Oletteko kovia säästämään?

Anonyymi-ap

Itsehän säästän askelia, hermoja, kengänpohjia ja nisäkäs ruokaeläimiä. Kaikkia tosin itsekkäistä syistä, mutta säästän kuitenkin.

Totuin myös vuosikaudet elämään puolikkaalla eläkkeellä ja siksi nykyään laitan myös kuukausittain kohtuullisen summan rahastoihin. En nykyisin jaksa itse seurailla pörssikursseja, enkä tapahtumia. Antaa toisten hoitaa sellaiset.

>simiti<

47

270

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

JotkuT köyhät vissiin kävelee eikä aja autolla baarille ja bäkkiin. No judge en oo mikään inspehtori

• Anonyymi

Noh, itse tilailen aina kotiinkuljetuksella ja lähi kaljakauppaan on matkaa 100 metriä. Mutta ei edes rikas saa ajaa autolla ainakaan baarista poistuessa.

Tai eihän siellä ole pakko juoda alkoholia. 🤔

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noh, itse tilailen aina kotiinkuljetuksella ja lähi kaljakauppaan on matkaa 100 metriä. Mutta ei edes rikas saa ajaa autolla ainakaan baarista poistuessa.

Tai eihän siellä ole pakko juoda alkoholia. 🤔

>simiti<

Oliko niin palstaäijä eli herra simiti että tori- ja laitakauhua on? Jotenkin välittyy se

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oliko niin palstaäijä eli herra simiti että tori- ja laitakauhua on? Jotenkin välittyy se

Osaatko keskustella asiallisesti? Luuletko olevasi hauska, tai kovis. Kuulostat pelkästään junttimaiselta koulukiusaajalta, joka kuvittelee itsestään liikoja.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osaatko keskustella asiallisesti? Luuletko olevasi hauska, tai kovis. Kuulostat pelkästään junttimaiselta koulukiusaajalta, joka kuvittelee itsestään liikoja.

>simiti<

Älä palstaäijä kehtoo, nousee pian pissi päähän kuten pojilla

• Anonyymi

Säästän kolmesta syystä:
      - Se on mukavaa. Raha on ihanaa. 😊
      - Minulla on keskipitkän aikavälin unelmia, jotka vaativat rahaa.
      - En usko valtion kykyyn elättää minua täysin siinä vaiheessa, kun en enää jaksa työskennellä.

Säästän enemmän osakkeisiin kuin rahastoihin, koska osakkeissa on pääosin paremmat tuotot. Minulla on yksi aivan s@@kelin korkeatuottoinen rahasto, mutta en laita siihen ihan kamalasti rahaa, koska siinä on iso riski myös.

Säästämisen ei saa kohtuuttomasti niukentaa nykyistä elintasoani. Haluan että minulla on kaikki mitä tarvitsen ja haluan esimerkiksi näyttää hyvältä. Mutta olen aivan kauhea tarjoushaukka enkä osta juuri mitään itselleni täydellä hinnalla. Vasta sitten, kun alennuksen taso on 40-70 % lähtöhinnasta. Muissa kuin päälle puettavissa asioissa ostan usein hyväkuntoista käytettyä.

Ruuat tietysti Lidlistä, koska vain halvin on halvin. Mutta ruokien kustantamiseen osallistuu toinenkin henkilö, joka haluaa välillä vain muualta kuin Lidlistä löytyviä tuotteita. Hänen toiveidensa mukaan sitten niiden osalta. En ole mikään n@zi tämän asian suhteen.

Omat tulot ja menot ovat sentin tarkkuudella taloudenhallintaohjelmassa, jonka täsmään pankkitilin saldon kanssa vähintään joka toinen päivä. Yhteisille menoille ei ole yhtä tarkkaa kirjanpitoa, mutta niitä on vähemmän kuin omiani.

En ole varma voiko tätä elämäntyyliä kuvata säästeliääksi, mutta ainakin tämä on aika tarkkaan hallittua. Sikäli kun nyt taloutta voi hallita. Ainahan on kaiken maailman diktaattoreita, jotka heiluttavat pörssikursseja. (Ja silloin minä aina ampaisen osakeostoksille.)

