulu lähestyy.
Onko niin, että muilla on tarve tunkeutua mun itsenäisyyteen roikkumalla joulun alla tuntoja? - Anonyymi
Natsaa on Natskua
- Anonyymi
Tyypillinen esimerkki nykyisestä menosta.
Tässä säästetään hoitotyöstä ja korvataan työ tietoteknisellä palvelulla.
Ehkä hyvä, koska työvoimaa ei riitä, mutta huonoa se että yhä harvempi saa palkkaa, eikä verotuloja kerry, Kenties muu kansa maksaa työttömyyskorvauksia työttömille ja hoitopalvelujen hintaa vanhuksille.
Ohjelmistopalvelun tuottaja on useinmiten ulkomainen toimittaja.
Kun kaikki kunnat alkavat maksamaan palvelumaksuja ohjemistopalvelun tuottajalle, valuvat tuotot ulkomaisten sijoittajien käsiin, eivätkä hyödynnä kotimaata.
Ohjelmistopalvelujen hintaa voi nostaa ilmoituksella, silllä ilman niitä ei voi tulla toimeen, kun palvelu on laajentunut valtakunnan tasolle asti.
Osan tuotoista saavat puhelinyhtiöt, joiden tietolinjoja palveluissa käytetään.
Olen täysin varma, ettei suomen hallituksella ole minkäänlaista ymmärrystä käsittää mitään tästä asiasta.
Noiden ohjelmistopalvelujen pitää olla kotimaisessa omistuksessa ja kehityksessä, koska muuten syöksymme yhä niukkenevaan kansantalouteen.- Anonyymi
Niin. Onhan kummallista, että on rahaa ostaa laitteet ja ohjelmat ja ohjelman ylläpito.
Jos siellä katveessa kuitenkin joku delaa, kuka ottaa vastuun.
Laite ei tunne hoitovirhettä eikä se ole ohjelmavirhekään.
Vilma
- Anonyymi
Ihmisillä on johonkin kuulumisen tarve. Jokainen haluaa olla osa jotain.
Itse en halua kuulua mihinkään ryhmään, en olla jäsen missään yms. Olemalla irti kaikesta sellaisesta, saan pidettyä näkökykyni. Kuulumalla johonkin, joko sokaistun todellisuudelle tai alan näkemään sen vääristyneesti.- Anonyymi
Mä en ole sokaistunut. Muutamassa olen tyrmistynyt erityisesti vastuuhenkilöihin.
Kyllä siinä todellisuus avartuu.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä en ole sokaistunut. Muutamassa olen tyrmistynyt erityisesti vastuuhenkilöihin.
Kyllä siinä todellisuus avartuu.
VilmaAina kun kuuluu johonkin, liittyy johonkin, valitsee myös puolensa. Ja kun valitsee puolensa, valitsee myös sokeuden.
Eri yhteisöihin liittyen se Special Guest Star on ihan ok. Aina voi häipyä kun meno ei miellytä ja samalla säilyttää itsensä sekä näkökykynsä.
- Anonyymi
Ottaen kantaa tähän, niin loppusuoralla vanhusten yhteisöllisyyden tarve olisi työikäisiin nähden huomattavasti tärkeämpää. Monet pitävät yhteistilaisuuksista ja aktiviteeteista, jota vanhuspalvelut tarjoavat.
Vanhoina menetämme läheisiämme ja korvaavan yhteisöllisyyden etsimisen kykymme ja keinomme on vähäisemmät.
Työikäinen ihminen kykenee ja pystyy luomaan uusia ihmissuhteita paremmin, vaikkei niiden repäisy tyhjästä ei ole heillekkään helppoa.
Kun aikuinen lähityöntekijä alkaa vaatimaan, että työnantaja on velvollinen tyydyttämään hänen fyysisen yhteisöllisyyden tarpeensa velvoittamalla muut lähitöihin kanssaa, jotta tieto vaihtuisi, ollaan jo pöyristyttävän äärillä. Tälläinen ihminen ei ymmärrä, että hänellä on käytössään tekniikka, jolla ollaan yhteyksissä. Kukaan ei tule kysymään, halisitko sanoa jotain minulle.