🦄

• Anonyymi

Aikoinaan minäkin omistin huomattavasti osakkeita. Nykyään ei vain jaksa "vahtia" niitä. Rahastot on ihan hyviä pitkällä aikavälillä ja ennenkaikkea kohtuullisen huolettomia.
        Tileiltä ei taida enää saada hirmu korkoa? En tiedä, kun en ole katsonut eri tilivaihtoehtoja. Käyttötilini korko on ainakin 0,1% 🤣

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aikoinaan minäkin omistin huomattavasti osakkeita. Nykyään ei vain jaksa "vahtia" niitä. Rahastot on ihan hyviä pitkällä aikavälillä ja ennenkaikkea kohtuullisen huolettomia.
        Tileiltä ei taida enää saada hirmu korkoa? En tiedä, kun en ole katsonut eri tilivaihtoehtoja. Käyttötilini korko on ainakin 0,1% 🤣

>simiti<

Pitkäaikainen sijoittaminen osakkeisiin on yksi hajauttamisen muoto, joka tasaa lyhyen aikavälin vaihteluita ja täydentää muunlaista hajauttamista (toimialat, sijainti/maat). En siis itsekään vahdi osakkeita kuin pitkällä aikavälillä.

Monet sellaiset osakkeet, jotka ovat olleet vuosikausia pohjissa, saattavat lähteä yhtäkkiä nousuun jossain välissä. Vain yhdestä tämänhetkisestä sijoituksestani olen tosissani huolissani, sillä sen omistus ja hallitustyöskentely näyttävät huonoilta. Mutta kyse on kohtuullisesta summasta, ja muiden yhtiöiden menestys on tasannut tuotakin huolta.

Minun pitäisi hajauttaa vielä paremmin eri sijoitusinstrumentteihin.

Ns. puskurirahasto kannattaa pitää rahana ja vähän korkeamman koron tilillä. Jos on varma ettei tarvitse sitä hetkeen, siitä kannattaa tehdä määräaikaistalletus; niissä on aika hyvät korot yleensä.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>simiti<

Ja kannattaa muistaa että pankit markkinoivat rahastoja aggressiivisemmin kuin osakkeita, koska rahastot tietysti tuottavat salkunhoitajille enemmän.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja kannattaa muistaa että pankit markkinoivat rahastoja aggressiivisemmin kuin osakkeita, koska rahastot tietysti tuottavat salkunhoitajille enemmän.

🦄

En minä minkään mainoskampanjan takia ole valintojani tehnyt. 🤣🤣🤣

Ihmisillä nyt vain tilanteet ja prioriteetit saattavat vaihdella paljonkin. Sijoitan myös rahastoon, joka puolestaan sijoittaa eettisiin ja ympäristöystävällisiin yhtiöihin. 😇

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmisillä nyt vain tilanteet ja prioriteetit saattavat vaihdella paljonkin. Sijoitan myös rahastoon, joka puolestaan sijoittaa eettisiin ja ympäristöystävällisiin yhtiöihin. 😇

>simiti<

Tarkistin, niin kyseinen sijoitus on nyt +3.14% plussalla. Ei älyttömästi, mutta riittää minulle ja otetaan vielä sekin huomioon, että kerran kuussa menee sinne tietty summa, niin ei prosentit voi suureksi nousta.

Ostanhan arvonnousun myötä myös osuuksia kalliimmalla.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>simiti<

Kannattaa silti miettiä myös oman pakettinsa kokonaistuottoa ja miettiä, onko salkunhoitajasta enemmän tuottoa vai kulua.

Myös minun korkean riskin rahastollani on erittäin korkea ESG-luokitus, joskaan ei tuollaista "vihreää" portfoliota. En sijoita vihreisiin juttuihin, elleivät ne tuota kunnolla.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa silti miettiä myös oman pakettinsa kokonaistuottoa ja miettiä, onko salkunhoitajasta enemmän tuottoa vai kulua.

Myös minun korkean riskin rahastollani on erittäin korkea ESG-luokitus, joskaan ei tuollaista "vihreää" portfoliota. En sijoita vihreisiin juttuihin, elleivät ne tuota kunnolla.

🦄

Yritätkö nyt neuvoa minua, kuin jotain kokematonta pikkupoikaa? Älä viitsi. On minulla kuitenkin lähes 30 vuotta sijoitustaustaa.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkistin, niin kyseinen sijoitus on nyt 3.14% plussalla. Ei älyttömästi, mutta riittää minulle ja otetaan vielä sekin huomioon, että kerran kuussa menee sinne tietty summa, niin ei prosentit voi suureksi nousta.

Ostanhan arvonnousun myötä myös osuuksia kalliimmalla.

>simiti<

Matalammassa tuotossa on hyvänä puolena matalampi riski, ja sen tason jokainen määrittelee itse. 😊 Plussa on aina parempi kuin miinus. 😊

Oma rahastosalkkuni on nyt 16,71 % plussalla, mutta tämä ei sitten ole mikään kilpailu. 😁

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitkäaikainen sijoittaminen osakkeisiin on yksi hajauttamisen muoto, joka tasaa lyhyen aikavälin vaihteluita ja täydentää muunlaista hajauttamista (toimialat, sijainti/maat). En siis itsekään vahdi osakkeita kuin pitkällä aikavälillä.

Monet sellaiset osakkeet, jotka ovat olleet vuosikausia pohjissa, saattavat lähteä yhtäkkiä nousuun jossain välissä. Vain yhdestä tämänhetkisestä sijoituksestani olen tosissani huolissani, sillä sen omistus ja hallitustyöskentely näyttävät huonoilta. Mutta kyse on kohtuullisesta summasta, ja muiden yhtiöiden menestys on tasannut tuotakin huolta.

Minun pitäisi hajauttaa vielä paremmin eri sijoitusinstrumentteihin.

Ns. puskurirahasto kannattaa pitää rahana ja vähän korkeamman koron tilillä. Jos on varma ettei tarvitse sitä hetkeen, siitä kannattaa tehdä määräaikaistalletus; niissä on aika hyvät korot yleensä.

🦄

Puskurirahastopuhe on ku humanisti tekis kovempaa tiedettä on maniasiaa on kaikkee

• Anonyymi

Turhaan säästät kengän pohjia sillä ne on valmistettu niin että ne tuhoutuvat itsestään.

• Anonyymi

Tuo muuten on niiiin totta! Toki kirjoittelin kuvannolisesti, mutta ei ollenkaan huono huomautus.👍

>simiti<

• Anonyymi

Heh, niin pienet nyt "tulot" ettei jää säästöön. Kaikki menee mitä tulee. Säästöjä oli kyllä työssä käydessä ja omaisuutta myytyäni (kodit ok ja rt), veikkauksen voiton myötä 15 tuhatta euroa. Mutta perhe elämä nielee rahat äkkiä. 😅

Jahka taas töihin pääsen ehkä jos vielä pääsen, katotaan miten kuntoudun. Niin säästän taas rahaa. Aina sitä jokunen tonni on hyvä olla jemmassa.

Perintöjäkään kun en itselleni ota, niin ei niittenkään varaan lasketa. 🙂

Jasu

Jasu

• Anonyymi

Toivottavasti työllisyys paranee konkurssihallituksesta huolimatta. Olen ollut siinä luulossa, että ainakaan rintaperillinen ei voi kieltäytyä koko perinnöstä?

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivottavasti työllisyys paranee konkurssihallituksesta huolimatta. Olen ollut siinä luulossa, että ainakaan rintaperillinen ei voi kieltäytyä koko perinnöstä?

>simiti<

Tietty blokki perinnöstä on varattu rintaperillisille, jos niitä on.

Asia on toisin päin: perinnöstä voi luopua vain kokonaan, ei osittain.