Eikä yksityisyrittäjätkään pysty velvoittamaan ketään lähelleen täyttämään läheisyyden tarpeitaan. Kyllä aikuinen pystyy ja kykenee osallistumaan vapaa-ajallaan erilaisiin yhteisöihin ja käyttämään tekniikkaa asioiden hoitoon.
Mutta vanhukset ovat yksin ja suojautumiskyvyttömiä, ehkä jopa lukittuja huoneisiinsa ja rakennuksiin.- Anonyymi
13:32
Ujot ja arat, jotka salaa toivovat, että joku ottaisi heidät huomioon.
Liikuntarajoitteiset tarvitsevat autokyydin.
Muut terveysrajoitteet voivat estää vaikka muutoin menisi ihan itse.
Sitten on ystäviä, jotka karttavat, kun eivät halua olla vaivoiksi tai halua puhua vaivoista.
Vilma
- Anonyymi
hyvä tv-ohjelmakin voisi olla Sumuisten Vuorten Krokotiilit
- Anonyymi
Tai zz-topless mummot
- Anonyymi
Ei pidä, joillain on sisäsyntyisesti tarve kuulua moniinkin yhteisöin, mulla se tarve rajoittuu omaan perheeseeni.
Muu yhteisöllisyys on lähinnä pakonsanelemaa, paitsi tämä kirjoittaminen täällä. Tämä on luovaa ja pitää ajatukset avoinna. 😊
En silti tunne kuuluvani mihinkään yhteisöön, kuin hetkellisesti osallistujana, joka taas liukenee omille teilleen.
Jasu No jonku yhteisön mä mieluusti haluisin. Se kommuuni ei ottanu tuulta, niin ehkä sitten joku keskustelukerho. Vaikka mielelläni mä jotain siinä sivussa tekisin.
Ja mitä ylempänä sanottiin, niin kaupassa tietenkin kuuluu tervehtiä. Mäkin ostin tänään kahden kilon hauen ja siitä tehtiin paistettiin ja otin ne perkeet mukaan ja niistä tehtiin keitto. Kaikki on syöty. Ihan mukava myyjä oli, savolaisittain puhu. Ne perkeet kannattaa aina ottaa. Ennen en sitä tajunnu, kun luulin, että ne on ne sisälmykset. Mutta muistakaa tekin ottaa, ihan hyvää tavaraa on. Ne sisälmyksethän on jo poistettu siellä kalan viljelylaitoksella.- Anonyymi
Ei ole mitään niin hankalaa kuin kommuuni. Ja huom! Haluan kuulua ja kuulun yhteisöihin.
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mitään niin hankalaa kuin kommuuni. Ja huom! Haluan kuulua ja kuulun yhteisöihin.
- SheenaJuu, onhan se, just kuulin, että oli paljastunut aika vakavakin väkivalta tausta.
Mutta toisaalta mäkin oisin ollu aika ongelmissa ton kahen kilon lohen kanssa. Että kun on useampi tekijä, niin hommat etenee. Mä hoidin perunan kuorimiset kävin kaupassa ja tiskasin. Ja kaikki oli jakoon tyytyväisiä. Mä varmaan vieläki painisin sen hauen kanssa ilman apuja.- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Juu, onhan se, just kuulin, että oli paljastunut aika vakavakin väkivalta tausta.
Mutta toisaalta mäkin oisin ollu aika ongelmissa ton kahen kilon lohen kanssa. Että kun on useampi tekijä, niin hommat etenee. Mä hoidin perunan kuorimiset kävin kaupassa ja tiskasin. Ja kaikki oli jakoon tyytyväisiä. Mä varmaan vieläki painisin sen hauen kanssa ilman apuja.Asutko nyt jossain kimppa-asunnossa? Vai mistä tekaisit syöjät kahden kilon loheen?
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Asutko nyt jossain kimppa-asunnossa? Vai mistä tekaisit syöjät kahden kilon loheen?
- SheenaSukulaisia oli käymässä. Harvemmin kun enää nähdään, eikä oikein ravintoloissa viihdytä.
- Anonyymi
Mikäs kysymys tuo on.. tarve on tunne. Mihinkään tunteeseen ei voi nähdä pakkoa.