Testamentin saaja voi luopua perinnöstä kokonaan tai osittain.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>simiti<

Juu, toivottavasti. 🫡

Mä olen luopunut perinnöstäni toisen vanhemman hyväksi. Koska jos toinen kuolee jää toinen äkkiä aika heikoille taloudellisesti ja voi tulla yllättäviä kuluja ikääntyessä. Niin haluan, että mun vanhemmat pitää itse omaisuutensa viimeiseen vanhempaan. Jos sitten jotain sattuu jäämään, tulee ne minulle joka tosin jotenkin laitan ne lasteni hyötykäyttöön. Tavalla tai toisella ilman verottajan pitkiä kynsiä. 😄

Kyllä sitä rahaa saa tiputella lapsilleen tai ostella ei kuulu verottajalle mitään.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietty blokki perinnöstä on varattu rintaperillisille, jos niitä on.

Asia on toisin päin: perinnöstä voi luopua vain kokonaan, ei osittain.

Testamentin saaja voi luopua perinnöstä kokonaan tai osittain.

🦄

Niin. Rintaperillinen voi siirtää puolet perinnöstään esim. Omalle lapselleen. Mutta tuota kokonaan luopumista en osannut ajatella, enkä tiedä siitä mitään.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, toivottavasti. 🫡

Mä olen luopunut perinnöstäni toisen vanhemman hyväksi. Koska jos toinen kuolee jää toinen äkkiä aika heikoille taloudellisesti ja voi tulla yllättäviä kuluja ikääntyessä. Niin haluan, että mun vanhemmat pitää itse omaisuutensa viimeiseen vanhempaan. Jos sitten jotain sattuu jäämään, tulee ne minulle joka tosin jotenkin laitan ne lasteni hyötykäyttöön. Tavalla tai toisella ilman verottajan pitkiä kynsiä. 😄

Kyllä sitä rahaa saa tiputella lapsilleen tai ostella ei kuulu verottajalle mitään.

Jasu

Mutta siis ensin turvataan vanhemmille hyvä vanhuus, mikä ei jää siitä kiinni ettei ole rahaa huolehtia heidän hyvinvoinnistaan. Mun prioriteetti numero yksi.

Kuolleena ei sitten kukaan enää rahaa tarvitse, se on sitten tilanne tyystin eri kun omaisuuden omistajia ei ole kumpaakaan elossa. Mutta sitten tulee prioriteetti uusi prioriteetti yksi, mun lapseni. Nuoret tarvii rahaa elämän rakentamiseen.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta siis ensin turvataan vanhemmille hyvä vanhuus, mikä ei jää siitä kiinni ettei ole rahaa huolehtia heidän hyvinvoinnistaan. Mun prioriteetti numero yksi.

Kuolleena ei sitten kukaan enää rahaa tarvitse, se on sitten tilanne tyystin eri kun omaisuuden omistajia ei ole kumpaakaan elossa. Mutta sitten tulee prioriteetti uusi prioriteetti yksi, mun lapseni. Nuoret tarvii rahaa elämän rakentamiseen.

Jasu

Ja lasten isältäkin jää kivasti perintöä heille vielä joskus, niin hyvä pesämuna lapsille, jotta elämä olis vähän helpompaa heille.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja lasten isältäkin jää kivasti perintöä heille vielä joskus, niin hyvä pesämuna lapsille, jotta elämä olis vähän helpompaa heille.

Jasu

Vaan nyt on riisit kypsät rotille, lihat ja kasvikset sekaan kermaviilin kera. Pääsee rakkaat syömään massut täyteen, sitten on jatkettava pihatöitä.

Vi ses.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, toivottavasti. 🫡

Jasu

Tilille saa laittaa 5000€/3 vuotta ilman veroja. Laskuja saa maksaa rajattomasti omalta tililtään, eikä käteistäkään lasketa. 😇

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tilille saa laittaa 5000€/3 vuotta ilman veroja. Laskuja saa maksaa rajattomasti omalta tililtään, eikä käteistäkään lasketa. 😇

>simiti<

Tää on hyvä tietää. Kiitos Simiti. 🤗❤️

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>simiti<

Anteeksi, tämä ei nyt ole pilkunviilausta vaan ihan fakta: lahjaveron alaraja on 5000 €.

Eli kannattaa siirtää vain 4999 € kerrallaan.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Anteeksi, tämä ei nyt ole pilkunviilausta vaan ihan fakta: lahjaveron alaraja on 5000 €.

Eli kannattaa siirtää vain 4999 € kerrallaan.

🦄

Jos tuo ei ole pilkunviilausta, niin... 🤣 mutta nyt kirjoitan loppukommentin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tuo ei ole pilkunviilausta, niin... 🤣 mutta nyt kirjoitan loppukommentin.

Se ei ole minun pilkunviilaustani! Lainsäätäjä on säätänyt verotukselle tietyt rajat, jotka ovat yksiselitteisen euromääräisiä, ja Verohallinnon on noudatettava niitä.

Olin vain ystävällinen, koska jos joku olisi noudattanut simitin neuvoa, hänen toiminnallaan olisi ollut sellaisia lahjavero-oikeudellisia seuraamuksia, joita hän nimenomaisesti olisi halunnut välttää. 😊

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se ei ole minun pilkunviilaustani! Lainsäätäjä on säätänyt verotukselle tietyt rajat, jotka ovat yksiselitteisen euromääräisiä, ja Verohallinnon on noudatettava niitä.

Olin vain ystävällinen, koska jos joku olisi noudattanut simitin neuvoa, hänen toiminnallaan olisi ollut sellaisia lahjavero-oikeudellisia seuraamuksia, joita hän nimenomaisesti olisi halunnut välttää. 😊

🦄

Siitä eurosta olisi mennyt lahjavero?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En osaa sanoa, kiilasin sivusta pätemään- jokainen annettu sakko on kuin lahja valtiolle1

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En osaa sanoa, kiilasin sivusta pätemään- jokainen annettu sakko on kuin lahja valtiolle1

Kerran sain sakkoa yli 800€. Mutta oma vikahan se oli.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei vaan jos lahjoitettava summa on tasan 5000 € tai yli, lahjavero lasketaan lahjan kokonaisarvosta.

4999 €:stä ei mene lainkaan lahjaveroa.

Tässä ei ole mitään ihmeellistä. Koko vero-oikeus toimii samankaltaisten periaatteiden mukaan. 😊

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei vaan jos lahjoitettava summa on tasan 5000 € tai yli, lahjavero lasketaan lahjan kokonaisarvosta.

4999 €:stä ei mene lainkaan lahjaveroa.

Tässä ei ole mitään ihmeellistä. Koko vero-oikeus toimii samankaltaisten periaatteiden mukaan. 😊

🦄

Aika hölmöä. Moni ei ole edes kaikesta tietoinen ja yllättyy orpon lailla. 😳

>simiti<

• Anonyymi

Kiitoksia kaikille vastanneille. Tämä vahvisti käsitystäni, että vaikka olen fyysisesti ongelmajätettä, kunhan titaanit otetaan ensin talteen, niin ei minulla nyt niiin huonosti mene.

Ei minun ole tarvinnut murehtia ruoan riittävyydestä, tai pelätä kodin menettämistä.

Valitettavasti varsinkin viimeaikaisten "säästöjen" takia ne ovat monelle todellisuutta. Luulisi hölmömmänkin tajuavan sen tulevan maksamaan tulevaisuudessa moninkerroin enemmän ja lisäävän rikollisuutta.

Oikeistojuntit eivät vain hahmota kokonaisuutta ja valtiontaloudesta tajuavat yhtä paljon, kuin sika astrofysiikasta.

Kokoomus on muuten ottanut valtionvelastakin ylivoimaisesti suurimman osuuden. Aivopestyt oikeistojuntit silti hokevat mutku marinia, vaikka hänen hallitus pelasti ihmishenkiä ja yrityksiä konkursseilta.

Toki nassepersu suuttui, kun ei päässyt kaljakuppilaan tuhlaamaan sossurahojaan ja haukkumaan vasemmistoa.
      Lestat ja muut lahkolaiset haukkuu ihan vain, kun seurojen maallikkosaarnaaja on idiotismissaan ja vihassaan vasemmistoa kohtaan käskenyt.