- Sheena - Anonyymi
Onkohan helpompi miettiä muita esim. vanhuksia ja tavallaan kuvitella itsensä heidän asemaan. Mutta luonne voi olla toisenlainen ja sitten menee luuloiksi ja hukkapohdintaa.
Vilma
Mielestäni kukin ajattelee ja ytimiin, kuten parhaaksi näkee. - Anonyymi
Kun erosin ja kerroin tuttavalle olevani surullinen perheeni hajoamisesta. Hän ehdotti, että voisin tehdä työkavereista uuden yhteisön itselleni. Pidin sitä yhtenä typerimmistä kommentteista ikinä. Vieläkin muistan. Jos olisin tiennyt mitä vastaa, niin olisin jättänyt puhumatta. Pidin myös häntä sen jälkeen liian tyhmänä purkaakseni sydäntäni enempää hänelle.
Ei työpaikka ja työkaverit voi tarjota yhteisöllisyyttä, vaikka sen jonkinlaista yhteistä aikaa onkin.
Siltikin olen tavannut työkavereita, jotka luulevat voivansa kiukutella kuin kotonaan, olla kateellisia kaikille, juoruilla ja käyttää valtaa. Jatkuvaa vatvontaa työyhteisön työkavereista ja heidän yksityisasioista, eikä innostuta itse töihin.- Anonyymi
18:36
Tuollaisen valvomisen taustalla v o i olla traumoja ja kiusaamista.
Ehkä ihmiset selkiyttävät omaa suhtautumista.
Sitten on ihan puhdasta ilkeyttä.
Vilma
Se on sitä, kun yhteiskunta ei anna rahaa hoitoon. Vanhukset ovat laitoksissa vain säilössä. Ja samalla tavalla kun itse joutuu sairaalaan, on vaan liukuhihnalla. Jos ei ole työntekijöitä, mistä sitä ekstraa revitään, jos hoitajat ja lääkärit selviytyvät vain välttämättömistä töistä. Nytkin on päivystyksissä huutava pula hoitajista. Ei siinä paljoa ihmistä kohdata.
- Anonyymi
Ei pidä olla yhteisöön kuulumisen tarvetta, mutta minulla on. Lykkään itseni muutamiin ryhmiin jonkun asian varjolla, liikunta, keskustelukerho. En kenenkään kanssa mitenkään läheiseksi tule enkä elämäntarinaani kerro, mutta sellaista yleistä yhteistä kanssakäymistä, höpötystä ja asioitten jakamista. Joo se antaa minulle paljon. Nautin sydämeni pohjasta erilaista ryhmistä. Sellaisessa ryhmässä piipahtamisen jälkeen on tosi kiva taas olla koton tai lenkillä ihan yksin.
- Anonyymi
21:11
Komppaan sua.
Vilma - Anonyymi
Tämä on tervettä toinintaa, omaehtoista.
Kannatan.
Hermot menee työpaikalla,
jossa joku odottaa että sanotaan huomenta ja
ja jäädään lätistäänn niitä näitä, että saa tuntea itsensä yhteisölliseksi.
Väärä oletus, että noissa tilanteissa ruohunjuuritasolla mitään innovoitaisiin ja että tieto johtaisi mihinkään käytännön tasolle . Kyllä johdon pitää ymmärtää, että sellaiseen päästään organisoidusti.
Karkasin vähän aiheesta, mutta yhteisöllisyyden on kuviteltu tuovan yritykselle sellaisenaan jotain hyötyjä, eikä liity edes asiaan.
En tiedä kovinkaan montaa ihmistä, jolla ei ole tarvetta kuulua yhteisöön. Jopa erakko haluaa kuulua erakkouteen, omaan itsenäiseen yhteisöönsä.
- Anonyymi
Martela tänään telkussa hipaisi tuota yhteisöön kuulumista.
Arvelenkin, että totta lienee, että jos on eettisesti jokinmtavoite, niin kait siihen pääsee kimpassa paremmin kuin issessein yksissein.
Vilma - Anonyymi
Ropo vai kakkosperintä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?847152Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit277089Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1176225Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455424Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik885341Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635235Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus415130Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274615Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv193565Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3013420