>simiti<

• Anonyymi

Mielestäni parasta oikeistossa on kehotus pitää aktiivisesti huolta itsestään ja lähimmäisistään.

Kannatan oikeusvaltiota viimeiseen hengenvetooni asti, mutta valtion rooli ei ole elättää meistä ketään. Valtion rooli on se "terve maskuliinisuus", joka suojelee meiltä ulkoisilta ja sisäisiltä uhkilta.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mielestäni parasta oikeistossa on kehotus pitää aktiivisesti huolta itsestään ja lähimmäisistään.

Kannatan oikeusvaltiota viimeiseen hengenvetooni asti, mutta valtion rooli ei ole elättää meistä ketään. Valtion rooli on se "terve maskuliinisuus", joka suojelee meiltä ulkoisilta ja sisäisiltä uhkilta.

🦄

Rakenna äpärillesi sitten omat tarhat ja koulut. Ei se vtu meidän muiden asia ole kustantaa. Tokihan olet maksanut omat liikenneväyliesi rakentamisen ja lapsilisistäkin olet kieltäytynyt?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rakenna äpärillesi sitten omat tarhat ja koulut. Ei se vtu meidän muiden asia ole kustantaa. Tokihan olet maksanut omat liikenneväyliesi rakentamisen ja lapsilisistäkin olet kieltäytynyt?

Neuvolassa et ole käynyt edes ollessasi itse vauva ja pelkkää yksityiskoulua. Läälärissäkin olet käynyt ulkomailla, koska kotimaassa koulutetaan veroilla yksityisetkin lääkärit. Maatalous ja yritystukiakin vihaat.

Voi vtu, että tämä varmistaa oikeistolaisten olevan keskimääräistä vähemmän älykkäitä juntteja.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Neuvolassa et ole käynyt edes ollessasi itse vauva ja pelkkää yksityiskoulua. Läälärissäkin olet käynyt ulkomailla, koska kotimaassa koulutetaan veroilla yksityisetkin lääkärit. Maatalous ja yritystukiakin vihaat.

Voi vtu, että tämä varmistaa oikeistolaisten olevan keskimääräistä vähemmän älykkäitä juntteja.

>simiti<

Neuvolaa, lääkäriä ja koulutusta ei perinteisesti Suomessa lasketa toimeentulon hankkimiseksi. 😁 Mutta kyllähän ne sitä tukevat.

Totta puhuen suomalainen oikeisto on todella lussua. Täällähän koko oikeisto käytännössä kannattaa heikoimmista huolen pitämistä valtion kustannuksella. 😊

Yritystukia en suoraan sanoen ihan täysin ymmärrä. Yritykset toimivat parhaiten markkinaehtoisesti. Ymmärrän kyllä sen, että EU:n alueella moni vihreä ala menestyy vain sen vuoksi, että täällä on tiukka ympäristölainsäädäntö. Se on kuitenkin eri asia kuin suorat yritystuet.

Maatalous on herkempi ala maantieteellisistä eli ilmastollisista syistä, joten sen tuet ymmärrän. Kannatan kyllä vapaata kauppaa EU:n alueella siinäkin.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Neuvolaa, lääkäriä ja koulutusta ei perinteisesti Suomessa lasketa toimeentulon hankkimiseksi. 😁 Mutta kyllähän ne sitä tukevat.

Totta puhuen suomalainen oikeisto on todella lussua. Täällähän koko oikeisto käytännössä kannattaa heikoimmista huolen pitämistä valtion kustannuksella. 😊

Yritystukia en suoraan sanoen ihan täysin ymmärrä. Yritykset toimivat parhaiten markkinaehtoisesti. Ymmärrän kyllä sen, että EU:n alueella moni vihreä ala menestyy vain sen vuoksi, että täällä on tiukka ympäristölainsäädäntö. Se on kuitenkin eri asia kuin suorat yritystuet.

Maatalous on herkempi ala maantieteellisistä eli ilmastollisista syistä, joten sen tuet ymmärrän. Kannatan kyllä vapaata kauppaa EU:n alueella siinäkin.

🦄

Et siis tajua oikeiston politiikasta yhtään mitään. Se ei todellakaan ole kuvittelemaasi höttöä.

>simiti<

• Anonyymi

Noh tällä hetkelle säästän ihmisiä seuraltani ja läsnäololtani pääasiassa 😁, tuloista ei ole kuin muistot jäljellä eli niitä on turha säästellä sen enempää . Sen lisäksi aioin säästää itseäni tulevaisuuden varalle seuraavaan ajokauteen ja lisätä kulutuskestävyyttäni ehkä hieman, noh katsotaan 🤔

• Anonyymi

Toisaalta olen kova säästämään, toisaalta en.

Asun suht edullisesti, mutta tilassa en näköjään säästä.

Teen paljon itse, mutta välillä huristan vehkeillä huvikseen, mitkä kuluttaa polttoainetta ja on kalliita.

Rahaa tyrkkään säästöön lähinnä siksi, että investoin säästämään lisää niillä menoissa. Ja toisaalta säästämällä omaa tekemistä, koska ikää kun tulee enemmän, sitä jaksaa vähemmän.

• Anonyymi

Tällä hetkellä säästämisen on kyllä heikointa ikinä. Kaikki rahat menevät arjen kuluihin, harrastavan teinin kasvattaminen ei ole halpaa puuhaa ja nyt on myös tullut lisäkuluja pitkin vuotta muista, minusta riippumattomista menoista, joten ei tässä kyllä mitään säästellä.

Tämä on nyt tätä elämänvaihetta ja olen tyytyväinen kunhan saan laskut maksettua ja lapsen pidettyä onnellisena. Säästää ehtii sitten joskus.

Aletheias

• Anonyymi

Voi sitä säästämiseksi sanoa mutta sanon taloudelliseksi ja viisaaksi toiminnaksi. En tuhlaa missään, mutta kulutan tarpeeseen, mistään en oikeastaan jää paitsi.
      Rahaa. Ruokaa en heitä pois, osaan laittaa ja ostaa oikean määrän. Putsaan kengät, kestävät pidempään. Ja oikeastaan ihan kaikessa, se lapsena opittu elämäntapa, joka ei ole lähtöisin rahan vähyydestä, sitä on aina ollut sopivasti tarpeeseen. Se ei myöskään mitenkään tunnu ahdistavalta vaan luonnollisesta elämäntavalta. Tykkään kun saan jonkun tuotteen ostettua edullisesti.
      Toimin samoin sekä kotona että muualla. Harmittaa kun uimahallissa toiset antavat veden valua suihkussa pitkän pesun ja saippuoinnin aikana. Tai kirjaston vessassa pyyhkivät kädet kahteen-kolmeen paperiin. Kulkevat piikkikengillä julkisten tilojen puulattioilla. Näitä on useita.
      Eli ilmeisesti minä en säästä itsekkäistä syistä, olen muutenkin vähän sellainen maailmanparantaja.

• Säästäminen on kenties suomen väärin käytetyin sana. En usko että oikeasti voit säästää askelia koska se edellyttäisi että voisit joskus ottaa ne aiemmin säästämäsi askelet. Käytännössä vierivä kivi ei sammaloidu vaan ottamalla kohtuullisen paljon askeleita, samalla myös säästät askeleita tulevaisuuteen, koska kunto kasvaa tai pysyy yllä.

Monet ihmiset myös väittävät säästävänsä rahaa tai vettä tai luontoa, mutta silloin pitäisi pystyä näyttämään missä säästetty raha tai vesi tai luonto on säästössä.

• Anonyymi

No tietysti sängyn jalan sisälle rullattuna ja saunan pataan laskettuna.

-keinovaginamies-

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      53
      5490
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      93
      3379
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      45
      3279
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      155
      3026
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      63
      2387
    6. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      53
      2327
    7. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      73
      1860
    8. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1807
    9. Persut palkkaavat verorahoilla

avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      299
      1675
    10. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      92
      1646
    Aihe